- Liittynyt
- 31.01.2017
- Viestejä
- 1 124
Onko muuten
Onko muuten näiden Yhdysvaltoihin tarkoitetut 45 km/h (28 mph) versiot muuten samat moottorit, mutta esimerkiksi 48V akuilla?
Ei ainakaan Boschilla, Yamaha tai Impulse. Muista en tiedä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko muuten
Onko muuten näiden Yhdysvaltoihin tarkoitetut 45 km/h (28 mph) versiot muuten samat moottorit, mutta esimerkiksi 48V akuilla?
Tämä on muuten täyttä puppua.Shimanon Boost ei ole korkein avustustaso. Se on vain kiinteä avustus. Traililla saa ihan samanverran apua, mutta perusasetuksilla se vaatii polkijan omaakin työtä. Saa trailinkin konffattua potkimaan.
Eli Boostissa ei ole momentintunnistusta ja siksi se potkii. Trailissa on momentintunnistus, mutta ei tehorajoitusta (saa tosiaan konffattua ihan millaiseksi vaan).
Kiitos korjauksesta. No boosti on kyllä ainakin omiin ajoihin liki käyttökelvoton moodi. Se, että siinä jonkinlainen momentintunnnistus onkin, ei korjaa sitä vikaa, että parametrit on "liian jyrkät". No kai se on Shimanollakin huomattu, jos EP8 on tän suhteen parempi.Tämä on muuten täyttä puppua.
Boost tasolla on momenttitunnistus ja se on aivan yhtä lailla avustustaso kuin muutkin. Sen parametrit on vain niin äkkijyrkät että pienikin polkaisu saa heti täydet tehot ja polkemisen loputtua se vapauttaa vedon vasta viiveellä. Siitä tulee helposti mielikuva ettei siinä olisi momenttitunnistusta lainkaan, mutta kyllä siinä on. Voit itse testata ajamalla tasaisella, missä pyörän vauhti hidastuisi ilman polkemista, ja yrität ajaa boostilla alle 20km/h. Jos boost olisi ilman momenttitunnistusta niin meno olisi on/off/on/off/on/off nytkyttelyä. Sitä se ei ole, vaan höyhenen kevyellä polkemisella pyörä kulkee hitaammin ja avustettuna. Se on vain hyvin vaikeaa polkea jollain 2-5Nm voimalla. Tuollaisella voimalla se polkeminen muistuttaa enemmänkin poljinten pyörittämistä tyhjiltää kuin että polkisi oikeasti. Shimanolla boost taso on saatavilla vain tehokkaammissa malleissa ja ne on tehty maastoon/vuorille. Tuon boostin on siis tarkoitus olla sellainen moodi jolla isonkin mäen kiipeäminen onnistuu ja pyörä paikkaa myös ne polkemisen kuolleet pisteet. Eli renkaalle on jatkuva veto riippumatta polkimen asennosta. Boostilla se avustuksen vapautus tapahtuu pitkällä viiveellä ja sen kanssa pitää olla siksi varovainen mm. vaihteiden vaihtamisen kanssa. Vaikka itse lopetit polkemisen ennen vaihteeseen koskemista niin moottori potkii vielä hetken menemään. Trailin kanssa vastaavaa ei tapahdu. EP8 moottorilla ilmeisesti myös tuo boosti on nykyisin "luomumaisempi" ja tuota yliampuvaa tehoa on saatu huomattavasti pois. Pitäisi joskus testata sitäkin moottoria.
ps. testasin tämä tänään e8000 boost high asetuksilla.
Boostilla se avustuksen vapautus tapahtuu pitkällä viiveellä ja sen kanssa pitää olla siksi varovainen mm. vaihteiden vaihtamisen kanssa.
Sähkövaihteilla on. Mekaanisilla ei.Eikö näissä ole muuten vaihdetunnistinta? Eli kun vaihtaa, niin katkaisee vedon vähäksi aikaa, että ei tuhoa rattaita/ketjua.
No toikin on totta.Shimanollahan saa mukavasti itse muutettua noita avustusten jyrkkyyksiä joten ei ole mitään syytä tyytyä nykyiseen boostiin josnei siitä pidä.
Kannattaa katsoa saako jälkiasennuksena tällaisen palikan siihen kiinni. Tunnistaa, kun tulee jännitettä vaijeriin ja pysäyttää moottorin vähäksi aikaa. Ainakin Bafangin ja Brosen moottoreihin onnistuu. En voisi itse kuvitellakaan käyttöä enää ilman tätä.Sähkövaihteilla on. Mekaanisilla ei.
Kyllä se itsellä ainakin on niin automaatio jo luomupyöräilystä, että ei niitä vaihteita tule rusauteltua kuin ”tahallaan” jos väärään paikkaan ajaa väärällä vaihteella.Kannattaa katsoa saako jälkiasennuksena tällaisen palikan siihen kiinni. Tunnistaa, kun tulee jännitettä vaijeriin ja pysäyttää moottorin vähäksi aikaa. Ainakin Bafangin ja Brosen moottoreihin onnistuu. En voisi itse kuvitellakaan käyttöä enää ilman tätä.
Sama itsellä. Ei tule kyllä koskaan vaihdettu "veto päällä". Niin selkärangasta tulee kevennys. Olen kyllä huomannut uusilla sähhköpyöräilijöillä (ilman luomutaustaa), että vaihteet paukkuu...Kyllä se itsellä ainakin on niin automaatio jo luomupyöräilystä, että ei niitä vaihteita tule rusauteltua kuin ”tahallaan” jos väärään paikkaan ajaa väärällä vaihteella.
En oikein ymmärrä miten ilman tuollaista ei pärjäisi. Oikeastaan ajattelisin jopa, että ilman parempi, jalat kun tekee kevennyksen täysin huomaamatta ja oikeaan aikaan. Tuollainen vedonloppuminen voisi olla ärsyttävää, jos se katkos kestää aavistuksen liian pitkään.
Toki en ole kokeillut, niin en tiedä. Toisaalta en osaa kaivatakaan.
Luomupyöräilijä + boost = kovaa pauketta.Sama itsellä. Ei tule kyllä koskaan vaihdettu "veto päällä". Niin selkärangasta tulee kevennys. Olen kyllä huomannut uusilla sähhköpyöräilijöillä (ilman luomutaustaa), että vaihteet paukkuu...
Boostilla ei paljoa vaihteita tartte miettiä, kun se puskee niin kovaa...Luomupyöräilijä + boost = kovaa pauketta.
Mutta joo. Shimanon sähköisellä vaihtajalla saisi toki tuon vedon pois, mutta ei se nyt kovin paljoa opettelua vaadi että oppii eri avustusten toiminnan. Traililla se vaihtaminen menee käytännössä ihan samalla tavalla kuin luomulla, mutta boostia käyttäessä on kyllä pakko opetella extra kytkinviive, ennen kuin koskee vaihteeseen. Boosti on "mopomaiseen" ajoon tai niihin kovimpiin ylämäkiin. Trail puolestaan luomutuntumalle.
Ei ole.Eikö shimanon keskimoottorilla varustetuissa pyörissä ole vaihdetunnistimia suoraan tehtaalta vai miksi noista niin kovasti keskustellaan?
Lähinnä jos sillä ajelee "mopomaisesti" tietä pitkin ja välillä tarvitsee pysähdellä (risteyksiin) ja sitten taas kiihdyttää. Vaihteiden vaihtoon pitää varata sellainen hetki vapaata, ellei halua kuunnella pauketta.Boostilla ei paljoa vaihteita tartte miettiä, kun se puskee niin kovaa...
Joo, harmi homma. Eipähän tuo ole mikään yllätys, että palkasta tai siihen rinnastettavasta edusta lähtee maksuja. Toki verot juuri noin silloin tällöin yllättää ihmiset. Ihan kuin talvi, aina se tulee mutta aina yhtä yllättävästiEipä mennyt tämä työsuhdepyörän veroetukaan ihan putkeen
Verovapaa polkupyöräetu törmäsi odottamattomaan ongelmaan – ”Siitä myös maksetaan työeläkevakuutusmaksut”
Eläketurvakeskuksen tulkinta yllätti niin työnantajat, työntekijät kuin maan hallituksenkin.www.iltalehti.fi
– Polkupyöräedusta näytti tulevan kohtuullisen suosittu. Sen käyttö jäänee kuitenkin marginaaliseksi, kun työnantajille ja työntekijöille käy selväksi, että edusta pitää maksaa niin työnantajan kuin palkansaajankin sosiaalivakuutusmaksut, Rantahalvari kommentoi Iltalehdelle.
Toki verot juuri noin silloin tällöin yllättää ihmiset. Ihan kuin talvi, aina se tulee mutta aina yhtä yllättävästi
Boschin moottorilla varustetussa Scottin pyörässäni ainakin on tunnistin. Ei ole aavistustakaan, miten se on toteutettu, mutta veto katkeaa hetkeksi kun vaihtajaa naksauttaa. Ja ihan siis perinteisillä ratasvaihteilla mennään.Eikö näissä ole muuten vaihdetunnistinta? Eli kun vaihtaa, niin katkaisee vedon vähäksi aikaa, että ei tuhoa rattaita/ketjua.
Onko tästä jotain faktaa vai onko vaan oma fiilis? En ole missään ebike medioissa tms. kuullut puhuttavan tälläsestä ominaisuudesta ja yleensä vain painotetaan sitä, että kuskin olisi syytä vähän keventää polkaisua vaihdettaessa.Boschin moottorilla varustetussa Scottin pyörässäni ainakin on tunnistin. Ei ole aavistustakaan, miten se on toteutettu, mutta veto katkeaa hetkeksi kun vaihtajaa naksauttaa. Ja ihan siis perinteisillä ratasvaihteilla mennään.
No, jos vaikka suoraan Boschin sivuilta löytyisi tietoa vaihteen vaihto tunnistimesta. Eli kaikista Boschin moottoreista löytyy vaihteen vaihto tunnistin, ellei kyseessä ole napavaihteinen sähköfillari. Ja näin se on tainnu vuosia olla, että Boschin moottoreista moinen ominaisuus löytyy. Everything you need to know about the motor for Bosch eBike SystemsOnko tästä jotain faktaa vai onko vaan oma fiilis? En ole missään ebike medioissa tms. kuullut puhuttavan tälläsestä ominaisuudesta ja yleensä vain painotetaan sitä, että kuskin olisi syytä vähän keventää polkaisua vaihdettaessa.
Kyllä se oli jossain pyörän materiaaleissa mainittu, mutta en nyt pienellä kaivamisella löytänyt. En siis tarkoittanut, että pyörä jotenkin maagisesti katkaisisi voimansiirron kokonaan, vaan moottorin avustus vaan menee hetkeksi tauolle. Jos ajaja runttaa menemään täysillä, ei vaihtaminen eroa mitenkään sähköttömällä pyörällä ajelusta. Tuon havaitsee lähinnä suurimmalla avustuksella, jolloin kevyelläkin polkemisella painellaan 25 km/h.Onko tästä jotain faktaa vai onko vaan oma fiilis? En ole missään ebike medioissa tms. kuullut puhuttavan tälläsestä ominaisuudesta ja yleensä vain painotetaan sitä, että kuskin olisi syytä vähän keventää polkaisua vaihdettaessa.
Niin missäs tuolla semmoisesta puhutaan. Ei ole ainakaan omassa Boschissa mitään tuon kaltaista, enkä löydä laittamaltasi sivultakaan. Lämpimiksesi höpiset?No, jos vaikka suoraan Boschin sivuilta löytyisi tietoa vaihteen vaihto tunnistimesta. Eli kaikista Boschin moottoreista löytyy vaihteen vaihto tunnistin, ellei kyseessä ole napavaihteinen sähköfillari. Ja näin se on tainnu vuosia olla, että Boschin moottoreista moinen ominaisuus löytyy. Everything you need to know about the motor for Bosch eBike Systems
Näköjään. Tässa muutaman vuoden seurannut eMTB juttuja ja 2-vuotta vertaillu pyöriä ja moottoreita ennen hankintaa, eikä ikinä Boschin yhteydessä ole puhuttu kyseisestä toiminnosta.No, jos vaikka suoraan Boschin sivuilta löytyisi tietoa vaihteen vaihto tunnistimesta. Eli kaikista Boschin moottoreista löytyy vaihteen vaihto tunnistin, ellei kyseessä ole napavaihteinen sähköfillari. Ja näin se on tainnu vuosia olla, että Boschin moottoreista moinen ominaisuus löytyy. Everything you need to know about the motor for Bosch eBike Systems
Ilmeisesti sivuston alla taulukossa tuo "Gear shift detection"...Niin missäs tuolla semmoisesta puhutaan. Ei ole ainakaan omassa Boschissa mitään tuon kaltaista, enkä löydä laittamaltasi sivultakaan. Lämpimiksesi höpiset?
Niin missäs tuolla semmoisesta puhutaan. Ei ole ainakaan omassa Boschissa mitään tuon kaltaista, enkä löydä laittamaltasi sivultakaan. Lämpimiksesi höpiset?
No kaivetaan vielä yksi esimerkki fillarin arvostelu, jossa mainitaan tunnistimesta, jossa mekaaniset vaihteet. Ja tarkoituksella valittu vähän vanhempi arvostelu, että käy selväksi, ettei mikään uusi keksintö ole Boschilla.
Boostilla on viive, traililla ei juurikaan.No tämä selittää miksi Boschilla vaihtaimiset sujui paljon sulavammin kuin Shimanolla, toi Shimppa työntää veto päällä varmaan 1-2s vielä kun lopettaa polkemisen mikä takaa jatkuvat rutinat vaihtaessa.
Veikkaan, että toimii vastaavasti kuin Shimano. Toinen kertoo, kuinka paljon motti antaa polkijan tehon päälle. Eli avustus 100% tuplaa kuskin tehot 200% triplaa jne. 300% taitaa olla Shimanon max. Sit toinen luku kertoo max tehon. Shimanossa nm. Itsellä esim. Ecomoodi 60%ja 30nm, traili 70%/70nm ja boost 300%/70nmOstettiin talouteen Specialized Turbo Como 4.0. Tässä on bluetooth ja voi puhelimella säätää miten moottori antaa tehoja. Hyvä ominaisuus, koska usein näiden valmiit 1-2-3-profiilit ovat olleet vähän huonoja, eikä taloutemme toinen osapuoli ole oikein heikoimmasta tehosta hyötynyt lainkaan, kun antaa tehoja silloin todella vähän.
Moottorista voi säätää prosentteina erikseen avustusta sekä tehoa. Tavallaan hahmotan näiden eron, mutta en nyt kuitenkaan. Osaisiko joku selittää oikein rautalangasta, että miten pyörä käyttäytyy, jos säädän vaikkapa avustustukseksi 50 % ja tehoksi 100 %, tai toisinpäin: avustus 100 % mutta tehot 50 %?
Mikä näissä sähköpolkupyörissä vielä tänä päivänä maksaa kun kaikenlaisia sähkövatkainta moposta lähtien saa noin tonnilla, mutta näistä saa maksaa vähintään kaksi ?
Sama kuin sähköautoissa eli akku. Boschin, shimanon jne suljetun systeemin akku maksaa jo lähelle 1000e + muut sähkökilkkeet moottoreineen siihen lisäksi.Mikä näissä sähköpolkupyörissä vielä tänä päivänä maksaa kun kaikenlaisia sähkövatkainta moposta lähtien saa noin tonnilla, mutta näistä saa maksaa vähintään kaksi ?
Tarjous. Ovh. vajaat 2000e
Shimanolla, Boschilla yms. on omat suljetut järjestelmät, jossa pyytävät esimerkiksi akuista aivan järkyttäviä hintoja. Jostain pienestä 500Wh Boschin akusta joutuu esimerkiksi maksamaan 600-700 euroa vielä nykyäänkin. Lisäksi kysyntää on niin paljon, että pyörät menee kaupaksi korkeisiinkin hintoihin.
Mopossa heikommat kennot ja joku 1kg lisäpaino ei tunnu missään. Polkupyörään taas kilo lisäpainoa halvemmista kennoista olisi jo iso muutos. Ne merkkiakut maksaa juuri siksi että kennot ykköslaatua ja mahdollisimman kompakteja. Muutenkin joku mopon moottori saa olla vaikka 100% isompi kooltaan ja silloin voidaan käyttää heti halvempia osia.Jostain pienestä 500Wh Boschin akusta joutuu esimerkiksi maksamaan 600-700 euroa.
Mopossa heikommat kennot ja joku 1kg lisäpaino ei tunnu missään. Polkupyörään taas kilo lisäpainoa halvemmista kennoista olisi jo iso muutos. Ne merkkiakut maksaa juuri siksi että kennot ykköslaatua ja mahdollisimman kompakteja. Muutenkin joku mopon moottori saa olla vaikka 100% isompi kooltaan ja silloin voidaan käyttää heti halvempia osia.
Miksi formulat maksaa niin paljon? Saman painoisen pikkuauton saa muutamalla tonnilla ja yhtä paljon tehoa saa jenkki lava-autoihinkin.
Ja kuten mainittua sähköpyörän voit noutaa biltemasta tonnilla. Yhtä lailla siinä on takuut ja muut ja kahdella renkaalla kulkee.
Jep, mutta tuossa on LiFePO4(phylionin tai panasocin kennoja) akku ja se on kasattu Kiinassa. Isompi firma voi ostaa bulkkina kennoja, joten hinnat melkoisesti alhaisemmat kuin kuluttajilla. Alle 150 dollaria per 1 kWh hinnoissa keskimäärin nykyään mennään jo.Tarjous. Ovh. vajaat 2000e
Esimerkkinä akkulan hinnoilla tuon kokoiseen akkuun samsungin 30Q-kennot maksaisi 425 euroa. Siis pelkät akkukennot, ei edes koko akku. Lopulle mopolle jäisi hintaa 550 euroa. Huomaat varmasti itsekin, että jossakin on säästetty paaaaljon - tai sitten tarjous on vaan erittäin hyvä, eikä siten edusta yleistä hintatasoa.
Onko kenelläkään kokemuksia tästä pyörästä?: Serious Bear Peak 7000, black matt netistä | bikester.fi
Ympärivuotiseen ajoon tulee. Hieman tuo Shimano kysymysmerkki talvikelien suhteen. Meillä yksi pyörä, jossa ohjainyksikkö pätkii talvella ihan huolella.
Serious tyystin tuntematon merkki minulle. GZR Black rawia katsellut, mutta myös 27,5+ vois olla jees. Tallista löytyisi tuohon jo IceSpikerit vanteilla...
@pekkapojkaMielenkiinnosta kyselen, ostitko kyseisen pyörän? Ja jos ostit, miten on toiminut? Nyt itse mietin samaa mallia.
Notifikaatio tulee jo pelkästä lainauksesta. Älä siis spammaa enempää
Ostettiin talouteen Specialized Turbo Como 4.0. Tässä on bluetooth ja voi puhelimella säätää miten moottori antaa tehoja. Hyvä ominaisuus, koska usein näiden valmiit 1-2-3-profiilit ovat olleet vähän huonoja, eikä taloutemme toinen osapuoli ole oikein heikoimmasta tehosta hyötynyt lainkaan, kun antaa tehoja silloin todella vähän.
Moottorista voi säätää prosentteina erikseen avustusta sekä tehoa. Tavallaan hahmotan näiden eron, mutta en nyt kuitenkaan. Osaisiko joku selittää oikein rautalangasta, että miten pyörä käyttäytyy, jos säädän vaikkapa avustustukseksi 50 % ja tehoksi 100 %, tai toisinpäin: avustus 100 % mutta tehot 50 %?
Toivottavasti näistä oli jotain apua?
Melkein suosittelisin laittamaan vaikka Eco 30/100 Trail 60/100 ja Turbo 100/100, jos kyseessä on tuollainen normi kaupunkipyörä, millä ei ole tarkoitus hifistellä sen enempää Eli Peak vaan aina 100 prosenttiin ja sitten säädät Supportin itsellesi sopivaksi noihin Eco, Tour ja Turbo asetuksiin.
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaisella on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta
Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
Ebaysta tilaukseen kmc:n x11 ketjut, sieltä niitä saa hyvin: KMC 6/7/8/9/10/11Speed Chain 116/118 1/2X3/32" 11/128" MTB Bike Fit Shimano SRAM | eBayPitäisi hommata uudet ketjut kun venymä on yli 5mm toisessa ketjussa.
Pitkien 11v ketjujen saatavuus on vaan tosi huonoa. Varsinkin e-versiot ja mietin että pitäiskö vaihtaa SMC:n vai kasata useammasta Shimanon ketjusta HG:n takia.
Tänään pitäis DHL:n tuoda, lähti Saksasta 15. päivä. Oli pientä säätöä tilauksen kanssa, voin kertoa siitä myöhemmin.Jokos pyörä on saapunut?
Tänään pitäis DHL:n tuoda, lähti Saksasta 15. päivä. Oli pientä säätöä tilauksen kanssa, voin kertoa siitä myöhemmin.