Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ei 250W nimellistehon pyörät tarvitse vakuutusta. Vaikka painavat yli 25kg jos avustus lakkaa 25km/h nopeudessa. Kiinalaiset vain tykkäävät markkinoida isoilla luvuilla ja DJI ei näemmä ole poikkeus.
Yli 25 kg pyörässä ei myöskään saa olla kaasukahvaa.

1000W ei tartte vakuutusta kaasukahvankaan kanssa, jos pyörä on max 25 kg.
 
Tuo säännöstelyviidakko 250-1000W alueella on tosiaan itselle melko tuntematon.
Lähinnä mainitsin infona, koska ketju käsittelee otsikon mukaisesti max 250W laitteita, mutta kiinnostuneita saattaa silti löytyä.

Nykyinen "työsuhde-liisari" kun tulee aikoinaan päätökseen, niin mielenkiintoista nähdä miten markkinat ovat kehittyneet, nyt kun DJI tuo vähän innovointia alalle.
 
Bosch, Brose ja Shimano ovat myös nimellistehon puolesta 250W. Sama kuin tuo DJI, mutta kaikki pystyvät yli 250W tehoihin hetkellisesti. Kiinalaiset vain tykkäävät markkinoida ja joskus hieman venyttää arvoja, että vaikuttaisivat ylivoimaiselta. Ei sitten oikeissa testeissä kuitenkaan suorituskyky ole aina vastannut odotuksia. Eivät huonoja moottoreita ole, mutta suorituskyky ei välttämättä vastaa paperilla olevia arvoja.

ZF:n uusi moottori on oikeasti innovatiivinen ja aika pieni tehoon nähden.

 
Bosch, Brose ja Shimano ovat myös nimellistehon puolesta 250W. Sama kuin tuo DJI
Näköjään, eivät vain ymmärrettävästi videolla DJI:n edustajan kanssa moista kehdanneet mainita (tai sitten meni ohi).
Löytyy tieto pikkupräntistä, kun hieman kaivelee
105 N·m is the sustainable torque output of the DJI Avinox Drive Unit. The DJI Avinox Drive Unit has a rated power of 250 W.

ZF vaikuttaa myös mielenkiintoiselta, tuohon kun saisi vielä tuon DJI:n kompaktin akun yhdistettyä.
 
Kellään kokemusta noista sqlabin satuloista? Maksaa ainakin ihan helvetisti joten luulis olevan hyviä. Canyonin jäykkäperässä menossa jo kolmas satula ja yksikään niistä ei toimi meikän hanurin kanssa
 
Kellään kokemusta noista sqlabin satuloista? Maksaa ainakin ihan helvetisti joten luulis olevan hyviä. Canyonin jäykkäperässä menossa jo kolmas satula ja yksikään niistä ei toimi meikän hanurin kanssa
Ihan sama paljonko se satula maksaa, jos se ei sovi sun perseelle, se ei sovi.

Itsellä ollut kanssa aina ongelmia satulan kanssa ja nykyisen pyörän mukana tullut on ollut ensimmäinen missä ei perseeseen satu edes 50km jälkeen, no se satula hajosi ja ajattelin että ostan paremman, niin pakko oli käydä hakemassa se alkuperäinen halppis takaisin, ei vain perse kestä. Parasta asiassa on että alkuperäinen satula maksaa 20€
 
Nämä nykyajan satulat. Mun 30+ vuotta vanhassa Helkamassa on sata kertaa mukavampi satula kuin Specialized Turbo Como SL:ssä. En tiedä mikä siinä on niin vaikeita.

Jotain retromallisia jousitettuja satuloita on myynnissä mutta eipä niitä uskalla ostaa testaamatta.
 
Kysymys tämän pyörän FitNord Agile Sähköpyörä (280Wh akku) - Kuntokauppa.fi akun lataamisesta. Miten nuo akut suhtautuvat pakkasella lataamiseen? Ko pyörästä akkua ei saa kovinkaan helposti irti ja tarkoitus olisi käyttää pyörää työmatka-ajoon myös talvella. Ajattelin latailla pyörää puolilämpimässä tallissa, jossa lämpötila on kovalla pakkasella jossain n. -10 celsiuksen korvalla. Pitääkö pyörä kuitenkin saada huoneenlämpöön lataukseen, tai säilytykseen?
 
edit: Poistin ettei kukaan vaan tilaa, huijari.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys tämän pyörän FitNord Agile Sähköpyörä (280Wh akku) - Kuntokauppa.fi akun lataamisesta. Miten nuo akut suhtautuvat pakkasella lataamiseen? Ko pyörästä akkua ei saa kovinkaan helposti irti ja tarkoitus olisi käyttää pyörää työmatka-ajoon myös talvella. Ajattelin latailla pyörää puolilämpimässä tallissa, jossa lämpötila on kovalla pakkasella jossain n. -10 celsiuksen korvalla. Pitääkö pyörä kuitenkin saada huoneenlämpöön lataukseen, tai säilytykseen?

Se akku hajoaa jos sitä lataa pakkasessa, fiksuissa järjestelmissä tämä on estetty ihan BMS toimesta, mutta tiedä näistä merkittömistä sitten miten toimii.

Ei kannata 280Wh akulta odottaa kovin montaa kilometriä toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Muutenkin renkaat luokkaa sirkkelinterät, niin noita ei pelasta edes nastarengas.
 
Ei kannata 280Wh akulta odottaa kovin montaa kilometriä toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Muutenkin renkaat luokkaa sirkkelinterät, niin noita ei pelasta edes nastarengas.

Jep. Puolisolla on Trek 250Wh akulla ja kesällä nippanappa 50km range, jos käyttää alhaisinta avustustasoa. Ei ajele talvella sillä ollenkaan, mutta voisi karkeasti sanoa, että range varmasti pahimmillaan noin puolittuu silloin.
 
Jep. Puolisolla on Trek 250Wh akulla ja kesällä nippanappa 50km range, jos käyttää alhaisinta avustustasoa. Ei ajele talvella sillä ollenkaan, mutta voisi karkeasti sanoa, että range varmasti pahimmillaan noin puolittuu silloin.

Ainakin puolittuu jo pelkän pakkasen takia, lisäksi jos lunta+nastarenkaat, niin vastus on jo melkoinen.

Omalla 830Wh akulla ajan kesällä 150km yhdellä akulla, talvella 50km tekee tiukkaa, kyseessä pari vuotta vanha pyörä ja akku kuin uusi. Viime talvena oltiin kaverin kanssa ajamassa ja hänellä oli 540Wh akku ja se hyytyi 20km kohdalla. Toki vuokraamon sähköläski, mutta talvella akkua kuluu järkyttävät määrät jos haluaa pitää nopeutta yllä.
 
Mikäs olisi hyvä ja luotettava pulju akkupakettien ostoon? Hakusassa olisi vähintään 48V 20Ah paketti. Liittimet kotelot yms. löytyy jo.
 
Se akku hajoaa jos sitä lataa pakkasessa, fiksuissa järjestelmissä tämä on estetty ihan BMS toimesta, mutta tiedä näistä merkittömistä sitten miten toimii.

Ei kannata 280Wh akulta odottaa kovin montaa kilometriä toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Muutenkin renkaat luokkaa sirkkelinterät, niin noita ei pelasta edes nastarengas.

Kiitti vastauksesta, olisi pitänyt sittenkin panostaa edes siihen irrotettavaan akkuun. Pitää kehitellä jotain...

PS. tuo akku on kyllä ihan onneton jo näin kesäkelilläkin. Kaverin kanssa ajettiin vajaa 40km lenkki, niin yksi pykälä jäljellä. Tosin avustus ei ollut pienimmällä, kuin ihan loppumatkassa vasta.
 
Liekkö oikea ketju kysellä, mutta..

Meillä on ollut pienehkön taloyhtiön (lukitussa) portaikossa pari sähköpyörää koskematta pidemmän aikaa. Kävimme nyt kyselemään niille omistajia sekä nykyisistä että entisistä asukkaista, mutta kukaan ei ilmoittanut omakseen. Eivät ole runkonumeron perusteella myöskään ilmoitettu varastetuksi, joten poliisin sanoin voi toimittaa löytötavaroihin tai toimia taloyhtiön ohjeistuksen mukaan.

No, ohjeistusta meillä ei ole, mutta sijaintinsa puolesta jäävät yhtiön omistukseen. Paitsi että. Meillä ei luonnollisesti ole noihin latureita, ei akkujen avaimia eikä toiseen sen tarvitsemaa näyttöä.

Viimeisimmän näyttää saavan varaosana, varmaan vaikka rtechiltä. Sama pyörä kaipaa myös muutoin aika paljon huoltoa, voi olla syy miksi hylätty. Mutta onko noille akkujen lukoille mitään helppoa temppua? Sarjoitetut avaimet saisi ilmeisesti jos olisi kuitti/yksi avain josta kooodi, mutta tässä tapauksessa ei ole. Akut saa toki ladattua paikallaan ollessaankin; kävin verkkiksestä hakemassa tuollaisen 4in1 -laturin, niin näkee missä kunnossa akut ovat. Mutta onko noihin lukkoihin jotain ”yleisavaimia” tai muuten hyväksi todettuja käytäntöjä, jolla saisi irrotettua lukkoa rikkomatta? Toki vaihtoon se lukkopesä varmaan menee joka tapauksessa, jos haluaa akun irrottamista hyödyntää..

Mielenkiintoisesti meillä on useamman taloyhtiön yhteisellä sisäpihalla kolmaskin sähköpyörä, joka seisoi ulkona paikallaan ainakin pari vuotta säiden armoilla. Sitäkään ei ollut ilmoitettu varastetuksi, mutta oli sentään lukittu. Siitä vaan on ohjauslaitteet hajonneet/ruostuneet/hapettuneet, joten lienee ongelmajätettä akkuineen. ”Partio hakee jos ehtii, mutta voitte itsekin toimittaa löytötavaroihin” :)
 
Liekkö oikea ketju kysellä, mutta..

Meillä on ollut pienehkön taloyhtiön (lukitussa) portaikossa pari sähköpyörää koskematta pidemmän aikaa. Kävimme nyt kyselemään niille omistajia sekä nykyisistä että entisistä asukkaista, mutta kukaan ei ilmoittanut omakseen. Eivät ole runkonumeron perusteella myöskään ilmoitettu varastetuksi, joten poliisin sanoin voi toimittaa löytötavaroihin tai toimia taloyhtiön ohjeistuksen mukaan.

No, ohjeistusta meillä ei ole, mutta sijaintinsa puolesta jäävät yhtiön omistukseen. Paitsi että. Meillä ei luonnollisesti ole noihin latureita, ei akkujen avaimia eikä toiseen sen tarvitsemaa näyttöä.

Viimeisimmän näyttää saavan varaosana, varmaan vaikka rtechiltä. Sama pyörä kaipaa myös muutoin aika paljon huoltoa, voi olla syy miksi hylätty. Mutta onko noille akkujen lukoille mitään helppoa temppua? Sarjoitetut avaimet saisi ilmeisesti jos olisi kuitti/yksi avain josta kooodi, mutta tässä tapauksessa ei ole. Akut saa toki ladattua paikallaan ollessaankin; kävin verkkiksestä hakemassa tuollaisen 4in1 -laturin, niin näkee missä kunnossa akut ovat. Mutta onko noihin lukkoihin jotain ”yleisavaimia” tai muuten hyväksi todettuja käytäntöjä, jolla saisi irrotettua lukkoa rikkomatta? Toki vaihtoon se lukkopesä varmaan menee joka tapauksessa, jos haluaa akun irrottamista hyödyntää..

Mielenkiintoisesti meillä on useamman taloyhtiön yhteisellä sisäpihalla kolmaskin sähköpyörä, joka seisoi ulkona paikallaan ainakin pari vuotta säiden armoilla. Sitäkään ei ollut ilmoitettu varastetuksi, mutta oli sentään lukittu. Siitä vaan on ohjauslaitteet hajonneet/ruostuneet/hapettuneet, joten lienee ongelmajätettä akkuineen. ”Partio hakee jos ehtii, mutta voitte itsekin toimittaa löytötavaroihin” :)

Yleensähän hylätyksi epäillyt pyörät on tapana laputtaa ja merkitä siihen, että yhteys tahoon x ja että pyörä hävitetään y päivämäärään mennessä. Sen jälkeen möisin pyörät torifi:ssä tms ja laittaisin rahat taloyhtiön kevättalkoiden juomabudjettiin.

Laillista? Tuskin täysin mutta jos kyse on päivänselvästi hylätyistä pyöristä niin ei niiden perään välttämättä kannata nähdä isompaa vaivaa ja alkaa nysväämään muotoseikoista.

Kunnon poranterällä voi kokeilla porata niitä lukkoja auki, ellei siellä ole karkaistua haittaa estämässä sitä. Eli vähän parempi koboltti tms seosteinen poranterä ja sillä voisi lukkosylinterin poistaa ja korvata uudella.
 
Liekkö oikea ketju kysellä, mutta..

Meillä on ollut pienehkön taloyhtiön (lukitussa) portaikossa pari sähköpyörää koskematta pidemmän aikaa. Kävimme nyt kyselemään niille omistajia sekä nykyisistä että entisistä asukkaista, mutta kukaan ei ilmoittanut omakseen. Eivät ole runkonumeron perusteella myöskään ilmoitettu varastetuksi, joten poliisin sanoin voi toimittaa löytötavaroihin tai toimia taloyhtiön ohjeistuksen mukaan.

No, ohjeistusta meillä ei ole, mutta sijaintinsa puolesta jäävät yhtiön omistukseen. Paitsi että. Meillä ei luonnollisesti ole noihin latureita, ei akkujen avaimia eikä toiseen sen tarvitsemaa näyttöä.

Viimeisimmän näyttää saavan varaosana, varmaan vaikka rtechiltä. Sama pyörä kaipaa myös muutoin aika paljon huoltoa, voi olla syy miksi hylätty. Mutta onko noille akkujen lukoille mitään helppoa temppua? Sarjoitetut avaimet saisi ilmeisesti jos olisi kuitti/yksi avain josta kooodi, mutta tässä tapauksessa ei ole. Akut saa toki ladattua paikallaan ollessaankin; kävin verkkiksestä hakemassa tuollaisen 4in1 -laturin, niin näkee missä kunnossa akut ovat. Mutta onko noihin lukkoihin jotain ”yleisavaimia” tai muuten hyväksi todettuja käytäntöjä, jolla saisi irrotettua lukkoa rikkomatta? Toki vaihtoon se lukkopesä varmaan menee joka tapauksessa, jos haluaa akun irrottamista hyödyntää..

Mielenkiintoisesti meillä on useamman taloyhtiön yhteisellä sisäpihalla kolmaskin sähköpyörä, joka seisoi ulkona paikallaan ainakin pari vuotta säiden armoilla. Sitäkään ei ollut ilmoitettu varastetuksi, mutta oli sentään lukittu. Siitä vaan on ohjauslaitteet hajonneet/ruostuneet/hapettuneet, joten lienee ongelmajätettä akkuineen. ”Partio hakee jos ehtii, mutta voitte itsekin toimittaa löytötavaroihin” :)
Meillä 50 asunnon taloyhtiössä alkoi pyöräkellari täyttyä. Laitoimme ilmoituksen, että kaikkien pitää 5 viikon aikana liputtaa pyöränsä, muuten lähtee kierrätykseen. Näitä sitten kertyi 30 kpl, osa romuja ja osa ihan tip top kunnossa. Kierrätyskeskus haki ilmaiseksi (pääkaupunkiseudulla ainakin).
 
Yleensähän hylätyksi epäillyt pyörät on tapana laputtaa ja merkitä siihen, että yhteys tahoon x ja että pyörä hävitetään y päivämäärään mennessä. Sen jälkeen möisin pyörät torifi:ssä tms ja laittaisin rahat taloyhtiön kevättalkoiden juomabudjettiin.

Laillista? Tuskin täysin mutta jos kyse on päivänselvästi hylätyistä pyöristä niin ei niiden perään välttämättä kannata nähdä isompaa vaivaa ja alkaa nysväämään muotoseikoista.

Kunnon poranterällä voi kokeilla porata niitä lukkoja auki, ellei siellä ole karkaistua haittaa estämässä sitä. Eli vähän parempi koboltti tms seosteinen poranterä ja sillä voisi lukkosylinterin poistaa ja korvata uudella.

Meillä on sen verran pieni yhtiö, että nuo omien tilojen fillarit oli nopeasti kyselty asukkaiden whatsapp-ryhmässä. Pihan osalta pitäisi laputus tehdä kaikkien telineiden osalta, mutta siitä saa tuosta vastaava yhteinen parkkihalliyhtiö huolehtia.

Näiden kahden osalta pitää lähinnä arvioida minkä verran kannattaa nähdä vaivaa, vai myydäänkö vaan varaosiksi. Kunhan ei kuluja tule hävittämisestä :lol:
 
Meillä on sen verran pieni yhtiö, että nuo omien tilojen fillarit oli nopeasti kyselty asukkaiden whatsapp-ryhmässä. Pihan osalta pitäisi laputus tehdä kaikkien telineiden osalta, mutta siitä saa tuosta vastaava yhteinen parkkihalliyhtiö huolehtia.

Näiden kahden osalta pitää lähinnä arvioida minkä verran kannattaa nähdä vaivaa, vai myydäänkö vaan varaosiksi. Kunhan ei kuluja tule hävittämisestä :lol:

Tuossa on pyöräliiton ohjeistus taloyhtiöille.
 
Kokemuksia mistä kannattaa tilata halpa 36v akku joka ei aiheuta tulipaloa..? n.10ah riittänee
 
Yli 25 kg pyörässä ei myöskään saa olla kaasukahvaa.

1000W ei tartte vakuutusta kaasukahvankaan kanssa, jos pyörä on max 25 kg.


meinasin uskoa ekaan väitteeseen, mutta kun toka ei pidä paikkaansa, niin en usko ekaankaan :cool: kaikki yli 250 wattiset tai kaasukahvalliset oli aiemminkin vakuutettava, niin miksi ne 1000 wattiset vapautettais vakuutuksist :geek:

eli uskon, että yli 25 kiloisellakin SAA olla kaasukahva kun ei trafilla mainita siitä mitään :og:
 
meinasin uskoa ekaan väitteeseen, mutta kun toka ei pidä paikkaansa, niin en usko ekaankaan :cool: kaikki yli 250 wattiset tai kaasukahvalliset oli aiemminkin vakuutettava, niin miksi ne 1000 wattiset vapautettais vakuutuksist :geek:

eli uskon, että yli 25 kiloisellakin SAA olla kaasukahva kun ei trafilla mainita siitä mitään :og:
Et sitten perustellut mielipidettäsi yhtään mitenkään.
Kyseessä ei ole uskon asia.

Kaasukahva saa olla, mutta yli 25 kg pyörässä se edellyttää liikennevakuutusta. Perustelut:

Johtuu nimenomaan tästä:
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.

Viimeinen ja-sana pitää ymmärtää loogisena operaattorina eli molempien ehtojen pitää toteutua, jotta liikennevakuutus vaaditaan. Toisin sanoen kaasukahva täyttää ensimmäisen ehdon (eli pyörä ei täytä sähköavusteisen pyörän ehtoja) ja pyörän painosta riippuu toinen ehto. Jos molemmat ehdot - kaasukahva ja yli 25 kg paino toteutuu - niin liikennevakuutus vaaditaan.

Lisätiedot: Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom

Miksi näin tehtiin eli 1000-wattiset vapautettiin osittain vakuutuksista?
Oma arvaukseni tälle on se, että näin saatiin vakuutusvelvollisuus yhtenäisemmäksi riippumatta siitä onko kyseessä polkupyörä vai potkulauta vai skootterinnäköinen laite. Aiemminhan tilanne oli sellainen, että kaasukahvalla liikkuva lauta tai skootteri 25 km/h 1000W ei tarvinnut vakuutusta, mutta 25 km/h 250W kaasukahvallinen polkupyörä tarvitsi jostain kumman syystä.
 
EDIT: NÄMÄ TIEDOT OVAT VANHENTUNEET, UUSI LAKI TUONUT UUSIA MAHDOLLISUUKSIA

juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

olen miettinyt pitkään, että jos poistan polkimet ja ketjut niin eikö pyörä rinnastettaisi Kontion tyyppiseksi vakuutus vapaaksi kevyeksi sähköajoneuvoksi?

noh, itse aion laittaa kaasukahvan lisäksi peukkukaasun ja vielä vakionopeudensäätimen. kun ostaa ohjaimen erikseen niin on näitä lisämausteita, jopa pakkikin :rofl2:

netissä lukee et voi laittaa 2 kaasukahvaa niissä on aina punane 5V musta maa ja joku väri mallista riippuen 0.1-4.2V, samat arvot kaikissa

IMG_0452.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
meinasin uskoa ekaan väitteeseen, mutta kun toka ei pidä paikkaansa, niin en usko ekaankaan :cool: kaikki yli 250 wattiset tai kaasukahvalliset oli aiemminkin vakuutettava, niin miksi ne 1000 wattiset vapautettais vakuutuksist :geek:

eli uskon, että yli 25 kiloisellakin SAA olla kaasukahva kun ei trafilla mainita siitä mitään :og:

Koska laki muuttui, nykyään ei katsota tehoa, vaan PAINOA.
 
juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

EI, kaikki alle 25kg 1000w asti ei tarvitse vakuutusta!

srg.JPG

ghj.JPG

sg.JPG


Moottorin teholla ei ole merkitystä uudessa laissa.
 
juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

olen miettinyt pitkään, että jos poistan polkimet ja ketjut niin eikö pyörä rinnastettaisi Kontion tyyppiseksi vakuutus vapaaksi kevyeksi sähköajoneuvoksi?

noh, itse aion laittaa kaasukahvan lisäksi peukkukaasun ja vielä vakionopeudensäätimen. kun ostaa ohjaimen erikseen niin on näitä lisämausteita, jopa pakkikin :rofl2:

netissä lukee et voi laittaa 2 kaasukahvaa niissä on aina punane 5V musta maa ja joku väri mallista riippuen 0.1-4.2V, samat arvot kaikissa

IMG_0452.jpeg
Ei tuollainen 350 W alle 25 kg tarvitse vakuutusta, paitsi jos kulkee yli 25 km/h.


Suoraan liikennevakuutuslaista:
Screenshot_2024-07-31-11-09-05-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Selkokielisenä (Traficom ohjaa liikennevakuutuskeskuksen sivuille):

"Tieliikenteessä ovat sallittuja myös enintään 1000 W moottorilla varustetut polkupyörät, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h. Ne on vakuutettava vain, jos niiden paino ylittää 25 kg. Jos nopeus moottorilla ajettaessa nousee yli 25 km/h, ei tieliikenteeseen ole asiaa."


LVK:n vakuutustestin tulos kyseiselle 350 W alle 25 kg alle 25 km/h -fillarille:
Screenshot_2024-07-31-11-10-03-46_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

olen miettinyt pitkään, että jos poistan polkimet ja ketjut niin eikö pyörä rinnastettaisi Kontion tyyppiseksi vakuutus vapaaksi kevyeksi sähköajoneuvoksi?
Lainatussa viestissä ei ole juuri mikään asia oikein. Eikä tietenkään yhtään lähdettä mihinkään - vähemmän yllättäen, koska muuten näin paljoa virheellistä "tietoa" ei olisi. Sitä paitsi tämä ketju on nimenomaan sähköavusteisille pyörille. Alla ketjut muille härpäkkäille, ole hyvä.

Tässä ketju kaasukahvallisille pyörille, omavalmisteille jne:
Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Tässä ketju Kontioille yms. skootterivehkeille:
Sähkö läski skootterit 25 kmh.
 
Lainatussa viestissä ei ole juuri mikään asia oikein. Eikä tietenkään yhtään lähdettä mihinkään - vähemmän yllättäen, koska muuten näin paljoa virheellistä "tietoa" ei olisi. Sitä paitsi tämä ketju on nimenomaan sähköavusteisille pyörille. Alla ketjut muille härpäkkäille, ole hyvä.

Tässä ketju kaasukahvallisille pyörille, omavalmisteille jne:
Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Tässä ketju Kontioille yms. skootterivehkeille:
Sähkö läski skootterit 25 kmh.

Nyt kun laki muuttui, niin pitäisi näitä otsikoitakin muuttaa, vakuutettavat ja vakuutus vapaat tms.
 
Pari kertaa tuli tänä kesänä vuokrattua täysjousto maastopyörä ja sen verran hauskaa hommaa oli että pakko se oli oma ostaa.

Alla oleva pyörä tuli ostettua ja ensi viikolla pääsee ekat kilometrit polkemaan. Eiköhän tällä jokusen vuoden pärjää ennen kuin tarvii parempaan lähteä vaihtamaan. Ainoa mikä vähän arvelutti oli 625Wh akku mutta mitä nyt kävin yhdellä vuokrapyörällä ajamassa jossa oli 540Wh akku jossa oli vielä 2/5 pykälää jäljellä 55km lenkin jälkeen niin uskon että tämä 625Wh akku riittää mainiosti. Ja aina voi ostaa 250Wh lisäakun jos tuntuu ettei riitä.

 
Pari kertaa tuli tänä kesänä vuokrattua täysjousto maastopyörä ja sen verran hauskaa hommaa oli että pakko se oli oma ostaa.

Alla oleva pyörä tuli ostettua ja ensi viikolla pääsee ekat kilometrit polkemaan. Eiköhän tällä jokusen vuoden pärjää ennen kuin tarvii parempaan lähteä vaihtamaan. Ainoa mikä vähän arvelutti oli 625Wh akku mutta mitä nyt kävin yhdellä vuokrapyörällä ajamassa jossa oli 540Wh akku jossa oli vielä 2/5 pykälää jäljellä 55km lenkin jälkeen niin uskon että tämä 625Wh akku riittää mainiosti. Ja aina voi ostaa 250Wh lisäakun jos tuntuu ettei riitä.

Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...
 
Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...

TIRES
Maxxis Assegai 29x2.6" foldable, Tubeless, EXO [F]
Maxxis Dissector 29x2.6" Foldable, Tubeless, EXO+ [R]

Kannatta varmaan perustaa ketju sähköläskeille, jos kaikki alle sen on sirkkelinteriä.. 2.6" riittää käytännössä kaikkeen muuhun paitsi umpihankeen metsässä.
 
Viimeksi muokattu:
Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...

Talvella on muut harrastukset niin pyörä on varastossa talvella odottamassa kevättä. Läskipyörä taas ei kauhean näppärä ole kapeilla metsäpoluilla.
 
Talvella on muut harrastukset niin pyörä on varastossa talvella odottamassa kevättä. Läskipyörä taas ei kauhean näppärä ole kapeilla metsäpoluilla.

Enhän mä kommentoinut mitä sun pitää harrastaa ja koska?

Kommentoin tuota akun kokoa ja miten eri olosuhteet ja muut asiat vaikuttaa kestoon, näin vuosien kokemuksella eri sähköpyöristä.
 
Ja toisaalta läskejä on turha verrata näihin 2.1"-2.6" maastureihin. Vierintävastus on aika massiivinen noissa läskeissä.
 
Ja toisaalta läskejä on turha verrata näihin 2.1"-2.6" maastureihin. Vierintävastus on aika massiivinen noissa läskeissä.

En suoraan verranutkaan, puhuin edelleen siitä että kapealla renkaalla (kapeampi kuin tuo maastorengas) kesällä tasaisella tuollainen 500Wh akku kyllä riittää yllättävänkin hyvin = optimiolosuhteissa.

Kun taas talvella läskillä maastossa kantama on yllättävän lyhyt.
 
Nyt kun laki muuttui, niin pitäisi näitä otsikoitakin muuttaa, vakuutettavat ja vakuutus vapaat tms.
Niin periaatteessa pitäisi: kaasukahvattomat ja kaasukahvalliset.

Tähän ketjuun on edellisellä nimenmuutoksella pyritty jättämään kaupalliset sähköavusteiset polkupyörät, joissa siis useimmiten moottorina on shimano, bosch, brose tms. Täällä keskustelu keskittyy enemmän eri pyörävaihtoehtoihin, mahdollisiin tyyppivikoihin ja ajamiseen.

Toisessa ketjussa taas on tähänkin asti ollut kaasukahvalliset ja niiden ympärillä keskustelu painottuu enemmän pyörän rakentamiseen, koska useimmiten nuo ovat joko kiinasähköpyöriä, joilla pääsee 50 km/h polkematta tai omavalmisteita. Mielestäni jako on varsin toimiva, koska muuten tämä ketju hukkuisi rajotinten ohitteluihin yms rakentelusäätämiseen.
 
Niin periaatteessa pitäisi: kaasukahvattomat ja kaasukahvalliset.

Tähän ketjuun on edellisellä nimenmuutoksella pyritty jättämään kaupalliset sähköavusteiset polkupyörät, joissa siis useimmiten moottorina on shimano, bosch, brose tms. Täällä keskustelu keskittyy enemmän eri pyörävaihtoehtoihin, mahdollisiin tyyppivikoihin ja ajamiseen.

Toisessa ketjussa taas on tähänkin asti ollut kaasukahvalliset ja niiden ympärillä keskustelu painottuu enemmän pyörän rakentamiseen, koska useimmiten nuo ovat joko kiinasähköpyöriä, joilla pääsee 50 km/h polkematta tai omavalmisteita. Mielestäni jako on varsin toimiva, koska muuten tämä ketju hukkuisi rajotinten ohitteluihin yms rakentelusäätämiseen.
Se on muuten hassua kun sanotaan että se kaasukahvallinen on viritetty, mitä tuossa genreä seuraa, niin kyllä se noi bosch ja shimanon niitä on mitkä huristelee tuolla sen 40-50km/h, kuten omakin speedboxin kanssa menisi ja se 1000w sähköläski kaasukahvalla ottaa max 30km/h.
 
Isä tuossa kyseli vähän kommentteja kuntokaupan fitnordista FitNord Venture 300 Sähköpyörä 2024, musta (720Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi Onko nää ollut mistään kotoisin? Teknisissä tiedoissa nyt ei juuri ihmeitä kerrota. Vaihtaja perus shimanoa ja jarrujen merkki jätetään sanomatta.

Budjetti pyörii siinä 2k€ tienoilla ja itsellä tuohon hintaan pisti silmään TUNTURI eHYBRID 2.0 High sähköpyörä | Sähköpyöräliike Vantaalla, Oulussa ja Tampereella Ei itsellä kokemuksia tuosta Di2 vaihteisto, niin kuulisin tuosta lisää ja muita kommentteja tuosta pyörästä. Saa myös ehdottaa muita vaihtoehtoja.
 
Isä tuossa kyseli vähän kommentteja kuntokaupan fitnordista FitNord Venture 300 Sähköpyörä 2024, musta (720Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi Onko nää ollut mistään kotoisin? Teknisissä tiedoissa nyt ei juuri ihmeitä kerrota. Vaihtaja perus shimanoa ja jarrujen merkki jätetään sanomatta.

Budjetti pyörii siinä 2k€ tienoilla ja itsellä tuohon hintaan pisti silmään TUNTURI eHYBRID 2.0 High sähköpyörä | Sähköpyöräliike Vantaalla, Oulussa ja Tampereella Ei itsellä kokemuksia tuosta Di2 vaihteisto, niin kuulisin tuosta lisää ja muita kommentteja tuosta pyörästä. Saa myös ehdottaa muita vaihtoehtoja.

Fitnordissa näyttäisi tosiaan olevan kaikki hinnat-alkaen osia. Moottorin vääntö on myös aika laimea eli kuskin painosta riippuen voi tiukimmat ylämäet vaatia aika pienelle vaihteelle vaihtoa.

Tunturissa on periaatteessa ihan ok osat, mutta kyllä perinteinen ketjuvaihde on monelta osin yhä tuttu ja turvallinen ja lopulta aika helppo. Nuo napavaihteet tuntuu olevan vähän sellaisia, että ne joko toimii tai ei. Ja jos ei toimi niin mitään et oikeastaan voi tehdä ellei nyt selvästi vaijerin kireys ole pielessä. 5 vaihteen riittävyys riippunee kuskin ajotavasta.
ovh-hintahan tuossa on ihan posketon ja vielä hetki sitten esim. Canyonilta sai Precedeä samaan hintaan(alet loppui valitettavasti juuri).

Precede voitti Tekniikanmaailmassa numerossa 16/23 sähköpyörien testin. Näköjään itse asiassa tuo Tunturi oli samassa testissä mukana. Sijoittuen arvostelussa viimeiseksi arvosanalla 7,7. Eli ei huono, mutta ei hyväkään.
 
Kellään kokemusta noista sqlabin satuloista? Maksaa ainakin ihan helvetisti joten luulis olevan hyviä. Canyonin jäykkäperässä menossa jo kolmas satula ja yksikään niistä ei toimi meikän hanurin kanssa

Itsellä tämä satula ja olen tykännyt tosin vaikea sanoa mikä kellekkin hyvä.
 
Isä tuossa kyseli vähän kommentteja kuntokaupan fitnordista FitNord Venture 300 Sähköpyörä 2024, musta (720Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi Onko nää ollut mistään kotoisin? Teknisissä tiedoissa nyt ei juuri ihmeitä kerrota. Vaihtaja perus shimanoa ja jarrujen merkki jätetään sanomatta.

Budjetti pyörii siinä 2k€ tienoilla ja itsellä tuohon hintaan pisti silmään TUNTURI eHYBRID 2.0 High sähköpyörä | Sähköpyöräliike Vantaalla, Oulussa ja Tampereella Ei itsellä kokemuksia tuosta Di2 vaihteisto, niin kuulisin tuosta lisää ja muita kommentteja tuosta pyörästä. Saa myös ehdottaa muita vaihtoehtoja.
Suurin ero noissa on siinä, että Fitnordissa on kadenssianturi, joka siis mittaa polkimien pyörimistä, kun Tunturissa on momenttianturi, joka mittaa voimaa, jolla polkee. Käytännössä Tunturi on paljon polkupyörämäisempi ja luontevampi ajaa.

Moottoreiden momentteja on hirveästi tuijottaisi, koska ensinnäkin ne momentit on eri paikassa. Tunturissa ennen vaihteistoa ja Fitnordissa vaihteiston jälkeen. Polkupyörän vaihteisto on suurimmalla osalla vaihteita ylennysvaihde eli käytännössä Tunturin momentti alenee siirryttäessä polkimilta takanavalle, jossa taas on Fitnordin moottori. Joka tapauksessa molemmissa riittää voimaa pyörien käyttötarkoitukseen ihan kelvollisesti.
 
Fitnordissa näyttäisi tosiaan olevan kaikki hinnat-alkaen osia. Moottorin vääntö on myös aika laimea eli kuskin painosta riippuen voi tiukimmat ylämäet vaatia aika pienelle vaihteelle vaihtoa.

Tunturissa on periaatteessa ihan ok osat, mutta kyllä perinteinen ketjuvaihde on monelta osin yhä tuttu ja turvallinen ja lopulta aika helppo. Nuo napavaihteet tuntuu olevan vähän sellaisia, että ne joko toimii tai ei. Ja jos ei toimi niin mitään et oikeastaan voi tehdä ellei nyt selvästi vaijerin kireys ole pielessä. 5 vaihteen riittävyys riippunee kuskin ajotavasta.
ovh-hintahan tuossa on ihan posketon ja vielä hetki sitten esim. Canyonilta sai Precedeä samaan hintaan(alet loppui valitettavasti juuri).

Precede voitti Tekniikanmaailmassa numerossa 16/23 sähköpyörien testin. Näköjään itse asiassa tuo Tunturi oli samassa testissä mukana. Sijoittuen arvostelussa viimeiseksi arvosanalla 7,7. Eli ei huono, mutta ei hyväkään.
Omissa pyörissä ei ikinä ole napavaihdetta ollut ja mitä tosiaan kuullut muiden kommentteja, niin aina noissa napavaihteissa on se joku yksittäinen vaihde mikä tuntuu, että ei oikein vaihda sille kunnolla. Sillä kysyinkin jos tuo di2 ois yhtään sen parempi. Taitaa itseasiassa isän nykyisessä pyörässäkin olla napavaihteet.

Suurin ero noissa on siinä, että Fitnordissa on kadenssianturi, joka siis mittaa polkimien pyörimistä, kun Tunturissa on momenttianturi, joka mittaa voimaa, jolla polkee. Käytännössä Tunturi on paljon polkupyörämäisempi ja luontevampi ajaa.

Moottoreiden momentteja on hirveästi tuijottaisi, koska ensinnäkin ne momentit on eri paikassa. Tunturissa ennen vaihteistoa ja Fitnordissa vaihteiston jälkeen. Polkupyörän vaihteisto on suurimmalla osalla vaihteita ylennysvaihde eli käytännössä Tunturin momentti alenee siirryttäessä polkimilta takanavalle, jossa taas on Fitnordin moottori. Joka tapauksessa molemmissa riittää voimaa pyörien käyttötarkoitukseen ihan kelvollisesti.
Hyvä tieto tuosta moottorin sijainnista ja miten vaikuttaa ajotuntumaan. Pitää vielä kattoa jos löytyisi muita vaihtoehtoja ja ehdotella sitten niitäkin. En tiedä millä aikataululla pyörä pitäisi saada, että kannattaako kytätä vielä jotain aleja näistä.
 
Fitnordissa näyttäisi tosiaan olevan kaikki hinnat-alkaen osia. Moottorin vääntö on myös aika laimea eli kuskin painosta riippuen voi tiukimmat ylämäet vaatia aika pienelle vaihteelle vaihtoa.

Tunturissa on periaatteessa ihan ok osat, mutta kyllä perinteinen ketjuvaihde on monelta osin yhä tuttu ja turvallinen ja lopulta aika helppo. Nuo napavaihteet tuntuu olevan vähän sellaisia, että ne joko toimii tai ei. Ja jos ei toimi niin mitään et oikeastaan voi tehdä ellei nyt selvästi vaijerin kireys ole pielessä. 5 vaihteen riittävyys riippunee kuskin ajotavasta.
ovh-hintahan tuossa on ihan posketon ja vielä hetki sitten esim. Canyonilta sai Precedeä samaan hintaan(alet loppui valitettavasti juuri).

Precede voitti Tekniikanmaailmassa numerossa 16/23 sähköpyörien testin. Näköjään itse asiassa tuo Tunturi oli samassa testissä mukana. Sijoittuen arvostelussa viimeiseksi arvosanalla 7,7. Eli ei huono, mutta ei hyväkään.

45nm riittää kadulle paremmin kuin hyvin, muuten samaa mieltä, halvinta ja merkitöntä osaa mitä saa.

@K3ki kannattaa muistaa että kaikki nuo alle 2k€ sähköpyörät on kompromisseja enemmän kuin vähemmän. Suosittelen kokeilemaan ja ostamaan se mikä tuntuu hyvältä ajoasento ja käytettävyys (akun irroittaminen ym.).

Jos käyttö kevyttä pyöräilyä kadulla, niin kaikki toimii (jopa se bilteman sähköpyörä), itse panostaisin tunnettuun merkkiin ja paikalliseen liikkeeseen josta saa huolto, ym. apua kun tarvetta.
 
Omissa pyörissä ei ikinä ole napavaihdetta ollut ja mitä tosiaan kuullut muiden kommentteja, niin aina noissa napavaihteissa on se joku yksittäinen vaihde mikä tuntuu, että ei oikein vaihda sille kunnolla. Sillä kysyinkin jos tuo di2 ois yhtään sen parempi. Taitaa itseasiassa isän nykyisessä pyörässäkin olla napavaihteet.


Hyvä tieto tuosta moottorin sijainnista ja miten vaikuttaa ajotuntumaan. Pitää vielä kattoa jos löytyisi muita vaihtoehtoja ja ehdotella sitten niitäkin. En tiedä millä aikataululla pyörä pitäisi saada, että kannattaako kytätä vielä jotain aleja näistä.

Moottorin sijainti ei kerro kaikkea ajotuntumasta, meillä on puolisolla takanapamoottori missä momenttitunnistin ja toimii kuten normi pyörä, polje kovempaa, avustaa kovempaa.

Itsellä on sitten keskiömoottorilla oleva missä momentti tunnistin ja takanapamoottori missä kadenssianturi ja molemmat toimii hyvin, toki erilaisia käytökseltään ja täysin erilaiset pyörät, mutta takanapamoottori ei syö voimansiirtoa yhtään, mikä on iso plussa.
 
45nm riittää kadulle paremmin kuin hyvin, muuten samaa mieltä, halvinta ja merkitöntä osaa mitä saa.

@K3ki kannattaa muistaa että kaikki nuo alle 2k€ sähköpyörät on kompromisseja enemmän kuin vähemmän. Suosittelen kokeilemaan ja ostamaan se mikä tuntuu hyvältä ajoasento ja käytettävyys (akun irroittaminen ym.).

Jos käyttö kevyttä pyöräilyä kadulla, niin kaikki toimii (jopa se bilteman sähköpyörä), itse panostaisin tunnettuun merkkiin ja paikalliseen liikkeeseen josta saa huolto, ym. apua kun tarvetta.
Käyttö hänelle on ympärivuotinen työmatkapyöräilyä n. 6km suuntaansa.

Pitää kehottaa käymään parissa paikallisessa puljussa koeajolla ja sen mukaan sitten tekemään päätökset.
 
Käyttö hänelle on ympärivuotinen työmatkapyöräilyä n. 6km suuntaansa.

Pitää kehottaa käymään parissa paikallisessa puljussa koeajolla ja sen mukaan sitten tekemään päätökset.

Ympärivuotiseen ajoon kannattaa sitten katsoa pyörää mihin saa,

- Leveät nastarenkaat
- Irroitettava akku
- Mahdollisimman iso akku (talvi syö akkua PALJON)
- Kunnon lokasuojat
- Valot (mielummin niin että ne on kiinni pyörän sähköissä)

Jos ajoa tulee talvella, niin suosittelen pyörää hintahaitarin yläpäästä ja sellaista mihin varmasti saa osia ja huoltoa (myös akkua ja moottoria) helposti, sillä talvi on rankkaa pyörälle ja sen sähköille.
 
Joo ei kyllä tee noilla kahdella ehdotetulla mitään ympärivuotisessa käytössä, ellei pääse ajamaan täydellisesti hoidetuilla pyöräteillä(näitä lienee vain Oulussa jokunen).

Kääntäisin katseet vähän paksurenkaisempiin. Rengaskoko 27,5" tai 29", rengastilaa esim. 2.2" leveille olisi hyvä olla, siinä koossa saa jo kunnon nastarenkaita. Talvella leveämpi = parempi.

Onko latausmahdollisuus lämpimässä ja onko pyörä lämpimässä säilytyksessä? Jos on niin akun koko ei ole niin kriittinen, mutta kyllä tuossa nyt 500-600Wh olisi silti hyvä olla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom