Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 533
Ainoastaan 2020 vuonna on ollut halvempi hinta kuin mitä itse olen maksanut määräaikaisilla (4+ c/kWh).
4 vuotta kesimäärin 4 sentin luokkaa on ollut aika reilusti alle sen mitä kiinteähintaisista sopimuksita on keskimäärin maksettu. Eli olet ollut erittäin taitava hyödyntämään halvimmat hinnat. Jos kaikki olisivat yhtä taitavia ja viitseliäitä, niin sitten olisit joutunut maksamaan enemmän.

Tuossa aiemmin kirjoitinkin, että "tarjoushaukkailulla" voi hyvinkin päästä kiinteissä sopimuksissa yleisesti alle pörssihintojen. Pörssihinnoissa kun kukaan ei yleensä mistään syystä yleensä myy alle markkinahinnan, mutta kiinteähintaisissa sopimuksissa taas niin voi käydä (esim. asiakashankinta, arviointivirheet, keino huijaamiseen muuta kautta).

Samaahan näkee mobiilioperaattoreillakin että ne asiakkaat jotka vaihtavat operaattoria 1-2 v välein maksaa paljon vähemmän kuin asiakkaat jotka ei juokse tarjousten perässä. Eli tässä vanhat asiakkaat maksaa asiakashankinnan kulut. Pörssihinnoitelluissa sopimuksissa myyjän on vaikeampi toteuttaa tällaista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
En tiedä mistä syystä olet saanut noin hyviä sopimuksia
Selostin tätä muutama viesti aiemmin, luitko sen? En ole mielestäni mitenkään erityisemmin kyttäillyt tarjouksia, enkä katso, että kyse on ollut merkittävissä määrin "tuurista". Yleisesti on ollut tiedossa milloin sähkö on edullisinta ja että silloin myös määräaikaiset (tarjoukset) ovat halvimmillaan, plus joku 1 tai 2 erityistä tarjoushulinapäivää. Lisäksi yhtiön valinnalla on merkitystä kuinka pitkälle uusia sopimuksia voi tehdä. Ei se sen enempää vaadi "kyttäystä".
 
Liittynyt
23.06.2020
Viestejä
12
En huomannut, että olisi ainakaan parilla viimeisellä sivulla ollut enefitin purkusakoista juttua, kun tuli hieman erikoinen vastaus heidän asiakaspalvelustaan:

Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan.
Meillä oli aiemmin sopimussakko, mutta koska meidän nettisivulla/sopimuksessa ei ollut suoraan sanottu sopimussakko summa, sitten emme pystyy kysymään lain mukana sakkoa asiakkailta ja sen takia se poistetiin kokonaan.


Tein siis 36kk sopparin ja kysyin sähköpostilla tuosta sopimuksen mahdollisesta katkaisusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
Eli olet ollut erittäin taitava hyödyntämään halvimmat hinnat.
No en nyt sanoisi, että olen ollut erittäin taitava, vai onko menetelmäni ollut jotenkin erikoisen älykäs mitä moni muu ei tajuaisi? En ole samaa mieltä. Eihän tuossa mitä selostin ole kovin paljon "älyttävää" tai muuttuvia palasia joita pitäisi älykkäästi siirrellä optimaalisen lopputuloksen saamiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan.
Meillä oli aiemmin sopimussakko, mutta koska meidän nettisivulla/sopimuksessa ei ollut suoraan sanottu sopimussakko summa, sitten emme pystyy kysymään lain mukana sakkoa asiakkailta ja sen takia se poistetiin kokonaan.
Aika erikoista kyllä. Olisin kyllä hyvin varuillaan tästä. Niinkuin täällä on aiemminkin sanottu; ei määräaikaisten sopimusten myynnissä ole mitään järkeä jos määräaikaisen voisi tuosta vain asiakas katkaista ilman mitään seuraamuksia mutta myyjä ei.
 
Liittynyt
02.07.2017
Viestejä
168
Nyt tuli se odotettu muutos Vattenfallin Ilmasto Vakio sopimukseen. Kannattaiskohan jo etsiä uutta jostain muualta?

Screenshot_20220914-145250.jpg
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
En huomannut, että olisi ainakaan parilla viimeisellä sivulla ollut enefitin purkusakoista juttua, kun tuli hieman erikoinen vastaus heidän asiakaspalvelustaan:

Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan.
Meillä oli aiemmin sopimussakko, mutta koska meidän nettisivulla/sopimuksessa ei ollut suoraan sanottu sopimussakko summa, sitten emme pystyy kysymään lain mukana sakkoa asiakkailta ja sen takia se poistetiin kokonaan.


Tein siis 36kk sopparin ja kysyin sähköpostilla tuosta sopimuksen mahdollisesta katkaisusta.
En kyllä ymmärrä Enefitin markkinointilogiikkaa. He myyvät 12kk:n sopimusta hintaan 47,40 snt/kWh, 24 kk:n hintaan 36,73 snt/kWh ja 36 kk:n 29,70 snt/kWh. Jokaisen voi irtisanoa koska vain. Mikähän noista kannattaisi ottaa?
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
222
Nyt tuli se odotettu muutos Vattenfallin Ilmasto Vakio sopimukseen. Kannattaiskohan jo etsiä uutta jostain muualta?

Itse laskeskelin että kuukausittainen kulutukseni ollessa 150-200kWh tulee laskennalliseksi kWh-hinnaksi 30-40 senttiä riippuen kuukaudesta, näin ollen se on edelleen kyllä kilpailukykyinen muihin nähden. ainoastaan pörssisähköä olen alkanut miettimään, sillä hintapiikeissä kulutus usein on aika minimissä muutenkin, ja yksinasuvalla sähkön säännöstely on aika helppoa. näin voisin saada isompia säästöjä jos pörssisähkösopparin solmisin. mutta onneksi on aikaa vielä pähkäillä ja seurailla. sopimus vattenfallilla alkaisi vasta kuukauden päästä, ja silloinkin loppukuu vielä tuolla 25e/kk hinnalla.

Itse siis päädyin siihen että tarkkaillaan tilannetta ja tehdään päätös rauhassa jos sikseen tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
No taitava tai viitseliäs tai mitä lieneekin, mutta tilastollisesti olet kuitenkin saanut 30% halvemmat sopimukset kuin ihmiset keskimäärin.
No okei, muutkin voivat jos haluavat. Minua on vain kiinnostanut, että millä tavalla saa halvinta sähköä ostettua. Täällä on niin moni selittänyt kuinka toistaiseksi voimassa olevalla tai pörssisähköllä saisi halvempaa sähköä mutta todelliset esimerkit ovat puuttuneet. Eli, ei minua kiinnosta käppyröiden yleiset keskihinnat, vain se, että onko todella mahdollista saada sitä toistaiseksi voimassa olevaa tai pörssisähköä halvemmalla kuin mitä itse olen määräaikaisilla ostanut. Sillä lailla olen itsekäs tässä asiassa. En ole kisaamassa, haluaisin vain nähdä onko puheissa oikeasti perää, onko jotkut yksittäiset kuluttajat saaneet halvemmalla sähköä erilaisilla soppareilla kuin mitä minulla on. :)
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
222
No okei, muutkin voivat jos haluavat. Minua on vain kiinnostanut, että millä tavalla saa halvinta sähköä ostettua. Täällä on niin moni selittänyt kuinka toistaiseksi voimassa olevalla tai pörssisähköllä saisi halvempaa sähköä mutta todelliset esimerkit ovat puuttuneet. Eli, ei minua kiinnosta käppyröiden yleiset keskihinnat, vain se, että onko todella mahdollista saada sitä toistaiseksi voimassa olevaa tai pörssisähköä halvemmalla kuin mitä itse olen määräaikaisilla ostanut. Sillä lailla olen itsekäs tässä asiassa. En ole kisaamassa, haluaisin vain nähdä onko puheissa oikeasti perää, onko jotkut yksittäiset kuluttajat saaneet halvemmalla sähköä erilaisilla soppareilla kuin mitä minulla on. :)
Tämän hetken markkinatilanteessa se kyllä omien laskelmien puolesta näyttää siltä että ainakin pörssisähkö vaikuttaisi tulevan edullisemmaksi kuin esim nyt solmittava vuoden määräaikainen kiinteään 46snt/kWh hintaan.

Mitä sinun viestejä lukiessani huomaan, puhut kokoajan sinun solmimastasi määräaikaisesta jonka olet solminut jo ajat sitten, ei oikein ole verrattavissa sinun kesällä solmimasi määräaikainen jos markkinat heittelee eikä vastaavanlaisia määräaikaisia ole mahdollista enää solmia. toki jotkin paikalliset sähkömyyjät voivat paikallisille myydä paljonkin halvemmalla kuin yleiset markkinat näyttää, mutta nekin sopimukset usein on tarkoitettu nykyisille asiakkaille, eivätkä uudet asiakkaat niistä hinnoista pääse nauttimaan.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 922
En huomannut, että olisi ainakaan parilla viimeisellä sivulla ollut enefitin purkusakoista juttua, kun tuli hieman erikoinen vastaus heidän asiakaspalvelustaan:

Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan.
Meillä oli aiemmin sopimussakko, mutta koska meidän nettisivulla/sopimuksessa ei ollut suoraan sanottu sopimussakko summa, sitten emme pystyy kysymään lain mukana sakkoa asiakkailta ja sen takia se poistetiin kokonaan.


Tein siis 36kk sopparin ja kysyin sähköpostilla tuosta sopimuksen mahdollisesta katkaisusta.
Kannattaa varmaan ottaa talteen tuo vastaus tulevaisuutta varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
Tämän hetken markkinatilanteessa se kyllä omien laskelmien puolesta näyttää siltä että ainakin pörssisähkö vaikuttaisi tulevan edullisemmaksi kuin esim nyt solmittava vuoden määräaikainen kiinteään 46snt/kWh hintaan.
Hmm, olen koko ajan sanonut, että olen kiinnostunut niistä hinnoista ennen tätä markkinahäiriötä. En ole tämän hetkisestä tilanteesta puhunut tai ollut kiinnostunut. Tilanne kuitenkin tulee rauhoittumaan jossain vaiheessa ja silloin varmaan voi taas vertailla sopimuksia normaaliin tapaan. EDIT: Ja siis täällä on mielestäni puhuttu siitä, että toistaiseksi/pörssisähköllä olisi aikaisemminkin, siis ennen tätä häiriötä, saanut halvemmalla kuin määräaikaisilla. Siihen olen tarttunut ja kiinnostuksesta kysellyt muiden aikaisempia maksettuja hintoja.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
381
On hieman petollista vertailla kiinteähintaisia sopimuksia vs pörssisähkösoppareita niiden keskihinnan perusteella. Usein kuin normaaleilla ihmisillä ne korkeimman kuorman tunnit sijoittuu myös siihen kalliimmaan sähkön aikaan, keskiarvoilla laskeminen antaa virheellisen kuvan.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 533
Siihen olen tarttunut ja kiinnostuksesta kysellyt muiden aikaisempia maksettuja hintoja.
Itsekin olisin laskenut nuo aikaisemmat hinnat, mutta sähkönsiirtoyhtiöni palvelu jostain syystä ei halua toimia*. Kuitenkin mitä tuossa itse oman toteutuneella kulutuksellasi painotetut pörssihinnat laskit, niin nehän oli ennen vuotta 2021 alle keskimääräisten kiinteiden hintojen, jossain kohti taisi mennä samoihin.

Eli siis tarjoamasi datan perusteella vaikuttaisi että ilman kulutuksen optimoimistakin pörssisähkö olisi ennen 2021 tullut edullisemmaksi kuin kiinteähintaiset sopimukset keskimäärin. Lisäksi huomattiin että kiinteähintaisissa sopimuksissa olisi taitoa, tuuria ja/tai viitseliäisyyttä noudattean mahdollista päästä reilusti alle keskihinnan ja näin jopa alle pörssihintojen.

* Edit: nyt sain oman kulutusdatan, mutta nyt taas en saa pörssihintoja haettua yli vuoden takaa. Mistä osoitteesta ne kannattaisi tällä hetkellä ladata. Entso-E:lla ainakin on tiläpäinen palvelukatkos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Kiitos tästä. Laskin excelissä nopeasti 2018-2021 vuosien keskihinnat:

2018: 5,80
2019: 5,46
2020: 3,49
2021: 8,95

Ainoastaan 2020 vuonna on ollut halvempi hinta kuin mitä itse olen maksanut määräaikaisilla (4+ c/kWh). Keskihinta pörssisähkölle noille neljälle vuodelle: 5,93.

Mutta, kiinnostaisi oikeasti paljonko joku "optimoiva" on maksanut pörssisähköllä vuosien aikana.
Löysin sähköpostista 8 viimeisen vuoden omat määräaikaiset sopparit (4 x 24kk sopparia).

2014-2016: 5,18 c/kWh + 1 e/kk (Lahti Energia)
2016-2018: 4,38 c/kWh + 0,5 e/kk (Lahti Energia)
2018-2020: 5,49 c/kWh + 0 e/kk (Helen)
2020-2022: 4,54 c/kWh + 0 e/kk (Helen)

Itse kyllä yritän etsiä halvimpia soppareita, mutten odottele esim. mitään Black Fridayta tms. suurempaa kampanjaa, mutta uskoisin, että nuo ovat sieltä keskihinnan alapuolelta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Itsekin olisin laskenut nuo aikaisemmat hinnat, mutta sähkönsiirtoyhtiöni palvelu jostain syystä ei halua toimia. Kuitenkin mitä tuossa itse oman toteutuneella kulutuksellasi painotetut pörssihinnat laskit, niin nehän oli ennen vuotta 2021 alle keskimääräisten kiinteiden hintojen, jossain kohti taisi mennä samoihin.

Eli siis tarjoamasi datan perusteella vaikuttaisi että ilman kulutuksen optimoimistakin pörssisähkö olisi ennen 2021 tullut edullisemmaksi kuin kiinteähintaiset sopimukset keskimäärin. Lisäksi huomattiin että kiinteähintaisissa sopimuksissa olisi taitoa, tuuria ja/tai viitseliäisyyttä noudattean mahdollista päästä reilusti alle keskihinnan ja näin jopa alle pörssihintojen.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä jotain dataa, että ilman optimointia pörssisähkö olisi ollut edullisin vaihtoehto kun puhutaan toteutuneesta kulutuksesta ja sen hinnasta.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itsekin olisin laskenut nuo aikaisemmat hinnat, mutta sähkönsiirtoyhtiöni palvelu jostain syystä ei halua toimia*. Kuitenkin mitä tuossa itse oman toteutuneella kulutuksellasi painotetut pörssihinnat laskit, niin nehän oli ennen vuotta 2021 alle keskimääräisten kiinteiden hintojen, jossain kohti taisi mennä samoihin.

Eli siis tarjoamasi datan perusteella vaikuttaisi että ilman kulutuksen optimoimistakin pörssisähkö olisi ennen 2021 tullut edullisemmaksi kuin kiinteähintaiset sopimukset keskimäärin. Lisäksi huomattiin että kiinteähintaisissa sopimuksissa olisi taitoa, tuuria ja/tai viitseliäisyyttä noudattean mahdollista päästä reilusti alle keskihinnan ja näin jopa alle pörssihintojen.

* Edit: nyt sain oman kulutusdatan, mutta nyt taas en saa pörssihintoja haettua yli vuoden takaa. Mistä osoitteesta ne kannattaisi tällä hetkellä ladata. Entso-E:lla ainakin on tiläpäinen palvelukatkos.
Tuolta saa json -formaatissa:

Tuossa vielä mitä juuri kirjoittelin toiseen ketjuun liittyen tähän pörssi vs. kiinteähintainen sähkösopimus:

Elokuun 2022 loppuun mennessä tuntipörssisähkö olisi maksanut n. 10 000kwh kulutuksella 1360€. Kiinteällä määräaikaisella 406€. Aika paljon olisi saanut optimoida jotta tuon vajaan tonnin olisi kuronut umpeen, saati sitten säästänyt jotain.

Sitten vielä mielenkiinnon vuoksi 3 aiempaa vuotta historian perusteella:
2021, pörssisähkö olisi ollut 1260€, määräaikaisella maksoi 660€.
2020, pörssisähkö olisi ollut 460€, määräaikaisella maksoi 633€.
2019, pörssisähkö olisi ollut 698€, määräaikaisella maksoi 603€

Eli ainoastaan 2020 pörssisähkö olisi ollut edukkaampi, ja sekin vuositasolla vain roposia.

Omalla kohdalla optimointiin ei hirveästi ole mahdollisuuksia. Lämmitys kun vielä tuosta leijonaosan, eikä ole mitään kuutioiden kokoista vesivaraajaa mihin yön halpoina tunteina voisi lämpöä puskea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
Lämmityskauden (loka-maalis) kuukauden spot keskihinnoilla laskien 6.8c/kwh (18-22). Määrä-aikaisilla keskihinta on ollut alle 5c.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 135
On hieman petollista vertailla kiinteähintaisia sopimuksia vs pörssisähkösoppareita niiden keskihinnan perusteella. Usein kuin normaaleilla ihmisillä ne korkeimman kuorman tunnit sijoittuu myös siihen kalliimmaan sähkön aikaan, keskiarvoilla laskeminen antaa virheellisen kuvan.
Juuri tämä, helpottaisi hintavertailua jos olisi edes jokin painoarvokerroin jokaisella tunnilla, esim. klo 01-05 0,5% per tunti ja sitten klo 06-09 ja 16-22 5% per tunti, ja sitten siitä laskettaisiin se spot-hintojen keskiarvo. Niitä matalan kulutuksen tunteja on kuitenkin vuorokaudessa reilusti enemmän kuin kalliin kulutuksen, ja samoin vuoden sisällä riittää roppakaupalla halpoja tunteja (esim. aurinkoiset ja tuuliset kesäpäivät) jotka painavat pörssisähkön spot-keskiarvoja reilulla kädellä alaspäin vuositasolla.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ehkä vähän erilaisille asumismuodoille tarkoitettu noi sopimukset. Spot sähkö sopii hyvin OKT asujalle joka pystyy ajoittamaan lämmitykset yms halvoille yön tunneille kun taas määräaikaiset sopii paremmin kerrostalossa asuville kaukolämmön parissa oleville ihmisille.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
31
Määräaikaisesta firmat pääsevät irti lähinnä lopettamalla toimintansa, eivät juuri muuten. Force Majeuret tällä alalla tarkoittavat luonnonkatastrofeja tai sotatilaa.
Eikös Lintilä sanonut jo eduskunnassa, että ollaan sodassa Venäjää vastaan. :hmm:
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 350
Juuri tämä, helpottaisi hintavertailua jos olisi edes jokin painoarvokerroin jokaisella tunnilla, esim. klo 01-05 0,5% per tunti ja sitten klo 06-09 ja 16-22 5% per tunti, ja sitten siitä laskettaisiin se spot-hintojen keskiarvo. Niitä matalan kulutuksen tunteja on kuitenkin vuorokaudessa reilusti enemmän kuin kalliin kulutuksen, ja samoin vuoden sisällä riittää roppakaupalla halpoja tunteja (esim. aurinkoiset ja tuuliset kesäpäivät) jotka painavat pörssisähkön spot-keskiarvoja reilulla kädellä alaspäin vuositasolla.
Siinä aiemmin laitetussa linkissä (Pörssisähkön eli Spot-sähkön hinta kuukausittain ✔) lopussa on " Tuntikohtaisen vaihtelun vuoksi pörssisähkön tuntihinta voi olla öisin jopa lähellä nollaa, kun kulutusta ei koko Suomen tasolla ole juurikaan. Päivällä taas yksittäisten kulutuspiikkien aikaan spot-tuntihinta on usein keskimääräistä korkeampi. Yksittäiset päivät tai tunnit eivät kuitenkaan vuositasolla vaikuta sähkön keskihintaan merkittävästi. Keskihinnat pätevät vain sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden sähkönkulutus on ollut läpi kuukauden täysin tasaista tunneittain tarkasteltuna. Toisin sanoen, jos sähkön käyttö on painottunut yöaikaan, kuten esimerkiksi sähkölämmittäjillä usein on, saattaa Priima-pörssisähköasiakkaan sähkölaskulla näkyvä energiamaksu olla yllä olevaa summaa pienempi. Jos taas sähköä on kulutettu enemmän kuukauden kalliilla tunneilla, saattaa laskutushinta olla yllä olevan taulukon summaa suurempi. Tämän niin sanotun profiilivaikutuksen määrä vaihtelee pääosin 0,3 snt/kWh hintaa korottaen tai laskien. "

Tulkitsenko tuota ihan väärin jos tajuan tuon niin että nuo väittäisi sen ei-optimoidun pörssisähkön hintaero (profiilivaikutus) olisi vain 0,3 senttiä per kWh?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
Kuitenkin mitä tuossa itse oman toteutuneella kulutuksellasi painotetut pörssihinnat laskit
Löysin sähköpostista 8 viimeisen vuoden omat määräaikaiset sopparit (4 x 24kk sopparia).

2014-2016: 5,18 c/kWh + 1 e/kk (Lahti Energia)
2016-2018: 4,38 c/kWh + 0,5 e/kk (Lahti Energia)
2018-2020: 5,49 c/kWh + 0 e/kk (Helen)
2020-2022: 4,54 c/kWh + 0 e/kk (Helen)
Tulikohan tässä joku väärinkäsitys näissä viesteissä? Ne 2018-2021 vuosihinnat jotka listasin aikaisemmin oli pörssihintoja toisen käyttäjän postauksen linkistä, ei (minun eikä muidenkaan) määräaikaisia hintoja.

nyt sain oman kulutusdatan, mutta nyt taas en saa pörssihintoja haettua yli vuoden takaa.
kun puhutaan toteutuneesta kulutuksesta ja sen hinnasta
Niin... eikös nyt ne jotka niitä omia maksettuja pörssihintoja laskee pitäisi laskea ne itse laskuista jotta niitä voisi oikeasti verrata määräaikaisiin? Eli lasketaan mitä on maksettu versus kulutus ja siitä saadaan keskimääräinen c/kWh selville jota sitten voi verrata määräaikaisiin hintoihin? Ja eihän sillä ole väliä millä tunnilla on kulutettu mitä, se loppuhintahan on se merkittävä tässä. Eikös? Eli katsoa joka vuodelta paljonko on maksanut sähköstä ja jakaa sen vuosi-kWh-määrällä. Eikös tämä ole ihan reilu tapa laskea ja vertailla toteutunutta pörssisopimuksen hintaa määräaikaiseen? Jos on joku parempi tapa niin hienoa, kertokaa. :)
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 533
Jos on joku parempi tapa niin hienoa, kertokaa. :)
Siis kuka vaan voi katsoa oman toteutuneen sähkönkulutuksen ja laskea sen perusteella paljonko omalla toteutuneella kulutuksella pörssisähkö olisi maksanut. Eli siis nimenomaan huomioiden sen että jos oma kulutus on painottunut kalliille tunneille tai niin että se on painottunut halvoille tunneille.

Toki jos on ollut käytössä pörssisähkösopimus, niin silloinhan toteutuneen painotetun keskiarvon näkee laskulta, mutta muuten täytyy käyttää esim. Exceliä, jossa laittaa kunkin tunnin ja sitä vastaavan pörssihinnan ja tekee kertolaskun. Luulin että olit näin tehnyt, kun sanoit käyttäneesi Exceliä, mutta ehkäpä siinä oli tosiaan väärinkäsitys.
 
Liittynyt
14.09.2022
Viestejä
1
Tervehdys, itsellä 36kk sopimus alkamassa Enefitin kanssa runsaan viikon päästä.
Ajattelin varmistaa onko tieto irtisanomismahdollisuudesta totta vai ei.
Lähetin asiakaspalveluun seuraavan viestin:
Hei!
Olen tehnyt 36kk sopimuksen sähköntoimituksesta, asiakasnumeroni on XXX.
Sopimuksen olisi tarkoitus alkaa XXX ja päättyä XXX.
Olen siinä käsityksessä että sopimus on mahdollista purkaa tai irtisanoa ennen 36kk:n määräajan päättymistä maksamalla jokin erillinen korvaus tai sopimussakko. Pitääkö tämä paikkansa? Minkä suuruinen korvaus tai sakko tässä tapauksessa olisi?
Ja heidän vastauksensa:
Kiitos viestistäsi!

Pahoitellut koska meidän puhelimet ja sähköposti ovat pahassa ruuhkassa tällä hetkellä.

Meillä ei ole sopimussakkoa, eli voit irtisanoa sopimuksen milloin haluat vaan.

Meillä oli aiemmin sopimussakko, mutta koska meidän nettisivulla/sopimuksessa ei ollut suoraan sanottu sopimussakko summa, sitten emme pystyy kysymään lain mukana sakkoa asiakkailta ja sen takia se poistetiin kokonaan.

Hyvää viikkoa!
Kiinnostaisi luonnollisesti tietää sitooko tuo yrityksen edustajan tarjoama irtisanomismahdollisuus yritystä möyhemmin? Näkemyksiä kenelläkään tähän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 368
Tässä omat 2016-2022 määräaikaiset sopimukset, kaikki Heleniltä:

2016 joulukuussa 22kk 4,44 c/kWh + 0 e/kk (tämä oli ensimmäinen kerta kun kilpailutin sopimuksen, siksi joulukuussa, silti hyvä hinta)
2018 heinäkuun lopussa 12kk 4,48 + 0.
2018 joulukuussa lisävuosi (2019-2020) 3,99 + 0. (taisi olla BF tarjous, ja tämä siis onnistui koska Helenillä on mahdollista sopia vuodenkin päähän uusi sopimus alkamaan)
2020 elokuussa 22kk 4,36 + 0

Keskiarvo ~4,32 c/kWh + 0 e/kk.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 188
Kiinnostaisi luonnollisesti tietää sitooko tuo yrityksen edustajan tarjoama irtisanomismahdollisuus yritystä möyhemmin? Näkemyksiä kenelläkään tähän?
Saat varmaankin erilaisia vastauksia. Joku karjuu kohta että määräaikainen on määräaikainen ja se päättyy määräajan kuluttua vaikka sähköverkot purettaisiin sitä ennen tarpeettomina, mutta minun mielestäni olet nyt yrityksen kanssa sopinut asiasta ja sinulla on siitä kirjallinen todiste.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Tulikohan tässä joku väärinkäsitys näissä viesteissä? Ne 2018-2021 vuosihinnat jotka listasin aikaisemmin oli pörssihintoja toisen käyttäjän postauksen linkistä, ei (minun eikä muidenkaan) määräaikaisia hintoja.
Ei tullut, laitoin vain vertailuksi määräaikaisten oikeita hintoja viimeiseltä 8 vuodelta, jos joku haluaa vertailla pörssihintoja oikesti toteutuneisiin määräaikaisten hintoihin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 135
Siinä aiemmin laitetussa linkissä (Pörssisähkön eli Spot-sähkön hinta kuukausittain ✔) lopussa on " Tuntikohtaisen vaihtelun vuoksi pörssisähkön tuntihinta voi olla öisin jopa lähellä nollaa, kun kulutusta ei koko Suomen tasolla ole juurikaan. Päivällä taas yksittäisten kulutuspiikkien aikaan spot-tuntihinta on usein keskimääräistä korkeampi. Yksittäiset päivät tai tunnit eivät kuitenkaan vuositasolla vaikuta sähkön keskihintaan merkittävästi. Keskihinnat pätevät vain sellaisten asiakkaiden kohdalla, joiden sähkönkulutus on ollut läpi kuukauden täysin tasaista tunneittain tarkasteltuna. Toisin sanoen, jos sähkön käyttö on painottunut yöaikaan, kuten esimerkiksi sähkölämmittäjillä usein on, saattaa Priima-pörssisähköasiakkaan sähkölaskulla näkyvä energiamaksu olla yllä olevaa summaa pienempi. Jos taas sähköä on kulutettu enemmän kuukauden kalliilla tunneilla, saattaa laskutushinta olla yllä olevan taulukon summaa suurempi. Tämän niin sanotun profiilivaikutuksen määrä vaihtelee pääosin 0,3 snt/kWh hintaa korottaen tai laskien. "

Tulkitsenko tuota ihan väärin jos tajuan tuon niin että nuo väittäisi sen ei-optimoidun pörssisähkön hintaero (profiilivaikutus) olisi vain 0,3 senttiä per kWh?
Aikamoista soopaa kyllä kirjoittavat tuossa, huh huh. Pidempi pakkasjakso tammi-helmikuussa voi omakotitalossa edustaa kevyesti 20% vuosittaisesta kulutuksesta.

Valhe, emävalhe, tilasto vai miten se menikään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
Aikamoista soopaa kyllä kirjoittavat tuossa, huh huh. Pidempi pakkasjakso tammi-helmikuussa voi omakotitalossa edustaa kevyesti 20% vuosittaisesta kulutuksesta.

Valhe, emävalhe, tilasto vai miten se menikään.
Keskihinta on alle sentin korkeampi vaikka laskisi lämmityskauden keskihinnoilla.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 533
Aikamoista soopaa kyllä kirjoittavat tuossa, huh huh. Pidempi pakkasjakso tammi-helmikuussa voi omakotitalossa edustaa kevyesti 20% vuosittaisesta kulutuksesta.

Valhe, emävalhe, tilasto vai miten se menikään.
No mikäs siinä nyt oli soopaa?

Pidän toki itsekin todennäköisenä että tänä vuonna profiilivaikutus voi olla aikaisempia vuosia suurempi, koska näyttää todennäköiseltä että tänä vuonna sähkön hinta on juuri talvella poikkeuksellisen kallista.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
No mikäs siinä nyt oli soopaa?

Pidän toki itsekin todennäköisenä että tänä vuonna profiilivaikutus voi olla aikaisempia vuosia suurempi, koska näyttää todennäköiseltä että tänä vuonna sähkön hinta on juuri talvella poikkeuksellisen kallista.
Katsastin oman tuntikohtaisen kulutushistorian tammikuu - elokuu tältä vuodelta, ja pistin exceliin rinnalle tuntikohtaiset spot hinnat samalta ajanjaksolta. Määräaikaisen sopimuksen hinta olisi tullut olla 13,64 c/kWh jotta olisi ollut yhtä kallista kuin pörssisähkö tänä vuonna. Loppuvuosi voi vielä muuttaa tilannetta, ja veikkaan että voittajat tällä erikoisella ajanjaksolla on ne jotka onnistuneet tekemään 24kk määräaikaisia sopimuksia joskus noin vuosi sitten. Vielä viime elokuussa tässäkin topikissa foorumilaiset näkyy tarttuneen 4-5c/kwh määräaikaisiin sopimuksiin. Marrakuussa 2021 esim. tämmöistä ollut tyrkyllä " Vattenfall 6,85c/kWh + 0€ 24kk " ja tuon hintaisia soppareita kauhisteltiin kalliiksi :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
87
Tulipa huvikseen laskeskeltua excelissä miten olisi omat kulutukset tulleet maksamaan pörssisähkönä kahdesta eri käyttöpaikastani. Noissa Vattenfalin hintatiedoissa taisi olla alv ja marginaali jo mukana.

Talo1 (vuoden keskihinta pörssisähköllä)
2018 4,91 snt/kWh
2019 4,65 snt/kWh
2020 3,05 snt/kWh
2021 8,23 snt/kWh
2022 12,58 snt/kWh

Talo2 (vuoden keskihinta pörssisähköllä)
2018 4,86 snt/kWh
2019 4,59 snt/kWh
2020 3,04 snt/kWh
2021 8,12 snt/kWh
2022 15,62 snt/kWh

Talo 1 on puulämmitteinen ja talo2 on maalämmöllä.

Sitten vertailuna määräaikaiset sopimukset mitkä olleet kulloinkin voimassa:
2018 3,72 snt/kWh, Fortum loppui vasta 27.6.2019
2019 3,99 snt/kWh, Helen
2020 3,99 snt/kWh Helen
2021 5,89 snt/kWh Lumme
2022 5,89 snt/kWh Lumme

Vuosi 2020 olisi tullut halvemmaksi pörssisähköllä. Toki mitään optimointia halvoille tunneille ei ole tehty kun tasahintaisilla sopimuksilla on kerran menty, että vähän olisi voinut eroa kuroa kiinni siten. Toki nuo omat kiinteähintaiset sopimuksetkin ovat olleet sieltä aikalailla halvimmasta päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
Katsastin oman tuntikohtaisen kulutushistorian tammikuu - elokuu tältä vuodelta, ja pistin exceliin rinnalle tuntikohtaiset spot hinnat samalta ajanjaksolta. Määräaikaisen sopimuksen hinta olisi tullut olla 13,64 c/kWh jotta olisi ollut yhtä kallista kuin pörssisähkö tänä vuonna. Loppuvuosi voi vielä muuttaa tilannetta, ja veikkaan että voittajat tällä erikoisella ajanjaksolla on ne jotka onnistuneet tekemään 24kk määräaikaisia sopimuksia joskus noin vuosi sitten. Vielä viime elokuussa tässäkin topikissa foorumilaiset näkyy tarttuneen 4-5c/kwh määräaikaisiin sopimuksiin. Marrakuussa 2021 esim. tämmöistä ollut tyrkyllä " Vattenfall 6,85c/kWh + 0€ 24kk " ja tuon hintaisia soppareita kauhisteltiin kalliiksi :D
Tänä vuonna ihan toistaiseksi voimassa olevat sopparitkin oli vain 7c pintaan, nousivat 11c tasoon kesällä ja vasta nyt syksyllä ampuivat katosta läpi yli 30c hintoihin. Meilläkin vielä tämä kuu 11c.

Toisin sanoen jopa toistaiseksi voimassa oleva on ollut sinun tarkastelujaksolla ihan hemmetisti halvempi. Määräaikaiset helposti 1/2 halvempia.

Itse en näe pörssisähköä ”järkevänä” kuin varaavissa sähkölämmitystaloissa (sis mlp, vilp isoilla varaajilla) joissa on sen verran automatiikkaa ja varauskykyä että päivän lämmöntarpeen saa yöllä ladattua. Näille pörssisähkö on ollut hyvin halpaa. Sen sijaan kerrostalossa kaikki pohjakulutuksesta poikkeava kuorma kulutetaan aina pörssin kalleimmilla tunneilla kun muutkin kuluttavat -> maksat aina ”kuukausituntikeskiarvoa” enemmän. Sähköautojen lataus voi toki nykypäivänä tuoda jonkin muunkin talouden kannatavuuden piiriin mikäli auton viemä energia on iso osa kokonaiskulutuksesta.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
88
Tervehdys, itsellä 36kk sopimus alkamassa Enefitin kanssa runsaan viikon päästä.
Ajattelin varmistaa onko tieto irtisanomismahdollisuudesta totta vai ei.
Lähetin asiakaspalveluun seuraavan viestin:


Ja heidän vastauksensa:


Kiinnostaisi luonnollisesti tietää sitooko tuo yrityksen edustajan tarjoama irtisanomismahdollisuus yritystä möyhemmin? Näkemyksiä kenelläkään tähän?
Saman vastauksen sain myös kun eilen kysyin. Jos hinnat laskee ensi vuonna merkittävästi ja sopimuksen irtisanominen hoituu ilman mitään sakkoja tai vääntämistä, niin tulee kyllä pysyttyä Enefitin asiakkaana.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 135
No mikäs siinä nyt oli soopaa?

Pidän toki itsekin todennäköisenä että tänä vuonna profiilivaikutus voi olla aikaisempia vuosia suurempi, koska näyttää todennäköiseltä että tänä vuonna sähkön hinta on juuri talvella poikkeuksellisen kallista.
Jokaisen vuorokauden sisällä kulutus ajoittuu kalleimmille tunneille ihan jo normaalin vuorokausirytmin mukaan, ellet optimoi kulutustasi.

Tulipa huvikseen laskeskeltua excelissä miten olisi omat kulutukset tulleet maksamaan pörssisähkönä kahdesta eri käyttöpaikastani. Noissa Vattenfalin hintatiedoissa taisi olla alv ja marginaali jo mukana.

Talo1 (vuoden keskihinta pörssisähköllä)
2018 4,91 snt/kWh
2019 4,65 snt/kWh
2020 3,05 snt/kWh
2021 8,23 snt/kWh
2022 12,58 snt/kWh

Talo2 (vuoden keskihinta pörssisähköllä)
2018 4,86 snt/kWh
2019 4,59 snt/kWh
2020 3,04 snt/kWh
2021 8,12 snt/kWh
2022 15,62 snt/kWh

Talo 1 on puulämmitteinen ja talo2 on maalämmöllä.

Sitten vertailuna määräaikaiset sopimukset mitkä olleet kulloinkin voimassa:
2018 3,72 snt/kWh, Fortum loppui vasta 27.6.2019
2019 3,99 snt/kWh, Helen
2020 3,99 snt/kWh Helen
2021 5,89 snt/kWh Lumme
2022 5,89 snt/kWh Lumme

Vuosi 2020 olisi tullut halvemmaksi pörssisähköllä. Toki mitään optimointia halvoille tunneille ei ole tehty kun tasahintaisilla sopimuksilla on kerran menty, että vähän olisi voinut eroa kuroa kiinni siten. Toki nuo omat kiinteähintaiset sopimuksetkin ovat olleet sieltä aikalailla halvimmasta päästä.
Jos sinulla on vielä datat tallella niin näistä olisi mielenkiintoista nähdä vertailukäppyrät joissa koko vuoden ajalta on keskimääräinen tuntihinta ja käytetyn sähkön määrä pylväinä.

Samoin kuin esim. tilasto siitä miten monena tuntina pörssin hinta on aina kuukausikohtaisesti ollut halvempi kuin nuo ottamasi hyvät kiinteähintaiset sopimukset.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 306
Onko joku seurannut onko määräaikaisten sopimushinnat tulleet yhtään alaspäin viime viikon aikana? Ei ole tarve itse vaihtaa, mutta en kerinnyt tsekkaamaan millaisia hintoja oli parisen viikkoa sitten.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Jos sinulla on vielä datat tallella niin näistä olisi mielenkiintoista nähdä vertailukäppyrät joissa koko vuoden ajalta on keskimääräinen tuntihinta ja käytetyn sähkön määrä pylväinä.
Tässä tältä vuodelta käppyrää omalta, ajanjakso heinä-elokuu (koko vuosi ei ollut kovin luettava). Spot tuntihinta punaisella, tuntikohtainen kulutus vihreällä.
Tuossa piikit vihreällä on joko sähkökiukaan lämmitystä tai sähköauton latausta. Jälkimmäistä osin koitettu ajoittaa yön tunneille, vaikka kiinteähintainen määräaikainen sopimus edelleen voimassa.
Hyvin tuossa etenkin alkupäässä näkyy kuinka kulutus ja spot huippuhinta seurailee toisiaan. Pörssisähköön jos siirtyisin, niin pitäisi varmaan kääntää unirytmit ihan päänlaelleen ;)

1663172354174.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2022
Viestejä
29
Onko joku seurannut onko määräaikaisten sopimushinnat tulleet yhtään alaspäin viime viikon aikana? Ei ole tarve itse vaihtaa, mutta en kerinnyt tsekkaamaan millaisia hintoja oli parisen viikkoa sitten.
Ei voi yleistää, mutta esimerkiksi Fortum tiputti ihan merkittävästi omaa 24kk tarjoustaan maanantaina tasolle 32,40 snt / kWh (+ 2,97€/kk). KSS Energia laittoi oman määräaikaisen taas tarjolle / tiputti hintaa 30,89 snt / kWh (+ 4,39€). Lisäksi Enefitillä yhä tarjolla kolmen vuoden sopimus 29,7 snt / kWh (+ 3,49€/kk) sekä Kokemäen sähköllä kahden vuoden soppari 32 snt / kWh (+ 3,99€/kk).

Muutama viikko sitten kun tuntui, että määräaikaiset poistuivat tai nousivat Helenin luvuille (50+ snt / kWh) ja Enefit oli ainoana ns. hinnoitteluvirhe niin nyt on useitavaihtoehtoja 30 snt / kWh tasolla.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
163
Äsken pamahti sähköpostiin Turku Energian sopimusvahvistus, päivätty alkavaksi 13.12. Tuo on siis se täälläkin silloin kesäkuussa kovasti mainostettu soppari Easy Energyn kautta. Ilmeisesti heilläkin on herätty tuohon sopimussakkoon, koska vielä silloin kesäkuun lopulla sakko oli 50€ yksiaikasähköllle, mutta nyt sopparissa oli tuollainen pykälä:
Mikäli asiakas yksipuolisesti haluaa purkaa sopimuksen kesken
sopimuskauden, on siitä sovittava myyjän kanssa. Tässä tapauksessa asiakkaalta veloitetaan määräaikaisen
sopimuksen määräajan umpeutumiseen asti kuuluvat perusmaksut ja vuosiennusteen (vuosiennuste arvioidaan
asiakkaan toteutuneen kulutuksen mukaisesti) mukaiset energiamaksut sekä mahdollisista asiakkaalla olevista
lisäpalvelutuotteista muodostuneet kulut. Käyttöpaikan vaihtuessa määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa
veloituksetta (muutto).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 526
Katsastin oman tuntikohtaisen kulutushistorian tammikuu - elokuu tältä vuodelta, ja pistin exceliin rinnalle tuntikohtaiset spot hinnat samalta ajanjaksolta. Määräaikaisen sopimuksen hinta olisi tullut olla 13,64 c/kWh jotta olisi ollut yhtä kallista kuin pörssisähkö tänä vuonna. Loppuvuosi voi vielä muuttaa tilannetta, ja veikkaan että voittajat tällä erikoisella ajanjaksolla on ne jotka onnistuneet tekemään 24kk määräaikaisia sopimuksia joskus noin vuosi sitten. Vielä viime elokuussa tässäkin topikissa foorumilaiset näkyy tarttuneen 4-5c/kwh määräaikaisiin sopimuksiin. Marrakuussa 2021 esim. tämmöistä ollut tyrkyllä " Vattenfall 6,85c/kWh + 0€ 24kk " ja tuon hintaisia soppareita kauhisteltiin kalliiksi :D
Minkähän takia tuota pidettiin kalliina, kun sähkö oli kallista jo 21 kesästä lähtien? Ei tuo tietysti halpakaan ollut.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
76
Saman vastauksen sain myös kun eilen kysyin. Jos hinnat laskee ensi vuonna merkittävästi ja sopimuksen irtisanominen hoituu ilman mitään sakkoja tai vääntämistä, niin tulee kyllä pysyttyä Enefitin asiakkaana.
Mä kysyin piruuttani asiaa 29.8 ja uudelleen 7.9 sähköpostitse, jotta saisin kirjallisena vastauksen varuiksi.
Ei ole vastattu mitään. Erikoista, että muille kyllä vastaillaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
16
Näyttää siltä, että pörssisähkön vangiksi jään, kun nykyinen soppari päättyy kuun lopussa eikä määräaikaista näillä hinnoilla uskalla ottaa. Millähän sähköyhtiöllä on paras sivusto kulutuksen ja laskun seuraamiseen? Verkkoyhtiöllä on ainakin kelvottomat, kuten nykyisellä sähköntoimittajalla. Johonkin väliin oli minulla Fortum, jolla oli ihan hyvä sivusto, näytti tunti/vuorokausitasolla spothinnan ja kulutuksen, joten näki aika hyvin miten optimointi onnistui. Fortumia en enää ota periaatesyistä. Väre mainostaa kovasti Väppiä markkinoiden parhaana appina, mutta onko se ja onko Väreen nettisivusto millainen, kun noita toteumakäppyröitä on mukavampi katsoa tietokoneen näytöltä? Väreellä on marginaali kalleimmasta päästä, mutta ei sillä enää tässä konkurssissa ole mitään merkitystä.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
373
Fingridin Datahub on mielestäni ihan käypä, kun näitä on nyt 1. kertaa tutkinut. Sieltä saa sitten datan ulos ja voi laatia excelit / Power BI rapsat oman maun mukaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 725
Varmaan joku ennätys
"Kulutus
6 995
MW

Tuotanto
7 991 MW

Tuonti - / vienti + (netto)
998 MW"

Ei tuu Etelä-Ruotsista mitään = laskenee hintaa?

Peruin tuon Enefitin 22.9 sentin sopparin, onnistui vaan ilmoittamalla kun 14vrk sisään meni.
En tiedä onko järkeä, mutta ei sähkölämmitystä ja ajattelin ottaa halvemman kunhan niitä jossain vaiheesa tulee, viimeistään ensi vuonna.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 380
Varmaan joku ennätys
"Kulutus
6 995
MW

Tuotanto
7 991 MW

Tuonti - / vienti + (netto)
998 MW"

Ei tuu Etelä-Ruotsista mitään = laskenee hintaa?

Peruin tuon Enefitin 22.9 sentin sopparin, onnistui vaan ilmoittamalla kun 14vrk sisään meni.
En tiedä onko järkeä, mutta ei sähkölämmitystä ja ajattelin ottaa halvemman kunhan niitä jossain vaiheesa tulee, viimeistään ensi vuonna.
No kyllähän tuo kohtuu halpaa nyt on 15€/MWh. Ensi keväänä sitten tiedät oli tuo viisas ratkaisu perua vai ei. Kun lämmitys ei ole sähköllä, niin kulutus lienee kohtuu pieni, joten riskikin on kohtuu pieni.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
440
Vähän kyllä kutittelis vaihtaa tuo karhun 1.10 alkava 39 senttii + kilkkeet päälle soppari tommoseen pörssiin ja ottaa sen kanssa riski.. viimoset 3 vk pörssi menny alaspäin hinnoissaan.. Riskihän se olis ja joko kostautuu tai ei kostaudu sit talvella..

Omalla kohdalla saa puilla kompensoitua lämmitykseen kuluvaa sähkön määrää joten sillä sais pikkasen anteeks sit taas jos sattus kostautumaan..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 815
Viestejä
4 272 125
Jäsenet
71 562
Uusin jäsen
lissaw96

Hinta.fi

Ylös Bottom