Sähköavusteiset polkupyörät (tieliikennekelpoiset)

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Joo, vaatii jo aika kovaa pokkaa tuohon lapsi sijoittaa
No jaa. Eipä toi poikkea takana olevasta istuimesta. Ihan yhtälailla sitä sattuu kaatuessa, on istuin edessä tai takana. Eli sama homma kummankin kanssa. Ei saa kaatua. Vai mitä pokkaa toi vaatii?

Kyllä mulla on tutuilla ollut tollaisia ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
39
No jaa. Eipä toi poikkea takana olevasta istuimesta. Ihan yhtälailla sitä sattuu kaatuessa, on istuin edessä tai takana. Eli sama homma kummankin kanssa. Ei saa kaatua. Vai mitä pokkaa toi vaatii?

Kyllä mulla on tutuilla ollut tollaisia ja hyvin toimii.

kyllä tämä paremman suojan tarjoaa, saa jalat kiinni koteloon ja lapsen kiinni istuimeen, samoin itse olet lapsen edessä.
Mutta kyllä se on parempi olla kaatumatta/kolaroimatta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 045
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?
Kävin juuri koeajamassa e-motionin ja saman hintaisen tai vähän kalliimman Haibike sduro 3.0:n. Shimanon moottori tuntui mielyttävämmältä. Haibikessä olisi muuten paremmat osasarjat. Pistin kuintenkin hankinnan jäihin kun ei tarvitse enää miettiä romutuspalkkion käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
631
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
441
Kyllähän tuo yllättävän paljon imee rahaa kun alkaa harrastaa. Pahin rahareikä on vaatteet. Ensin kun hommaa kesälle paitoja, irtohihoja, shortsit, bibsit, flättikengät, lukkokengät, teknisiä sukkia, reppuja kaikkia kokoja, juomarakkoja, juomapulloja, takkeja, sadetakkeja jne.

Sitten tulee se välikelin varustus. Pitkähihaisia pyöräilypaitoja, paksumpia housuja, takkeja ja kenkiä yms.

Ja tietty talvivarusteet kuten takit, talvikengät fläteille ja lukoille, merinovillapaitoja, paksumpia teknisiä sukkia, talvihousuja, eripaksuisia kypärähuppuja, hemmetisti erilaisia rukkasia ja paksuja hanskoja jne.

Äkkiä tuossa paloi kymppitonni parissa vuodessa sisältäen yhden sähkötäpärin ja luomutäpärin. Varusteiden osuus varmaan jotain 3k tuosta. Tosin halvemmallakin pääsee mutta en itse viitsi sniiduilla huonoja varusteita käyttäen kun kuitenkin ajan yli kymppitonnin vuodessa. Jokainen sekunti maastossa tai maantiellä kyrpii jos varusteet eivät ole kunnossa.

Työkaluihinkin saa uppoamaan tonnin ihan huomaamatta kun mukaan laskee kaikki autotallin varustelut. Sitten vielä tähän päälle erilaiset kypärät DH ajoon, Enduroon ja maantielle...
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
861
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
Eihän näitä kuulu laskea.
Harrastukset maksaa minkä maksaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
147
Minun ei oikeastaan vaatetus-, reppu- ja juomapuolelle tarvinnut hankkia muuta kuin talvikypärä. Maratonjuoksu-, hiihto- ja retkeilyharrastusten jäljitä löytyy sopivien vaatetusten lisäksi juomareppu ja juoksureppu, juomavöitä, kunnollisia juoma- ja termospulloja, sykemittari, pyörään tarakka/sivulaukkuja etc.

Arki/kuntoilu/retkikäyttöön hankittuun sähköpyörään on sitten pitänyt hankkia kaikenlaista varustusta suunnilleen näin:
• valaistus 400 €
• lukitus ja u-lukolle itse rakenneltu kunnollinen kiinnike 120 €
• tarakka ja siihen teetetyt adapterit, iso ruma kori harrastuksille ja pieni nätti kaupunkikäyttöön plus niihin pikakiinnitysadapterit 200 €
• lokasuojat 50 €
• plus monenlaista muuta, yhteensä noin 1000 €

U-lukon alapidin3.jpg


U-lukon alapidin4.jpg


Pyörän huollot päätin tehdä itse, joten piti hankkia kunnollinen huoltoteline sekä entisten lisäksi erikoistyökaluja, jotta periaatteessa kaikki kuluvat osat saa vaihdettua. Kuvasta puuttuu tulossa oleva ketjumitta. Uusi huoltolaukku piti hommata ja sinne tarvikkeet, kuvan ketjuvaha ja vaseliini eivät siellä ole mukana. Näihin kului suunnilleen 400 €.

Pyörätyökalut.jpg


Huoltolaukku1.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
631
Eihän näitä kuulu laskea.
Harrastukset maksaa minkä maksaa.
Vähän ot, mutta se on huono harrastus mihin ei kaikkia rahojaan saa upotettua.

Itse en kyllä lähtis laskemaan mitä on vuosien varrella mennyt..
Viestin tarkoitus ei ollut oikeastaan pitää kirjaa kuluista. Aluksi olin tulossa kehumaan, että taas meni 0,7 harrasteyksikköä vanteiden hankintaan, mutta kulua kirjatessa päätin lisätä mukaan pari muutakin esimerkkiä vuoden hankinnoista. Lopulta viesti eskaloitui kieli poskella tehdyksi esimerkiksi muille aloittelijoille. Mitään kiejanpitoa mulla ei aiheesta ole, vaan esimerkit oli puhtaasti muistilokeroista kaivettuja.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
147
Viestin tarkoitus ei ollut oikeastaan pitää kirjaa kuluista. Aluksi olin tulossa kehumaan, että taas meni 0,7 harrasteyksikköä vanteiden hankintaan, mutta kulua kirjatessa päätin lisätä mukaan pari muutakin esimerkkiä vuoden hankinnoista. Lopulta viesti eskaloitui kieli poskella tehdyksi esimerkiksi muille aloittelijoille. Mitään kiejanpitoa mulla ei aiheesta ole, vaan esimerkit oli puhtaasti muistilokeroista kaivettuja.
Kyllä varusteista muista pyörään liittyvistä hankinnoista kannattaa pitää kirjaa ja ottaa kuvia vakuutusten liitteeksi, jos/kun se pyörä sitten joskus varastetaan.
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
13
Tänne ketjuun eksyin noin kuukausi sitten ja aloin miettimään työsuhdepyörän hankintaa. Viimeksi olen polkupyöräillyt lapsena joskus 20-vuotta sitten.

Siihen aikaan ainakin omat pyörät olivat ihan peruslaitteita, mutta niiden hintaan kuului lokasuojat, tarakka, heijastimet, valot yms.

Nyt oli melkoinen yllätys että moniin ei sellaisia kuulunut. Itse kuitenkin halusin pyörän, jolla voisin taittaa tarvittaessa työmatkan, retkeillä ja käydä joskus jopa maastossa. Sähköavusteisuus oli ehdoton. Koitin tutustua eri osa-sarjoihin ja miettiä mikä olisi aloittelijalle riittävä taso, mutta kuitenkin huoleton.

Korona-aika teki pyörän hankkimisesta erittäin haasteellista, kun paikkallisissa liikkeissä, eikä edes kansainvälisissä verkkokaupoissa ollut juurikaan valikoimaa jäljellä.

Tänä aamuna kuitenkin bongasin verkkokaupasta seuraavan laitteen:
GIANT STANCE E+ EX PRO

Siinä tuntui olevan tässä tarjontatilanteessa paljon sellaista mitä pyörään halusin, joten tartuin heti tilaisuuteen.

Mitä mieltä raati on valinnasta? Onko jotain hyviä vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun pyörä aikanaan saapuu?

Tuossa vielä suora linkki kauppaan, josta pyörän tilasin: Giant Stance E+ EX Pro netistä | bikester.fi
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Tänne ketjuun eksyin noin kuukausi sitten ja aloin miettimään työsuhdepyörän hankintaa. Viimeksi olen polkupyöräillyt lapsena joskus 20-vuotta sitten.

Siihen aikaan ainakin omat pyörät olivat ihan peruslaitteita, mutta niiden hintaan kuului lokasuojat, tarakka, heijastimet, valot yms.

Nyt oli melkoinen yllätys että moniin ei sellaisia kuulunut. Itse kuitenkin halusin pyörän, jolla voisin taittaa tarvittaessa työmatkan, retkeillä ja käydä joskus jopa maastossa. Sähköavusteisuus oli ehdoton. Koitin tutustua eri osa-sarjoihin ja miettiä mikä olisi aloittelijalle riittävä taso, mutta kuitenkin huoleton.

Korona-aika teki pyörän hankkimisesta erittäin haasteellista, kun paikkallisissa liikkeissä, eikä edes kansainvälisissä verkkokaupoissa ollut juurikaan valikoimaa jäljellä.

Tänä aamuna kuitenkin bongasin verkkokaupasta seuraavan laitteen:
GIANT STANCE E+ EX PRO

Siinä tuntui olevan tässä tarjontatilanteessa paljon sellaista mitä pyörään halusin, joten tartuin heti tilaisuuteen.

Mitä mieltä raati on valinnasta? Onko jotain hyviä vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun pyörä aikanaan saapuu?

Tuossa vielä suora linkki kauppaan, josta pyörän tilasin: Giant Stance E+ EX Pro netistä | bikester.fi
Erikoisen pyörän kyllä löysit. Kai tolla töihin ajaa. Ja on varmaa siinä ihan hyväkin. Maastossaa vaikea nähdä tollaista...
Itse oisin katsonut kyllä vaikka tonne Canyonin Neuron:ONin suuntaan ja varustellut sitä. Ajo-ominaisuudet ois varmasti olleet paremmat + osat huomattavasti paremmat. Lähinnä siis jousitus ja runkogeometria (eli ne tärkeimmät). Mutta jos lokarit+tarakka on must olla suoraan asennettuna, niin sitten kai toi Giant on ok.

Appiukko just tilas lokareilla ja tarakalla tällaisen:
Pathlite:ON 7

Ei ole täysjousto, mutta just tollainen työmatkalle ja retkeilyyn sopiva. Maastoon ei tollakaan kyllä ole asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Kurkkasin myös to Giantin speksejä ja aika heikoilla osilla on. Hintaa kuitenkin 4400e. Mun mielestä huono valinta.

Esim. Canyonilta tohon rahaan ois saanut huomattavasti enemmän rahoilleen vastinetta. Tietty tollaisia täpäreitä lokareilla ja tarakalla ei oikein ole. Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.

Erilaisia frame bageja yms. löytyy, jos nyt retkeillä haluaa.
What Goes Into a Full-suspension Frame Bag
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
13
Erikoisen pyörän kyllä löysit. Kai tolla töihin ajaa. Ja on varmaa siinä ihan hyväkin. Maastossaa vaikea nähdä tollaista...
Itse oisin katsonut kyllä vaikka tonne Canyonin Neuron:ONin suuntaan ja varustellut sitä. Ajo-ominaisuudet ois varmasti olleet paremmat + osat huomattavasti paremmat. Lähinnä siis jousitus ja runkogeometria (eli ne tärkeimmät). Mutta jos lokarit+tarakka on must olla suoraan asennettuna, niin sitten kai toi Giant on ok.

Appiukko just tilas lokareilla ja tarakalla tällaisen:
Pathlite:ON 7

Ei ole täysjousto, mutta just tollainen työmatkalle ja retkeilyyn sopiva. Maastoon ei tollakaan kyllä ole asiaa.
Mikä noista osista on heikoin lenkki? Vertasin Cube Stereo Hybrid 120 Pro Allroadiin. Siinä oli Sramin SX sarjaa, jota oli moitittu vikaherkäksi. Tuon kaupanhan saa vielä onneksi perua. Cuben Stereo 120 Race allroad olisi ollut valintani mutta sitä ei mistään päin maailmaa tähän hätään saanut.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
75
Minulla on e290 ollut 500 km:n verran nyt talviaikana. Kovasti olen siitä tykännyt, mutta omiin tarpeisiini sitä on pitänyt varustella. Jos kiinnostaa, niin tämän ketjun sivulla 43 on tuunailuistani juttuja. Sen jälkeen olen vielä esim. vetänyt takavalon johdon suojaputkeen ja rakennellut U-lukolle paremman kiinnityksen yms. pientä.
Tuon e290 nyt sitten hommasin. Pyöräkauppa laittaa lokarit, valot ja tarakan valmiiksi, niin ei tarvitse ihan vastaavaa tuunailua tehdä, mutta U-Lukolle täytyy jotain kehitellä. Mielenkiinnolla odotan, että pääsee kokeilemaan!
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
147
Kurkkasin myös to Giantin speksejä ja aika heikoilla osilla on. Hintaa kuitenkin 4400e. Mun mielestä huono valinta.

Esim. Canyonilta tohon rahaan ois saanut huomattavasti enemmän rahoilleen vastinetta. Tietty tollaisia täpäreitä lokareilla ja tarakalla ei oikein ole. Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.

Erilaisia frame bageja yms. löytyy, jos nyt retkeillä haluaa.
What Goes Into a Full-suspension Frame Bag
Ei kannata lähtökohtaisesti suosituksissaan olettaa, että kaikille pyöräily on pääosin maaston kannokoissa ja kivikoissa kaahailua. Suurimmalle osalle pyöräily on arkista töihin ja asioinneille kulkua sekä tavallista maanteillä ja pyöräteillä kuntoilua. Itsellä pyöräily on pyöräretkeilyä/matkailua, kaupungissa asiointia ja tietenkin kuntoilua. Metsäteitä ja polkuja kyllä ajelen, mutten mihinkään äärimaastoon halua mennä kuin joskus satunnaisesti pakon sanelemana.

Minulle tärkeätä on se, että pystyn ajelemaan kurautamatta vaikka puku päällä. Retkitavaroiden pitää pääosin mennä tarpeeksi tukevalle tarakalle, ei mihinkään ihmepussukoihin ympäri pyörää. Ja sinne tarakalle pitää saada kiinni tavarakoreja ja sivulaukkuja yms. Enkä missään kesähelteessä tykkää mitään reppua pitää selässäni, se pitää saada tarakan koriin. Näihin tarpeisiini tuunaamani Tunturi e290 on tuntunut oikein hyvältä valinnalta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
No lähinnä, jos 4400e laittaa pyörään, niin kyllä silloin jo pitää saada laatuakin jonkin verran. Ei ole enää mitään hinnat alkaen kuitenkaan.

Eli mun mielestä toi ei ole 4400e arvoinen. Sitä koetin sanoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 576
Erikoisille toiveille (tarkallinen arkisähkötäpäri) täytyy olla erikoinen pyörä ja erikoisuus yleensä maksaa. Sanoisin, että takajousto tuo pyörään tiettyä fiilistä melkoisen paljon lisää. Sen, onko tästä lystistä syytä maksaa 4400e, päättää jokainen itse lompakkonsa kanssa. Tuossa segmentissä ei vaihtoehtoja paljoa ole ja ehkä ihan syystä.
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
13
No lähinnä, jos 4400e laittaa pyörään, niin kyllä silloin jo pitää saada laatuakin jonkin verran. Ei ole enää mitään hinnat alkaen kuitenkaan.

Eli mun mielestä toi ei ole 4400e arvoinen. Sitä koetin sanoa.
Tuo jäi alennuksien jälkeen karvan alle neljään tonniin. Tosiaan koitin kattoa että siinä on 625Wh akku, iso näyttö, Rock Shockin vaimentimet ja Shimanon 12 vaihteinen linja, Shimanon jarrut. Mitkä noista on olennaisesti huonommat kuin tuon hintaluokan laitteessa tulisi olla? Osaan sitten koeajossa kiinnittää noihin huomiota kun päätän pidänkö laitteen?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Tuo jäi alennuksien jälkeen karvan alle neljään tonniin. Tosiaan koitin kattoa että siinä on 625Wh akku, iso näyttö, Rock Shockin vaimentimet ja Shimanon 12 vaihteinen linja, Shimanon jarrut. Mitkä noista on olennaisesti huonommat kuin tuon hintaluokan laitteessa tulisi olla? Osaan sitten koeajossa kiinnittää noihin huomiota kun päätän pidänkö laitteen?
Rock shox ei vielä takaa mitään. Toi Recon silver on todella letku 32mm alajaloilla oleva halpiskeula. 35mm keulat ovat todella paljon tukevampia. Pyörä painaa liki 27kg, ja se on paljon. Toki lokarit sun muut lisäävät painoa. Itse en ole ihan varma Yamahan moottoristakaan. Shimano/Bosch tuntuisi varmemmalta. Muuten osat on ihan ok, ja kuluvia osiahan ne on ja voi päivittää halutessaan.
Alle 4te alkaa jo olemaan parempi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
147
Tarkoittin tässä muitakin kommentteja ja suosituksia. Jos joku pyytää suosituksia ja ilmoittaa, että käytettävissä on 2500 €, niin minusta tätä kysyjän rajaa pitää kunnioittaa ja siihen niitä suosituksia antaa. Monelle se ilmoitettu summa on jo tiukka satsaus, kun lapsetkin pitää ruokkia. Ei pidä ensimmäisenä ilmoittaa, että tuolla summalla ei kunnon pyörää arkeensa saa, ja että valinnan oltava täpäri tai muu tonnia paria kalliimpi.

Näillä ylisuosituksilla mahdollinen pyörän hankkija voi jättää koko homman kesken ja panee rahansa johonkin muuhun, kun ei tuolla summalla mitään käyttökelpoista tunnu saavan. Eli näissä suosituksissa helposti hifistelijä tuputtaa tavalliselle arkitallaajalle vain niitä omia mieltymiksiään unohtaen kysyjän todelliset tarpeet ja mahdollisuudet. Kuitenkin moni hoitaa ajelunsa ihan tyytyväisenä jollain Bilteman halpispyörällä ja pitää valintaansa oikein hyvänä.

Olenhan minäkin laittanut AV-laiteisiini 7000 €, mutta ymmärrän sen, että jos joku pystyy satsaamaan tonnin, niin en hänelle omia valintojani ala suosittelemaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
45
Olisiko vinkkiä sopivan runkokoon valintaan Canyon Neuron:ON 8? Omat mitat 180/88 ja laskuri ehdottaa M-kokoa. Canyonin chatistä kysyin ja sanoivat että myös L olisi ehkä ok jos tykkää isommasta pyörästä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Olisiko vinkkiä sopivan runkokoon valintaan Canyon Neuron:ON 8? Omat mitat 180/88 ja laskuri ehdottaa M-kokoa. Canyonin chatistä kysyin ja sanoivat että myös L olisi ehkä ok jos tykkää isommasta pyörästä.
Aika rajoilla. Canyoni laskuri taitaa vasta 184cm lähtien suosittaa L-kokoa. Mutta 88cm jalan sisämitta menee kyllä L-kokoon. Itse 173/82 ja M on passeli.

Appiukolle just pyörää kateltiin ja se on 183/86 ja M-kokoa laskuri suositteli. Kävi sitten kokeilemassa Roll Outdoorsin vuokraamossa
Polkupyörien vuokraus, opastetut maastopyöräilyt sekä upeat ajomaastot
Ja M oli ihan liian pieni. Kokeili pathlite:ONia ja Gran Canyon:ON:ia

Suosittelisin ehkä sullekin L-kokoa. Onko pitkät kädet? Jos on pitkät kädet, niin ehdottomasti L. Ja tosiaan ehkä muutenkin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
45
Aika rajoilla. Canyoni laskuri taitaa vasta 184cm lähtien suosittaa L-kokoa. Mutta 88cm jalan sisämitta menee kyllä L-kokoon. Itse 173/82 ja M on passeli.

Appiukolle just pyörää kateltiin ja se on 183/86 ja M-kokoa laskuri suositteli. Kävi sitten kokeilemassa Roll Outdoorsin vuokraamossa
Polkupyörien vuokraus, opastetut maastopyöräilyt sekä upeat ajomaastot
Ja M oli ihan liian pieni. Kokeili pathlite:ONia ja Gran Canyon:ON:ia

Suosittelisin ehkä sullekin L-kokoa. Onko pitkät kädet? Jos on pitkät kädet, niin ehdottomasti L. Ja tosiaan ehkä muutenkin.
Peilin edessä yksin mitattuna mittanauhalla niin käden pituus ~63-64cm kainalosta tuohon peukalon juureen. Ainakin jonkun sellaisen mittausohjeen löysin. En sitten osaa sanoa onko tämä pitkä vai lyhyt käsi.
Yksi seikka mikä puoltaisi M-kokoa olisi se, että vaimo myös pystyisi tarpeen tullen pyörää käyttämään. L-koko menee varmastikin aivan liian isoksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
931
Ensimmäiselle tuunaukselle suositus. Sisurit pois renkaista ja litkut kehiin (eli tubelesseiksi renkaat). Ei puhkea niin helposti ja voi ajaa pienemmillä rengaspaineilla, joka lisää pitoa ja mukavuutta.

Siitä se alkaa :)
Tämäkin mielipideasia, itse pari vuotta ajoin tubeless ja kyllästyin kun random aamuna saattoi olla kumi tyhjänä. Kiekot ja renkaat oli tubeless, asensin uusiksi useamman kerran, litkut oli Stania ja silti ne välillä oli tyhjänä.

Sisureilla ongelmia = 0, varsinkin jos panostaa kunnon pistosuojattuihin kumeihin.

Käyttöpyörään en laittaisi, jos on toinen harrastepyörä minkä kanssa jaksaa säätää niin sitten ehkä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Peilin edessä yksin mitattuna mittanauhalla niin käden pituus ~63-64cm kainalosta tuohon peukalon juureen. Ainakin jonkun sellaisen mittausohjeen löysin. En sitten osaa sanoa onko tämä pitkä vai lyhyt käsi.
Yksi seikka mikä puoltaisi M-kokoa olisi se, että vaimo myös pystyisi tarpeen tullen pyörää käyttämään. L-koko menee varmastikin aivan liian isoksi.
Toi Neuron:ON on mitoiltaan aika kompakti. L-Koossakin reach on vain 455mm, eli ei mitenkään pitkä nykystandardeilla. Monessa pyörässä L-koossa ollaan jossain 480-500mm, esim. Polen Staminassa S on jo 450mm ja L=510mm.

Tossa nyt yksi mielipide, joka puoltaisi L-kokoa:
Canyon Spectral:ON - Sivu 39
Tossa tosin Spectral, mutta noin on liki 1:1 mitoiltaan. Spectral ihan vähän isompi. Reach +10mmja ja stack +1mm
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Tämäkin mielipideasia, itse pari vuotta ajoin tubeless ja kyllästyin kun random aamuna saattoi olla kumi tyhjänä. Kiekot ja renkaat oli tubeless, asensin uusiksi useamman kerran, litkut oli Stania ja silti ne välillä oli tyhjänä.

Sisureilla ongelmia = 0, varsinkin jos panostaa kunnon pistosuojattuihin kumeihin.

Käyttöpyörään en laittaisi, jos on toinen harrastepyörä minkä kanssa jaksaa säätää niin sitten ehkä.
No jaa. 2011 alkaen kaikki omat maasturit tubelessina, lastenkin pyörät laittanut tubelesseiksi aikoinaan (teinejä tosin). Koskaan ei ole rengas tyhjennyt itsekseen.
Kun sähkärin ostin 2018 ja en heti laittanbut tubelessiksi, niin oisko lenkillä 3 mennyt sisuri... Sitten tubelessiksi ja liki 5tkm ongelmitta.

Oisko 10 vuoden aikana joku 5 kertaa tarvinnut tubelesseja paikkailla ja kaikki alamäki/endurohommissa. Aina matopaikalla onnistunut paikan päällä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 394
Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.
Kunnon lokarit... niitä ei kaikkii saa ja esim fattiin lähes mahdotonta ilman DIY meininkiä.

Minulle tärkeätä on se, että pystyn ajelemaan kurautamatta vaikka puku päällä. Retkitavaroiden pitää pääosin mennä tarpeeksi tukevalle tarakalle, ei mihinkään ihmepussukoihin ympäri pyörää. Ja sinne tarakalle pitää saada kiinni tavarakoreja ja sivulaukkuja yms. Enkä missään kesähelteessä tykkää mitään reppua pitää selässäni, se pitää saada tarakan koriin.
Työmatkapyörään tuo tarakka ja kunnon laukut on tosiaan tarpeellinen. Samoin ne oikeasti suojaavat lokasuojat. Itselle vain on myös tärkeää että pyörän saa riisuttua ylimääräisistä roinista helposti ja nopeasti, joten rakensin itse takalokarin kiinni tarakkaan. Bilteman tarakka taas on kiinni satulatolpassa pikakiinnikkeellä (+takaputkissa, koska ei joustoa, koska fat). Nyt siis saan koko tarakka + takalokari + laukut irti pyörästä kolmella pikakiinnikkeellä. Irroitukseen menee alle minuutti ja kiinnitykseen alle kaksi minuuttia. Maastoon lähtö ja sieltä takaisin tulo sujuu hyvin kivuttomasti tuolla setillä. Työmatkat taittuu kivasti roiskeilta suojattuna ja tavarat saa vesitiiviiseen takalaukkuun.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 416
Kunnon lokarit... niitä ei kaikkii saa ja esim fattiin lähes mahdotonta ilman DIY meininkiä.


Työmatkapyörään tuo tarakka ja kunnon laukut on tosiaan tarpeellinen. Samoin ne lokasuojat. Itselle vain on myös tärkeää että pyörän saa riisuttua ylimääräisistä roinista helposti ja nopeasti, joten rakensin itse takalokarin kiinni tarakkaan. Bilteman tarakka taas on kiinni satulatolpassa pikakiinnikkeellä (+takaputkissa, koska ei joustoa, koska fat). Nyt siis saan koko tarakka + takalokari + laukut irti pyörästä kolmella pikakiinnikkeellä. Irroitukseen menee alle minuutti ja kiinnitykseen alle kaksi minuuttia. Maastoon lähtö ja sieltä takaisin tulo sujuu hyvin kivuttomasti tuolla setillä. Työmatkat taittuu kivasti roiskeilta suojattuna ja tavarat saa vesitiiviiseen takalaukkuun.
Maastossa tosiaan kunnon lokarit on vain tiellä. Eli hyvä ois, jos sais irti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
125 043
Viestejä
2 444 856
Jäsenet
49 073
Uusin jäsen
Antero10

Hinta.fi

Ylös Bottom