Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Itse tekee kanssa mieli omaa lautaa. Nyt kaverilta lainassa hänen kaksi lautaansa jotta pääsin testailemaan. Xiaomi Mi Electric Scooter PRO & E-Way E600 Max. Onhan tuo E-Way näistä kahdesta vakaampi ajettavampi (isomman kokonsa puolesta?) mutta ennen kaikkea tehoero ylämäissä on ISO, 300w vs 600w. Tämän huomaa selvästi ajettaessa.
Omaksi laudaksi olen ajatellut ostaa joko E-Way E-6075FRS (uusi malli) tai Ninebot MAX G30E II. Tuossa E-wayssa kiinnostaisi juuri tuo teho ja saisi vielä jousetkin. E-way laatu ei tosin taida päästä Ninebotin tasolle, tämä tiedostetaan. Näitä kumpaakaan en pääse missään kokeilemaan joten jollain tarvisi päättää mihin suuntaan lähteä. Laadun (Ninebot) vaiko numeroissa paremman E-way:n kelkkaan.
Itse ainakin voin kehua Ninebottia. Vaikka on viritetty tappiin rangea riittää 40-50km. Tänään ajoin 30km lenkin ja kotona vielä näytti rangeksi 17km, painan 100kg. Mutta jos tällä hetkellä ostaisin skootin ostaisin sellaisen missä on jouset valmiina ja kulkua myös metsässä ajeluun. Suunnitelmissa on tilata Nami burn e2.
 
Liittynyt
07.11.2017
Viestejä
38
Itse ainakin voin kehua Ninebottia. Vaikka on viritetty tappiin rangea riittää 40-50km. Tänään ajoin 30km lenkin ja kotona vielä näytti rangeksi 17km, painan 100kg. Mutta jos tällä hetkellä ostaisin skootin ostaisin sellaisen missä on jouset valmiina ja kulkua myös metsässä ajeluun. Suunnitelmissa on tilata Nami burn e2.
Mistä näet noit ranget? En viitsi virallista äppiä lataa

Itse tekee kanssa mieli omaa lautaa. Nyt kaverilta lainassa hänen kaksi lautaansa jotta pääsin testailemaan. Xiaomi Mi Electric Scooter PRO & E-Way E600 Max. Onhan tuo E-Way näistä kahdesta vakaampi ajettavampi (isomman kokonsa puolesta?) mutta ennen kaikkea tehoero ylämäissä on ISO, 300w vs 600w. Tämän huomaa selvästi ajettaessa.
Omaksi laudaksi olen ajatellut ostaa joko E-Way E-6075FRS (uusi malli) tai Ninebot MAX G30E II. Tuossa E-wayssa kiinnostaisi juuri tuo teho ja saisi vielä jousetkin. E-way laatu ei tosin taida päästä Ninebotin tasolle, tämä tiedostetaan. Näitä kumpaakaan en pääse missään kokeilemaan joten jollain tarvisi päättää mihin suuntaan lähteä. Laadun (Ninebot) vaiko numeroissa paremman E-way:n kelkkaan.

Mun on vaikea nähdä tuossa E-Way E-6075FRS laudassa mitään järkeä ostaa, kun maksaa monta sataa enemmän kuin G30 Max. DHgatesta G30 ostettuna hintaero taitaa olla lähes 400€ ja suomesta ostettuna 220€. Lähes kaikki arvostelijoistakin haluaa tubeless-ilmarenkaat ilman jousitusta täysikumirenkaiden + jousitusten sijasta. Varaosia ja muuta tukeakin paljon helpommin saatavilla tuossa g30 laudassa, niin tuo E-Way saisi mielestäni olla halvempi kuin G30 jotta ostaisin sen. Ainoa syy ostaa tuo E-way on sitten jos olet joku +130kg kallu ja tarvitset tuon tehokkaamman moottorin, mutta näin 115kg painavana tuo viritetty G30 kulkee ylämäetkin ihan hyvin.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Mistä näet noit ranget? En viitsi virallista äppiä lataa

Juurikin virallisesta apsista ja tuntuu pitävän aika hyvin paikkaansa. Sieltä myös näkee kätevästi paljon skootilla on ajettu. Päivitystä ehdottaa kun apsin käynnistää mutta sen pystyy sulkea.


Mun on vaikea nähdä tuossa E-Way E-6075FRS laudassa mitään järkeä ostaa, kun maksaa monta sataa enemmän kuin G30 Max. DHgatesta G30 ostettuna hintaero taitaa olla lähes 400€ ja suomesta ostettuna 220€. Lähes kaikki arvostelijoistakin haluaa tubeless-ilmarenkaat ilman jousitusta täysikumirenkaiden + jousitusten sijasta. Varaosia ja muuta tukeakin paljon helpommin saatavilla tuossa g30 laudassa, niin tuo E-Way saisi mielestäni olla halvempi kuin G30 jotta ostaisin sen. Ainoa syy ostaa tuo E-way on sitten jos olet joku +130kg kallu ja tarvitset tuon tehokkaamman moottorin, mutta näin 115kg painavana tuo viritetty G30 kulkee ylämäetkin ihan hyvin.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
592
Mun on vaikea nähdä tuossa E-Way E-6075FRS laudassa mitään järkeä ostaa, kun maksaa monta sataa enemmän kuin G30 Max. DHgatesta G30 ostettuna hintaero taitaa olla lähes 400€ ja suomesta ostettuna 220€. Lähes kaikki arvostelijoistakin haluaa tubeless-ilmarenkaat ilman jousitusta täysikumirenkaiden + jousitusten sijasta. Varaosia ja muuta tukeakin paljon helpommin saatavilla tuossa g30 laudassa, niin tuo E-Way saisi mielestäni olla halvempi kuin G30 jotta ostaisin sen. Ainoa syy ostaa tuo E-way on sitten jos olet joku +130kg kallu ja tarvitset tuon tehokkaamman moottorin, mutta näin 115kg painavana tuo viritetty G30 kulkee ylämäetkin ihan hyvin.
Ei ole painoa kuin reilu 70kg mutta eron huomaa tehossa silti :) Mites tuo DHgate, onko luotettava tilata? Onko esim. tämä nyt uusin II-versio? EU STOCK Original Ninebot By Segway MAX G30 Smart Electric Scooter Foldable 65km Mileage KickScooter Dual Brake Skateboard G30P With APP Inclusive Of VAT From Sumtop2019eur, $612.14 | DHgate.Com
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
164
Kovien rengaspaineiden takia ajattelin et vois pistää etujousitusta tilaukseen Ninebottiin.
Monorimistä tais olla vähän kehnoja kokemuksia, täälläkin?
Sharkset taitaa olla sitten se laadukkaampi vaihtoehto.

Mistäs jengi on tuota Sharksettiä tilaillut? Sharkset.com näytti olevan 'Out of Stock'.

Nämä löytyi sitten vaihtoehtoina - kokemuksia?
Xerider
Mymobelity

Xeriderin kautta sais näköjään rahdin kaupan päälle, Mymobelityn kautta 33e postit.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
85
Kovien rengaspaineiden takia ajattelin et vois pistää etujousitusta tilaukseen Ninebottiin.
Monorimistä tais olla vähän kehnoja kokemuksia, täälläkin?
Sharkset taitaa olla sitten se laadukkaampi vaihtoehto.

Mistäs jengi on tuota Sharksettiä tilaillut? Sharkset.com näytti olevan 'Out of Stock'.

Nämä löytyi sitten vaihtoehtoina - kokemuksia?
Xerider
Mymobelity

Xeriderin kautta sais näköjään rahdin kaupan päälle, Mymobelityn kautta 33e postit.
Xerider on Sharksetin Euroopan jakelija eli vähiten välikäsiä kun ottaa sieltä.
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
3
Kovien rengaspaineiden takia ajattelin et vois pistää etujousitusta tilaukseen Ninebottiin.
Monorimistä tais olla vähän kehnoja kokemuksia, täälläkin?
Sharkset taitaa olla sitten se laadukkaampi vaihtoehto.

Mistäs jengi on tuota Sharksettiä tilaillut? Sharkset.com näytti olevan 'Out of Stock'.

Nämä löytyi sitten vaihtoehtoina - kokemuksia?
Xerider
Mymobelity

Xeriderin kautta sais näköjään rahdin kaupan päälle, Mymobelityn kautta 33e postit.
Sharksetin sivuilta löytyy myös lista virallisita jälleenmyyjistä ( Our Dealers | Ninebot Max and Xiaomi Suspension Module | China ) jos haluat katsella vaihtoehtoisia tilauspaikkoja.
Itse tilasin etujouset Wattsnabista ja takajouset Phitecshopista. Kummatkin firmat ovat omien kokemusten mukaan ihan luotettavia.
 
Liittynyt
12.02.2021
Viestejä
56
Tänne tuli kanssa DHGaten G30 Max ilman ongelmia. Näyttäis toimivan hyvin, ei mitään kolinoita tai muita. Renkaissa oli ”ylipainetta”, laskin ne suositeltuun. Sulavampaa kyytiä kun katuskoottereilla.

Menin rekisteröitymään ja käynnistämään virallisen appin, joka päivitti firmwaren uusimpaan. Menee senkin jälkeen silti 30 km/h sport-modessa kun tää Dhgaten malli on vissiin jenkkiversio.

Toimiikos noi itseladatut firmwaret tällä? Vai onko vaan DE/EU rajotettu? Haluisin modata tota niin että Drive-moodiin tulis lisää vääntöä, ja laittaa nopeusrajotus 25km/h. Nyt toi Sport on cityssä ja ylämäissä parempi, mutta ei tarttis mennä 30km/h. Virallisesta appista noita nopeusrajotuksia ei näemmä saa säädettyä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
592
Tänne tuli kanssa DHGaten G30 Max ilman ongelmia. Näyttäis toimivan hyvin, ei mitään kolinoita tai muita. Renkaissa oli ”ylipainetta”, laskin ne suositeltuun. Sulavampaa kyytiä kun katuskoottereilla.

Menin rekisteröitymään ja käynnistämään virallisen appin, joka päivitti firmwaren uusimpaan. Menee senkin jälkeen silti 30 km/h sport-modessa kun tää Dhgaten malli on vissiin jenkkiversio.

Toimiikos noi itseladatut firmwaret tällä? Vai onko vaan DE/EU rajotettu? Haluisin modata tota niin että Drive-moodiin tulis lisää vääntöä, ja laittaa nopeusrajotus 25km/h. Nyt toi Sport on cityssä ja ylämäissä parempi, mutta ei tarttis mennä 30km/h. Virallisesta appista noita nopeusrajotuksia ei näemmä saa säädettyä.
Kauan sulla meni tilauksesta kotiin toimituksessa? 612€ olisi kaikkineen kuponkineen mitä nyt keksin, jos tilais.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
13
Onko muilla alkanu laskea G30II huippunopeudet käytön myötä? Nyt kun reilu 100km ajettu niin alkaa huiput enään 23km/h S-modessa. Rengaspaineet tarkastin ensiksi mutta näyttävät olevan kunnossa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 909
Itse ainakin voin kehua Ninebottia. Vaikka on viritetty tappiin rangea riittää 40-50km. Tänään ajoin 30km lenkin ja kotona vielä näytti rangeksi 17km, pain Mutta jos tällä hetkellä ostaisin skootin ostaisin sellaisen missä on jouset valmiina ja kulkua myös man 100kg.etsässä ajeluun. Suunnitelmissa on tilata Nami burn e2.
Hieman kuulostaa epäilyttävältä koska valmistajan optimioloissa minimikuormalla tekemä lupaus on 65km ja täälläkin osa on kertonut lyhyemmästä rangesta.
Eli "tappiin viritettynä" tuolla painolla ei vaan kuulosta uskottavalta tai vaihtoehtoisesti on ajeltu virittämisestä huolimatta todella rauhallisesti hyvissä oloissa tasamaalla. Ehkä silloin tuo toteutuu.

Nami ei taas mene alkuperäisen kysyjän kaipaamaan hintaluokkaan, ei lähelläkään. Ja aivan yhtä vähän on laillinen peli, jollaista voisi olettaa haetun koska muuta ei mainittu.
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
3
Tänne tuli kanssa DHGaten G30 Max ilman ongelmia. Näyttäis toimivan hyvin, ei mitään kolinoita tai muita. Renkaissa oli ”ylipainetta”, laskin ne suositeltuun. Sulavampaa kyytiä kun katuskoottereilla.

Menin rekisteröitymään ja käynnistämään virallisen appin, joka päivitti firmwaren uusimpaan. Menee senkin jälkeen silti 30 km/h sport-modessa kun tää Dhgaten malli on vissiin jenkkiversio.

Toimiikos noi itseladatut firmwaret tällä? Vai onko vaan DE/EU rajotettu? Haluisin modata tota niin että Drive-moodiin tulis lisää vääntöä, ja laittaa nopeusrajotus 25km/h. Nyt toi Sport on cityssä ja ylämäissä parempi, mutta ei tarttis mennä 30km/h. Virallisesta appista noita nopeusrajotuksia ei näemmä saa säädettyä.
Älkää päivittäkö firmwarea jos haluatte käyttää custom firmwarea laudoissanne.
Uusin päivitys asettaa turvallisuusrajoituksia custom firmwaren käyttöön. Sun täytyy downgretata alempaan versioon tai odottaa, että joku keksii kiertotien noille nykyisille rajoituksille.
Periaattessa sitä virallista appia ei tarvitse käyttää ollenkaan. Aktivionnin voi hoitaa scooterhacing apilla ja ninedashilla näkee nopeuden/matkan/akun kulutuksen.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
164
Älkää päivittäkö firmwarea jos haluatte käyttää custom firmwarea laudoissanne.
Uusin päivitys asettaa turvallisuusrajoituksia custom firmwaren käyttöön. Sun täytyy downgretata alempaan versioon tai odottaa, että joku keksii kiertotien noille nykyisille rajoituksille.
Periaattessa sitä virallista appia ei tarvitse käyttää ollenkaan. Aktivionnin voi hoitaa scooterhacing apilla ja ninedashilla näkee nopeuden/matkan/akun kulutuksen.
Eipä se niin vaarallista ole jos sen menee päivittämään.
Downgradeeminen onnistuu just tuolla scooterhacking äpillä hienosti ja näin itsekin tein.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Hieman kuulostaa epäilyttävältä koska valmistajan optimioloissa minimikuormalla tekemä lupaus on 65km ja täälläkin osa on kertonut lyhyemmästä rangesta.
Eli "tappiin viritettynä" tuolla painolla ei vaan kuulosta uskottavalta tai vaihtoehtoisesti on ajeltu virittämisestä huolimatta todella rauhallisesti hyvissä oloissa tasamaalla. Ehkä silloin tuo toteutuu.


Nami ei taas mene alkuperäisen kysyjän kaipaamaan hintaluokkaan, ei lähelläkään. Ja aivan yhtä vähän on laillinen peli, jollaista voisi olettaa haetun koska muuta ei mainittu.
Kello oli tallentamassa reittiä 29,44km tuli matkaa kunnes olin kotosalla. Käyn lähiaikoina ajamassa sen 40-50km minkä tuolla pääsee niin loppuu nillitys ja ajotyylistä voin sanoa lappulattiassa lähes kokoajan cruisella.
Liitteenä on kuva reitistä.


Ja lähinnä tuossa totesin että itse olen ostamassa Namia. 3 viikon päästä pitäisi saada Nami burn-e 2 ja on ihanan laiton!
 

Liitteet

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
592
Itse tilasin G30 tänään DHgatesta. Katsotaan koska tulee perille. Sillä välin tarvii vähän opiskella tuota scooterhacking sydeemiä kun ei ole tuttu. Tarviihan sitä säätää ihan harrastuksen pohjalta jos ei muuten :)
 
Liittynyt
12.02.2021
Viestejä
56
Kauan sulla meni tilauksesta kotiin toimituksessa? 612€ olisi kaikkineen kuponkineen mitä nyt keksin, jos tilais.
Sunnuntaina tilasin ja viikon päästä maanantaina tuli, eli 5-6 arkipäivää. Puolasta lähti suoraan varastosta niin kuin luvattiin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
34
Mikäs olikaan xiaomi pro 2 laudan maksimi järkevä virrankesto? Ei muista enään yhtään kuinka paljon siinä oli varaa nostaa , hieman lisää tehoa ehkä kaipaan nyt kun laitoin 10" tuuman renkaat alle. Muuttuu kyllä todella paljon ajettavuus näillä isommilla kiekoilla en olis uskonut. Ehkä jopa paras päivitys tähän lautaan noin käytettävyyden kannalta.
 
Liittynyt
23.04.2017
Viestejä
257
En tiennytkään että parin vuoden jälkeen voi vielä innostua lautailusta näin paljon. Oma M365 meni rikki ja päätin satsata vähän parempaan ja hommata G30 maxin Puolasta. Parin huntin hintaero ja tuntuu kun olisi vaihtanut Toyotasta Ferrariin. Sportilla menee mukavasti 32km/h ja akkusta ei juuri tarvitse huolehtia. Koko paketti tuntuu laadukkaalta vrt. M365:een. Pitää koputtaa puuta ja toivoa että lautaan ei ilmene mitään kummosempia ongelmia (tätä hainkin laudalta).
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Lidlissä on huomisesta alkaen näemmä puhelinpidikkeitä ohjaustankoihin. Ehdin jo innostua, kunnes katsoin laitteen tukemat maksimimitat puhelimelle. Puhelimen maksimikorkeus 14 cm... Eihän tuohon mene enää mikään nykypuhelin ehkä jotain Applen minimallia lukuun ottamatta. :rolleyes:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
152
Lidlissä on huomisesta alkaen näemmä puhelinpidikkeitä ohjaustankoihin. Ehdin jo innostua, kunnes katsoin laitteen tukemat maksimimitat puhelimelle. Puhelimen maksimikorkeus 14 cm... Eihän tuohon mene enää mikään nykypuhelin ehkä jotain Applen minimallia lukuun ottamatta. :rolleyes:
Itsekin olin menossa ostamaan tuota, mutta en huomannut katsoa noita mittoja. onkohan tuossa vain virhe?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Itsekin olin menossa ostamaan tuota, mutta en huomannut katsoa noita mittoja. onkohan tuossa vain virhe?
Tuskin. Käpistelin jokunen vuosi aiemminkin siellä tuollaista ja ihan sama ongelma oli jo silloin, että teline oli koon puolesta vuosia vanhentunutta kamaa ja tarkoitettu lähinnä joillekin 2010-luvun alun puhelimille. Ties mitä ikivanhaa erää saaneet halvalla. Päädyin sitten tilaamaan Kiinasta jonkun kulmien sijaan kolmelta eri reunalta tuetun muovihimmelin, mutta siinä taas oli muita tuenta- ja tärinäongelmia jaettavaksi asti.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
152
Tuskin. Käpistelin jokunen vuosi aiemminkin siellä tuollaista ja ihan sama ongelma oli jo silloin, että teline oli koon puolesta vuosia vanhentunutta kamaa ja tarkoitettu lähinnä joillekin 2010-luvun alun puhelimille. Ties mitä ikivanhaa erää saaneet halvalla. Päädyin sitten tilaamaan Kiinasta jonkun kulmien sijaan kolmelta eri reunalta tuetun muovihimmelin, mutta siinä taas oli muita tuenta- ja tärinäongelmia jaettavaksi asti.
Kyllä ainakin tuolla heidän sivuillaan ilmoittamassa tiedossa on pakko olla joku mitta pielessä, ei noin paksua puhelinta ole ollut sitten 80-luvun: teline älypuhelimille, joiden mitat enint. 14 x 13,5 x 13 cm
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Kyllä ainakin tuolla heidän sivuillaan ilmoittamassa tiedossa on pakko olla joku mitta pielessä, ei noin paksua puhelinta ole ollut sitten 80-luvun: teline älypuhelimille, joiden mitat enint. 14 x 13,5 x 13 cm
Juu kyllä noissa yhdessä on menneet sentit ja millit sekaisin, sen huomasin itsekin. Pitäisi varmaan olla "1,3 cm". Mutta suurin ongelma on silti se, että mikään sivumitta ei pääse edes yli 15 sentin ja tuo teline klamppaa puhelimen nurkista, eli mikään kylki ei voi jäädä roikkumaan tukemattomana annettujen mittojen yli. Taitaa suurin osa kapuloista mennä nykyään siihen 15-16 sentin väliin pituudeltaan.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Keskusteltu jo aikaisemmin ja laki on ihan yksiselitteinen.
Niin eli saa kuljettaa jos laite on rakennettu sillä tavalla. Eli esim. fatilla saa kuljettaa. Mikä tässä nyt on niin hankalaa? Ei voi sanoa, että sähköpotkulaudalla ei saa mennä kaksi päällä, koska kyllä saa. FAT:it on sähköpotkulautoja siinä kuin ne laudan mallisetkin. Sama laki koskee molempia ja samalla tavalla niihin suhtaudutaan liikenteessä. Silti fatilla saa lain mukaan mennä kaksi päällä eli paskaa puhuu jokainen joka väittää, että ei saa kuljettaa kaksi päällä. Sitten jos haluaa väittää muuta niin pitää tarkentaa, että seisottavalla potkulauta mallisella ei saa mennä kaksi päällä.

En itse kaks päällä ajelemista harrasta mutta pakko sekaantua kun tuli mieleen; rivien välistä on luettavissa, että jos oot laittanu penkin potkulautaan, niin kaks päällä meno on ihan fine? :lol:

EDIT:
Ei ku niin joo, se istuinhan oli myös vissii kielletty?
Istuimen saa asentaa jos valmistaja ilmoittaa, että laite on tarkoitettu maastokäyttöön. Tällöin teoriassa voisi tulla tilanne, että jollain laudoilla ja asentamalla istuimen kyllä saisi kuljettaa matkustajaa. Se, että laki on paskasti kirjoitettu on vähän voi voi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Niin eli saa kuljettaa jos laite on rakennettu sillä tavalla. Eli esim. fatilla saa kuljettaa. Mikä tässä nyt on niin hankalaa? Ei voi sanoa, että sähköpotkulaudalla ei saa mennä kaksi päällä, koska kyllä saa. FAT:it on sähköpotkulautoja siinä kuin ne laudan mallisetkin. Sama laki koskee molempia ja samalla tavalla niihin suhtaudutaan liikenteessä. Silti fatilla saa lain mukaan mennä kaksi päällä eli paskaa puhuu jokainen joka väittää, että ei saa kuljettaa kaksi päällä. Sitten jos haluaa väittää muuta niin pitää tarkentaa, että seisottavalla potkulauta mallisella ei saa mennä kaksi päällä.
Ihan hyvin voi sanoa, ettei sähköpotkulaudalla saa mennä kaksi päällä, sillä metsään mennään jo siinä kohtaa, jos kutsutaan sähköpotkulaudoiksi noita istuimellisia invamopoja, joilla ei vauhtia potkita. Ei ne mitään sähköpotkulautoja ole vaan istuimellisia kevyitä sähköajoneuvoja.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Ihan hyvin voi sanoa, ettei sähköpotkulaudalla saa mennä kaksi päällä, sillä metsään mennään jo siinä kohtaa, jos kutsutaan sähköpotkulaudoiksi noita istuimellisia invamopoja, joilla ei vauhtia potkita. Ei ne mitään sähköpotkulautoja ole vaan istuimellisia kevyitä sähköajoneuvoja.
Eikä ne sähköpotkulaudat ole sähköpotkulautoja vaan kevyitä sähköajoneuvoja. Lain silmissä ei ole edes olemassa sähköpotkulauta nimitystä, niin kyllä ne nyt vaan kaikki on saman kategorian alla. Esim. laittamalla lastenistuimen tuollaiseen lautaan se on täysin laillinen kahden ajettava. Sama kuin alkaisi väittämään, että polkupyörällä ei saa kyyditä, kyllä saa mutta se vaatii istuimen matkustajalle. Ihan samalla tavalla noi laudat vaatii istuimen matkustajalle.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Huomautus - asiaton käytös, henkilökohtaisuudet
Eikä ne sähköpotkulaudat ole sähköpotkulautoja vaan kevyitä sähköajoneuvoja. Lain silmissä ei ole edes olemassa sähköpotkulauta nimitystä, niin kyllä ne nyt vaan kaikki on saman kategorian alla. Esim. laittamalla lastenistuimen tuollaiseen lautaan se on täysin laillinen kahden ajettava. Sama kuin alkaisi väittämään, että polkupyörällä ei saa kyyditä, kyllä saa mutta se vaatii istuimen matkustajalle. Ihan samalla tavalla noi laudat vaatii istuimen matkustajalle.
Mitä niihin ei kuitenkaan saa laittaa, ellei kyseessä ole liikuntarajoitteiselle tai maastoon tarkoitettu laite.

Ja lain nimissä ei yleensä myöskään ole moottoripyöriä eikä autoja erikseen vaan moottoriajoneuvoja ja silti on usein ihan perusteltua puhua niistä erikseen. Joten saatko jotain nautintoa tästä turhasta semanttisesta vänkäämisestä ja tyhmän leikkimisestä? Itse aloit selvittämään mitä sähköpotkulaudat ovat ja nyt niitä ei sitten enää olekaan, kun on enää vain niitä kevyitä sähköajoneuvoja. Sähköpotkulaudat ja invamopot eivät kuitenkaan ole sama asia, eikä niitä kohdella lain puolesta identtisesti, vaikka molemmat kevyitä sähköajoneuvoja ovatkin.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Mitä niihin ei kuitenkaan saa laittaa, ellei kyseessä ole liikuntarajoitteiselle tai maastoon tarkoitettu laite.

Ja lain nimissä ei yleensä myöskään ole moottoripyöriä eikä autoja erikseen vaan moottoriajoneuvoja ja silti on usein ihan perusteltua puhua niistä erikseen. Joten saatko jotain nautintoa tästä turhasta semanttisesta vänkäämisestä ja tyhmän leikkimisestä? Itse aloit selvittämään mitä sähköpotkulaudat ovat ja nyt niitä ei sitten enää olekaan, kun on enää vain niitä kevyitä sähköajoneuvoja. Sähköpotkulaudat ja invamopot eivät kuitenkaan ole sama asia, eikä niitä kohdella lain puolesta identtisesti, vaikka molemmat kevyitä sähköajoneuvoja ovatkin.
Kertoo paljon sinun asenteellisuudestasi huudella tuota invamopoa. Että eiköhän se ole tämä keskustelu tässä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Kertoo paljon sinun asenteellisuudestasi huudella tuota invamopoa. Että eiköhän se ole tämä keskustelu tässä.
Yleisellä tiellä liikuntarajoitteisen käyttöön tarkoitettu kaksipyöräinen on ns. invamopo:

Saako sähköpotkulaudassa olla istuin?
Yleisellä tiellä käytettävässä sähköpotkulaudassa ei saa olla istuinta, ellei se ole tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Liikuntarajoitteisen käyttöön tarkoitettu kaksipyöräinen on ns. invamopo.



Ei vaan maastokäyttöön tarkoitettu. Kuten fatit on ja kuten kuka tahansa valmistaja voi ilmoittaa potkulautansa olevan. Sen jälkeen siihen saa kiinnittää istuimen täysin laillisesti.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Ei vaan maastokäyttöön tarkoitettu. Kuten fatit on ja kuten kuka tahansa valmistaja voi ilmoittaa potkulautansa olevan. Sen jälkeen siihen saa kiinnittää istuimen täysin laillisesti.
Ja silloin niillä ei pitäisi ajella yleisillä teillä.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Huomautus - asiaton käytös, henkilökohtaisuudet
Ja silloin niillä ei pitäisi ajella yleisillä teillä.
Saahan ajaa. Ei laki sano, että ensisijaisesti maastoon tarkoitetulla mastopyörällä ei saa ajaa pyörätiellä. Nyt sitä järkeä taas. Se, että sinua vituttaa, että jollain on fatti tai maastoon tarkoitettu sähköpotkulauta ei tee niistä laittomia kaduille. Kyllä tässä keskustelussa tuli jo sinun asenteellisuutesi täysin selväksi. Kyse on vain valmistajan ilmoittamasta asiasta ei mistään muusta ja laittomaksi se ei mitään tee.
Ratkaisu löytyi hiekkatiestä
Vaikeaselkoisiin säädöksiin löytyi lopulta ratkaisu hieman yllättävältä suunnalta, sillä lain mukaan maastokäyttöön tarkoitettuja vastaavanlaisia kevyitä sähköajoneuvoja saa ajaa ilman ajokorttia tai velvoitetta vakuuttaa kulkupeli.

- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi.

Käytännössä maastokäyttöön tarkoitetulla sähköajoneuvolla saa kuitenkin ajaa myös asvaltoiduilla teillä, kunhan pääasiallinen käyttö tapahtuu päällystämättömillä teillä. Käytännössä päällystämätön tie tarkoittaa esimerkiksi hiekkatietä.

- Tästä päivästä alkaen Scogoa myydään maastokäyttöön ensisijaisesti tarkoitettuna kevyenä sähköajoneuvona. Laite soveltuu hyvin leveine renkaineen vaihteleville alustoille, kuten upottavalle soralle, Helminen kertoo.

Myös Ribberin maahantuoja on iloinen asiaan tulleesta uudesta näkökulmasta, vaikka epäselvät tulkinnat saivat yrittäjän jo kehittelemään laitteelle uudenlaisia käyttötarkoituksia.

- Myös me alamme markkinoida ajoneuvoa ensisijaisesti maastokäyttöön tarkoitettuna, minkä lisäksi olemme tuomassa golf-käyttöön suunnatun version, Hyytiäinen toteaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Saahan ajaa. Ei laki sano, että ensisijaisesti maastoon tarkoitetulla mastopyörällä ei saa ajaa pyörätiellä. Nyt sitä järkeä taas. Se, että sinua vituttaa, että jollain on fatti tai maastoon tarkoitettu sähköpotkulauta ei tee niistä laittomia kaduille. Kyllä tässä keskustelussa tuli jo sinun asenteellisuutesi täysin selväksi. Kyse on vain valmistajan ilmoittamasta asiasta ei mistään muusta ja laittomaksi se ei mitään tee.
Jos minua vituttaisi niin ostaisin sellaisen itse. Mutta olet ihan oikeassa siinä, että olen sen verran asenteellinen, etten kehtaisi sellaisella toistaiseksi liikkua. Omasta mielestäni nuo ovat äänettöminä jo liian suuria ja raskaita kevyen liikenteen väylille noihin nopeuksiin ja sitähän se lainsäädäntökin vähän yrittää vihjailla. Jos väylällä ei saa ajaa mopolla niin ei pitäisi saada ajaa mopoa suuremmalla ja raskaammalla Kontiollakaan.

Mutta minun asenteellisuuksistani huolimatta peruslautaan sitä penkkiä ei saa laittaa, kun sitä ei maastoon tai liikuntarajoitteisille ole tarkoitettu eikä se lainsäädäntö siten kohtele kaikkia kevyitä sähköajoneuvoja samalla tavalla. Siksi on ihan perusteltua puhua sähköpotkulaudoista erikseen niin kauan kun kyse on oikeista sähköpotkulaudoista eikä niistä aikuisen ihmisen painoisista mopoista – myös kyysäämisen osalta.

Ilmoitan muuten itsekin aina olevani tulossa invamopolla, jos olen laudalla liikenteessä, vaikka se jakkara tuosta 17-kilosesta kikkareesta onneksi puuttuukin.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Jos minua vituttaisi niin ostaisin sellaisen itse. Mutta olet ihan oikeassa siinä, että olen sen verran asenteellinen, etten kehtaisi sellaisella toistaiseksi liikkua. Omasta mielestäni nuo ovat äänettöminä jo liian suuria ja raskaita kevyen liikenteen väylille noihin nopeuksiin ja sitähän se lainsäädäntökin vähän yrittää vihjailla. Jos väylällä ei saa ajaa mopolla niin ei pitäisi saada ajaa mopoa suuremmalla ja raskaammalla Kontiollakaan.

Mutta minun asenteellisuuksistani huolimatta peruslautaan sitä penkkiä ei saa laittaa, kun sitä ei maastoon tai liikuntarajoitteisille ole tarkoitettu eikä se lainsäädäntö siten kohtele kaikkia kevyitä sähköajoneuvoja samalla tavalla. Siksi on ihan perusteltua puhua sähköpotkulaudoista erikseen niin kauan kun kyse on oikeista sähköpotkulaudoista eikä niistä aikuisen ihmisen painoisista mopoista – myös kyysäämisen osalta.

Ilmoitan muuten itsekin aina olevani tulossa invamopolla, jos olen laudalla liikenteessä, vaikka se jakkara tuosta 17-kilosesta kikkareesta onneksi puuttuukin.
Edelleenkin saa laittaa jos maahantuoja vaan ilmoittaa, että se on maastokäyttöön tarkoitettu. Se ei sinun vänkäykselläsi muuksi muutu. Noita maastokäyttöön tarkoitettuja on markkinoilla jatkuvasti enemmän missä on molemmissa päissä jousitukset ja isot renkaat.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Edelleenkin saa laittaa jos maahantuoja vaan ilmoittaa, että se on maastokäyttöön tarkoitettu. Se ei sinun vänkäykselläsi muuksi muutu.
Eli sun skenaariossa maahantuoja vain ilmoittaa, että tähän meidän pari vuotta tällaisena myymään peliin ei enää aiemmat lain rajoitukset koske, kun keksittiin, että tää onkin maastoon tarkoitettu? Onnea vaan siihen yritykseen. Hyvä kuitenkin, että vihdoin ymmärsit itsekin, ettei laki koske kaikkia kevyitä sähköajoneuvoja samalla tavalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 263
Ja silloin niillä ei pitäisi ajella yleisillä teillä.
Totta kai kevyellä sähköajoneuvolla saa ajaa tieliikenteessä, samoin ehdoin kuin polkupyörällä. Kunhan se täyttää kevyen sähköajoneuvon vaatimukset. Esimerkiksi nämä tarkoittamasi invamopot täyttävät.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Ehdottomasti suosittelen penkin käyttöä vaikka olisikin laiton. Tulee ajamisesta turvallisempaa, mukavampaa ja muu liikennekin tulee paremmin huomioitua omasta mielestäni. Ainoa vaan, että ainakin Ninebotin omaa satulatolppaa täytyy modata pidemmäksi tai vaihtaa kun on pygmille suunniteltu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Onhan toi vähän porsaanreikä toi "maastokäyttöön suunniteltu" homma. Tai ainakin mun mielestä huvittavaa et voidaan myydä ensisijasesti maastokäyttöön suunniteltuna, mut sit kuitenkaan lähtökohtasesti kovinkaan moni tuskin kertaakaan missään maastossa käy noilla pyörimässä, kun eihän ne välttämättä ihan siihen kuitenkaan oo suunniteltu (esim joissain kontioissa ei jousitusta ollenkaan). Ei oo sinänsä kovinkaan moni skootterikaan et ei sen puoleen.

Mut siinä oon kyllä samaa mieltä et noi on ehkä jo hippasen liian isoja ja raskaita tonne kevyen liikenteen väylille missä lähtökohtasesti mennään huomattavasti sirommilla vehkeillä. Toki kun ton olemassaolo on ton lainsäädännön kanssa kikkailun tulos niin minkäs teet, siellä ne vissiin on ja pysyy. Noille ymmärtäisin jo et jos sais rekisteröidä mopoks ja huippunopeus olis sen 45kmh, noissa alkaa jarrutkin kuitenkin olemaan jo sen kokosia et sinänsä turvallisuudesta ei jää kiinni.

Mut tälleen yleisesti en kyllä usko et ketään varsinaisesti kiinnostaa onko sulla penkki siinä laudassas vaiko ei. Aika virkaintonen kaveri saa siinä vaiheessa olla. Mut samaan hengenvetoon pitää todeta et en kyllä kenellekkään suosittele laittamaan sitä penkkiä kiinni siihen lautaan, koska ei näitä oo istuttavaks suunniteltu. Lähtökohtasesti laudat on muutenkin jo sen verran takapainosia ja se penkki aina menee kiinni ihan takaosaan, niin ei tarvi kovinkaan syvää ymmärrystä fysiikasta et hiffaa et mihin se painopiste sit menee sen sijasta et se olis seisoessa ees jokseenkin tasasesti koko dekillä. Samalla se laudan käyttäytyminen kääntyessä yms muuttuu pikkasen, eikä ainakaan omasta mielestä turvallisempaan suuntaan. Jos istua haluaa niin varmaan kannattais sit sähköpyörää katella, tai sitten tollasta kontiota.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Ehdottomasti suosittelen penkin käyttöä vaikka olisikin laiton. Tulee ajamisesta turvallisempaa, mukavampaa ja muu liikennekin tulee paremmin huomioitua omasta mielestäni. Ainoa vaan, että ainakin Ninebotin omaa satulatolppaa täytyy modata pidemmäksi tai vaihtaa kun on pygmille suunniteltu.
Turvallisempaa? No eikä tule. Istuen et saa painopistettäsi siirreltyä yhtä nopeasti ja laajasti, joten käsiteltävyys heikkenee huomattavasti. Ei se skeittilautakaan kovin hyvin istualtaan taivu. Ja rasittaa lautaa ja vanteita paljon enemmän, kun ei pysty samalla tavalla keventämään esim. suojateiden kanttareihin. Ja mikä huonointa ajamisesta tulee ihan pirun tylsää, kun kaikki toi aktiivisuus lähtee ja siirryt ajajasta matkustajaksi.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Eli sun skenaariossa maahantuoja vain ilmoittaa, että tähän meidän pari vuotta tällaisena myymään peliin ei enää aiemmat lain rajoitukset koske, kun keksittiin, että tää onkin maastoon tarkoitettu? Onnea vaan siihen yritykseen. Hyvä kuitenkin, että vihdoin ymmärsit itsekin, ettei laki koske kaikkia kevyitä sähköajoneuvoja samalla tavalla.
Et osannut lukea?
- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi.
Niin kyllä.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Turvallisempaa? No eikä tule. Istuen et saa painopistettäsi siirreltyä yhtä nopeasti ja laajasti, joten käsiteltävyys heikkenee huomattavasti. Ei se skeittilautakaan kovin hyvin istualtaan taivu. Ja rasittaa lautaa ja vanteita paljon enemmän, kun ei pysty samalla tavalla keventämään esim. suojateiden kanttareihin. Ja mikä huonointa ajamisesta tulee ihan pirun tylsää, kun kaikki toi aktiivisuus lähtee ja siirryt ajajasta matkustajaksi.
Kyllä saat ja jalat maahan heti etkä vasta sitten kun pää kolahtaa ilmalennon jälkeen katuun. Havainnoit liikennettäkin paljon paremmin kuten autossa konsanaan ja ennakointi paranee. Todella paljon mukvampa kruisailua.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Et osannut lukea?
- Mikäli maahantuoja katsoo laitteensa ensisijaisesti maastokäyttöön suunnatulta, sitä ei koske istuinkorkeuden rajoitukset. Toki tämä edellyttää, että muut kevyttä sähköajoneuvoa koskevat määritelmät täyttyvät, Trafin Jälkö kommentoi.
Niin kyllä.
Ei, en osaa lukea sun myöhemmin tekemiäsi jälkieditointeja.

Voisit vähän lukea itsekin niitä linkkejäsi soveltuvuuden suhteen. Ei taida ihan samalla tavalla onnistua jonkun 8-tuumasilla slickseillä varustetun potkulaudan osalta ilmoitella sitä maastokäyttöiseksi ja jakkaravarusteiseksi kuin fättiä. Ja tääkin vääntö meni viranomaisten kanssa neuvottelemalla, ei millään maahantuojan yksipuolisella ilmoituksella.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Mut samaan hengenvetoon pitää todeta et en kyllä kenellekkään suosittele laittamaan sitä penkkiä kiinni siihen lautaan, koska ei näitä oo istuttavaks suunniteltu.
Ninebot on suunnitellut siihen lisävarusteisen istuimen niin kukaan ei voi väittää, että lautaa ei olisi siihen suunniteltu.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 500
Kyllä saat ja jalat maahan heti etkä vasta sitten kun pää kolahtaa ilmalennon jälkeen katuun. Havainnoit liikennettäkin paljon paremmin kuten autossa konsanaan ja ennakointi paranee. Todella paljon mukvampa kruisailua.
Taakse näkeminen menee hankalammaksi jakkaran kanssa, kun osittainen sivuttaisasento ja puolet kropan kierrosta lähtee käytöstä, joten en oo ihan samaa mieltä tuosta liikenteen ja ympäristön havainnoimisesta. Millä perusteella sitä havainnoisi paremmin istualtaan? Seisten näkee kaiken lisäksi korkeammalta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 037
Kyllä saat ja jalat maahan heti etkä vasta sitten kun pää kolahtaa ilmalennon jälkeen katuun. Havainnoit liikennettäkin paljon paremmin kuten autossa konsanaan ja ennakointi paranee. Todella paljon mukvampa kruisailua.
Tässä on kaikki juuri päinvastoin kuin oma kokemus osoittaa, paitsi tuohon mukavuuteen en ota kantaa koska se riippuu kuskista.
Jalat saat maahan kyllä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa jos vertaat sitä tilanteeseen jossa seisaaltaan ajaessa olisit jo pää edellä kadussa ilmalennon jälkeen mutta penkin kanssa olisit vain jalat maassa kuin ei mitään? Mikä mahtaa olla tämmöinen skenaario?
Havannointi on hiukan huonompaa istualtaan kuin seisaaltaan, sama ilmiö kun autoissa että korkeammalta näkee paremmin, en ymmärrä miten käännät tämän toisinpäin? Laudan päältä on kyllä hyvä näkyvyys aivan sama miten sitä ajat.
Tuosta käsiteltävyydestä mainittinkin jo, se on aivan eri tasolla seisaaltaan ajettaessa ja tämän pitäisi olla kaikille edes lautaa ajaneille melko selvä asia.
Edit. voihan siis olla tilanne että etupyörä putoaa isoon kuoppaan tai ajat huomaamatta korkeaan katukivetykseen ja vauhti tippuu hetkessä nollaan, nurin olet aivan varmasti ajoit sitten istualtaan tai seisaaltaan ja todennäköisesti pää osuu katuun. Tässä tilanteessa voi olla teoriassa parempi istua mutta pään ja naaman lyöt ensin ohjausputkeen jonka jälkeen katuun, lisäksi olet hieman matalemmalla joka ainkin teoriassa on parempi juttu.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Ei, en osaa lukea sun myöhemmin tekemiäsi jälkieditointeja.

Voisit vähän lukea itsekin niitä linkkejäsi soveltuvuuden suhteen. Ei taida ihan samalla tavalla onnistua jonkun 8-tuumasilla slickseillä varustetun potkulaudan osalta ilmoitella sitä maastokäyttöiseksi ja jakkaravarusteiseksi kuin fättiä. Ja tääkin vääntö meni viranomaisten kanssa neuvottelemalla, ei millään maahantuojan yksipuolisella ilmoituksella.
Jos jumalauta trafin virkamies julkisesti sanoo, että maahantuojan ilmoitus, niin se on maahantuojan ilmoitus. Niin yksinkertaista se on vaikka kuinka vänkäät asiasta. Maahantuoja päättää tasan mihin käyttötarkoitukseen hän haluaa sen lautansa ilmoittaa pääasiallisesti tulevan ja siinä ei sun mussutukset mitään auta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 771
Viestejä
4 206 371
Jäsenet
70 960
Uusin jäsen
Sallys

Hinta.fi

Ylös Bottom