Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Huippuvalmistajillakin kuten panasonicilla on sekä suojapiirillä varustettuja, että ilman suojapiiriä olevia kennoja.

Lisäksi "melkein" kaikissa 18650 kennoissa käytetään nykyään suojaventtiiliä, joka sijaitsee kennon yläosassa.

Siltikin tulipalon riski on aina olemassa.

Onko akkupaloon ylipäätään mitään hyviä varotoimia? Eli mitkä on ne toimenpiteet siinä vaiheessa, kun akku spontaanisti syttyy palamaan?
Vai onko tosiaan järkevintä antaa palaa ja (etukäteen) eristää laite siten, että se ei pääse sytyttämään mitään muuta?

Onko akkupaloon ylipäätään mitään hyviä varotoimia? Eli mitkä on ne toimenpiteet siinä vaiheessa, kun akku spontaanisti syttyy palamaan?
Vai onko tosiaan järkevintä antaa palaa ja (etukäteen) eristää laite siten, että se ei pääse sytyttämään mitään muuta?
Juurikin näin, laite kannattaa aina ladata eristetyssä metallisessa laatikossa (ei tietenkään umpinaisessa)

Lähde vaan mahdollisimman nopeasti ulos asunnosta ja soita hätäkeskukseen.

Vaahtosammutinta kannattaa myös käyttää jos mahdollista, koska sillä saa ainakin ostettua hivenen lisäaikaa.

"Akkua ei voi sammuttaa tukahduttamalla eli esimerkiksi sammutuspeitteellä akkupaloa ei saa sammumaan. Akkupalo saadaan sammutettua vain jäähdyttämällä, esimerkiksi upottamalla akku veteen – tai odottamalla, että kaikki palo lopulta hiipuu, kun akussa ei ole enää mitään palavaa."

Ja tuossa Vesa Linja-ahon yhteenveto, hänellä on myös kirja akuista.

Batsafella on isoillekin lipo-akuille tarkoitettuja säilytys-/latauslaatikoita, olen noita joitain ostanut ja sähkisten akut noissa säilyttänyt ja ladannut. Pitäisi kestää isonkin akun palo ilman tulen leviämistä.

Itse lataan akkua peltilaatikossa (tuli pyörän mukana) alakerran Wc:ssä palamattomalla alustalla ja toivon että jos palo alkaa niin laatikko antaa sen verran aikaa että saa heitettyä akun vaikka ulos kerta ulko-ovelle on matkaa alle 2m.
Jos se palo on räjähdysmäinen tai jos se räjähtää kun olet kiikuttamassa sitä ulos, niin se on menoa.

Jos hyvä tuuri käy, niin akku palaa hallitusti metallilaatikon sisällä ja saat kiikutettua sen ulos.

Kirjoitan tämän siksi, että räjähdysmäisiäkin paloja on sattunut vaikkakin harvakseltaan ja ihmisten on hyvä tiedostaa tämä.

Itse lataan akkua peltilaatikossa (tuli pyörän mukana) alakerran Wc:ssä palamattomalla alustalla ja toivon että jos palo alkaa niin laatikko antaa sen verran aikaa että saa heitettyä akun vaikka ulos kerta ulko-ovelle on matkaa alle 2m.
Tuossa sytytetään (ja sammutetaan) E/FAT:n akku.

Mistä yleisimmin löytyy pyörän runkonumero ? Minulla on Rock Machine ebike ja numeroa ei löydy millään. Kuulemma vakuutusyhtiöt vaatii varkaustapaulsissa runkonumeron.

Mistä yleisimmin löytyy pyörän runkonumero ? Minulla on Rock Machine ebike ja numeroa ei löydy millään. Kuulemma vakuutusyhtiöt vaatii varkaustapaulsissa runkonumeron.
Heh, itse painin pyörän hankkimisen jälkeen saman asian kanssa neuron on kutosen kanssa. Vaikka pyörää kuinka kääntelin, niin ei vaan osunut runkonumero silmiini, eikä löytynyt canyonin yleisemmästä paikasta, eli muistaakseni moottorin alta rungosta. Kai tässä specsaversille joutaa :cool:

Canyonissa se on nykyään keskiön suunnilta löytyvässä QR-kooditarrassa.

Nykyiset alurungot on muoteilla valettuja eikä niihin olisi mitään järkeä tehdä jokaiseen valuun omaa numeroa. Kaiverrettuna heikentäisi rungon rakennetta niin jäljelle jää tarra. Hiilikuituisissa sama homma ettei mitenkään mahdollista tehdä.

Rautaputkirunkoja tuskin on enää nykyään muualla kuin mummiskopioissa ja muissa markettipyörissä. Noissa taas runkonumerolla ei ole niin väliä.

Ja mistä ne tietää onko se numero oikea vai keksitty mitä ilmoitat?

Tein 7 vuotta sitten rikosilmoituksen varastetusta pyörästäni ja ja rikosilmoituslomakkeessa kysyttiin polkupyörän sarjanumeroa.

No eihän minulla sitä numeroa ollut, joten jätin sen kentän tyhjäksi.

Vakuutuspuolella sitä ei kysytty.

Korvaus napsahti tilille alle viikossa.

Laitoin Grand Canyonin talvikuntoon eli nastat alle ja valoa keulalle.
Tarkoitus on vetää kärryä myös talvella, joten kaikki pito mitä on saatavilla on tarpeen.
Nastoista ei ole vielä mitään raportoitavaa mutta valosta positiivinen vaikutelma.
Rengas on tämä:

Valoksi tuli tämä:

Voi olla että on olemassa parempia ja halvempiakin valoja mutta ostin tuon kun halusin stvzo keilan ja suoraan akkuun liitännän ilman kikkailuja.

Hyvin näkyy, näkee ja ei häikäise juuri lainkaan(vastaantulijoita).
IMG_20231111_183942_348.jpg
IMG_20231111_183953_189.jpg

Viimeksi muokattu:
Tänään tultiin kotia vähän rauhallisemmin, akku oli kyllä lämpimässä päivän mutta pyörä ulkona ja ei saanu tuota ohjauspaneelia/näyttöä päälle joten ilman avustusta tultiin kotia(ihan vähän harmitti). Onkohan nyt sitte niin että tuossa näytössä on joku akku sisässä ja se ei kestä pikkupakkasta(-18), ja ennen kaikkea mitä tälle olisi ehkä tehtävissä?
Shimano EP8 ja SC-EM800 pyörässä.

Tänään tultiin kotia vähän rauhallisemmin, akku oli kyllä lämpimässä päivän mutta pyörä ulkona ja ei saanu tuota ohjauspaneelia/näyttöä päälle joten ilman avustusta tultiin kotia(ihan vähän harmitti). Onkohan nyt sitte niin että tuossa näytössä on joku akku sisässä ja se ei kestä pikkupakkasta(-18), ja ennen kaikkea mitä tälle olisi ehkä tehtävissä?
Muistaakseni isolle rissalle vaihde päälle ja pukkaat pyörää taaksepäin.
edit.

edit.
Minulla on taas muistikuva, että se on se virtanapin akku joka hyytyy pakkasessa.

Eli se typerä nappi sisältää oman akkunsa joka latautuu vain kun pyörässä on virrat päällä.

Ilmeisesti pyörään kai saa virrat myös akun napista, jos se on shimanon oma akku.

Google kertoo lisää, mutta epäilisin ekana sitä virtanappia.

Löytyykö pyörästä EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi?

Minulla on taas muistikuva, että se on se virtanapin akku joka hyytyy pakkasessa.

Eli se typerä nappi sisältää oman akkunsa joka latautuu vain kun pyörässä on virrat päällä.

Ilmeisesti pyörään kai saa virrat myös akun napista, jos se on shimanon oma akku.

Google kertoo lisää, mutta epäilisin ekana sitä virtanappia.
On kyllä typerästi toteutettu systeemi, jos tämänkin oisin tiennyt niin ois saattanut jäädä fillari hommaamatta ja käyttänyt nekin rahat autoon. Ja kyllä on Shimanon oma akku, vaan taitaa mennä nappi rungon puolelle piiloon

edit.
Kiitos vinkistä, pyörä pääsi ulos yöksi kun lupasi pakkasta niin pääsee aamulla ehkä kokeilemaan tuota
Löytyykö pyörästä EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi?

En osaa mallia tarkemmin sanoa tuo näköinen nappi siitä löytyy

On kyllä typerästi toteutettu systeemi, jos tämänkin oisin tiennyt niin ois saattanut jäädä fillari hommaamatta ja käyttänyt nekin rahat autoon. Ja kyllä on Shimanon oma akku, vaan taitaa mennä nappi rungon puolelle piiloon

Kiitos vinkistä, pyörä pääsi ulos yöksi kun lupasi pakkasta niin pääsee aamulla ehkä kokeilemaan tuota

En osaa mallia tarkemmin sanoa tuo näköinen nappi siitä löytyy
Joo, niin on.

Netistä lukenut kikkoja miten saada pyörä taas eloon ja itsekin Canyon EP8 pyörän omistavana hieman pettynyt tuohon. Käytän itse pyörää suhteellisen usein joten toivon, ettei tule kohdalle mutta reklamoin kyllä valmistajalle jos tulee.

Onhan toi nyt aivan idiootti systeemi mutta mietin että miten pimennossa pitää elää ettei tähän ja sen "korjaamiseen" ole koskaan törmännyt, on nimittäin lähes jokaisessa joskus eteen tuleva ongelma?

Tämä oli yksi syy miksi itse aikanaan jätin nämä Shimanot pois, on niin paljon ongelmia moottoreissa ja sähköissä että ei kiinnosta koeponnistaa takuuasioita...
Orbeassa on erilainen virtanappi vaikka on Shimanon EP8 ;) En kyllä tiedä miksi tuota samaa nappia ei muutkin valmistajat käytä, kun se tuntuu toimivan

Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.

mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e

Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?

Viimeksi muokattu:
140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia...
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.

Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.
Sehän on juuri näin. Näitä molempia saa helposti jälkiasenteisina ja tuolla 600e erotuksella saa kyllä sitten jos jonkinlaista näyttö-laitetta sekä hissitolppaa, mutta tuo jousituksen muutos on jo vähän isompi homma tämmöiselle peruspyöräilijälle.

Sehän on juuri näin. Näitä molempia saa helposti jälkiasenteisina ja tuolla 600e erotuksella saa kyllä sitten jos jonkinlaista näyttö-laitetta sekä hissitolppaa, mutta tuo jousituksen muutos on jo vähän isompi homma tämmöiselle peruspyöräilijälle.
Jos lähtee suoraan ajattelemaan liian pitkälle tulevaa ammattilaisuraa varten, menee kuitenkin todennäkäisesti metsään. Jousitus on noissa mun mielestä hyvinkin vertailukelpoinen keskenään isossa kuvassa. Ellei sitten ole tarkoitus hyppiä isommista hyppyreistä ja korkeammalta niin että ollaan aina kaikki pyörät ilmassa ja sitä sisäänjouston määrää oikeasti tarvitaan. Noilla sun antamilla ajospekseillä harkitsisin myös vahvasti jopa jäykkäperää (itse ostin jäykkäperän ja vaikka kilometreistä suurin osa onkin huonompaa metsäpolkua, vauhtikaan ei ole ihan hidas niin harvoin on silti ikävä takajoustoa).
Tässä on sama kuin melkein missä tahansa hommassa, ensimmäinen menee joka tapauksessa enemmän/vähemmän harjoittelun kannalta ja vasta seuraavaan osaa miettiä mitä siihen kaipaa.

Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.

Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
Minulla oli tuollainen ja hiilikuiturungossa oli heti uutena "halkeamia" tms. Takuuvaihdetussa rungossa ei yhdellä lenkillä ilmaantunut ongelmia, mutta sen verran jännitti, että laitoin pyörän vaihtoon. Muutenkin hyvä tiedostaa, että käytännössä takuisiin pyörä lähetettävä Saksaan -Ei kiitos enää ikinä tällaista: Suomaiset jälleenmyyjät ei hoida Cuben takuuasioita jos pyörä on ostettu muualta (tämä vahvistettu myös kuluttajaneuvonnasta)!

Tosin tuo ei ollut ainoa syy, vaan mielestäni Cube oli liian painava ja kömpelö, niin vaihdoin Orbea Rise H30 kevytsähköön
-Kevyempi, joten on ketterämpi käsitellä ja avustus on kuitenkin riittävä. En myöskään pitänyt Boch:n "teknisen ajon avustuksesta", eli polkaisemalla poljinta pienenmatkaa avustaa pyörä tyyliin sekunnin tai 2 kohtuuttoman suurella teholla. Tuo teki jyrkkien ja vaativien nousujen ajamisesta melko mahdotonta kun poljinvoima ei pysynytkään vakiona. Tottakai jatkuvalla polkemisella ongelma olisi ratkennut, mutta itsellä ei ole taitoa tai halua muuttaa omaa ajotapaani pyörän takia - ennemmin vaihdoin pyörän, joka sopii omaan ajotapaani :tup:
Tässä nyt vielä oma kokemukseni tuosta 140 mallista, sikälimikäli muut kommentit on olleet ylistäviä

Jos lähtee suoraan ajattelemaan liian pitkälle tulevaa ammattilaisuraa varten, menee kuitenkin todennäkäisesti metsään. Jousitus on noissa mun mielestä hyvinkin vertailukelpoinen keskenään isossa kuvassa. Ellei sitten ole tarkoitus hyppiä isommista hyppyreistä ja korkeammalta niin että ollaan aina kaikki pyörät ilmassa ja sitä sisäänjouston määrää oikeasti tarvitaan. Noilla sun antamilla ajospekseillä harkitsisin myös vahvasti jopa jäykkäperää (itse ostin jäykkäperän ja vaikka kilometreistä suurin osa onkin huonompaa metsäpolkua, vauhtikaan ei ole ihan hidas niin harvoin on silti ikävä takajoustoa).
Tässä on sama kuin melkein missä tahansa hommassa, ensimmäinen menee joka tapauksessa enemmän/vähemmän harjoittelun kannalta ja vasta seuraavaan osaa miettiä mitä siihen kaipaa.
Kiitos avaavasta vastauksesta tuohon jousitus-asiaan.

Vuoden harjoittelin luomu-jäykkiksellä ja siitä luonnollinen siirtymä olisi toki sähkö-jäykkäperä, mutta nyt kun noita tarjouksia välillä putkahtelee, niin arvelin että hinta-ero ei enää niin iso ole noissa täysjoustoissa, jos niitä saa jo ~3000e. Ja sit ku se ei jää siihen se "arveluun", niin ollaan tuolla ~4000e hintaluokassa "entä jos kuitenkin".

Mutta joo, kaiketi tuossa oranssissa Stereo Hybrid 120:ssä on aika paljon pyörää suhteessa hintaan. Täytyy käydä vielä nuo jäykkäperät tarkemmin läpi ja jos ei niistä mitään löydy, niin ehkäpä se valinta päätyy tuohon Stereoon...

Jos kiire ei ole, odota että vanhenevat mallit tulee poistoon(vuodenvaihteen jälkeen). Itse panostaisin enempään joustoon, olettaen että kiinnostus polkuja kohtaan nousee. Nämä on paskoja sijoituksia rahallisesti, eli päivitys parempaan myöhemmin on rahan menoa. Käytettyjä on niin paljon tarjolla, että persnettoa tulee, laita kerralla hyvä, nauti ajosta!

tänään tuli itelle tuo Cuben Hybrid Race, ensivaikutelmat todella positiiviset.
Laatu ja ajoasento erittäin hyvä :thumbsup:

Vielä pitää hommata lokarit kyseiseen pyörään ja valot niin sitte on tiptop :tup:

Orbeassa on erilainen virtanappi vaikka on Shimanon EP8 ;) En kyllä tiedä miksi tuota samaa nappia ei muutkin valmistajat käytä, kun se tuntuu toimivan
Samoin Canyon Spectral pyörässä rungon nappi vain painaa runkoputken sisällä olevaa akun nappia, niin ei vaikuta pakkaset. Ep8 moottori ja akku on Canyonin oma, mutta kuuluu Shimanon huollon piiriin.

Itselläni samat ajatukset. Poistaisin koko näytön jos se olisi mahdollista.

Täytyy käydä vielä nuo jäykkäperät tarkemmin läpi ja jos ei niistä mitään löydy, niin ehkäpä se valinta päätyy tuohon Stereoon...
Suosittelen vahvasti kokeilemaan ajamista tuollaisella kuoppaisella tiellä ennen kuin sellaista menee ostamaan. Mielellään ajat jotain nimismiehenkiharaa. Takaan että kokemus on sellainen ettet ikinä tule edes harkitsemaan tuollaisen hankkimista.

Itselläni on maastojäykkis, täpäri ja sähkötäpäri. Noista ensimmäinen on lähinnä gravelpyörän korvike 3" renkailla ja satasen maksaneella satulan joustotolpalla. Ei tuolla kovin mielellään aja hiekkateillä jossa on paljon kuoppia. Sopii ihan jees tasaiselle hiekkapohjaiselle pyörätielle eikä missään nimessä maastoon.

Turun Kakolassa palanut kämppä sähköpyörän akusta alkaneessa palossa.

Ollut mietinnässä Haibiken Alltrail 4. Onko täällä kokemuksia tuosta tai ehdotuksia miltä muilta merkeiltä kannattaisi tarjontaa tsekkailla vastaavanlaisesta?

Turun Kakolassa palanut kämppä sähköpyörän akusta alkaneessa palossa.

Näissä uutisoinneissa olisi tärkeätä kertoa, minkä valmistajan akusta ja laturista on kyse, mutta tietenkin on liikaa leipääntyneiltä reporttereilta tällaista oleellista perehtymistä vaatia. Yleensä nämä palot liittyvät huonosti suojattuihin kiina-akkuihin. En ainakaan itse ole kuullut, että merkkilaitteiden kuten esim. Shimanon tai Boschin akut olisivat syttyneet palamaan.

Ainakin siinä edellisessä mikä paloi oli itse tehty laturi.
Olisi tosiaan kiva tietää missä olosuhteissa se on palanut ja minkä merkkinen.
Alan huolestumaan sitten kun merkkilaitteita alkaa palamaan ilman järkevää syytä.

Eilen aamulla eivät olleet aurakuskit vielä ehtineet töitä tehdä, niin tuli ajettua melkoisessa hangessa pyöräteillä. Ei siinä, hauskaa oli :lol: Meinasi vaan paikoin olla niin paljon lunta reitillä, että puolet takapakastakin kävi hangessa ja pienimmät rattaat selvästikin jäätyivät. En viitsinyt niitä vaihteita käyttää enää siinä vaiheessa. Onko tuohon jotain jäätymisen estävää rohtoa olemassa?

Kusti toi tänään tämän. Kärkkäiseltä tuli täyspitkät lokasuojat ja seisontatuki. Niiden asennuksen jälkeen on tarkoitus kokeilla.

[EDIT]Vielä maininta, että maksoi BlackWeek-aennuksessa 1500.

Viimeksi muokattu:

Kusti toi tänään tämän. Kärkkäiseltä tuli täyspitkät lokasuojat ja seisontatuki. Niiden asennuksen jälkeen on tarkoitus kokeilla.
Pyörä on nipussa vielä Piilteman stongalla varustettuna. Ainoa pyörästä paljastunut lapsus oli huonosti asennettu ketjulukko. Tosi hyvältä vaikuttava pyörä on, eikä kalliimmista pyöristä tuttuja "haista vittu-ratkaisuja" ole löytynyt. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan, mutta tänään todennäköisesti pääsen. Vaimo on sillä jo kaduilla rullannut ja kehunut. Sillä tavalla ikävästi on käynyt, että nyt on itsellenikin tullut kuume päivittää oma luomuläski samanlaiseen. Onneksi olen saanut vielä perusteltua itselleni, että emme tarvitse samaan aikaan molemmat sähköläskiä.

Pyörä on nipussa vielä Piilteman stongalla varustettuna. Ainoa pyörästä paljastunut lapsus oli huonosti asennettu ketjulukko. Tosi hyvältä vaikuttava pyörä on, eikä kalliimmista pyöristä tuttuja "haista vittu-ratkaisuja" ole löytynyt. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan, mutta tänään todennäköisesti pääsen. Vaimo on sillä jo kaduilla rullannut ja kehunut. Sillä tavalla ikävästi on käynyt, että nyt on itsellenikin tullut kuume päivittää oma luomuläski samanlaiseen. Onneksi olen saanut vielä perusteltua itselleni, että emme tarvitse samaan aikaan molemmat sähköläskiä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä kyseiset ratkaisut kalliimmissa pyörissä ovat?

Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä kyseiset ratkaisut kalliimmissa pyörissä ovat?
Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:
-Hiilikuiturunko
-Ontto keskiön akseli
-Läpi akseli pyörien navoissa
-Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
-Presta-venttiilit muissa kuin maantiepyörissä
-Ei pyöreät profiilit satulaputkessa
-Seisontatuen kiinnityksen puuttuminen
-Lokasuojien kiinnityksen puuttuminen
-Lukon kiinnityksen puuttuminen
-Vaippahoususatula

Talven kunniaksi oma Grand Canyon:ON 8 teki perinteiset Shimanot, joissa on EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi. Eli kun tuli vähänkään enemmän pakkasta, niin käynnistysnapin totaalinen aivopieru eli oma sisäinen akku, joka latautuu vain kun pyörää ladataan kokonaisena, ei enää jaksanut käynnistää pyörää.

Canyonin tuella ilmeisesti on tiedossa tuo ongelma ja ongelmaa yritetetään väistää mahdollisimman hyvin:
Pyörä tulisi säilyttää lämpimässä ja ladata aina mahdollisuuksien mukaan kokonaisena jotta se virtanapin pieni akku on myös täydessä latauksessa. Nyt se on kylmässä päässyt tyhjenemään.

...

Voin vain neuvoa että kannattaa pitää pyörä lämpimässä mahdollisuuksien mukaan, ladata se kokonaisena ja kun se on käynnissä niin ei sammuta sitä varsinkaan pakkasella. Toki pyörä on ladattava sitten kun se lämmennyt eikä sen lataaminen onnistukaan jos se on kylmä. Siinä on sen kylmänä lataamisen estävä toiminto.

...
Jos haluat enemmän vastauksia niin laita lomakkeella kysymyksiä. Ota yhteys meihin | CANYON FI
Eli tästä siis kyse:
Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa (moottori.fi)
Pitäisikö sähköpolkupyörän käynnistyä myös pakkasessa? Näin Kuluttajariitalautakunta päätti - Tekniikan Maailma

Eikö rungossa ole reikää mistä saa suoraan akusta pyörän päälle? Toinen vaihtoehto on työntää pyörää taakse päin jolloin se herää henkiin.

Idiootti systeemi ja olen kyllä tyytyväinen että päätin pysyä erossa noista kaikkine vikoinensa...
Akun virtanappi on jossain tuolla
1701695612389.png

Eli teoriassa voisi juomapullotelineen ruuvinreiästä saada, mutta muistaakseni tuo on ummesssa rungon toiseltakin puolelta eli vaatisi reiän poraamista.

Tuota taaksepäin pyörittelyä en muistanut, ehkä olen siitä kuullut. Kumma ettei chatissa osanneet tuota kertoa.

Itse pyörä on ollut mitä mainioin eikä tuosta EP8 tekniikasta ole muuten pahaa sanottavaa. Jostain syystä tosin Canyon on ainakin tästä virtanappiratkaisusta luopunut..

Talven kunniaksi oma Grand Canyon:ON 8 teki perinteiset Shimanot, joissa on EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi. Eli kun tuli vähänkään enemmän pakkasta, niin käynnistysnapin totaalinen aivopieru eli oma sisäinen akku, joka latautuu vain kun pyörää ladataan kokonaisena, ei enää jaksanut käynnistää pyörää.

Canyonin tuella ilmeisesti on tiedossa tuo ongelma ja ongelmaa yritetetään väistää mahdollisimman hyvin:

Eli tästä siis kyse:
Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa (moottori.fi)
Pitäisikö sähköpolkupyörän käynnistyä myös pakkasessa? Näin Kuluttajariitalautakunta päätti - Tekniikan Maailma
Kas - oma Shimanokin kiukutteli tänään, akkuun syttyi valot mutta näyttö pysyi pimeänä eikä reagoinut nappeihin kun yritti startata.

Lopulta kun sain päälle niin pimeni myöhemmin paluumatkalla niin että 2 tolppaa akkua hävisi kerralla eikä enää siitä toipunut

Kas - oma Shimanokin kiukutteli tänään, akkuun syttyi valot mutta näyttö pysyi pimeänä eikä reagoinut nappeihin kun yritti startata.

Lopulta kun sain päälle niin pimeni myöhemmin paluumatkalla niin että 2 tolppaa akkua hävisi kerralla eikä enää siitä toipunut
Testasin äsken tuota starttia pakittamalla taaksepäin pienin vaihde silmässä - toimi.

Ja pyörän virtanapissa oli ilmeisesti sen verran hönkää, että sammutus onnistui vaikka käynnistys ei.

Vein nyt pyörän lämpiämään ja meinasin ladata akun täyteen akku kiinni pyörässä.

Aion toki silti laatia reklamaation ja toimittaa sen Canyonin suuntaan, että miten aikovat korjata tuotteessa olevan ilmeisen virheen.

Sain Turun Canyonilta viime helmikuussa alla olevan vastauksen käynnistysnapin toiminnasta kun pyörän hankinnassani oli kynnyskysymyksenä se että akkua ei tarvitsisi koskaan ladata pyörään kiinnitettynä koska se ei ole taloyhtiön pyörävarastossa mahdollista.
Tuntuu luonnolliselta että napin toimintalogiikka olisi tuollainen, mutta ihmetyttää että jotkut vastaavat Canyonilta toisin.

Canyonin vastaus:
”NeuronON pyörässä oleva Shimanon käynnistysnappi latautuu aina kun ajoakku pitää pyörää käynnissä.
Eli idea Shimanon napissa on se että käynnistysnapin akkuun jää aina täysi lataus kun pyörä sammutetaan ja sitten sillä napissa olevalla virralla on tarkoitus pistää muu järjestelmä käyntiin seuraavalla kerralla.”

Onneksi tuli valittua ulkoisella Shimanon akulla olevan fillari. Oli kyllä todella lähellä, että olisin valinnut Helkama FE11 tämän Tunturi eMax CE:n sijaan

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
233 814
Jäsenet
69 819
Uusin jäsen
Tuskajuska

Hinta.fi

Ylös Bottom