Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)



Kumpi näistä olisi fiksumpi valinta työmatkapyöräksi? Vai onko 3000€ luokassa muita vaihtoehtoja tarjolla?
 


Kumpi näistä olisi fiksumpi valinta työmatkapyöräksi? Vai onko 3000€ luokassa muita vaihtoehtoja tarjolla?


Ilman turhaa joustokeulaa. Kyseinen pyörä ollut pari viikkoa käytössä ja vaikuttaa ihan asialliselta. Mikään erityisen pehmeä ja mukava pyörä ei kuitenkaan ole kyseessä.
 
Teiltä viisaammilta kyselen mielipiteitä tälläisesta sähköavusteisesta taittopyörästä:

Boss (Bosch keskimoottori)

Alumiinirunko, 20 tuuman renkaat, Nexus 8 napavaihdetta, Shimano hydrauliset levy-jarrut, Gates Hihnaveto, 23,9 kgs, Bosch Active keskimoottori, 500W Powerpack akku Bosch, Purion display, tavarateline ja valot ja kuljetuslaukku sisältyy hintaan.

SPECIFICATIONS :
* 20 Inch / 6061 Aluminum
* 36V Battery (BOSCH) / 13,8Ah (500Wh)
* BOSCH Active motor 250W - 40NM
* Range +/- 120Km (Eco mode)
* Torque sensor (Power) / BOSCH Purion LCD display
* Shimano MT200 Hydraulic disc brakes
* Shimano Nexus 8 hub
gear * GATES Carbon V-belt drive
* Suspension fork / Schwalbe Marathon Puncture-free tires
* Adjustable handlebar (Quick release)
* 3D Gel saddle Selle Royal / Suspension in seat post
* LED front and rear light
* Weight: 23.9 kg

  1. The dimension off the folding bike is:
90cm long
85cm high
55cm wide

Merkki itselle ainakin ihan uppo outo. Boschi on tuttu mutta onko se tässä yhtälössä hyvä vai huono? Napavaihteisto ilmeisesti plussaa kuten myös hihnaveto ketjun tilalla?

Onko kellään kokemuksia? Tai näkyykö spekseissä heti jotain sudenkuoppia? Tarkoitus olisi noita pari saada tungettua Ford Kugan takakonttiin. Pitää kontti vielä mittailla että onko edes mahdollista.
 
Teiltä viisaammilta kyselen mielipiteitä tälläisesta sähköavusteisesta taittopyörästä:

Boss (Bosch keskimoottori)

Alumiinirunko, 20 tuuman renkaat, Nexus 8 napavaihdetta, Shimano hydrauliset levy-jarrut, Gates Hihnaveto, 23,9 kgs, Bosch Active keskimoottori, 500W Powerpack akku Bosch, Purion display, tavarateline ja valot ja kuljetuslaukku sisältyy hintaan.

SPECIFICATIONS :
* 20 Inch / 6061 Aluminum
* 36V Battery (BOSCH) / 13,8Ah (500Wh)
* BOSCH Active motor 250W - 40NM
* Range +/- 120Km (Eco mode)
* Torque sensor (Power) / BOSCH Purion LCD display
* Shimano MT200 Hydraulic disc brakes
* Shimano Nexus 8 hub
gear * GATES Carbon V-belt drive
* Suspension fork / Schwalbe Marathon Puncture-free tires
* Adjustable handlebar (Quick release)
* 3D Gel saddle Selle Royal / Suspension in seat post
* LED front and rear light
* Weight: 23.9 kg

  1. The dimension off the folding bike is:
90cm long
85cm high
55cm wide

Merkki itselle ainakin ihan uppo outo. Boschi on tuttu mutta onko se tässä yhtälössä hyvä vai huono? Napavaihteisto ilmeisesti plussaa kuten myös hihnaveto ketjun tilalla?

Onko kellään kokemuksia? Tai näkyykö spekseissä heti jotain sudenkuoppia? Tarkoitus olisi noita pari saada tungettua Ford Kugan takakonttiin. Pitää kontti vielä mittailla että onko edes mahdollista.
Moottori on Boschin tehottomin vaihtoehto, mutta eiköhän se tuollaisessa pikkupyöräisessä ja kiikkerässä citykulkineessa ole vielä ihan ok. Muuten sähkötekniikka on hyvä. Onhan tuossa kokonaisuudessa paljonkin kaikkea sellaista mistä en välitä, mutta varmaan ne ovat silti perusteltuja valintoja tuollaisessa ja siten järkeviä, jos tosiaan moista kulkinetta välttämättä tarvitsee.

Ei taida olla ihan hirveästi edes kilpailua vastaavissa, joten lopputuloksena hinta on suorastaan järkyttävä (ovh. 3499€).
 
Mulla ainakin tuli hiki sunnuntaina kun L1e-a -pelillä avustustasolla 1 (max.85W) POLJIN 50km lenkin. Isommissa mäissä sitten avustustaso 2 (max 250W). Fillarilla painoa 28kg+kuski 115kg+paska kunto.
 
No kai sitä nyt kuka vaan polkee sen 10-15sekuntia vaikka tota 45km/h. Vaan et kyllä aja tolla täysjoustolla edes 30km/h kymmentä minuuttia. Tai jos ajat, olet todella rautaisessa kunnossa. Itse olen ajanut maastossa ja maantiellä parikymmentä vuotta ja parhaassa kunnossa tollainen 32-33km/h keskari onnistui maantiepyörällä (23mm kumit 7.0 barin paineilla) muutamman tunni ajan. Tavallinen ei kuntoharrastaja ei aja edes maantiepyörällä 30km/h keskaria muutamaa kilometriä pidempää tasaisella. Peesissä voi päästä, jos vain osaa ja uskaltaa peesata tarpeeksi lähellä. Pidemmällä matkalla 25km/h on normijampalle jo ihan hyvä suoritus pyörällä kuin pyörällä.
Ehkä polkisi jos ei välitykset olisi loppunut kesken mutta oli kyllä jalatkin aika sekaisin tuosta kadenssista. Ja ei mene itseltä yli 30kmh keskinopeudelle tällä kunnolla. Vanhalla luomu jäykkäperällä meni 17km 29kmh keskinopeudella jokunen vuosi sitten mutta keskisyke matkalla oli 178bpm. Parin kilsan hyppy on varsin raju ero. 27-28kmh keskinopeudella (sisältäen yhdet vai kahdet valot) 21km matkan sai vielä inhimillisesti ilman törkeää repimis5ä mutta tuosta kovempaa niin mentäisiin oman tämänhetkisen kunnon yli heti. Fillarina siis KTM Lycan joku jossa paljon lisäosaa, isompaa jarrua jne eli ei kevein ja renkaina taisi olla 2.25 leveät Maxxiksen gravel/all around nappulat jotka rullaavat hyvin paineet korkealla ja pitävät tarpeeksi hiekkateillä ja poluilla.

Edit: Jos tuo on jotenkin erikoista niin sitten on kai hyvät geenit tai vahingossa hyvä tekniikka. Toki jo ihan junnusta polkenut ja aina se kaveri joka jaksoi polkea pisimpään, ei kovinta vauhtia mutta keskinopeus ok suhteessa ajoaikaan. Yksi 17v meikäläisen huveista oli lyödä muija bussiin matkalta kämpältä toiseen ja itse polkea fillarilla kilpaa karkeasti reittiä noudattaen. Aika 50/60 oli voittoprosentti riippuen valoista ja matkustajamääristä. Eli olisiko sitten vanha rutiini pohjalla? Nykykunnosta tiedän että reilun kilsan jaksan tuota 30kmh+ vauhtia jos on jäniksenä joku ja mennään aivan limitillä muttet sen jälkeen on pakko pysähtyä kun jalat niin hapoilla ja syke 190bpm.
 
Viimeksi muokattu:


Kumpi näistä olisi fiksumpi valinta työmatkapyöräksi? Vai onko 3000€ luokassa muita vaihtoehtoja tarjolla?


Canyonia en ole kokeillut, se oli ensin tilauksessa, mutta ostin tuon Nuriden. Toki välissä oli myös Cuben maatopyörä lokareilla. Todella tyytyväinen olen valintaan. Ja vaikka on heikko joustokeula niin se on kyllä 100-kertaa mukavampi kuin vaimon sähkäri, josta se puuttuu. Mun vertailukohta on toisaalta vanha käytetty Bilteman maasturi joustokeulalla. Eihän se varmaan missään pro maastopyöräilyssä kovaa mennessä toimi, mutta sitten on muutenkin väärä pyörä. Kyllä tuolla mukavasti menee satunnaiset metsäpyöräilyt kovaakin juurakossa.

Erinomainen allaround, toimii hyvin kaikkialla, toki ei myöskään ole optimaalinen missään. Ei taida olla tuo Canyonkaan. Hyvä pyörä sekin toki.

Nuride palautti pyöräilyyn seikkailun ainaisen nopeimman reitin sijaan.

Varmaan valitsisin sen minkä saa nopeiten. Nuridessa taisi olla hintalaatusuhde parempaa, akku ainakin helmikuun malleissa oli pienempi kuin Nuridessa
 
Tämmöinen tuli haettua ajoon. Fantic xmf 1.7

Parina vuotena testaillut ja vuokrannut niin nyt nousi kuume liikaa ja kun lupasin vaimolle että saa ajaa tällä halutessaan vaikka töihin (vähän kuin lahja hänelle :whistling: ) niin sain luvan ostaa (Juu ehkä joskus saa maksettuakin :btooth:)

No mutta asiaan. 20km kokemuksella
+++ Brosen uusin kone ja 720wh akku. Uskomaton paketti on kyllä polkupyörään ja ymmärrän kehut täysin, ei kolisi, kilise vastusta ja tehoa tulee aina vaan lisää.

+ Tässä versiossa Domainin 38 keula, eli ei hifistelyä mutta jämäkkä tämmöiseen pyörään.

+ Koko paketti vaikuttaa asialliselta ja mitään erikoista inhokkia ei ole vielä löytynyt.

+- NX osasarja on itselle arvoitus, vielä toimii paremmin kuin Pendolino mutta voi olla tulevaisuudessa vaihto edessä.

Niin ja sekin vielä että vaimon syytä päädyin M kokoon mutta lyhyt jalkaisena 183 pituisena tämän saa säädettyä vielä aivan passeliksi (suositus yläraja muistaakseni 180-181) ja oikeastaan polulla tuntui äsken siltä että voittaa helposti keskin kertaisen sek.........no nyt menee jo yli.

Voin suositella hintaluokkaan 5500-6000€ ja Suomesta ostettuna. Tiedän että löytyy satasia halvemmalla Italiasta mutta niinhän ne kaikki.

Nyt polkemaan ja..... Pyörähän onkin jo tallissa :whistling:

Eikä saa nauraa heijastimia, vaimo ei antanut ottaa niitä pois :btooth:
 

Liitteet

  • IMG_20220602_182533.jpg
    IMG_20220602_182533.jpg
    6,7 MB · Luettu: 258
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Tämmöinen tuli haettua ajoon. Fantic xmf 1.7

Parina vuotena testaillut ja vuokrannut niin nyt nousi kuume liikaa ja kun lupasin vaimolle että saa ajaa tällä halutessaan vaikka töihin (vähän kuin lahja hänelle :whistling: ) niin sain luvan ostaa (Juu ehkä joskus saa maksettuakin :btooth:)

No mutta asiaan. 20km kokemuksella
+++ Brosen uusin kone ja 720wh akku. Uskomaton paketti on kyllä polkupyörään ja ymmärrän kehut täysin, ei kolisi, kilise vastusta ja tehoa tulee aina vaan lisää.

+ Tässä versiossa Domainin 38 keula, eli ei hifistelyä mutta jämäkkä tämmöiseen pyörään.

+ Koko paketti vaikuttaa asialliselta ja mitään erikoista inhokkia ei ole vielä löytynyt.

+- NX osasarja on itselle arvoitus, vielä toimii paremmin kuin Pendolino mutta voi olla tulevaisuudessa vaihto edessä.

Niin ja sekin vielä että vaimon syytä päädyin M kokoon mutta lyhyt jalkaisena 183 pituisena tämän saa säädettyä vielä aivan passeliksi (suositus yläraja muistaakseni 180-181) ja oikeastaan polulla tuntui äsken siltä että voittaa helposti keskin kertaisen sek.........no nyt menee jo yli.

Voin suositella hintaluokkaan 5500-6000€ ja Suomesta ostettuna. Tiedän että löytyy satasia halvemmalla Italiasta mutta niinhän ne kaikki.

Nyt polkemaan ja..... Pyörähän onkin jo tallissa :whistling:

Eikä saa nauraa heijastimia, vaimo ei antanut ottaa niitä pois :btooth:
Samanlaiset kokemukset fanticista. Hinta ajoi kuitenkin vajaa 5k pyörään ja boschin moottoriin. En ole kyllä kokeillut edes tuota, mutta eiköhän se miellytä kun saksasta asti tuli tilattua :D
 
Täytyy edelliseen viestiin lisätä että näkyy Brosekin osaavan akun keston optimoinnin. Ajelin tieajoa ja muutaman kilometrin metsäpätkän ja vähän leikkimistä. Avustustaso 75% suurimman osan ajasta. Ja 70km jälkeen akkua 45% jäljellä.

Riittää kyllä meikäläisen ajoihin. :sbeer:
 
Canyon saapui viime viikolla ja eilen loppui maltti pitää laatikossaan. Siispä tuumasta toimeen ja purkamaan. Asennus sujui hyvin mutta rasvaa piti pistäytyä hakemassa välissä, samoin mudguardin tarranauhat eivät ainakaan omissa hyppysissä taipuneet siinä määrin että vaihdoin ne nippusiteisiin.

Sitten alkoivat pienet vaikeudet. Ohje käski kiinnittämään hissitolpan vaijerin joten nostin satulaputkea hiukan pois paikoiltaan ja totesin että vaijeri on valmiiksi kiinni. Lienee tullut sitten sen verran putken mukana että droppi toimi kerran ja sen jälkeen vaijeri irtosi. Takaisin sen kyllä sai tongittua mutta lienee vieläkin väärin koska tolppa ei ole tuon jälkeen toiminut.

Akun kanssa tuli seuraava lysti, otin sen normaalisti pois paikoiltaan latausta varten, enkä huomannut että siinä mitään erikoista. Kun koetti laittaa takaisin paikoilleen, kiinnittyi kyllä siihen ensimmäiseen pykälään jossa akku on vielä hiukan raollaan. Lukitus sen sijaan ei toiminut. Taivutin sen verran metalliliuskaa joka tuon lukittaa että meni vihdoin paikalleen mutta nyt näyttää olevan liikaakin taivutusta koska akku ei lähde normaalisti irti vaan käytättää muovisen suojan pois paikoiltaan että metallia pääsee auttamaan hiukan. Mielenkiintoinen toleranssi tuon hintaisessa laitteessa.

Vielä kun akkua ja satulaa värkätessä ketjut olivat näköjään tippuneet paikoitlaan ja menneet moottorin suojakotelon väliin (piti irrottaa että sai ketjut paikoilleen) oli kello jo sen verran paljon että ajelut sai unohtaa.

Tiedossa on että hissitolpan vaijeri tuon dropin toimimattomuuden nyt aiheuttaa ja akku kaivannee pientä hienosäätöä. Joka tapauksessa totesin että antaa kokeneempien tehdä ja varasin huollon paikalliseen pyöräliikkeeseen torstaiksi. Saavat tarkistaa iskunvaimentimien ilmanpaineet, vaihteet, pinnat sun muut kuntoon samalla.

Tänään töistä tullessa pistäydyin Biltemassa hakemassa suojakalvoa ja teippailin rungon ja etuhaarukan alaosat sillä, jospa kestäisi hiukan siistimpänä. Pienen säädön jälkeen pyörä lienee nyt ajokuntoinen joten täytyy käydä tänään paremmalla ajalla ulkoiluttamassa hiukan. Tekniikka kyllä tuntuu toimivan moitteetta ja pyörä yhdisti E-Tuben kanssa jne.

Parille töissä on tullut työsuhdepyöränä Canyonia ja vastaavia ongelmia esim. akun kanssa ei ole ollut. Katsotaan mitä huoltolliike tuumaa ja alanko tekemään tuon vertaisesta reklamaatiota. Kysymys ei liene kuin siitä että metallilätkän saa taivuteltua sellaiseen asentoon että akku mahtuu tipahtamaan pois lukitusasennosta.
 
Mielenkiintoinen toleranssi tuon hintaisessa laitteessa.
Just tommosesta Canyonista ja Shimanosta ei ole kokemusta, mutta...
Boschissa ja Yamahassa akun "kireydelle" on säätö. Tehtaalta tullessaan voi olla ihan pirun tiukka tai sitten niin löysä että kontakti katkeaa ajaessa. Ennemminkin ominaisuus kuin vika tuo akun tiukkuus.
 
Just tommosesta Canyonista ja Shimanosta ei ole kokemusta, mutta...
Boschissa ja Yamahassa akun "kireydelle" on säätö. Tehtaalta tullessaan voi olla ihan pirun tiukka tai sitten niin löysä että kontakti katkeaa ajaessa. Ennemminkin ominaisuus kuin vika tuo akun tiukkuus.

Sitä minäkin koetin katsella mutta nähdäkseni tuossa ei sen kummempaa säätöä ole, tuo kuvan nuolen osoittama liuska on metallinen ja siinä on kaksi pykälää. Toisessa akku kallistuu paikaltaan sen verran että liuskaa voi painaa alaspäin ja poistaa akun. Ylemmän taas pitäisi ottaa kiinni lukkoon mutta näin ei "tehdasasetuksissa" ollut. Nyt taivutettuna tuo kyllä naksahti hyvin paikoilleen mutta ei edelleenkään lähde normaalisti pois paikaltaan.

1654607516170.png


Tuo liuska on kyllä kahdella ruuvilla kiinni, mutta ei siinä mitään varsinaista säätöä näkynyt. Mutta ehkä saavat huollossa tuon pelaamaan jollain tavalla.
 
Tuo liuska on kyllä kahdella ruuvilla kiinni, mutta ei siinä mitään varsinaista säätöä näkynyt
Säätöä ei ole tarkoitettu "peruskäyttäjän" tehtäväksi, eikä siitä sen takia löydy ohjekirjasta mitään. Säätö saattaa olla mallia: koko lukitussysteemi avaimineen kaikkineen irti rungosta ja sitä liikutetaan, tai alapäässä akun liitin irti rungosta ja se pääsee liikkumaan.
 
Säätöä ei ole tarkoitettu "peruskäyttäjän" tehtäväksi, eikä siitä sen takia löydy ohjekirjasta mitään. Säätö saattaa olla mallia: koko lukitussysteemi avaimineen kaikkineen irti rungosta ja sitä liikutetaan, tai alapäässä akun liitin irti rungosta ja se pääsee liikkumaan.

Ok, kiitos tiedosta. Antaapa huollon tutkailla asia ennenkuin lähden palastelemaan tuota ilman parempaa tietoa.
 
Pienistä probleemista huolimatta kävin ottamassa ensisavut pyörällä. Tunnin lenkki meni kuin itsestään vaikka kuntopohja on aika olematon vähän liikunnan ansiosta. Avustus tulee hienon saumattomasti mukaan peliin, läkähtymisen sijasta tuli vain pieni hiki. Runko toimi hyvin vähäisellä hiekkapolulla ja asfaltilla sekä mukulakivellä.

Ilman aiempaa kokemusta sähköpyöristä ensimmäinen kokeilu toi jo riemun mukaan peliin. Asetuksia twiikkaamalla tuolla kyllä kelpaa ajella.

Samalla perheeseen tilattiin toinen sähköpyörä kun toinen puolisko laittoi tilaukseen Helkama SE11L:n, pitkälti saman moottorin ja vaihteiston vuoksi. Reilun kolmen viikon päästä koittaa sitten joulu kun uuden asunnon myötä avautuu kokolailla monipuolisemmat pyöräreitit ajettavaksi.
 


Kumpi näistä olisi fiksumpi valinta työmatkapyöräksi? Vai onko 3000€ luokassa muita vaihtoehtoja tarjolla?

En suosittele Cuben pyoriä. Tekivät pari vuotta sitten oman järjettömän systeeminsä lokasuojien kiinnittämiseksi, joihin ei saa kiinni edes Cuben omia Acid-lokasuojia. AVOID. Yritin kysellä niiden asiakaspalvelusta, miten pitäisi saada heidän omat lokarit kiinnitettyä ilman tuota uutta kiinnityssysteemiä, koska eivät tietenkään myy sitä lokasuojien kanssa, mutta eivätpä viitsineet edes vaivautua vastaamaan.
 
Minkälaisia lokareita (lähinnä taka) noihin täpärirunkoihin saa? Ostin ensi hätään X-Bladen satulaputkeen tulevan, kyllä se paikallaan pysyy mutta pyörii helposti kun kiinnitys on pelkällä remmillä. Lisäksi satulaputki on sen verran alhaalla eettä lokarin saa juuri ja juuri tarpeeksi ylös ja eilen huomasin että jos runko niiaa suuremmassa pompussa tarpeeksi alas, lokari ottaa silti renkaaseen kiinni. Tämän nyt tietysti voi välttää laittamalla tarpeeksi painetta takaiskariin, mutta mielessä kävi että jos löytäisi toisenlaisen lokarin esim. runkokiinnikkeellä niin voisi toimia paremmin.

Jos tuo käy liikaa ahdistamaan, pitänee laittaa Canyonilta tulemaan Ass saver, joka menee kiinni yleemmäs satulakiinnikkeeseen.
 
Minkälaisia lokareita (lähinnä taka) noihin täpärirunkoihin saa? Ostin ensi hätään X-Bladen satulaputkeen tulevan, kyllä se paikallaan pysyy mutta pyörii helposti kun kiinnitys on pelkällä remmillä. Lisäksi satulaputki on sen verran alhaalla eettä lokarin saa juuri ja juuri tarpeeksi ylös ja eilen huomasin että jos runko niiaa suuremmassa pompussa tarpeeksi alas, lokari ottaa silti renkaaseen kiinni. Tämän nyt tietysti voi välttää laittamalla tarpeeksi painetta takaiskariin, mutta mielessä kävi että jos löytäisi toisenlaisen lokarin esim. runkokiinnikkeellä niin voisi toimia paremmin.

Jos tuo käy liikaa ahdistamaan, pitänee laittaa Canyonilta tulemaan Ass saver, joka menee kiinni yleemmäs satulakiinnikkeeseen.


Toimisiko tuollainen täpärissä? Talvella laitoin vaimokkeen Haibike Hardnine 6 tuollaisen ja on ihan pätevä kun estää osittain ravan lentämisen keskiön päälle.

EDIT2: niin ja tuo suojaa kyllä todella hyvin kun laittaa tuon mukana tulevan jatkokappaleen, ei lennä rapa selkään.

EDIT:
1654662587703.png
 
Viimeksi muokattu:
En suosittele Cuben pyoriä. Tekivät pari vuotta sitten oman järjettömän systeeminsä lokasuojien kiinnittämiseksi, joihin ei saa kiinni edes Cuben omia Acid-lokasuojia. AVOID. Yritin kysellä niiden asiakaspalvelusta, miten pitäisi saada heidän omat lokarit kiinnitettyä ilman tuota uutta kiinnityssysteemiä, koska eivät tietenkään myy sitä lokasuojien kanssa, mutta eivätpä viitsineet edes vaivautua vastaamaan.
Minkäsmoinen systeemi kyseessä ja milloin tullut. Pari vuotta sitten kaveri osti sähkö Cuben ja siinä ainakin ihan normi setup eikä ongelmaa. Joku Acid malli se oli muistaakseni (jäykkäperä, akku alaputken sisällä jne). Samat lokarit kaverilla on kuin omassa KTM:ssä eli SKS:n malli x:t jonka takalokari ainakin näyttää samalta kuin @Tyrael in kuvassa olevassa fillarissa. Aka samalla vastaus Tyraelin kysymykseen, toimivat täpärissä. Omassa KTM:ssä SKS:t edessä ja takana ja takalokari nimenomaan moinen. Runkogeometria hiukan toisenlainen kuin kuvan fillarissa mutta muistaakseni kiinnitystapoja oli parikin. Ja lisää saa toki patentoimalla.

EDIT: Se mitä jouduin tekemään oli lyhentämään/kaventamaan tuota rungon ja takahaarukan alaosan lokarinpalaa aika pirusti koska osui joko poikittain runkoon tai moottorin takaosaan. Voi olla että olisi lämmöllä taivuteltua mutta totesin että selviän kyllä vähemmällä koska suojasi kuitenkin jo enemmän kuin vanha setup.
 
Minkäsmoinen systeemi kyseessä ja milloin tullut. Pari vuotta sitten kaveri osti sähkö Cuben ja siinä ainakin ihan normi setup eikä ongelmaa. Joku Acid malli se oli muistaakseni (jäykkäperä, akku alaputken sisällä jne).

Tässä Cuben omassa kuvassa näyttää vielä, että olisi tuo perinteinen reikä tuossa poikkiputkessa



Oikeasti on joku tämmöinen ihme kolo, johon pitäisi vissiin joku ihme muovipalikka pistää, mutta eivät tietenkään myy sitä noitten lokarien mukana. Alareunan kiinnitys oli myös jotenkin ihmeellinen, en edes enempää viitsinyt asiaa tutkia. Harmi vaan, kun tuli ostettua Cuben romu, kun olisi ollut pyöriä tarjolla valmistajilta, jotka eivät kuseta asiakkaitaan.
 
Viimeksi muokattu:

Toimisiko tuollainen täpärissä? Talvella laitoin vaimokkeen Haibike Hardnine 6 tuollaisen ja on ihan pätevä kun estää osittain ravan lentämisen keskiön päälle.

EDIT2: niin ja tuo suojaa kyllä todella hyvin kun laittaa tuon mukana tulevan jatkokappaleen, ei lennä rapa selkään.

EDIT:
1654662587703.png

Voisipa toimiakin, tuo osa ei jousta niin paljoa ja jos joustaa, lokari taipuu ylöspäin. Kiitokset!
 
Mulla Fanticin kanssa 250km takana ja kiristelyä aloin suorittaa. Eteen vaihdoin 38 rattaan ja hieman mukavampi kyllä tiellä mutta vastapainona NX vaihtaja suuttui ja vaatii hienosäätöä. Varmaan samalla vaihdettu ketju ja astetta kireämpi pituuskin vaikuttaa. Alkuperäinen oli todella löysä, käytännössä max pituus mitä vaihtaja sai kiristettyä.

Mutta kuten ostaessa jo arvelin NX vaihtaja ja liipaisin on pyörän heikoimmat palikat. Vaihtaja on muutenkin sellainen "heiluu sentin pultissa" malli. Miksihän Sram aloitti tämmöistenkin tekemisen? Niin ja kokemusta X01 eagle sarjasta, kerran säädetty sisäänajon jälkeen ja ei mitään muuta vajaan kolmen kesän aikana. Ketjua tietysti vaihdoin mutta ei merkitystä koskaan.
 
IMG_0508.JPEG

Siinäpä se tyylikkäästi olohuoneessa kun ei toistaiseksi muuta tilaa ole. Huomenna huoltoon jossa saavat tarkistella paineet iskareista ja renkaista sekä katsoa hissitolpan kuntoon samoin kuin akun kiinnityksen.

Työkaverille tuli työsuhdepyöränä samanlainen ja akun kiinnitys oli siinäkin ollut siinä määrin tiukka että oli joutunut painamaan kovasti että meni paikalleen. Pitänee tarvittaessa olla yhteydessä Canyonille ja kysyä ohjeita jos huolto ei keksi tuolle mitään.

Tulevassa asunnossa on lisävarastoja tarjolla joten mennään katsomaan niitä tiistaina. Jos soveltuu hyvin pyörien säilytykseen, niin voisi harkita tekevänsä toisesta pyörävaraston ja huoltotilan. Eipähän ole jokaisella kerrostalossa moista tarjolla. :)
 
Ei muuta kuin raakaa ajoa. Ja mukavahan se on tuota katsella sisälläkin. Meillä vaimo ei antanut lupaa tuoda makkariin :btooth:

Ja työkalut lattialla...... Oi joi..... :cool:

Ja vinkki että älä säilytä ketju isoimmalla takarattaalla..... Vaihtaja pinnistelee turhaan. :cool:
 
Ei muuta kuin raakaa ajoa. Ja mukavahan se on tuota katsella sisälläkin. Meillä vaimo ei antanut lupaa tuoda makkariin :btooth:

Ja työkalut lattialla...... Oi joi..... :cool:

Ja vinkki että älä säilytä ketju isoimmalla takarattaalla..... Vaihtaja pinnistelee turhaan. :cool:

Juu, osa työkaluista vielä kuvassa siinä kun taisin juuri satulan säätää kohdalleen.

Isoimmalla rattaalla tuo kuvassakin on, eilen lenkin jälkeen oli toiseksi alimmalla mutta ajoin vielä sen verran että vaihdoin takaisin suurimmalle. :D
 
Viimeksi muokattu:
Isoimmalla rattaalla tuo kuvassakin on, eilen lenkin jälkeen oli toiseksi alimmalla mutta ajoin vielä sen verran että vaihdoin takaisin suurimmalle.
Niin siis teoreettisesti nimen omaan ei kannata säilyttää isoimmalla rattaalla. Vaan pienimmällä rattaalla, eli suurimmalla vaihteella, jolloin vaihtaja lepää vaihtajan rajoitinruuvin varassa ja vaijeri on löysä. Muilla vaihteilla vaijeri on kiristettynä, joka voi pitkällä aikavälillä venyttää vaijeria.

Onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä, niin tuskin. En itse ole koskaan katsonut mikä vaihde on päällä, kun pyöräilyn lopetan.
 
Niin siis teoreettisesti nimen omaan ei kannata säilyttää isoimmalla rattaalla. Vaan pienimmällä rattaalla, eli suurimmalla vaihteella, jolloin vaihtaja lepää vaihtajan rajoitinruuvin varassa ja vaijeri on löysä. Muilla vaihteilla vaijeri on kiristettynä, joka voi pitkällä aikavälillä venyttää vaijeria.

Onko sillä sitten oikeasti mitään merkitystä, niin tuskin. En itse ole koskaan katsonut mikä vaihde on päällä, kun pyöräilyn lopetan.

Itse olen iän kaiken pitänyt kaikissa pyörissä tuolla isoimmalla rattaalla eikä ole tainnut kertaakaan tarvita vaijeria vaihtaa. :D

Mutta täytyypä huomioida jatkossa.
 
Itse olen iän kaiken pitänyt kaikissa pyörissä tuolla isoimmalla rattaalla eikä ole tainnut kertaakaan tarvita vaijeria vaihtaa. :D

Mutta täytyypä huomioida jatkossa.
Säätämisen tarpeestahan tuossa oli puhe, eikä vaihtamisesta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Säätämisen taepeestahan tuossa oli puhe, eikä vaihtamisesta ;)

No juu, yhtä vähän on tarvinnut säätää. En ole tosin mikään aktiivipyöräilijä ja edellisestä kerrasta taitaa olla n. 10v aikaa. Aikanaan tuli ajettua kiintiö sen verran täyteen ettei ole hetkeen tehnyt edes mieli kokeilla vaikka perushybridi onkin mukana kulkenut.
 
Tässä Cuben omassa kuvassa näyttää vielä, että olisi tuo perinteinen reikä tuossa poikkiputkessa



Oikeasti on joku tämmöinen ihme kolo, johon pitäisi vissiin joku ihme muovipalikka pistää, mutta eivät tietenkään myy sitä noitten lokarien mukana. Alareunan kiinnitys oli myös jotenkin ihmeellinen, en edes enempää viitsinyt asiaa tutkia. Harmi vaan, kun tuli ostettua Cuben romu, kun olisi ollut pyöriä tarjolla valmistajilta, jotka eivät kuseta asiakkaitaan.
Vaikea sanoa nykytlanteesta, 3x Cuben romua ollut ilman ongelmia ja kaverilla 1kpl... Pistää kyllä yhden käyttäjon huono kokemukset kyseenalaisiksi jos ei faktaa ole tarjota.
 
Vaikea sanoa nykytlanteesta, 3x Cuben romua ollut ilman ongelmia ja kaverilla 1kpl... Pistää kyllä yhden käyttäjon huono kokemukset kyseenalaisiksi jos ei faktaa ole tarjota.
Eilen tuli oma cube stereo hybrid 140 hpc race täpäri. Siinä ei ollut minkäänlaisia paikkoja lokareille, mutta edellä mainitut SKS lokarit menee ja istuvat kuin nakutettu. Acid merkilläkin on kyllä jokin täpäri lokasuojasetti, mutta en laittaisi, kun kuvista jo näkee etteivät istu, ainakaan hyvin.

Pyörästä muutenkaan ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pääasiassa kaikki ruuvit oli kireällä (ohjaustanko piti tietenkin kiristää), vaihteet säädetty, vaihtaja rasvattu ja renkaissakin ilmaa, ettei voi kyllä valittaa! Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen pyörään ja laatuun (ainakin vielä).

Ostajan katumusta lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa hinta/laatusuhteessa. Ei varmasti olisi pitänyt noin kallista hankkia, kun ei ole edes ikinä maastossa ajanut, mutta tähän sopiikin hyvin kummelista lainaus "kyllä se vaan on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä"
 
Vaikea sanoa nykytlanteesta, 3x Cuben romua ollut ilman ongelmia ja kaverilla 1kpl... Pistää kyllä yhden käyttäjon huono kokemukset kyseenalaisiksi jos ei faktaa ole tarjota.
Luultavasti vain ostanut lokasuojasetin, joka ei ole yhteensopiva kyseisen pyörän kanssa. Tai sitten on ollut yhteensopiva ja setin mukana on tullut adpterit, mutta ei ole niitä huomannut käyttää. Tai sitten olisi pitänyt ostaa se 2 euron arvoin adapteri siihen väliin.

Joissakin Cuben pyörissä siis on tuollainen outo kiinnitys, mutta ei kaikissa. Taitaa olla vain maantie/gravel malleissa joissakin.
 
Eilen tuli oma cube stereo hybrid 140 hpc race täpäri. Siinä ei ollut minkäänlaisia paikkoja lokareille, mutta edellä mainitut SKS lokarit menee ja istuvat kuin nakutettu. Acid merkilläkin on kyllä jokin täpäri lokasuojasetti, mutta en laittaisi, kun kuvista jo näkee etteivät istu, ainakaan hyvin.

Pyörästä muutenkaan ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pääasiassa kaikki ruuvit oli kireällä (ohjaustanko piti tietenkin kiristää), vaihteet säädetty, vaihtaja rasvattu ja renkaissakin ilmaa, ettei voi kyllä valittaa! Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen pyörään ja laatuun (ainakin vielä).

Ostajan katumusta lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa hinta/laatusuhteessa. Ei varmasti olisi pitänyt noin kallista hankkia, kun ei ole edes ikinä maastossa ajanut, mutta tähän sopiikin hyvin kummelista lainaus "kyllä se vaan on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä"


Kyllä mäkin mietin hetken kun oman ekan sähkärin ostin viikko sitten ja vaikka kuinka korpeaa hinta on jokainen ajokokemus ollut pelkkää hymyä toistaiseksi. Naapuri katseli ja totesi happamasti "vuoden päästä tuommoisen saa tonnilla" Mä olen uskonut niin kaksi edellistä vuotta ja nyt lopetin jahkailun :cool:
 
Luultavasti vain ostanut lokasuojasetin, joka ei ole yhteensopiva kyseisen pyörän kanssa. Tai sitten on ollut yhteensopiva ja setin mukana on tullut adpterit, mutta ei ole niitä huomannut käyttää. Tai sitten olisi pitänyt ostaa se 2 euron arvoin adapteri siihen väliin.

Joissakin Cuben pyörissä siis on tuollainen outo kiinnitys, mutta ei kaikissa. Taitaa olla vain maantie/gravel malleissa joissakin.

Tässä videossa on Cuben lokasuojat. Kohdassa 1:15 näkyy tuo standardi lokasuojien kiinnityskohta. Tuommoista ei siis ole ollut olemassakaan pariin vuoteen Cuben pyörissä, vaan se pultti tulisi lokasuojan läpi alapuolelta. Missään Cuben sivuilla ei tästä muutoksesta ole minkäänlaista mainintaa. Yritin kysyä asiakaspalvelusta niiltä, että miten vitussa tämä muka pitäisi tuohon romuun asentaa, niin eivätpä viitsineet vastata yhtään mitään. Aivan täysi kusetusfirma.
Mistä vitusta olisin voinut tietää, että vaihtuukin yhtäkkiä aivan toisenlainen kiinnitys noihin perkeleen lokareihin. Ostin tuon Hyde Racen viime vuonna, ja tässä on tuo aivan järjetön kiinitys. Edellisen vuoden mallissa oli vielä normaali kiinnitys.
Tilasin saksasta pyörän ja samalla SKS-lokasuojat. No, nämä lokarit eivät tietenkään sopineet, joten katsoin Cuben omilta sivuilta, mitkä Cuben lokarit sitten sopisivat. Tilasin sitten semmoiset Cube Acid lokarit, mitä kehuivat sopiviksi tuohon romuun. No, eihän ne tietenkään käyneet, vaikka täysin samat lokarit tilasin, mitä kovasti mainostivat CUBEN omilla sivuilla. Aivan täyttä kusetusta. Vittu, mitä paskaa. Kahden lokarit aivan turhaan ja toiset vielä piti varmasti käydä, mutta eivätpä vaan käyneetkään. Asiakaspalvelu ei viitsi vastata, kun kysyin, että miksi mainostavat omia lokareitaan sopiviksi, mutta eivät sitten sovikaan. Tai ehkä ne liiman ja nippusiteiden kanssa olisi saanut paikalleen. Joko selvisi, miksi en tule koskaan yhtään Cuben polkupyörää ostamaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Tässä videossa kohdassa 00:20 näkyy tuo poikkitanko, joka on siis muuttunut.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli oma cube stereo hybrid 140 hpc race täpäri. Siinä ei ollut minkäänlaisia paikkoja lokareille, mutta edellä mainitut SKS lokarit menee ja istuvat kuin nakutettu. Acid merkilläkin on kyllä jokin täpäri lokasuojasetti, mutta en laittaisi, kun kuvista jo näkee etteivät istu, ainakaan hyvin.

Pyörästä muutenkaan ei ole kuin hyvää sanottavaa. Pääasiassa kaikki ruuvit oli kireällä (ohjaustanko piti tietenkin kiristää), vaihteet säädetty, vaihtaja rasvattu ja renkaissakin ilmaa, ettei voi kyllä valittaa! Päinvastoin, olen oikein tyytyväinen pyörään ja laatuun (ainakin vielä).

Ostajan katumusta lukuunottamatta hyvältä vaikuttaa hinta/laatusuhteessa. Ei varmasti olisi pitänyt noin kallista hankkia, kun ei ole edes ikinä maastossa ajanut, mutta tähän sopiikin hyvin kummelista lainaus "kyllä se vaan on ihminen niin heikko hyvän tavaran edessä"
Kolme Cubea omistaneena... Itsellä ei ainakaan ole ollut valittamista. Renkaat vaihtoon, jarrut vaihtoon ja kovaa ajoa. Ainoa syy miksi vaihdoin Cubesta pois oli simppelisti liian halpa täpäri KTM joka tuli nenäneteen ja myin Cuben ja ostin täpärin. Joo ei ehkä se "järkevin" omaan käyttöön mutta en ole nähnyt MITÄÄN haittaa täpärissä vs jäykkäperässä omassa käytössä. Mukava, hyvä työmatkoilla ja tarvittaessa selviää poluista leikiten. Isoin juttu on hyvät renkaat ja hyvät jarrut ja jousitus kyllä seuraa perässä kunhan on säädetty omalle painolle. Tällä hetkellä omaa pitäisi ehkä hiukan pehmentää koska on varsin kova kun ei työkalureppua tarvitse roudata.
 
Työkaverille tuli työsuhdepyöränä samanlainen ja akun kiinnitys oli siinäkin ollut siinä määrin tiukka että oli joutunut painamaan kovasti että meni paikalleen. Pitänee tarvittaessa olla yhteydessä Canyonille ja kysyä ohjeita jos huolto ei keksi tuolle mitään.
Ihan mielenkiinnosta katso ettei vain ole mikään piuha akun ja rungon välissä. Vaimokkeen Haibikessä pääsi näytönjohto menemään silleen ettei akkua saanut kun ihan väkipakolla paikoilleen. Tuon kun huomasin niin ei ole ollut ongelmaa.
 
Ihan mielenkiinnosta katso ettei vain ole mikään piuha akun ja rungon välissä. Vaimokkeen Haibikessä pääsi näytönjohto menemään silleen ettei akkua saanut kun ihan väkipakolla paikoilleen. Tuon kun huomasin niin ei ole ollut ongelmaa.

Pitää tarkistaa jos tuohon ei tule tänään apuja, piuhat oli aika hyvin niputeltu yläosaan mutta voihan ne tietysti ahdistaa sen verran ettei akku pääse painumaan paikoilleen.
 
Täytyy lisätä vielä tuosta Sramin NX vaihtajasta kun yllä jo ehdin manata sitä kun näyttää ja tuntuu rimpulalta.

Niin yksinkertainen säätö kuin B ruuvi eli vaihtajan ja pakan etäisyys oli säätynyt täysin pieleen, tietysti kun eturatas vaihtui isompaan ja ketjukin kiristyi tai sitten vaan ollutkin väärin mutta vasta nyt alkoi vaikuttaa kun vaihtui osia.

Säädön jälkeen (ihan mitalla sinnepäin) alkoi toimia kuin hullosta tuleen Pendolinon vessa.

Nyt polkemaan :cool:
 
Täytyy lisätä vielä tuosta Sramin NX vaihtajasta kun yllä jo ehdin manata sitä kun näyttää ja tuntuu rimpulalta.

Niin yksinkertainen säätö kuin B ruuvi eli vaihtajan ja pakan etäisyys oli säätynyt täysin pieleen, tietysti kun eturatas vaihtui isompaan ja ketjukin kiristyi tai sitten vaan ollutkin väärin mutta vasta nyt alkoi vaikuttaa kun vaihtui osia.

Säädön jälkeen (ihan mitalla sinnepäin) alkoi toimia kuin hullosta tuleen Pendolinon vessa.

Nyt polkemaan :cool:
MTB SRAM -vaihtajien suurimman rattaan ja ja varren ylemmän rattaan välin on oltava 14 mm, kun ketju suurimmalla rattaalla. Kyllä väärän etäisyyden huomaa siitä, etteivät vaihteet siirry kunnolla. Justiin eilen säädin B-ruuvista tätä omassa sähkömaasturissani.

SRAM B-ruuvi.jpg
 
Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
 

Liitteet

  • IMG_20220609_105151.jpg
    IMG_20220609_105151.jpg
    4 MB · Luettu: 132
Vaihdoin fillariin eturattaan (Boschin moottori, FSA:n 15T ratas), Shimanon 36-12T takapakan ja KMC:n e9 ketjut ja nyt sopivassa kuormituksessa tuntuu poljettaessa sellaista pientä "jurinaa". Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Onko hyviä ideoita mikä voisi aiheuttaa moista? Takakiekon laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en tehnyt sille mitään muutoksia, eikä takapakan mahdollisen ylikiristämisenkään pitäisi käsittääkseni vaikuttaa sen toimintaan. Ennen osien vaihtamista ei ollut minkäänlaista oiretta, eli jollakin tavalla se liittyy tähän.

Pitää nyt ainakin ensimmäisenä tarkistaa vielä takakiekon laakereiden säätö ja ehkä myös kuulien kunto, kun hieman tuntui sormilla sivusuuntaista klappia takapakassa kun sitä heilutteli.

Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
Noita lukkorenkaita on muutamaa erilaista riippuen moottorin valmistajasta ja versiosta. Yleensä niissä itsessään lukee momentti johon ne pitää kiristää (pääsääntöisesti se taitaa olla noin 40Nm). Minä olen yleensä kiristellyt kaiken käsituntumalla, mutta toki se voi pahimmillaan kostautua myös yllä mainittuina ongelmina, mutta ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku kertoa millainen kireys tuolle kuvassa näkyvälle mutterille? Siis tuo kampien takana oleva kiiltävä. Avainta nyt tuommoiseen ei varmaan löydy mistään? Mutta ratasta vaihtaessa piti irroittaa että sai vaihdettua (en repinyt kampia auki) ja huomasin että melkein sormi kireydessä. Kiristin nyt kevyesti vähän enemmän.

Ps. 38 ratas teki hyvää tieajoon ja vaihdevaijerikin menee niin läheltä että voin vaimolle hyvinkin perustella tulevien sähkövaihteiden hankinnan :btooth:. Ihan vinkkinä jos te muutkin tarvitsette perusteita. Hän kyllä jo totesi että "No vaihda se pienempi ratas sitten takaisin" :btooth:
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa:)

asd.jpg


Pyörätyökalut2.jpg
 
Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehty umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie. :)

Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
 
Kiitos vinkistä. Brosen kone mutta pitääkin etsiä jostain tuohon avain. Kampien ulosvetäjäkin vaatii tuunausta kun kierre sopii mutta on tehtu umpi akselille. Pitää sorvailla sovitekappale jos ja kun tulee tarvetta.
Ilmeisesti Broseen käy sama työkalu kuin Boschiin, esim. tämä:

Kalu
 
Hyvän näköinen paketti. Jos pyörän huoltotila toteutuu niin pitää ottaa mallia - muutoin saattaa olla että turvaudun huoltoon jatkossakin. Vaikka eihän nuo muihin työkaluihin nähden kovin paljon tilaa vie. :)

Kävin aamulla viemässä pyörän huoltoon, toistaiseksi ei ole kuulunut mitään joten jospa tuo tulisi kuntoon.
Ei minullakaan ollut tarkoitus itse alkaa pyörää huoltaa, mutta kun kävin kahdessa kaupungin huoltoliikkeessä, niin mieli muuttui. Toinen oli likainen ja sekainen kuin Härski-Hartikaisen paja ja toisessa huoltomies ei oikein tiedoillaan vakuuttanut - ja kolmanteen en enää viitsinyt mennä.

Noita työkaluja monia tuplastikin huoltolaukkua varten. Kannattaa myös hankkia kunnollinen huoltoteline, muuten kaikenlaiset säädöt ja muut huoltamiset ovat aika hankalia.
 
Ohessa Shimanon ohjearvot kireyksille, muillakin valmistajilla ehkä samaa luokkaa. Tuolle lukkorenkaalle on oma työkalunsa, itselläkin Shimanolle. Muutenkin olen hommannut sähkömaasturiini kaikki huoltoon tarvittavat erikoistyökalut, joita on sitten aikamoinen kasa:)

asd.jpg


Pyörätyökalut2.jpg
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:

1654764706194.png
 
Erikoistyökaluja tarvitsee tosiaan hirveän kasan. Suurin typeryys noissa on standardien puuttuminen ja valmistajien itsekkyys, jolloin pitää olla samaan hommaan useita erilaisia työkaluja riippuen valmistajan merkistä/mallista. Samankin valmistajan sisällä on kaikenlaista vaihtelua, kun on tullut vuosien varrella uusia malleja.

Noilla kuvassa olevilla ei saa vielä mm. takapakkaa vaihdettua ja myös kampien ulosvetäjä puuttuu. Ja jarrujen ilmaukseen tietenkin omat letkuvirityksensä jne. Youtuben Velogi-kanavalla on hyviä huoltovideoita ja niissä voi katsella takana olevalta seinältä mitä kaikkea pitäisi löytyä, jos on useampi erilainen fillari ja meinaa tehdä kaiken itse.

Tässäkään esimerkkikuvassa ei ole läheskään kaikkea näkyvillä:

1654764706194.png
Joo, tuosta kuvasta puuttuu vielä muutama jälkikäteen hankittu työkalu kuten se takapakan hylsy. Joskus tulevaisuudessa eteen tuleva etuhaarukan huolto on varmaan sellainen, mitä en itse viitsi alkaa tehdä, mutta huolto-osasarjan voisi jo ennakolta hankkia, kun se ei paljoa maksa, lähinnä tiivisteitä. Netistä kyllä löytyy valmistajan tekemät huolto-ohjeet, jos itse aikoo homman hoidella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 755
Viestejä
5 050 296
Jäsenet
80 979
Uusin jäsen
Venkku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom