Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Taidan mennä akryylimassalla, jos ei tule parempia ehdotuksia. Kokemukset silikonimassan irrottamisesta eivät ole lämpimiä. :D

Tuossa yksi empiirisesti täysin tuntematon vaihtoehto:
Ei se toi akryylimassakaan pelkällä katseella lähe irti. Ei kyllä kokemusta onks se mitä verrattuna silikoniin, mut tuskin hinkkaamatta pääsee. Mä oon vanhalla pankkikortilla tjsp vastaavalla jynssänny ne silikonit tarpeen mukaan aina pois jos pitäny laitetta availla. Ehkä vartin homma.

Kannattaa kans funtsia et tartteeko sun sitä laitetta availla enää juurikaan sen jälkeen ku se on muurattu umpeen? En juurikaan keksi syytä ellei nyt joku controlleri tai moottori mene rikki ja vaadi vaihtamista, mut sekin on sen verran harvinainen keissi et ei nyt pitäis kovin usein tapahtua.

Mut jos akryyliin päädyt niin vedä vaikka permanenttitussilla sen kuivuneen valkosen massan yli sit jos häiritsee. Jos osaat siistiä saumaa tehdä niin ei se välttämättä yhtään pöllömmältä näytä valkosenakaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
En löytänyt Suomesta netistä hetken etsimisellä yhtään mustaa akryylimassatuubia. Muualta löysin ainakin yhden:
En ole hetkeen tarvinnut mutta kyllä musta akryylimassa oli vielä jotain aikaa sitten hyvinkin yleinen. Tilanne voi olla muuttunut mutta siitä huolimatta en laittaisi akryyliä. Se kun ei sovellu mihinkään jatkuvaan kosteuden kanssa tekemisissä oloon ilman päällemaalausta. Tai kääntäen: jos ehdottomasti akryyliä, maalaa mustalla yli.

Onko yleistä, että niissä sähköpotkulaudoissa missä on kiinnityspaikat levyjarruille, etu- ja takajarrusatulat ovat toistensa peilikuvia? Mitä vähän katselin, niin polkupyörissä näyttäisi mahdollisesti yleisemmin olevan identtiset. Eli kysymys kuuluu onko näihin omat spesiaalit jarrusettinsä? Ainakin 10X:ssä takalevyjarrusatulaksi ei kelpaa tyypillinen polkupyörän levyjarru, koska se sijaitsee renkaan toisella puolella ja jarruvarren vetosuunta on päinvastainen.
En oikeastaan edes tiedä, miksi vertaat lautoja fillareihin. Jokainen valmistaja kun voi tehdä aivan millaisen ratkaisun tahansa. Ja toisaalta läheskään kaikissa laudoissa ei ole levyjä sekä edessä, että takana.
En ymmärrä myöskään sitä, miksi haluaisit fillarin jarrua lautaan. Menet niillä valmistajan laittamilla ja jos tulee tarve vaihtaa, laitat siihen lautaan sopivan korvaavan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 881
En ole hetkeen tarvinnut mutta kyllä musta akryylimassa oli vielä jotain aikaa sitten hyvinkin yleinen. Tilanne voi olla muuttunut mutta siitä huolimatta en laittaisi akryyliä. Se kun ei sovellu mihinkään jatkuvaan kosteuden kanssa tekemisissä oloon ilman päällemaalausta. Tai kääntäen: jos ehdottomasti akryyliä, maalaa mustalla yli.


En oikeastaan edes tiedä, miksi vertaat lautoja fillareihin. Jokainen valmistaja kun voi tehdä aivan millaisen ratkaisun tahansa. Ja toisaalta läheskään kaikissa laudoissa ei ole levyjä sekä edessä, että takana.
En ymmärrä myöskään sitä, miksi haluaisit fillarin jarrua lautaan. Menet niillä valmistajan laittamilla ja jos tulee tarve vaihtaa, laitat siihen lautaan sopivan korvaavan.
Ajattelin, että kiinnityksen mitoitus olisi standardi ja lähtökohtaisesti pyörien levyjarrut sopisi ristiin niiden lautojen kanssa, missä rungossa reiät levysatuloille. Siltä nuo kovasti omaan silmiini äkkiseltään näyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Onko yleistä, että niissä sähköpotkulaudoissa missä on kiinnityspaikat levyjarruille, etu- ja takajarrusatulat ovat toistensa peilikuvia? Mitä vähän katselin, niin polkupyörissä näyttäisi mahdollisesti yleisemmin olevan identtiset. Eli kysymys kuuluu onko näihin omat spesiaalit jarrusettinsä? Ainakin 10X:ssä takalevyjarrusatulaksi ei kelpaa tyypillinen polkupyörän levyjarru, koska se sijaitsee renkaan toisella puolella ja jarruvarren vetosuunta on päinvastainen.
About joo. Turhaan kattelet pyöränjarruja kun näille on omansa. Jos jarruja oot uusimassa niin osta hydrauliset.

Niistä pikakurssina niin järjestys paremmuuden suhteen menee about näin: Nutt, XOD, Zoom

Linkkejä en nyt jaksa kaivella mut löydät varmaan itekkin kun tarpeeks ettii. Aliexpressistä saa ainakin kaikkia.

Voi toki olla et jotkut pyöränjarrutkin menis, mut en lähtis lottoomaan sen suhteen kun voi olla aika hakuammuntaa. Satasen räpsy näyttäis olevan jos päivittäis molemmat jarrut hydraulisiks, aliexpressin kautta siis.

Mulla itellä on Zoomin jarrut ja vaikka ne on haukuttu "huonoimmiks" niin kyllä näilläkin tulee toimeen. Ilmaa kunnolla alkuunsa ja säätää kahvat kuntoon niin kyllä se riittävän tiukasti siihen levyyn puree et lukkoonkin saa renkaan vaivatta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 881
Ei se toi akryylimassakaan pelkällä katseella lähe irti. Ei kyllä kokemusta onks se mitä verrattuna silikoniin, mut tuskin hinkkaamatta pääsee. Mä oon vanhalla pankkikortilla tjsp vastaavalla jynssänny ne silikonit tarpeen mukaan aina pois jos pitäny laitetta availla. Ehkä vartin homma.

Kannattaa kans funtsia et tartteeko sun sitä laitetta availla enää juurikaan sen jälkeen ku se on muurattu umpeen? En juurikaan keksi syytä ellei nyt joku controlleri tai moottori mene rikki ja vaadi vaihtamista, mut sekin on sen verran harvinainen keissi et ei nyt pitäis kovin usein tapahtua.

Mut jos akryyliin päädyt niin vedä vaikka permanenttitussilla sen kuivuneen valkosen massan yli sit jos häiritsee. Jos osaat siistiä saumaa tehdä niin ei se välttämättä yhtään pöllömmältä näytä valkosenakaan.
Oma kokemus on, että kunnolla kuivuneen akryylimassa irrotus on ihan eri maailmasta verrattuna silikoniin. Eihän tuo tosissaan tulisi tiheään altistumaan kosteudelle saati sateelle, mutta sen verran, että voisi lähteä ilman suurempaa huolenaihetta ajelemaan märillä tienpiennoilla, ja toisaalta ei tarvitsisi varoa laitteiden hajoamista yhtä paljon, jos sade sattuu yllättämään tien päällä.

...
Niistä pikakurssina niin järjestys paremmuuden suhteen menee about näin: Nutt, XOD, Zoom
...
Onko nouseva vai laskeva järjestys? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Oma kokemus on, että kunnolla kuivuneen akryylimassa irrotus on ihan eri maailmasta verrattuna silikoniin. Eihän tuo tosissaan tulisi tiheään altistumaan kosteudelle saati sateelle, mutta sen verran, että voisi lähteä ilman suurempaa huolenaihetta ajelemaan märillä tienpiennoilla, ja toisaalta ei tarvitsisi varoa laitteiden hajoamista yhtä paljon, jos sade sattuu yllättämään tien päällä.



Onko nouseva vai laskeva järjestys? :)
Zerossa on täyspaska takalokari et jonkun patentin joudut siihen kans keksimään ellei kuranen selkä oo houkutteleva ajatus. Ihan etukäteen varotuksena. Ja sinne dekin sisälle ei kyllä kauheen helposti ilman suojaustakaan vesi eksy, ja sieltä on vielä toinen askel eksyä paikkaan minne ei sais. Liittimeen tai controllerin sisään esimerkiks. Mut kannattaa se silti suojata mielenrauhan vuokski, mutta ota huomioon myös se et mitä ohjaustangossa on. Se volttimittari tai näyttö/kaasu ei myöskään oo vesisuojattuja.

Joo sori, menee siis silleen et Nutt on paras ja Zoom huonoin, XOD siinä keskellä. Yleisen mielipiteen mukaan siis. Erothan tulee suurimmaks osaks sulavuudesta, eli siitä et kuinka helposti noilla on vetää jarrut lukkoon ja missä kohtaa jarrukahvaa puristaessa se tapahtuu. Zoomin kanssa on ehdottomasti pieni alottelukynnys, mut en mä nykyään noita lukottele muuta kun tarkotuksella. Takajarrua siis, etujarrun jos vetää juntturaan niin fysiikan lakien mukaan käy aika huonosti.

Noita muita en oo päässy kokeilemaan, mut oma mielipide on et Zoomeillakin pärjää varsin hyvin. Toisaalta nyt kun saat ite valita niin investoisin kyllä varmaan siihen Nuttiin tällä hintaerolla. Mä en noita Zoomeja jaksa satasella alkaa vaihtamaan mihinkään ihan vaan sen takia et sais smoothimman tuntuman jarruihin, varsinkin kun nykysetkin on mulle täysin fine.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
En löytäny oikeeta ketjua ni kysytään täältä. Onkos porukalla sähkö longboardeja? Jos näin on niin mistäs kannattaa tilata? Mietinnässä ois wowgo 2max mut kiinasta uittaminen ei oikee maistuis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
En löytäny oikeeta ketjua ni kysytään täältä. Onkos porukalla sähkö longboardeja? Jos näin on niin mistäs kannattaa tilata? Mietinnässä ois wowgo 2max mut kiinasta uittaminen ei oikee maistuis.
Tuskin saa suomesta just tota mallia. Jääny marginaaliryhmän touhuks nää jonkinlaista taitoa vaativat vehkeet. 45kmh sähköskeitillä kuulostaa kyllä siltä et vois kuolemanpelko olla läsnä aika nopeastikkin.

Uita kiinasta, näyttäis saavan suoraan valmistajan sivuilta kiinasta uitettuna. Tarjoavat mukamas ilmateitse lennätystä mut en tiedä miten, koska akkuja noikin sisältää ja viimeks kun yytsin niin niitä ei tosta vaan tuotu lentokoneeseen, ellei toi just satu olemaan sopivan pieni akku et vielä menee. Jos tota lautaa justiinsa haluat niin tuskin tälle kesälle kannattaa odotella, ellei toi lentokoneella lennättäminen onnistu.

Mitä takuuseen tulee niin valmistaja tarjoaa massiiviset 180 päivää. Eli kattaa tasan sen jos jotain paketista suoraan paskana, ei noi koskaan kata sitä jos ite oot tyriny jotain niin siltäkin kantilta yks lysti et mistä tilaa, pl. toimitusaika. Varaosat saa kanssa tuolta valmistajan sivulta.

Itteä kiinnostais noi ykspyöräset mitä verkkiskin näyttäis myyvän (myy skeittejäkin, mut suppee valikoima). On vaan aika saatanan kalliita ja kuulemma alle 1kw tehoilla ei juurikaan tee mitään muuta kun saa pahan mielen. Eli laitonta pitäis suoraan ostella. Kiinnostais kyllä kokeilla mut veikkaanpa et tossa pitäis pari tuntia ottaa ihan rehtiä tuntumaa tyhjällä parkkiksella ennenkun pääsis oikeasti edes kokeilemaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
En löytäny oikeeta ketjua ni kysytään täältä. Onkos porukalla sähkö longboardeja? Jos näin on niin mistäs kannattaa tilata? Mietinnässä ois wowgo 2max mut kiinasta uittaminen ei oikee maistuis.
Itteä kiinnostais noi ykspyöräset mitä verkkiskin näyttäis myyvän (myy skeittejäkin, mut suppee valikoima).
Ovat lopulta niin kaukana potkulaudoista, että laittakaa näille ihan oma ketju jos sellaista ei vielä ole. Näkee aika usein lopulta näitä joten lienee tekkiläisissäkin käyttäjiä ja tietäjiä.

kuulemma alle 1kw tehoilla ei juurikaan tee mitään muuta kun saa pahan mielen.
Lauta kulkee alle kilon piikilläkin varsin mukavasti mutta noissa ei vastaavalla tee mitään... Mielestäni jokin osa yhtälöä ei toimi mutta kuten sanottua, uusi ketju ja näistä asiaa enemmänkin. Muutama tuttukin ajelee tuollaisilla mutta kuulemma ainakaan korjaamiseen ei oikein hyvin keskitetysti ole kommentteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Ovat lopulta niin kaukana potkulaudoista, että laittakaa näille ihan oma ketju jos sellaista ei vielä ole. Näkee aika usein lopulta näitä joten lienee tekkiläisissäkin käyttäjiä ja tietäjiä.


Lauta kulkee alle kilon piikilläkin varsin mukavasti mutta noissa ei vastaavalla tee mitään... Mielestäni jokin osa yhtälöä ei toimi mutta kuten sanottua, uusi ketju ja näistä asiaa enemmänkin. Muutama tuttukin ajelee tuollaisilla mutta kuulemma ainakaan korjaamiseen ei oikein hyvin keskitetysti ole kommentteja.
En kyl ite muistaakseni yhtäkään sähköskeittiä oo nähny. Yhden onewheelin näin Helsingin keskustan nurkilla mut siinäpä noi erikoisemmat kulkuneuvot on mitä tullu ite todistettua.

Ja joo, tohon alempaan lisätäkseni niin joku tossa yhtälössä tosiaankin kusee. Näissä vehkeissä on yli 100v jännitteellä olevat akustot ja rakennettu laadukkaista kennoista (Samsung, LG yms.) ja silti kuulee vähän väliä et katkovat virtoja sen takia et joko akusta ei saa otettua enempää jerkkua irti (BMS katkasee virrat) tai controlleri toteaa et nyt riittää ja pätkäsee virrat. Luonnollisesti ko. laite ei enää tasapainota siinä vaiheessa ja lopputuloksena ollaan aina turvallaan. Tästä syystä ei myöskään ihan hirveesti vielä kiinnosta, mikäli ominaisuuksiin kuuluu et jyrkissä mäissä tai rankoissa kiihdytyksissä saatat päästä kattomaan asfalttia lähempää.

Mutjoo, voihan näistä tehdä uudenkin ketjun jos tarvetta näkee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Näitä nyt katsellut ja päällimmäisenä vaihtoehtona on Inokim quick 4 super joka speksien puolesta ois sopiva, tosin keula vissiin voblaa töyssyissä. Dualtron mini ollut vaihtoehtona, mutta tässä pienet renkaat ja sormikaasu näyttää epämukavalle. Löytyykö tässä hintaluokassa muita mitä katsella?
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Löytyykö täältä muita iscooter i9 Pro omistajia? Sain skootin eilen ja akun kestoa ei ainakaan pääse kehumaan sport mode ja rajoitin 30kmh 8km ja akku tyhjä. Kahdesti on akku loppunut kun skootin näytössä on vielä kaksi palkkia akkua. Olisi mukava tietää onko jotain vikaa vai onko oikeasti noin surkea että akkukin loppuu vaikka näyttö lupailee että akussa on vielä jerkkua
 
Liittynyt
08.01.2022
Viestejä
66
Täällä in nineboteilla ajeltu vaimon kanssa nuutama viikko. Rockfesteillä ajeltiin alueelta uimahallille ja sitten päivä pitkin hyvinkäätä. Karkea arvio matkasta 25km. Minulla 3/5 pykälää akkua jäljellä ja vaimolla saman verran. Minulla painoa 110kg, vaimolla 70. Itsellä g30 max v2 ja vaimolla g30le max, jossa astetta pienempi akku ja hiukan matalammalla tanko. V2 maxissa myös on laturi sisäänrakennettuna.

En oikein keksi muuta moitittavaa kuin aikamoisen täristyksen sorateillä ja rumpujarrun rohinan. Kokemusta ei ole pienempipyöräisistä, veikkaan että tärinä on astetta pahempi. Kiinnostaisi jos noihin saisi jonkun diy jousituksen rakennettua.

Laite menee meikäläisen allakin ylämäet aika kivuttomasti, toki pahimmissa hyytyy, kertaakaan ei kyllä ole tarvinnut avustaa. Sanoisin että normimäissä ei kyllä tule ongelmaa painavemmallakaan kaverilla.

Akunkesto on suurin positiivinen yllätys. Akkua on tosi vaikea saada ajamalla tyhjäksi päivässä jos tekee muutakin kuin lautailee.

Ollaan oltu kyllä toistaiseksi tyyryväisiä hankintaan, nämä kulkee kiimaliiterin peräloosterissa mukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Kiinnostaisi jos noihin saisi jonkun diy jousituksen rakennettua.
Diy kannattaa unohtaa mutta tokihan maxiin on aftermarket-jousitussarjoja monenlaisia.

110 kg painolla 25 km jälkeen kannattaa myös mieltää että nyt mennään varaenergialla. 3/5 on aika viitteellistä. Realistinen toimintamatka on 20-35 akku täydestä tyhjään. Toki tasamaalla hölkkävauhtia pääsee pidemmälle kuin normaalikäytössä.

Kolmannen osapuolen sovelluksella näkee kovasti enemmän kuin palkeista. Valmistajan sovelluksella ei tee mitään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 148
Kannattaa vaihtaa kaikki liittimet kerralla ja ainakin omasta mielestä kun kuvaa katsoi, niin keltaisestakin on jo vähän sulanut, jollei sitten toisen liittimen takia.

Itse en laittanut yhtään johtoa enää nippusiteillä kiinni ja koitin muutenkin erottaa niitä toisistaan ettei pääsisi niin helposti ainakaan kuumuuden takia sulamaan yhteen.

Niiden XT-150 liittimien päihin laitoin vielä kuumaliimaa, ettei pääse irtoamaan ainakaan mekaanisen rasituksen vuoksi.

EDIT: Huomasin kuvasta vielä, ettei liittimiä ole painettu kokonaan loppuun saakka, joten ne voivat irrota ajossa.

Katso kuvasta miten itse olen painanut ihan huolella liittimet toisiinsa kiinni, etteivät ne pääse irtoamaan toisistaan + omat liittimet olivat vähän löysiä ja jouduin ruuvarilla "avaamaan" keskelle meneviä liittimiä vähän suuremmaksi että ne istuivat varmasti tiukasti kiinni.

Kuumaliima palaa, kuin kynttilä ja muutenkin valuu pois, jos liitin lämpeää..
RTV silikoni ei pala ja kestää muistaakseni 200-300C
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
373
No niin, nyt kun polttoaine alkaa maksaa enemmän kuin haluttaa maksaa on pakko alkaa ostaa vaimolle sähköpotkulautaa. Ketjua luettu ahkerasti ja sieltä nuo xiaomi pro 2 ja segway g30 pomppaa jatkuvasti esiin. Budjetti ei kyllä taivu tuohon segwayn 800e hintalappuun, eli max budjetti 500. Miten vedenarka tuo xiaomi on? Työmatka 5km suuntaansa ja melko mäkistä. Kuski n. 65kg. Muita varteenotettavia tuolla budjetilla?
Kyllä se sateen kestää kun ei akkuosastoa lammikoissa uita ja laittaa silikonisuojuksen tai vaikka teipin siihen näytön päälle. Takuuhommat sitten eri juttu jos tulee jotain ja huomaavat että on kastunut.
Jos tuo työmatka taas on se mikä on vaatimus, niin Xiaomin edullisemmat mallit varsinkaan tuon kokoiselle kuskille ei ole huonoja vaihtoehtoja. Jaksavat kyllä kantaa kuskin ja kantamaa riittää.
Essentialiin en lähtisi enkä uuteen Mi3:n, mutta M365 tai S1 voivat hyvinkin toimia. Katsele niiden speksit tuohon Pro2:n verrattuna ja mieti ohatko alemman hinnan arvoisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Jos ei tosiaan kelvollista kaipaa vaan jollain minipyörillä meinaa 10 km jyristää mukavuudesta piittaamatta, niin kai niitä jotain käytettyjä jarruttomia eeässiä saa halvalla.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
849
Löytyykö täältä muita iscooter i9 Pro omistajia? Sain skootin eilen ja akun kestoa ei ainakaan pääse kehumaan sport mode ja rajoitin 30kmh 8km ja akku tyhjä. Kahdesti on akku loppunut kun skootin näytössä on vielä kaksi palkkia akkua. Olisi mukava tietää onko jotain vikaa vai onko oikeasti noin surkea että akkukin loppuu vaikka näyttö lupailee että akussa on vielä jerkkua
Ei ole vielä hirveästi tullut ajeltua pidempiä lenkkejä edes testimielessä. Pisin lenkki 13.4km, josta pari kilometriä soratietä ja sen ajelin ecolla 20km/h. Tolppia oli 3/5 ja appi näytti akun varaukseksi 56%.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Okei. Minulla tosiaan sammuu vehe kun on kaksi palkkia akkua jäljellä. Ohjelman range näytti vielä 13km kun sain laturiin
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 148
Löytyykö täältä muita iscooter i9 Pro omistajia? Sain skootin eilen ja akun kestoa ei ainakaan pääse kehumaan sport mode ja rajoitin 30kmh 8km ja akku tyhjä. Kahdesti on akku loppunut kun skootin näytössä on vielä kaksi palkkia akkua. Olisi mukava tietää onko jotain vikaa vai onko oikeasti noin surkea että akkukin loppuu vaikka näyttö lupailee että akussa on vielä jerkkua
Sieltä lie 1 kenno paskana akusta, jolloin syväpurkauksen estin lyö virrat pois asikaisemmin, kuin mittari olettaa.. Kannattaa toivoa, ettei ladatessa kosahda. Pistäisin takuuhuoltoon..
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Sieltä lie 1 kenno paskana akusta, jolloin syväpurkauksen estin lyö virrat pois asikaisemmin, kuin mittari olettaa.. Kannattaa toivoa, ettei ladatessa kosahda. Pistäisin takuuhuoltoon..
Kiva kuulla :D Laitoin eilen viestiä ostopaikkaan. Äsken kävin testilenkillä, sama homma kaks pykälää akkua ja sitten sammuu. 8,5km pääsee akulla.
Käytin laturissa ja otin samantien pois vehe näyttää 3 tolppaa akkua ja lähtee päälle. Luulisi menevän takuuseen tai toivottavasti saisin rahat takaisin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 148
Kiva kuulla :D Laitoin eilen viestiä ostopaikkaan. Äsken kävin testilenkillä, sama homma kaks pykälää akkua ja sitten sammuu. 8,5km pääsee akulla.
Käytin laturissa ja otin samantien pois vehe näyttää 3 tolppaa akkua ja lähtee päälle. Luulisi menevän takuuseen tai toivottavasti saisin rahat takaisin.
Li Ion akuilla olevissa laitteissa valvotaan miltei aina per kenno tai per n kpl rinnankytkettyjä kennoja ko kennon/ (jen) jännitettä. Jossain porakoneessa voi olla esim 2 kennoa rinnan ja jossain polkypyörän "1,5 litran maitotölkissä" tai isommassa esim 6 kennoa rinnnan ja niitä' sitten sarjassa n kpl.. Jokatapauksessa minkään kennon ei anneta purkautua liikaa tai latautua liikaa. Lisäksi siellä on yleensä 1 tai useampi lämpötilaakin valvova anturi.

Kun ekassa paikassa jännite tippuu n yleensä <2V8 arvoon, virrananto katkaistaan.

Kun on noita laitteita tullut tutkittua ja vaihdeltua akkuja, niin monasti on riittänyt, jotta on vaihtanyt esim 1-2 5:stä kennosta ja laite on toiminut, kuin uusi (ja saattaa kestää kunnossa näköjään hyvinkin pitkään). Monasti oireena on, että virrat katkeaa huomattavan aikaisin. Joissain laitteissa mittari tippuu nollaan, joissakin taas mittarin mukaan virtaa on jäljellä, mutta virrat katkeaa..
Jotenkin tuntuu, että kennojen kestävyys vaihtelee ihmeenpaljon..

Uudessa laitteessa ei tuota ilmiötä kertakaikkisesti saa olla (siis yksittäisessä yksilössä).. Yleensä paska kenno ei korjaannu, vaan heikkenee nopeasti lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Li Ion akuilla olevissa laitteissa valvotaan miltei aina per kenno tai per n kpl rinnankytkettyjä kennoja ko kennon/ (jen) jännitettä. Jossain porakoneessa voi olla esim 2 kennoa rinnan ja jossain polkypyörän "1,5 litran maitotölkissä" tai isommassa esim 6 kennoa rinnnan ja niitä' sitten sarjassa n kpl.. Jokatapauksessa minkään kennon ei anneta purkautua liikaa tai latautua liikaa. Lisäksi siellä on yleensä 1 tai useampi lämpötilaakin valvova anturi.

Kun ekassa paikassa jännite tippuu n yleensä <2V8 arvoon, virrananto katkaistaan.

Kun on noita laitteita tullut tutkittua ja vaihdeltua akkuja, niin monasti on riittänyt, jotta on vaihtanyt esim 1-2 5:stä kennosta ja laite on toiminut, kuin uusi (ja saattaa kestää kunnossa näköjään hyvinkin pitkään). Monasti oireena on, että virrat katkeaa huomattavan aikaisin. Joissain laitteissa mittari tippuu nollaan, joissakin taas mittarin mukaan virtaa on jäljellä, mutta virrat katkeaa..
Jotenkin tuntuu, että kennojen kestävyys vaihtelee ihmeenpaljon..

Uudessa laitteessa ei tuota ilmiötä kertakaikkisesti saa olla (siis yksittäisessä yksilössä).. Yleensä paska kenno ei korjaannu, vaan heikkenee nopeasti lisää.
BMS riippuen joissain voi olla pikkasen liian aggressiivinen se cutoff voltage millon se pätkäsee automaagisesti virrat pois. Yleensä laitettu vaan sen takia et suojataan akkua varmasti, ettei sit loppukäyttäjät runttaa sitä liian tyhjäks.

Ei sen kai yllätyskään pitäis olla et kennojen laaduissa on eroja. LGn, Samsungin tai Panasonicin kennot on aika paljon luotettavampia kun jotkut random kiinalaiset räpellykset joista ei oikeastaan mitään takuita ole mihinkään suuntaan. Kaikenlaisia kennoja ne näittenkin vehkeiden akuissa käyttää. Valitettavasti, vaikka ei ehkä olis säästämisen paikka siinäkään.

Mitä sit tohon kennojen vaihtamiseen akkupaketissa, niin aika monet BMS:t nykyään on sellasia et ne yksinkertasesti ei vaan enää toimi sen jälkeen jos niistä kerran virrat lähtee pois. Ja niistähän ei tosiaan virta lähde vaikka se pätkäseenkin virran ite laitteeseen, BMS jatkaa tikittämistänsä ihan 24/7 niin pitkään kun se on akussa kiinni, eli pitää tosiaan alkaa tekemään isompaakin remppaa akulle. Tarkotuksena just estää tota räpeltämistä, vaikkakin veikkaisin et jos osaaminen riittää kennojen vaihtamiseen, niin riittäis samalla se älykin siihen et välttämättä ei oo paras idea sekotella uusia ja vanhoja kennoja keskenään.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Mitä sit tohon kennojen vaihtamiseen akkupaketissa, niin aika monet BMS:t nykyään on sellasia et ne yksinkertasesti ei vaan enää toimi sen jälkeen jos niistä kerran virrat lähtee pois. Ja niistähän ei tosiaan virta lähde vaikka se pätkäseenkin virran ite laitteeseen, BMS jatkaa tikittämistänsä ihan 24/7 niin pitkään kun se on akussa kiinni, eli pitää tosiaan alkaa tekemään isompaakin remppaa akulle. Tarkotuksena just estää tota räpeltämistä, vaikkakin veikkaisin et jos osaaminen riittää kennojen vaihtamiseen, niin riittäis samalla se älykin siihen et välttämättä ei oo paras idea sekotella uusia ja vanhoja kennoja keskenään.
Tarkoituksena ei ainakaan omasta mielestäni ole minkään räpeltämisen estäminen vaan aivan puhtaasti vttuilu laitteen omistajalle. Ja samalla jotain sellaista, jolle ei oikeastaan ole mitään tarvetta.
Mutta kun kerrot "monet ovat" niin laitatko tästä jotain oikeaa faktaa? Tuon kaltainen yleistys ei muuten ole millään tasolla toimiva. Ja varmasti montaa kiinnostaa, onko oma lauta sellainen, jossa akkua ei voi pidellä / ei edes firmistä puukottaen saa uudelleen henkiin. Jälkimmäisen tekee kuitenkin oikeastaan jokainen, joka kennojakin vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Tarkoituksena ei ainakaan omasta mielestäni ole minkään räpeltämisen estäminen vaan aivan puhtaasti vttuilu laitteen omistajalle. Ja samalla jotain sellaista, jolle ei oikeastaan ole mitään tarvetta.
Mutta kun kerrot "monet ovat" niin laitatko tästä jotain oikeaa faktaa? Tuon kaltainen yleistys ei muuten ole millään tasolla toimiva. Ja varmasti montaa kiinnostaa, onko oma lauta sellainen, jossa akkua ei voi pidellä / ei edes firmistä puukottaen saa uudelleen henkiin. Jälkimmäisen tekee kuitenkin oikeastaan jokainen, joka kennojakin vaihtaa.
Puhutaankohan me nyt edes samasta asiasta? BMS on siis siellä akkupaketin sisällä, yhdistettynä kennoihin ja oikeastaan vaan turvallisuuden takia siellä. Seurailee jännitteitä, katkasee virrat jos menee matalalle ja katkasee latauksen kun kennot täynnä. Seurailee kans lämpötilaa, jos nousee liian korkeelle -> virrat pois. Ihan vaan turvallisuuden takia jokasesta akkupaketista löytyy tollanen.

