Sähköavusteiset polkupyörät (tieliikennekelpoiset, max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Ei muuta kuin raakaa ajoa. Ja mukavahan se on tuota katsella sisälläkin. Meillä vaimo ei antanut lupaa tuoda makkariin :btooth:

Ja työkalut lattialla...... Oi joi..... :cool:

Ja vinkki että älä säilytä ketju isoimmalla takarattaalla..... Vaihtaja pinnistelee turhaan. :cool:
Juu, osa työkaluista vielä kuvassa siinä kun taisin juuri satulan säätää kohdalleen.

Isoimmalla rattaalla tuo kuvassakin on, eilen lenkin jälkeen oli toiseksi alimmalla mutta ajoin vielä sen verran että vaihdoin takaisin suurimmalle. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 901
Isoimmalla rattaalla tuo kuvassakin on, eilen lenkin jälkeen oli toiseksi alimmalla mutta ajoin vielä sen verran että vaihdoin takaisin suurimmalle.
Niin siis teoreettisesti nimen omaan ei kannata säilyttää isoimmalla rattaalla. Vaan pienimmällä rattaalla, eli suurimmalla vaihteella, jolloin vaihtaja lepää vaihtajan rajoitinruuvin varassa ja vaijeri on löysä. Muilla vaihteilla vaijeri on kiristettynä, joka voi pitkällä aikavälillä venyttää vaijeria.

Onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä, niin tuskin. En itse ole koskaan katsonut mikä vaihde on päällä, kun pyöräilyn lopetan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Niin siis teoreettisesti nimen omaan ei kannata säilyttää isoimmalla rattaalla. Vaan pienimmällä rattaalla, eli suurimmalla vaihteella, jolloin vaihtaja lepää vaihtajan rajoitinruuvin varassa ja vaijeri on löysä. Muilla vaihteilla vaijeri on kiristettynä, joka voi pitkällä aikavälillä venyttää vaijeria.

Onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä, niin tuskin. En itse ole koskaan katsonut mikä vaihde on päällä, kun pyöräilyn lopetan.
Itse olen iän kaiken pitänyt kaikissa pyörissä tuolla isoimmalla rattaalla eikä ole tainnut kertaakaan tarvita vaijeria vaihtaa. :D

Mutta täytyypä huomioida jatkossa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 108
Itse olen iän kaiken pitänyt kaikissa pyörissä tuolla isoimmalla rattaalla eikä ole tainnut kertaakaan tarvita vaijeria vaihtaa. :D

Mutta täytyypä huomioida jatkossa.
Säätämisen tarpeestahan tuossa oli puhe, eikä vaihtamisesta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Säätämisen taepeestahan tuossa oli puhe, eikä vaihtamisesta ;)
No juu, yhtä vähän on tarvinnut säätää. En ole tosin mikään aktiivipyöräilijä ja edellisestä kerrasta taitaa olla n. 10v aikaa. Aikanaan tuli ajettua kiintiö sen verran täyteen ettei ole hetkeen tehnyt edes mieli kokeilla vaikka perushybridi onkin mukana kulkenut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 467
Tässä Cuben omassa kuvassa näyttää vielä, että olisi tuo perinteinen reikä tuossa poikkiputkessa



Oikeasti on joku tämmöinen ihme kolo, johon pitäisi vissiin joku ihme muovipalikka pistää, mutta eivät tietenkään myy sitä noitten lokarien mukana. Alareunan kiinnitys oli myös jotenkin ihmeellinen, en edes enempää viitsinyt asiaa tutkia. Harmi vaan, kun tuli ostettua Cuben romu, kun olisi ollut pyöriä tarjolla valmistajilta, jotka eivät kuseta asiakkaitaan.
Vaikea sanoa nykytlanteesta, 3x Cuben romua ollut ilman ongelmia ja kaverilla 1kpl... Pistää kyllä yhden käyttäjon huono kokemukset kyseenalaisiksi jos ei faktaa ole tarjota.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 108
Vaikea sanoa nykytlanteesta, 3x Cuben romua ollut ilman ongelmia ja kaverilla 1kpl... Pistää kyllä yhden käyttäjon huono kokemukset kyseenalaisiksi jos ei faktaa ole tarjota.
Eilen tuli oma cube stereo hybrid 140 hpc race täpäri. Siinä ei ollut minkäänlaisia paikkoja lokareille, mutta edellä mainitut SKS lokarit menee ja istuvat kuin nakutettu. Acid merkilläkin on kyllä jokin täpäri lokasuojasetti, mutta en laittaisi, kun kuvista jo näkee etteivät istu, ainakaan hyvin.

Pyörästä muutenkaan ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pääasiassa kaikki ruuvit oli kireällä (ohjaustanko piti tietenkin kiristää), vaihteet säädetty, vaihtaja rasvattu ja renkaissakin ilmaa, ettei voi kyllä valittaa! Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen pyörään ja laatuun (ainakin vielä).

Ostajan katumusta lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa hinta/laatusuhteessa. Ei varmasti olisi pitänyt noin kallista hankkia, kun ei ole edes ikinä maastossa ajanut, mutta tähän sopiikin hyvin kummelista lainaus "kyllä se vaan on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä"
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 901
Vaikea sanoa nykytlanteesta, 3x Cuben romua ollut ilman ongelmia ja kaverilla 1kpl... Pistää kyllä yhden käyttäjon huono kokemukset kyseenalaisiksi jos ei faktaa ole tarjota.
Luultavasti vain ostanut lokasuojasetin, joka ei ole yhteensopiva kyseisen pyörän kanssa. Tai sitten on ollut yhteensopiva ja setin mukana on tullut adpterit, mutta ei ole niitä huomannut käyttää. Tai sitten olisi pitänyt ostaa se 2 euron arvoin adapteri siihen väliin.

Joissakin Cuben pyörissä siis on tuollainen outo kiinnitys, mutta ei kaikissa. Taitaa olla vain maantie/gravel malleissa joissakin.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Eilen tuli oma cube stereo hybrid 140 hpc race täpäri. Siinä ei ollut minkäänlaisia paikkoja lokareille, mutta edellä mainitut SKS lokarit menee ja istuvat kuin nakutettu. Acid merkilläkin on kyllä jokin täpäri lokasuojasetti, mutta en laittaisi, kun kuvista jo näkee etteivät istu, ainakaan hyvin.

Pyörästä muutenkaan ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pääasiassa kaikki ruuvit oli kireällä (ohjaustanko piti tietenkin kiristää), vaihteet säädetty, vaihtaja rasvattu ja renkaissakin ilmaa, ettei voi kyllä valittaa! Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen pyörään ja laatuun (ainakin vielä).

Ostajan katumusta lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa hinta/laatusuhteessa. Ei varmasti olisi pitänyt noin kallista hankkia, kun ei ole edes ikinä maastossa ajanut, mutta tähän sopiikin hyvin kummelista lainaus "kyllä se vaan on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä"

Kyllä mäkin mietin hetken kun oman ekan sähkärin ostin viikko sitten ja vaikka kuinka korpeaa hinta on jokainen ajokokemus ollut pelkkää hymyä toistaiseksi. Naapuri katseli ja totesi happamasti "vuoden päästä tuommoisen saa tonnilla" Mä olen uskonut niin kaksi edellistä vuotta ja nyt lopetin jahkailun :cool:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
597
Luultavasti vain ostanut lokasuojasetin, joka ei ole yhteensopiva kyseisen pyörän kanssa. Tai sitten on ollut yhteensopiva ja setin mukana on tullut adpterit, mutta ei ole niitä huomannut käyttää. Tai sitten olisi pitänyt ostaa se 2 euron arvoin adapteri siihen väliin.

Joissakin Cuben pyörissä siis on tuollainen outo kiinnitys, mutta ei kaikissa. Taitaa olla vain maantie/gravel malleissa joissakin.
Tässä videossa on Cuben lokasuojat. Kohdassa 1:15 näkyy tuo standardi lokasuojien kiinnityskohta. Tuommoista ei siis ole ollut olemassakaan pariin vuoteen Cuben pyörissä, vaan se pultti tulisi lokasuojan läpi alapuolelta. Missään Cuben sivuilla ei tästä muutoksesta ole minkäänlaista mainintaa. Yritin kysyä asiakaspalvelusta niiltä, että miten vitussa tämä muka pitäisi tuohon romuun asentaa, niin eivätpä viitsineet vastata yhtään mitään. Aivan täysi kusetusfirma.
Mistä vitusta olisin voinut tietää, että vaihtuukin yhtäkkiä aivan toisenlainen kiinnitys noihin perkeleen lokareihin. Ostin tuon Hyde Racen viime vuonna, ja tässä on tuo aivan järjetön kiinitys. Edellisen vuoden mallissa oli vielä normaali kiinnitys.
Tilasin saksasta pyörän ja samalla SKS-lokasuojat. No, nämä lokarit eivät tietenkään sopineet, joten katsoin Cuben omilta sivuilta, mitkä Cuben lokarit sitten sopisivat. Tilasin sitten semmoiset Cube Acid lokarit, mitä kehuivat sopiviksi tuohon romuun. No, eihän ne tietenkään käyneet, vaikka täysin samat lokarit tilasin, mitä kovasti mainostivat CUBEN omilla sivuilla. Aivan täyttä kusetusta. Vittu, mitä paskaa. Kahden lokarit aivan turhaan ja toiset vielä piti varmasti käydä, mutta eivätpä vaan käyneetkään. Asiakaspalvelu ei viitsi vastata, kun kysyin, että miksi mainostavat omia lokareitaan sopiviksi, mutta eivät sitten sovikaan. Tai ehkä ne liiman ja nippusiteiden kanssa olisi saanut paikalleen. Joko selvisi, miksi en tule koskaan yhtään Cuben polkupyörää ostamaan.


Tässä videossa kohdassa 00:20 näkyy tuo poikkitanko, joka on siis muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 467
Eilen tuli oma cube stereo hybrid 140 hpc race täpäri. Siinä ei ollut minkäänlaisia paikkoja lokareille, mutta edellä mainitut SKS lokarit menee ja istuvat kuin nakutettu. Acid merkilläkin on kyllä jokin täpäri lokasuojasetti, mutta en laittaisi, kun kuvista jo näkee etteivät istu, ainakaan hyvin.

Pyörästä muutenkaan ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pääasiassa kaikki ruuvit oli kireällä (ohjaustanko piti tietenkin kiristää), vaihteet säädetty, vaihtaja rasvattu ja renkaissakin ilmaa, ettei voi kyllä valittaa! Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen pyörään ja laatuun (ainakin vielä).

Ostajan katumusta lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa hinta/laatusuhteessa. Ei varmasti olisi pitänyt noin kallista hankkia, kun ei ole edes ikinä maastossa ajanut, mutta tähän sopiikin hyvin kummelista lainaus "kyllä se vaan on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä"
Kolme Cubea omistaneena... Itsellä ei ainakaan ole ollut valittamista. Renkaat vaihtoon, jarrut vaihtoon ja kovaa ajoa. Ainoa syy miksi vaihdoin Cubesta pois oli simppelisti liian halpa täpäri KTM joka tuli nenäneteen ja myin Cuben ja ostin täpärin. Joo ei ehkä se "järkevin" omaan käyttöön mutta en ole nähnyt MITÄÄN haittaa täpärissä vs jäykkäperässä omassa käytössä. Mukava, hyvä työmatkoilla ja tarvittaessa selviää poluista leikiten. Isoin juttu on hyvät renkaat ja hyvät jarrut ja jousitus kyllä seuraa perässä kunhan on säädetty omalle painolle. Tällä hetkellä omaa pitäisi ehkä hiukan pehmentää koska on varsin kova kun ei työkalureppua tarvitse roudata.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
207
Työkaverille tuli työsuhdepyöränä samanlainen ja akun kiinnitys oli siinäkin ollut siinä määrin tiukka että oli joutunut painamaan kovasti että meni paikalleen. Pitänee tarvittaessa olla yhteydessä Canyonille ja kysyä ohjeita jos huolto ei keksi tuolle mitään.
Ihan mielenkiinnosta katso ettei vain ole mikään piuha akun ja rungon välissä. Vaimokkeen Haibikessä pääsi näytönjohto menemään silleen ettei akkua saanut kun ihan väkipakolla paikoilleen. Tuon kun huomasin niin ei ole ollut ongelmaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Ihan mielenkiinnosta katso ettei vain ole mikään piuha akun ja rungon välissä. Vaimokkeen Haibikessä pääsi näytönjohto menemään silleen ettei akkua saanut kun ihan väkipakolla paikoilleen. Tuon kun huomasin niin ei ole ollut ongelmaa.
Pitää tarkistaa jos tuohon ei tule tänään apuja, piuhat oli aika hyvin niputeltu yläosaan mutta voihan ne tietysti ahdistaa sen verran ettei akku pääse painumaan paikoilleen.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Täytyy lisätä vielä tuosta Sramin NX vaihtajasta kun yllä jo ehdin manata sitä kun näyttää ja tuntuu rimpulalta.

Niin yksinkertainen säätö kuin B ruuvi eli vaihtajan ja pakan etäisyys oli säätynyt täysin pieleen, tietysti kun eturatas vaihtui isompaan ja ketjukin kiristyi tai sitten vaan ollutkin väärin mutta vasta nyt alkoi vaikuttaa kun vaihtui osia.

Säädön jälkeen (ihan mitalla sinnepäin) alkoi toimia kuin hullosta tuleen Pendolinon vessa.

Nyt polkemaan :cool:
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
427
Täytyy lisätä vielä tuosta Sramin NX vaihtajasta kun yllä jo ehdin manata sitä kun näyttää ja tuntuu rimpulalta.

Niin yksinkertainen säätö kuin B ruuvi eli vaihtajan ja pakan etäisyys oli säätynyt täysin pieleen, tietysti kun eturatas vaihtui isompaan ja ketjukin kiristyi tai sitten vaan ollutkin väärin mutta vasta nyt alkoi vaikuttaa kun vaihtui osia.

Säädön jälkeen (ihan mitalla sinnepäin) alkoi toimia kuin hullosta tuleen Pendolinon vessa.

Nyt polkemaan :cool:
MTB SRAM -vaihtajien suurimman rattaan ja ja varren ylemmän rattaan välin on oltava 14 mm, kun ketju suurimmalla rattaalla. Kyllä väärän etäisyyden huomaa siitä, etteivät vaihteet siirry kunnolla. Justiin eilen säädin B-ruuvista tätä omassa sähkömaasturissani.

SRAM B-ruuvi.jpg
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
 

Liitteet

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 344
Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.

Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.

Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
Noita lukkorenkaita on muutamaa erilaista riippuen moottorin valmistajasta ja versiosta. Yleensä niissä itsessään lukee momentti johon ne pitää kiristää (pääsääntöisesti se taitaa olla noin 40Nm). Minä olen yleensä kiristellyt kaiken käsituntumalla, mutta toki se voi pahimmillaan kostautua myös yllä mainittuina ongelmina, mutta ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
427
Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa:)

asd.jpg


Pyörätyökalut2.jpg
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehty umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie. :)

Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
427
Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehtu umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
Ilmeisesti Broseen käy sama työkalu kuin Boschiin, esim. tämä:

Kalu
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
427
Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie. :)

Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.

Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 344
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa:)



Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:

1654764706194.png
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
427
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:

Joo, tuosta kuvasta puuttuu vielä muutama jälkikäteen hankittu työkalu kuten se takapakan hylsy. Joskus tulevaisuudessa eteen tuleva etuhaarukan huolto on varmaan sellainen, mitä en itse viitsi alkaa tehdä, mutta huolto-osasarjan voisi jo ennakolta hankkia, kun se ei paljoa maksa, lähinnä tiivisteitä. Netistä kyllä löytyy valmistajan tekemät huolto-ohjeet, jos itse aikoo homman hoidella.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.

Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.
Juu, mielenkiinnolla odottaen että miten suoriutuvat hommasta. Kyseinen liike huoltaa täällä yleisiäkin pyöriä joten luulisi osaamista ainakin jonkin verran löytyvän. Kyllä kai tuota pienellä harjoittelulla itsekin huoltaa pyörän, tilana vaan ei jatkossa pidä olohuonetta jatkossa. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 159
volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms :hmm:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 163
Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.

Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
94
Mulla on joskus tullut eteen eturatas, joka aiheutti jurinaa. Eli veikkaan voimansiirron ääntävän.
Samaa veikkaan. Kulunut ketju + uusi eturatas kombo? Itellä joskus jurisi kun ketju "tarras" eturattaaseen kaiken paskan seurauksena mitä oli voimansiirtoon kertynyt ja en ollut huomannut :D (talvi + liian märkä ketjuöljy)
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 163
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...

Mutta kyllä itselläkin on aikamoinen kasa kaikkea työkalua. Just Shimanon sähkärin eturastasta varten ostin työkalun.

Ainakin Rokkarin keulojen perushuolto kannattaa opetella. Sen tekee puolessa tunnissa ja on kyllä helppo rasti
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 344
Kampien ulosvetäjälle nykyään ei välttämättä kyllä ole tarvetta. Osaan ei tartte ollenkaan ja osassa on ulosvetopultti kammessa...
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 163
Ok, ei ole tullut vastaan omissa uudemmissakaan fillareissa muita kuin perinteisiä malleja, joista kampia ei saa ulos siististi kuin vetäjällä, joita niitäkin on pakissa paria eri mallia.
Shimanon sähkärien kammet nyt ainakin:

ja Sramin "self-extracting" kammenpultti

edt: tosin yhden tollaisen Sramin hajotin ja piti turvautua ulovetäjään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
558
Kävinpä taas pikku lenkin huollon jälkeen. Nyt toimii hissitolppakin, vaijeri meni uusiksi - liekö ollut viallinen vai ottanut itseensä kokoamisen yhteydessä.

Huollossa sanoviat että akun mekanismissa on vikaa, täytyisi jaksaa naputella Canyonille takuulomake. Toistaiseksi ei ole tarvetta irrotella akkua joten pitää testailla, lähtisikö tuo tuosta pelaamaan - nyt akku ainakin ponnahtaa sen verran irti että sen saa pois paikoiltaan.

Lieneekö kuvittelua vai harjaantumista mutta Walk-asennolla tuntui tulevan helpommin portaatkin ylös.

Puijolla on uusi maastopyöräreitti, täytynee varata vielä ennen muuttoa jokin viikonloppu aikaa ja käydä koestamassa niin pääsee maasto-ominaisuudetkin testiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
volspeed vai speedbox bosch v4:lle? onko noista paljon feikkejä liikkeellä, uskaltaako ostaa ihan ebaystä tms :hmm:
Toi Volspeed v4 on kyllä pirun hyvä. Itse tilasin tuolta. Keväällä pistin kiinni ja tyytyväinen olen ollut. Joitain säätö mahdollisuuksia ja itse laitettava lukitus koodi plussaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
427
Ihmettelen keskieurooppalaisten verkkokauppojen pyöräkomponenttien hinnoittelupolitiikkaa! Kun esim. komponentin saksahinta on 150 euroa, niin toimitusmaan vaihtuessa Suomeksi hinta pompahtaa 180 euroon! Tätä ei mikään alv-ero selitä, sillä Saksan kohdalla ero on noin 4 %, eli tämän komponentin kohdalla vastaava suomihinta olisi 156 euroa plus sitten päälle korkeammat toimituskulut! Keskieurooppalaiset verkkokaupat siis rokottavat suomalaisia ostajia todella "epäreilusti", sama koskee myös monia elektroniikan kauppiaita. Siksi katsonkin aina ensimmäiseksi, löytyykö tavara Saksan Amazonilta, joka onneksi tyytyy vain veroeron lisäämiseen ja lisäksi useimmiten ilmaisiin toimituksiin.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.

Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 467
Osien suhteen saa olla kyllä todella hintatietoinen nykyään. Tämä kyseinen aikakin varmaan vaikuttaa mutta jopa paikallinen liike saattaa myydä todella edullisesti. Esim. Itse ostin Sramin 38 eturattaan 19.90€ paikallisesta Verkkokaupasta suoraan hyllystä. Shimano xt 12 vaihtajaa löytyy 109€ viereisestä pyörä liikkeestä.

Osasarjoissa taas ero saattaa olla satasia ulkomaiden hyväksi.
No yksi iso ongelma Suomessa on saatavuus. Voit tehdä moisia löytöjä kuten olet itse tehnyt mutta itse olen joutunut viimeiset kolme osan hankintaa tekemään sen perusteella että mitä saa. Jokainen osa oli mallia ainoa Suomessa. Takapakasta soittelin viime vuonna PK-seudulta Tampereelle asti kunnes löytyi jostain varaston perältä yhdestä liikkeestä. Samoin kävi akulle mitä piti vaihtaa ehjään. Luokkaa ainoa Suomessa (ainakaan mitä löysin tai sain liikkeitä kiinni, osa kun ei vastaa puhelimeen). Hinta noilla kaikilla aivan posketon saksan hintoihin verratessa (etenkin akku) mutta jos on pakko saada heti niin minkäs teet.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Niin no esim. ketju. Paikallinen liike ei ollut ja hinta 46€ jos tilaa. Bikester 32€ ja hyllystä. Eikä vissiin edes ollut se halvin.

Ketjulukko 6€, Saksassa oli muistaakseni 2.90€.

Prosentteina järjetön ero.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
120
Itse yritin löytää Kendan läskisisuria koossa 26”x4.8, mutta kaikki Suomessa myi ei oota. Löytyi sitten Tanskan maalta ja oli reilun vitosen halvempikin kuin täällä. Pistin sit toisenkin samalla tulemaan. Paljon näyttää tuskaa olevan saatavuuksissa.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
54
Mulle tuli mahdolliseksi työsuhdepyörän hankinta ja olinkin jo aiemmin päättänyt hankkia eMTB:n rinnakkaiskäyttöön YT Jeffsyn kanssa. On todella heikko tarjonta tähän aikaan vuodesta, kun haussa on 29" molemmissa päissä, moottorina Bosch tämän vuoden smart-systeemillä tai EP8, akku 720-750 Wh ja keskitason alusta. Käytännössä vaihtoehdot ovat rajautuneet Focus Jam² 7.9, jota Larunpyörästä löytyy. Painavahan se on, mutta ne vähät testit mitä löysin, väitti pyörän olevan kuitenkin hauska ajaa.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Focusta katselin itsekin ja oikeastaan mulla hinta ohjasi Fanticin malliin. Toki se on 29-27.5 mutta minulle ei ollut väliä. Focus on varmaan toimiva joten ei muuta kuin hakemaan ja polkemaan :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Onko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?

Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan. :cool:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 108
Onko täällä muuten jollain toisella kokemuksia Brosen tämän vuoden koneista?

Itsellä tuli just 300km Fanticiin ja en oikeastaan ole edes keksinyt mitä pitäisi parantaa Brosen Smag koneessa.
Täysi harrastelija olen ja en rymistele missään hyppereissä mutta on nyt kuitenkin enduropyörien lenkkiäkin tullut ajettua.
Omat huomiot kiinnittyneet, hiljaisuuteen, tasaiseen tehoon jota tuntuu löytyvän aina vaan lisää, akun kesto tieajossa tuntuu uskomattoman hyvältä (varmaan kaikilla nykyisin) ja se että moottori "kiskoo omiaan" todella vähän mutta tarvittaessa avustaa järjettömästi. Ajan suurimman osan 50-75% avustuksella ja jotain mäkien nousua kokeillut 100%.
Tieajossa huomasin että se täydellinen avustuksen loppuminen vasta 27kmh on todella mukava ( on gps mukaan oikeasti näin) 25kmh jälkeen huomaa kuinka teho jyrkästi laskee mutta ei lopu kuin seinään ja myös moottorin vastustus on käytännössä lähellä nollaa kun avustus loppuu.
Sori sekava sepustus.....innostus edelleen liian suurta. Nyt tölkki Pirkkaa ja polkemaan. :cool:
Minä olen aivan noobi polkupyörillä. Brosesta juuri samanlainen kokemus, eli täydellinen moottori. Bosch avustaa mielestäni liikaa emtb:llä, mutta onneksi on off ja eco. Emtb:stä toki pidän kyllä, mikäli ei halua rasittaa itseään. Ehkä tekninen maastokin alkaa sujumaan, jos oppii luottamaan avustukseen. Halvemmalla silti piti mennä ja hintaisekseen bosch on hyvä, mutta broseen jos on halua sijoittaa, niin peukku sille
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 412
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
717
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
Tuohon se sopii kaikista parhaiten. Helppo alkaa tykätä pyöräilystä kun rasitus esimerkiksi ylämäissä ei nouse kohtuuttoman suureksi.

Kannattaa katsoa se oma budjetti ja siltä pohjalta miettiä vaihtoehtoja. Tuleeko ajoa enemmän asfaltilla, hiekalla vai metsäpoluilla, jne.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Täysin samaa mieltä. Kummasti helpottaa lähtemistä ja se kun innostuu siitä että ensimmäinen vastatuuliosuus ei vie hermoja. Lenkit pitenee, mielenkiinto lisääntyy ja kohta poljet räntäsateessa. :cool:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 467
Ja mikä parasta, vaikka kunto olisi huono, saat kroppaa liikkeelle, lihaksia heräteltyä vähitellen enemmän ja enemmän ja syke on varsin tasainen (vs luomun törkeät piikit mäissä yms). Itselle ainakin oli iso iso juttu nuo mäkiosuuksien tasoitukset mäkisessä paikassa asuvana. Ylämäet eivät enää vituttaneet vaan olivat vain pieni lisätreeni joka ei pistä kuitenkaan kroppaa täysin hapoille. Joo joutuu polkemaan rajummin mutta sähkö tasaa tilanteen niin nätisti että itse pääsen pääosan mäistä 23-25kmh emtb modella ja loivemmat pitkät mennään joko sähkön ja pelkkien jalkojen rajamailla tai yli sähköavun. Lisänä, koska et polje itseäsi hapoille niin yhtäkkiä se pidempi lenkki ei tunnukaan huonolta idealta ja oletkin yhtäkkiä ollut siellä, täällä ja tuolla. Nimimerkillä sanoin "Käyn vain vähän availemassa uusia jarrupaloja tuolla pidemmissä mäissä, menee varmaan 20min.", ennen koko yön kestänyttä lenkkiä :D

@Junaski ainoa neuvo fillarin ostoon on että hanki fillari missä on laadukas moottori, sähköt ja runko. Kaiken muun voit/joudut vaihtamaan myöhemmin kun budjetti sallii. Eli älä katsele rengaskuvioita, jarruja jne. Katso muu tekniikka. Jytkymmätkään jarrut eivät maksa enää maltaita, renkaat kannattaa aina ostaa niin hyvät kuin voi ja nimenomaan omaan ajotapaan/maastoon parhaat (bonuksena esim Cuben mukana tulleet renkaat olivat kyllä merkkirenkaat mutta Cuben spekseihin valmistettu ja kuten autopuolella, rengas joka on identtinen, olikin eri rengasseosta ja tässä tapauksessa alkoi halkeilla), satula riippuu niin omasta perstuntumasta, gripit voi vaihtaa halvalla juuri sellaisiin kun haluaa jne jne jne. Ajattele tuo ns. alkusijoituksena peruspakettiin jonka ympärille rakennat pyörän minkä haluat. Jos taas päätyy tilanteeseen ettei kiinnosta niin myy pois jo kesällä jos saat fiksun tarjouksen tai myy pois keväällä kun into on kovimmillaan.

Itse poljen vieläkin tyytyväisenä 2016 mallin pyörällä ja lukuunottamatta paria fyysisesti osumaa ottanutta ongelmaa ja normi kulumaa... ei ongelmia. Aina kun jotain hajoaa niin vaihtaa parempaan tai itselle mieleisempään. Tähän mennessä ainoa sähköihin liittyvä asia mikä pitäisi vaihtaa on todnäk. näyttö jonka akku alkaa kuolla. Itse pyörässä on orkkista etuvanne, runko, jousitus, vaihtaja ja sähköt. Kaikki muu on vaihtunut jossain vaiheessa aina askeleen parempaan tai mieleisempään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 641
Olisikohan ideaa ostaa sähköpyörä kuntoilumielessä, kun ei ole tullut minkäänlaisella munamankelilla sotkettua pariin kymmeneen vuoteen?. Ajatuksena on se että voisi heittää alkuun lenkkejä enemmällä avustuksella, ja sitten kun kunto kasvaa niin ajella vähemmillä (kai sähköpyöräillessä kunto kasvaa?). Ei vaan ole hajuakaan minkälainen, ja kun rikas en ole niin saako halvalla hyvää vai ei?. Alkaa olla jo siinä iässä että jotain on liikunnan eteen tehtävä, kävely on tylsää kun sitä on tehnyt koko elämänsä, salille en mene kuin kilon paloina.
Kyllä se parempikuntoisellekin toimii. Tuoreilla jaloilla on vaikea olla polkematta Täysiä ja sitten kun mehut on miehestä tiristetty ja sijainti on 10 km kotoa, on se kiva kun sähkö vie takaisin. Ilman akkua tuli tehtyä paljon lyhyempiä ja hitaampia lenkkejä ihan vaan varmuuden vuoksi.

Pyörän valintaan ei ole oikein muuta vinkkiä kuin että keskimoottorilla, ja sopiva malli löytyy koeajamalla.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
572
Mäkin lähdin tänään töiden jälkeen ajelemaan ja lenkki vei ensin täysin umpikujaan metsään ja sieltä sitten hiekkateitä ja metsäpolkua pitkin kaikkiaan noin 25km.

Ilman sähköä en olisi edes lähtenyt sen verran laiskotti. :btooth:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
179 342
Viestejä
3 301 890
Jäsenet
59 271
Uusin jäsen
Muffe

Hinta.fi

Ylös Bottom