Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Kyselläänpäs jos löytyisi apuja. Eli hakusessa ihan kunnon vermes, koska käytännössä aina näistä 500€ aloittelijoiden laitteista päätyy aina joko siihen, että modaa jostain Xiaomista itse paremman ja maksaa saman, tai sitten ostaa seuraavaksi parin vuoden päästä kalliimman. Eli hakusessa vähän sieltä paremmasta päästä scootti. Täällä on todella paljon puheta näistä Segwayn ja Xiaomin malleista mitkä siellä 400-700€ hujakoilla ja ei todellakaan mitä kaipaan. Vuokrascooteilla ajanut ja FAT:illa.

Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
- Jousitus edessä ja takana
- Levyjarrut edessä ja takana
- Pitää pärjätä vähän rankemmassakin maastossa, ei vain täydellisellä asfaltilla, mutta ei nyt mitään crossiratoja kuitenkaan, mutta jos nyt ei jokainen hiekkapolku pelottaisi.
Varaosien saatavuus plussaa.

Olisiko tälläiseen vähemmän huomiota saaneeseen luokkaan jotain ehdotuksia?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
Jätän lopun kommentoitavaksi muille koska Fatit eivät ole niin tuttuja. Mutta tarkennus....

Haluatko siis tehojen puolesta laillisen kulkupelin vai laittoman, jossa nopeus rajoitettu lailliseen? Fat itsessään raskaana, sata kiloa päällä, määrittelemätön ylämäki ja 25km/h ei vaan tule toteutumaan laillisella maksimi 1000W pelillä.

Joka tapauksessa ylämäki olisi hyvä määritellä vähän paremmin. Siitä on montaa ajatusta ja kuorman kera vaatii tosiaan ihan reilusti tehoja jos mäki on jyrkempi.
Omasta M365 Prosta en ole ottanut kuin vähän vajaa 800W ulos eli enemmän voisi ottaa. Mutta kovinkaan jyrkkää mäkeä ei kyllä mennä edes 20 km/h. Ei varsinkaan vajaammalla akulla, jolloin raja jo sen puolesta tulee raja vastaan. Hatusta napaten sanoisin tarpeeksesi luokkaa 1500W 50% akulla jos puhutaan jonkinlaisesta mäestä. Kaikkeen ei riitä siltikään.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Jätän lopun kommentoitavaksi muille koska Fatit eivät ole niin tuttuja. Mutta tarkennus....

Haluatko siis tehojen puolesta laillisen kulkupelin vai laittoman, jossa nopeus rajoitettu lailliseen? Fat itsessään raskaana, sata kiloa päällä, määrittelemätön ylämäki ja 25km/h ei vaan tule toteutumaan laillisella maksimi 1000W pelillä.

Joka tapauksessa ylämäki olisi hyvä määritellä vähän paremmin. Siitä on montaa ajatusta ja kuorman kera vaatii tosiaan ihan reilusti tehoja jos mäki on jyrkempi.
Omasta M365 Prosta en ole ottanut kuin vähän vajaa 800W ulos eli enemmän voisi ottaa. Mutta kovinkaan jyrkkää mäkeä ei kyllä mennä edes 20 km/h. Ei varsinkaan vajaammalla akulla, jolloin raja jo sen puolesta tulee raja vastaan. Hatusta napaten sanoisin tarpeeksesi luokkaa 1500W 50% akulla jos puhutaan jonkinlaisesta mäestä. Kaikkeen ei riitä siltikään.
Laillisen tietenkin. Jumalauta kun pelottaa jo se mitä noi vermeet kulkee maksimia normaalisti. Faijalla oli tollanen fat missä oli rajoitin poistettu ja ei ikinä! Siinähän menisi henki jos jotain tapahtuisi. Kyllä se mulla ainakin veti rajoitettuna molempiin suuntiin jyrkkääkin sen mitä piti. Se on nopeusrajoitus, ei tehorajoitus.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Se on nopeusrajoitus, ei tehorajoitus.
Teho on rajattu 1000W ja nopeus 25km/h. Kumpaakaan et saa ylittää laillisella laitteella.
Ja tuo 1000W ei vaan riitä mainitsemaasi mäen nousuun ilman nopeuden putoamista. Tosin toki moneen on "leimattu" teho x ja todellisuudessa huippuna otetaan ulos vähintään tuplat. Joka tapauksessa aivan mikä tahansa laite ei vaan riitä, varsinkaan kun et vieläkään sitä mäkeä määritellyt paremmin.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Teho on rajattu 1000W ja nopeus 25km/h. Kumpaakaan et saa ylittää laillisella laitteella.
Ja tuo 1000W ei vaan riitä mainitsemaasi mäen nousuun ilman nopeuden putoamista. Tosin toki moneen on "leimattu" teho x ja todellisuudessa huippuna otetaan ulos vähintään tuplat. Joka tapauksessa aivan mikä tahansa laite ei vaan riitä, varsinkaan kun et vieläkään sitä mäkeä määritellyt paremmin.
No en minä tiedä mitä tuo laite ottaa ja antaa, tuskin sinäkään tiedät, enkä mäkeäkään ole mitannut, mutta joku 20-25 astetta niin se 25 hujakoissa olisi suotavaa. Vai pitääkö muttaa alkuperäinen viesti muotoon, että "voi ajaa jyrkemmänkin mäen ylös" että on riittävän oikein muodostettu sinulle? Se nyt on se ja sama jos hieman hidastuu, kun ei tarvi alkaa taluttamaan tai matelemaan, vaan menee sen reippaasti.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Teho on rajattu 1000W ja nopeus 25km/h. Kumpaakaan et saa ylittää laillisella laitteella.
Ja tuo 1000W ei vaan riitä mainitsemaasi mäen nousuun ilman nopeuden putoamista. Tosin toki moneen on "leimattu" teho x ja todellisuudessa huippuna otetaan ulos vähintään tuplat. Joka tapauksessa aivan mikä tahansa laite ei vaan riitä, varsinkaan kun et vieläkään sitä mäkeä määritellyt paremmin.
Tuossa meni väärin, tuo 1000w on nimellisteho. Piikkitehoa ei ole määritelty. Esim monet kaupasta ostettavat lailliset isojen valmistajien 250w sähköpyörät ovat nimellisteholtaan tuon 250w, mutta piikkinä parhaimmat ottavat yli 700w, ja tämä on täysin ok.

Samoin tuon 1000w nimellistehon voi ylittää piikkinä. 1000w nimellistehoinen mootttori kestää jopa 3-5kw piikkitehoa. Sama toki koskee myös esim L1e-A luokan sähköfillareita

Ote ajoneuvolaista:
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
Lähde: Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Tuossa meni väärin, tuo 1000w on nimellisteho. Piikkitehoa ei ole määritelty. Esim monet kaupasta ostettavat lailliset isojen valmistajien 250w sähköpyörät ovat nimellisteholtaan tuon 250w, mutta piikkinä parhaimmat ottavat yli 700w, ja tämä on täysin ok.
Ei mennyt väärin. Teho ilman muita määritelmiä on kuitenkin normaalisti jatkuva / nimellisteho. Puhutaan kuitenkin (tässä kohdassa) aiheesta, jonka tulisi olla kansantajuinen.
Mitään piikkitehon kiinteää määritelmää taas ei ole joten en näe järkeväksi käyttää sellaista tässä yhteydessä. Laite voi kestää x millisekan piikin voimakkuudeltaan y tai toisaalta laudan osalta "piikki" voi olla x minuuttiakin y:n ollessa jotain. Eli tarvitaan tarkempaa määrittelyä.

Eli jos halutaan lauta / Fat, joka kiipeää mäkeä nopeudella 25km/h niin ainakin omasta mielestäni on parempi puhua jatkuvasta / nimellisestä tehosta. Mäen nousuun ei auta mitään, jos hetkellisesti saa esim tuplat nimellisestä. Ja jos taas siitä kulkupelistä saa useita minuutteja "piikkiä" ulos niin todella vaikea on mahduttaa lain kirjaimeen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Ei mennyt väärin. Teho ilman muita määritelmiä on kuitenkin normaalisti jatkuva / nimellisteho. Puhutaan kuitenkin (tässä kohdassa) aiheesta, jonka tulisi olla kansantajuinen.
Mitään piikkitehon kiinteää määritelmää taas ei ole joten en näe järkeväksi käyttää sellaista tässä yhteydessä. Laite voi kestää x millisekan piikin voimakkuudeltaan y tai toisaalta laudan osalta "piikki" voi olla x minuuttiakin y:n ollessa jotain. Eli tarvitaan tarkempaa määrittelyä.

Eli jos halutaan lauta / Fat, joka kiipeää mäkeä nopeudella 25km/h niin ainakin omasta mielestäni on parempi puhua jatkuvasta / nimellisestä tehosta. Mäen nousuun ei auta mitään, jos hetkellisesti saa esim tuplat nimellisestä. Ja jos taas siitä kulkupelistä saa useita minuutteja "piikkiä" ulos niin todella vaikea on mahduttaa lain kirjaimeen.
No näin se vain menee. Sä voit 1kw nimellistehoisesta motista ottaa 3-5kw piikkitehoa helposti (riippuen toki motista, mut varsinkin sähköpyörissä napamoteista) varsinkin kun laitettu sisään ferrofluidit niin jäähdytys paranee hitosti, kun staattorin ja motin kuoren välillä oleva ilmaväli katoaa ja lämpö siirtyy myös johtumalla sen pelkän säteilyn lisäksi (toki akselin kautta siirtyy osa lämmöstä runkoon). Tätä piikiä voi ottaa helposti kymmeniä sekuntteja jopa minuutteja ilman et moottorin lämpötila nousee yli 100c (joka on vielä ok, riippuen toki taas esim käytetyistä magneeteista ja niiden curie pisteestä jne)

Tätä tuotetta käytetään paljon maailmalla Statorade - Grin Products - Product Info
Ja jos ei riitä niin voidaan laittaa hubsinkit eli jäähdytyssiilit, jolloin edelleen siitä 1kw nimelllistehoisesta motista otetaan laillisesti jopa se 5kw ja tarpeeksi pitkään.

Ja tuossa ajassa kiipeää suomessa suurimman osan mäistä oikein hienosti. Ja täyttää aivan täydellisti laillisen määritelmän. Jos tuota ei olisi tarkoitetu noin niin lainsäätäjä mokasi, mutta nykyisen lain voimassaollessa tuolla voi kikkailla laillista tehoa hitosti lisää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
No näin se vain menee. Sä voit 1kw nimellistehoisesta motista ottaa 3-5kw piikkitehoa helposti (riippuen toki motista, mut varsinkin sähköpyörissä napamoteista) varsinkin kun laitettu sisään ferrofluidit niin jäähdytys paranee hitosti, kun staattorin ja motin kuoren välillä oleva ilmaväli katoaa ja lämpö siirtyy myös johtumalla sen pelkän säteilyn lisäksi (toki akselin kautta siirtyy osa lämmöstä runkoon). Tätä piikiä voi ottaa helposti kymmeniä sekuntteja jopa minuutteja ilman et moottorin lämpötila nousee yli 100c (joka on vielä ok, riippuen toki taas esim käytetyistä magneeteista ja niiden curie pisteestä jne)

Tätä tuotetta käytetään paljon maailmalla Statorade - Grin Products - Product Info
Ja jos ei riitä niin voidaan laittaa hubsinkit eli jäähdytyssiilit, jolloin edelleen siitä 1kw nimelllistehoisesta motista otetaan laillisesti jopa se 5kw ja tarpeeksi pitkään.

Ja tuossa ajassa kiipeää suomessa suurimman osan mäistä oikein hienosti. Ja täyttää aivan täydellisti laillisen määritelmän. Jos tuota ei olisi tarkoitetu noin niin lainsäätäjä mokasi, mutta nykyisen lain voimassaollessa tuolla voi kikkailla laillista tehoa hitosti lisää.
Edelleen tämän aiheen osalta teholla tarkoitan ainakin itse jatkuvaa tehoa. Epäilen suurella osalla menevän ainakin osin ohi syvällisempi.

Olet toisaalta oikeassa ja tottakai samaan aikaan sitä moottoria voi ajaa pwm:llä kymmenien kilohertsien luokassa ja ottaa jokaisessa pulssissa moninkertaisesti nimellisen. Jos samaan yhdistetään moottorin lämoötila niin kyllä, tehoa saadaan irti varsin reilusti ja pidempiäkin aikoja, voidaanhan pulssisuhdettä säätää lämpötilan mukaan. Eikä mikään estä "leimaamasta" sitä moottoria nimellisesti selvästi alle todellisen.

Mutta lainsäätäjä ei jälleen kerran ole alan asiantuntija. Joten kyllä siellä tien päällä katsotaan helposti totuutta. Nopeus luonnollisesti se tärkein mutta moniko ajaa 25km/h jos useampaa kiloa motista? Ei siinä auta selitys "kun tuohon on leimattu x sataa wattia".
Eikä toisaalta myöskään sen kulkupelin x ostaja lähes poikkeuksetta voi varmistaa, mitä moottori oikeasti kestää ja onko kyseisessä laitteessa mitään mahdollisuuksia käyttää sitä maksimia. Tulee kivien virrankesto vastaan, akun jännite vs käämityksen tyyppi vastaan jne.

Eli edelleen katsoisin vain sitä jatkuvaa tehoa jos kyseessä ei ole joku jo valmiiksi tunnettu laite ja paremmat speksit tiedossa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Edelleen tämän aiheen osalta teholla tarkoitan ainakin itse jatkuvaa tehoa. Epäilen suurella osalla menevän ainakin osin ohi syvällisempi.

Olet toisaalta oikeassa ja tottakai samaan aikaan sitä moottoria voi ajaa pwm:llä kymmenien kilohertsien luokassa ja ottaa jokaisessa pulssissa moninkertaisesti nimellisen. Jos samaan yhdistetään moottorin lämoötila niin kyllä, tehoa saadaan irti varsin reilusti ja pidempiäkin aikoja, voidaanhan pulssisuhdettä säätää lämpötilan mukaan. Eikä mikään estä "leimaamasta" sitä moottoria nimellisesti selvästi alle todellisen.

Mutta lainsäätäjä ei jälleen kerran ole alan asiantuntija. Joten kyllä siellä tien päällä katsotaan helposti totuutta. Nopeus luonnollisesti se tärkein mutta moniko ajaa 25km/h jos useampaa kiloa motista? Ei siinä auta selitys "kun tuohon on leimattu x sataa wattia".
Eikä toisaalta myöskään sen kulkupelin x ostaja lähes poikkeuksetta voi varmistaa, mitä moottori oikeasti kestää ja onko kyseisessä laitteessa mitään mahdollisuuksia käyttää sitä maksimia. Tulee kivien virrankesto vastaan, akun jännite vs käämityksen tyyppi vastaan jne.

Eli edelleen katsoisin vain sitä jatkuvaa tehoa jos kyseessä ei ole joku jo valmiiksi tunnettu laite ja paremmat speksit tiedossa.
Jep ei toki vakio-osilla. Hyvinkin usein vaihdetaan se moottorinohjain sitten esim 5-10kW versioon (sille ei ole rajoituksia, vain moottorille) ja akku sellaiseen, että sieltä saadaan se tarvittava teho ulos. Ja usein se moottorikin sitten vaihtoon, sellaiseen jonka speksit tiedetään turn countista lähtien. Toki tämä ei ole sellainen tie mitä peruskäyttäjä käy lävitse. Lähinnä kommentoin siihen, että se 1kw olisi missä pitää pysyä. Kun nyt laissa on "porsaanreikä" joka mahdollistaa paljon enemmän tehoa hetkellisesti.

Toki se ei poista tuota mainitsemaasi nopeusrajoitusta, ja sitä ei toki saakkaan laillisesti ylittää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Jep ei toki vakio-osilla. Hyvinkin usein vaihdetaan se moottorinohjain sitten esim 5-10kW versioon (sille ei ole rajoituksia, vain moottorille) ja akku sellaiseen, että sieltä saadaan se tarvittava teho ulos. Ja usein se moottorikin sitten vaihtoon, sellaiseen jonka speksit tiedetään turn countista lähtien. Toki tämä ei ole sellainen tie mitä peruskäyttäjä käy lävitse. Lähinnä kommentoin siihen, että se 1kw olisi missä pitää pysyä. Kun nyt laissa on "porsaanreikä" joka mahdollistaa paljon enemmän tehoa hetkellisesti.

Toki se ei poista tuota mainitsemaasi nopeusrajoitusta, ja sitä ei toki saakkaan laillisesti ylittää.
Olemme siis kuitenkin varsin pitkästi samaa mieltä vaikkakin fillaripuolella lienee selvästi yleisempää vaihdella kontrolleria vs laudat. Ja samalla jälleen kerran tämä yksi ketju tuntuu "ahtaalta". Tuotakin aihetta voisi jatkaa pidemmälle. Osalle tarjoaisi jotain, suurelle osalle ei juuri mitään.
Faq olisi tosiaan enemmän kuin paikallaan ja syvällisempi tekninen keskustelu voisi sekin olla paremmin löydettävissä omasta ketjustaan. Nythän kesän kynnyksellä moni viesti on "onko kokemuksia?"
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
301
Ainakaan meikäläisen vakio E/FAT L1e-a ei juurikaan anna yli 1000W missään tilanteessa. Siinä kun näkee motin ottotehot kullakin hetkellä. Maksimi ollut 1013W minkä nähnyt. Ainakin tuossa jotkut 2-3 kertaiset piikkitehot voi unohtaa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
232
100kg kuljettaa mikä tahansa vakavasti otettava ja 5km pääsee paskemmallakin. G30 on oikein hyvä ja halvemmat mallit samalta merkiltä aika kaukana takana, mikä ei näy hinnassa. Saa niitä muualtakin kuin matkapuhelinoperaattoreilta. Mutta mikä ihme idea on viiden kilsan matkan takia ryhtyä sakkoja keräämään ja leukaa katkomaan? Menee ihan sivistyneestikin.

Jos taas on niin kiire, niin turha puhua rajoittimista. Hommaa sellaisen pelin jossa rajoitin on 110 km/h ja voi ohittaa jos jossain tekee mieli ajaa hetken 135 km/h.
Fillarilla keskinopeus pyörii 25kmh hujakoilla työmatkalla ja huiput 42kmh suurinpiirtein samaan matka-aikaan haluaisin myös päästä skootilla. Pari vittumaista mäkeä matkalla.. Skootti tilattu (iscooter i9pro) saas nähdä tuleeko siitä uusi työmatkakulkine.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
388
Kyselläänpäs jos löytyisi apuja. Eli hakusessa ihan kunnon vermes, koska käytännössä aina näistä 500€ aloittelijoiden laitteista päätyy aina joko siihen, että modaa jostain Xiaomista itse paremman ja maksaa saman, tai sitten ostaa seuraavaksi parin vuoden päästä kalliimman. Eli hakusessa vähän sieltä paremmasta päästä scootti. Täällä on todella paljon puheta näistä Segwayn ja Xiaomin malleista mitkä siellä 400-700€ hujakoilla ja ei todellakaan mitä kaipaan. Vuokrascooteilla ajanut ja FAT:illa.

Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
- Jousitus edessä ja takana
- Levyjarrut edessä ja takana
- Pitää pärjätä vähän rankemmassakin maastossa, ei vain täydellisellä asfaltilla, mutta ei nyt mitään crossiratoja kuitenkaan, mutta jos nyt ei jokainen hiekkapolku pelottaisi.
Varaosien saatavuus plussaa.

Olisiko tälläiseen vähemmän huomiota saaneeseen luokkaan jotain ehdotuksia?
Ootko harkinnut Zero 10? Speksien ja hinnan osalta kaikki vaatimukset täyttyvät. Tuo oli itelläkin aiemmin mielessä, mutta IP-luokituksen puuttumisen takia jäi väliin. Jos sateella ei aja, tuo ei ole ongelma ja toisaalta tee-se-itse-menetelmillä voi saada laudan tiivistettyä.

Lopulta päädyin kompromissiin eli G30 maxiin, koska budjetti olisi pitänyt vähintään tuplata jousituksen ja lisätehon eteen. Samalla varaosien saannin ja vesieristyksen kanssa olisi tullut pohdittavaa. Itellä laitteen paino on mielellään max 20kg, koska joudun kantamaan sitä portaissa matkalla toimistolle. Hiekkateillä Max kulkee ihan hyvin ja 25km/h menee lähes kaikkiin ylämäkiin 90kg kuormalla ja rangea 40km. Ja sateessa tänäänkin ajelin. Eli lopulta ei tarvinnut juuri tinkiä kuin jousituksessa, jonka saa jälkiasennettua.

Kysyntää olisi juuri noille mainitsemillesi spekseille. Skuutista ei toisaalta tee mieli maksaa paria tonnia, kun sitten saisi jo 1000W sähköpyörän tai tehokkaamman sähkömopon.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Ootko harkinnut Zero 10? Speksien ja hinnan osalta kaikki vaatimukset täyttyvät. Tuo oli itelläkin aiemmin mielessä, mutta IP-luokituksen puuttumisen takia jäi väliin. Jos sateella ei aja, tuo ei ole ongelma ja toisaalta tee-se-itse-menetelmillä voi saada laudan tiivistettyä.

Lopulta päädyin kompromissiin eli G30 maxiin, koska budjetti olisi pitänyt vähintään tuplata jousituksen ja lisätehon eteen. Samalla varaosien saannin ja vesieristyksen kanssa olisi tullut pohdittavaa. Itellä laitteen paino on mielellään max 20kg, koska joudun kantamaan sitä portaissa matkalla toimistolle. Hiekkateillä Max kulkee ihan hyvin ja 25km/h menee lähes kaikkiin ylämäkiin 90kg kuormalla ja rangea 40km. Ja sateessa tänäänkin ajelin. Eli lopulta ei tarvinnut juuri tinkiä kuin jousituksessa, jonka saa jälkiasennettua.

Kysyntää olisi juuri noille mainitsemillesi spekseille. Skuutista ei toisaalta tee mieli maksaa paria tonnia, kun sitten saisi jo 1000W sähköpyörän tai tehokkaamman sähkömopon.
En tunne markkinoita niin hyvin, että kaikki mallit olisi tiedossa kun noita on niin tuhottomasti, siksi ajattelinkin, että valveutuneemmat osaisi kertoilla vaihtoehdoista. Laitetaan siis listalle, kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 873
Vaihdoin xt 150 liittimet tähän mun maxiin sulaneen tilalle sulaneen tilalle kuten living death. . So far so good..
Olisi voinnut tietysi vaihtaa kaikki. Mutta lähinnä se näytti olevan noi kaksi mitkä menee moottoriin jotka
päätti sulaa (ruskea ja sininen)..
Kaikki merkit on, että keltainenkin pian sulaa.
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
146
Vaihdoin xt 150 liittimet tähän mun maxiin sulaneen tilalle sulaneen tilalle kuten living death. . So far so good..
Olisi voinnut tietysi vaihtaa kaikki. Mutta lähinnä se näytti olevan noi kaksi mitkä menee moottoriin jotka
päätti sulaa (ruskea ja sininen)..
Mistä olette ostelleet näitä liittimiä? Jos joskus tulee tarvetta tehdä huoltotoimenpide itselle..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 873
Mun mielestä se otti osumaa noista kahdesta jotka sulasi sen viereen.
Joo, siltä se näyttää. Tarkoitan, että kahden porsittua jo kolmannen voi olettaa pysyvän kiinteässä olomuodossaan vain hyvin pienellä marginaalilla ja tuurilla. Jos siis esimerkiksi 500 km ajon jälkeen meni kaksi, niin varmaankin todennäköisemmin kolmas korkkaa 530 km kuin 1000 km kohdalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Kyselläänpäs jos löytyisi apuja. Eli hakusessa ihan kunnon vermes, koska käytännössä aina näistä 500€ aloittelijoiden laitteista päätyy aina joko siihen, että modaa jostain Xiaomista itse paremman ja maksaa saman, tai sitten ostaa seuraavaksi parin vuoden päästä kalliimman. Eli hakusessa vähän sieltä paremmasta päästä scootti. Täällä on todella paljon puheta näistä Segwayn ja Xiaomin malleista mitkä siellä 400-700€ hujakoilla ja ei todellakaan mitä kaipaan. Vuokrascooteilla ajanut ja FAT:illa.

Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
- Jousitus edessä ja takana
- Levyjarrut edessä ja takana
- Pitää pärjätä vähän rankemmassakin maastossa, ei vain täydellisellä asfaltilla, mutta ei nyt mitään crossiratoja kuitenkaan, mutta jos nyt ei jokainen hiekkapolku pelottaisi.
Varaosien saatavuus plussaa.

Olisiko tälläiseen vähemmän huomiota saaneeseen luokkaan jotain ehdotuksia?
Nää on hankalat vaatimukset siinä mielessä et usein näissä tehokkaammissa vehkeissä se rajotin samalla myös rajottaa tehoa, eli ei toimi pelkästään nopeusrajottimena. Muodostuu ongelmaks siinä vaiheessa kun ylämäkiä pitäis nousta ja sit ei se 25kmh toteudukkaan välttämättä.

Mut ei tossa kovin montaa vaihtoehtoa taida olla laudalle. Zero 10, Vsett 9 ja Speedway Leger Pro mitä nyt nopeasti katoin. Jälkimmäisestä ei hajua muuta kun et se taitais speksien valossa olla paras just tähän käyttöön. Etujousituksesta noissa en osaa sanoa, näyttää parhaimillaankin kosmeettiselta. Vsettissä sit on kunnon jouset jo. Jos veikkausta pitäis heittää niin kaikki noista pääsee varmaan siihen 50km tuntumaan, ainakin jos ajelee 25kmh max.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Nää on hankalat vaatimukset siinä mielessä et usein näissä tehokkaammissa vehkeissä se rajotin samalla myös rajottaa tehoa, eli ei toimi pelkästään nopeusrajottimena. Muodostuu ongelmaks siinä vaiheessa kun ylämäkiä pitäis nousta ja sit ei se 25kmh toteudukkaan välttämättä.

Mut ei tossa kovin montaa vaihtoehtoa taida olla laudalle. Zero 10, Vsett 9 ja Speedway Leger Pro mitä nyt nopeasti katoin. Jälkimmäisestä ei hajua muuta kun et se taitais speksien valossa olla paras just tähän käyttöön. Etujousituksesta noissa en osaa sanoa, näyttää parhaimillaankin kosmeettiselta. Vsettissä sit on kunnon jouset jo. Jos veikkausta pitäis heittää niin kaikki noista pääsee varmaan siihen 50km tuntumaan, ainakin jos ajelee 25kmh max.
Jos haluaisin sähkömopon niin ostaisin sellaisen, siksi siis tuo raja. Minulla ei siis ole mitään tarvetta sellaiselle 60km/h kuolemanloukulle ne on niitä nuorempien juttuja. Voin rehellisesti kertoa, että FAT missä ei ollut rajoitinta ja kulki sen 45 niin pelotti. Mopolla ei ole pelottanut ikinä ajaa ja omistinkin aikanaan sellaisen, mutta ei noi tunnu noissa nopeuksissa turvalliselta. Ymmärrän toki sen, että fysiikka rajoittaa, mutta kuten jäljempänä tarkensin niin oletettavasti jostain noista joutuu aina joustamaan, eli lähinnä se, että nyt kiipee ne mäet kuitenkin eikä käy kuin joidenkin kanssa, että mennaan alle kävelyvauhtia lopussa, vaan että kulkisi nyt kuitenkin kauppareissulla isommankin mäen ilman hikotteluja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Jos haluaisin sähkömopon niin ostaisin sellaisen, siksi siis tuo raja. Minulla ei siis ole mitään tarvetta sellaiselle 60km/h kuolemanloukulle ne on niitä nuorempien juttuja. Voin rehellisesti kertoa, että FAT missä ei ollut rajoitinta ja kulki sen 45 niin pelotti. Mopolla ei ole pelottanut ikinä ajaa ja omistinkin aikanaan sellaisen, mutta ei noi tunnu noissa nopeuksissa turvalliselta. Ymmärrän toki sen, että fysiikka rajoittaa, mutta kuten jäljempänä tarkensin niin oletettavasti jostain noista joutuu aina joustamaan, eli lähinnä se, että nyt kiipee ne mäet kuitenkin eikä käy kuin joidenkin kanssa, että mennaan alle kävelyvauhtia lopussa, vaan että kulkisi nyt kuitenkin kauppareissulla isommankin mäen ilman hikotteluja.
Niin siis noi kaikki mainitsemat laudat saa kyllä tilattua 25kmh rajotettuna, sanoin vaan etukäteen et noi rajottimet on sit vähän outoja ettei tuu yllätyksenä. Ei mua niinkään kiinnosta perustelut sille et miks 25kmh, se on sun oma asias.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Niin siis noi kaikki mainitsemat laudat saa kyllä tilattua 25kmh rajotettuna, sanoin vaan etukäteen et noi rajottimet on sit vähän outoja ettei tuu yllätyksenä. Ei mua niinkään kiinnosta perustelut sille et miks 25kmh, se on sun oma asias.
Juu ymmärsin, halusin vain selittää, että toisin kuin pari sivua sitten, niin ei kiinnostanut tulla kysymään asenteella, että pitää saada rajoitukset pois ja kulkee sen ja tämän. Halusin nimen omaan noita malleja mitkä on hintahaitarissa ja sisältää about tuon vaatimuslistan verran. Esim Inoniq quick 4 jäi itsellä pois listalta, koska tossut ei vaan mahdu laudalle. Emove Cruiser voisi olla hyvä (jos ei täydellinen), vaan ei taida saada Suomeen ja olla laillinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Juu ymmärsin, halusin vain selittää, että toisin kuin pari sivua sitten, niin ei kiinnostanut tulla kysymään asenteella, että pitää saada rajoitukset pois ja kulkee sen ja tämän. Halusin nimen omaan noita malleja mitkä on hintahaitarissa ja sisältää about tuon vaatimuslistan verran. Esim Inoniq quick 4 jäi itsellä pois listalta, koska tossut ei vaan mahdu laudalle. Emove Cruiser voisi olla hyvä (jos ei täydellinen), vaan ei taida saada Suomeen ja olla laillinen.
Sais sen varmaan jotakin kautta uitettua suomeen, mut en nopeasti löytäny googlella et mitä kautta. Tossahan on 1000w nimellisteholla varustettu moottori, ainakin jossain mallissa. Löysin kans 1600w mallinki, mut sehän olis tietty jo sen puolesta laiton. Sit pitäs vaan vielä löytää sellanen mikä olis rajotettu 25kmh niin siinähän olis sit aika täydellinen paketti, mut pahoin pelkään et sellasta ei oo tarjollakaan. Rangeahan tossa muutaman revikan puolesta piisaa saman verran mitä huomattavasti isommilla akuilla varustetuissa vehkeissä.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Sais sen varmaan jotakin kautta uitettua suomeen, mut en nopeasti löytäny googlella et mitä kautta. Tossahan on 1000w nimellisteholla varustettu moottori, ainakin jossain mallissa. Löysin kans 1600w mallinki, mut sehän olis tietty jo sen puolesta laiton. Sit pitäs vaan vielä löytää sellanen mikä olis rajotettu 25kmh niin siinähän olis sit aika täydellinen paketti, mut pahoin pelkään et sellasta ei oo tarjollakaan. Rangeahan tossa muutaman revikan puolesta piisaa saman verran mitä huomattavasti isommilla akuilla varustetuissa vehkeissä.
Toi on hankala kun jopa firmojen sivuilla lukee toi 1600W ja 1000W samassa laitteessa. Ja tosiaan tuo rajoittimen puuttuminen on no go. Muuten on ainakin tosiaan arvostelujen puolesta liki täydellinen peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
738
Juu ymmärsin, halusin vain selittää, että toisin kuin pari sivua sitten, niin ei kiinnostanut tulla kysymään asenteella, että pitää saada rajoitukset pois ja kulkee sen ja tämän. Halusin nimen omaan noita malleja mitkä on hintahaitarissa ja sisältää about tuon vaatimuslistan verran. Esim Inoniq quick 4 jäi itsellä pois listalta, koska tossut ei vaan mahdu laudalle. Emove Cruiser voisi olla hyvä (jos ei täydellinen), vaan ei taida saada Suomeen ja olla laillinen.
Tämä voisi ehkä olla Varla Pegasus City Commuter Electric Scooter

Muuten täyttää kai kriteerit, mutta en tiedä oliko tuossa rajoitinta vai ei enkä nyt jaksa kaivella. Ei siis mitään kokemusta koko laudasta, mutta speksejä vaan tuli aiemmin vilkuiltua ja tickkaa aika monta boksia. Kannattanee tutkia tarkemmin jos haku päällä
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Tämä voisi ehkä olla Varla Pegasus City Commuter Electric Scooter

Muuten täyttää kai kriteerit, mutta en tiedä oliko tuossa rajoitinta vai ei enkä nyt jaksa kaivella. Ei siis mitään kokemusta koko laudasta, mutta speksejä vaan tuli aiemmin vilkuiltua ja tickkaa aika monta boksia. Kannattanee tutkia tarkemmin jos haku päällä
Tämä menee tutkintaan, kiitos.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
Äkkiä katottuna:
laudan nousutehot.png

Se että saat 100kg nousemaan 10° asteista mäkeä 25km/h, tarvitset1185W tehoa, toi ei myöskään ota huomioon ilmanvastusta, rengaskitkaa tai mitään muitä sähköisiä häviöitä.

Hihasta ravistaen sanoisin että 1500W sähköteho 10° kulmassa nousuun.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Äkkiä katottuna:


Se että saat 100kg nousemaan 10° asteista mäkeä 25km/h, tarvitset1185W tehoa, toi ei myöskään ota huomioon ilmanvastusta, rengaskitkaa tai mitään muitä sähköisiä häviöitä.

Hihasta ravistaen sanoisin että 1500W sähköteho 10° kulmassa nousuun.
Onko kaavasi paikaltaan lähtien vai jatkuvalle liikkeelle laskettuna?
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Onko kaavasi paikaltaan lähtien vai jatkuvalle liikkeelle laskettuna?
Ihan tasaisella vauhdilla, ilman kiihtyvyyttä.

Jos pitää ottaa kiihtyvyys mukaan, kattoo että jos 5° kulmalla lähtee, ekat 0-10km/h vaatii 238W, ja 1kW moottorissa on ~700W jäljellä kiihdytykseen, sitten voi iteroida miten nopsaan se kiihtyy pisteeseen jossa vaadittu nousuteho on sama kuin moottorin maksimi teho.

Tuo siis ihan voin tuollainen "sinnepäin" laskenta.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Ei ku tarkistin... oikein se näytti. 45° on 100% nousu, ei 50% kuten voisi loogisesti ajatella (joo amerikkalaiset :)

Tuo kaava on siis ihan massa * G * vauhti * sin(kulma)
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
ethän verrannut asteita ja prosentteja kun määriteltiin ylämäkeä?
Ihan prosentteja käytin, kuten kaavassa pitääkin. Ero johtunee siitä, että tuo laskee kitkan ja ilmanvastuksenkin. Eihän tuo kaava vaikea ole ja jokainen pitkää fysiikkaa lukenut on joutunut noita laskemaan sen tuhannen kertaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Fiksannu tota käytettynä pommikuntoisena ostetun 10X:n etu- ja takapään kiinnitystä deckiin tässä viimeiset pari päivää. Eli putsannu pulttien reiät ja valinnut jokaiseen reikään tilalle oikeanpituisen uuden paremman pultin. Äsken sain kiristeltyä homman tuolta osin pakettiin keskivahvan kierrelukitteen kanssa. Eli tämä perusasia taitaa olla nyt niin hyvässä kunnossa, kuin mahdollista. Samalla huomasin todennäköisen syyn takavanteen pettämiselle: Pultti puuttuu täsmälleen kahden halkeamispisteen keskikohdasta, ja koska yksi toinenkin pultti on vanteessa noin puolisenttiä kiertynyt ulos, niin luultavasti tuosta haljenneesta kohdasta on ollut pultti lähes irti tai puuttunut kokonaan. Todennäköisesti jälkimmäinen huomioiden muut epäkohdat ja ainakin noin 10-15 muuta puuttunutta pulttia ja ruuvia. Jos vain olisi arvannut kuinka pommikuntoinen toi oli, niin tuo olisi ollut vältettävissä tarkastamalla tuosta ihan kaikki ennen ekaa testilenkkiä, siis perusasioita myöten nekin asiat, mitä normaalisti pitää voida olettaa olevan kunnossa. En tosin lähde tosta itseä syyttämään, koska toinen puoli on se, että kauppojen jälkeen tuotetta olisi hyvä testailla mahdollisimman pian mahdollista epäkohtien selviämiseksi. Nyt ne vain kaatui omaan syliin. Myyjältä voi tuskin olettaa mitään vastaantuloa asiassa. Ei ole kuulunut mitään reagointia esim. kyselyihini kuitista, vaikka sovittiin kuitin toimituksesta kauppojen jälkeen.

Vikassa kuvassa rungon päällä etu- ja takapään alkuperäiset pultit.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Nyt on takarengas irti ja vanteen puolikas purettu. Luojan kiitos näytti nopealla silmämääräisellä tarkastelulla siltä, ettei tuo vanteen toinen puoli olisi vahingoittunut, koska on kiinteä osa moottorimötikkää. Venähti vähän tuo avaus, kun sain vasta eilen 18mm hylsyn ja järeän varren napapulttien avaukseen.

Eli nyt sitten tilaamaan uusi vanteen puolikas. Uusi sisärengas lienee myös fiksu tilata varmuudeksi, jos vaikka nykyinen ottanut osumaa tuossa vanteen hajoamisessa? Saisiko noita moottorikaapelien runkosuojuksia myös Alista tai muualta, kun näyttää siltä, että niitä puuttuu? Sitten tuo johdon pintarikko pitäisi korjata. Meinasin jos tippa silikonia tuubista ja kuivumisen jälkeen sähköteippiä päälle.

Lisäsin kuvia:

Onko mitään syytä lähteä avaamaan tota moottorin kantta? Jos sieltä olisi vähän nähtävissä viitteitä laitteen todellisista kilometreistä?

PS: Kuinka kauan kamat tuolta AliExpressistä yleensä tulee tällä hetkellä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Nyt on takarengas irti ja vanteen puolikas purettu. Luojan kiitos näytti nopealla silmämääräisellä tarkastelulla siltä, ettei tuo vanteen toinen puoli olisi vahingoittunut, koska on kiinteä osa moottorimötikkää. Venähti vähän tuo avaus, kun sain vasta eilen 18mm hylsyn ja järeän varren napapulttien avaukseen.

Eli nyt sitten tilaamaan uusi vanteen puolikas. Uusi sisärengas lienee myös fiksu tilata varmuudeksi, jos vaikka nykyinen ottanut osumaa tuossa vanteen hajoamisessa? Saisiko noita moottorikaapelien runkosuojuksia myös Alista tai muualta, kun näyttää siltä, että niitä puuttuu? Sitten tuo johdon pintarikko pitäisi korjata. Meinasin jos tippa silikonia tuubista ja kuivumisen jälkeen sähköteippiä päälle.

Lisäsin kuvia:

Onko mitään syytä lähteä avaamaan tota moottorin kantta? Jos sieltä olisi vähän nähtävissä viitteitä laitteen todellisista kilometreistä?

PS: Kuinka kauan kamat tuolta AliExpressistä yleensä tulee tällä hetkellä?
On toi kyllä saatana aikamoinen frankenstein toi lauta. Noh, varmaan oppii samalla et jatkossa kattoo laudan läpikotasin ennen ostopäätöstä.

Sisärenkaat ei joo maksa kauheesti niin samapa se on niitäkin laittaa pari tsibaletta tulemaan. Ne tosiaan menee herkemmin rikki kun se ulkokumi, mut mulla on kyllä samankokosen renkaan (10x3) kanssa skulannu jo +500km ihan vaan sillä et tsekkailee paineita ja pitää sen siinä 50psi nurkilla. Onneks nää ei tunnu päästävän ilmaa samaa tahtia ulos kun xiaomin renkaat. Ajanu kans sellasilla sorateillä et jatkuva pelko et himaan päästessä on kumit puhki, mut toistaseks selvinnyt siitäkin.

Moottorissa ei oo oikeen muuta suojusta tolle johdolle kun toi metallilanka joka on kierretty ympäri. Yllättäen senkin on toi äijä saanu vedettyä solmuun, mut ei luulis haittaavan. Moottorin avaamisella ei selviä oikeastaan yhtään mitään, ja mä vähän pahoin epäilen et toi sun lautas on tosiaan kasattu monesta raadosta, selittäis ainakin sen eron controllerin ja akun päivämäärissä. Tarkottaen sitä et osa palikoista on ehkä pienillä kilsoilla, ja osa sit ehkä isoilla. Millään muulla ei juurikaan väliä oo, paitsi akulla, koska se kuluu kaikista nopeiten. Ite varmaan laittasin vaan teippiä tohon paljaan johdon ympärille, en usko et se silikoni haittaakaan mut en tiiä auttaako myöskään mitään.

Ite tilailin jarrupaloja ja leveempää ohjaustankoa aliexpressistä just, molemmille arpoi ens kuun alkua saapumisajaks. Aiemmin tullu parissa viikossa suurimmat osat, mut katotaan nyt. Eipä noilla itellä mikään kiire ole kun laite kuitenkin ajokunnossa.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
103
Mistä kannattaisi ostaa varalle G30 tubeless-rengas niin että hinta olisi kohdallaan mutta toimitusaika ei olisi kuukausia? Mielummin alkuperäinen tai vastaava jossa on limat valmiina.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 034
Vaihdoin xt 150 liittimet tähän mun maxiin sulaneen tilalle sulaneen tilalle kuten living death. . So far so good..
Olisi voinnut tietysi vaihtaa kaikki. Mutta lähinnä se näytti olevan noi kaksi mitkä menee moottoriin jotka
päätti sulaa (ruskea ja sininen)..
Kannattaa vaihtaa kaikki liittimet kerralla ja ainakin omasta mielestä kun kuvaa katsoi, niin keltaisestakin on jo vähän sulanut, jollei sitten toisen liittimen takia.

Itse en laittanut yhtään johtoa enää nippusiteillä kiinni ja koitin muutenkin erottaa niitä toisistaan ettei pääsisi niin helposti ainakaan kuumuuden takia sulamaan yhteen.

Niiden XT-150 liittimien päihin laitoin vielä kuumaliimaa, ettei pääse irtoamaan ainakaan mekaanisen rasituksen vuoksi.

EDIT: Huomasin kuvasta vielä, ettei liittimiä ole painettu kokonaan loppuun saakka, joten ne voivat irrota ajossa.

Katso kuvasta miten itse olen painanut ihan huolella liittimet toisiinsa kiinni, etteivät ne pääse irtoamaan toisistaan + omat liittimet olivat vähän löysiä ja jouduin ruuvarilla "avaamaan" keskelle meneviä liittimiä vähän suuremmaksi että ne istuivat varmasti tiukasti kiinni.

xt150.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
112
No niin, nyt kun polttoaine alkaa maksaa enemmän kuin haluttaa maksaa on pakko alkaa ostaa vaimolle sähköpotkulautaa. Ketjua luettu ahkerasti ja sieltä nuo xiaomi pro 2 ja segway g30 pomppaa jatkuvasti esiin. Budjetti ei kyllä taivu tuohon segwayn 800e hintalappuun, eli max budjetti 500. Miten vedenarka tuo xiaomi on? Työmatka 5km suuntaansa ja melko mäkistä. Kuski n. 65kg. Muita varteenotettavia tuolla budjetilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
738
No niin, nyt kun polttoaine alkaa maksaa enemmän kuin haluttaa maksaa on pakko alkaa ostaa vaimolle sähköpotkulautaa. Ketjua luettu ahkerasti ja sieltä nuo xiaomi pro 2 ja segway g30 pomppaa jatkuvasti esiin. Budjetti ei kyllä taivu tuohon segwayn 800e hintalappuun, eli max budjetti 500. Miten vedenarka tuo xiaomi on? Työmatka 5km suuntaansa ja melko mäkistä. Kuski n. 65kg. Muita varteenotettavia tuolla budjetilla?
Eikös dhgatesta saa ~600usd pintaan tuota g30?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
388
Tänään tuli ajettua kenttätesti Xiaomi Pro 2 ja Ninebot G30 Max. Molemmissa kuskit reppuineen noin 80-90kg. Laudoissa kevyet viritykset, mutta huiput rajattu 27-28km/h. Matkaa noin 20 km, soraa, asfalttia, riittävästi mäkiä.

Etupäässä erittäin hyvät fiilikset reissusta. Itellä oli Pro 2 alla ja nasta laudassa koko ajan (hitaampi laite näistä). Suoralla ja pienissä ylämäissä vauhtia 25km/h ja alamäissä enemmän. Pahimmissa ylämäissä vauhti putosi noin 17km/h. Montut tuntuivat selkeämmin kuin Ninebotilla. Ninebot nopeampi joka paikassa paitsi alamäiden alussa, jossa Pro 2 loisti. Hyvällä alustalla molemmilla on hyvä matkustaa, mutta Ninebot on asteen mukavampi.

Akkukeston osalta taas ei Pro 2:lla ollut mitään jakoa. 18km meni ongelmitta, mutta akun varauksen pudottua alle 20% laite ei ottanut ollenkaan kaasua vastaan hetkeen. Pienen odottelun jälkeen toimi taas. Sama toistui noin 5-6 kertaa. Matkan lopussa Pro 2:ssa varausta 6% jäljellä ja Ninebotissa noin 50%. Tökkimiset saattoivat johtua liian kovista kiihtyvyysasetuksista ja täytyy kokeilla uusiksi joku toinen kerta. Akkukeston osalta on selvää, että tuolla matkalla Ninebot on paljon parempi valinta.

Etuvetoinen Pro 2 tyssää ylämäessä, jossa on isompaa soraa. Ei mitään jakoa... työntöhommiksi menee. Myös nurmikolla tuhnu. Takavetoinen G30 taas pääsi näistä helposti. G30:n isommat renkaat auttoivat huonommalla asfaltilla, jossa Pro 2:n 8,5 tuumaiset olivat varsin epämiellyttävät ajella.

Reissun kingi oli siis Ninebot Max. Mutta todella hauskaa oli myös Pro 2:lla. Hyvällä tiellä ja lyhyillä matkoilla loistava laite. Matkan rytmityksen osalta olisi tosin kaivannut molemmille kuskeille samaa lautaa, koska Ninebot kuski joutui nyt hieman rajoittamaan menoaan. Jos näitä laitteita on harkitsemassa, niin maksaisin 200e heittämällä enemmän Ninebotista. Akkukesto varsinkin on aivan eri luokkaa ja mahdollistaa lähes tuplasti pidemmät reissut.

Se tuosta matkasta pitää vielä sanoa, että todella hienoa ajaa kaksin vierekkäin ja jutella samalla raikkaassa kesäisessä ilmassa. Ainoa sivuääni on ilman suhina, joka on hyvin siedettävä 25km/h nopeudessa. Sähköllä toimivissa kulkupeleissä on sitä jotakin.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
607
Täällä myös eiliseltä Ninebot G30 kokemus. Paino 85kg+vaatteet. 10.8km x 2 = 21.6km.

Google maps (pyöräilymoodi) Mennessä nousua 76m, laskua 49m. Tullessa nousua 49m, laskua 76m. Tasaisella 27-30km. Hiukan säästin etten ajanut kokoaikaa 30km/h. Lähtiessä akku 100% ja palatessa 34% jäljellä. Puolituntia määränpäässä lauta sammuksissa.

Lauta: Best And Cheapest Other Scooters EU STOCK Original Ninebot By Segway MAX G30 Smart Electric Scooter Foldable 65km Mileage KickScooter Dual Brake Skateboard G30P With APP Inclusive Of VAT For Sale | DHgate.Com
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Olisi ajatus vähän vesieristää tuota omaa sähköpotkulautahankintaa, lähinnä nyt akun sisältävää dekkiä. Mitä ainetta suosittelette tehtävään? Itsellä tulee mieleen akryylimassa pistoolin kanssa tuubista. Pitäisi vain saada mustana, koska runko on sen värinen. Silikonia en kyllä ihan hevin laittaisi, koska äärimmäisen työläs ja jopa mahdoton poistaa, jos tarvitsee. Onko parempia ehdotuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
Olisi ajatus vähän vesieristää tuota omaa sähköpotkulautahankintaa, lähinnä nyt akun sisältävää dekkiä. Mitä ainetta suosittelette tehtävään? Itsellä tulee mieleen akryylimassa pistoolin kanssa tuubista. Pitäisi vain saada mustana, koska runko on sen värinen. Silikonia en kyllä ihan hevin laittaisi, koska äärimmäisen työläs ja jopa mahdoton poistaa, jos tarvitsee. Onko parempia ehdotuksia?

Tein ite tällä. Pari kertaa joutunu avaamaan laudan ton laiton jälkeen. Onhan sitä vittumaista ottaa pois et laittaa uudet niihin paikkoihin mihin tarvii, mut ei se ylitsepääsemätöntä oo. Vois se tolla akryylimassallakin mennä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932

Tein ite tällä. Pari kertaa joutunu avaamaan laudan ton laiton jälkeen. Onhan sitä vittumaista ottaa pois et laittaa uudet niihin paikkoihin mihin tarvii, mut ei se ylitsepääsemätöntä oo. Vois se tolla akryylimassallakin mennä.
Taidan mennä akryylimassalla, jos ei tule parempia ehdotuksia. Kokemukset silikonimassan irrottamisesta eivät ole lämpimiä. :D

Tuossa yksi empiirisesti täysin tuntematon vaihtoehto:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Onko yleistä, että niissä sähköpotkulaudoissa missä on kiinnityspaikat levyjarruille, etu- ja takajarrusatulat ovat toistensa peilikuvia? Mitä vähän katselin, niin polkupyörissä näyttäisi mahdollisesti yleisemmin olevan identtiset. Eli kysymys kuuluu onko näihin omat spesiaalit jarrusettinsä? Ainakin 10X:ssä takalevyjarrusatulaksi ei kelpaa tyypillinen polkupyörän levyjarru, koska se sijaitsee renkaan toisella puolella ja jarruvarren vetosuunta on päinvastainen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 907
Viestejä
4 321 502
Jäsenet
72 129
Uusin jäsen
niskatsu

Hinta.fi

Ylös Bottom