Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Pientä numeronäppäilyä ihan mielenkiinnon vuoksi, vinkiksi niille jotka ovat ekaa laitetta ostamassa.

Eli pelikoneena Xiaomi Pro2 jossa tuunattu softa (maksimivauhdit ja semisti lisää vääntöä yritetty laittaa) ja 8.5" -> 10" vaihdetut renkaat, mikä tietysti vaikuttaa heikentävästi vääntöön.

Maksimit on 38km/h ja mäki X jota ajan melkein täydellä akulla ylös 25km/h vauhdilla.

Äsken lähdin matkaan vajaalla akulla ~40% palkkien mukaan ja mäki X nousi ylös vauhdilla 7km/h. Repussa oli kyllä kolme kiloa kaljaa ja buffetravintolassa täyteen vedetty vatsa, eli painoa vähän normaalia enemmän. Silti tuo väännön tippuminen kun akun tason heikkenee on aika hurja. Tämä ihan harkinnan arvoisena seikkana niille jotka miettivät että riittääkö hankitun laudan kantama omiin ajoihin. Sitä extrakantamaa siis kannattaa olla. Vaniljakoneella ei ehkä näin paha tiputus ole, koska tuo oma rengasmodi varmasti tekee hurjan eron, mutta silti sellainen on sähkökoneissa aina olemassa. Esimerkiksi perinteinen autohan menee samalla teholla eteenpäin niin kauan kun löpöä riittää, jos nyt ei ihan viimeisestä lusikallisesta ole kyse.

Kyseisen mäen jälkeen maksimi tasaisella oli tippunut 25km/h:n ja myöhemmin 15% akulla juuri ennen kotiin pääsyä maksimit olivat jo 15km/h korvilla, tasamaalla.

Eli oma suositus näillä ajokokemuksilla on että jollekin 65-90kg kuskille kannattaa hankkia laite jonka kantama on tuplat siitä mitä haluaa ajaa yhdellä latauksella. Painavammalle ehkä vielä isompi kantama. Tämä siis jos haluaa ajella sellaista sopivaa kyytiä, eikä sitkuttaa kävelyvauhtia niitä viimeisiä kilometrejä.
Tuo vauhdin putoaminen tosiaan tapahtuu ihan pienessäkin ylämäessä. Heti jos on asteenkin verran alamäkeä niin että vapaallakin liukuu alaspäin niin moottori on paljon kevyemmällä rasituksella ja maksimit paranee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Mytta nyt tiedän ainakin tuon perusteella että jos ostan fatti scootterin jossa 60V/12A (720Wh) se riittää työmatkalle reippahasti, joka oli yksi lainauksen ideoistakin)
Toki. Niissä sitten tarkkana, ettet hämäänny hyvistä neuvoista pitää tarpeeksi ilmaa renkaissa. Oikea paine on tyypillisesti luokkaa tai alle 1 bar ja se 2,4 mikä renkaan kyljessä lukee tarkoittaa paljonko kestää rengastyöt aikana posahtamatta - ajo ko. paineella kielletty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
joo, toisessa päädyssä olikin, capacit 10Ah/360Wh, pitääkin merkata postaukseen.

Mytta nyt tiedän ainakin tuon perusteella että jos ostan fatti scootterin jossa 60V/12A (720Wh) se riittää työmatkalle reippahasti, joka oli yksi lainauksen ideoistakin)
Muista sit et vaikka akku onkin tuplat isompi niin se ei kuitenkaan välttämättä ihan kauheasti lisärangea tuota. Kontion sivuillakin sanotaan et 15-35km on range tolle akulle, johtuen siitä et vaatiihan toi vehje nyt enemmän tehoa et pääsee sinne 25kmh nopeuteen.

Oma lauta 60v/21ah akulla (1260wh) tarjos about 50km rangea kun pari päivää sit testasin. Ei nyt mitenkään turhan rauhallisesti tullu ajeltua vaan aika paljon kiihdyttelyä, mut ei kyllä urku aukikaan tullu ajeltua kun jotain metsäpolkuja vetelin pääasiassa. Rauhallisemmin ajellessa pääsis kyllä varmaan johonkin 70km nurkille aika helpostikkin jos olis optimaalisemmat olosuhteet, tolloin yöllä ei nimittäin kauheen lämmin ollut ja matkalla paljon mäkiä ja tuultakin.

Mut toisaalta tulipahan huomattua et ei näillä kovin kiva oo ajella 20km suuntaansa matkoja ellei olosuhteet osu just eikä melkein kohdilleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Mitä skoottia suosittelette? käyttötarkoitus on työmatkat kesällä 5km suuntaansa. Painoa on n 100kg ja mielellään rajoittimen poistolla saisi kulkea sen 40kmh. Kiinanmarkkinoilla olisi monenlaista vehettä mutta osaatteko suositella jotain tiettyä?
Elisalta katselin Ninebot max g30 e II ja f40.
100kg kuljettaa mikä tahansa vakavasti otettava ja 5km pääsee paskemmallakin. G30 on oikein hyvä ja halvemmat mallit samalta merkiltä aika kaukana takana, mikä ei näy hinnassa. Saa niitä muualtakin kuin matkapuhelinoperaattoreilta. Mutta mikä ihme idea on viiden kilsan matkan takia ryhtyä sakkoja keräämään ja leukaa katkomaan? Menee ihan sivistyneestikin.

Jos taas on niin kiire, niin turha puhua rajoittimista. Hommaa sellaisen pelin jossa rajoitin on 110 km/h ja voi ohittaa jos jossain tekee mieli ajaa hetken 135 km/h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
g30 on rautatietä vieläkin. 25kmh on se jota työmatka ajossa lauta saa kulkea ja g30 on siihen passeli. osta mopo jos haluat 45kmh ajella.
Jep. Tai aja vaikka autolla sataa jalkakäytävällä jos se on tavoitteena. Näitä kai yleensä ajatellaan Suomen oloihin eikä johonkin vinkukiinaan.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.
veikkaan että moni suosittelee G30E lautaa tähän. Itse just ajelin tällä viikolla 30kilsaa tuolla laudalla ja jäi akkua 25 pinnaa. Painoa reilu 100 kiloa ja mäkiä ja tuulta oli tässä.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.
Kuten yllä mainittu, G40 Max Ninebot Segwaylta (osuu budjetin yläpäähän) on hyvä laite. Kantama 68km mutta olosuhteiden vuoksi kannattaa aina varautua siihen että todellinen ja tehokas kantama on puolet ilmoitetusta.
Jos haluaa pihistellä hinnassa vähän niin 45km kantaman Xiaomi Mi Pro2 (osuu budjetin alapäähän) on myös uskollinen sotaratsu.

Kumpikin laite tukee kännykkäappseja joilla on kiva leikkiä, kuin myös sitä kautta ohjelmien modaamista niin halutessaan (tosin takuu menee jos niin tekee) kuin myös ovat varaosien saatavuudelta hyviä.

Nämä vissiin omien hintaluokkiensa hinta-laatu -kuninkaita. Uusia yrittäjiä markkinoille on vaikka kuinka mutta monestakaan sellaisesta ei taida vielä olla kollektiivista tietämystä niin paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Itsellä yli 3000 km takana omalla G30 saksanmallilla joka on unlockattu kulkemaan sen 30km/h. Etupään laakerit vaihettu kertaalleen mutta muuten toiminut hyvin. Vähän tanko löystyy ajan saatossa ja eturengas pitäisi vaihtaa kohtapuolin. Ajettu viime talvi kokonaan kelissä kuin kelissä. Pahimmat loskat taisin jättää välistä mutta silloinkin vaan ihan omaa laiskuuttaan.

Harmittaa, että nuo uudet mallit on sen verran kalliita, että en ainakaan vielä viitsi sijoittaa mutta tämä G30 ollut ainakin rahansa arvoinen. Kuskina yli 100kg + kamat mitä saattaa olla selässä mukana. Joustoahan tuo huutaisi jos ajomukavuutta haluaisi, mutta katsoo sitä tänä kesänä sitten.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
293
Kiitos vastauksista, täytyy perehtyä näihin malleihin ja käydä kokeilemassa.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
699
Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.
se pirun g30
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Suliko johdot yhteen ja jumittuiko takarengas?

Jos takarengas jumittui, silloin suurella todennäköisyydellä pamahti myös kontrolleri.

Tässä on se syy miksi liittimet kannattaisi vaihtaa nopeasti kestävämpiin ja ei koske pelkästään viritettyjä lautoja.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282


Tuli error 21 maxissa - kaapelit kuumenee.. juu. Tulipalo ei kaukana varmaan ollut. 4200 km kesti.. voih.
Toihan tarvisi johonkin Tukesiin ilmoittaa, että pistävät myyntikieltoon. Aika moista kiinakamaa.
Jos siis lautaa ei ole viritetty ja palikat sulaa alle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Toihan tarvisi johonkin Tukesiin ilmoittaa, että pistävät myyntikieltoon. Aika moista kiinakamaa.
Jos siis lautaa ei ole viritetty ja palikat sulaa alle.
Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, esimerkiksi itse voit sen tehdä.

Mutta onhan tuo kieltämättä huolestuttavaa, miten ns parhaana budjettilautana pidetyssä tuntuu näitä tulevan enenevässä määrin vastaan. Kaikki eivät varmasti ole edes saman vuoden tuotantoa joten ei taida paljon valmistajaa kiinnostaa tuotteensa laatu.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Muista sit et vaikka akku onkin tuplat isompi niin se ei kuitenkaan välttämättä ihan kauheasti lisärangea tuota. Kontion sivuillakin sanotaan et 15-35km
Joo, toivon saavani edes +50% matkaan ja oon tyytyväinen.

En tiedä mitkä tossa oli rengaspaineet, mutta muljui oudosti, aloin pumppaa ja olin jo pitkään pumppaillu kun vasta alkoi pumpun mittari värähtelee.

Maanantaina tietää pääseekö duuniin asti, mun tuurilla akku loppuu ja takarengas lukittuu :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Mutta onhan tuo kieltämättä huolestuttavaa, miten ns parhaana budjettilautana pidetyssä tuntuu näitä tulevan enenevässä määrin vastaan. Kaikki eivät varmasti ole edes saman vuoden tuotantoa joten ei taida paljon valmistajaa kiinnostaa tuotteensa laatu.
Pahempaa. Eihän se edes ole paras budjettilauta vaan paras yleisesti myyty keski- tai jopa premiumtason potkulauta. Yleensä kalliimmat ovat ihan eri tyypin tuotteita, jotka vertautuvat Maxiin yhtä hyvin kuin kaksitahtimopo tai moottorikelkka. Toki on olemassa eksoottisia kalliimpia kevyeksi sähköajoneuvoksi kelpaavia potkulautamallisia laitteita, mutta kaikkien muiden määrittely budjettilaudoiksi on väärää käsitteiden määrittelyä. Täytyy kuitenkin muistaa, että enimmäkseen Ninebot Max ostetaan, koska se on hyvä tuote luokassaan(sanotaan nyt vaikka laillinen, kokoontaittuva, alle 20kg), eikä siksi että se on halvempi kuin Mantis/Wolf/Kawasaki Ninja.

Ja kyllähän se keljuttaa että näitä ongelmia näyttää olevan. Toisaalta vaikea niiden esiintyvyydestä on yrittää tehdä arviota kun tuote on niin suosittu. Yhdyn silti siihen näkemykseen, että mutulla niitä ongelmia on ainakin liikaa. Onko pahasti paljon liikaa, vaikea sanoa. Sitäkin on vaikea sanoa, miten paljon niitä ongelmia esiintyy ilman virittämistä tai jatkuvaa painorajan ylitystä(johon syyllistyn itsekin).

Tässä on se syy miksi liittimet kannattaisi vaihtaa nopeasti kestävämpiin ja ei koske pelkästään viritettyjä lautoja.
Eikös noiden pitäisi kuitenkin vakiosäädöillä aivan kirkkaasti kestää - eikä ainakaan sulaa möykyksi kuten monessa kuvassa näkyy? Miten tästä tulee sellainen tunne, että kyseessä on jokin pahanlaatuinen kokoonpanovirhe, kuten väärällä työkalulla puristaminen. Liekö vaihtamisen etu kuitenkin(kun oletetaan vakiosäädöt) lähinnä se, että uudet ovat kunnolla kiinni kunhan tekee kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Kuinka kovaa käyttöä näissä pitäisi vanteet kestää? Ostin tänään Torista Zeron tehoskuutin. Kotona parin kilsan testilenkin lopulla kaupunkiolosuhteissa takavanne murtui ihan normitilanteessa. Ehkä pieni töyssy tiessä, täysin tavallinen, eli mitään mainittavaa. Nyt sitten jännitetään miten myyjä hoitaa osuutensa. Skuutti kuulemma ostettu noin vuosi sitten. Ei löytänyt kuittia kauppatilanteeseen, vaan sovittiin, että etsii jälkikäteen.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 180
Kuinka kovaa käyttöä näissä pitäisi vanteet kestää?
Onhan se aika kammottavaa ylipäänsä, jos vanne halkeaa ihan vituralleen ajamalla. Luulisi että tuollaisen tapahtuessa olisi ainakin kaaduttu oikein pahasti.

Jos rajusti terävään reunaan ajaa vaikka niin, että rengas menee tuhannen paskaksi/muuten vaan putoaa vanteelta jolloin vannekin voi ymmärrettävästi mennä samalla pilalle, niin eri juttu. Ei sen silti ihan solmuun kuuluisi mennä. Liekö tuo aiemmin kolaroitu ja epäasiallisesti oikaistu? En suinkaan väitä etteivätkö voisi olla oletuksena alunperin niin huonoja.


Ei löytänyt kuittia kauppatilanteeseen, vaan sovittiin, että etsii jälkikäteen.
Muistiko sentään mistä oli ostanut? :whistling:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Onhan se aika kammottavaa ylipäänsä, jos vanne halkeaa ihan vituralleen ajamalla. Luulisi että tuollaisen tapahtuessa olisi ainakin kaaduttu oikein pahasti.

Jos rajusti terävään reunaan ajaa vaikka niin, että rengas menee tuhannen paskaksi/muuten vaan putoaa vanteelta jolloin vannekin voi ymmärrettävästi mennä samalla pilalle, niin eri juttu. Ei sen silti ihan solmuun kuuluisi mennä. Liekö tuo aiemmin kolaroitu ja epäasiallisesti oikaistu? En suinkaan väitä etteivätkö voisi olla oletuksena alunperin niin huonoja.



Muistiko sentään mistä oli ostanut? :whistling:
Ei tullut selvää vastausta. Netistä sanoi tilanneensa. Soitin heti myyjälle ja kerroin tilanteen. Sanoin ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, että etsii kuitin ja yritän hoitaa asian myyjäliikkeen kanssa. Jos ei ratkea, niin kakkosvaihtoehto kauppojen purku.

Lyödään nyt sitten faktat pöytään: Kaveri oli säätänyt skuutin kanssa aivan törkeästi. Yks hämmentävimpiä pelle pelottomia mitä olen nähnyt. Ajattelin kuitenkin, että saan tästä ostohintaan (puolet uudesta) hankinnan arvoisen pelin käymällä laitteen läpi ja tarvittaessa uudelleen asentamalla. Myynti-ilmoituksessa luki, että ajettu vain 200 km, mutta kunnosta ja jäljistä päätellen epäilin vahvasti kilsoja. Oli mm. asentanut tankorunkoputken tyven väärin päin. Huomasin kun tanko kallistui väärään suuntaan eteenpäin. Jarrusatulat oli kanssa asennellut aika pahasti vituralleen. Niitä korjailtiinkin siellä varmaan 1,5h ennen kauppoja, että pääs ajaa kotiin. Kotiin päästyä hain kaverin Facesta ja selvisi, että romani. Epäilin puhetyylistä ja luonteesta, vaikka näköä ei juuri ollut. En haluaisi olla ennakkoluuloinen. Teen johtopäätöksen sen perusteella miten hoitaa asian.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
...Eikös noiden pitäisi kuitenkin vakiosäädöillä aivan kirkkaasti kestää - eikä ainakaan sulaa möykyksi kuten monessa kuvassa näkyy? Miten tästä tulee sellainen tunne, että kyseessä on jokin pahanlaatuinen kokoonpanovirhe, kuten väärällä työkalulla puristaminen. Liekö vaihtamisen etu kuitenkin(kun oletetaan vakiosäädöt) lähinnä se, että uudet ovat kunnolla kiinni kunhan tekee kunnolla.
Paljon tapahtuu liittimien sulamista, mitä olen lukenut englanninkielisistä FB-ryhmistä ja tosiaan ihan vakiolaudoilla.

Niihin laudan vakiona oleviin omiin liittimiin kohdistuu liian suurta resistanssia, varsinkin jos kuljettajalla on paljon massaa, ajetaan mäkistä maastoa ja kers on säädetty korkealle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Pahempaa. Eihän se edes ole paras budjettilauta vaan paras yleisesti myyty keski- tai jopa premiumtason potkulauta. Yleensä kalliimmat ovat ihan eri tyypin tuotteita, jotka vertautuvat Maxiin yhtä hyvin kuin kaksitahtimopo tai moottorikelkka. Toki on olemassa eksoottisia kalliimpia kevyeksi sähköajoneuvoksi kelpaavia potkulautamallisia laitteita, mutta kaikkien muiden määrittely budjettilaudoiksi on väärää käsitteiden määrittelyä. Täytyy kuitenkin muistaa, että enimmäkseen Ninebot Max ostetaan, koska se on hyvä tuote luokassaan(sanotaan nyt vaikka laillinen, kokoontaittuva, alle 20kg), eikä siksi että se on halvempi kuin Mantis/Wolf/Kawasaki Ninja.

Ja kyllähän se keljuttaa että näitä ongelmia näyttää olevan. Toisaalta vaikea niiden esiintyvyydestä on yrittää tehdä arviota kun tuote on niin suosittu. Yhdyn silti siihen näkemykseen, että mutulla niitä ongelmia on ainakin liikaa. Onko pahasti paljon liikaa, vaikea sanoa. Sitäkin on vaikea sanoa, miten paljon niitä ongelmia esiintyy ilman virittämistä tai jatkuvaa painorajan ylitystä(johon syyllistyn itsekin).
Kieltämättä itseltä hieman huono maininta. Olisi pitänyt sanoa "ketjussa budjettilauta" koska halvempia täällä ei juuri suositella mutta kalliimpia kyllä.
Mutta oli miten oli niin olet oikeassa. Ja kaksi eniten suositeltua lautaa ovat tosiaan Max ja M365 Pro. Niitä myös näkee liikenteessä todella paljon joten sitä suurempi ongelma tuo on.

Painorajan ylittämistä en yhdistäisi tähän ollenkaan. Jos softaa ei ole pidelty, virtarajat ovat valmistajan puolesta säädetyt joten niiden tulisi olla turvallisia ja ihan kevyemmälläkin kuormalla riittävän jyrkässä mäessä rajat tulevat vastaan. Ja kun liittimissä on varaa valita laadukkaat, on jokainen mielestäni liikaa ja nythän niitä on jo useita täälläkin mainittuna.

Paljon tapahtuu liittimien sulamista, mitä olen lukenut englanninkielisistä FB-ryhmistä ja tosiaan ihan vakiolaudoilla.
Eli kyseessä ei ole mikään satunnainen vika vaan valmistajan puolelta puhdasta välinpitämättömyyttä.

Kyllä tällaiseen olisi tosiaan oikeasti tarve puuttua jos ongelma on maailmanlaajuinen. Monessa maassa lämpötilatkin ovat Suomea huomattavasti suuremmat joten ongelma korostuu.

Niihin laudan vakiona oleviin omiin liittimiin kohdistuu liian suurta resistanssia, varsinkin jos kuljettajalla on paljon massaa, ajetaan mäkistä maastoa ja kers on säädetty korkealle.
Resistanssi on lähes vakio mutta jos massaa on enemmän, virrat ovat pidempiä aikoja suurempia joten liittimeen häviää enemmän tehoa. Mutta jyrkkää mäkeä pienelläkin painolla noustessa ollaan virtarajojen maksimissa. Lyhyemmän ajan mutta siitä huolimatta.
Eli suomeksi on säästetty pari senttiä ja otettu se huonolaatuisempi tarjolla olevista liittimistä. Samalla jätetty riskit käyttäjälle.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
...Resistanssi on lähes vakio mutta jos massaa on enemmän, virrat ovat pidempiä aikoja suurempia joten liittimeen häviää enemmän tehoa. Mutta jyrkkää mäkeä pienelläkin painolla noustessa ollaan virtarajojen maksimissa. Lyhyemmän ajan mutta siitä huolimatta.
Eli suomeksi on säästetty pari senttiä ja otettu se huonolaatuisempi tarjolla olevista liittimistä. Samalla jätetty riskit käyttäjälle.
Juuri näin :thumbsup:

Alimitoitetut liittimet, jota asiaa ei varmaan oltu mietitty loppuun saakka laudan suunnittelussa. Tuskin nyt kuitenkaan tahalleen tai säästösyistä olisi laitettu alimitoitetuja liittimiä.

Liittimien vaihtoa ei varmaan tule niin herkästi mietettyä varsinkaan vielä takuunalaisessa laitteessa, mutta itse vaihtaisin heti jos tulisi tarvetta ostaa uusi.

Liittimien vaihto on melko helppo tehdä jos vähänkään pysyy juotoskolvi kädessä ja YouTubesta löytyy esimerkkivideoita esim. XT-150 liittimien tinaukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Kuinka kovaa käyttöä näissä pitäisi vanteet kestää? Ostin tänään Torista Zeron tehoskuutin. Kotona parin kilsan testilenkin lopulla kaupunkiolosuhteissa takavanne murtui ihan normitilanteessa. Ehkä pieni töyssy tiessä, täysin tavallinen, eli mitään mainittavaa. Nyt sitten jännitetään miten myyjä hoitaa osuutensa. Skuutti kuulemma ostettu noin vuosi sitten. Ei löytänyt kuittia kauppatilanteeseen, vaan sovittiin, että etsii jälkikäteen.

Tää on valitettavasti ihan tyyppivika näissä vehkeissä. Näyttäs olevan Zero 10X tossa kuvassa, noissahan on ns. split-rimit, eli renkaanvaihto hoituu sillä et toi rengas käytännössä menee kahteen osaan ja ton ulomman reunan saa irrotettua. Olikohan se jollain kuudella pultilla kiinni. Näppärä renkaanvaihdossa, mut tosi tarkka siitä et renkaanpaineet on oikeat ja mitään järin suurta iskua ei tohon kohdistu, koska se on tunnettuun tapaan jotain chinesiumia joka kyllä antautuu aika herkästä.

Hyvänä puolena sit on se et noitahan saa netistä. Aliexpressistä 35€, laitan linkin tohon alas.

Siitä on sit paha sanoa et mitä myyjä on ite räpeltäny. Käsittääkseni noi Zerot tulee pitkälti täysin koottuina perille, niin aika vaikea kuvitella et miten sen tangon on saanu väärinpäin tai jarrusatulat asennettua vituiks. Toki jos sitä kuittia ei löydy tai myyntiliikettäkään osata juurikaan sanoa, niin onhan tossa sit suhteellisen korkea mahdollisuus et on pöllitty vehje, etenkin jos se on joskus muinoin ollut lukossa just siitä tangosta ja joku näppärä kaveri purkanu tangon saadakseen irti ja sit vahingossa räpeltäny sen takas väärinpäin...


Mut joo, tosiaan toi renkaan irrotettavan puoliskon murtuminen ei oo mitenkään ennenkuulumatonta tai aiheuta oikeastaan minkäänlaisia toimenpiteitä muuta kun sen vaihtamisen uuteen. Ei siitä juurikaan voi päätellä mitään et miten vehjettä itessään on kohdeltu. Jatkossa sit vaan pitää huolen rengaspaineista niin ei liian löysillä renkailla täräytä just johonkin kanttariin tota. Kannattaa kans kattoa joku asennusvideo, noi vaati mun muistaakseni jonkinlaista kikkailua sen suhteen et miten on fiksuinta kasata, noi paskat saattaa nimittäin pamahdella rikki ihan jo siitäkin et jätät renkaan tyhjäämättä ja alat avaamaan ruuveja -> liikaa painetta yhteen nurkkaan ja poks.

PS. Suosittelen tsekkaamaan samalla sen et laturi ja akku on samalla jännitteellä. Et ei vaan käy niin et 52v akku laudassa ja pojat nohevana tilanneet 60v akkuun käyvän laturin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Tää on valitettavasti ihan tyyppivika näissä vehkeissä. Näyttäs olevan Zero 10X tossa kuvassa, noissahan on ns. split-rimit, eli renkaanvaihto hoituu sillä et toi rengas käytännössä menee kahteen osaan ja ton ulomman reunan saa irrotettua. Olikohan se jollain kuudella pultilla kiinni. Näppärä renkaanvaihdossa, mut tosi tarkka siitä et renkaanpaineet on oikeat ja mitään järin suurta iskua ei tohon kohdistu, koska se on tunnettuun tapaan jotain chinesiumia joka kyllä antautuu aika herkästä.

Hyvänä puolena sit on se et noitahan saa netistä. Aliexpressistä 35€, laitan linkin tohon alas.

Siitä on sit paha sanoa et mitä myyjä on ite räpeltäny. Käsittääkseni noi Zerot tulee pitkälti täysin koottuina perille, niin aika vaikea kuvitella et miten sen tangon on saanu väärinpäin tai jarrusatulat asennettua vituiks. Toki jos sitä kuittia ei löydy tai myyntiliikettäkään osata juurikaan sanoa, niin onhan tossa sit suhteellisen korkea mahdollisuus et on pöllitty vehje, etenkin jos se on joskus muinoin ollut lukossa just siitä tangosta ja joku näppärä kaveri purkanu tangon saadakseen irti ja sit vahingossa räpeltäny sen takas väärinpäin...


Mut joo, tosiaan toi renkaan irrotettavan puoliskon murtuminen ei oo mitenkään ennenkuulumatonta tai aiheuta oikeastaan minkäänlaisia toimenpiteitä muuta kun sen vaihtamisen uuteen. Ei siitä juurikaan voi päätellä mitään et miten vehjettä itessään on kohdeltu. Jatkossa sit vaan pitää huolen rengaspaineista niin ei liian löysillä renkailla täräytä just johonkin kanttariin tota. Kannattaa kans kattoa joku asennusvideo, noi vaati mun muistaakseni jonkinlaista kikkailua sen suhteen et miten on fiksuinta kasata, noi paskat saattaa nimittäin pamahdella rikki ihan jo siitäkin et jätät renkaan tyhjäämättä ja alat avaamaan ruuveja -> liikaa painetta yhteen nurkkaan ja poks.

PS. Suosittelen tsekkaamaan samalla sen et laturi ja akku on samalla jännitteellä. Et ei vaan käy niin et 52v akku laudassa ja pojat nohevana tilanneet 60v akkuun käyvän laturin.
Myyjä sanoi, että on se 52V 18Ah versio. Tosin en tiedä mistä sen voi tietää, kun laitteessa ei ole ainkaan näkyvillä mitään ulkoisia logoja tai arvokilpeä. Tuollainen laturi tuli, eli onko väärä ja akku paahdettu paskaksi? Sanoi, että 4h kestää täyteen lataus, mutta laturi onkin 1,7A? Lisäksi matkamittari näytti nollaa. Sanoi, että näyttö vaihdettu takuuseen, muttei sitten kuitenkaan muistanut ostopaikkaa.

Jos tota on tosiaan käytetty liian isolla laturilla ja uusikin maksaa 90e, niin yritän varmaankin kaupan purkua, vai mitä suosittelette?

20220530_070059.jpg

Ainakin tossa löytyy 84V laturi, eli olisko sittenkin oikea?


Kyllä se vissiin näyttäis olevan oikea, kun tekee kuvahaun "zero 10x 52v charger".

Ps: Tuossa oli ilmeisesti todella alipaineiset renkaat ostettaessa. Kysyin paineiden tarkistusta ennen kotiin ajoa, mihin sanoi, ettei hänellä ole pumppua eikä ole tarkistellut paineita. Kotona huollon päätteeksi pumppasin renkaat vähän päälle 3 baariin, niin lähti mittarin mukaan ihan nollista. En nyt näppituntumalta kuitenkaan kait ihan tyhjillä renkailla ajellut.

Mitä sanotte, iskinkö käteni saveen? Maksoin 800e, eli puolet uudesta. Se vielä, että tuli vain yhdellä avaimella, vaikka kait pitäisi tulla 2. Kyselin asiaa jo matkalla kotiin, kun tuli mieleen. Totesi ettei tullut uutena kuin yksi.

Tuo räveltäminen johtui ilm.siitä, että oli yrittänyt kaikenlaista tuunia, peilejä lisävilkuilla, eteen oli vaiht.paremm.merkkijarrun, maalaillut rungon punaisia osia mustaksi jne. Se mikä huolestuttaa, niin on avannut akkutilankin, että mitä sieltä paljastuu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Jos tänään neukkaan myyjän kanssa, niin mitä suosittelette ratkaisuksi, kauppahinta huomioiden? Esim.50e hyvitys uutta vannetta varten, vai kaupan purkua?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Edestä taakse katsottuna akku -> kontrolleri -> sisäinen laturi.

Kontrolleria ei sitten kannata tilata eBaysta tai AliExpressistä. Väittävät alkuperäiseksi, mutta on 90% varmuudella kopio, jossa ei voi vaihtaa esim. firmwarea ja itselläni jarrun painaminen ei juurikaan vaikuttanut moottorijarrutukseen.

Pystyy kyllä ajamaan, mutta menee vaaralliseksi, kun käytänössä käytössä on vaan etujarru.

Joutuu maksamaan vähän jos meinaa ostaa varmasti aidon kontrollerin.

Otin noista kuvan vertailuksi ja ylhäällä on kopio ja alhaalla alkuperäinen kontrolleri.

controllers.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 857
Ok. Jos korjaan ton niin mitä tarviin? Kontrollerin? Niitä näköjään saa.. Mikä toi boxi tossa kontrollerin vieressä? Mistä sellaisen saa?
Kontrollerin hinta on näköjään 55 e. Mitäköhän tuo boxi sen vieressä maksaa.. Jos korjaan ton niin varmaan lataan ulkona tästä lähtien..
Huom!
Nuo kannattaa aina ladata ulkona, tai ainakin palamattomalla alustalla.

Myyjä romani, epämääräinen tuote, ilman kuittia ja kauppojen peruminen tai hyvitys :rofl2:Noh, ainahan voi kysyä jos jotakin pientä hyvitystä saisi, mutta ei kannata liian toiveikas olla. Melkeinpä tyytyväinen voisi olla jos et myyjästä enää kuule ollenkaan, hyvässä tai pahassa. Pahimmillaan alkaa sulle soittelemaan perään ja saat pidempiaikaisen kaverin.

Suositukseni, laudan liittimet uusiksi ja uusi takavanne. Sitten vain ajoa ja katsoo josko jokin lahoaa käsiin ja sitä mukaa uutta osaa
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Huom!
Nuo kannattaa aina ladata ulkona, tai ainakin palamattomalla alustalla.

Myyjä romani, epämääräinen tuote, ilman kuittia ja kauppojen peruminen tai hyvitys :rofl2:Noh, ainahan voi kysyä jos jotakin pientä hyvitystä saisi, mutta ei kannata liian toiveikas olla. Melkeinpä tyytyväinen voisi olla jos et myyjästä enää kuule ollenkaan, hyvässä tai pahassa. Pahimmillaan alkaa sulle soittelemaan perään ja saat pidempiaikaisen kaverin.

Suositukseni, laudan liittimet uusiksi ja uusi takavanne. Sitten vain ajoa ja katsoo josko jokin lahoaa käsiin ja sitä mukaa uutta osaa
Otin yleiskuvat pelistä ja lisäsin tuonne vannerikkoalbumiin. Olen vasta pari viikkoa perehtynyt näihin sähköpotkulautoihin, joten kokemus ja tietotaito vielä alkutaipaleella. Mitä sanotte kuvien perusteella, kannattaako pitää 800€ hintaan, kunto ym. huomioiden? Minusta näyttää akkujen merkinnän perusteella siltä, että tämä paljastuikin pykälää paremmaksi keskimalliksi, eli LG 52V 23Ah, eli ainakin tämän vuoden kustantaa kaupassa 2200 €. Tiedä sitten mitä vuoden 2019 malli mahtanut maksaa, jos tämä onkin tosi asiassa vanhempi kuin myyjän sanoma 2021.

Tässä raakakuvat. Alussa ovat kuvat ennen kuin käänsin ton pystytolpan tyven oikein päin:

Akussa päivämäärä 29.3.2019. Myyjä sanoi ostaneensa tämän viime vuonna 2021. Se ei taida voida pitää paikkaansa? Akussa lisäksi merkinnät XH-03-110-52-23s ja LG-MH1-52V23Ah.

Myyjästä sen verran, että Tori-tunnus vuodelta 2013:

Modet editoitkoon linkin pois, jos eivät tykkää. Näköjään tullut eilisen jälkeen uusi 2kW skuutti myyntiin, mikä kyllä lisää epäilyksiä. Kaverista en osaa sanoa mitään varmaa selkeää mielipidettä pelkän omakohtaisen vuorovaikutuksen perusteella. Hyvin eläväinen tapaus, kovasti häsläävä ja touhuava, ja vaikuttaa siltä, että ensin tehdään ja sitten (ehkä) mietitään, eikä todellakaan tarvi mennä niin just. En nyt suoranaisesti saanut kuvaa valehtelijasta, mutta eihän näitä voi tietää.

Mutta suoraan sanottuna en ole uskonut pätkääkään siihen "noin 200km" ajoon siitä hetkestä lähtien, kun tuon näin omin silmin.

edit: Kuuluukos tuo kiinteää metallia oleva rungon etuosapalikka liikkua selvästi esim. etujarrutettaessa suhteessa tuohon seisontalautaan? Lisäsin tuonne albumiin viimeiseksi videoksi (4k@60Hz). Pahoittelut vertikaalista videosta. Lykin tuossa videolla ohjaustankoa etujarru pohjassa eteenpäin, mihin tosin yhdellä kädellä ei saa samaan aikaan kuvatessa paljonkaan voimaa:


Huomasin eilen testiajolla, että normijarrutuksissa liike on ehkä jotain 3mm luokkaa.

edit: Juuh. Pohjasta puuttuu 6 pulttia/ruuvia:

edit: Mikä funktio tolla pastalla on tuossa akkutilan pohjalla? Oli kuten akkutilan ensimmäisessä kolmessa kuvassa albumin lopussa, eli kaksi alumiinilevyä päällekkäin tahnan päällä:

Pitäiskö levyt olla vierekkäin pituus suunnassa ja pasta pitää ne öbaut paikoillaan/johtaa lämpöä, ja pitäiskö noi alumiiniset moottorien ohjausboksit olla levyjen päällä, kenties?
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Toisessa foorumissa sanottiin että vaihda vain toi liitin joka sulasi MT60 liittimeen.. Hmm. Se kuulemma on "compressed"
liitin joka voi tosiaan sulaa ihan itsekseen.

Näköjään kummatkin saa aika halvalla tosin:

Laturi 79 e (voltes):

Segway-Ninebot Kickscooter Max G30 Internal Charger | Voltes

Kontrolleri 56 e (fruugo):

https://www.fruugo.fi/controller-bo...jIF8O6BZU2MYxmz6VIdkpT6OZfBD7bbBoCzjsQAvD_BwE

Kai se pitää jossain vaiheessa fixata..
Katsoin tarkemmin tätä viestiäsi ja tosiaan tuo Fruugon linkissä oleva kontrolleri on kopio, eikä alkuperäinen.

Tunnistaa helposti vihreästä konkasta ja siitä, että piirilevyn päällä on säästetty silikonista, joka on kosteussuojana siinä päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Otin yleiskuvat pelistä ja lisäsin tuonne vannerikkoalbumiin. Olen vasta pari viikkoa perehtynyt näihin sähköpotkulautoihin, joten kokemus ja tietotaito vielä alkutaipaleella. Mitä sanotte kuvien perusteella, kannattaako pitää 800€ hintaan, kunto ym. huomioiden? Minusta näyttää akkujen merkinnän perusteella siltä, että tämä paljastuikin pykälää paremmaksi keskimalliksi, eli LG 52V 23Ah, eli ainakin tämän vuoden kustantaa kaupassa 2200 €. Tiedä sitten mitä vuoden 2019 malli mahtanut maksaa, jos tämä onkin tosi asiassa vanhempi kuin myyjän sanoma 2021.

Tässä raakakuvat. Alussa ovat kuvat ennen kuin käänsin ton pystytolpan tyven oikein päin:

Akussa päivämäärä 29.3.2019. Myyjä sanoi ostaneensa tämän viime vuonna 2021. Se ei taida voida pitää paikkaansa? Akussa lisäksi merkinnät XH-03-110-52-23s ja LG-MH1-52V23Ah.

Myyjästä sen verran, että Tori-tunnus vuodelta 2013:

Modet editoitkoon linkin pois, jos eivät tykkää. Näköjään tullut eilisen jälkeen uusi 2kW skuutti myyntiin, mikä kyllä lisää epäilyksiä. Kaverista en osaa sanoa mitään varmaa selkeää mielipidettä pelkän omakohtaisen vuorovaikutuksen perusteella. Hyvin eläväinen tapaus, kovasti häsläävä ja touhuava, ja vaikuttaa siltä, että ensin tehdään ja sitten (ehkä) mietitään, eikä todellakaan tarvi mennä niin just. En nyt suoranaisesti saanut kuvaa valehtelijasta, mutta eihän näitä voi tietää.

Mutta suoraan sanottuna en ole uskonut pätkääkään siihen "noin 200km" ajoon siitä hetkestä lähtien, kun tuon näin omin silmin.

edit: Kuuluukos tuo kiinteää metallia oleva rungon etuosapalikka liikkua selvästi esim. etujarrutettaessa suhteessa tuohon seisontalautaan? Lisäsin tuonne albumiin viimeiseksi videoksi (4k@60Hz). Pahoittelut vertikaalista videosta. Lykin tuossa videolla ohjaustankoa etujarru pohjassa eteenpäin, mihin tosin yhdellä kädellä ei saa samaan aikaan kuvatessa paljonkaan voimaa:


Huomasin eilen testiajolla, että normijarrutuksissa liike on ehkä jotain 3mm luokkaa.

edit: Juuh. Pohjasta puuttuu 6 pulttia/ruuvia:

edit: Mikä funktio tolla pastalla on tuossa akkutilan pohjalla? Oli kuten akkutilan ensimmäisessä kolmessa kuvassa albumin lopussa, eli kaksi alumiinilevyä päällekkäin tahnan päällä:

Pitäiskö levyt olla vierekkäin pituus suunnassa ja pasta pitää ne öbaut paikoillaan/johtaa lämpöä, ja pitäiskö noi alumiiniset moottorien ohjausboksit olla levyjen päällä, kenties?
On oikea laturi ja akkukin on se pykälää parempi, eli 23ah versio. Mitä nyt noita kuvia kattelin niin alko valottumaan, vaikuttais vaan yksinkertasesti siltä et äijällä on enemmän halua rassata mitä oikeasti taitoa olis. Tossa on taittomekanismissa parempi kiinnitysmekanismi mitä vakiona, ja sen kiinni laittamiseks pitää purkaa pikkasen. Mysteeri se mulle silti on et miten vitussa se on saanu ton taittomekanismin siltikin käännettyä ympäri. Jarrusatulatkin syystä x vaihtanut joka sit taas osaltansa selittää sen et miks nekin oli vähän miten oli.

Akun päivämäärästä huono vetää johtopäätöksiä. Jos se on suomalaisesta liikkeestä ostettu, niin ei se kovin kummallinen ajatus oo että noi +2000€ skootit makaa varastossa pikkasen pidempään. Tosta kilsamittaristakin on aika vaikea lähtee tekemään päätöksiä, koska jostain käsittämättömästä syystä sen voi nollata asetuksista jos ihan liikaa ei kilometrejä oo taulussa. Tai sit ostamalla vaan uuden joka maksaa ehkä jotain 70€.

Se pasta mikä siellä pohjassa löytyy on todennäkösesti lämpötahnaa. Ne on just tossa kontrollereiden alla sen lämmönjohdon takia. Omassa vehkeessä on kans yks aika paksu lämpötyyny siinä niiden päällä et pikkasen johtais lämpöä dekin päältäkin, en tiedä miten Zeron kanssa menee et kuuluisko olla vaiko ei.

En oikeen osaa sanoa et mitä kannattais tehdä. Kaikki merkit nyt viittaa siihen et ei tässä oo kun ollu vähän häslämpi omistaja, etenkin jos ei renkaitakaan olla koskaan pumpattu. Tykänny räpeltää ilman et välttämättä tienny mitä tekee. Jos siinä nyt ei muuten päällistä vikaa ole niin en nyt äkkiseltään keksi et muuta olis vikana kun puuttuvat ruuvit/pultit ja vanne, joka ymmärrettävästi meni paskaks jos koskaan ei oo pumpattu. Rautakaupasta saa pultit ja ruuvit ja vanteen aliexpressistä.

Ei toi 800€ hirveen huono hinta oo laitteesta, mut ei kyllä erityisen hyväkään jos historia vähintäänkin hämärä. Tärkeintä oikeastaan on se et tota on säilötty talven yli kunnolla, eli akussa pidetty ees jonkinlainen varaus yllä eikä annettu mennä liian matalaks. Sitä on vaikee tietää et onko vai ei, tiiät sen kyllä sit kun käyt kantamaa testailemassa et onks akku täydessä kondiksessa vaiko ei.

Mut eihän periaatteessa myyjälläkään mitään velvotetta oo kauppoja purkaa tässä vaiheessa et se varmaan vielä vähän hankaloittaa. Kannattaa tivata sitä kuittia niin tietää sit enemmän et millon oikeasti ostettu ja mitkä olis about realistiset kilometrit. Kovin paljoa se tuskin tolla on ajanu jos himassa ei pumppuakaan oo, et sinällänsä se 200km voikin olla ihan paikkaansa pitävä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 012
Taas on sisäkumi puhki Xiaomi M365 pro eturenkaasta, olikohan kolmas parin vuoden sisään. Noh, juuri pari päivää ennen puhkeamista tuli katsottua rengaspaineet useamman viikon jälkeen ja 0.9 baria oli, joten liekö ihme jos on puhjennut. Varmaan viikon verran saattanut noilla paineilla ajaa. Nyt voisi kokeilla heittää puhkeamisenestomömmöt renkaaseen ja yrittää kerran viikossa tarkistaa paineet. Silmämääräisesti yrittänyt katsella mutta eipä niitä pysty sanomaan. Vasta tuo alle 1 bar alkoi sormella painaessa tuntua renkaasta.

Tulipahan samalla vaihdettua rengas, alkoi olla keskeltä jo kuvio kokonaan kulunut ja sormilla kun molemmilts puolilta kokeili niin melko ohuelta tuntui kyllä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mullakin on muistaakseni MAX G30 laudan akussa ½ vuotta aikaisempi valmistuspäivämäärä siitä kun ostin sen.

Siinähä ei ole mitään ongelmaa jos akussa on sopivasti virtaa käyttöönotossa, ettei se ole ollut ilman ylläpitolatausta siinä välissä liian kauaa.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Onhan sun se pitänyt parittaa ensin sen kanssa. Et sä sillä Xiaomin softalla sitä auki saa ilman paritusta. Tottakai tollasen jollain kikkailuilla auki saa, mutta kuten todettu ni täällä lähinnä ainut tarve on ettei paikallinen nuoriso lähde kaupan ympäristössä rässimään sillä. Ei niinkään mikään varastaminen. En mä missään isommassa ympäristössä tuolla mitään tekis.
No, mutta pointti onkin siinä, että kun tuossa parituksessa ei ole minkäänlaista autentikointia eikä se "lukitus" tai sen avaus edes vaadi sitä Xiaomin omaa kökköappia, tulee eteen seuraavanlainen ongelma:
1. Omistaja "lukitsee" softalla kyydin ja poistuu hetkeksi näköetäisyydeltä.
2. Rosmo huomaa kyydin ja avaa lukituksen kolmannen osapuolen softalla (m365 Tools, m365 Dashbord, tjms. jossa on lukitukseen vipstaaki) ja hurauttaa tiehensä.
3. Omistaja palaa ja ihmettelee missä kyyti on, vaikka se oli "lukittu".

Eli ilman autentikointia mikään ei estä sitä, että joku toinen yhdistää luurillaan lautaan, avaa "lukituksen" ja ajaa pois!
Se Xiaomin softan "salasana" ei edes ole lukitusta varten, vaan softan omaan käyttöön ja tuo siksi väärää turvallisuudentunnetta.
Huomannet varmaan nyt mikä tekee tuosta autentikoinnin puutteesta niin ongelmallisen?

Jos olisi autentikointimahdollisuus ja esim. käyttöönoton yhteydessä määritettäisiin avain joko käyttäjän toimesta tai RNG:llä (samalla opastaen käyttäjää laittamaan sen avaimen muistiin!), niin satunnaisen ulkopuolisen olisi paljon vaikeampi pölliä sitä kyytiä. Jos avain hukkuisi, niin menisi sitten vaikka kortti vaihtoon... mutta se luonnollisesti olisi käyttäjän oma moka.

En nyt edes tässä yhteydessä mainitse mitä kaikkea muuta "kiusaa" (=haittaa) joku sivullinen voi tehdä, juurikin samaisen autentikoinnin puutteen takia.
Ihan hyviä lautoja nämä ovat, mutta on näissä pahoja puutteitakin.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Itse ehtisin pistämään jo viritettyä firmistä sisään, tosin päivitin jo takaisin ninepotin vakioon kun oli omaan makuun liian ärhäkkä lähtö modatulla. Kai sitäkin olisi saanut säädettyä erilaiseksi. Ylämäet kyllä kiipesi kivasti modatulla.
Pistin myös jakkaran tilaukseen ja täytyypi ensi viikolla asennella.
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
654
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
Maastorenkaat niin ei ongelmaa. Tällöin voi sanoa, että tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön. Jolloin saa istuin olla. Slikseillä pienillä renkailla tuskin menee läpi.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Pientä numeronäppäilyä ihan mielenkiinnon vuoksi, vinkiksi niille jotka ovat ekaa laitetta ostamassa.

Eli pelikoneena Xiaomi Pro2 jossa tuunattu softa (maksimivauhdit ja semisti lisää vääntöä yritetty laittaa) ja 8.5" -> 10" vaihdetut renkaat, mikä tietysti vaikuttaa heikentävästi vääntöön.

Maksimit on 38km/h ja mäki X jota ajan melkein täydellä akulla ylös 25km/h vauhdilla.

Äsken lähdin matkaan vajaalla akulla ~40% palkkien mukaan ja mäki X nousi ylös vauhdilla 7km/h. Repussa oli kyllä kolme kiloa kaljaa ja buffetravintolassa täyteen vedetty vatsa, eli painoa vähän normaalia enemmän. Silti tuo väännön tippuminen kun akun tason heikkenee on aika hurja. Tämä ihan harkinnan arvoisena seikkana niille jotka miettivät että riittääkö hankitun laudan kantama omiin ajoihin. Sitä extrakantamaa siis kannattaa olla. Vaniljakoneella ei ehkä näin paha tiputus ole, koska tuo oma rengasmodi varmasti tekee hurjan eron, mutta silti sellainen on sähkökoneissa aina olemassa. Esimerkiksi perinteinen autohan menee samalla teholla eteenpäin niin kauan kun löpöä riittää, jos nyt ei ihan viimeisestä lusikallisesta ole kyse.

Kyseisen mäen jälkeen maksimi tasaisella oli tippunut 25km/h:n ja myöhemmin 15% akulla juuri ennen kotiin pääsyä maksimit olivat jo 15km/h korvilla, tasamaalla.

Eli oma suositus näillä ajokokemuksilla on että jollekin 65-90kg kuskille kannattaa hankkia laite jonka kantama on tuplat siitä mitä haluaa ajaa yhdellä latauksella. Painavammalle ehkä vielä isompi kantama. Tämä siis jos haluaa ajella sellaista sopivaa kyytiä, eikä sitkuttaa kävelyvauhtia niitä viimeisiä kilometrejä.
Tuo vauhdin putoaminen tosiaan tapahtuu ihan pienessäkin ylämäessä. Heti jos on asteenkin verran alamäkeä niin että vapaallakin liukuu alaspäin niin moottori on paljon kevyemmällä rasituksella ja maksimit paranee.
Oletko kokeillut eri BMS-versioita? Niissä voi olla erilaisia profiileja, mutta harmittavasti kukaan ei taida olla noista kerännyt kattavammin tietoa.

Esimerkkinä oma M365, jonka kahdesta BMS-versiosta profiilien erot:
BMS 1.0.7: exploits 70% of the battery capacity and limits power/speed to less than 30% of the battery.
BMS 1.1.5: exploits 85% of the battery capacity and limits power/speed to less than 50% of the battery.

Itsellä käytössä tuo BMS 1.1.5, joka antaa käyttää akkua "tyhjemmäksi", eli tulee pitempi akun kesto. Toisaalta se myös vaihtaa harmittavasti aikaisemmin ECO-modeen. Huomasin kuitenkin käytössä itselleni kaikenkaikkiaan sopivammaksi. Jossain välissä pitäisi varmaan ottaa vähän enemmän tehoja irti, poistaa "KERS" ja vakionopeussäädin käytöstä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
Ehhh tää on jo nykyään sitä tasoa et ei ketään kiinnosta. Esimerkkinä vaikka noi Kontio Cruiserit. Ne ei oo sähköpyöriä koska ne ei oo max 250w, eikä niille oo pakollista liikennevakuutusta niin ne ei myöskään sitä myöten saa olla max 1kw sähköpyöriä. Eli ne rinnastetaan samaan joukkoon mihin laudatkin, mut noista näkee nyt jo vilkasullakin et ei se maastokäyttöönkään ole. Silti en oo kuullu et ketään ois pysäytelty, saatika nähny.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Taas on sisäkumi puhki Xiaomi M365 pro eturenkaasta, olikohan kolmas parin vuoden sisään. Noh, juuri pari päivää ennen puhkeamista tuli katsottua rengaspaineet useamman viikon jälkeen ja 0.9 baria oli, joten liekö ihme jos on puhjennut. Varmaan viikon verran saattanut noilla paineilla ajaa. Nyt voisi kokeilla heittää puhkeamisenestomömmöt renkaaseen ja yrittää kerran viikossa tarkistaa paineet. Silmämääräisesti yrittänyt katsella mutta eipä niitä pysty sanomaan. Vasta tuo alle 1 bar alkoi sormella painaessa tuntua renkaasta.

Tulipahan samalla vaihdettua rengas, alkoi olla keskeltä jo kuvio kokonaan kulunut ja sormilla kun molemmilts puolilta kokeili niin melko ohuelta tuntui kyllä.
Itsellä kesti yli pari vuotta, mukaanlaskien huolettomat ajot sepelillä jne.

Sitä tuli aikoinaan ihmeteltyä monien kohtaamia hankaluuksia renkaanvaihdossa, koska olin itse ehtinyt muiden pariin takarenkaaseen ja yhteen eturenkaaseenkin kumit uusimaan
En ihmettele enää, sillä oman kyydin takarenkaan sisäkumin vaihto osoittautui noin n+1*z kertaa hankalammaksi kuin aiemmat kokemukset.
Siispä nöyrästi pyydän anteeksi, jos joku kuvitteli minun vähättelevän asiaa.

Aiemmat kokemukset oli luokassa "eihän tämä ole paljon vaikeampaa kuin polkupyörän kohdalla". Oma renkaan vaihto puolestaan osoittautui kaikin puolin painajaiseksi.
Vastaisuuden varalle, pitää jaksaessaan värkätä joku jigi tuohon hommaan, niin säästyy hermot. :rofl:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
...
Akussa päivämäärä 29.3.2019. Myyjä sanoi ostaneensa tämän viime vuonna 2021. Se ei taida voida pitää paikkaansa? Akussa lisäksi merkinnät XH-03-110-52-23s ja LG-MH1-52V23Ah.
...
Moottorien ohjausyksiköissä onkin leimat 24.7.2020 ja 27.8.2020, eli myyjän sanoma ostovuosi -21 näyttää paljon mahdollisemmalta. Jännän suuri ero tuohon akkuun.


Toi LG:n akkupaketti taitaa olla parhaasta ja turvallisimmasta päästä? Tällaisen käsityksen sain lukemani perusteella, mitä tässä asiaa selaillut sieltä sun täältä. Eli voi vähän rauhallisemmin mielin säilyttää ja latailla menopeliä sisällä asuintiloissa. :)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Ehhh tää on jo nykyään sitä tasoa et ei ketään kiinnosta. Esimerkkinä vaikka noi Kontio Cruiserit. Ne ei oo sähköpyöriä koska ne ei oo max 250w, eikä niille oo pakollista liikennevakuutusta niin ne ei myöskään sitä myöten saa olla max 1kw sähköpyöriä. Eli ne rinnastetaan samaan joukkoon mihin laudatkin, mut noista näkee nyt jo vilkasullakin et ei se maastokäyttöönkään ole. Silti en oo kuullu et ketään ois pysäytelty, saatika nähny.
No, max. 1kW Kontiothan ovat sähköpotkulautoja jotka nimenomaan käyttävät tuota "maastossa tai päällystämättömällä tiellä" porsaanreikää mm. noiden leveiden renkaidensa kanssa sivuuttamaan istuinpykälän. Ninebot MAXit sun muut eivät samasta porsaanreiästä mahdu.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Jakkara=istuin? Jos näin on ja istuinkorkeus on yli 44cm, niin toivottavasti ei osu yli-innokkaan virkavallan edustajan silmiin ajellessasi, ettei sakot rapsahda.
Tämä riskihän siinä on olemassa. Selkeästi kuitenkin koen oman turvallisuuteni paranevan jakkaran käytöllä ja välillisesti muidenkin tienkäyttäjien joten tällä mennään.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Tämä riskihän siinä on olemassa. Selkeästi kuitenkin koen oman turvallisuuteni paranevan jakkaran käytöllä ja välillisesti muidenkin tienkäyttäjien joten tällä mennään.
Tätä istuinkorkeuden rajaamista olen itsekin ihmetellyt! Tuntuisi esim. syksyisin (lehdet) ja talvisin (jää) turvallisemmalta, jos istuessaan saisi äkkiä jalat maahan, sen sijaan että seisaaltaan olisi ensimmäisenä eturivin legot ottamassa asvattiin. Olisi sitten siinä samalla painopistekin alempana.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Itsellä kesti yli pari vuotta, mukaanlaskien huolettomat ajot sepelillä jne.

Sitä tuli aikoinaan ihmeteltyä monien kohtaamia hankaluuksia renkaanvaihdossa, koska olin itse ehtinyt muiden pariin takarenkaaseen ja yhteen eturenkaaseenkin kumit uusimaan
En ihmettele enää, sillä oman kyydin takarenkaan sisäkumin vaihto osoittautui noin n+1*z kertaa hankalammaksi kuin aiemmat kokemukset.
Siispä nöyrästi pyydän anteeksi, jos joku kuvitteli minun vähättelevän asiaa.

Aiemmat kokemukset oli luokassa "eihän tämä ole paljon vaikeampaa kuin polkupyörän kohdalla". Oma renkaan vaihto puolestaan osoittautui kaikin puolin painajaiseksi.
Vastaisuuden varalle, pitää jaksaessaan värkätä joku jigi tuohon hommaan, niin säästyy hermot. :rofl:
Täällä kerrottiin myös itselleni, miten onnistuu alle vartissa tien päällä. No, totuushan ei ole kyllä sitä, kuten itsekin mainitsit.

Omalla M365 Prolla ajelin eturenkaalla joku pari tonnia, siinä kohdassa vähän omaa tyhmyyttä liian terävää sepeliä ja siinähän tuo meni. Tosin oli kyllä varsin kalju joten ihan aiheestakin tuli vaihto. Ja kyllähän se vaihto eteen olikin sitten aivan jotain muuta vs taakse. Alkaen siitä, ettei koko pakettia saa ihan helposti mihin tahansa koska moottori ja johdotus.
Ja ainakin omalla kohdallani oli pakko avata koko paketti koska venttiiliä ei yksinkertaisesti saanut muuten paikoilleen. Oikein kiva feature.

Takarenkaitahan on mennyt useampi jo vaikka paineet onkin pidetty kunnossa. Syytä en lähde arvailemaan mutta vaihto onnistuu eturengasta paljon helpommin varsinkin muutaman harjoittelukerran jälkeen. Suosittelen kuitenkin lämpimästi hankkimaan parit pitkäleukaiset lukkopihdit. Auttavat melkoisesti tuossa hommassa, varsinkin eteen. Taakse menee kyllä ilmankin. Ja Maxin tapauksessa sama toki toiseen suuntaan.
Ja kyllä se rengas kannattaa mikrottaa / keittää ennen asennusta. Sekin helpottaa vaikka kokeiltu on, menee muutoinkin paikalleen. Tosin riippuu renkaasta. Alkuperäinen oli todella pehmeä vs korvaava.

Ostin ennen alvipakkoa varastoon vielä pari joten en tiedä tämän hetken hintaa. Mutta ainakin aikaisemmin olivat niin halpoja nuo renkaat, että sovinnolla olen laittanut aina sekä päälli että sisärenkaan kun on ollut tarvetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Moottorien ohjausyksiköissä onkin leimat 24.7.2020 ja 27.8.2020, eli myyjän sanoma ostovuosi -21 näyttää paljon mahdollisemmalta. Jännän suuri ero tuohon akkuun.


Toi LG:n akkupaketti taitaa olla parhaasta ja turvallisimmasta päästä? Tällaisen käsityksen sain lukemani perusteella, mitä tässä asiaa selaillut sieltä sun täältä. Eli voi vähän rauhallisemmin mielin säilyttää ja latailla menopeliä sisällä asuintiloissa. :)
Joo, LG:n kennot on laadukkaita ja about just niitä mitä lautaan haluaakin Panasonicin ja Samsungin ohella. Tais joku muukin merkki olla mikä ei nyt nopeasti tuu mieleen. Kantamaakin tosta laitteesta pitäis löytyä, 52v23ah akku on sen 1196wh. Toki riippuu miten ajelet, talla pohjassa kolmosvaihteella niin jää kyllä aika vähäseks varmaan mut jos ns. sääntöjen mukaan 25kmh niin voi pidempääkin reissua rundata.
No, max. 1kW Kontiothan ovat sähköpotkulautoja jotka nimenomaan käyttävät tuota "maastossa tai päällystämättömällä tiellä" porsaanreikää mm. noiden leveiden renkaidensa kanssa sivuuttamaan istuinpykälän. Ninebot MAXit sun muut eivät samasta porsaanreiästä mahdu.
Nooo kyllähän ton aika moni hiffaa et vaikka on leveet renkaat niin noi kontioitten renkaat on sen verran sileät et ei ne nyt oikeasti mihinkään maastokäyttöön sovellu. Mut jos maastokäytön kriteerit on jousitus ja leveät tai nappirenkaat niin voihan tota kiertää miten lystää sit.
Tämä riskihän siinä on olemassa. Selkeästi kuitenkin koen oman turvallisuuteni paranevan jakkaran käytöllä ja välillisesti muidenkin tienkäyttäjien joten tällä mennään.
Mmmm no venaa et saat sen istuimen käyttöön ja kerro sit kokemukset. Ite oon huomannu sen et näitä on mukavempi ajaa ilman sitä istuinta, ihan puhtaasti sen takia et se ajofiilis muuttuu niin oleellisesti siinä kun yhtäkkiä istutaankin siellä takana, samontein se painopiste on about just niin takana kun olla ja voi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Tätä istuinkorkeuden rajaamista olen itsekin ihmetellyt! Tuntuisi esim. syksyisin (lehdet) ja talvisin (jää) turvallisemmalta, jos istuessaan saisi äkkiä jalat maahan, sen sijaan että seisaaltaan olisi ensimmäisenä eturivin legot ottamassa asvattiin. Olisi sitten siinä samalla painopistekin alempana.
Rajaamisen syystä on toki vaikea sanoa, kiinnostaisi kyllä kuulla syy. Mutta varmasti tuotakin voi ajatella monella eri tavoin.
Itsellä kun laskettelu ja lumilautailutaustaa niin jotenkin suhtautuu näihinkin vermeisiin samaan tapaan. Eli ajatus istumisesta tuottaa vähän eri tyylisiä ajatuksia vs kirjoittamasi. Mutta oli sitten istuin tai ei niin kyllä siinä on riski sattua suurempaakin vahinkoa, jos kulkupeli lähtee alta. Eikä luonnollisesti auta, jos huiput on tuplattu sallitusta ja promilleja reilusti ajellessa. Eli kyllä se oma varovaisuus on tärkein joka tapauksessa.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Rajaamisen syystä on toki vaikea sanoa, kiinnostaisi kyllä kuulla syy. Mutta varmasti tuotakin voi ajatella monella eri tavoin.
Itsellä kun laskettelu ja lumilautailutaustaa niin jotenkin suhtautuu näihinkin vermeisiin samaan tapaan. Eli ajatus istumisesta tuottaa vähän eri tyylisiä ajatuksia vs kirjoittamasi. Mutta oli sitten istuin tai ei niin kyllä siinä on riski sattua suurempaakin vahinkoa, jos kulkupeli lähtee alta. Eikä luonnollisesti auta, jos huiput on tuplattu sallitusta ja promilleja reilusti ajellessa. Eli kyllä se oma varovaisuus on tärkein joka tapauksessa.
Ja lisäisin vielä kypärän käytön osaksi varovaisuutta.

Joo näistä varmaan on mielipiteitä kuten Dirty Harry sanoisi ”Opinions are like assholes..” ja niin poispäin. Itse koen, että kahdesta pahemmasta laudan viritys ja seisominen tai stokkifirmis ja istuin, jälkimmäinen olisi pienempi paha. Tosin näyttää, että valmistaja itse on tehnyt sen kaikkein vaarallisimman tikittävän pommin noilla sulavilla liittimillään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 632
Viestejä
4 197 205
Jäsenet
70 758
Uusin jäsen
eesy

Hinta.fi

Ylös Bottom