Kyse oli nyt siis sen akkupaketin avaamisesta ja yksittäisten kennojen vaihtamisesta. Ilman sen suurempaa lähdettä väitökselle uskallan kuitenkin väittää et 99% lautojen omistajia ei todennäkösesti ihan hirveästi kosketa se ettei niitä yksittäisiä kennoja akusta voi vaihtaa. Lautojen akkupaketeissa on aina sekä sarja- että rivikytkennässä akkuja. Ihan vaan selvyyden vuoks mainittakoon et sarjaankytkentä kasvattaa jännitettä, rivi taas kapasiteettia. 36v akkupaketti on esimerkiks aina saavutettu siten et 10kpl 3.6v akkuja on kytketty sarjaan. 72v on sit taas luonnollisesti 20kpl 3.6v kennoja. Siltä väliltä sit löytyy 48v, 52v jne. Kapasiteetti sit määräytyy sen mukaan mitä kennoja on käytetty ja monta niitä on rivikytkennässä. Jos sä nyt lähtisit ettimään akkuja niin törmäisit varmaan siihen et ne on nimetty tyylillä 10s6p, eli 10 series ja 6 parallel. 3500mah kennoilla toi olis 36v 21ah akku.

Sä voit sitä laudan akkua irrotella ja laittaa kiinni ihan miten lystäät ilman että mitään tapahtuu, koska se BMS itessään sijaitsee sen paketin sisällä ja on suorassa yhteydessä niihin kennoihin ja saa virtansa niistä. Siitä ei normaalissa käytössä missään vaiheessa katoa virta vaan se jatkuvasti seurailee niitä kennoja. Jos kuitenkin kävis niin et siitä katoaa virrat, niin se käytännössä meinaa muutenkin sitä et se akku on entinen kun jännite on lörähtäny niin alas ettei niitä kennoja enää pahemmin elvytellä. Tai sit oot avannu sen akkupaketin ja alkanu repimään niitä BMS piuhoja irti tai muuten vaan irrottanu sen kokonaan. Asia mitä normaalisti kukaan ei tee ellei oo jotain käryä siitä et mitä on tekemässä.

Selkeesti puhutaan eri asioista, mut laitan vielä tohon alas kuvan akkukennosta ja perään kuvan akusta/akkupaketista, niin pitäis selkeentää.



Akkukenno.



Akkupaketti tai akku, ihan miten haluukaan asian ilmasta. Tollanen se tyypillinen sähkölaudan akku on kääreiden alla, eli monta kennoa kytkettynä toisiinsa. Mainittakoon et tästä kuvasta puuttuu nimenomaan se BMS vielä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Puhutaankohan me nyt edes samasta asiasta? BMS on siis siellä akkupaketin sisällä, yhdistettynä kennoihin ja oikeastaan vaan turvallisuuden takia siellä. Seurailee jännitteitä, katkasee virrat jos menee matalalle ja katkasee latauksen kun kennot täynnä. Seurailee kans lämpötilaa, jos nousee liian korkeelle -> virrat pois. Ihan vaan turvallisuuden takia jokasesta akkupaketista löytyy tollanen.

Kyse oli nyt siis sen akkupaketin avaamisesta ja yksittäisten kennojen vaihtamisesta. Ilman sen suurempaa lähdettä väitökselle uskallan kuitenkin väittää et 99% lautojen omistajia ei todennäkösesti ihan hirveästi kosketa se ettei niitä yksittäisiä kennoja akusta voi vaihtaa.
Puhutaan täsmälleen samasta asiasta ja myös tuo muu oli ennalta aivan selvää mutta varmasti hyvää infoa jollekkin muulle.

Edelleen on kuitenkin vttuilua omistajaa kohtaan tehdä minkäänlaisia "itsensä tappavia" virityksiä. Toki näitä on nähty monessakin paikassa muttei se tee niistä yhtään enempää hyväksyttävämpiä. Eikä tässä kyseisessäkään tapauksessa ole käytännössä mitään perusteluja tehdä tuollaisia.

Eikä kyse edes ole yksittäisen kennon vaihtamisesta vaan myös tilanteesta, jossa se BMS syystä tai toisesta kärähtää. Sitä muutaman euron osaa ei vaihda edes osaava jos firmistasolla on tehty joku älytön lukitus. Toisaalta taas olen aikaisemminkin todennut sähköisen / softalla tehtävän lukituksen toimivan silloin, kun useampi osa lukitaan erikseen. Sitä älyttömämpi on lukitus, joka ainoastaan haittaa laitteen omistajaa ilman mitään hyötyjä.

Jätit kuitenkin vastaamatta kysymykseeni. Enkä siis kysynyt lähdettä sille, moniko avaa sen akkupaketin vaan väitteellesi siitä, että moni bms lakkaa toimimasta jos on hetken jännitteettömänä. Etkä myöskään kysymykseen, moniko BMS on sellainen, jota sen paketin avaavan osaamisella ei saisi softaamalla uudelleen eloon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
moniko BMS on sellainen, jota sen paketin avaavan osaamisella ei saisi softaamalla uudelleen eloon.
Tämä on muuten juuri se oleellinen kysymys, joka kautta aikojen usein on jäänyt vastausta vaille. Oli sitten kyse vaikka läppäristä, niin olisi ollut kiva tietää. Monessa tapauksessa kennotus noin pelkästään fyysisenä asennusoperaationa on ihan siedettävissä, jos ei tarvitse alkaa rinnankytkettyyn elossapito-operaatioon joka olisi kuitenkin arpapeliä.

E: tai siis tarkemmin ottaen edeltävä mainintasi siitä, että moniko edes alkaa kiukutella nollajännitteestä. Sehän se tärkein raja kiusaamisen ja ei-kiusaamisen välillä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Puhutaan täsmälleen samasta asiasta ja myös tuo muu oli ennalta aivan selvää mutta varmasti hyvää infoa jollekkin muulle.

Edelleen on kuitenkin vttuilua omistajaa kohtaan tehdä minkäänlaisia "itsensä tappavia" virityksiä. Toki näitä on nähty monessakin paikassa muttei se tee niistä yhtään enempää hyväksyttävämpiä. Eikä tässä kyseisessäkään tapauksessa ole käytännössä mitään perusteluja tehdä tuollaisia.

Eikä kyse edes ole yksittäisen kennon vaihtamisesta vaan myös tilanteesta, jossa se BMS syystä tai toisesta kärähtää. Sitä muutaman euron osaa ei vaihda edes osaava jos firmistasolla on tehty joku älytön lukitus. Toisaalta taas olen aikaisemminkin todennut sähköisen / softalla tehtävän lukituksen toimivan silloin, kun useampi osa lukitaan erikseen. Sitä älyttömämpi on lukitus, joka ainoastaan haittaa laitteen omistajaa ilman mitään hyötyjä.

Jätit kuitenkin vastaamatta kysymykseeni. Enkä siis kysynyt lähdettä sille, moniko avaa sen akkupaketin vaan väitteellesi siitä, että moni bms lakkaa toimimasta jos on hetken jännitteettömänä. Etkä myöskään kysymykseen, moniko BMS on sellainen, jota sen paketin avaavan osaamisella ei saisi softaamalla uudelleen eloon.
On se joo sinällänsä, mut jos puhutaan yleisellä tasolla ittensä tappavista virityksistä niin toi BMS on ehkä yks sellanen jonka saatan jopa ymmärtää jollain tasolla, akkua kun availee ja tekee sille jotain ja jotain menee pieleen niin pahimmassa tapauksessa siinä käy aika huonosti.

Mutuiluks menee tääkin, mut uskon et harvemmin on mitään sen monimutkasempaa firmistason ratkasua sen suhteen etteikö sen BMS:än vois vaihtaa uuteen ja lauta hyväksyis sen mukisematta. Uskon et noi kiinanlaudat ainakin suurimmaks osaks käyttää ihan perinteistä "tyhmää" BMS:ää jossa ei mitään sen suurempaa älyä ole, niihin kun ei pääse milään softalla yhdistämään ja ronkkimaan ympäriinsä tai oikeastaan mitään muutakaan, eikä niihin mitään firmispäivityksiäkään ole tarjolla, lisäks ne kaikki käyttää samoja osia aika ristiin rastiin niin epäilen et niissä on mitään sen kummosempaa älyä oikeastaan missään. Toinen esimerkki on sit M365:en BMS joka on sit vissiin jo fiksumpaa sorttia ja kuuleman mukaan on tehtaalta jo ohjelmoitu silleen et se pistää jarrut pohjaan jos sitä yrittää käyttää vaikkapa isomman kapasiteetin akussa. Tästä ei tosin omakohtasta kokemusta ole, ja netin tarinat klassisesti vaihtelee väliltä onnistuu ja ei onnistu

Aika hankala oli löytää mitään vedenpitävää lähdettä, pääasiassa läppäreissä noita ittensä tappavia BMSiä on ollu, mut laitan muutaman linkin alas jokatapauksessa. Noista on kyllä ollu jotain juttua pitkin nettiä et ei kaikkien lautojenkaan BMSt olis sellasia et ne voi irrottaa ja laittaa suoraan takas kiinni, mut en nyt pikasella googlettelulla löytäny et missä tää oli. Ei se kuitenkaan epäuskottavin väitös oo, ottaen huomioon et kuinka paljon noita anti-repair hommia harrastetaan nykyään kaikennäkösten laitteiden kanssa.




Lisähuomiona kans se et Ninebot esimerkiks esti firmiksen modaamisen ainakin hetkellisesti uusimmalla firmispäivityksellä, et ei se yllätyksenä tulis jos näissä xiaomin ja ninebotin laudoissa olis muitakin ylläreitä piilossa. Mut pikasella vilkasulla just noita M365 ja Max G30 BMSiä saa ihan aliexpressistä tilattua jos ne kärtsää, ja ainakin olettaisin et niissä on jonkinlainen vakiofirmis jo sisässä et kunhan niihin virrat saa niin homman pitäis olla ok. M365 voi ainakin myös kiertää koko homman jos haluais vaikka laittaa sisään isompaa akkua.


Pikasella lukasulla selvis vaan se et aika vittumainen prosessi, mut minkäs teet, ovat kaiketi lukottaneet homman silleen et orkkiskontrolleri toimii vaan alkuperäsen BMS:n kanssa. Helpompi lisätä ulkonen lisäakku ja antaa orkkiksen olla.

Tää on kans toisaalta sellanen aihe et aika vaikee löytää tietoa. Porukka on kyllä rassannu noita M365 ja Max G30 lautoja sen verran perusteellisesti et sitä infoa kyllä löytyy jos jaksaa ettiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 924
Pistetääs kokemuksia itsekkin näin parin päivän käytön jälkeen.
Työmatka on siis n.600m assalle-junalla, yksi vaihto-1,5km työpaikalle. Käveleminen otti pannuun eikä juna-aikataulut meneet hyvin; joko joka päivä 10min miinusta tai 40min plussaa.
Fillarin olis voinu hommaa duunin päähän mutta ei paljon kiinnostanu jättää yöks asemalle. Eikä raijata junasta toiseen vaihtoineen päivineen. Plus kesähelteessä ei paljon kiinnosta kävellä hikipäässä ja sitten siirtyä tulikuumaan junaan hikoilemaan.

Hommasin sitten Xioamin Electric Scooter 3:n ja sillä käynyt nyt kolmatta päivää töissä. Pelkästään positiivista kokemusta. Kodin päässä 6-7min kävely kutistui 1min 40s skuuttaukseen, lauta kulkee mukavasti junassa ja siirtymisiin laiturilta toiseen ja duunin päässä 20min kävely vaihtui n.4,5min skuuttaukseksi. Työpävänä tulee joka päivä 10min plussaa ja silti kotona samaan aikaan kun autollakin.

Suosittelen kyllä kaikille jotka haluavat ajan säästöä ja mukavuutta kuitenkin joukkoliikennettä käyttäen.

Itse laudassa riittää kohtaisesti vääntöä vaikka kiloja on enemmän kuin "sallittu". Muutama jyrkempi ylämatka on matkalla, mutta pujottelemalla tai pari kestaa potkimalla menee oikein sopuisasti.
Saas nähdä muuttuuko mieli ekan kerran kun sateessa joutuu ajamaan, mutta sadeviitta on kyllä varalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 148
Pahin vittuilu, joka on tullut Li Ion vehkeissä vastaan on suojapiiri akussa, joka yhden kennon tyhjenemisen jälkeen tyhjentää kaikki kennot 0V ja pilaa siten koko akun täydellisesti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 881
Vahvistaisko joku onko toi Zero 10X:n runko terästä (eikä esim. alua)? Just tilailemassa akryylimassaa, niin sitä ei vissiin suositella oikeen alulle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
48
Loppu omat lautailut toistaiseksi tuossa viime viikon tiistaina, kun STOP-merkin takaa tuli auto päälle suojatiellä. Onneksi itsellä oli kypärä päässä ja muutenkin kohtuu hyvin vaatetta päällä, enkä itse auton alle jäänyt, vaan lensin hiukan sivummalle katuun, joten selvisin lähinnä ruhjeilla ja kipeillä paikoilla, jotka toivottavasti paranevat parissa viikossa, mutta laudalle kävi vähän huonommin, se kun jäi miltei kokonaan auton alle ja on nyt useammassa osassa, kiero ja kolhuilla. Nyt sitten odottelen vakuutuslaitoksen päätöstä mitä tuosta korvaavat. Lauta on vain just hiukan yli vuoden vanha ja vielä olis 2 vuotta osamaksuja maksettavana tuosta. Nyt kun ei ole lauta ollut käytössä reiluun viikkoon, huomaa hyvin kuinka paljon se elämää helpotti ja rahaa säästi, kun ei tarvinnut tunteja päivästä tuhlata julkisen liikenteen jatkuvasti huononevien palveluiden ja nousevien hintojen kanssa.
Lauta_auton_alla.jpgLauta_osissa.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Eikai sen laudan laillisuudella ole väliä jos joku tulee pyörätien jatkeella päälle?
Aika atomeiksi kyllä mennyt, hyvä ettei käynyt pahemmin :oops:
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Tuskin vakuutusyhtiö tota lähtee parsiin kasaan ja testaileen et onko viritetty. Speksit kuitenkin kertoo et kyseinen vehje on laillinen.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
48
Kuski myönsi heti syllisyytensä ja poliisikin kävi paikalla kääntymässä ja totes raportiin saman asian ja nyt sitten odottelen vain kauanko asian käsittely tuolla vakuutus yhtiössä kestää. Oli tuossa mahdollisuudet tosiaan paljon pahempaankin, mutta taas tuli ainakin itselle todistettua edes jonkinlaisten suojavarusteiden tärkeys lautaillessa vaikka välillä jotkut niistä vinoilevatkin. Oma taloustilanteeni on sellainen, että ei oikein ole varaa sakkoja ruveta keräämään, ja ikääkin on jo sen verran, että ymmärtää pääsevnsä perille hiukan hitaamminkin, joten Ihan laillinen peli tuo lauta oli rakenteiltaan,tehoiltaan ja nopeuksiltaan. Ainoastaan irrotettavia lisäosia kuten omatekoisen takatelineen, lisäakku liittimen ja telineen tuohon olin lisännyt, mutta yhtään reikää tai muutakaan muutosta en itse rakenteisiin ollut tehnyt. Se lisäakku liitinkin tuli ulos samasta reiästä, kuin muutkin johdot ja antoi vain lisämatkaa, eikä vaikuttanut laudan muihin ominaisuuksiin mitenkään. Minulle oli tärkeää nopeuden sijasta laudan mahdollisimman pitkä toimintasäde tarvittaessa ilman uutta latausta, kun satunnaisesti joutui tuollaisia reilun 60 km lenkkejä tekemään ilman latausmahdollisuutta. Parhaimmillaan lisä akun kanssa reilu 90kg kuskilla ja hiukan muuta kuormaakin päällä pystyi tuolla tarvittaessa ajamaan ainakin sellaiset 80 km yhdellä latauksella.

Onneksi mulla sattuu olemaan maantie ja maastokäyttöönkin soveltuva sähköajoneuvo projekti meneillään sen verran pitkällä, että sillä sentään pääsen vähän liikkumaan asioilla, eikä tarvitse kävellen kannella 3-4 km matkaa kauppa ostoksia tai odottaa useampaa tuntia seuraavaa kotiinpäin menevää bussia. Se on tosin huomattavasti raskaampi laite ja akku kapasiteettia on tällä hetkellä vähän, joten sen akut riittävät vain johonkin 15-20 km matkalle lisäkuormasta ja maastosta riippuen. Tuossa siis on vanhan Moottorivikaisen skootterin runko ja Tuontitukusta ostettu 60 cm sähköinen taka-akseli ja 48V/1kW moottorin ohjaus yksikkö.
Projekti.jpg
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 504
Pahin vittuilu, joka on tullut Li Ion vehkeissä vastaan on suojapiiri akussa, joka yhden kennon tyhjenemisen jälkeen tyhjentää kaikki kennot 0V ja pilaa siten koko akun täydellisesti.
Mutta miten? Yhdessäkin pienehkössä litiumioniakussa on aika paljon energiaa ja ovat suhteellisen paloherkkiä. Niiden tyhjentäminen vaatii sen energian dumppaamisen jonnekin. Tehovastuksella? Oikosulkemalla? Miten tuon voi tehdä ilman paloturvallisuusriskiä?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Tämä on muuten juuri se oleellinen kysymys, joka kautta aikojen usein on jäänyt vastausta vaille. Oli sitten kyse vaikka läppäristä, niin olisi ollut kiva tietää. Monessa tapauksessa kennotus noin pelkästään fyysisenä asennusoperaationa on ihan siedettävissä, jos ei tarvitse alkaa rinnankytkettyyn elossapito-operaatioon joka olisi kuitenkin arpapeliä.

E: tai siis tarkemmin ottaen edeltävä mainintasi siitä, että moniko edes alkaa kiukutella nollajännitteestä. Sehän se tärkein raja kiusaamisen ja ei-kiusaamisen välillä on.
Juuri näin. Ja siksi sitä yleensä aina kysyn jos joku aiheesta esittää ajatuksia. Jos taustalla on oikeasti tietoa, olisi se hyvä jakaa.
Toki ongelma on suurempi noissa hyvinkin helposti kennotettavissa mutta moni tekkiläinen kennottaa kyllä sen laudankin akun, ei siinäkään kyse ole niin ylitsepääsemättömästä hommasta. Tosin helpommin kyse on vain sen BMS:n vaihdosta jos sattuu ottamaan itseensä.

Aika hankala oli löytää mitään vedenpitävää lähdettä, pääasiassa läppäreissä noita ittensä tappavia BMSiä on ollu, mut laitan muutaman linkin alas jokatapauksessa. Noista on kyllä ollu jotain juttua pitkin nettiä et ei kaikkien lautojenkaan BMSt olis sellasia et ne voi irrottaa ja laittaa suoraan takas kiinni, mut en nyt pikasella googlettelulla löytäny et missä tää oli.

...

Lisähuomiona kans se et Ninebot esimerkiks esti firmiksen modaamisen ainakin hetkellisesti uusimmalla firmispäivityksellä, et ei se yllätyksenä tulis jos näissä xiaomin ja ninebotin laudoissa olis muitakin ylläreitä piilossa. Mut pikasella vilkasulla just noita M365 ja Max G30 BMSiä saa ihan aliexpressistä tilattua jos ne kärtsää, ja ainakin olettaisin et niissä on jonkinlainen vakiofirmis jo sisässä et kunhan niihin virrat saa niin homman pitäis olla ok. M365 voi ainakin myös kiertää koko homman jos haluais vaikka laittaa sisään isompaa akkua.

...

Tää on kans toisaalta sellanen aihe et aika vaikee löytää tietoa. Porukka on kyllä rassannu noita M365 ja Max G30 lautoja sen verran perusteellisesti et sitä infoa kyllä löytyy jos jaksaa ettiä.
Tässä ollaan jo omasta mielestäni varsin kaukana siitä alkuperäisestä väitteestäsi, että aika moni BMS tappaa itsensä jos jää jännitteettömäksi. Totta, tällainenkin mahdollisuus on olemassa mutta jos yleisemmissä on tämän kaltaisia "ominaisuuksia", joku kaivaa ne varmuudella esiin. Eli sikäli kommentteja ja tietoa pitäisi olla.
Jostain tuntemattomasta taas ei välttämättä ole mutta on kovin vaikea nähdä syytä, miksi noku noname pikkufirma näkisi vaivaa erikseen lukita asioita. On helpompi käyttää niitä geneerisiä osia. Ja kun vastaavia on monessa muussakin, suurimmat ongelmat ja kikkailut kaivaa joku aika nopeasti esille.

Ilman mitään lähdeviitteitä jää kuitenkin ilmaan roikkuvaksi asiaksi. Kaivanet sivuhistoriaasi uudelleen jossakin kohden ja lisäilet aikaisemmin näkemiäsi asioita jotta saadaan tännekkin info?

Firmispäivityksellä asioiden muuttaminen / hankaloittaminen jne on toki oma ongelmansa. Varsinkin olemassa olevien ominaisuuksien poistamista en katso millään tasolla hyvällä. Useampaan otteeseen olen silti täälläkin varoitellut päivittämästä niitä laitteita ilman ihan oikeaa syytä. Suuremmilla kun on valitettavasti "varaa" panostaa tuohon firmispuoleen ja lopputulos voi olla käyttäjän kannalta kaikkea muuta kuin toivottu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Vahvistaisko joku onko toi Zero 10X:n runko terästä (eikä esim. alua)? Just tilailemassa akryylimassaa, niin sitä ei vissiin suositella oikeen alulle.
Editoit jostain syystä tuosta varsin paljon tekstiä pois liittyen tuohon akryylimassaan.
Ihan siltä varalta, että joku ehti jo linkkiä bongata ja on samaa tavaraa hankkimassa niin mainitsemasi Bostic A585 ei ole mustaa vaikka myyjäsi niin väitti. Valmistaja ei nimittäin tee kuin valkoista.

Ja mitä kysymykseesi tulee niin valmistaja kertoo spekseissään: Frame: 10 inch 6061 Al-alloy
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
No niin on tullut vihdoin kausi korkattua vähän jälkijunassa. Kolea alkukesä ei ole innostanut skuutin selkään, vaikka esimerkiksi lenkkeilyn ja pyöräilyn suhteen en ole niin sääherkkä. Ainoat miinukset Xiaomin Mi Scooter Pro 2:ssa on keulan natina, jota muutaman kertaan kesässä pitää kiristellä, ja se että alunperin olisi melkein suoraan voinut hankkia jonkun jousitetun ja aavistuksen maastokelpoisemman laitteen suuremmilla renkailla. Tässä ei siis käytännössä ole mitään vikaa, vaan lähinnä ajelu on sen verran hauskaa, että helposti arvostaisi niitä järeämpiäkin vehkeitä.
 
Liittynyt
09.06.2022
Viestejä
1
Osaisikohan joku teistä auttaa löytämään hyvän ensimmäisen laudan?

Olen selannut erilaisia lautavaihtoehtoja, tätä foorumia ja reddittiä ja toistaiseksi parhailta vaihtoehdoilta speksien ja suositusten osalta vaikuttaisivat olevan Segwayn Ninebot-laudat (MAX G30E II, F40E?), Wilfan E-Way E600 (tai Kingsongin alkuperäinen KS-X1 MAX?), Unagi E500 sekä E-Wheelsin E2S V2 PRO 2022. Avoin olen kaikelle muullekin, jos keksitte parempia ideoita! Erityisesti E-Way ja E-Wheels kiinnostavat laadun ja kokemusten osalta, koska niistä on vähemmän tietoa saatavilla. Netistä tilaaminen ja kikkailu eivät ole ongelmia.

En osaa sanoa, ovatko toiveeni lainkaan realistisia, mutta tässä speksejä laudan etsimiselle:

- Ensisijaisesti kaupunki-/asfalttiajoon, mitä nyt jotain yksittäisiä soratien pätkiä olisi hyvä pystyä ylittämään tarvittaessa
- Sen verran tehokas peli, että laite ei hyytyisi mäissä kokonaan ja että kulkeminen olisi suhteellisen vaivatonta
- Laillinen peli, 25 km/h on riittävä minulle (toki kivaa, jos esim. sovelluksien kautta on säätövaraa yms.)
- Olisi hyvä, jos kantama olisi vähintään (realistinen) 20+ km kerrallaan, jos joskus tarvitsee ajaa pidempiä matkoja yhdellä lautauksella
- Minulla on 120 kg elopainoa tällä hetkellä. Uskaltaako noita max 100 kg lautoja ottaa käyttöön? (sairauden myötä paino noussut, tarkoituksena tiputtaa vähitellen alle 100 kg)
- Olen ajanut suht paljon Voilla ja Tierillä ja niillä ajaminen on sujunut hyvin - mitkähän mallit heillä mahtaa olla käytössä speksien osalta? Vastaavanlainen olisi varmaankin minun käyttööni riittävä? Lautojen mäkinopeudet ovat olleet minulle ihan riittäviä tämän painoisena.
- Plussaa, jos laitteeseen löytyy helposti varaosia tai lisäosia. Itse tuunailu olisi myös mahdollista, lähipiirissä on teknistä osaamista ja auttamishalua.
- Mielellään maksimissaan 600 euroa, käytettykin käy

Ja kysymyksiä:

- Kannattaako ottaa automaattisesti 10 tuuman kokoiset renkaat, vai onko 8,5 tuumaa riittävä? Ilma vai kumi?
- Onko painorajan ylitys kriittinen asia muuten kuin hitaamman vauhdin ja huonomman akunkeston osalta? Sen verran olen selaillut, että 500 W moottori olisi hyvä olla isommalle ihmiselle.
- Pienituloinen kun olen, niin mielelläni selviäisin mahdollisimman sopuhinnalla (mutta kuitenkin 'köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa' -mentaliteetilla). Onko käytettynä järkevää ostaa lautaa, jos tarkoituksena olisi selvitä sillä useampikin kesä?
- Kuinka kriittisiä IP-merkinnät ovat laudoille?
- Kuinka tärkeäksi olette kokeneet vakionopeudensäätimen laudoissanne?

Suurkiitokset kaikille, jotka viitsivät auttaa minua pohdinnassani!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Osaisikohan joku teistä auttaa löytämään hyvän ensimmäisen laudan?

Olen selannut erilaisia lautavaihtoehtoja, tätä foorumia ja reddittiä ja toistaiseksi parhailta vaihtoehdoilta speksien ja suositusten osalta vaikuttaisivat olevan Segwayn Ninebot-laudat (MAX G30E II, F40E?), Wilfan E-Way E600 (tai Kingsongin alkuperäinen KS-X1 MAX?) sekä E-Wheelsin E2S V2 PRO 2022. Avoin olen kaikelle muullekin, jos keksitte parempia ideoita! Erityisesti E-Way ja E-Wheels kiinnostavat laadun ja kokemusten osalta, koska niistä on vähemmän tietoa saatavilla. Netistä tilaaminen ja kikkailu eivät ole ongelmia.

