Sähköavusteiset polkupyörät (tieliikennekelpoiset, max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
410
Itsellä menee oma vähän tehokkaampi sähköpyörä, jolla painoa siis n 47kg oikein hyvin kantamalla kakkos kerrokseen (ei hissiä). Usein mukana vielä 1-2 ruokakassia roikkumassa ohjaustangosta. Pyörän kannan käytännössä ainakin kerran päivässä alas ja takaisin ylös. Ei mitään ongelmaa, vauhti melkein sama kuin kävelisi ilman kantamuksia.

Pointtina siis, että tuollainen kevyt 2x kg painava pyörä menee helposti kantaen vaikka mitenkä päin.
Varmasti menee, kysymys ei ehkä ole niinkään painosta vaan siitä että asian kokee hankalaksi itselle. :D

Ehkä, siis ehkä tuo tulee pysymään uuden talon lukitussa pyörävarastossa, siihen on enää n. kuukausi ja pyörä ei ole vielä liikkunut lähtöterminaalista mihinkään. Voi siis hyvinkin olla että ongelmaa ei edes ole. :)
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 507
Aika vahva hyperbole tässä - pakka ja ketju on kuluvia osia ja vuokrakäytössä jengi varmaan ajelee miten sattuu eli avustus täysillä ja ei kevennä kun vaihtaa.

Vaikea nähdä mikä muu siinä hajoaa käsiin? Ihan normipyörällä sama juttu, kyllä se ketju ja pakka menee paskaksi jos vääntö joka kerta täysillä kun vaihtaa.
Sitä suuremmalla syyllä sen takapakan pitäisi +4k€ pyörässä olla jo alkujaan vahvempi ja luulisi että tuollaisesta keskimoottori pyörästä löytyisi kevennys vaihtojen kohdalle?
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
931
Sama ku kaikessa muussakin. Käyttötyylillä voi pidentää kuluvien osien käyttöikää. Vaikka kuinka single click triggerit on niin ei kyllä täydellä teholla kannata vaihteita rusautella.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 507
Totta tuokin että vuokravehkeissä varmasti käyttö on mitä on, mutta markkinoilta löytyy myös kestävempiä osia kuin vakio tunturin tehtaalla laitettu.

Onneksi omassa 1000w/95Nm on takanavassa moottori niin kestää voimansiirto sen osalta paremmin.

Pari pvä sitten oltiin taas "akseleita" myöden kurassa niin syö voimansiirtoa jo muutenkin :beye:
 

Liitteet

Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
931
Yks vaihtoehto jos haluaa yrittää saada lisää kestävyyttä on siirtyä 12 pakasta 10/11 pakkaan jolloin ketjulle ja rattaille saisi hieman paksuutta lisää. Mutta onko sitten käytännön hyötyä en osaa sanoa. Gx pakka bosch cubessa kestänyt hyvin kun laittaa pariksi x01 ketjun.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 270
Totta tuokin että vuokravehkeissä varmasti käyttö on mitä on, mutta markkinoilta löytyy myös kestävempiä osia kuin vakio tunturin tehtaalla laitettu.

Onneksi omassa 1000w/95Nm on takanavassa moottori niin kestää voimansiirto sen osalta paremmin.

Pari pvä sitten oltiin taas "akseleita" myöden kurassa niin syö voimansiirtoa jo muutenkin :beye:
Ketjut ja pakat kannattaa jo ottaa sellaisena mitä vaihdetaan kun tarvii, jos ei mitään Eaglea laita niin parikymppiä ketju ja vaihto kestää 5min. Jos ei jatkuvasti vedä mudassa maksimit ja avustus täysillä niin huonoimmassakin tapauksessa pitäis 500-1000km saada ketjulle mikä on monelle arkipyöräilijälle jo iso siivu vuoden kilsoista.

Itse ajelen vuoden ympäri, huippuvuosina jotain 3-4000km ja vaikka kuinka loskapaskaa ja huonoa huoltoa niin silti ketjut kesti vuoden heittämällä. Toki noi oli ilman sähköjä, nykyisen E290 ketju oli ekan tonnin jälkeen vielä aika uudenveroinen vaikka oli siinä kovaakin ajoa.

Eipä kukaan autossakaan estä ajamasta vaikka ykkösellä jatkuvasti kierrosrajoitinta vastaan mutta ei se viisasta ole, vuokrakamoissa aina ongelma kun jengi kokematonta ja käyttö huoletonta koska ei oo oma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 193
Cubella nyt ensimmäinen "tankillinen" alkaa olemaan ajettuna ja tuon ison 750Wh akun tulokset alkaa olemaan selvillä, eli 107km takana ja 9% kapasiteettia jäljellä.
Meikäläisen ajotyylillä siis akullinen kestäisi noin 115km eMTB tilassa, joka on Turboon kallellaan oleva dynaaminen tila (Eco < Tour+ < eMTB < Turbo).
Ajot on olleet varsin sekalaisesti pururataa, hiekkapäällysteistä ulkoilureittiä, hieman metsäpolkua ja asfalttia.

20220520_165524000_iOS.png
20220520_160611782_iOS.jpg
20220520_160752174_iOS.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
Cubella nyt ensimmäinen "tankillinen" alkaa olemaan ajettuna ja tuon ison 750Wh akun tulokset alkaa olemaan selvillä, eli 107km takana ja 9% kapasiteettia jäljellä.
Meikäläisen ajotyylillä siis akullinen kestäisi noin 115km eMTB tilassa, joka on Turboon kallellaan oleva dynaaminen tila (Eco < Tour+ < eMTB < Turbo).
Ajot on olleet varsin sekalaisesti pururataa, hiekkapäällysteistä ulkoilureittiä, hieman metsäpolkua ja asfalttia.



Tuo uudempi Kiox -näyttö taitaa mahdollistaa noiden avustustasojen säädön jollain tapaa itse? Ja ilmeisesti se eBike Flow -sovellus käytössä sulla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 193
Tuo uudempi Kiox -näyttö taitaa mahdollistaa noiden avustustasojen säädön jollain tapaa itse? Ja ilmeisesti se eBike Flow -sovellus käytössä sulla?
750Wh akku tuli osana tuota uutta smart systemiä, jonka osa siis myös kyseinen kuvakaappauksessa oleva eBike Flow sovellus on https://www.bosch-ebike.com/en/products/the-smart-system
Tuo Kiox 300 näyttö itsessään on melko tyhmä vekotin ja äly löytyy itse asiassa tuosta LED Remotesta + sovelluksesta, mutta tosiaan sovelluksesta pystyy muokkaamaan ECO ja Turbo -tiloja mm. maksimi avustusnopeuden, väännön ja kiihtyvyyden suhteen.
En ole vielä ainakaan noita mennyt säätämään, sillä tosiaan Tour+ ja eMTB dynaamisina tiloina ei ole muokattavissa ja vielä hieman hakusessa mitä pyörältä kaipaa.
Tämän smart systemin etuna vanhempiin myös on, että sovelluksen kautta pystyy järjestelmän firmwaren päivittämään itse, joten ei vaadi enää maksullista käyntiä pyörähuollossa.
Kiox 300 näytön myötä myös sähköinen lukitusmekanismi on siirtynyt näyttöyksiköstä sovellukseen, eli jos näyttö hajoaa/katoaa/varastetaan, niin ei vaadi kalliita ja monimutkaisia operaatioita koodata uutta yksikköä toimimaan moottorin kanssa, vaan uusi näyttö tilalle ja matka jatkuu eBike Lock: Intelligent additional theft protection
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Saisi kyllä järkevöittää sähköpyörien lainsäädäntöä euroopassa. On se kumma, kun autoilun ihmemaassa, jenkkilässä, rajoitus on 20 mph ja saa ajaa "kaasun" kanssa. Monessa muussakin maassa rajoitus taitaa olla 32 km/h, eikä muita älyttömyyksiä ole rajoittamassa.

Mikäli halutaan oikeasti vähentää moottoriajoneuvoliikennettä, niin sähköpyöräilyn järkevöittäminen olisi todella tehokas keino. Tuommoinen about 30 km/h vauhti olisi riittävä pidemmällekin työmatkalle ja kaasun käyttö auttaisi erityisesti ylämäissä, varsinkin kun avustus on pakotettu katkeamaan välittömästi polkemisen tauottua, jolloin ylämäistä tulee yhtä helvettiä, kun ensin on avustus päällä ja sitten yhtäkkiä katkeaakin, kun tulee millisekunnin katkos polkemiseen tms.

Samalla pitäisi heittää ehkä tyhmin pyöräilyn hankaloittamisuudistus mäkeen, eli takavalo.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 247
Saisi kyllä järkevöittää sähköpyörien lainsäädäntöä euroopassa. On se kumma, kun autoilun ihmemaassa, jenkkilässä, rajoitus on 20 mph ja saa ajaa "kaasun" kanssa. Monessa muussakin maassa rajoitus taitaa olla 32 km/h, eikä muita älyttömyyksiä ole rajoittamassa.

Mikäli halutaan oikeasti vähentää moottoriajoneuvoliikennettä, niin sähköpyöräilyn järkevöittäminen olisi todella tehokas keino. Tuommoinen about 30 km/h vauhti olisi riittävä pidemmällekin työmatkalle ja kaasun käyttö auttaisi erityisesti ylämäissä, varsinkin kun avustus on pakotettu katkeamaan välittömästi polkemisen tauottua, jolloin ylämäistä tulee yhtä helvettiä, kun ensin on avustus päällä ja sitten yhtäkkiä katkeaakin, kun tulee millisekunnin katkos polkemiseen tms.

Samalla pitäisi heittää ehkä tyhmin pyöräilyn hankaloittamisuudistus mäkeen, eli takavalo.
Mitähän pirua sä taas selität... Jenkit=logistiikan ja liikkumisen kehitysmaa olisi siis mielestäsi se oikea vaihtoehto? Ollaan samaa mieltä että sähköavun vauhti voisi olla suurempi mutta tämä aiheuttaa jo nyt nykyisillä pykälillä olemassa olevaan tilanteeseen ongelman. Nopeuserot ovat varsin kovat random pyöräilijöiden ja meidän jotka polkevat yhtään enempää ja kovempaa pyöräilijöiden välillä. Tuo on aiheuttanut itselle jo todella monta vaaratilannetta. Viimeksi tänään kun "normi" pyöräilijä ei osannut arvioida että vastaan tuleekin muu kuin mummo Jopolla 12kmh ja jouduin väistämään hiekalle kun mutkitteli koko pyörätien leveydeltä ylämäkeen kaverinsa kanssa.

21km työmatka menee painavalla täysjoustolla nätisti nappulat alla 27kmh keskinopeudella jopa paskalla kunnollani mäkisessä maastossa. Jos tuo avun katoaminen kun et polje... hanki sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ja oletko miettinyt miten tuo avustus toimii. Se ei ole on/off ns "paremmissa" pyörissä. Se on portaaton ja tulee mukaan ja lähtee pois polkuvoiman mukaan jos ajat alle 25kmh. Jos tuo maagisesti jatkaisi itsekseen ilman polkemista niin olisi kyllä varsin erikoinen ajettava kokonaisuudessaan...

Takavalosta en viitsi edes alkaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 507
Saisi kyllä järkevöittää sähköpyörien lainsäädäntöä euroopassa. On se kumma, kun autoilun ihmemaassa, jenkkilässä, rajoitus on 20 mph ja saa ajaa "kaasun" kanssa. Monessa muussakin maassa rajoitus taitaa olla 32 km/h, eikä muita älyttömyyksiä ole rajoittamassa.

Mikäli halutaan oikeasti vähentää moottoriajoneuvoliikennettä, niin sähköpyöräilyn järkevöittäminen olisi todella tehokas keino. Tuommoinen about 30 km/h vauhti olisi riittävä pidemmällekin työmatkalle ja kaasun käyttö auttaisi erityisesti ylämäissä, varsinkin kun avustus on pakotettu katkeamaan välittömästi polkemisen tauottua, jolloin ylämäistä tulee yhtä helvettiä, kun ensin on avustus päällä ja sitten yhtäkkiä katkeaakin, kun tulee millisekunnin katkos polkemiseen tms.

Samalla pitäisi heittää ehkä tyhmin pyöräilyn hankaloittamisuudistus mäkeen, eli takavalo.
Toinen on se että 1000w sähköpotkulauta ei tarvitse liikennevakuutusta, pyörä vaatii :facepalm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Mitähän pirua sä taas selität... Jenkit=logistiikan ja liikkumisen kehitysmaa olisi siis mielestäsi se oikea vaihtoehto? Ollaan samaa mieltä että sähköavun vauhti voisi olla suurempi mutta tämä aiheuttaa jo nyt nykyisillä pykälillä olemassa olevaan tilanteeseen ongelman. Nopeuserot ovat varsin kovat random pyöräilijöiden ja meidän jotka polkevat yhtään enempää ja kovempaa pyöräilijöiden välillä. Tuo on aiheuttanut itselle jo todella monta vaaratilannetta. Viimeksi tänään kun "normi" pyöräilijä ei osannut arvioida että vastaan tuleekin muu kuin mummo Jopolla 12kmh ja jouduin väistämään hiekalle kun mutkitteli koko pyörätien leveydeltä ylämäkeen kaverinsa kanssa.

21km työmatka menee painavalla täysjoustolla nätisti nappulat alla 27kmh keskinopeudella jopa paskalla kunnollani mäkisessä maastossa. Jos tuo avun katoaminen kun et polje... hanki sähkömopo tai sähköpotkulauta? Ja oletko miettinyt miten tuo avustus toimii. Se ei ole on/off ns "paremmissa" pyörissä. Se on portaaton ja tulee mukaan ja lähtee pois polkuvoiman mukaan jos ajat alle 25kmh. Jos tuo maagisesti jatkaisi itsekseen ilman polkemista niin olisi kyllä varsin erikoinen ajettava kokonaisuudessaan...

Takavalosta en viitsi edes alkaa.
Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

Olen kokeillut muutamaakin eri avustettua sähköpyörää ja jyrkässä ylämäessä kun polkee, niin aina kun poljin on ala-asennossa, niin tulee pieni katkos polkemiseen. En usko, että kukaan pystyy täysin saumattomasti polkemaan jyrkkiä ylämäkiä tasaisella nopeudella. Tällöin avustus katkeaa ja polkeminen muuttuu yhtäkkiä todella raskaaksi. Ehkä avustus kytkeytyy taas päälle, mikäli onnistuu tasapainon säilyttämään. Joku 0,1-0,2 sekunnin viive avustuksen katkeamiseen auttaisi.

On se kumma, että ilman takavaloa on yli sata vuotta pystynyt polkupyörillä ajamaan ja tuskin monikaan pyöräilijä on aiheuttanut muille vaaraa sen puuttumisen vuoksi. Jos haluat pistää takavalon pyörään, senkun pistät, mutta se, että lailla semmoinen pakotetaan, on aivan älytöntä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 247
Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.

Olen kokeillut muutamaakin eri avustettua sähköpyörää ja jyrkässä ylämäessä kun polkee, niin aina kun poljin on ala-asennossa, niin tulee pieni katkos polkemiseen. En usko, että kukaan pystyy täysin saumattomasti polkemaan jyrkkiä ylämäkiä tasaisella nopeudella. Tällöin avustus katkeaa ja polkeminen muuttuu yhtäkkiä todella raskaaksi. Ehkä avustus kytkeytyy taas päälle, mikäli onnistuu tasapainon säilyttämään. Joku 0,1-0,2 sekunnin viive avustuksen katkeamiseen auttaisi.

On se kumma, että ilman takavaloa on yli sata vuotta pystynyt polkupyörillä ajamaan ja tuskin monikaan pyöräilijä on aiheuttanut muille vaaraa sen puuttumisen vuoksi. Jos haluat pistää takavalon pyörään, senkun pistät, mutta se, että lailla semmoinen pakotetaan, on aivan älytöntä.
:facepalm: :facepalm: :facepalm:... Ja juu. Pykälät ovat kyllä hallussa, samoin kuten pyrin pitämään järkeni polkiessa sekä rekisteröidyillä laiteilla ajaessa.

Njoo.... Kokeiles kuule ajaa oikealla sähköpyörällä eikä jollain kiinan pilipalilla ja mielellään ehkä opettele käyttämään sitä tai polkemaan pyörällä. Avustus EI katkea mäissä ellet ylitä 25kmh, avustus EI katkea jos poljin on ala-asennossa. Tämä todettu niin Verkkiksen verrattain halvalla sähkiksellä, Bilteman sähkiksellä kuin usealla isomman hintalapun omaavalla pyörällä.

Takavalo ei ole pelkästään sinua varten... Vingutaan kun autoilija ajaa eteen yms yms. On se kiva kun täysin valoton pyörä tulee ja suhaa täysillä eteen. Tämä aiheuttaa vaaraa sinulle sekä seuraamuksia toiselle osapuolelle JOS/KUN se kolari tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Takavalo ei ole pelkästään sinua varten... Vingutaan kun autoilija ajaa eteen yms yms. On se kiva kun täysin valoton pyörä tulee ja suhaa täysillä eteen. Tämä aiheuttaa vaaraa sinulle sekä seuraamuksia toiselle osapuolelle JOS/KUN se kolari tulee.
Miten se pyörä olisi valoton, jos siinä ei ole takavaloa? Etuvalot on keksitty, jotka ovat erittäin hyödyllisiä. Miten se takavalo myöskään auttaa estämään autoilijaa ajamasta pyöräilijän eteen? Heijastimet on myös keksitty, mutta ilmeisestikään autojen ei tarvitse sitten käyttää pimeällä ajovaloja.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 247
Miten se pyörä olisi valoton, jos siinä ei ole takavaloa? Etuvalot on keksitty, jotka ovat erittäin hyödyllisiä. Miten se takavalo myöskään auttaa estämään autoilijaa ajamasta pyöräilijän eteen? Heijastimet on myös keksitty, mutta ilmeisestikään autojen ei tarvitse sitten käyttää pimeällä ajovaloja.
Etuvalo on lähtökohtaiseti oikein suunnattuna eteenpäin osoitava valaisin ja liian usein käytännössä autojen parkkien vastine eli ei paljoa taakse näy. Heijasti=passiivinen valoa heijastava muovinen pala, valo=aktiivinen valon lähde. Kumpi näkyy kauemmas? Bonuksena noissa on esim asioita kuten jarruvalo. Itsellä on halpis usb ladattava takavalo jossa on bonuksena jarruvalo takan tuleville (toimii niin että himmatessa ei pala koska ei tule tarpeeksi hidastusta ja kun jarrutat valo syttyy koska sisällä heiluri/G-anturi tms tms). Kumpaa mielummin käytän... Heijastinta vai 10e takavaloa joka sisältää heijastimen, valon sekä jarruvalon. Toimiakseen heijastin vaatii että on valonlähde joka heijastuu siitä takaisin eri suuntiin, valaisin taas tuottaa itsessän tuon valon eikä tarvitse muita valonlähteitä. Luonnollisesti valo näkyy huomattavasti pidemmälle. Ei tarvitse paljon miettiä kun alkaa laskemaan kuinka monesti takaa tullut auto on meinannut kääntyä vuosien saatossa eteen kääntyessään. Lisänä tosiaan tuo jarruvalo joka itsessään on erittäin pieneltä tuntuva mutta hyvä ominaisuus joka on etenkin kaverin tai useamman kanssa iltamyöhään ajaessa mahtava kun ei tarvitse arvailla himmaileeko toinen vai jarruttaako se aktiivisesti. Tekniikka kehittyy... Ennen kypärä oli HV nössöjen juttu, etujarrut saati V-jarrut olivat kuumin juttu ikinä ja nyt ollaan tilanteessa että hyvin monessa uudessa markettifillarissa on levyjarrut ja kovemmissa ne monimäntäiset jäähdytetyt levyt. Itsellä nelimäntäiset isolevyiset jäähdytysiivekkeillä olevat jarrut ja levyt edessä ja takana ne maastopyörän "perus" hydrauliset jarrut päivitetyillä levyillä. Kummat ottaisit, V-jarrut vai hydrauliset levyt? Juu kyllä sitä on ennenkin pärjätty on asia mikä tulee esiin minkä tahansa tekniikan kanssa mutta jos tuolla mentaliteetilla mentäisiin niin esim autot olisivat yhä peltikoppeja joissa ei mitään avustuksia, talvella ei talvirenkaita jne ja kaikki olisi hyvin koska "on sitä ennekin pärjätty".
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
83
Toinen on se että 1000w sähköpotkulauta ei tarvitse liikennevakuutusta, pyörä vaatii :facepalm:
Toi on on kyllä sen luokan aivopieru EU-lainsäätäjiltä, että oksat pois. Menivät sitten tekemään polkupyörästä oman ajoneuvoluokan ja täten tarvitsee liikennevakuuttaa. Samalla janipetteri vetää 1000W laudalla yhdellä jalalla seisten vieressä vastaavan tehoisella laudalla ilman vakuutuksia. Speed Pedeleceiltä tuo nyt on ymmärrettävää 45km/h nopeuden vuoksi.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
218
Olisko hyviä ehdotuksia renkaista eFat pyörään? Nyt käytössä JumboJim 4.8 x 26. Pitäs saada enemmän pitoa talven lumisille poluille, joten voisi ostaa nyt jo vararenkaiks ja vaihtaa sitten talvee vasten alle. Surly bud ja lou ollut kiikarissa, mutta saatavuutta ei ole molempien osalta. Ei tarvii olla nastat.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 798
Olisko hyviä ehdotuksia renkaista eFat pyörään? Nyt käytössä JumboJim 4.8 x 26. Pitäs saada enemmän pitoa talven lumisille poluille, joten voisi ostaa nyt jo vararenkaiks ja vaihtaa sitten talvee vasten alle. Surly bud ja lou ollut kiikarissa, mutta saatavuutta ei ole molempien osalta. Ei tarvii olla nastat.
Entä jos ostaisit nyt Loun kun on saatavilla ja Budin sitten kesän mittaan, kun tulee saataville? Ja jos ei tulekkaan saataville Budia, niin sitten ostaa eteen jonkun toisen renkaan.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
76
Sitä selitän, että Yhdysvalloissa on rajoituksena 20 mailia tunnissa jotakuinkin jokaisessa osavaltiossa, eikä kaasukahvan käyttöä ole kielletty. Käytännössä minkäänlaista pyöräilyinfrastruktuuria ei ole rakennettu, paitsi muutamassa kaupungissa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja silti ovat edistyksellisempiä ja vapaampia polkupyöräilyn suhteen, kuin täällä. Jos se nopeusraja olisi n. 30 km/h, ei se sitä tarkoita, että joka paikassa pitäisi täysillä vetää. Sen lisäksi katupyörillä monikin ajaa lähemmäs neljääkymppiä ihan ilman mitään avustuksia, mutta se on ilmeisesti ihan ok, koska ilman avustuksia ajaa, niin tottakai muiden on väistettävä, vaikka vauhti olisi mikä. Tiedoksi vaan, että ajoneuvolaki kattaa myös polkupyörät ja ajoneuvo (tässä tapauksessa polkupyörä) on pystyttävä hallitsemaan ja pysäyttämään tien / polun näkyvällä osuudella.
"Vapaampia" ei kyllä pidä paikkaansa. Sähköpyörät rinnastetaan esim. pyöräreiteillä moottorikäyttöisiin välineisiin ja siellä niillä ei saa ajaa ellei niitä erikseen ole sallittu. Mielestäni tämä koskee monia alueita myös mihin on muodostunut retkeilijöiden toimesta polkuja. Ja vähintäänkin jatkuvaa vittuilua jos semmoiselle eksyt sähköpyörällä. Kyllä Suomessa sähköpyöräilyä luonnossa ja pyöräreiteillä siedetään paljon paremmin. Korkeintaan junnut vinoilee että eikö omissa jaloissa riitä jerkku :D

edit: typot
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
83
Suomessakin kuulee mutinaa vaikka ihan laillisella L1e-a -luokan pelillä ajelee jokamiehen oikeudella. Enemmän toki näiden ”ainoiden oikeiden” sähköfillarimetsäomistajien suusta. Meni totaalisesti pata jumiin toisella foorumilla tästä keskuteltaessa kun niputettuin väkisin johonkin 5000W sähkömopoon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 074
On tiukassa löytää sähköpyörä, kaikkialla varastot tyhjänä. Havaintoja shimanon ep8 moottorilla varustetuista trekkinpyöristä mieluiten M(/L) runkokoossa.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15 657
On tiukassa löytää sähköpyörä, kaikkialla varastot tyhjänä. Havaintoja shimanon ep8 moottorilla varustetuista trekkinpyöristä mieluiten M(/L) runkokoossa.
Sen lisäksi että itse pyörät ovat vähissä, myös osien saatavuus on paikoitellen heikko.

Yritin tuossa juuri eilen metsästää uusia rattaita+ketjuja (Shimanon 9-speed rataspakka (12-36), Boschin 15-piikkinen eturatas + "spidertool" ja KMC:n E9 ketjut), mutta eipä löytynyt Suomesta firmaa josta olisi saanut kaikki yksillä postikuluilla. Kovin monia postikuluja ei kuitenkaan viitsi maksaa. Saksasta saakka bike-discount.de:stä piti sitten tilata ja toimituksessa menee varmaan taas oma aikansa. Positiivisena puolena hinta oli monta kymppiä halvempi kuin Suomessa. Ketjujen osalta piti tosin tinkiä ruostesuojauksesta, kun ei ollut KMC:n E9-ketjuista tarjolla ETP-versiota. Samalla piti tosiaan tilata tuo "spidertool", että saa eturattaan vaihdettua.

Hulppeat 6000km kestivät nykyiset osat ennen kuin pari pienintä ratasta alkoi hyppimään yli rasituksessa. Vaihteiden vaihto on ollut hieman takkuista jo aiemmin, mutta olen sinnitellyt silti tähän saakka, kun ei ole ollut työkalua kaapissa eturattaan vaihtamiseksi. Nyt ei enää pysty.

Edellinen rataspakka oli malliltaan CS-HG800-9, eli onkohan tuo nyt sitten peräti Ultegra-sarjaa? Vastaavaa ei nyt kuitenkaan tähän hätään löytynyt, joten piti ottaa tilalle pykälää vaatimattomampi CS-HG400-9, joka tuskin tulee kestämään lähellekään yhtä hyvin kuin edellinen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
833
Nyt saatu KMC e8 ketjut alle.. mutta tuntuu hyppivän rattailta täydellä vedolla. Ilmeisesti jo takarattaat vaihtokunnossa, kilometrejä 1100km. Onkos tuohon jotain parempaa tarjolla vakio halpis shimanon sijaan?
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15 657
Nyt saatu KMC e8 ketjut alle.. mutta tuntuu hyppivän rattailta täydellä vedolla. Ilmeisesti jo takarattaat vaihtokunnossa, kilometrejä 1100km. Onkos tuohon jotain parempaa tarjolla vakio halpis shimanon sijaan?
Onko sulla oikeasti 8-vaihteinen pakka takana? Tuo ketju on tarkoitettu sellaiselle ja ne ovat tietääkseni aika harvinaisia sähköfillareissa. Ketju itsessään on kyllä ihan hyvä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
833
Onko sulla oikeasti 8-vaihteinen pakka takana? Tuo ketju on tarkoitettu sellaiselle ja ne ovat tietääkseni aika harvinaisia sähköfillareissa. Ketju itsessään on kyllä ihan hyvä.
Juu piti vielä oikein laskea, ja kuva todisteeksi :)

Helkaman "marketti" pyörä kyseessä. Mutta voiko tosiaan pakka mennä noin huonoksi äkkiä, mielestäni ei näyttänyt ainakaan kauhean kuluneelta. Vaihtaja on mielestäni hyvin linjassa, tosin alempi ratas vähän sisempänä, tullut jotain osumaa jossain kohtaa.
 

Liitteet

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15 657
Juu piti vielä oikein laskea, ja kuva todisteeksi :)

Helkaman "marketti" pyörä kyseessä. Mutta voiko tosiaan pakka mennä noin huonoksi äkkiä, mielestäni ei näyttänyt ainakaan kauhean kuluneelta. Vaihtaja on mielestäni hyvin linjassa, tosin alempi ratas vähän sisempänä, tullut jotain osumaa jossain kohtaa.
Ei tuo takapakka nyt tosiaan ihan hirveältä näytä tuossa kuvassa, mutta luonnossa varmaan näkee paremmin. Pienin ratas taitaa olla kulunein, kuten yleensäkin. Halvemman pään osilla voi tosiaan olla kaikenlaista ongelmaa, eikä säätämälläkään saa välttämättä kaikkea ihan kohdalleen.

Jos olet vaihtanut uuden ketjun vanhoille rattaille, niin saattaa olla että ongelma korjaantuu ketjun venyessä vähitellen vastaamaan rattaita. Tai sitten ei. :D

Rattaat kestävät yleensä 1-3 ketjusarjaa. Minä olen yleensä sitkistellyt siihen vaiheeseen saakka, että on ollut järkevää vaihtaa aina kaikki kerralla.

Tuosta mallia miten rattaat kuluvat:

1653479715412.png
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
598
Toinen vaihtoehto ketjun hyppimisellä vaihdon jälkeen on tehdasrasvat tai muuten vaan ketjun liikkuvuus.

Tehdasrasvat tuppaavat olemaan aikamoista tököttiä ja keräävät helposti likaa, joka johtaa siihen että joku nivel ei taivu luonnollisesti rattaan ympärille ja tämä johtaa hyppäämiseen. Sama tapahtuu myös silloin kun ketju on katkaisun yhteydessä liitetty liian kireälle.

Eli tehdasrasvat pois ja kunnon ketjuäljy tilalle ja linkkien läpikäynti.

Rattaan kuluminen aihettaa ongelman tietysti vaan sillä rattaalla ja ketjun jäykkyys kaikilla/osalla rattaista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 507
Oletko ihan varma että ketjut hyppii? Voisiko olla vapaaratas?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
833
Toinen vaihtoehto ketjun hyppimisellä vaihdon jälkeen on tehdasrasvat tai muuten vaan ketjun liikkuvuus.

Tehdasrasvat tuppaavat olemaan aikamoista tököttiä ja keräävät helposti likaa, joka johtaa siihen että joku nivel ei taivu luonnollisesti rattaan ympärille ja tämä johtaa hyppäämiseen. Sama tapahtuu myös silloin kun ketju on katkaisun yhteydessä liitetty liian kireälle.

Eli tehdasrasvat pois ja kunnon ketjuäljy tilalle ja linkkien läpikäynti.

Rattaan kuluminen aihettaa ongelman tietysti vaan sillä rattaalla ja ketjun jäykkyys kaikilla/osalla rattaista.
Oletko ihan varma että ketjut hyppii? Voisiko olla vapaaratas?
Ei tainnut tuossa ketjussa mitään rasvaa edes olla, hyvä niin. Laitoin ihan moottoriöljykäsittelyn (kokeillaan tän ketjun kanssa nyt sitä pelkästään, tuntui että noi tahraamattomat haihtuivat ihan itsestään pois).

Vapaaratas se voisi tietysti olla, mutta nyt ei 1-2 vaihteilla ainakaan tee sitä, silloinhan olisi kaikkein suurin momentti.

Oireilee käytännössä 6-7, suurimmalla kasilla ei mun mielestä ollenkaan (tosin mulla varmaan 6-7 rasitetuimmat). Vaikka mitenkään silminnähtävästi kulumaa ei ole, niin näyttää että ketjun ollessa rattaalla ensimmäinen piikki ottaa ketjuun kiinni ja muutaman lenkin päässä on 0.5mm väli - ihan kuin olisi ketju liian pitkä, mutta saattaahan rataskin olla kulunut epäsymmetrisesti kuopalle.

No uus ratassarja maksaa n. puolet mitä ketjut, niin kokeillaan sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
496
Ensimmäinen sähköavusteinen pyörä hankittu firman työsuhdepyöräedun kautta. Lopulta Canyonin Precede:ON 6 valikoitu pyöräksi kun ensimmäinen vaihtoehto ehti loppua. Vaatimuksina oli tukevat kiinteät lokarit ja järkevät osat joko trekking tai kaupunkipyörän rungossa.

Muutaman päivän polkemisen perusteella tällainen kevyt muutenkin pyöräilyä harrastava polkija ei tarvitse "Tour" avustusta isompaa apua. Keskinopeus pysyy hyvin 25 km/h paremmalla puolella kun tasaisella menee luomuna se yli 25 km/h ilman vastatuulta. Kätevä liikkumisväline kaupungissa näin kesäaikaan ja pitää vielä hankkia ainakin yksi suoraan tarakkaan kiinnittyvä (Ortlieb) sivulaukku tavarankuljetusta varten.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
51
Täällä kun on jonkin verran ollut puhetta ketjujen venymisestä ja rataspakkojen kulumisesta niin onko monella kokemusta hihnavetoisista pyöristä? Mulle tuli tuossa jokin aika sitten Canyon Precede:ON 7 sähköpyörä ja siinä on Gates CDX hiilikuituhihnaveto. Pitäisi olla lähes huoltovapaa. Ei tarvi öljytä, hihna ei veny, rataspakat ei kulu ja hihnan käyttöikä aivan toista luokkaa kun ketjuilla ollen jotain 30tkm eli todennäköisesti pyörä menee vaihtoon ennen hihnan vaihtoa. Lisäksi käytössä ei kuulu ketjujen ääniä eli käytännössä tämä on lähes äänetön. Gatesista kuuluu polkiessa silloin tällöin pientä narinaa, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Pyörä on tarkoitettu kaupunkiajoon, sorateille yms. joten maastoajossa hihnavedosta ei ole omia kokemuksia ja ehkä sinne sitä ei ole tarkoitettukaan. Hihnavedosta löytyy semmoinen erikoisuus, että pitää käyttää napavaihteita. Hihna ei kestä sivuttaista vääntöä eli etu- ja takarattaan eri sijaintia sivusuunnassa. Tässä pyörässä on Enviolon portaattomat vaihteet ja tähän suhtauduin aluksi vähän epäillen, mutta on kuitenkin ollut aivan täydellinen. Ei mitään valittamista.

Käytöstä vielä sellainen kokemus, että polkiessa ei tunnu lainkaan raskaalta mitä jotkut jossain väittää. En huomaa eroa ketjuvetoiseen. Tuntuu aivan loistavalta ja en näe mitään syytä miksi tulevissa pyörissä palaisin ketjuvetoisiin. Onko muilla kokemuksia hihnavedosta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
83
Ei ole kokemusta, mutta himoittu on täälläkin. Miltä tuo Enviolon portaaton vaikuttaa?
 

bonggoo

Tukijäsen
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
301
Työantaja alkaa tarjoamaan työsuhdepyöräetua ja oma työmatkani pitenee muuton yhteydessä kesällä, jonka takia ajattelin hommata sähköpyörän. Työsuhdepyörän voi tilata vissiin ainoastaan eloectrobikesta, jossa näyttäisi olevan melko suppeahko valikoima sähköpyöristä tarjolla:

Osaako joku sanoa, että onko nämä tarjolla olevat Husqvarnan ja R Raymonin pyörät hyviä? Pyörä tulisi työmatka-ajoon mutta tarkoitus olisi myös maastossa ajaa kun uuden asunnon lähellä pitäisi olla hyviä pyöräilyreittejä.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
51
Ei ole kokemusta, mutta himoittu on täälläkin. Miltä tuo Enviolon portaaton vaikuttaa?
Sanotaanko näin että ei mitään huonoa sanottavaa. Vaatii aluksi vähän totuttelua niin kuin uudet jutut aina, mutta on tämä kyllä osoittautunut hyväksi. Tuskin oon koskaan käyttänyt parempia vaihteita, en osaa tarkemmin sanoa. Tämä pyörä on alumiinirungolla. Jos ottaa hiilikuiturungolla eli pyörämallin CF9 niin siinä onkin sitten Enviolon automaattivaihteisto. En nähnyt tarpeellisena kun taitaa maksaa 1400 euroa enemmän.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 872
Työantaja alkaa tarjoamaan työsuhdepyöräetua ja oma työmatkani pitenee muuton yhteydessä kesällä, jonka takia ajattelin hommata sähköpyörän. Työsuhdepyörän voi tilata vissiin ainoastaan eloectrobikesta, jossa näyttäisi olevan melko suppeahko valikoima sähköpyöristä tarjolla:

Osaako joku sanoa, että onko nämä tarjolla olevat Husqvarnan ja R Raymonin pyörät hyviä? Pyörä tulisi työmatka-ajoon mutta tarkoitus olisi myös maastossa ajaa kun uuden asunnon lähellä pitäisi olla hyviä pyöräilyreittejä.
Merkkeinä pyörät on ainakin hyviä.

Perustin työsuhdepyöedusta oman topiikin, jos siitä haluaa kanssa keskustella

Kyseiset pyörät tuolla näyttää kyllä ylihintaisilta ja vanhentuvalta tekniikalta. Tietty aina ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta sitten sen olisi syytä näkyä hinnassa. Myöskään maastoon noilla ei kyllä kannata mennä, ellei sitten aja ihan vain siistejä polkuja
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 120
Ensimmäinen sähköavusteinen pyörä hankittu firman työsuhdepyöräedun kautta. Lopulta Canyonin Precede:ON 6 valikoitu pyöräksi kun ensimmäinen vaihtoehto ehti loppua. Vaatimuksina oli tukevat kiinteät lokarit ja järkevät osat joko trekking tai kaupunkipyörän rungossa.

Muutaman päivän polkemisen perusteella tällainen kevyt muutenkin pyöräilyä harrastava polkija ei tarvitse "Tour" avustusta isompaa apua. Keskinopeus pysyy hyvin 25 km/h paremmalla puolella kun tasaisella menee luomuna se yli 25 km/h ilman vastatuulta. Kätevä liikkumisväline kaupungissa näin kesäaikaan ja pitää vielä hankkia ainakin yksi suoraan tarakkaan kiinnittyvä (Ortlieb) sivulaukku tavarankuljetusta varten.
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 872
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
Juuri tämä kokemus itselläkin on tuosta. Ajatus on hyvä, toteutus nykyisellään taas se, että välistävetäjäfirmat imee edun rahahyödyt omaan taskuunsa. Siksi perustin tuon erillisen ketjun, että täällä pysyisi keskustelu tuossa tavarassa ja toisessa sitten sitä maksupuolta :)
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
193

Tuollainen linkin takaa löytyvä pyörä tuli laitettua tilaukseen ja pitäisi näillä näkymin saapua jo ensiviikolla.

Onko täällä kellään kokemuksia tuosta Enviolon vaihteistosta kylmällä kelillä (-30)? Valmistaja itse lupaa toiminnan -20 asti. Talvella on nykyään tullut työmatkat hoidettua ihan perus läskipyörällä myös -30 kelillä joten aloinpa vain pohtimaan miten tuo vaihteisto lie toimii tuollaisilla keleillä. Niin ja ylipäänsä, onko sähköpyörissä yleensä mitään rajoituksia koville pakkasille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
496
Uteliaisuuttani kysyn. Oliko tuo toteutettu teillä miten?

Meillä pyöräetu on tehty niin, että pitää hankkia tietystä firmasta se pyörä (edustavat kahta merkkiä) listahinnalla, sitten se pyörä saa maksaa n. 3050€ ja se tulee maksamaan työntekijälle 3600€+5% lunastatushhinta, tuosta sitten se valtion veroetu pois eli laskee verotusta n. 0,5% jolloin vuosipalkan pitäisi olla 46800€ että pääsisi edes omilleen (meidän firmassa enemmistöllä ei todennäköisesti ole). Ja sitten olisi vielä ongelmana se, että pyörä pitää ostaa tietystä liikkeestä jolloin monopolin turvin hinta pysyy korkeana ja olla siis käytännössä tietyn merkkinen.

Ja nyt aloin miettimään onkohan tuo yleistäkin, eli onkohan koko valtion pyöräetuun liittyvä veroetu turha, jos sitä käytetään vain tekemään maksimi tuottoa työantajalle ja sille firmalle, jonka kanssa sopimuksen tekevät.
Meillä tuo pyöräetu otetaan tietyn palveluntarjoajan kautta ja heiltä voi tilata käytännössä melkein minkä tahansa pyörän vaikka ulkomailta. Meillä työsuhdepyöräetu laskee bruttopalkkaa vain 50€/kk eli käytännössä omalla palkalla nettopalkka laskee sen noin 25 €/kk. Loput kustantaa työnantaja. Maksimi pyörän hinta on 4800 € ja tällöin sopimuksesta tulee viiden vuoden mittainen. Oma taisi jäädä alle kolmen vuoden.

Suurin ongelma oli palveluntarjoajan hidas toiminta tilauksen tekemisen kanssa ja siksi toinen pyörä ehtikin loppua ennen lopullista heidän tekemää tilausta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 074
Nyt tuli hommattua itsekin e-pyörä. Oletteko asennelleet näihin mitään trackereitä varkauden varalta?
Halvin vaihtoehto lienee airtag, joskin heikoiten toimiva.
Bikefinderiä myyjäliike ehdotti. siinä ärsytti tuo laitteen erillinen lataus, josta on huolehdittava.
BikeTrax olisi pyörän sähköjärjestelmään asennetta trackeri (+oma backup akku) joka olisi käytössä vaivattomin.

erikoista että mikään valmistajan sähköjärjestelmä ei vielä oletuksena tätä sisällä, vaikka gps+cellu moduulin lisääminen systeemiin olisi melko triviaali homma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
496
Nyt tuli hommattua itsekin e-pyörä. Oletteko asennelleet näihin mitään trackereitä varkauden varalta?
Halvin vaihtoehto lienee airtag, joskin heikoiten toimiva.
Bikefinderiä myyjäliike ehdotti. siinä ärsytti tuo laitteen erillinen lataus, josta on huolehdittava.
BikeTrax olisi pyörän sähköjärjestelmään asennetta trackeri (+oma backup akku) joka olisi käytössä vaivattomin.

erikoista että mikään moottorijärjestelmä ei vielä oletuksena tätä sisällä, vaikka gps+cellu moduulin lisääminen systeemiin olisi melko triviaali homma.
Kannattaa ainakin ensimmäisenä ostaa laadukas U-lukko tai hyvin tukeva ketjulukko sekä varmistaa kotivakuutuksen korvaavan täysin myös kalliin sähköpyörän varkauden, jollei pyörä ole leasingin kautta vakuutettu. Esimerkiksi Kryptoniten New York sarjan lukoista voi valita haluamansa.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15 657
Kannattaa ainakin ensimmäisenä ostaa laadukas U-lukko tai hyvin tukeva ketjulukko sekä varmistaa kotivakuutuksen korvaavan täysin myös kalliin sähköpyörän varkauden, jollei pyörä ole leasingin kautta vakuutettu. Esimerkiksi Kryptoniten New York sarjan lukoista voi valita haluamansa.
Mikään vakuutus ei korvaa "täysin", eli käytännössä niissä on aina jonkinlainen omavastuu ja mahdollisesti myös ikävähennys.

Noiden trackereiden hyöty taitaa olla aika vaatimaton, kun ammattilaisten pöllimät fillarit viedään ripeästi pois maasta ja/tai puretaan osiksi. Lisäksi niissä on aikamoinen huolehtiminen, että toimivat tarvittaessa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kunnon lukolla vaan kiinni aina johonkin kiinteään ja siinäpä se.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
410
Itsekin mietin trackeria mutta hankin toistaiseksi pelkän uikuttimen. Senkin osaltahan jo todettiin että sitä ei kauaa irti repäise ja vaimenna mutta jospa se nyt ainakin sen verran auttaisi että satunnainen voro jättää rauhaan.

Ammattilaisiahan ei pidättele yhtään mikään, täytyy vaan toivoa ettei tuollainen perus-Canyon kiinnosta niitä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 247
Itsekin mietin trackeria mutta hankin toistaiseksi pelkän uikuttimen. Senkin osaltahan jo todettiin että sitä ei kauaa irti repäise ja vaimenna mutta jospa se nyt ainakin sen verran auttaisi että satunnainen voro jättää rauhaan.

Ammattilaisiahan ei pidättele yhtään mikään, täytyy vaan toivoa ettei tuollainen perus-Canyon kiinnosta niitä.
No siis jos päästäisiin tilanteeseen mikä esim briteissä on... Auto pöllitään ja parkkeerataan pariksi päiväksi tarkistaaksen onko GPS seurantaa ja jos kyllä niin miten reagoida. Tuo antaa omistajalle jo päivän tai kaksi aikaa reagoida. Itsellä auto jossa on integroitu GPS seuranta mutta aiemmissa pidin avaimissa taas GPS tägiä mutta huolloissa yms pistin yhden autoon niin ainakin tiesin jos autolla ajettiin "rallia" ja pystyin sanomaan huollon työnjohdolle että tulen tietämään mitä auto on tehnyt joten turha perseillä TAI. Tekisi kovasti mieli lisätä legit tracker fillariin etenkin kun "vanhempi" pyörä jossa päivityksiä jotta pärjää uudemmille mutta en ole vielä nähnyt täysin tarpeelliseksi koska sähköpyörä ilman akkua ja näyttöä on varsin kallis jopa varkaalle.,
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 283
Tänne tuli Trek Powerfly 4 ja se lähti jonku matkaan. Nyt uusi samanlainen tulossa ja ajattelin tällaisen lukon laittaa: Kryptonite New York Fahgettaboudit mini U-Lukko | Motonet Oy

Ja mahdollisesti bonuksena joku kunnon munalukko, että ei ainakaan ajaen tarvisi lähteä menemään. Eli esim renkaan ympärille. Ajatuksia? Riippulukko Abloy Sento PL350 50 mm | STARKin verkkokauppa

Ja joo, työsuhde-etu. Olis kiva nähdä mikä on kaikenkaikkiaan kustannukset, mut näillä mennään eikä kaduta. Kiva vehe. Otin vielä satasella huoltoa siihen kun jäi löysää neljän tonnin budjettikattoon. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
496
Tänne tuli Trek Powerfly 4 ja se lähti jonku matkaan. Nyt uusi samanlainen tulossa ja ajattelin tällaisen lukon laittaa: Kryptonite New York Fahgettaboudit mini U-Lukko | Motonet Oy

Ja mahdollisesti bonuksena joku kunnon munalukko, että ei ainakaan ajaen tarvisi lähteä menemään. Eli esim renkaan ympärille. Ajatuksia? Riippulukko Abloy Sento PL350 50 mm | STARKin verkkokauppa

Ja joo, työsuhde-etu. Olis kiva nähdä mikä on kaikenkaikkiaan kustannukset, mut näillä mennään eikä kaduta. Kiva vehe. Otin vielä satasella huoltoa siihen kun jäi löysää neljän tonnin budjettikattoon. :D
Tuon mini mallin ongelma on lyhyt sanka, mitä harvoin saa kiinni mihinkään kiinteään. Kattoisin noita muita saman sarjan lukkoja.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
382
Tuon mini mallin ongelma on lyhyt sanka, mitä harvoin saa kiinni mihinkään kiinteään. Kattoisin noita muita saman sarjan lukkoja.
Minulla on Kryptoniten lukon U-osan syvyys 24 cm, ja joskus sekin tuntuu liian vähäiseltä tolppakiinnitykseen. Samoin kannattaa hankkia lisävaijeri, jolla pyörän saa lukittua esim. puun ympäri, itsellä parimetrinen Kryptoniten vaijeri.

Edit: Kannattaa myös miettiä lukon painoa, jottei tulisi liikaa painoa raahattavaksi. New York -sarjan lukotkin saa rälläköityä auki, tosin vähän normilukkoja hitaammin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
169 999
Viestejä
3 148 233
Jäsenet
57 641
Uusin jäsen
Mikae1

Hinta.fi

Ylös Bottom