Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Itsellä m365 pro ollut 3 vuotta ajossa (yli +10 asteen keleillä), ja hyvin tuo vielä toimii. Tähän mennessä tarvinnut vaihtaa pari sisäkumia ja takalokari joka tyyppivikana näissä lohkeaa. Akku kestää kuin uudessa, tai ainakaan sitä ei käytössä huomaa että olisi heikentynyt. En näe syytä miksei menisi toiset 3 vuotta ellei elektroniikka antaudu. Kilsoista en kyllä tiedä paljonko on tullut, en ole käyttänyt appeja pariin vuoteen.
lataappa m365 dashboard niin näkee
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Miten on, uskaltaako potkulautaa jättää talveksi kylmään varastoon, onko riskinä että akulle tapahtuu jotain?
Xiaomin ohjekirjassa käyttölämpötilaksi luvataan -10°C ja säilytyslämpötilaksi -20°C.
Pitää katsella minkälainen talvi on tulossa ja mitata autotallin lämpötila suhteessa ulkoilmaan jos menee rajoille. Jos menee niin vissiin joku viltti käärittävä laudan ympärille. Sisälle ei oikein säilöön mahtuisi.
Vaimon lauta on helpompi kun akun saa irti ja tuotua sisälle säilöön. Se ei paljoa tilaa vie.

Muissa laudoissa kuvittelisin olevan saman kylmänkestävyyden koska akut kuitenkin melko lailla samaa settiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
795
Ei saa mennä akku pakkasen puolelle (alle 0c li-ion akun lataaminen on vaarallista!)
Säilytyslämpötila +10-25c pikagooglella. Tukes sanoo että tulee säilyttää huoneenlämmössä.

E: LiPo on varmaan eri speksit tälle pakkaselle. En itse kyllä silti säilyttäisi. @Tonnin Seteli tulee varmaan antamaan kattavan vastauksen akuista ja niiden kylmäsäilytyksestä :)
 
Viimeksi muokattu:

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Ei saa mennä akku pakkasen puolelle (alle 0c li-ion akun lataaminen on vaarallista!)
Säilytyslämpötila +10-25c pikagooglella. Tukes sanoo että tulee säilyttää huoneenlämmössä.
saako tommosella ajaa -20c pakkasessa? mutta jos lataa vaa silloi ku on lämpimässä ollu kauan aikaa eka
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
795
Akut lämpeää kun niistä imetään virtaa, mutta jos jättää pitkäksi aikaa ulos ja lähtee uudestaan ajoon niin saattaa olla liian kylmät akut.

En kyllä tiedä miten tuo Xiaomi toimii jos sitä saa säilyttää jopa -20C ja käyttää -10C. -10C on varmaankin raja jolloin akut pysyvät lämpimänä käytössä.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
28
Eipä tuota lautaa olekaan tarkoitus talvella käyttää ollenkaan, säiltyttää vain. Asuntoon tai muuhun lämpimään tilaan sitä ei saa pitkäksi ajaksi mahtumaan, niin toivottavasti toi G30 kestää talven yli.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Kilometrejä on tullut ajotauon takia paljon vähemmän vs viime kesä mutta nyt alkaa kieltämättä rengaspuoli ottamaan päähän. Eilen meni rengas, kolmas tänä kesänä ja se on kyllä auttamatta aivan liikaa vs viime kesän yksi tyyliin kolminkertaisilla kilsoilla. Toki eturengas vetävänä oli oikeasti loppu mutta kaksi takarengasta on kyllä liikaa. Varsinkin, kun molemmilla kerroilla laitoin uuden päällikumin myös ja todella vähän kilsoja tuolla takana.
Pitää huomenna katsoa tuokin. Vuotaa kyllä niin suoraan läpi, että epäilen lasinsiruja tms ja oikein reilun kokoista reikää.

Hyvin silti tuo eilinen ajo. Ei ollut hetkeen paineita katsottu ja takarenkaassa oli kieltämättä turhan vähän. Paineet kuntoon ja päivän toisella ajolla hajosi. Ei siis ainakaan turhan matalan paineen vuoksi.
Noniin... Syyllinen tuohon viimeiseen rikkoon tarkistettu. Kiitti kiinalainen, teit sitten surkeaa saumaa siihen sisägummiin. Eli saumastahan tuo vuosi oikein kunnolla. En jaksanut melkein uutta päällistä edes sen paremmin katsella, oli niin selvästi saumasta auki.

Oli tosiaan saumaus "matalampi" vs tilalle laittamassani. Piti kyllä paikata tuo mutta harkitsen nyt toiseen kertaan, onko mitään mieltä.

Ja kyllä, kärkimallin lukkopihdit olivat kyllä ihan pätevä ostos tuohon renkaan vaihtoon. Vaihtuuhan se muutenkin mutta huomattavasti mukavammin ainakin itsellä kävi, kun sai sen 1/4 tms renkaasta puristettua kasaan ja mukavammin vanteen uraan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
mulla ei mitään ongelma kun slimet sisässä..
No niin no... Kyllä varmasti pelastaisi jossakin kohdassa ja nyt olisi itsellä luultavammin ollut se kohta. Siis olettaen, ettei olisi pidemmälle lähtenyt sauma avautumaan.

Mutta toisaalta tosiaan, neljä renkaanvaihtoa lautaan ja kolmella kerralla ulkorengaskin uusiksi joten sikäli ei välttämättä olisi paljoa säästänyt. No, yksi vaihto oli vähän "kun kerran pakko niin laitetaan kaikki uutta" eli kahdesti olisi voinut auttaa ja kahdesti olisi ollut pakko kuitenkin tehdä rengashommaa.

Kun kuitenkin avoimin mielin, niin kiinnostaisi kuulla käytännön kokemuksia, miltä kaikelta noilla slimeillä lautapuolella säästyy. Enpä muista tässä ketjussa puhetta aiheesta käytännössä ollenkaan. Ja toisaalta, tietääkö läheskään aina, missä kohdassa tuollainen pelastaa?
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Tuo Lima kanssa kiinnostaa. Onko joku käyttänyt pidempään? Youtube-videoissa tulee monesti vastaan ja porukka niissä puhuu ettei saisi pitää limoja renkaassa kahta vuotta pidempään. Kai se haurastuu tai jotakin.
Onko se sitten ikäänkuin kahden vuoden käyttötakuu kumille liman kanssa ja sitten vaihtoon? Vai onko tuo kahden vuoden suositus sellainen että sen jälkeen kumi on kuitenkin ajokelpoinen mutta Lima ei enää sen jälkeen suojaa kuten aiemmin.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Sen liman poistaminen on kuulemma aivan perseestä silloin jos se on levinnyt sisäkumista pois ja sitä möhnää on vanteissa ja leviää jokapaikkaan. Mutta eipä sitä olekkaan vissii suunniteltu siten että sen vaihto olisi mielekästä.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
32
Kypäräehdotuksia kun alkaa viileä tulemaan? Koko naaman suojaavaa visiirillistä oon miettinyt.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Kypäräehdotuksia kun alkaa viileä tulemaan? Koko naaman suojaavaa visiirillistä oon miettinyt.
Putkihuivi. Ota mallia prätkäjutuista. Putkihuivi joka on sopivasti osittain naamalla tekee kummia. Naama kestää monta asiaa, niskan saa jumiin jo yhdellä pidemmällä lenkillä. Moista käytän aina pyöräillessä talvella tai kun ajoin scootilla talvella. Normi potta päässä ja huivi pään uli ja nenään asti kylmimpinä päivinä.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
mie käytän putkihuivia nukkuessaki silmien edessä. Päivisin sitten usein saattaa kaulallekki jäädä. kätevä keksintö
 
Liittynyt
05.09.2021
Viestejä
1
itsellä mennyt eway e500 laudasta ohjaustangon kääntymisen rajoitin rikki, onko kukaan purkanut kyseistä lautaa että liekkö siihen mahdollista saada jostain varaosaa jotta voisin sen korjata? vai pitääkö vaan viedä gosselle huoltoon
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
itsellä mennyt eway e500 laudasta ohjaustangon kääntymisen rajoitin rikki, onko kukaan purkanut kyseistä lautaa että liekkö siihen mahdollista saada jostain varaosaa jotta voisin sen korjata? vai pitääkö vaan viedä gosselle huoltoon
Huoltoon tuo menee todnäk ellei jostain muusta laitteesta saa sopivaa varaosaa. Uusi merkki ja uusi malli joten osia ei juuri ole. Lisäksi laatu vähintäänkin heittelevä. Oma E-600MAX oli varsin ongelmaton lokaria lukuunottamatta mutta monilla muita kokemuksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 881
E: LiPo on varmaan eri speksit tälle pakkaselle. En itse kyllä silti säilyttäisi. @Tonnin Seteli tulee varmaan antamaan kattavan vastauksen akuista ja niiden kylmäsäilytyksestä :)
Muistutan, että en ole mikään akkuammattilainen vaan teknologiafoorumille kirjoittava burgeri.

Sanottakoon kuitenkin, että sinänsä mikään ei estä litium-ioniakkujen säilyttämistä ja käyttöä pakkasessa. Valmistajien datasheetit sallivat sitä kohtuullisesti ja nykyään yleisiä litiumioniakkuisia taskulamppuja käytetään myös talvisin pitkälti ongelmitta. Minullakin on aina esimerkiksi autossa pari 18650-kennollista lamppua ympäri vuoden, enkä pidä tätä ongelmana. Joskus autossa on parkissa kesäisinä iltapäivinä vähän kuuma sisäilman lämpötila, mutta laadukkaat akkukennot ovat siinäkin ympäristössä erittäin turvallisia, kun säilytyspaikka ei ole suorassa auringonpaisteessa. Lataamislämpötilan(akun sisäisen lämpötilan!) rajaksi yleensä ilmoitetaan 0 astetta C, ja tätä on syytä totella näissä alkeellisissa järjestelmissä. Tämä tarkoittaa, että sähköpotkulautaa voi ladata ulkona(asia erikseen on, onko käytettävä liitäntälaite hyväksytty ulkokäyttöön) niin kauan kuin ollaan plussan puolella, ja pakkasesta sisätiloihin tuotua laitetta ei varotoimena kannattaisi ladata ihan heti.

Yleisesti tiedetään, että sähköautoja pysäköidään ulkona. Myös Suomessa, myös talvella. Tämä ei ole yleisesti ongelma - tai on joissakin tilanteissa latauksen aloittamisen puolesta, mutta se siis ei riko akkuja.

Ninebot G30 Maxin sallittu säilytyslämpötila on valmistajan mukaan -20 - +50 astetta C. Käyttölämpötila -10 - +40 astetta C. Huom! Latauslämpötila 0 - +40C. En näe mitään selkeää syytä, miksi varastointi olisi turvallista -19 asteessa ja haitallista -22 asteessa. Eikä moneen kylmävarastoon useimpina talvina edes tule ihan niin kylmä kuin ulkona pahimmillaan on.

Kylmävarastointi ei tietysti ole mikään idioottivarma homma, koska lämpötilan vaihtelut ja säilytystilan ilmankosteus aiheuttaa kaikkea hassua. Vettä tiivistyy ja tiivistynyttä vettä valuu talven yli moneen paikkaan, mikä voi periaatteessa aiheuttaa korroosiota. Tämä voi teoriassa olla pahaksi akkupaketin kytkennöille tai laitteen muulle elektroniikalle. Eiköhän se kuitenkin kylmällä vintillä tai leikkimökissä talven ehjänä pysy. Niin taskulamppunikin ovat toimineet ja akkukennot kestäneet hyvin ikää. Samoin esimerkiksi kylmällä vintilla vuosikausia lojuneet Commodore 64 -tietokoneet toimivat varovasti lämmiteltyinä aivan normaalisti, kun eräänä keväänä kokeilin.

Erittäin kova pakkanen voisi tulla ongelmaksi elektrolyytin jäätymisen takia. En tunne asiaa tarpeeksi vannoakseni, miten oleellista varaustila on li-ioneissa(lyijyhappoakuissahan se on hyvin oleellista), mutta itse mutuilisin, että kylmävarastoinnin tapauksessa varausta saisi mielellään jonkin verran olla. Matalampi varaustila hidastaa vanhenemista, mutta viileä lämpötila hidastaa vanhenemista ihan tarpeeksi itsessään. Ihanteellista ei tietenkään koskaan ole ladata aivan täyteen ennen pitkää säilytystä. Ehkä yleisohje pitkäaikaisvarastoinnista noin 40-60% varaustilassa on tässäkin paikallaan, ja mieluummin 60 kuin 40. Kyllähän se akku eri laitteissa voi eri syistä hieman purkautua kuukausien varastoinnissa muutenkin kuin kennon varsinaisesta itsepurkautumisesta(joka tosiaan on kylmässä hyvin vähäistä).

Mahdolliset käyttöohjeen tai myyjän neuvot täyteen lataamisesta varastoinnin aikana esimerkiksi kuukauden tulee tunkea sinne minne ei päivä paista. Se on ehdottomasti väärin ja typerää. Jos haluaa olla tarkka ja varma, voi laitteen käydä varastolla käynnistämässä talvella kuukauden tai parin päästä todetakseen että varausta on eikä se ole putoamassa ihan nolliin ennen kesää.

Ihan tyhjäksi päästäminen ja tyhjänä varastointihan on muutenkin ehdoton no-no ja tämä koskee li-ioneja siinä missä lyijyakkujakin. Molemmat huononevat tästä selvästi ja lisäksi tämä on mahdollisesti myöhemmin vaarallista li-ioneilla(olen antanut itseni ymmärtää että joissakin tapauksissa ns. dendriittien muodostuminen tyhjäksi purettua ladatessa voisi aiheuttaa kennon sisäisen oikosulun). Tyhjäksihän akku ei ajamalla mene jos elektroniikka toimii asiallisesti, mutta "tyhjäksi" ajettu on parasta ladata lähiaikoina.

Eipä tuota lautaa olekaan tarkoitus talvella käyttää ollenkaan, säiltyttää vain. Asuntoon tai muuhun lämpimään tilaan sitä ei saa pitkäksi ajaksi mahtumaan, niin toivottavasti toi G30 kestää talven yli.
Tähän liittyen olen pohtinut potkulautojen seinätelineen asentamista. Tämä on kohdannut paikallishallinnon demokraattisessa prosessissa rankkaa vastustusta, mikä johtunee tietämättömyydestä. Saatan siis tehdä päätöksen ja paaluttaa työmaan ilmoittamatta valitusoikeudesta, jos keksin sopivan idean.

Kunnon telineessähän lauta on käyttökaudella vähemmän tiellä kuin vain nurkassa säilytettäessä, ja täten keskimäärin vähemmän tiellä vaikka se olisi siinä myös talvikauden. Lisäperusteluna voi käyttää sitä, että teline olisi kuitenkin viemässä tilaa seinältä. :smoke:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
795
Yleisesti tiedetään, että sähköautoja pysäköidään ulkona. Myös Suomessa, myös talvella. Tämä ei ole yleisesti ongelma - tai on joissakin tilanteissa latauksen aloittamisen puolesta, mutta se siis ei riko akkuja.
Teslan akkupaketissa kiertää glykoli ja akkuja lämmitetään kylmässä. Varmasti muillakin valmistajilla sama.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
700
Mulla on toisessa sähköläskissäni akussa lämmitys talvea varten. Pitää akun asetetussa lämpötilassa (viime talvena se oli +11c). Eli kun pidän pyörää ulkona työpäivän ajan, vaikka pakkasta olisi se -27c (kylmin viime talvena) niin akku on aina plussan puolella. Ilman lämitystä ei esim regen / moottorijarrutus toimi, kun lähtee liikkeelle jäisellä akulla. Lisäksi akku kyykkää helpommin kylmänä kun sieltä otetaan n 150A virtoja ulos. Joten rajoittaa ulos saatavaa tehoa. Sekä myös kapasiteetti laskee kylmällä akulla.

Jos lähtee vain lenkille ajelemaan lämpimästä ja lämpimällä akulla, ei kylmyys ole ongelma, akku tuottaa pikkaisen lämpöä kuormittaessa. Ongelmat alkaa vasta kun jättää kulkuvälineen pidemmäksi aikaa pakkaseen paikalleen. Esim työpäivän ajaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 881
Teslan akkupaketissa kiertää glykoli ja akkuja lämmitetään kylmässä. Varmasti muillakin valmistajilla sama.
Kyllä. Akkuja voidaan eristää, jäähdyttää ja lämmittää myös ulkopuolisella(muulla kuin akun sisäisen resistanssin yli tapahtuvan jännitehäviön hukkalämmön) energialla. Tapauksesta riippuu, missä tilanteissa, miten tehokkaasti ja millä energialla tätä tehdään, ja tehdäänkö. Akku pitää kuitenkin voida päästää jäähtymään ihan vapaasti ympäröivän lämpötilan mukana, jotta autoa voidaan normaalisti säilyttää myös ulkona myös ilman ulkoista energiaa. Normaali pakkanen ei itsessään riko akkuja, mutta tämä ei tarkoita etteikö ongelmia olisi.

Pienessä potkulautamittakaavassa "ongelmana" on ainakin se, että kehittynyttä lataussäädintä matalia lämpötiloja varten ei ole, akun lämmitysvastuksia ei(voisin sanoa luojan kiitos) ole, mitään lämpötilatietoa ei välttämättä ole eikä sitä varsinkaan todennäköisesti käytetä mihinkään, korkeintaan latauksen estämiseen ja sallimiseen. Myöskään ei ole periaatteessakaan mielekästä käyttää akkuvirtaa akun lämmittämiseen tai kovin merkittävästi eristää akkua. Tietysti verkkovirran käyttäminen myös akun lämmitykseen on periaatteessa hyvä ajatus jossain sähkömopossa, jota oikeasti realistisesti pysäköidään ulkona myös kotipihassa latausta varten.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
26
Onko muilla tullut kosketushäiriötä sähköpotkulautaan? Ostin kesän alussa xiaomi mi electric pro 2 ja nyt alkanut herjaamaan vikakoodi 14 käynnistyksen jälkeen. Herjaaminen loppuu jos nostaa eturenkaan ilmaan ja laskee sen kovemmin maahan ja joskus jopa kesken ajon alkaa tekemään samaa, jolloin koko lauta hyytyy.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Onko muilla tullut kosketushäiriötä sähköpotkulautaan? Ostin kesän alussa xiaomi mi electric pro 2 ja nyt alkanut herjaamaan vikakoodi 14 käynnistyksen jälkeen. Herjaaminen loppuu jos nostaa eturenkaan ilmaan ja laskee sen kovemmin maahan ja joskus jopa kesken ajon alkaa tekemään samaa, jolloin koko lauta hyytyy.
Itsellä ei ole tullut vastaan mutta nopealla googletuksella sain vastauksen että se olisi kaasuvivussa vika. Joku sivusto tosin mainitsi että ylikuormitus voisi tuon aiheuttaa, mutta luotan ensimmäiseen.
Helpoin korjaus joka saattaa auttaa, oli tässä videossa joka neuvoo yksinkertaisesti kiristämään kaasuvipua. Varovasti sen kanssa sitten, nimittäin itse aikanaan koetin siirtää omaani hiukan että saan leveämmän kädensijan lautaan ja se kuusiokoloruuvi on todella tiukassa. Itse luovutin kun huomasin että avain tahtoi alkaa vääntämään mutteria paskaksi.

Sitten löytyi jotakin video-ohjetta jossa näyttöpaneeli avataan ja sieltä piirilevyltä lähteviä liittimiä tarkistellaan. Toivottavasti ei siihen asti mene.
 
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
26
Itsellä ei ole tullut vastaan mutta nopealla googletuksella sain vastauksen että se olisi kaasuvivussa vika. Joku sivusto tosin mainitsi että ylikuormitus voisi tuon aiheuttaa, mutta luotan ensimmäiseen.
Helpoin korjaus joka saattaa auttaa, oli tässä videossa joka neuvoo yksinkertaisesti kiristämään kaasuvipua. Varovasti sen kanssa sitten, nimittäin itse aikanaan koetin siirtää omaani hiukan että saan leveämmän kädensijan lautaan ja se kuusiokoloruuvi on todella tiukassa. Itse luovutin kun huomasin että avain tahtoi alkaa vääntämään mutteria paskaksi.

Sitten löytyi jotakin video-ohjetta jossa näyttöpaneeli avataan ja sieltä piirilevyltä lähteviä liittimiä tarkistellaan. Toivottavasti ei siihen asti mene.
Pitääpä koittaa kiristää tuota vipua, kiitos videosta!
 
Liittynyt
17.04.2021
Viestejä
48
Moi.löytyykö suomesta paikkaa mistä saisi tilattua jarrupalat xiaomi m365 ?? Tai jos jollain olis myydä täälä ;) tuntuu että kaikki tulee ulkomailta ja toimitus kestää. Tarvis nopeeta. Kiitos!!
 
Liittynyt
14.06.2021
Viestejä
8
Moi.löytyykö suomesta paikkaa mistä saisi tilattua jarrupalat xiaomi m365 ?? Tai jos jollain olis myydä täälä ;) tuntuu että kaikki tulee ulkomailta ja toimitus kestää. Tarvis nopeeta. Kiitos!!

Tuolta tilasin latauspaikan suojakorkin, tuli nopeasti.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Onkos kukaan kokeillut mahduttaa ledivalosettiä laudan paristokoteloon?
Tuli vastaan tuollainen läpinäkyvä kotelon kansi joka mahdollistaisi sellaisen ja mulla on muutenkin menossa uusi kansi kohtaouoliin tilaukseen niin voisi kokeilla.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Ihan mielenkiinnosta kyselen minkälaista kestoikää arvelette sähköpotkulaudoilla olevan, onko siis parinvuoden käytön jälkeen täysin kaatopaikkakamaa. Akuthan noista kuolevat ensiksi, pystyykö akkuja vaihtamaan ja onko lauta muutenkin tehty korjattavaksi vai ovatko nämä ihan suoraan kertakäyttöpaskaa?
Oma lauta (Xiaomi M365) on vasta 1½ vuotta ja rapiat ollut käytössä ja ajettu jotain hieman toista tonnia vasta, mutta löytyy varmaan muutaman kertaa tuon kestäneitä ajokkejakin. Kun ei huolimattomasti käytä ja muistaa ylläpidon ja huoltoa tehdä, niin kestää käytössä kyllä. Se on tietty hyvä huomioida ja hankkiessa, että ihan tuntemattomiin merkkeihin/malleihin voi joutua metsästämään varaosia. Xiaomi/Ninebot on ainakin sellainen johon varaosia kuin tarvikkeitakin löytyy laajalti, mutta eivät liene ainoita.

Akkupaketteja näkyy kyllä olevan myytävänä, mutta ostopaikat kannattaa valikoida tarkasti.
Itse olen myös etukäteen ostanut tarviketta jarrupaloista lähtien, jotta ei tarpeen tullen joudu odottelemaan.
Viimeisin ostos on uusi kontrolleri (ESC) ja tehokkaampi moottori, plus uudet sivuheijastimet.
Tietysti huomasin vasta nyt, että jäi toinen heijastinsetti tilauksesta uupumaan.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Xiaomin ohjekirjassa käyttölämpötilaksi luvataan -10°C ja säilytyslämpötilaksi -20°C.
Pitää katsella minkälainen talvi on tulossa ja mitata autotallin lämpötila suhteessa ulkoilmaan jos menee rajoille. Jos menee niin vissiin joku viltti käärittävä laudan ympärille. Sisälle ei oikein säilöön mahtuisi.
Vaimon lauta on helpompi kun akun saa irti ja tuotua sisälle säilöön. Se ei paljoa tilaa vie.

Muissa laudoissa kuvittelisin olevan saman kylmänkestävyyden koska akut kuitenkin melko lailla samaa settiä.
Jostain syystä olen ollut siinä luulossa, ettei akkua pitäisi päästää pakastumaan? Pikkupakkasissa ajellessa akku lämpiää itsekin, joten talvellakin tulee sään muutoin salliessa kauppareissut ajeltua.
Ohjekirjoista en tiedä, kun en ole moisia missään vaiheessa edes nähnyt. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Ainakin etulokarin poistamalla hyvin mahtuu. Muutenkin kyllä, mutta renkaan kuvioinnista riippuen voi välillä tehdä todella tiukkaa.
Takarengas on sitten vähän haastavampi kun siinä ei oikein liian isolle renkaalle ole niin helppoa kikkakolmosta kuin eturenkaalla tuo lokarin poisto.
Mä nappaan omasta 10" kumista tarkan mitan niin osaan verrata paremmin tuohon todelliseen kokoon. Jahka tästä piikiltä hengissä selviän.

Edit: 25cm mittasin halkaisijaksi eli tuo sama 9.8" on varmaan se todellinen mullakin. Tosi tiukkaa teki kyllä mutta mahtui.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 881
Jostain syystä olen ollut siinä luulossa, ettei akkua pitäisi päästää pakastumaan? Pikkupakkasissa ajellessa akku lämpiää itsekin, joten talvellakin tulee sään muutoin salliessa kauppareissut ajeltua.
Ohjekirjoista en tiedä, kun en ole moisia missään vaiheessa edes nähnyt. :hmm:
Sekin on ihan hyvä yleisohje, koska kuluttajilla ei ole keskimäärin mitään käsitystä siitä että latausta koskevat eri vaatimukset kuin käyttöä tai säilytystä, saati että miksi. Useampi eri lämpötila-alue näyttäytyy ilman käsitystä syistä satunnaisena knoppitietona, jota ei varmasti muista.

Kun pakkasessa ajoneuvo yllättäen hyytyy kesken kaiken, luontainen pösilöreaktio on joko kirota sen hajoamista tai "pitäiskö tätä ladata" ja talutusjäädytyksen jälkeen heti johto kiinni.

Harvahan edes haluaa ajaa talvisin. Joko se koetaan epämiellyttävänä ja hankalana, tai kelin puolesta vaarallisena ja mahdottomana - paikasta riippuu, onko tämä todenmukaista vai kuviteltua.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Ei mennyt putkeen ei. Teki mieli saada lautaan vähän väriä joten tilasin astinlautaan vinyylin.
Paketti saapui tänään, revin kumimaton pois ja lähdin asentelemaan vinyyliä kunnes tajusin että tuo vinyyli on tarkoitettu irtolaudalle joka kiinnitetään erikseen tuohon laudan päälle, sellainen leveämpi boardi. Aivan tarkoituksella en sellaista halunnut vaan vain tuohon alkuperäiseen uuden värityksen.

No, vinyyli oli kustomoitu omalla nimellä joten ei sitä eteenpäinkään myymään kehdannut lähteä tai palauttamaan, joten päädyin leikkelemään reunoilta ylimääräiset pois. Ei ongelma kuvan vuoksi mutta nimi meni keskeltä poikki joten se vain näyttää nyt tyhmältä.

Tämän lisäksi tuntuu että tuo vinyyli ei metallipinnassa pysy aivan yhtä hyvin kuin puulaudassa. Pitää vahvistella liimalla reunoilta, mutta varaudutaan nyt kuitenkin alkuperäiseen suunnitelmaan mikä oli tilata skeittikaupasta liimapintainen hiekkapaperigrippi. Niissä vain kuvioinnista ja värityksessä melko vähän hyviä vaihtoehtoja.
 

Liitteet

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Ei mennyt putkeen ei. Teki mieli saada lautaan vähän väriä joten tilasin astinlautaan vinyylin.
Paketti saapui tänään, revin kumimaton pois ja lähdin asentelemaan vinyyliä kunnes tajusin että tuo vinyyli on tarkoitettu irtolaudalle joka kiinnitetään erikseen tuohon laudan päälle, sellainen leveämpi boardi. Aivan tarkoituksella en sellaista halunnut vaan vain tuohon alkuperäiseen uuden värityksen.

No, vinyyli oli kustomoitu omalla nimellä joten ei sitä eteenpäinkään myymään kehdannut lähteä tai palauttamaan, joten päädyin leikkelemään reunoilta ylimääräiset pois. Ei ongelma kuvan vuoksi mutta nimi meni keskeltä poikki joten se vain näyttää nyt tyhmältä.

Tämän lisäksi tuntuu että tuo vinyyli ei metallipinnassa pysy aivan yhtä hyvin kuin puulaudassa. Pitää vahvistella liimalla reunoilta, mutta varaudutaan nyt kuitenkin alkuperäiseen suunnitelmaan mikä oli tilata skeittikaupasta liimapintainen hiekkapaperigrippi. Niissä vain kuvioinnista ja värityksessä melko vähän hyviä vaihtoehtoja.
Miten sellainen leveämpi lauta asennetaan tuohon päälle, jos siis jaloille haluaa lisää tilaa? Sikaliimaa?
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Miten sellainen leveämpi lauta asennetaan tuohon päälle, jos siis jaloille haluaa lisää tilaa? Sikaliimaa?
En tiedä meneekö kaikki samalla tavalla mutta jonkun videon näin mistä ymmärsin että siellä on joku oma liimapinta ja sitten nurkissa sellaiset klipsit jotka ottaa kiinni siitä laitteen oman laudan alta.
Kuvissa näyttää omaan silmään vähän tönköltä kun se laudan pinta nousee sen verran että ohjaustangon viistoputki ja takalokari jää sinne vähän kuin upotuksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Joo, nuo on ne klipsit. Joissakin lienee se oma liimapinta varmaan ihan tärinän eston vuoksi. Tai sitten voi ihan hyvin olla että olen ymmärtänyt väärin, tai sitten kaikissa ei ole.
Mä laitoin just eilen tuosta vinyylistä sisuuntuneena skatepro:lta tilaukseen rullalaudan grippiteipit. Samalla vauhdilla uudet kahvat ohjaustangolle kun halvalla sai.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Onko kukaan hankkinut kantohihnaa laudalle? Ulkomailta löytyy, mutta en usko että lähelläkään paljoa maksaa kunhan löytää sopivan pitkän ja riittävän kestävät kiinnitykset.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Onko kukaan hankkinut kantohihnaa laudalle? Ulkomailta löytyy, mutta en usko että lähelläkään paljoa maksaa kunhan löytää sopivan pitkän ja riittävän kestävät kiinnitykset.
CDONilta näitä löytyy, mutta taitaa tulla muualta kuin niiden omasta varastosta niin pari päivää extraa saa odotella.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Melkoista kyytiä huidellut menemään ja vielä kaksi päällä :facepalm:

Poliisin tutka mittasi Lohjalla elokuun lopussa vastaan tulleen sähköpotkulaudan nopeudeksi 67 kilometriä tunnissa, Länsi-Uudenmaan poliisi tiedottaa.

Sähköpotkulautaa kuljettaneen alaikäisen nuoren lisäksi kyydissä oli toinen nuori, joka istui potkulaudan astinlaudalla. Kummallakaan nuorista ei ollut suojakypärää.

Poliisin koeajo osoitti, että sähköpotkulaudalla pystyisi ajamaan jopa 80 kilometriä tunnissa. Ajoneuvoa ei ollut rekisteröity, ja sen kuljettamiseen olisi vaadittu vähintään A1-luokan ajo-oikeus. Yli 65 kilometriä tunnissa kulkevat sähköpotkulaudat luokitellaan poliisin valvonnassa moottoripyöriksi.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Melkoista kyytiä huidellut menemään ja vielä kaksi päällä :facepalm:

Ei kai tuo Bossmanaatti joka YouTubeen kuvaa lautajuttuja ole Lohjalta? Tai joku muu lautatubettaja? Jotenkin sellainen outo muistikuva että joku tällainen olisi maininnut Lohjan joskus videoissaan. Tai ei sillä että manaatti olisi ajanut koska on täysi-iköinen, mutta jos siellä jotkut kylän pojat on vähän lainanneet.

Ei sillä etteikö se nyt joku muukin voisi olla. Kuitenkaan varmaan hirveän yleisiä ole tuon hintaiset laudat meidän leveysasteilla.

Ja näinköhän on kuitenkaan ollut viritetty lauta kyseessä vaikka uutisessa mainitaankin. Enemmän olisin veikannut jotakin vähän kovemman luokan peliä muuten.
Virittely asia erikseen mutta onhan tuollainen nopeus jo aivan sairasta. Alkaa laitteen rakenteessa jo tulemaan juttuja vastaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mä olen kanssa nähnyt tuon saman laudan, ajotavasta päätellen ihme ettei kallo ole jo halki katukivetyksessä. :facepalm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 168
Viestejä
4 328 842
Jäsenet
72 147
Uusin jäsen
Cas100

Hinta.fi

Ylös Bottom