Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Täytyy lisätä vielä tuosta Sramin NX vaihtajasta kun yllä jo ehdin manata sitä kun näyttää ja tuntuu rimpulalta.

Niin yksinkertainen säätö kuin B ruuvi eli vaihtajan ja pakan etäisyys oli säätynyt täysin pieleen, tietysti kun eturatas vaihtui isompaan ja ketjukin kiristyi tai sitten vaan ollutkin väärin mutta vasta nyt alkoi vaikuttaa kun vaihtui osia.

Säädön jälkeen (ihan mitalla sinnepäin) alkoi toimia kuin hullosta tuleen Pendolinon vessa.

Nyt polkemaan :cool:
MTB SRAM -vaihtajien suurimman rattaan ja ja varren ylemmän rattaan välin on oltava 14 mm, kun ketju suurimmalla rattaalla. Kyllä väärän etäisyyden huomaa siitä, etteivät vaihteet siirry kunnolla. Justiin eilen säädin B-ruuvista tätä omassa sähkömaasturissani.

SRAM B-ruuvi.jpg
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
 

Liitteet

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.

Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.

Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
Noita lukkorenkaita on muutamaa erilaista riippuen moottorin valmistajasta ja versiosta. Yleensä niissä itsessään lukee momentti johon ne pitää kiristää (pääsääntöisesti se taitaa olla noin 40Nm). Minä olen yleensä kiristellyt kaiken käsituntumalla, mutta toki se voi pahimmillaan kostautua myös yllä mainittuina ongelmina, mutta ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa:)

asd.jpg


Pyörätyökalut2.jpg
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehty umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie. :)

Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehtu umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
Ilmeisesti Broseen käy sama työkalu kuin Boschiin, esim. tämä:

Kalu
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie. :)

Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.

Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa:)



Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:

1654764706194.png
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:

Joo, tuosta kuvasta puuttuu vielä muutama jälkikäteen hankittu työkalu kuten se takapakan hylsy. Joskus tulevaisuudessa eteen tuleva etuhaarukan huolto on varmaan sellainen, mitä en itse viitsi alkaa tehdä, mutta huolto-osasarjan voisi jo ennakolta hankkia, kun se ei paljoa maksa, lähinnä tiivisteitä. Netistä kyllä löytyy valmistajan tekemät huolto-ohjeet, jos itse aikoo homman hoidella.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.

Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.
Juu, mielenkiinnolla odottaen että miten suoriutuvat hommasta. Kyseinen liike huoltaa täällä yleisiäkin pyöriä joten luulisi osaamista ainakin jonkin verran löytyvän. Kyllä kai tuota pienellä harjoittelulla itsekin huoltaa pyörän, tilana vaan ei jatkossa pidä olohuonetta jatkossa. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms :hmm:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.

Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
Samaa veikkaan. Kulunut ketju + uusi eturatas kombo? Itellä joskus jurisi kun ketju "tarras" eturattaaseen kaiken paskan seurauksena mitä oli voimansiirtoon kertynyt ja en ollut huomannut :D (talvi + liian märkä ketjuöljy)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...

Mutta kyllä itselläkin on aikamoinen kasa kaikkea työkalua. Just Shimanon sähkärin eturastasta varten ostin työkalun.

Ainakin Rokkarin keulojen perushuolto kannattaa opetella. Sen tekee puolessa tunnissa ja on kyllä helppo rasti
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
Shimanon sähkärien kammet nyt ainakin:

ja Sramin "self-extracting" kammenpultti

edt: tosin yhden tollaisen Sramin hajotin ja piti turvautua ulovetäjään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Kävinpä taas pikku lenkin huollon jälkeen. Nyt toimii hissitolppakin, vaijeri meni uusiksi - liekö ollut viallinen vai ottanut itseensä kokoamisen yhteydessä.

Huollossa sanoviat että akun mekanismissa on vikaa, täytyisi jaksaa naputella Canyonille takuulomake. Toistaiseksi ei ole tarvetta irrotella akkua joten pitää testailla, lähtisikö tuo tuosta pelaamaan - nyt akku ainakin ponnahtaa sen verran irti että sen saa pois paikoiltaan.

Lieneekö kuvittelua vai harjaantumista mutta Walk-asennolla tuntui tulevan helpommin portaatkin ylös.

Puijolla on uusi maastopyöräreitti, täytynee varata vielä ennen muuttoa jokin viikonloppu aikaa ja käydä koestamassa niin pääsee maasto-ominaisuudetkin testiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
105
volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms :hmm:
Toi Volspeed v4 on kyllä pirun hyvä. Itse tilasin tuolta. Keväällä pistin kiinni ja tyytyväinen olen ollut. Joitain säätö mahdollisuuksia ja itse laitettava lukitus koodi plussaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Ihmettelen keskieurooppalaisten verkkokauppojen pyöräkomponenttien hinnoittelupolitiikkaa! Kun esim. komponentin saksahinta on 150 euroa, niin toimitusmaan vaihtuessa Suomeksi hinta pompahtaa 180 euroon! Tätä ei mikään alv-ero selitä, sillä Saksan kohdalla ero on noin 4 %, eli tämän komponentin kohdalla vastaava suomihinta olisi 156 euroa plus sitten päälle korkeammat toimituskulut! Keskieurooppalaiset verkkokaupat siis rokottavat suomalaisia ostajia todella "epäreilusti", sama koskee myös monia elektroniikan kauppiaita. Siksi katsonkin aina ensimmäiseksi, löytyykö tavara Saksan Amazonilta, joka onneksi tyytyy vain veroeron lisäämiseen ja lisäksi useimmiten ilmaisiin toimituksiin.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.

Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.

Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
No yksi iso ongelma Suomessa on saatavuus. Voit tehdä moisia löytöjä kuten olet itse tehnyt mutta itse olen joutunut viimeiset kolme osan hankintaa tekemään sen perusteella että mitä saa. Jokainen osa oli mallia ainoa Suomessa. Takapakasta soittelin viime vuonna PK-seudulta Tampereelle asti kunnes löytyi jostain varaston perältä yhdestä liikkeestä. Samoin kävi akulle mitä piti vaihtaa ehjään. Luokkaa ainoa Suomessa (ainakaan mitä löysin tai sain liikkeitä kiinni, osa kun ei vastaa puhelimeen). Hinta noilla kaikilla aivan posketon saksan hintoihin verratessa (etenkin akku) mutta jos on pakko saada heti niin minkäs teet.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Niin no esim. ketju. Paikallinen liike ei ollut ja hinta 46€ jos tilaa. Bikester 32€ ja hyllystä. Eikä vissiin edes ollut se halvin.

Ketjulukko 6€, Saksassa oli muistaakseni 2.90€.

Prosentteina järjetön ero.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
282
Itse yritin löytää Kendan läskisisuria koossa 26”x4.8, mutta kaikki Suomessa myi ei oota. Löytyi sitten Tanskan maalta ja oli reilun vitosen halvempikin kuin täällä. Pistin sit toisenkin samalla tulemaan. Paljon näyttää tuskaa olevan saatavuuksissa.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Mulle tuli mahdolliseksi työsuhdepyörän hankinta ja olinkin jo aiemmin päättänyt hankkia eMTB:n rinnakkaiskäyttöön YT Jeffsyn kanssa. On todella heikko tarjonta tähän aikaan vuodesta, kun haussa on 29" molemmissa päissä, moottorina Bosch tämän vuoden smart-systeemillä tai EP8, akku 720-750 Wh ja keskitason alusta. Käytännössä vaihtoehdot ovat rajautuneet Focus Jam² 7.9, jota Larunpyörästä löytyy. Painavahan se on, mutta ne vähät testit mitä löysin, väitti pyörän olevan kuitenkin hauska ajaa.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Focusta katselin itsekin ja oikeastaan mulla hinta ohjasi Fanticin malliin. Toki se on 29-27.5 mutta minulle ei ollut väliä. Focus on varmaan toimiva joten ei muuta kuin hakemaan ja polkemaan :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Onko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?

Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan. :cool:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Onko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?

Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan. :cool:
Minä olen aivan noobi polkupyörillä. Brosesta juuri samanlainen kokemus, eli täydellinen moottori. Bosch avustaa mielestäni liikaa emtb:llä, mutta onneksi on off ja eco. Emtb:stä toki pidän kyllä, mikäli ei halua rasittaa itseään. Ehkä tekninen maastokin alkaa sujumaan, jos oppii luottamaan avustukseen. Halvemmalla silti piti mennä ja hintaisekseen bosch on hyvä, mutta broseen jos on halua sijoittaa, niin peukku sille
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
Tuohon se sopii kaikista parhaiten. Helppo alkaa tykätä pyöräilystä kun rasitus esimerkiksi ylämäissä ei nouse kohtuuttoman suureksi.

Kannattaa katsoa se oma budjetti ja siltä pohjalta miettiä vaihtoehtoja. Tuleeko ajoa enemmän asfaltilla, hiekalla vai metsäpoluilla, jne.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Täysin samaa mieltä. Kummasti helpottaa lähtemistä ja se kun innostuu siitä että ensimmäinen vastatuuliosuus ei vie hermoja. Lenkit pitenee, mielenkiinto lisääntyy ja kohta poljet räntäsateessa. :cool:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Ja mikä parasta, vaikka kunto olisi huono, saat kroppaa liikkeelle, lihaksia heräteltyä vähitellen enemmän ja enemmän ja syke on varsin tasainen (vs luomun törkeät piikit mäissä yms). Itselle ainakin oli iso iso juttu nuo mäkiosuuksien tasoitukset mäkisessä paikassa asuvana. Ylämäet eivät enää vituttaneet vaan olivat vain pieni lisätreeni joka ei pistä kuitenkaan kroppaa täysin hapoille. Joo joutuu polkemaan rajummin mutta sähkö tasaa tilanteen niin nätisti että itse pääsen pääosan mäistä 23-25kmh emtb modella ja loivemmat pitkät mennään joko sähkön ja pelkkien jalkojen rajamailla tai yli sähköavun. Lisänä, koska et polje itseäsi hapoille niin yhtäkkiä se pidempi lenkki ei tunnukaan huonolta idealta ja oletkin yhtäkkiä ollut siellä, täällä ja tuolla. Nimimerkillä sanoin "Käyn vain vähän availemassa uusia jarrupaloja tuolla pidemmissä mäissä, menee varmaan 20min.", ennen koko yön kestänyttä lenkkiä :D

@Junaski ainoa neuvo fillarin ostoon on että hanki fillari missä on laadukas moottori, sähköt ja runko. Kaiken muun voit/joudut vaihtamaan myöhemmin kun budjetti sallii. Eli älä katsele rengaskuvioita, jarruja jne. Katso muu tekniikka. Jytkymmätkään jarrut eivät maksa enää maltaita, renkaat kannattaa aina ostaa niin hyvät kuin voi ja nimenomaan omaan ajotapaan/maastoon parhaat (bonuksena esim Cuben mukana tulleet renkaat olivat kyllä merkkirenkaat mutta Cuben spekseihin valmistettu ja kuten autopuolella, rengas joka on identtinen, olikin eri rengasseosta ja tässä tapauksessa alkoi halkeilla), satula riippuu niin omasta perstuntumasta, gripit voi vaihtaa halvalla juuri sellaisiin kun haluaa jne jne jne. Ajattele tuo ns. alkusijoituksena peruspakettiin jonka ympärille rakennat pyörän minkä haluat. Jos taas päätyy tilanteeseen ettei kiinnosta niin myy pois jo kesällä jos saat fiksun tarjouksen tai myy pois keväällä kun into on kovimmillaan.

Itse poljen vieläkin tyytyväisenä 2016 mallin pyörällä ja lukuunottamatta paria fyysisesti osumaa ottanutta ongelmaa ja normi kulumaa... ei ongelmia. Aina kun jotain hajoaa niin vaihtaa parempaan tai itselle mieleisempään. Tähän mennessä ainoa sähköihin liittyvä asia mikä pitäisi vaihtaa on todnäk. näyttö jonka akku alkaa kuolla. Itse pyörässä on orkkista etuvanne, runko, jousitus, vaihtaja ja sähköt. Kaikki muu on vaihtunut jossain vaiheessa aina askeleen parempaan tai mieleisempään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
Kyllä se parempikuntoisellekin toimii. Tuoreilla jaloilla on vaikea olla polkematta Täysiä ja sitten kun mehut on miehestä tiristetty ja sijainti on 10 km kotoa, on se kiva kun sähkö vie takaisin. Ilman akkua tuli tehtyä paljon lyhyempiä ja hitaampia lenkkejä ihan vaan varmuuden vuoksi.

Pyörän valintaan ei ole oikein muuta vinkkiä kuin että keskimoottorilla, ja sopiva malli löytyy koeajamalla.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Mäkin lähdin tänään töiden jälkeen ajelemaan ja lenkki vei ensin täysin umpikujaan metsään ja sieltä sitten hiekkateitä ja metsäpolkua pitkin kaikkiaan noin 25km.

Ilman sähköä en olisi edes lähtenyt sen verran laiskotti. :btooth:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kattelin just hintoja ja niiden perusteella pitänee kävellä lähikauppaan joka päivä ostamaan euron arpa. Eiköhän se kunto siinäkin kasva kun 365 kertaa vuodessa sen tekee, sitten jos sattuu voittamaan niin voikin ostaa tavallisen polkupyörän.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 800
GZR Pedelec plus pyörästä meni ilmeisesti latausliitin rikki kun joku kompuroi johtoon. Tarkastelin yleismittarilla, että akun omista navoista tulee sama jännite mitä latausliittimestä, laturi myös antaa oikea jännitteen. Eli kaikki on kunnossa mutta ei lataa. Jos laitan hyppylangat akun omaan "riviliittimeen" akku latautuu. En vain näe silmällä tai tunne mitään vikaa tuossa RCA liittimessä, levitin keskinastaakin että varmasti ottaa kontaktin mutta ei vaan lataa. Onko jollain kokemusta vastaavasta? Saakohan tuohon jostain kaupasta uutta liittintä?

Tuosta näkee kuvan jossa akun liitännät: 13.5US $ 25% OFF|2022 Metalen Ingebouwde Batterij Behuizing Voor 36V 48V 52V 350W 500W 750W 1000W Verborgen Elektrische Fiets Ebike Batterij Doos|Electric Bicycle Battery| - AliExpress
osaako kukaan sanoa, mistä kaupasta suomessa saisi näitä sopivia liittimiä akkuun, se pitänee vaihtaa, ei tarvinne olla samanlainenkaan kunhan sopii akun koteloon, voihan se laturin päähän helposti sitten vaihtaa..
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
osaako kukaan sanoa, mistä kaupasta suomessa saisi näitä sopivia liittimiä akkuun, se pitänee vaihtaa, ei tarvinne olla samanlainenkaan kunhan sopii akun koteloon, voihan se laturin päähän helposti sitten vaihtaa..
Osa irti ja mallin tai valokuvan kanssa kyselemään elektroniikkaliikkeistä ja/tai akkuja korjaavista liikkeistä? Partco, Yleiselektroniikka, Proakku jne.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Huh huh..... Taas akkua tyhjennetty ja kilsoja kerätty. Pyörä toiminut todella hyvin mutta takaiskarissa havaitsin paineiden laskua. Toki vasta kun pyörä oli ollut jo hetken parkissa.

Ps. Kevennys sallittakoon näin perjantaina, niin ja joo alkuperäiset polkimet pitää vaihtaa kun ehtii. Menee nuokin muuten mutta liian pienet :whistling:
 

Liitteet

Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Canyonin juomapulloteline ja -pullo tulivat, täytyy kohta loman alkajaisiksi laittaa kiinni ja koestaa. Loman kunniaksi voi kerranki nautiskella asennusoluen samalla.

Seuraavat ajot taitavat näillä näkymin olla sitten muuttopäivän jälkeen kun siirrän tuon ajamalla uuteen osoitteeseen. Toivottavasti vuokratun lisävaraston saa käyttöön siihen mennessä niin voi ajaa pyörän suoraan sinne. Oveen tulee älylukko niin pyörän ottaminen ulos ajamista varten nopeutuu jatkossa huomattavasti.

Mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan niin tällaisen hankin varaston oven lukoksi.

 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Huh huh..... Taas akkua tyhjennetty ja kilsoja kerätty. Pyörä toiminut todella hyvin mutta takaiskarissa havaitsin paineiden laskua. Toki vasta kun pyörä oli ollut jo hetken parkissa.

Ps. Kevennys sallittakoon näin perjantaina, niin ja joo alkuperäiset polkimet pitää vaihtaa kun ehtii. Menee nuokin muuten mutta liian pienet :whistling:
Tämmönen teline itsellä janojuomille:)

Topeak Bottle Cage 3.jpg
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
On ihan mahdottoman ahdas tuo täpäri-Canyonin pullotelineen paikka. :(

Ei mene edes litrainen Suomi-viina kun kaula ottaa kiinni vaikka teline on alimmassa asennossa. :tdown:

Noin testin vuoksi kokeilin kuitenkin 0,75l Osheen ja hyvin näkyy nyt menevän. Kelpaa jatkossa lähteä lenkille kun mukaan ei tarvitse enää kuin luurin (kaikki ovet aukeaa luurilla). :)
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
On ihan mahdottoman ahdas tuo täpäri-Canyonin pullotelineen paikka. :(

Ei mene edes litrainen Suomi-viina kun kaula ottaa kiinni vaikka teline on alimmassa asennossa. :tdown:

Noin testin vuoksi kokeilin kuitenkin 0,75l Osheen ja hyvin näkyy nyt menevän. Kelpaa jatkossa lähteä lenkille kun mukaan ei tarvitse enää kuin luurin (kaikki ovet aukeaa luurilla). :)
Mulla on tuon Topeakin pullotelineen alla sovitin, millä telinettä saa puoli reikäväliä ylöspäin - tai alaspäinkin. Normireikiin pullopaikka olisi alempana ollut liian ahdas. Paketissa tuli kaksi tällaista sovitinta, ja jos jollain tällainen tarve, niin voin tämän sovittimen postittaakin. Topeakin pullotelinettä voi säätää leveämmäksi ja korkeammaksi tarpeen mukaan. Max. halkaisija noin 80 mm.

Topeak Bottle Cage 1.jpg
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Mulla on tuon Topeakin pullotelineen alla sovitin, millä telinettä saa puoli reikäväliä ylöspäin - tai alaspäinkin. Normireikiin pullopaikka olisi alempana ollut liian ahdas. Paketissa tuli kaksi tällaista sovitinta, ja jos jollain tällainen tarve, niin voin tämän sovittimen postittaakin. Topeakin pullotelinettä voi säätää leveämmäksi ja korkeammaksi tarpeen mukaan. Max. halkaisija noin 80 mm.

Näytti ainakin toistaiseksi menevän Canyonin oma pullo ja tuo Oshee kiinni ongelmitta niin pärjään varmaan noilla. Jätetään toki muille jos tarvetta on - hienoa että täältäkin löytyy intoa auttaa harrastajia. :thumbsup:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 295
Oveen tulee älylukko niin pyörän ottaminen ulos ajamista varten nopeutuu jatkossa huomattavasti.
Kertoisitko tyhmälle miten tuo voi olla huomattavasti nopeampi kuin joku avaimellinen joka aukeaa 10 sekunnissa josta 5 menee siihen että ottaa avaimen taskusta ja laittaa takas..

Vai onko lukossa joku proximity sensor. Kuinka kauan siinä kestää akku tai patteri pakkasessa?
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 482
Kertoisitko tyhmälle miten tuo voi olla huomattavasti nopeampi kuin joku avaimellinen joka aukeaa 10 sekunnissa josta 5 menee siihen että ottaa avaimen taskusta ja laittaa takas..

Vai onko lukossa joku proximity sensor. Kuinka kauan siinä kestää akku tai patteri pakkasessa?
Juuri alan vasta hypistelemään mutta tuossa on pin-koodi tai sitten avaus puhelimella.

Avaimellisessa oli se taika että siihen pitää olla se avain. Jatkossa myös ulko-ovet sekä asunnon ovi toimivat puhelimen Bluetoothila joten avainnippua ei ole tarvis kantaa ollenkaan mukana.

Tuossa on CR2-paristo jonka käyttöikä on n. vuosi. 9V paristolla saa myös avattua pariston vaihtoa varten.

e. Luvataan myös toimivuus pakkasessa. Itselle tulee lämpimään varastoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kaikkialle sitä päätyykin kun vaan ajelee ajatuksella, että kyllä tämä polku johonkin vie. Ensin oli tasaista soratietä, sitten vähemmän käytettyä, mutta urista päätellen autolla ajettua metsätietä, joka muuttui ihan ajokelpoiseksi poluksi, joka kapeni ja kapeni... Pyöräkään ei nyt ihan sovellu tuollaiseen maastoon. Noh, pois selvittiin vähän kantamalla ja muutaman sadan metrin päässä kuvan ottopaikasta polku palasikin jo sille soratielle, mistä lähdettiin.

IMG_20220616_210653362.jpg
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Kaikkialle sitä päätyykin kun vaan ajelee ajatuksella, että kyllä tämä polku johonkin vie. Ensin oli tasaista soratietä, sitten vähemmän käytettyä, mutta urista päätellen autolla ajettua metsätietä, joka muuttui ihan ajokelpoiseksi poluksi, joka kapeni ja kapeni... Pyöräkään ei nyt ihan sovellu tuollaiseen maastoon. Noh, pois selvittiin vähän kantamalla ja muutaman sadan metrin päässä kuvan ottopaikasta polku palasikin jo sille soratielle, mistä lähdettiin.

Mä päädyin tänään ensin tekstille "yksityisalue" ja sitten testasin Brosen kävelyavustinta kun kiipesin kivikasan yli takaisin polulle. Kartan mukaan piti päästä mutta nuo mökit nousee nykyään nopeammin kuin sienet maasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 256
Viestejä
4 192 589
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom