Moikka,
Muutama plugari ja sähköauto taloyhtiöstä tällä hetkellä löytyy ja nyt olisi itsekin aika miettiä oman latauspisteen asentamista lämmitystolpan yhteyteen. Latauspisteet tällä hetkellä siis osakkaan vastuulla hankkia ja asennuttaa ja erilaisia ratkaisuja on käytössä; mm. garon latausasemaa ja tolppamallista super-suko rasiaa mittareilla ja kilkkeillä. Yhtiössä latausvirrat rajattu tällä hetkellä 8A/1,8kW per autopaikka "jotta kaikille halukkaille riittää", laskutus latauspisteen kiinteän kW/h mittarin lukemalla yhtiön määrittelemään hintaan.
Itselle tulossa plugari ja 8A hidaslataus olkoon riittävä vaihtoehto tällä hetkellä, kunnes taloyhtissä päästään uudistamaan systeemejä ehkä joskus tulevaisuudessa. Suunnitelmissa nyt joku kustannustehokas ja turvallinen ratkaisu hidaslataukseen niin, että myös lämmitystolppa jäisi paukkupakkasien varalle käyttöön.
Taloyhtiö määrittänyt latauspisteen spekseiksi:
1-vaiheisen asennuksen
max lataus virraksi 8A
kiinteän kW/h-mittarin
A tyypin vikavirtasuojan ja sulakkeen
jos lataus suko rasian kautta, niin suositellaan mallia "super-suko"
Naapuripaikkalla oleva osakas ei ole halukas vaihtamaan tolpan pistorasioita yhdessä tuumin mittarilliseen super-suko malliin, joten latauspisteen asennuttaminen tolpan ulkopuolelle jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Tuumaillut esim. tällaista mallia tolpan rinnalle seinäasennettavaksi uhka/vai mahdollisuus? Ai niin; kyseessä siis lukollinen tallipaikka, jossa lämmitystolppa aivan seinän vieressä...
Super Schuko 16A - AEV moduulikotelolla + VVSK + kWh mittari - seinäkiinnitys