En osaa sanoa, ovatko toiveeni lainkaan realistisia, mutta tässä speksejä laudan etsimiselle:

- Ensisijaisesti kaupunki-/asfalttiajoon, mitä nyt jotain yksittäisiä soratien pätkiä olisi hyvä pystyä ylittämään tarvittaessa
- Sen verran tehokas peli, että laite ei hyytyisi mäissä kokonaan ja että kulkeminen olisi suhteellisen vaivatonta
- Laillinen peli, 25 km/h on riittävä minulle (toki kivaa, jos esim. sovelluksien kautta on säätövaraa yms.)
- Olisi hyvä, jos kantama olisi vähintään (realistinen) 20+ km kerrallaan, jos joskus tarvitsee ajaa pidempiä matkoja yhdellä lautauksella
- Minulla on 120 kg elopainoa tällä hetkellä. Uskaltaako noita max 100 kg lautoja ottaa käyttöön? (sairauden myötä paino noussut, tarkoituksena tiputtaa vähitellen alle 100 kg)
- Olen ajanut suht paljon Voilla ja Tierillä ja niillä ajaminen on sujunut hyvin - mitkähän mallit heillä mahtaa olla käytössä speksien osalta? Vastaavanlainen olisi varmaankin minun käyttööni riittävä? Lautojen mäkinopeudet ovat olleet minulle ihan riittäviä tämän painoisena.
- Plussaa, jos laitteeseen löytyy helposti varaosia tai lisäosia. Itse tuunailu olisi myös mahdollista, lähipiirissä on teknistä osaamista ja auttamishalua.
- Mielellään maksimissaan 600 euroa

Ja kysymyksiä:

- Kannattaako ottaa automaattisesti 10 tuuman kokoiset renkaat, vai onko 8,5 tuumaa riittävä? Ilma vai kumi?
- Onko painorajan ylitys kriittinen asia muuten kuin hitaamman vauhdin ja huonomman akunkeston osalta? Sen verran olen selaillut, että 500 W moottori olisi hyvä olla isommalle ihmiselle.
- Pienituloinen kun olen, niin mielelläni selviäisin mahdollisimman sopuhinnalla (mutta kuitenkin 'köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa' -mentaliteetilla). Onko käytettynä järkevää ostaa lautaa, jos tarkoituksena olisi selvitä sillä useampikin kesä?
- Kuinka kriittisiä IP-merkinnät ovat laudoille?
- Kuinka tärkeäksi olette kokeneet vakionopeudensäätimen laudoissanne?

Suurkiitokset kaikille, jotka viitsivät auttaa minua pohdinnassani!
Max G30 täyttää ainakin kaikki vaatimukset. Painorajat ei yleisesti ottaen oo ihan niin justiinsa, vaan enemmänkin ajomukavuuden kannalta suosituksia. Painorajaa ylittäessä aina ekana se mäennousukyky kärsii. Toki kantamakin pienempi jos painoa löytyy, mut uskaltaa niitä ajella kunhan ei mitenkään huomattavan paljoa ylity ne painorajat. 120kg ei oo ongelma laadukkaalle laudalle jossa 100kg painoraja.

Tierin ja Voin vehkeet on aika hyvin tehty ton Max G30 suunnittelua hyväkskäyttäen, mitä ne nyt on vaan pakon edestä rakennettu huomattavasti jykevämmiks. Vuokralaudoissa on aina täyskumit ja yleensä jonkinlainen jousitus, mut se kyyti on silti aika jäykkää. Suosittelen et 10" renkaat ja ilmatäytteiset, niin ajomukavuus on sit kunnossa. Max G30 on fiksut tubeless renkaat. Vuokralaudat ja ninebot on molemmat takavetosia vehkeitä, joka on se huomattavasti fiksumpi vaihtoehto vrt etuveto.

Nopeutta ja tehorajoja pystyy sit tarvittaessa säätämään firmiksen kautta tossa Ninebotissa, rangen kustannuksella toki. Mut hyvä ominaisuus olla jos mäet alkaakin olemaan vähän liian mateluvauhtia. Samalla kuitenkin hyvä mainita et todennäköisesti joudut ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ne pari liitintä controllerista, koska ne tuppaa olemaan sulamiselle aika herkkiä ihan vakiosoftallakin. Täällä on porukka käyttäny XT150 liittimiä ja homma skulannu niillä, vaihto onnistuu jos kolvi pysyy jotenkuten kädessä, mut jos tuttavapiiristä löytyy joku jolla pysyy paremmin kädessä niin se on osaavalle kaverille parin minuutin homma jos purkuvaihetta ei lasketa.

Mitä varaosiin tulee niin veikkaan et ei oo olemassa lautaa johon löytyy paremmin varaosia ja mitä pystyy halutessaan tuunaamaan vaikka jousituksella. M365 on nyt toinen mille saa jokaikisen palikan tilattua aliexpressistä ja jousitusta yms.

Mitä käytettynä ostamiseen tulee niin just oli täälläkin yks esimerkki siitä et siinä voi käydä vähän köyhästi jos ei tasantarkkaan tiedä mitä kattoo. Ongelmaks muodostuu se et kun sä et tiedä miten sitä on kohdeltu niin se on vähän sokkohommaa. Muutenhan sillä ei oo väliä, mut jos esimerkiks talvisäilöön vehje ollaan laitettu tyhjällä akulla ja siitä on päässy jännite tippumaan liian alas, niin se vaikuttaa siihen akun käyttöikään huomattavasti. Ja se akkuhan on se kallein osa näissä.

IP-merkinnät on vähän niin ja näin laudoissa. Tosi monet ilmottaa jonkun röökisen IP-merkinnän jota ei oo kuitenkaan virallisesti vahvistettu, eli se voi käytännössä olla mitä vaan. Max G30 on kuitenkin mun käsityksen mukaan edelleen parhaiten eristetty lauta suoraan paketista, eikä sillä tarvi pelätä pientä sadetta tai märkää asfalttia. Noita muitakin lautoja voi eristellä vaikka silikonilla jos mietityttää ja haluaa sen kestävän edes jotain vettä.

Omassa käytössä oon huomannu kaikki vakkarit aivan turhiks. Ne toimii sillä periaatteella et kaasu samassa asennossa x aikaa ja sit se menee päälle. Ennenkun tulee sellanen vakkari minkä saa päälle napista ja lähtee pois jarrusta niin ei mua noi kiinnosta eikä vaikuta omiin ostopäätöksiin mitenkään.

Wilfan laudoista oli paljon viimevuonna puhetta laatuongelmien takia, mut tälle vuodelle on uudet mallit joista ei hirveästi oo kuulunu (jälkikäteen katottuna ei oo julkastu vielä niin ihmekkö toi, hintaa tolla e-600 max vastineella on tosin 1000€ :dead:). En välttämättä kuitenkaan ekana ite koekaniiniks lähtis, voit vaikka huvikses käydä lukemassa verkkiksen käyttäjäarvostelut tosta E-600 Max mallista.

Max G30 saa näemmä just karvan yli 600€ hintaan DHGatelta. Tässä sit täytyy huomioida se et tuolta tilatessa ei oikeastaan minkäänlaista takuuta oo, eli se säästö tulee aikalailla siitä. Toki jos lauta on suoraan paketista paskana, niin sit varmaan jotain saa sumplittua. Mut eipä noi takuut muutenkaan juurikaan mitään korvaa, sillä renkaat lasketaan kulutusosiks ja niistä nopeasti sanotaan käyttäjävirhettä jos yrittää. Muut palikat sit harvemmin hajoileekaan takuuaikana, ja muutenkin akun takuu on vaan se 12kk mikä ei riitä oikeen mihinkään. Plus jos tosiaan vaihdat ne liittimet niin se takuu menee muutenkin sit siinä, et en ainakaan ite keksi juurikaan mitään syytä maksaa suomessa 200€ enemmän takuusta josta ei todennäkösesti ole mitään hyötyä, etenkin jos löytyy edes jonkinverran osaamista korjata, ja nää on sen verran yksinkertasia laitteita ettei kovinkaan fiksua tai näppärää kaveria siihen vaadita.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 148
Mutta miten? Yhdessäkin pienehkössä litiumioniakussa on aika paljon energiaa ja ovat suhteellisen paloherkkiä. Niiden tyhjentäminen vaatii sen energian dumppaamisen jonnekin. Tehovastuksella? Oikosulkemalla? Miten tuon voi tehdä ilman paloturvallisuusriskiä?
Hyvinkin helposti. Kun tyhjentämiseen käyttää aikaa esim vuorokauden tai muutaman, niin teho on niin pieni, että kyllä se jäähtyy. Lisäksi akku on jo yleensä silloin, kun tuo prosessi aloitetaan "tyhjä", eli siellä on lähinnä jämäenergiat
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Kannattaako ottaa automaattisesti 10 tuuman kokoiset renkaat, vai onko 8,5 tuumaa riittävä? Ilma vai kumi?
Kysymyshän on makuasiasta ja vaatimustason määrittelystä. 10" ilmarengas on tietenkin parempi kuin pienempi ja/tai umpikumi ja tubelessrenkaat ovat tietynlainen laadun, tason ja järkisuunnittelun merkki.
Onko painorajan ylitys kriittinen asia
Ei. Eikä se nimellinen 100 kg raja kerro juuri mitään siitä, kestääkö joku runko 150kg vaiko lahoaa jo 60-kiloisen alta. Eihän näiden pelien yleinen mitoitus- ja lujuuslaskentanormi(ei liene tapana edes tehdä) vastaa pakettiautoa vaan korkeintaan kiinalaisia putkirunkohalpismönkijöitä.
Kuinka kriittisiä IP-merkinnät ovat laudoille?
Hyvin epäluotettavia ja mitä sattuu. Jos olisivatkin todenmukaisia, niin sehän koskee vain kastumista yleensä. Ajon aikainen kastuminen lätäkköroiskeista jne on akuutisti murhe jos tekniikka on pakattu dekkiin vs. jos se on etuputkessa kaikki. Toki järeämmän laudan tapauksessa lienee realiteetti, että dekkiinhän ne on pääosin tungettu. Siispä tiiviys on tärkeä huoli, mutta etenkin pilipalimerkin ilmoittama luokitus on pelkkää puhetta.
Kuinka tärkeäksi olette kokeneet vakionopeudensäätimen laudoissanne?
Tästä on paljon eriäviä mielipiteitä. Minä koen sen lähinnä haitalliseksi ominaisuudeksi eli on mielestäni tärkeää, että sen saa kokonaan pois. Jos kaasuvipu rasittaa kättä, vipu on liian jäykkä, väärässä asennossa, ajoasento muutenkin epämiellyttävä tai käyttötapa vahvasti tyypillisestä poikkeava. Jos yleensä koko akku kestää tunnin, yhtäjaksoinen ajo kestää enintään puoli tuntia ja useimmiten alle vartin. Kyseessä ei ole auto tai moottorityökone, jota ohjastetaan tuntikausia tai koko pitkä työvuoro.

Toki tämä vaihtelee. Joka tapauksessa minulla väsyy kymmenen muuta paikkaa ennen kuin oikea peukalo tai ranne.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 914
Kysymyshän on makuasiasta ja vaatimustason määrittelystä. 10" ilmarengas on tietenkin parempi kuin pienempi ja/tai umpikumi ja tubelessrenkaat ovat tietynlainen laadun, tason ja järkisuunnittelun merkki.
En tubelessin puolesta kyllä hehkuttaisi. Jos ilma tulee pihalle, aivan sama vaihtaa molemmat vs vain ulko. Omat rengasrikot kyllä sellaisia, joissa tuskin edes lima sisärenkaassa olisi auttanut.

Mutta kyllä, 10" on varmasti mukavampi. Mutta pienemmälläkin pärjää, nimimerkillä M365 Pro. Umpikumia en ottaisi mistään hinnasta itselleni mutta makuasia sekin.

Ei. Eikä se nimellinen 100 kg raja kerro juuri mitään siitä, kestääkö joku runko 150kg vaiko lahoaa jo 60-kiloisen alta. Eihän näiden pelien yleinen mitoitus- ja lujuuslaskentanormi(ei liene tapana edes tehdä) vastaa pakettiautoa vaan korkeintaan kiinalaisia putkirunkohalpismönkijöitä.
Tästä samaa mieltä. Jos sata luvataan niin pari kymppiä päälle ei ole ongelma.
Ja em M365 Pro ja lisäkilot, ei ongelmaa noin kolmen vuoden ajeluilla. Aivan surutta kaupasta niin paljon, kun jaksaa jne ja siinä se.

Hyvin epäluotettavia ja mitä sattuu. Jos olisivatkin todenmukaisia, niin sehän koskee vain kastumista yleensä. Ajon aikainen kastuminen lätäkköroiskeista jne on akuutisti murhe jos tekniikka on pakattu dekkiin vs. jos se on etuputkessa kaikki. Toki järeämmän laudan tapauksessa lienee realiteetti, että dekkiinhän ne on pääosin tungettu. Siispä tiiviys on tärkeä huoli, mutta etenkin pilipalimerkin ilmoittama luokitus on pelkkää puhetta.
Mutta kuitenkin se näyttö on suojaamatta... Vesi menee tupaan ja taas tulee vahinkoja.
Eli itse katsoisin sen näytön osalta soppelia suojaa ja muu menee aika hyvin jos vain kostealla / tihkulla ajaa. En lähtisi rankkasateeseen enkä varsikaan "järvessä ajamiseen" sateella.

Lopulta monikin lauta kestää sen, mitä käyttäjä. Mutta kannattaa huomioida takuu. Useammassa on akkukotelossa "tarra" ja kosteus tulee kyllä ilmi. Ja reilumpi eristäminen taas vie takuun. Joten valintojen paikka.

Tästä on paljon eriäviä mielipiteitä. Minä koen sen lähinnä haitalliseksi ominaisuudeksi eli on mielestäni tärkeää, että sen saa kokonaan pois. Jos kaasuvipu rasittaa kättä, vipu on liian jäykkä, väärässä asennossa, ajoasento muutenkin epämiellyttävä tai käyttötapa vahvasti tyypillisestä poikkeava. Jos yleensä koko akku kestää tunnin, yhtäjaksoinen ajo kestää enintään puoli tuntia ja useimmiten alle vartin. Kyseessä ei ole auto tai moottorityökone, jota ohjastetaan tuntikausia tai koko pitkä työvuoro.

Toki tämä vaihtelee. Joka tapauksessa minulla väsyy kymmenen muuta paikkaa ennen kuin oikea peukalo tai ranne.
Tästä on pakko olla eri mieltä. On aivan ehdoton varuste kun ajelee "maalla". Kaupungissa ei ole tarpeen.
En helposti ostaisi lautaa, jossa ei vakkaria ole. Ja nämä "päivitin firmiksen, vakkarai katosi" ovat kyllä todella syvältä. Eivätkä mitenkään hyväksyttävissä olevia.

Toki ehdottomasti paras on on/off mutta kuten todettua, ilman vakkaria ainakin oma ajo olisi yhtä tuskaa. Eli todella merkittävä kriteeri laudan osalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
En tubelessin puolesta kyllä hehkuttaisi. Jos ilma tulee pihalle, aivan sama vaihtaa molemmat vs vain ulko.
Toki matka katkeaa ainakin hetkellisesti ja ilma tulee pihalle. Sisärengas aiheuttaa lisää mekanismeja joilla tämä voi tapahtua. Oma tähän saakka ainoa potkulaudan rengasrikko johtui sisärenkaan reiästä ehjän ulkorenkaan alla. Eikä ollut ajettu terävään reunaan. Tietysti reunan tiiveyden pettäminen ja äkillinen painekato on vastapainona.

Kuitenkin selväksi eduksi pitää laskea mahdollisuus paikata vierasesineen pisto madolla ilman rengastöitä.

Ja nämä "päivitin firmiksen, vakkarai katosi" ovat kyllä todella syvältä. Eivätkä mitenkään hyväksyttävissä olevia.
Siitä vallitsee yksimielisyys, että tällainen ostajan vuokralaiseksi tekeminen ja laitteiden jälkikäteen softapäivityksillä paskominen on perseestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
85
Hankintalistalla on oikeastaan jonkinlainen laukku tuohon, jotta saisi tuon Kryptoniten vaijerin kulkemaan mukana. Onpahan edes hieman (vähän) haastetta jos joku sitä kaupan pihassa alkaa väkertämään.
Itsellä kulkee omassa G30 Kryptoniten vaijeri AliExpressiltä ostetussa koukussa muutaman kerran putken ympäri pyäritettynä. Molemmat päät kun asettelee hyvin niin ei pomppaa ajossa pois koukusta. Itse lukko on sitten rungon alaosassa astinlaudan edessä olevan wild man laukun ja rungon välissä. Rajautuu juuri tuosta kuvasta pois.

20220610_061528.jpg

Ihan vinkkinä kun itse painin tämän kanssa hetken. Reppua ei aina ole mukana minne vaijerin tai lukon heittäisi, mutta kyllä tuo lauta tarpeen tullen on hyvä saada pysymään paikallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Itsellä kulkee omassa G30 Kryptoniten vaijeri AliExpressiltä ostetussa koukussa muutaman kerran putken ympäri pyäritettynä. Molemmat päät kun asettelee hyvin niin ei pomppaa ajossa pois koukusta. Itse lukko on sitten rungon alaosassa astinlaudan edessä olevan wild man laukun ja rungon välissä. Rajautuu juuri tuosta kuvasta pois.
Koukku. Totta joo. Pitää ehkä pistää tilaukseen ja sitä odotellessa katsoa jos 3D tulostelisi itse.
Laukkua en ole vielä hankkinutkaan kun reppu ollut matkassa aina.

Alista onkin tulossa jo handlebar extension joka seilaa ties missä. Puhelintelinettä katselin biltemasta viikonloppuna mutta eipä ollut silloin siellä.

Onkin tullut ajeltua tuolla semmoista ajoa mitä normisti tekisi autolla. Sateella vielä auto voittaa mutta muuten kyllä tuolla lähtee käymään hakemaan unohtuneen maidon kaupasta. Sadetakki pitää hankkia tätä suomen kesää varten.

Tuosta latauksesta pitää antaa iso plussa. Olin veljen luona saunomassa ja otin sen piuhan matkaan niin saa hieman lisää virtaa paluumatkalle, kun tiesin veljen haluavan koitella myös sitä. On aika kiva, että kulkee piuha helposti matkassa. Sekä veljeltä olisi todennäköisesti löytynyt tommoinen piuha. Laitoin kuitenkin 5m piuhan tulemaan niin saa askarreltua hieman fiksummin latausta pistokkeiden puutteen vuoksi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 323
Eilen toinen rengasrikko viiteen vuoteen. Ja tietysti keskellä matkaa ja kun oli kiire. Pikafiksinä hain lähellä olleesta liikkeestä paikkapullon mutta eihän se vaahto pysynyt kuin 200 metriä. Venttiilin juuressa vuoto, taisi olla oma moka kun olin hukannut venttiilinhatun ja laittanut jonkun tuning hatun tilalle joka oli ilmeisesti liian iso ja hangannut vähän runkoon ajaessa.

Mistä näihin löytyy varaosia edullisesti? Lauta on Inokim Light (1). Kaasukahva + siihen integroitu näyttö alkaa olla tiensä päässä. Ja täyskumi tai hybrid renkaisiin voisi päivittää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 755
Viestejä
4 202 648
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom