Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Itse koen, että kahdesta pahemmasta laudan viritys ja seisominen tai stokkifirmis ja istuin, jälkimmäinen olisi pienempi paha. Tosin näyttää, että valmistaja itse on tehnyt sen kaikkein vaarallisimman tikittävän pommin noilla sulavilla liittimillään.
Tuossa vertaat kahta varsin eri tyyppistä asiaa.
Oletuksena näillä laitteilla ajetaan valmistajan firmiksellä ja lain sallimissa rajoissa. Loppu on jo muuta. Mutta riippuu siitä käyttäjästä, mikä muodostaa eniten vaaraa. Tosin tottakai myös käyttäpaikat jne joten enpä lähtisi yleistämään. Suurin riski on kuitenkin se käyttäjä, joka ei osaa ennakointia.

Liittimistä kommentoinkin jo aikaisemmin. Ei varsinainen riski toisaalta ajossa mutta heikkoa suunnittelua ja jossakin laudassa vastaava voi olla enemmänkin vaaraa aiheuttava. Toivottavasti emme näe sellaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ehhh tää on jo nykyään sitä tasoa et ei ketään kiinnosta. Esimerkkinä vaikka noi Kontio Cruiserit. Ne ei oo sähköpyöriä koska ne ei oo max 250w, eikä niille oo pakollista liikennevakuutusta niin ne ei myöskään sitä myöten saa olla max 1kw sähköpyöriä. Eli ne rinnastetaan samaan joukkoon mihin laudatkin, mut noista näkee nyt jo vilkasullakin et ei se maastokäyttöönkään ole. Silti en oo kuullu et ketään ois pysäytelty, saatika nähny.
Toisaalta se on hyvin selkeästi nimenomaan maastokäyttöön soveltuva. Eihän maastokäyttö tarkoita automaattisesti umpimetsässä ajelua, hyppimistä tai esimerkiksi motocrossia. "Maastossa" ajetaan paljon mm. ihan tavallisilla henkilöautoilla joista osa soveltuu siihen muita paremmin olematta maastoautoja tai edes avustavasti nelipyörävetoisia. Laajentaakseni ajatusta maastoautolla ei pääse sinne minne moottorikelkalla, moottorikelkalla ei pääse samaan paikkaan kuin joillakin maastoautoilla. Usein myös vähän viritellymmälläkin offroad-autolla jää ilman vinssiä menemättä yli sellaisten esteiden jotka voidaan tavallisella maataloustraktorilla ongelmitta ylittää, ja vastaavasti sillä traktorilla ei hypitä tai nousta yhtä korkealle kalliolle kuin sillä maasturilla. Maastokelpoisuuden määritelmänä ei siis voida pitää sitä, että joka paikkaan ei pääse(millään ei pääse) tai että jokin muu ajoneuvo on paljonkin maastokelpoisempi(ja siinäkin on eri asteikkoja). Murskaavasti suurin osa maastoliikenteestä on melko helppoa ajoa, johon ei tarvita mitään sotilas- tai kilpakalustoa sun muita isoja, kalliita ja viritettyjä vehkeitä.

Tätä tulkintaa vahvistaa myös se, että maastokäytön ohessa mainitaan ikään kuin maastolle rinnasteisena tilanteena "ajo päällystämättömällä tiellä". Isot matalapainerenkaat siis hyvinkin viittaavat siihen, että ajoneuvo on suunniteltu juurikin ajettavaksi "maastossa", soratiellä tai hiekkapintaisella polulla. Jos vieläpä huippunopeus on 25 tai peräti 20 km/h, niin ei jousituksen puutteestakaan voi alkaa mitään päätellä. Jos istuinkin on hyvin pehmustettu, niin onhan se Kontio selkeästi juuri määritelmän mukainen, jota ei penkinkorkeussääntö koske.

Astetta kovapintaista polkua vaikeampiakin "maastoja" voi kuvitella taitettavan juuri niiden leveiden matalapainepyörien avulla. Kaikissa skenaarioissa ei tule ensimmäisenä vastaan pito vaikka pitkittäisurallista/sileää rengasta käytettäisiin vaan uppoaminen kuivassakin säässä. Esimerkiksi aktiivisessa viljelykäytössä olevalla peltomaalla pystyy ajamaan eräissä viljelyn vaiheissa kapeammilla ja kovapaineisemmilla katurenkailla kevytsähkövehjettä painavammalla mopolla(kohtuullisen kokoisella moottoripyörällä) yllättävän kätevästi, kontiolla kokeilematta varmasti paremmin. Enkä nyt tarkoita pelkästään sänkipeltoa tai muuta hyvin helppoa vaan myös tilanteita, joissa ajo tavanomaisella sähköpotkulaudalla olisi toivoton ja typerä yritys, ja nopein vaihde kantaen.

Tai sitten voidaan tosi lyhyesti sanoa, että sehän on maastokäyttöä kun ajetaan muualla kuin tieliikenteessä/hoidetuilla piha-alueilla.
Rajaamisen syystä on toki vaikea sanoa, kiinnostaisi kyllä kuulla syy.
Jonkinlainen suhteellisuusperiaate ja ristiriidan luomisen välttäminen siinä lienee taustalla. Kun kerran on päädytty siihen, että sähköpotkulautojen(sun muiden "kevyt sähköajoneuvo") tulee olla laillisia polkupyörään rinnastuvina(ja silti sallittu tehoa 1 kW), syntyisi jo aiemmin reguloidun sähköavusteisen 250 watin polkupyörän kanssa vielä pahempi ristiriita ilman tätä istuinkorkeussääntöä. Silloinhan se sama fillarirunko saisi periaatteessa käyttää 250 watin moottorin sijasta 1 kW moottoria ihan sillä, että polkimet poistetaan ja ajetaan kaasukahvalla. Pitää siis varmuuden vuoksi määrätä että penkkikin poistetaan, jotta kukaan tervejärkinen ei voisi hyödyntää tätä. Seuraava kysymyshän olisi muussa tapauksessa se, miksi avustetun fillarin nimellistehorajaa ei nelinkertaisteta, ja vastaushan olisi että pakko muuten toteuttaa.

Selkeiden määritelmien puutteessa joku voisi tietysti sanoa, että onhan se modattukin polkupyörä - etenkin täysjousitettu läskirenkailla, mutta periaatteessa tulkinnasta riippuen mikä tahansa jäykkä maasturikin - yhtä paljon maastopoikkeuksen mukainen kuin Kontio. Eikä olisi ihan väärässä jos ns. logiikka ja järkiperusteet kelpaavat. Etenkin jos sen itse valmistaa ja pääsee silloin omakätisesti sanomaan, mihin käyttöön laite on suunniteltu.

Joo näistä varmaan on mielipiteitä kuten Dirty Harry sanoisi ”Opinions are like assholes..” ja niin poispäin. Itse koen, että kahdesta pahemmasta laudan viritys ja seisominen tai stokkifirmis ja istuin, jälkimmäinen olisi pienempi paha. Tosin näyttää, että valmistaja itse on tehnyt sen kaikkein vaarallisimman tikittävän pommin noilla sulavilla liittimillään.
G30:n moottoripiuhaongelma on kyllä paha juttu, mutta taitaa olla lähinnä kaupallisesti tai kuluttajansuojamielessä paha. Käsittääkseni paloturvallisuutta ja liikenneturvallisuutta merkittävästi pahemmin vaarantavia vikoja riittää erinäisissä potkulaudoissa aika pitkä lista jos turvallisuusasioita aletaan vertailla. Myös G30:n vikaantumismekanismeja tiedetään sellaisia, jotka voivat olla vähän vaarallisempia. Alkaen sähköjarrun itsestään aktivoitumisesta ajon aikana - joka ei sekään varmaan koske vain juuri sitä yhtä ajoneuvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Oletko kokeillut eri BMS-versioita? Niissä voi olla erilaisia profiileja, mutta harmittavasti kukaan ei taida olla noista kerännyt kattavammin tietoa.

Esimerkkinä oma M365, jonka kahdesta BMS-versiosta profiilien erot:
BMS 1.0.7: exploits 70% of the battery capacity and limits power/speed to less than 30% of the battery.
BMS 1.1.5: exploits 85% of the battery capacity and limits power/speed to less than 50% of the battery.

Itsellä käytössä tuo BMS 1.1.5, joka antaa käyttää akkua "tyhjemmäksi", eli tulee pitempi akun kesto. Toisaalta se myös vaihtaa harmittavasti aikaisemmin ECO-modeen. Huomasin kuitenkin käytössä itselleni kaikenkaikkiaan sopivammaksi. Jossain välissä pitäisi varmaan ottaa vähän enemmän tehoja irti, poistaa "KERS" ja vakionopeussäädin käytöstä...
Pitää vilkaista, tosin talven aikana on käynyt jotakin kun ei enää pysy BT:llä yhdistettynä lautaan kuin sen yhden vilauksen ajan. Eli ei pääse enää softalla käsiksi lautaan.
Mutta kyllä mä viime kesältä muistelisin tuon 115 BMS:n nähneeni, ellei sitten 113, mutta ainakaan ei 107.
Ja tuo KERSsi tosiaan ei taida oikeasti hyödyttää ketään muuta kuin 90% alamäkiä ajavaa tyyppiä. Enemmän on tainnut lautoja paskoa tuo toiminto, mitä on juttuja lukenut.

Pitää viikonloppuna katsoa jos jaksaa laudan kanssa värkätä ja selvitellä että mikä tuossa BT:ssä mättää. Joku puhui aiemmin että älykello sotkee homman, mutta itse kokeilin kello sammutettuna samaa hommaa ja lisäksi vielä kauempana kotoa ettei mikään talouden BT yritä väliin. Kun nyt ei olisi rikki mennyt laudan puolelta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Jopas tuli lauta vastaan. Kaveri näkyy tällaisen hankkineen kun oli FB:n päivittänyt ihan kuvan kanssa.
Cityway Pro 500W 8.5", hinta 369€.
Ei ole kyllä hinnalla pilattu siihen nähden että kantamaa luvataan 45km (13Ah) ja painoakin kestää 120kg, mikä on vähän harvinaisempaa näissä vehkeissä. Naurahduksen kirvoitti tuo kohta missä kerrotaan renkaiden olevan puhallettavat. xD
Suurin nopeus 30km/h oli aika yllättävä. Vissiin ei tuota pääse sitten edes rajoittamaan sallittuun nopeuteen, olettaen ettei tuohon yhdistetä kännykällä softaa muokatakseen.
En mä nyt hyväksi lähde kehumaan mutta tosiaan tuo hinta yhdistettynä kohtuulliseen kantamaan ja painorajaan, niin ei tuo välttämättä aloittelevalle vähän isommalle työmatkakulkijalle välttämättä paskin ensilauta ole. Mitä nyt se että se on laiton.

Kenelläkään kokemuksia merkistä ennestään?


Digitaalinen ohjauspaneelin näyttö; Mukavat kahvat; Pyörän halkaisija: 8,5” (21,6 cm), puhallettavat renkaat; Skootterin paino: 14,2 kg; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 114 cm; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 49 cm; Suurin nopeus: 30 km/h; Moottorin nimellisteho: 500 W; Moottorin suurin teho: 850 W; Suurin kaltevuus: jopa 25 °; Kosteuden, lian, pölyn kestävyys: IP54; Akun kapasiteetti: 36V 13Ah; Kuljettu matka täyteen ladatulla akulla: jopa 45 km, riippuen ajonopeudesta ja tien maastosta; Akun latausrajajännite: 42V; Laturin nimellistulojännite: 100 - 240 V ~, 50/60 Hz; Suositeltu korkeus: 120 - 200 cm; Suurin kuorma: 120 kg; Käyttölämpötila: -10 ° C - 40 ° C; Varastointilämpötila: -20 °C - 45 °C; Kaksoisjarrujärjestelmä: rumpujarru edessä ja E-ABS-tekniikka takana.

Edit: Näköjään niille on oma kännyappsi, joten voi olla että softahommat onnistuvat jotakin kautta. Ja nyt kun katsoo koko listaa noista Cityway-vehkeistä niin on ihan mielenkiintoisen näköistä peliä, noin paperilla siis.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
24
Moottorien ohjausyksiköissä onkin leimat 24.7.2020 ja 27.8.2020, eli myyjän sanoma ostovuosi -21 näyttää paljon mahdollisemmalta. Jännän suuri ero tuohon akkuun.


Toi LG:n akkupaketti taitaa olla parhaasta ja turvallisimmasta päästä? Tällaisen käsityksen sain lukemani perusteella, mitä tässä asiaa selaillut sieltä sun täältä. Eli voi vähän rauhallisemmin mielin säilyttää ja latailla menopeliä sisällä asuintiloissa. :)
Tällä vantaalaisella, joka varmaankin sulle myi on nyt myynnissä ilman akkua oleva moottoriviallinen 10X "raato". Eli tuo sulle myyty on ehkä kasattu useammasta laudasta, että on saatu jokseenkin toimiva yksilö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2022
Viestejä
20
Moikka kaikille. Olen hankkimassa lautaa työmatkoja varten. Paljon mäkiä ja pitkä range tosi tärkeä. Menin laittamaan tilaukseen tämmöisen. Vähän huolettavaa minkälaista laatua tulossa kun tuosta ei pahemmin mitään testejä laajemmin vielä löydy. Meniköhän ihan metsään? :D E4 V2 Max 2022
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Pitää vilkaista, tosin talven aikana on käynyt jotakin kun ei enää pysy BT:llä yhdistettynä lautaan kuin sen yhden vilauksen ajan. Eli ei pääse enää softalla käsiksi lautaan.
Mutta kyllä mä viime kesältä muistelisin tuon 115 BMS:n nähneeni, ellei sitten 113, mutta ainakaan ei 107.
Ja tuo KERSsi tosiaan ei taida oikeasti hyödyttää ketään muuta kuin 90% alamäkiä ajavaa tyyppiä. Enemmän on tainnut lautoja paskoa tuo toiminto, mitä on juttuja lukenut.

Pitää viikonloppuna katsoa jos jaksaa laudan kanssa värkätä ja selvitellä että mikä tuossa BT:ssä mättää. Joku puhui aiemmin että älykello sotkee homman, mutta itse kokeilin kello sammutettuna samaa hommaa ja lisäksi vielä kauempana kotoa ettei mikään talouden BT yritä väliin. Kun nyt ei olisi rikki mennyt laudan puolelta.
Yhdistä BT ja paina virtanappia kerran. Mulla oli samaa ongelmaa, mut tolla ratkes. Jotkut applikaatiot osaa neuvoa ton ihan puhelimen kauttakin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Yhdistä BT ja paina virtanappia kerran. Mulla oli samaa ongelmaa, mut tolla ratkes. Jotkut applikaatiot osaa neuvoa ton ihan puhelimen kauttakin.
Joo, mulla neuvoi samaa mut ei tuntunut auttavan. Yritän uudestaan jahka pääsen kotiin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
No, mutta pointti onkin siinä, että kun tuossa parituksessa ei ole minkäänlaista autentikointia eikä se "lukitus" tai sen avaus edes vaadi sitä Xiaomin omaa kökköappia, tulee eteen seuraavanlainen ongelma:
1. Omistaja "lukitsee" softalla kyydin ja poistuu hetkeksi näköetäisyydeltä.
2. Rosmo huomaa kyydin ja avaa lukituksen kolmannen osapuolen softalla (m365 Tools, m365 Dashbord, tjms. jossa on lukitukseen vipstaaki) ja hurauttaa tiehensä.
3. Omistaja palaa ja ihmettelee missä kyyti on, vaikka se oli "lukittu".

Eli ilman autentikointia mikään ei estä sitä, että joku toinen yhdistää luurillaan lautaan, avaa "lukituksen" ja ajaa pois!
Se Xiaomin softan "salasana" ei edes ole lukitusta varten, vaan softan omaan käyttöön ja tuo siksi väärää turvallisuudentunnetta.
Huomannet varmaan nyt mikä tekee tuosta autentikoinnin puutteesta niin ongelmallisen?

Jos olisi autentikointimahdollisuus ja esim. käyttöönoton yhteydessä määritettäisiin avain joko käyttäjän toimesta tai RNG:llä (samalla opastaen käyttäjää laittamaan sen avaimen muistiin!), niin satunnaisen ulkopuolisen olisi paljon vaikeampi pölliä sitä kyytiä. Jos avain hukkuisi, niin menisi sitten vaikka kortti vaihtoon... mutta se luonnollisesti olisi käyttäjän oma moka.

En nyt edes tässä yhteydessä mainitse mitä kaikkea muuta "kiusaa" (=haittaa) joku sivullinen voi tehdä, juurikin samaisen autentikoinnin puutteen takia.
Ihan hyviä lautoja nämä ovat, mutta on näissä pahoja puutteitakin.
Niinku sanoin ni täällä keskellä korpea tuon tarkoitus on vähän joku muu kuin se et joku vie koko laudan mennessään, joten en näe tota täällä isona ongelmana. Isossa kuvassa toki, mutta ei meidän käytössä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Täällä kerrottiin myös itselleni, miten onnistuu alle vartissa tien päällä. No, totuushan ei ole kyllä sitä, kuten itsekin mainitsit.

Omalla M365 Prolla ajelin eturenkaalla joku pari tonnia, siinä kohdassa vähän omaa tyhmyyttä liian terävää sepeliä ja siinähän tuo meni. Tosin oli kyllä varsin kalju joten ihan aiheestakin tuli vaihto. Ja kyllähän se vaihto eteen olikin sitten aivan jotain muuta vs taakse. Alkaen siitä, ettei koko pakettia saa ihan helposti mihin tahansa koska moottori ja johdotus.
Ja ainakin omalla kohdallani oli pakko avata koko paketti koska venttiiliä ei yksinkertaisesti saanut muuten paikoilleen. Oikein kiva feature.

Takarenkaitahan on mennyt useampi jo vaikka paineet onkin pidetty kunnossa. Syytä en lähde arvailemaan mutta vaihto onnistuu eturengasta paljon helpommin varsinkin muutaman harjoittelukerran jälkeen. Suosittelen kuitenkin lämpimästi hankkimaan parit pitkäleukaiset lukkopihdit. Auttavat melkoisesti tuossa hommassa, varsinkin eteen. Taakse menee kyllä ilmankin. Ja Maxin tapauksessa sama toki toiseen suuntaan.
Ja kyllä se rengas kannattaa mikrottaa / keittää ennen asennusta. Sekin helpottaa vaikka kokeiltu on, menee muutoinkin paikalleen. Tosin riippuu renkaasta. Alkuperäinen oli todella pehmeä vs korvaava.

Ostin ennen alvipakkoa varastoon vielä pari joten en tiedä tämän hetken hintaa. Mutta ainakin aikaisemmin olivat niin halpoja nuo renkaat, että sovinnolla olen laittanut aina sekä päälli että sisärenkaan kun on ollut tarvetta.
Eka vaihto (takarengas) vei ensikertalaisena vajaa puoli tuntia hommaa opiskellessa. Toinen (takarengas) meni suunnilleen vartissa, eli kuin elokuvissa. Alkoi olla suuret kuvitelmat taidoistani tuossa vaiheessa. Kolmas (eturengas) tuntui myös hoituvan tosi nopeasti, mutta niin siinäkin kellon mukaan taas meni puolisen tuntia. Neljäs oli sitten tuo oma, joka osoittautui painajaiseksi. Olin vasynyt ja pikku stressiä päällä, kuvitellen että homma oli hanskassa. Joko onnistuin siinä hätäillessäni jotenkin uuden renkaankin rikkomaan tai oli maanantaikappale. Tuossa vaiheessa oli kaupat menossa kiinni, joten jätin suosiolla seuraavaan päivään vaihdon ja silloinkin siihen tuhraantui melkein tunti! Päällysrengas oli se suurin haittaava tekijä, joten pitää ensi kerralla esilämmitystä harkita myös.

Eturenkaasta otan aina jatkossakin sen moottorin "kannen" irti, sillä se helpottaa huomattavasti venttiilin pujotusta paikalleen. Takarenkaan vaihdossa nippusiteistä ei ollut paljoa apua, mutta 3x lukkopihdit toimivat jo paremmin.

Itselläni on niin sisäkumeja kuin päällysrenkaita tulevia rengasrikkoja odottamassa, kun eivät maltaita maksa. On vähän muutakin varaosaa valmiiksi tullut hankittua, joten ei pitäisi ihan helposti lauta joutua pois liikenteestä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Jopas tuli lauta vastaan. Kaveri näkyy tällaisen hankkineen kun oli FB:n päivittänyt ihan kuvan kanssa.
Cityway Pro 500W 8.5", hinta 369€.
Ei ole kyllä hinnalla pilattu siihen nähden että kantamaa luvataan 45km (13Ah) ja painoakin kestää 120kg, mikä on vähän harvinaisempaa näissä vehkeissä. Naurahduksen kirvoitti tuo kohta missä kerrotaan renkaiden olevan puhallettavat. xD
Suurin nopeus 30km/h oli aika yllättävä. Vissiin ei tuota pääse sitten edes rajoittamaan sallittuun nopeuteen, olettaen ettei tuohon yhdistetä kännykällä softaa muokatakseen.
En mä nyt hyväksi lähde kehumaan mutta tosiaan tuo hinta yhdistettynä kohtuulliseen kantamaan ja painorajaan, niin ei tuo välttämättä aloittelevalle vähän isommalle työmatkakulkijalle välttämättä paskin ensilauta ole. Mitä nyt se että se on laiton.

Kenelläkään kokemuksia merkistä ennestään?


Digitaalinen ohjauspaneelin näyttö; Mukavat kahvat; Pyörän halkaisija: 8,5” (21,6 cm), puhallettavat renkaat; Skootterin paino: 14,2 kg; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 114 cm; Taitetun skootterin mitat: 108 cm x 43 cm x 49 cm; Suurin nopeus: 30 km/h; Moottorin nimellisteho: 500 W; Moottorin suurin teho: 850 W; Suurin kaltevuus: jopa 25 °; Kosteuden, lian, pölyn kestävyys: IP54; Akun kapasiteetti: 36V 13Ah; Kuljettu matka täyteen ladatulla akulla: jopa 45 km, riippuen ajonopeudesta ja tien maastosta; Akun latausrajajännite: 42V; Laturin nimellistulojännite: 100 - 240 V ~, 50/60 Hz; Suositeltu korkeus: 120 - 200 cm; Suurin kuorma: 120 kg; Käyttölämpötila: -10 ° C - 40 ° C; Varastointilämpötila: -20 °C - 45 °C; Kaksoisjarrujärjestelmä: rumpujarru edessä ja E-ABS-tekniikka takana.

Edit: Näköjään niille on oma kännyappsi, joten voi olla että softahommat onnistuvat jotakin kautta. Ja nyt kun katsoo koko listaa noista Cityway-vehkeistä niin on ihan mielenkiintoisen näköistä peliä, noin paperilla siis.
Hinta olikin jo pompsahtanut 429 euroon. Aiemmalla alemmalla hinnalla ei specsit tuntuneet ollenkaan pahoilta.

Tuotteen kuvauksessa mm. kohdat " Hyödynnä uusi sähköposti. skootteri Cityway Pro 500W ..." ja " Heti kun suljet silmäsi, lähetä sähköpostia." saivat aikaa hervottomia palleanseudun lihasten kouristuksia. :rofl:

Tosin tuota Hobby Hallia ostopaikkana yritän välttää, sillä yrittävät joskus vängätä mm. palautuksien ja joskus takuunkin osalta ihmeellisesti.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Yhdistä BT ja paina virtanappia kerran. Mulla oli samaa ongelmaa, mut tolla ratkes. Jotkut applikaatiot osaa neuvoa ton ihan puhelimen kauttakin.
Onnistuihan se vihdoin. En tiedä oliko ongelma siinä että olin vaihtanut ohjelmallisesti valon ja nopeusmoodin klikkausten määrän päikseen vai jostakin muusta mutta tarpeeksi kauan virtanäppäintä naputeltuani se onnistui yhdistämään.
BMS olikin 128. Pitänee katsastaa mitä nuo eri versionumerot tuosta tuovat tullessaan josko sieltä löytyisi jotakin kivaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tää vantaalainen K.M. (koko nimi saatavana yvnä), joka varmaankin sulle myi tuon 10X:n trokaa näitä lautoja ihan urakalla. Esim juuri nyt myynnissä ilman akkua oleva moottoriviallinen 10X "raato". Eli tuo sulle myyty on varmaan kasattu useammasta laudasta, että on saatu jokseenkin toimiva yksilö.
Voitko kuvitella tarjos mulle sitä ostettavaksi varaosiks, että oisin saanu siitä vanteen siltä ostamaani lautaan, mistä se hajosi ekana iltana ekalla testilenkillä. Toisilla ei ole toiminnassaan sellaisia tavanomaisia rajoittavia seikkoja, kuten esim. häpeä.

Tänään sitten irtoaa vaihteeksi näköjään 500 euron iPhonea.


Käynyt nyt tuota lautaa läpi eilen ja toissapäivänä. Ekaksi putsasin laudan kunnolla ennen remppaa. Sit purin ja tyhjensin koko akkutilan. Käänsin ympäri ja irrotin etu ja takapäät keskirungosta, mistä kiinnityksistä taisi puuttua yhteensä joku 6 pulttia, eli karkeasti jotain 30% (ei ihme pieni periksi antaminen etupään ja dekin kiinnityskohdan välillä). Putsasin tyhjänä olleet pulttien reiät mönjästä ja liasta, ja täydennän kaikki noi puuttuvat kiinnitykset, lisäksi käyttäen keskilujaa kierrelukitetta. Hajonutta takavannetta koskien takarenkaan irrotus ei ole vielä edennyt, kun ei ollut 18mm hylsyä. Sellainen pitäisi saada huomenna, joten saa renkaan irti ja vanteen purettua, niin näkee homman nimen. Seuraava steppi siitä toivottavasti pelkkä vanteen tilaus (ettei mitään muuta pahempaa hajonnut), minkä toimituksessa toivon, että päästäisiin alle kuukaudella Aliexpressistä.

Kannattaisko vanteen toinenkin puolikas tilata samalla, ja varoiksi yksi sisärengas? Toinen puoli vaan näyttäisi murtuneen.

 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Kyselläänpäs jos löytyisi apuja. Eli hakusessa ihan kunnon vermes, koska käytännössä aina näistä 500€ aloittelijoiden laitteista päätyy aina joko siihen, että modaa jostain Xiaomista itse paremman ja maksaa saman, tai sitten ostaa seuraavaksi parin vuoden päästä kalliimman. Eli hakusessa vähän sieltä paremmasta päästä scootti. Täällä on todella paljon puheta näistä Segwayn ja Xiaomin malleista mitkä siellä 400-700€ hujakoilla ja ei todellakaan mitä kaipaan. Vuokrascooteilla ajanut ja FAT:illa.

Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
- Jousitus edessä ja takana
- Levyjarrut edessä ja takana
- Pitää pärjätä vähän rankemmassakin maastossa, ei vain täydellisellä asfaltilla, mutta ei nyt mitään crossiratoja kuitenkaan, mutta jos nyt ei jokainen hiekkapolku pelottaisi.
Varaosien saatavuus plussaa.

Olisiko tälläiseen vähemmän huomiota saaneeseen luokkaan jotain ehdotuksia?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
Jätän lopun kommentoitavaksi muille koska Fatit eivät ole niin tuttuja. Mutta tarkennus....

Haluatko siis tehojen puolesta laillisen kulkupelin vai laittoman, jossa nopeus rajoitettu lailliseen? Fat itsessään raskaana, sata kiloa päällä, määrittelemätön ylämäki ja 25km/h ei vaan tule toteutumaan laillisella maksimi 1000W pelillä.

Joka tapauksessa ylämäki olisi hyvä määritellä vähän paremmin. Siitä on montaa ajatusta ja kuorman kera vaatii tosiaan ihan reilusti tehoja jos mäki on jyrkempi.
Omasta M365 Prosta en ole ottanut kuin vähän vajaa 800W ulos eli enemmän voisi ottaa. Mutta kovinkaan jyrkkää mäkeä ei kyllä mennä edes 20 km/h. Ei varsinkaan vajaammalla akulla, jolloin raja jo sen puolesta tulee raja vastaan. Hatusta napaten sanoisin tarpeeksesi luokkaa 1500W 50% akulla jos puhutaan jonkinlaisesta mäestä. Kaikkeen ei riitä siltikään.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Jätän lopun kommentoitavaksi muille koska Fatit eivät ole niin tuttuja. Mutta tarkennus....

Haluatko siis tehojen puolesta laillisen kulkupelin vai laittoman, jossa nopeus rajoitettu lailliseen? Fat itsessään raskaana, sata kiloa päällä, määrittelemätön ylämäki ja 25km/h ei vaan tule toteutumaan laillisella maksimi 1000W pelillä.

Joka tapauksessa ylämäki olisi hyvä määritellä vähän paremmin. Siitä on montaa ajatusta ja kuorman kera vaatii tosiaan ihan reilusti tehoja jos mäki on jyrkempi.
Omasta M365 Prosta en ole ottanut kuin vähän vajaa 800W ulos eli enemmän voisi ottaa. Mutta kovinkaan jyrkkää mäkeä ei kyllä mennä edes 20 km/h. Ei varsinkaan vajaammalla akulla, jolloin raja jo sen puolesta tulee raja vastaan. Hatusta napaten sanoisin tarpeeksesi luokkaa 1500W 50% akulla jos puhutaan jonkinlaisesta mäestä. Kaikkeen ei riitä siltikään.
Laillisen tietenkin. Jumalauta kun pelottaa jo se mitä noi vermeet kulkee maksimia normaalisti. Faijalla oli tollanen fat missä oli rajoitin poistettu ja ei ikinä! Siinähän menisi henki jos jotain tapahtuisi. Kyllä se mulla ainakin veti rajoitettuna molempiin suuntiin jyrkkääkin sen mitä piti. Se on nopeusrajoitus, ei tehorajoitus.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Se on nopeusrajoitus, ei tehorajoitus.
Teho on rajattu 1000W ja nopeus 25km/h. Kumpaakaan et saa ylittää laillisella laitteella.
Ja tuo 1000W ei vaan riitä mainitsemaasi mäen nousuun ilman nopeuden putoamista. Tosin toki moneen on "leimattu" teho x ja todellisuudessa huippuna otetaan ulos vähintään tuplat. Joka tapauksessa aivan mikä tahansa laite ei vaan riitä, varsinkaan kun et vieläkään sitä mäkeä määritellyt paremmin.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Teho on rajattu 1000W ja nopeus 25km/h. Kumpaakaan et saa ylittää laillisella laitteella.
Ja tuo 1000W ei vaan riitä mainitsemaasi mäen nousuun ilman nopeuden putoamista. Tosin toki moneen on "leimattu" teho x ja todellisuudessa huippuna otetaan ulos vähintään tuplat. Joka tapauksessa aivan mikä tahansa laite ei vaan riitä, varsinkaan kun et vieläkään sitä mäkeä määritellyt paremmin.
No en minä tiedä mitä tuo laite ottaa ja antaa, tuskin sinäkään tiedät, enkä mäkeäkään ole mitannut, mutta joku 20-25 astetta niin se 25 hujakoissa olisi suotavaa. Vai pitääkö muttaa alkuperäinen viesti muotoon, että "voi ajaa jyrkemmänkin mäen ylös" että on riittävän oikein muodostettu sinulle? Se nyt on se ja sama jos hieman hidastuu, kun ei tarvi alkaa taluttamaan tai matelemaan, vaan menee sen reippaasti.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Teho on rajattu 1000W ja nopeus 25km/h. Kumpaakaan et saa ylittää laillisella laitteella.
Ja tuo 1000W ei vaan riitä mainitsemaasi mäen nousuun ilman nopeuden putoamista. Tosin toki moneen on "leimattu" teho x ja todellisuudessa huippuna otetaan ulos vähintään tuplat. Joka tapauksessa aivan mikä tahansa laite ei vaan riitä, varsinkaan kun et vieläkään sitä mäkeä määritellyt paremmin.
Tuossa meni väärin, tuo 1000w on nimellisteho. Piikkitehoa ei ole määritelty. Esim monet kaupasta ostettavat lailliset isojen valmistajien 250w sähköpyörät ovat nimellisteholtaan tuon 250w, mutta piikkinä parhaimmat ottavat yli 700w, ja tämä on täysin ok.

Samoin tuon 1000w nimellistehon voi ylittää piikkinä. 1000w nimellistehoinen mootttori kestää jopa 3-5kw piikkitehoa. Sama toki koskee myös esim L1e-A luokan sähköfillareita

Ote ajoneuvolaista:
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
Lähde: Ajoneuvolaki 82/2021 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Tuossa meni väärin, tuo 1000w on nimellisteho. Piikkitehoa ei ole määritelty. Esim monet kaupasta ostettavat lailliset isojen valmistajien 250w sähköpyörät ovat nimellisteholtaan tuon 250w, mutta piikkinä parhaimmat ottavat yli 700w, ja tämä on täysin ok.
Ei mennyt väärin. Teho ilman muita määritelmiä on kuitenkin normaalisti jatkuva / nimellisteho. Puhutaan kuitenkin (tässä kohdassa) aiheesta, jonka tulisi olla kansantajuinen.
Mitään piikkitehon kiinteää määritelmää taas ei ole joten en näe järkeväksi käyttää sellaista tässä yhteydessä. Laite voi kestää x millisekan piikin voimakkuudeltaan y tai toisaalta laudan osalta "piikki" voi olla x minuuttiakin y:n ollessa jotain. Eli tarvitaan tarkempaa määrittelyä.

Eli jos halutaan lauta / Fat, joka kiipeää mäkeä nopeudella 25km/h niin ainakin omasta mielestäni on parempi puhua jatkuvasta / nimellisestä tehosta. Mäen nousuun ei auta mitään, jos hetkellisesti saa esim tuplat nimellisestä. Ja jos taas siitä kulkupelistä saa useita minuutteja "piikkiä" ulos niin todella vaikea on mahduttaa lain kirjaimeen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Ei mennyt väärin. Teho ilman muita määritelmiä on kuitenkin normaalisti jatkuva / nimellisteho. Puhutaan kuitenkin (tässä kohdassa) aiheesta, jonka tulisi olla kansantajuinen.
Mitään piikkitehon kiinteää määritelmää taas ei ole joten en näe järkeväksi käyttää sellaista tässä yhteydessä. Laite voi kestää x millisekan piikin voimakkuudeltaan y tai toisaalta laudan osalta "piikki" voi olla x minuuttiakin y:n ollessa jotain. Eli tarvitaan tarkempaa määrittelyä.

Eli jos halutaan lauta / Fat, joka kiipeää mäkeä nopeudella 25km/h niin ainakin omasta mielestäni on parempi puhua jatkuvasta / nimellisestä tehosta. Mäen nousuun ei auta mitään, jos hetkellisesti saa esim tuplat nimellisestä. Ja jos taas siitä kulkupelistä saa useita minuutteja "piikkiä" ulos niin todella vaikea on mahduttaa lain kirjaimeen.
No näin se vain menee. Sä voit 1kw nimellistehoisesta motista ottaa 3-5kw piikkitehoa helposti (riippuen toki motista, mut varsinkin sähköpyörissä napamoteista) varsinkin kun laitettu sisään ferrofluidit niin jäähdytys paranee hitosti, kun staattorin ja motin kuoren välillä oleva ilmaväli katoaa ja lämpö siirtyy myös johtumalla sen pelkän säteilyn lisäksi (toki akselin kautta siirtyy osa lämmöstä runkoon). Tätä piikiä voi ottaa helposti kymmeniä sekuntteja jopa minuutteja ilman et moottorin lämpötila nousee yli 100c (joka on vielä ok, riippuen toki taas esim käytetyistä magneeteista ja niiden curie pisteestä jne)

Tätä tuotetta käytetään paljon maailmalla Statorade - Grin Products - Product Info
Ja jos ei riitä niin voidaan laittaa hubsinkit eli jäähdytyssiilit, jolloin edelleen siitä 1kw nimelllistehoisesta motista otetaan laillisesti jopa se 5kw ja tarpeeksi pitkään.

Ja tuossa ajassa kiipeää suomessa suurimman osan mäistä oikein hienosti. Ja täyttää aivan täydellisti laillisen määritelmän. Jos tuota ei olisi tarkoitetu noin niin lainsäätäjä mokasi, mutta nykyisen lain voimassaollessa tuolla voi kikkailla laillista tehoa hitosti lisää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
No näin se vain menee. Sä voit 1kw nimellistehoisesta motista ottaa 3-5kw piikkitehoa helposti (riippuen toki motista, mut varsinkin sähköpyörissä napamoteista) varsinkin kun laitettu sisään ferrofluidit niin jäähdytys paranee hitosti, kun staattorin ja motin kuoren välillä oleva ilmaväli katoaa ja lämpö siirtyy myös johtumalla sen pelkän säteilyn lisäksi (toki akselin kautta siirtyy osa lämmöstä runkoon). Tätä piikiä voi ottaa helposti kymmeniä sekuntteja jopa minuutteja ilman et moottorin lämpötila nousee yli 100c (joka on vielä ok, riippuen toki taas esim käytetyistä magneeteista ja niiden curie pisteestä jne)

Tätä tuotetta käytetään paljon maailmalla Statorade - Grin Products - Product Info
Ja jos ei riitä niin voidaan laittaa hubsinkit eli jäähdytyssiilit, jolloin edelleen siitä 1kw nimelllistehoisesta motista otetaan laillisesti jopa se 5kw ja tarpeeksi pitkään.

Ja tuossa ajassa kiipeää suomessa suurimman osan mäistä oikein hienosti. Ja täyttää aivan täydellisti laillisen määritelmän. Jos tuota ei olisi tarkoitetu noin niin lainsäätäjä mokasi, mutta nykyisen lain voimassaollessa tuolla voi kikkailla laillista tehoa hitosti lisää.
Edelleen tämän aiheen osalta teholla tarkoitan ainakin itse jatkuvaa tehoa. Epäilen suurella osalla menevän ainakin osin ohi syvällisempi.

Olet toisaalta oikeassa ja tottakai samaan aikaan sitä moottoria voi ajaa pwm:llä kymmenien kilohertsien luokassa ja ottaa jokaisessa pulssissa moninkertaisesti nimellisen. Jos samaan yhdistetään moottorin lämoötila niin kyllä, tehoa saadaan irti varsin reilusti ja pidempiäkin aikoja, voidaanhan pulssisuhdettä säätää lämpötilan mukaan. Eikä mikään estä "leimaamasta" sitä moottoria nimellisesti selvästi alle todellisen.

Mutta lainsäätäjä ei jälleen kerran ole alan asiantuntija. Joten kyllä siellä tien päällä katsotaan helposti totuutta. Nopeus luonnollisesti se tärkein mutta moniko ajaa 25km/h jos useampaa kiloa motista? Ei siinä auta selitys "kun tuohon on leimattu x sataa wattia".
Eikä toisaalta myöskään sen kulkupelin x ostaja lähes poikkeuksetta voi varmistaa, mitä moottori oikeasti kestää ja onko kyseisessä laitteessa mitään mahdollisuuksia käyttää sitä maksimia. Tulee kivien virrankesto vastaan, akun jännite vs käämityksen tyyppi vastaan jne.

Eli edelleen katsoisin vain sitä jatkuvaa tehoa jos kyseessä ei ole joku jo valmiiksi tunnettu laite ja paremmat speksit tiedossa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Edelleen tämän aiheen osalta teholla tarkoitan ainakin itse jatkuvaa tehoa. Epäilen suurella osalla menevän ainakin osin ohi syvällisempi.

Olet toisaalta oikeassa ja tottakai samaan aikaan sitä moottoria voi ajaa pwm:llä kymmenien kilohertsien luokassa ja ottaa jokaisessa pulssissa moninkertaisesti nimellisen. Jos samaan yhdistetään moottorin lämoötila niin kyllä, tehoa saadaan irti varsin reilusti ja pidempiäkin aikoja, voidaanhan pulssisuhdettä säätää lämpötilan mukaan. Eikä mikään estä "leimaamasta" sitä moottoria nimellisesti selvästi alle todellisen.

Mutta lainsäätäjä ei jälleen kerran ole alan asiantuntija. Joten kyllä siellä tien päällä katsotaan helposti totuutta. Nopeus luonnollisesti se tärkein mutta moniko ajaa 25km/h jos useampaa kiloa motista? Ei siinä auta selitys "kun tuohon on leimattu x sataa wattia".
Eikä toisaalta myöskään sen kulkupelin x ostaja lähes poikkeuksetta voi varmistaa, mitä moottori oikeasti kestää ja onko kyseisessä laitteessa mitään mahdollisuuksia käyttää sitä maksimia. Tulee kivien virrankesto vastaan, akun jännite vs käämityksen tyyppi vastaan jne.

Eli edelleen katsoisin vain sitä jatkuvaa tehoa jos kyseessä ei ole joku jo valmiiksi tunnettu laite ja paremmat speksit tiedossa.
Jep ei toki vakio-osilla. Hyvinkin usein vaihdetaan se moottorinohjain sitten esim 5-10kW versioon (sille ei ole rajoituksia, vain moottorille) ja akku sellaiseen, että sieltä saadaan se tarvittava teho ulos. Ja usein se moottorikin sitten vaihtoon, sellaiseen jonka speksit tiedetään turn countista lähtien. Toki tämä ei ole sellainen tie mitä peruskäyttäjä käy lävitse. Lähinnä kommentoin siihen, että se 1kw olisi missä pitää pysyä. Kun nyt laissa on "porsaanreikä" joka mahdollistaa paljon enemmän tehoa hetkellisesti.

Toki se ei poista tuota mainitsemaasi nopeusrajoitusta, ja sitä ei toki saakkaan laillisesti ylittää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Jep ei toki vakio-osilla. Hyvinkin usein vaihdetaan se moottorinohjain sitten esim 5-10kW versioon (sille ei ole rajoituksia, vain moottorille) ja akku sellaiseen, että sieltä saadaan se tarvittava teho ulos. Ja usein se moottorikin sitten vaihtoon, sellaiseen jonka speksit tiedetään turn countista lähtien. Toki tämä ei ole sellainen tie mitä peruskäyttäjä käy lävitse. Lähinnä kommentoin siihen, että se 1kw olisi missä pitää pysyä. Kun nyt laissa on "porsaanreikä" joka mahdollistaa paljon enemmän tehoa hetkellisesti.

Toki se ei poista tuota mainitsemaasi nopeusrajoitusta, ja sitä ei toki saakkaan laillisesti ylittää.
Olemme siis kuitenkin varsin pitkästi samaa mieltä vaikkakin fillaripuolella lienee selvästi yleisempää vaihdella kontrolleria vs laudat. Ja samalla jälleen kerran tämä yksi ketju tuntuu "ahtaalta". Tuotakin aihetta voisi jatkaa pidemmälle. Osalle tarjoaisi jotain, suurelle osalle ei juuri mitään.
Faq olisi tosiaan enemmän kuin paikallaan ja syvällisempi tekninen keskustelu voisi sekin olla paremmin löydettävissä omasta ketjustaan. Nythän kesän kynnyksellä moni viesti on "onko kokemuksia?"
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Ainakaan meikäläisen vakio E/FAT L1e-a ei juurikaan anna yli 1000W missään tilanteessa. Siinä kun näkee motin ottotehot kullakin hetkellä. Maksimi ollut 1013W minkä nähnyt. Ainakin tuossa jotkut 2-3 kertaiset piikkitehot voi unohtaa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
100kg kuljettaa mikä tahansa vakavasti otettava ja 5km pääsee paskemmallakin. G30 on oikein hyvä ja halvemmat mallit samalta merkiltä aika kaukana takana, mikä ei näy hinnassa. Saa niitä muualtakin kuin matkapuhelinoperaattoreilta. Mutta mikä ihme idea on viiden kilsan matkan takia ryhtyä sakkoja keräämään ja leukaa katkomaan? Menee ihan sivistyneestikin.

Jos taas on niin kiire, niin turha puhua rajoittimista. Hommaa sellaisen pelin jossa rajoitin on 110 km/h ja voi ohittaa jos jossain tekee mieli ajaa hetken 135 km/h.
Fillarilla keskinopeus pyörii 25kmh hujakoilla työmatkalla ja huiput 42kmh suurinpiirtein samaan matka-aikaan haluaisin myös päästä skootilla. Pari vittumaista mäkeä matkalla.. Skootti tilattu (iscooter i9pro) saas nähdä tuleeko siitä uusi työmatkakulkine.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
386
Kyselläänpäs jos löytyisi apuja. Eli hakusessa ihan kunnon vermes, koska käytännössä aina näistä 500€ aloittelijoiden laitteista päätyy aina joko siihen, että modaa jostain Xiaomista itse paremman ja maksaa saman, tai sitten ostaa seuraavaksi parin vuoden päästä kalliimman. Eli hakusessa vähän sieltä paremmasta päästä scootti. Täällä on todella paljon puheta näistä Segwayn ja Xiaomin malleista mitkä siellä 400-700€ hujakoilla ja ei todellakaan mitä kaipaan. Vuokrascooteilla ajanut ja FAT:illa.

Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
- Jousitus edessä ja takana
- Levyjarrut edessä ja takana
- Pitää pärjätä vähän rankemmassakin maastossa, ei vain täydellisellä asfaltilla, mutta ei nyt mitään crossiratoja kuitenkaan, mutta jos nyt ei jokainen hiekkapolku pelottaisi.
Varaosien saatavuus plussaa.

Olisiko tälläiseen vähemmän huomiota saaneeseen luokkaan jotain ehdotuksia?
Ootko harkinnut Zero 10? Speksien ja hinnan osalta kaikki vaatimukset täyttyvät. Tuo oli itelläkin aiemmin mielessä, mutta IP-luokituksen puuttumisen takia jäi väliin. Jos sateella ei aja, tuo ei ole ongelma ja toisaalta tee-se-itse-menetelmillä voi saada laudan tiivistettyä.

Lopulta päädyin kompromissiin eli G30 maxiin, koska budjetti olisi pitänyt vähintään tuplata jousituksen ja lisätehon eteen. Samalla varaosien saannin ja vesieristyksen kanssa olisi tullut pohdittavaa. Itellä laitteen paino on mielellään max 20kg, koska joudun kantamaan sitä portaissa matkalla toimistolle. Hiekkateillä Max kulkee ihan hyvin ja 25km/h menee lähes kaikkiin ylämäkiin 90kg kuormalla ja rangea 40km. Ja sateessa tänäänkin ajelin. Eli lopulta ei tarvinnut juuri tinkiä kuin jousituksessa, jonka saa jälkiasennettua.

Kysyntää olisi juuri noille mainitsemillesi spekseille. Skuutista ei toisaalta tee mieli maksaa paria tonnia, kun sitten saisi jo 1000W sähköpyörän tai tehokkaamman sähkömopon.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Ootko harkinnut Zero 10? Speksien ja hinnan osalta kaikki vaatimukset täyttyvät. Tuo oli itelläkin aiemmin mielessä, mutta IP-luokituksen puuttumisen takia jäi väliin. Jos sateella ei aja, tuo ei ole ongelma ja toisaalta tee-se-itse-menetelmillä voi saada laudan tiivistettyä.

Lopulta päädyin kompromissiin eli G30 maxiin, koska budjetti olisi pitänyt vähintään tuplata jousituksen ja lisätehon eteen. Samalla varaosien saannin ja vesieristyksen kanssa olisi tullut pohdittavaa. Itellä laitteen paino on mielellään max 20kg, koska joudun kantamaan sitä portaissa matkalla toimistolle. Hiekkateillä Max kulkee ihan hyvin ja 25km/h menee lähes kaikkiin ylämäkiin 90kg kuormalla ja rangea 40km. Ja sateessa tänäänkin ajelin. Eli lopulta ei tarvinnut juuri tinkiä kuin jousituksessa, jonka saa jälkiasennettua.

Kysyntää olisi juuri noille mainitsemillesi spekseille. Skuutista ei toisaalta tee mieli maksaa paria tonnia, kun sitten saisi jo 1000W sähköpyörän tai tehokkaamman sähkömopon.
En tunne markkinoita niin hyvin, että kaikki mallit olisi tiedossa kun noita on niin tuhottomasti, siksi ajattelinkin, että valveutuneemmat osaisi kertoilla vaihtoehdoista. Laitetaan siis listalle, kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Vaihdoin xt 150 liittimet tähän mun maxiin sulaneen tilalle sulaneen tilalle kuten living death. . So far so good..
Olisi voinnut tietysi vaihtaa kaikki. Mutta lähinnä se näytti olevan noi kaksi mitkä menee moottoriin jotka
päätti sulaa (ruskea ja sininen)..
Kaikki merkit on, että keltainenkin pian sulaa.
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
146
Vaihdoin xt 150 liittimet tähän mun maxiin sulaneen tilalle sulaneen tilalle kuten living death. . So far so good..
Olisi voinnut tietysi vaihtaa kaikki. Mutta lähinnä se näytti olevan noi kaksi mitkä menee moottoriin jotka
päätti sulaa (ruskea ja sininen)..
Mistä olette ostelleet näitä liittimiä? Jos joskus tulee tarvetta tehdä huoltotoimenpide itselle..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Mun mielestä se otti osumaa noista kahdesta jotka sulasi sen viereen.
Joo, siltä se näyttää. Tarkoitan, että kahden porsittua jo kolmannen voi olettaa pysyvän kiinteässä olomuodossaan vain hyvin pienellä marginaalilla ja tuurilla. Jos siis esimerkiksi 500 km ajon jälkeen meni kaksi, niin varmaankin todennäköisemmin kolmas korkkaa 530 km kuin 1000 km kohdalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Kyselläänpäs jos löytyisi apuja. Eli hakusessa ihan kunnon vermes, koska käytännössä aina näistä 500€ aloittelijoiden laitteista päätyy aina joko siihen, että modaa jostain Xiaomista itse paremman ja maksaa saman, tai sitten ostaa seuraavaksi parin vuoden päästä kalliimman. Eli hakusessa vähän sieltä paremmasta päästä scootti. Täällä on todella paljon puheta näistä Segwayn ja Xiaomin malleista mitkä siellä 400-700€ hujakoilla ja ei todellakaan mitä kaipaan. Vuokrascooteilla ajanut ja FAT:illa.

Manticore, FAT voisi olla vaihtoehtoja, hintahaarukka sielä 1000- 1500€ luokassa, toki jos alle tonnilla saa hyvän niin aina parempi. Mutta ei siis ole ihan niin tarkkaa.

Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
- Jousitus edessä ja takana
- Levyjarrut edessä ja takana
- Pitää pärjätä vähän rankemmassakin maastossa, ei vain täydellisellä asfaltilla, mutta ei nyt mitään crossiratoja kuitenkaan, mutta jos nyt ei jokainen hiekkapolku pelottaisi.
Varaosien saatavuus plussaa.

Olisiko tälläiseen vähemmän huomiota saaneeseen luokkaan jotain ehdotuksia?
Nää on hankalat vaatimukset siinä mielessä et usein näissä tehokkaammissa vehkeissä se rajotin samalla myös rajottaa tehoa, eli ei toimi pelkästään nopeusrajottimena. Muodostuu ongelmaks siinä vaiheessa kun ylämäkiä pitäis nousta ja sit ei se 25kmh toteudukkaan välttämättä.

Mut ei tossa kovin montaa vaihtoehtoa taida olla laudalle. Zero 10, Vsett 9 ja Speedway Leger Pro mitä nyt nopeasti katoin. Jälkimmäisestä ei hajua muuta kun et se taitais speksien valossa olla paras just tähän käyttöön. Etujousituksesta noissa en osaa sanoa, näyttää parhaimillaankin kosmeettiselta. Vsettissä sit on kunnon jouset jo. Jos veikkausta pitäis heittää niin kaikki noista pääsee varmaan siihen 50km tuntumaan, ainakin jos ajelee 25kmh max.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Nää on hankalat vaatimukset siinä mielessä et usein näissä tehokkaammissa vehkeissä se rajotin samalla myös rajottaa tehoa, eli ei toimi pelkästään nopeusrajottimena. Muodostuu ongelmaks siinä vaiheessa kun ylämäkiä pitäis nousta ja sit ei se 25kmh toteudukkaan välttämättä.

Mut ei tossa kovin montaa vaihtoehtoa taida olla laudalle. Zero 10, Vsett 9 ja Speedway Leger Pro mitä nyt nopeasti katoin. Jälkimmäisestä ei hajua muuta kun et se taitais speksien valossa olla paras just tähän käyttöön. Etujousituksesta noissa en osaa sanoa, näyttää parhaimillaankin kosmeettiselta. Vsettissä sit on kunnon jouset jo. Jos veikkausta pitäis heittää niin kaikki noista pääsee varmaan siihen 50km tuntumaan, ainakin jos ajelee 25kmh max.
Jos haluaisin sähkömopon niin ostaisin sellaisen, siksi siis tuo raja. Minulla ei siis ole mitään tarvetta sellaiselle 60km/h kuolemanloukulle ne on niitä nuorempien juttuja. Voin rehellisesti kertoa, että FAT missä ei ollut rajoitinta ja kulki sen 45 niin pelotti. Mopolla ei ole pelottanut ikinä ajaa ja omistinkin aikanaan sellaisen, mutta ei noi tunnu noissa nopeuksissa turvalliselta. Ymmärrän toki sen, että fysiikka rajoittaa, mutta kuten jäljempänä tarkensin niin oletettavasti jostain noista joutuu aina joustamaan, eli lähinnä se, että nyt kiipee ne mäet kuitenkin eikä käy kuin joidenkin kanssa, että mennaan alle kävelyvauhtia lopussa, vaan että kulkisi nyt kuitenkin kauppareissulla isommankin mäen ilman hikotteluja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Jos haluaisin sähkömopon niin ostaisin sellaisen, siksi siis tuo raja. Minulla ei siis ole mitään tarvetta sellaiselle 60km/h kuolemanloukulle ne on niitä nuorempien juttuja. Voin rehellisesti kertoa, että FAT missä ei ollut rajoitinta ja kulki sen 45 niin pelotti. Mopolla ei ole pelottanut ikinä ajaa ja omistinkin aikanaan sellaisen, mutta ei noi tunnu noissa nopeuksissa turvalliselta. Ymmärrän toki sen, että fysiikka rajoittaa, mutta kuten jäljempänä tarkensin niin oletettavasti jostain noista joutuu aina joustamaan, eli lähinnä se, että nyt kiipee ne mäet kuitenkin eikä käy kuin joidenkin kanssa, että mennaan alle kävelyvauhtia lopussa, vaan että kulkisi nyt kuitenkin kauppareissulla isommankin mäen ilman hikotteluja.
Niin siis noi kaikki mainitsemat laudat saa kyllä tilattua 25kmh rajotettuna, sanoin vaan etukäteen et noi rajottimet on sit vähän outoja ettei tuu yllätyksenä. Ei mua niinkään kiinnosta perustelut sille et miks 25kmh, se on sun oma asias.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Niin siis noi kaikki mainitsemat laudat saa kyllä tilattua 25kmh rajotettuna, sanoin vaan etukäteen et noi rajottimet on sit vähän outoja ettei tuu yllätyksenä. Ei mua niinkään kiinnosta perustelut sille et miks 25kmh, se on sun oma asias.
Juu ymmärsin, halusin vain selittää, että toisin kuin pari sivua sitten, niin ei kiinnostanut tulla kysymään asenteella, että pitää saada rajoitukset pois ja kulkee sen ja tämän. Halusin nimen omaan noita malleja mitkä on hintahaitarissa ja sisältää about tuon vaatimuslistan verran. Esim Inoniq quick 4 jäi itsellä pois listalta, koska tossut ei vaan mahdu laudalle. Emove Cruiser voisi olla hyvä (jos ei täydellinen), vaan ei taida saada Suomeen ja olla laillinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Juu ymmärsin, halusin vain selittää, että toisin kuin pari sivua sitten, niin ei kiinnostanut tulla kysymään asenteella, että pitää saada rajoitukset pois ja kulkee sen ja tämän. Halusin nimen omaan noita malleja mitkä on hintahaitarissa ja sisältää about tuon vaatimuslistan verran. Esim Inoniq quick 4 jäi itsellä pois listalta, koska tossut ei vaan mahdu laudalle. Emove Cruiser voisi olla hyvä (jos ei täydellinen), vaan ei taida saada Suomeen ja olla laillinen.
Sais sen varmaan jotakin kautta uitettua suomeen, mut en nopeasti löytäny googlella et mitä kautta. Tossahan on 1000w nimellisteholla varustettu moottori, ainakin jossain mallissa. Löysin kans 1600w mallinki, mut sehän olis tietty jo sen puolesta laiton. Sit pitäs vaan vielä löytää sellanen mikä olis rajotettu 25kmh niin siinähän olis sit aika täydellinen paketti, mut pahoin pelkään et sellasta ei oo tarjollakaan. Rangeahan tossa muutaman revikan puolesta piisaa saman verran mitä huomattavasti isommilla akuilla varustetuissa vehkeissä.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Sais sen varmaan jotakin kautta uitettua suomeen, mut en nopeasti löytäny googlella et mitä kautta. Tossahan on 1000w nimellisteholla varustettu moottori, ainakin jossain mallissa. Löysin kans 1600w mallinki, mut sehän olis tietty jo sen puolesta laiton. Sit pitäs vaan vielä löytää sellanen mikä olis rajotettu 25kmh niin siinähän olis sit aika täydellinen paketti, mut pahoin pelkään et sellasta ei oo tarjollakaan. Rangeahan tossa muutaman revikan puolesta piisaa saman verran mitä huomattavasti isommilla akuilla varustetuissa vehkeissä.
Toi on hankala kun jopa firmojen sivuilla lukee toi 1600W ja 1000W samassa laitteessa. Ja tosiaan tuo rajoittimen puuttuminen on no go. Muuten on ainakin tosiaan arvostelujen puolesta liki täydellinen peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Juu ymmärsin, halusin vain selittää, että toisin kuin pari sivua sitten, niin ei kiinnostanut tulla kysymään asenteella, että pitää saada rajoitukset pois ja kulkee sen ja tämän. Halusin nimen omaan noita malleja mitkä on hintahaitarissa ja sisältää about tuon vaatimuslistan verran. Esim Inoniq quick 4 jäi itsellä pois listalta, koska tossut ei vaan mahdu laudalle. Emove Cruiser voisi olla hyvä (jos ei täydellinen), vaan ei taida saada Suomeen ja olla laillinen.
Tämä voisi ehkä olla Varla Pegasus City Commuter Electric Scooter

Muuten täyttää kai kriteerit, mutta en tiedä oliko tuossa rajoitinta vai ei enkä nyt jaksa kaivella. Ei siis mitään kokemusta koko laudasta, mutta speksejä vaan tuli aiemmin vilkuiltua ja tickkaa aika monta boksia. Kannattanee tutkia tarkemmin jos haku päällä
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Tämä voisi ehkä olla Varla Pegasus City Commuter Electric Scooter

Muuten täyttää kai kriteerit, mutta en tiedä oliko tuossa rajoitinta vai ei enkä nyt jaksa kaivella. Ei siis mitään kokemusta koko laudasta, mutta speksejä vaan tuli aiemmin vilkuiltua ja tickkaa aika monta boksia. Kannattanee tutkia tarkemmin jos haku päällä
Tämä menee tutkintaan, kiitos.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
78
Vaatimuksina:
- 100kg pitää mennä ylämäkeenkin sen 25km/h (enempää ei tarvitse mennä edes alamäessä)
- Kantama, aito, n. 50km
Äkkiä katottuna:
laudan nousutehot.png

Se että saat 100kg nousemaan 10° asteista mäkeä 25km/h, tarvitset1185W tehoa, toi ei myöskään ota huomioon ilmanvastusta, rengaskitkaa tai mitään muitä sähköisiä häviöitä.

Hihasta ravistaen sanoisin että 1500W sähköteho 10° kulmassa nousuun.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Äkkiä katottuna:


Se että saat 100kg nousemaan 10° asteista mäkeä 25km/h, tarvitset1185W tehoa, toi ei myöskään ota huomioon ilmanvastusta, rengaskitkaa tai mitään muitä sähköisiä häviöitä.

Hihasta ravistaen sanoisin että 1500W sähköteho 10° kulmassa nousuun.
Onko kaavasi paikaltaan lähtien vai jatkuvalle liikkeelle laskettuna?
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
78
Onko kaavasi paikaltaan lähtien vai jatkuvalle liikkeelle laskettuna?
Ihan tasaisella vauhdilla, ilman kiihtyvyyttä.

Jos pitää ottaa kiihtyvyys mukaan, kattoo että jos 5° kulmalla lähtee, ekat 0-10km/h vaatii 238W, ja 1kW moottorissa on ~700W jäljellä kiihdytykseen, sitten voi iteroida miten nopsaan se kiihtyy pisteeseen jossa vaadittu nousuteho on sama kuin moottorin maksimi teho.

Tuo siis ihan voin tuollainen "sinnepäin" laskenta.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
78
Ei ku tarkistin... oikein se näytti. 45° on 100% nousu, ei 50% kuten voisi loogisesti ajatella (joo amerikkalaiset :)

Tuo kaava on siis ihan massa * G * vauhti * sin(kulma)
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
ethän verrannut asteita ja prosentteja kun määriteltiin ylämäkeä?
Ihan prosentteja käytin, kuten kaavassa pitääkin. Ero johtunee siitä, että tuo laskee kitkan ja ilmanvastuksenkin. Eihän tuo kaava vaikea ole ja jokainen pitkää fysiikkaa lukenut on joutunut noita laskemaan sen tuhannen kertaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Fiksannu tota käytettynä pommikuntoisena ostetun 10X:n etu- ja takapään kiinnitystä deckiin tässä viimeiset pari päivää. Eli putsannu pulttien reiät ja valinnut jokaiseen reikään tilalle oikeanpituisen uuden paremman pultin. Äsken sain kiristeltyä homman tuolta osin pakettiin keskivahvan kierrelukitteen kanssa. Eli tämä perusasia taitaa olla nyt niin hyvässä kunnossa, kuin mahdollista. Samalla huomasin todennäköisen syyn takavanteen pettämiselle: Pultti puuttuu täsmälleen kahden halkeamispisteen keskikohdasta, ja koska yksi toinenkin pultti on vanteessa noin puolisenttiä kiertynyt ulos, niin luultavasti tuosta haljenneesta kohdasta on ollut pultti lähes irti tai puuttunut kokonaan. Todennäköisesti jälkimmäinen huomioiden muut epäkohdat ja ainakin noin 10-15 muuta puuttunutta pulttia ja ruuvia. Jos vain olisi arvannut kuinka pommikuntoinen toi oli, niin tuo olisi ollut vältettävissä tarkastamalla tuosta ihan kaikki ennen ekaa testilenkkiä, siis perusasioita myöten nekin asiat, mitä normaalisti pitää voida olettaa olevan kunnossa. En tosin lähde tosta itseä syyttämään, koska toinen puoli on se, että kauppojen jälkeen tuotetta olisi hyvä testailla mahdollisimman pian mahdollista epäkohtien selviämiseksi. Nyt ne vain kaatui omaan syliin. Myyjältä voi tuskin olettaa mitään vastaantuloa asiassa. Ei ole kuulunut mitään reagointia esim. kyselyihini kuitista, vaikka sovittiin kuitin toimituksesta kauppojen jälkeen.

Vikassa kuvassa rungon päällä etu- ja takapään alkuperäiset pultit.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Nyt on takarengas irti ja vanteen puolikas purettu. Luojan kiitos näytti nopealla silmämääräisellä tarkastelulla siltä, ettei tuo vanteen toinen puoli olisi vahingoittunut, koska on kiinteä osa moottorimötikkää. Venähti vähän tuo avaus, kun sain vasta eilen 18mm hylsyn ja järeän varren napapulttien avaukseen.

Eli nyt sitten tilaamaan uusi vanteen puolikas. Uusi sisärengas lienee myös fiksu tilata varmuudeksi, jos vaikka nykyinen ottanut osumaa tuossa vanteen hajoamisessa? Saisiko noita moottorikaapelien runkosuojuksia myös Alista tai muualta, kun näyttää siltä, että niitä puuttuu? Sitten tuo johdon pintarikko pitäisi korjata. Meinasin jos tippa silikonia tuubista ja kuivumisen jälkeen sähköteippiä päälle.

Lisäsin kuvia:

Onko mitään syytä lähteä avaamaan tota moottorin kantta? Jos sieltä olisi vähän nähtävissä viitteitä laitteen todellisista kilometreistä?

PS: Kuinka kauan kamat tuolta AliExpressistä yleensä tulee tällä hetkellä?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 498
Viestejä
4 164 372
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom