Uskaltaako noita avustukset asetuksia sörkkiä,vai liittyyköö siihen mitään riskejä?Hankin ST Unlockerin, jotta sain Shimano-moottorin valolähdön aktivoitua Lupine SL SF -valoille ja Lezyne-takavalolle, maksoi euron verran AppStoressa. Se, että Shimanon E-Tube -sovelluksessa aktivointi ei onnistu, on kyllä vain pelkkää rahastusapua Shimanon jälleenmyyjille. Lisäksi Shimanolla valoille oli varattu suuri osuus akun varauksesta silloin kun moottorin avustus lopetettiin. Nollasin myös tämän valovarauksen. Sovellus myös virheellisesti ilmoittaa valojen max. tehoksi 12 W, oikeasti se on 12V*2A tällä moottorilla.
ST Unlocker myös antaa tietoja akun kunnosta. Reilun 3000 km:n ajoilla akun kunto olisi 90 %, mutta käytännön ajomatkat ovat ihan samat kuin uutenakin. Shimanon moottorille ja ohjausyksikölle tuli äskettäin päivitykset E-Tuben kautta. Vanhoilla ohjelmistoilla akun kunnoksi ST Unlocker näytti niinkin vähän kuin 82 %. Sitä en osaa sanoa, lasketaanko akun kunto tämän sovelluksen arvioilla vai kaivetaanko se Shimanon tiedoista. Nykytilanteestani katsoen tuo akun kunnon ilmoittaminen vaikuttaa aika epävarmalta, kun pyörällä kuitenkin pääsee saman matkan kuin uutenakin.
Muutaman kympin ST Unlocker -versiolla pääsee sitten Shimanoa sorkkimaan enemmänkin kuten muuttamaan avustuksen rajoituksia.