- Liittynyt
- 10.04.2020
- Viestejä
- 415
Kävin hakemassa postista maskotin lautaan ja kotimatkalla Tikkurilankoskella istuskelemassa.
Just tuollaista olen etsiskellyt siitä asti kun joskus ensimmäisen kuvan näin!
Mistä löysit moisen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kävin hakemassa postista maskotin lautaan ja kotimatkalla Tikkurilankoskella istuskelemassa.
Xiaomikin näemmä julkaisi vihdoin virallisesti Pro 2:n korvaajan eli Electric Scooter 4 Pron: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro | Xiaomi Global
Merkittävin uudistus taitaa olla 10" tubeless renkaat. Muuten aika maltillista. Paperilla hieman tehokkaampi moottori mutta taitaa olla speksikikkailua eli +50W Rated / +100W MAX. Saa nähdä koska tulee Suomeen.
Itsellä ajopaino 115kg nurkilla.Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
Tiukalla budjetilla hakisin vähän käytettyä torista, esim. haulla kontio tjsp.Kyselen kaverin puolesta:
Mikä on paras sähkövatkain jos pitäisi ajella hiekkateitä noin 60km päivittäin ilman mahdollisuutta ladata kesken työpäivän?
Sähköfillari varmaan, mutta riittääkö missään näissä isopyöräisissä lätkyttimessä range noin pitkälle? Kaveri on invalidi eli normi sähköfillari ei käy vaan pitäisi olla sellainen missä ei itse tarvitse tehdä muuta kuin seistä/istua ja ohjata. Budjettiraja kuulemma 500-1000e.
En keksinyt itse heti mitään, mutta en näistä kyllä mitään ymmärräkään.
BLE365Rec : BLE downgrade for M365/M365 pro - ScooterHacking.org
ostin st-linkin ja tarviiko mun vaa kytkeä nää johdot tuohon kontrolleriin sekä poistaa tästä pro-mallin piiristä nuo 2 transistoria.
Siis official äpillä päivitin vahingossa ja nyt ei enää custom firmikset toimi.
täytyykö mun myös jotain tehdä tällä st-linkillä sille piirilevylle joka on tuolla laudan pohjassa se johon menee ne kaikki johdot?
Vähän tökkii sivut.
Näköjään jossain vaiheessa tullut Xiaomin pumpusta uusi malli, "Xiaomi Portable Electric Air Compressor 1S". Ei tuossa taida ihmeempiä eroja vanhaan olla, testien mukaan vajaa 50% nopeampi millä nyt ei liene ihmeempää merkitystä, toisena erona USB-C liitin mikä ihan hyvä uudistus. Tuli laitettua luurinetistä 49,90 eurolla tilaukseen, alkoi sen verran tökkiä tuo jalkapumpun kanssa värkkääminen. Sen oma mittari kun ei kovin tarkasti kerro painetta ja ilmaa lähtee renkaasta aika paljon jo irroittaessa pumppua + tarkastaessa paineen erillisellä painemittarilla. Tuon Xiaomin pumpun irroittamisessa ei taida hirveitä ilmaa ehtiä karkaamaan kun nopeasti ruuvaa?
Tajuaa, mutta kun on täysille viritetty firmware ja hätäjarrutuksessa antoi virran takaisinsyötössä liikaa jerkkua takaisin
Nyt on taas uusi kontrolleri ja totta vitussa laitoin saman firmiksen, mutta nyt pitää koittaa ajaa maltillisemmin.
Toimiikohan kers jos työntää lautaa vai vaatiiko isomman nopeuden?
Mä pidän weak modessa ja en tiedä onko siitä virran takaisinotosta oikeasti mitään hyötyä, vai onko vaan plasebovaikusta.
Suurimmaksi osaksi kaikki kuitenkin ajaa kahva pohjassa ja ne alamäetkin. Veikkaan, että virran takaisinotosta lopullinen hyöty on 1% koko ajamisessa tehdystä matkasta.
Kiitos.Transistoria? Tarkoittanet kondensaattoreita kuitenkin?
Varmista, että komponentit ovat oikeat, ennenkuin ne irti kolvailet!
Akkutilassa olevalle kontrollerille ei tehdä mitään.
Nythän tarkoitus on siis vain BLE downgradeta, jonka jälkeen vanhemman firmiksen (DRV) pitäisi mennä sisään normaalisti.
Sitten voikin modatun firmiksen tuupata sisään
Lue ohjeet huolella ja varmista myös, että käytät oikeaa tiedostoa (blePROrec.bat).
Kiitos.
Miepä infoon kunhan tässä kesän aikana alan touhuileen että miten käypi
Itsellä ajopaino 115kg nurkilla.
Inmotion S1 toimii hyvin jousituksen puolesta jne.
Jaksaa sen reilu 30km/h alkuun kulkea hyvin, mutta sitten tietty vähän hiipuu kun akku kuluu.
Paras puoli on jousitus ja se että ohjaustanko on tarpeeksi korkealla, eikä tuolla munissa. Myös se, että on tarpeeksi tilaa isoille kengille laudalla.
Ja kohtuu rajussa käytössäkin sen 40km on rangea.
Mutta takuut ja varaosat sitten Suomessa on varmaan vähän hankalampi juttu. Eikä taida enää alle 600€ saada kotiin tuotuna mistään niinkuin keväällä sai.
Reilu tuhat rahaakin pyytävät jossain.
Ok. Mutta en osaa yhtään sanoa sitten miten varaosapuoli ja takuu hoituu. Kannattaa kattoo vähän onko minkälainen myyjä jne. Ninebotit sen puoleen varmoja mitä täälläkin mainostettu. Mutta miten sitten kulkee painon alla. Ainakin niihin taitaa saada vähän firmwarepäivityksillä lisää kulkua.
Monorimmistä lohkesi jousen yläpään ripustus jyrkässä alamäessä jossa oli karkeaa soraa.
Rakenteensa takia toi aiheuttaa sen että ohjausakselin alapää osuu renkaaseen ja lukitsee sen heti.
Onneksi tällä kertaa edessä ei ollut kiinteitä esteitä vaan ainoastaan terävää soraa joka aika hyvin repi nahkaa auki.
Tällä kertaa selvittiin siis viikon saikulla turvonneiden sormien ja olkapään takia, sekä kypärän uusimisella.
Bonuksena siistit stigmat.
Ok. Mutta en osaa yhtään sanoa sitten miten varaosapuoli ja takuu hoituu. Kannattaa kattoo vähän onko minkälainen myyjä jne. Ninebotit sen puoleen varmoja mitä täälläkin mainostettu. Mutta miten sitten kulkee painon alla. Ainakin niihin taitaa saada vähän firmwarepäivityksillä lisää kulkua.
Eipä se mukavaa ole kun ottaa kontaktia maahan. Onneksi tuostakin silti selviää varsin pienellä.Ai prkles, rullis! Ihan myötäelän fyysisiä vahinkoja ajatellessa ja olen pahoillani niistä. Sulla ei ollut edes yksinkertaisia muutaman euron Tokmannin "pyöräilyhanskoja" jotka itselläni aika hiton typerästi kunnon kypärän... tavallaan "korvikkeena", koska "ainahan voi vähän käsillä ottaa vastaan"... paitsi kun ei äkkiä voikaan?
Aloittelijoille Noin pahan näköistä tulee kun ei ole mitään välissä! Kypärä (ja hanskat, etc.) on tärkeä juttu, ihan tosissaan! Eli kypärä, ajohanskat ja niin paljon suojaa kun sielu sietää! Kumpi näyttää nolommalta? Kunnon suojat, vai paikat auki? F... that, mä mielummin nololta näytän kuin pikkuvauhdistakin paikat auki!
J.K. : Minähän olen tietysti kuolematon ja minua ei pikkujutut koske ja... Oh, crap! Toi sattuu!
Tätä ketjua on tullut katottua ja seurattua aika paljon mutta monien muiden kyselijöiden kohdalla ei oo tota elopainoa kertynyt ihan niin paljon ku meikäläisellä.
Vaikuttaa valikoimaan aika reippaasti ku monien lautojen suositus se 100 kg.
Onhan kennot balansoitu? Jos ei, niin saattaa BMS pätkäistä kyydin ennen aikojaan, kun joku kenno on tyhjempi.
Seuraavan latauksen yhteydessä älä irroita heti kun akku on "täynnä", vaan jätä lataamaan ja anna BMS:n huolehtia balansoinnista.
Toimenpidettä ei tarvotse tehdä joka kerta, vaan esim. kuukauden välein on ihan riittävästi.
Jos ei korjaannu, niin voipi olla joku kenno susi.
EDIT: Olikin uusi lauta ja asia käsitelty myöhemmin ketjussa. Tätä se taas on, kun vastailee sitä mukaa kun lukee.
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.Sen verran tullut selattua nyt lautoja et kysästäänpä vielä täältäkin suosituksia.
Painon puolesta taitaa toi G30 jäädä pois, mut kattelin sit tuota F40E:tä joskin toi range sit vähä epäilyttää et pääseekö ees tuota 20km.
- Maks 700e
- Nopeuden puolesta sais mennä sen 25kmh
- Rangen osalta ois mukava jos sen 20km vaikka pääsis varmuudella
- "Nice to have" jos pääsee jonkun softan kanssa ihmettelee laudan ominaisuuksia, ei tarvii siis nopeutta olla sotkemassa
- Oma paino ~120kg
Wilfan härpättimiä kattonu myös mutta ne taitaa olla kyl pois suljettu laatuongelmien takia.
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
Vaihtelevaa nopeutta ajellen 30km kohdalla n 40% akkua jäljellä. Pitemmät siirtymät 25kmh mutta kaupungissa nopeus luonnollisesti vaihtelee. Tuon pidempää matkaa en ole ajanut, joten arvioin että 40 prosentilla pääsee vielä vähintään 5-10km.Pääseeko tuohon 35-40km ilman että tiputtaa max nopeutta 25km/h alle? E-Way E600lla pääsee noin 15km täydellä kaasua turhia säästelemättä pyörätietä pitkin jonka jälkeen yksi palkki akkua jäljellä. Alko vähän jurppimaan se kun kaveri ajaa Xiaomi Pro 2:lla 20km, joten tässä on vissiin laudan vaihto edessä.
En laskisi tuota G30 lautaa pois. Itsellä painoa noin115kg eikä ole ongelmia. Toki jyrkemmissä mäissä jään vaimosta reippaasti (jolla samanlainen lauta) ja range asettuu 35-40km väliin. Ajettiinpa olosuhteiden pakosta kahdestaankin tuolle kerran ja mitään ei hajonnut vajaan 200kg kuormalla.
Eipä se mukavaa ole kun ottaa kontaktia maahan. Onneksi tuostakin silti selviää varsin pienellä.
Nopeudesta ei mainittu mitään mutta ilmeisesti reilusti koska jyrkkä alamäki kerrottu. Mielestäni tärkein huomioitava asia tässä kohdassa on silti tuo Monorim. Se laudan tuunaaminen voi tuntua kivalta idealta mutta kun ns. laatuosakin on tuon kaltaista "suunnittelua", lisää osa tuunauksista reilusti vahingon riskiä.
En oikeasti edes ymmärrä, miksi laadukkaampi valmistajakin tekee tuon kaltaista tuotetta. Mutta toivottavasti kuva saa miettimään, kannattaako hankkia varsinkaan sitä halvinta mahdollista ja riskeerata. Ja aivan sama koskee toki myös osin niiden halvimpien, täysin tuntemattoman merkkisten lautojen hankkimista.
Mitä niihin suojiin jne tulee niin itse olen toki kuolematon. En jaksa pukea mitään haarniskaa päälleni varsinkaan näin kesähelteillä ja lyhyillä matkoilla. Luonnollisesti toki tiedostan ottavani jonkin tason riskin tässä kohdassa mutta jokainen harkitsee itse sen kestettävän riskitason.
Lautaa pidän toki itse myös pitämään kunnossa eikä mitään maksiminopeuksia olla edes haettu. Eilen viimeksi ajelin D päällä rauhallisesti (nykyfirmiksellä maksimi noin 21-22km/h) parinkympin lenkin. Näin siis tuttua, hyvin rauhallista reittiä kaukana keskustasta. Kyllä, otin riskin mutta kyllä, pidin sen kestettävänä.
En missään tapauksessa kehota olemaan käyttämättä suojia. Pointti on enemmän se riskitason arviointi ja myös ymmärrys siitä, miten kilometri rauhallisesti kauppaan ja takaisin on aivan eri kuin ne täälläkin säännöllisesti esiin nousevat järjettömät nopeudet ja yleinen perseily. Pienessä nopeudessa selviää monesti asfaltti-ihottumalla ilman suojiakin, viittä kymppiä lyhtypylvääseen tms taas en lähtisi kokeilemaan kevyellä pyöräilykypärällä tai vastaavalla vaan itse katsoisin jo motoristipuolen varusteisiin. Tai no, mieluiten jättäisin perseilemättä.
Ja suojien osalta miettisin kyllä sen ajoympäristönkin. Suoralla tiellä on aika turvallista vs alikulut ja vastaavat joissa et voi nykyään olla koskaan varma, tuleeko vastaan spandex vai lauta sen puoli sataa mittarissa hyvin yllättäen päälle. Voi siis olla aivan perusteltua suojautua muiden aiheuttamia riskejäkin vastaan.
Ps. Niillä Tokmannin hanskoilla suojelee toki vähän kämmeniä mutta soratielle en lähtisi yhtään kovemmilla nopeuksilla ilman koko kättä suojaavaa hanskaa.
Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
Itse käytän rullaluistelussa tämmöisiä hanskoja, noissa tulee mukana myös nahkainen suoja jonka voi laittaa tuon muovin tilalle. Yleensä kun kaatuu niin sitä kaatuu eteen päin, ja ensimmäisenä ottaa kämmenillä vastaan, ja jos kämmen suojia ei ole niin jälki on todella pahaa.Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla
Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
Okei vähän siinä hilkulla on. Ollaankohan yhtään saman painoisia itse painan sen 70-75kg.Työmatkoja, reilu 11 km yhteen suuntaan, oon tehnyt sillä kakkos vaihteella, niin akkua on jäänyt jäljelle noin 30% kotiin tullessa. Nopeimmalla vaihteella tuo ei varmaan onnistuisi.
Tuntuu että firmiksen päivityksen jälkeen Pro2:n kantama olisi parantunut.. Muilla samoja kokemuksia?
Jäi vähän avoimeksi lainaus viestistäni missä en missään kohdassa ainakaan kannustanut kypärättömyyteen. Ainoastaan totesin, ettei se fillarikypärä riitä jokaiseen tilanteeseen.Joo joo kumpa jengi käyttäis kypärää kun ajelevat laudalla
Joku asfaltti ihottuma on nyt pientä verrattuna siihen jos on kallo halki sairaalassa kuolaamassa sangyssä. Kyllä se iho siitä paranee ajan kanssa kunhan kypärä on ollut päässä
Käytännössä jokaisesta vähänkin tunnetummasta laudasta löytyy tästä ketjusta kommentit eri laudoista, eri painoisilla ajajilla ja eri oloissa. Mitään ainoaa oikeaa vastausta ei toisaalta voi olla, sikäli moni asia vaikuttaa.Onko porukka mittaillut matkoja pro 2 mitä päässyt? Taitaa olla pisimmällä ramgella 500€ hintaluokassa
Vuokralaudat on kyllä ihan oma numeronsa jo verrattuna noihin omiin vehkeisiin. Sitä on aina vähän hankala arvioida et kuinka kokenut kuski siinä vuokralaudalla on, onko ottanut ekaa kertaa käyttöön ja lähtenyt terassilta pienessä hiprakassa? Liikennesäännötkin näillä usein tuntuu olevan vähän hakusessa. Onneks yöajaminen noilla on jo Helsingissä kielletty kokonaan, mut vantaalla esimerkiks tietääkseni ei. Huippunopeuskin on "vaan" 20.Jäi vähän avoimeksi lainaus viestistäni missä en missään kohdassa ainakaan kannustanut kypärättömyyteen. Ainoastaan totesin, ettei se fillarikypärä riitä jokaiseen tilanteeseen.
Toisaalta päivän uutinen valitettavasti kertoo sen, miksi suuri osa ei kypärää käytä:
Ajetaan siis vuokralaudoilla ja / tai kännissä. Kummassakaan ei kypärä aivan helposti päähän eksy eikä asiaa kovin helpolla edes korjaa. Kännissä ei mietitä ja vuokralauta otetaan alle helppouden vuoksi, helppouteen taas harva yhdistää kypärän kantamisen mukana.”Poliisilla ei ole oikeutta puhalluttaa sähköpotkulaudoilla liikkuvia” – poliisitarkastaja haluaa promillerajan
Sähköpotkulaudoilla loukkaantuneista suuri osa on päihtyneitä. Poliisitarkastaja Heikki Kallio haluaa sähköpotkulaudoilla ajaville promillerajan ja huomauttaa, ettei poliisi tällä hetkellä saa puhalluttaa humalassa olevaa kuljettajaa.www.is.fi
Kun omilla laudoilla ajelevia katselee niin valitettavasti on pakko sanoa, että siellä se arviointi on mahdotonta jos vuokrapeleillä vaikeaa. Lautojen määrä kun kasvaa melkoista tahtoa ja kuten täälläkin on monesti nähty, ensimmäinen ajatus kokemattomallakin tuntuu olevan "saako tämän kulkemaan miten lujaa?"Vuokralaudat on kyllä ihan oma numeronsa jo verrattuna noihin omiin vehkeisiin. Sitä on aina vähän hankala arvioida et kuinka kokenut kuski siinä vuokralaudalla on, onko ottanut ekaa kertaa käyttöön ja lähtenyt terassilta pienessä hiprakassa? Liikennesäännötkin näillä usein tuntuu olevan vähän hakusessa. Onneks yöajaminen noilla on jo Helsingissä kielletty kokonaan, mut vantaalla esimerkiks tietääkseni ei. Huippunopeuskin on "vaan" 20.
Tästä ollaan aivan samaa mieltä. Joku yhteinen kypärä on niin mahdoton ajatus, ettei sellaista kannata edes harkita ellei joku keksi "sisähuppua" tms, jolla voidaan järkevöittää tuota. Ehkä joku keksii jonkin ratkaisun tähän. Jos ei keksi, kypäräpakko ja vuokralaudat eivät tule koskaan sopimaan järkevällä tavalla yhteen. Pakko kun kuitenkin on se ainoa tapa saada käyttöaste korkeaksi.Mut toisaalta myönnettäköön et noitten vuokralautojen kanssa on tosi hankala keksiä tapaa et miten porukka saatais käyttämään kypärää. Kanna omaa mukana? Epäilen et kukaan lähtee siihen. Laudassa itessään jossain lokerossa kypärä? Hyi saatana, en pukis päähäni missään tapauksessa oikeastaan.
Tuossa on juuri se, mitä itsekin mainitsin. Riskin arviointi ja niin edelleen. Moralisoimatta nopeuksista niin tottakai, varusteet on valittava nopeuden mukaisesti. Osa kuitenkin ajelee niillä todella tehokkailla laudoilla maastossa ja muualla joten varusteiden on pakko olla mainitsemasi kaltaista kypärää ja paljon muutakin.Oman laudan kanssa helppo käyttää kypärää kun matka alkaa suoraan kotoa ja se kypärä kulkee mukana siinä missä lautakin. Käytän ite ihan suosiolla sellasta n. 1kg painosta full face kypärää niin on se leukakin sit suojattu. Ehkä näyttää hölmöltä ja aika moni kattoo hetken aikaa et mitä helvettiä, mut siinäpähän kattovat, ei se mua juurikaan kiinnosta. Tähän lisäks tosin vaan hanskat, mut toki jotkut kyynär ja polvisuojat ois varmaan kanssa ihan fiksuja lisäyksiä, kun ei noi omatkaan vauhdit hiljasilla teillä oo siinä 25kmh rajotettuna
Matkan pituus ei toki varsinaisesti vaikuta mutta matkan laatu kyllä. Ja itse vertaan toisaalta lautaa fillariin. Jos kesähelteellä lähden fillarilla, ei siinä ole pitkiä hihoja, ei pitkiä lahkeita jne. Lämpöä riittää vähemmälläkin ja jonkun normin pitkähihaisen suojaava vaikutus on täysi nolla. Vastaavasti hanskat tottakai jos vähänkin pidemmälle polkemassa jne.Suojavarusteet on kans aina päällä, oli sit matka se reilu kilometri kauppaan tai pidempi lenkki. Ei se matkan pituus kuitenkaan sitä kato et voiko jotain sattua, vaikkakin ehkä pienempi mahdollisuus lyhyellä matkalla kuitenkin on ihan loogisesti. Toi kypäräkin on kuitenkin ollu ihan jees +30c helteilläkin ja aina oon kuitenkin ihan pitkissä housuissa ja pitkähihasessa paidassakin ajellu, ei huvita ajatus piirtää lihaliidulla muutamat raidat omalla iholla tohon asfalttiin.
Tottakai ja olen itsekin omasta "mainostetusta kuolemattomuudesta" huolimatta samaa mieltä. Siis että harmia varusteista ei ole.Jokanen saa toki käyttää varusteita tai olla käyttämättä. Uskon kyllä et on onnellisempi kaatuessaan jos on edes se kypärä kun se et sitä ei olis.
Ja kun päästään ensi kesään, omien määrä kasvaa varmasti jälleen oikein reilusti. Ei tuota kehitystä enää helposti pysäytä. Samaten toki monella se lauta on vakio ja hyvä niin. Se nopeuksien osalta perseilevä osuus on pieni mutta esimerkiksi täällä liian hyvin edustettu.Omien lautojen osuus on kyllä tänäkin kesänä noussu taas ihan huomattavasti. Tosi paljon alkanut näkymään M365 lankkuja tuolla liikenteessä. Yleensä ottaen niillä ajellaan kyllä ihan siististi ja just sitä 25kmh nopeutta
No tästä on kyllä helppo olla samaa mieltä. Paras näkemäni on äkkiä muistellen viisi samalla laudalla ja tätähän on vaikea estää, valitettavasti.Mitä nyt taas vertaa vuokralautoihin niin monesti tulee vastaan kun vanhempi vetelee laudalla ja siinä on joku pikkuskidi roikkumassa edessä tangosta. Luonnollisesti ilman mitään suojavarusteita. Helsingin keskustaan kun taas menee niin ei kovinkaan kummallinen näky oo nähdä kun nuoret vetelee jopa kolmipäällä menemään, aikuisia sit näkyy ihan jatkuvasti lätkyttämässä kakspäällä. Mainitsemattakaan et idiootimmat yksilöt on jotain kuminpolttoa harrastamassa noilla ja yleisesti vaan perseilee pitkin paikkoja.
Nyt jäi hieman avoimeksi, missä mielessä eri mieltä. Tulkitsen kuitenkin rajoittamisen vuoksi, en minkään yksittäisen kommentin kanssa eri mieltä olemiseksi.Tosta yöajan hommasta oon kyllä täysin eri mieltä. Täydellisessä maailmassa ei tartteis rajoittaa kumpaakaan, mut aika nopeasti kyllä ymmärtää kans miks ne vuokralautojen käyttö rajotetaan ainakin viikonloppuöisin ihan kokonaan. Se on vaan karu fakta et porukka ajelee niillä sit sellasessa kunnossa missä ei olis asiaa kun kävelykin tuntuu olevan hippasen huteraa jo, mikä sit taaseen näkyy sairaalojen tilastoissa ikävästi.
En käytännössä nää yhtäkään järkevää syytä rajoittaa omistuslautojen käyttöä. Se nyt vaan on huomattavasti helpompaa sen baarireissun jälkeen napata vuokralauta tuhannen tuiterissa ja kokeilla sovittaa hampaita katukivetyksen kanssa, kun taas omistuslaudassa on sellanen pikku kätsi et sitä todennäkösesti joutuis raahaamaan koko illan mukana paikasta toiseen, mikä on vähän ikävää ja veikkaan et moni paikka ei tästä touhusta innostuiskaan. Ei se toki mahdotonta ole, mut kyllä mä oon ihan suosiolla jättäny lautani himaan jos lähössä terassille yms. Se on aika iso riippakivi kuitenkin kuljetella mukana.
Eihän tuossa lopulta ole kyse kaikkien puhalluttamisesta vaan mahdollisuudesta puhalluttaa jos on epäily kännissä ajamisesta. Nykyisellään se silmämääräinen arviointi on varsin epäkelpo tapa hoitaa asia.Ja lainatakseni tota sun laittamaa linkkiä niin poliisi ei tosiaan kaiketi saa puhalluttaa sähköpotkulautailijoita, eikä näille käsittääkseni mitään promillerajaa olla asetettukkaan. Ton ongelman takia ollaan päädytty just siihen et täyskielto, mut veikkaan et vaikka promilleraja oliskin niin poliiseilla ei riittäis resurssit alkaa puhalluttamaan kaikkia.
Veikkaamalla ei voita. Mitä enemmän omia lautoja tulee, sitä enemmän myös niillä kuljetaan. Onhan se kulkeminen ilmaista vs vuokrapeli.Eli omistuslaudalla voi edelleenkin perseillä viikonloppuöisin vapaasti Helsinginkin keskustassa humalassa, mut mä jotenkin veikkaan et niitä ei kauheesti katukuvassa näy, verrattuna siihen et jos ne vuokralaudatkin ois sallittuja.
Kun meillä on nyt jo lautoja, jotka vaativat kännyyn yhteyttä säännöllisesti ja "pitkäaikaisen vuokrauksen" lautaa, jossa ehdoissa on mahdollisuuksia vaikka mihin, voi jatkossa olla odotettavissa paljon kaikkea. Vanhoja, olemassa olevia ei voi helposti lisätä tuollaiseen mutta vrt dronet. Tarpeeksi vahinkoa ja riski koko eu-tason tiukasta kontrollista on valmis.Tokihan tää rajotus koskee vaan viikonloppuöitä ja käsittääkseni rajattu pitkälti Helsinkiin, mut mun mielestä se on parempi kun ei mitään. Siinä vois muutenkin tulla aika paljon ongelmia jos oikeasti yritettäis omistuslautojakin pistää saman sääntelyn pariin, vuokralaudat kuitenkin on palvelu ja firmat saa ite päättää et mihin kellonaikaan ja millon ne tarjoaa noita palveluita, omien vehkeiden kanssa menee sit jo mutkikkaammaks.