Sähköauton kotilataus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 416
Onko ajatuksia missä voisi olla vika, kun yhtäkkiä Tesla + go-e lataa vain 3*8 amp? Koitettu useampaa voimavirtatöpseliä, joten siitä ei ole kyse.

Laturi ilmoittaa kaapelista 8amp PWM, joten ilmeisesti tämän perusteella auto rajaa lataustehoa. Kaapeli rikki? Käytössä auton mukana tullut 7,5m Mennekes

Laitettu auton latausasetuksista joku rajoitus tai toivottu lähtöaika päälle?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 736
Missä se auto on ja koska yrität ladata, ulkona, sisällä,yöllä,päivällä...?
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
397
Laitettu auton latausasetuksista joku rajoitus tai toivottu lähtöaika päälle?
Ei sentäs niin paha user error kyseessä :lol:


Missä se auto on ja koska yrität ladata, ulkona, sisällä,yöllä,päivällä...?
Ei merkitystä. Yöllä tai päivällä, ulkona tai isommassa hallissa. Missä nyt voimavirtapistokkeita on tarjolla.


Lähinnä jos jollain on Go-e laturi niin onko yleensä toi PWM signal 16amp? Tämä on nyt jatkunut 3-4 päivää, kerran sain lataamaan 16amp kytkemällä ja starttaamalla uudestaan ja uudestaan. Siksi tämä nyt vaikuttaa lähinnä joltain laturin, kaaplin ja auton kommunikaatio-ongelmalta ja tuo PWM signaali pitäisi standardin mukaan olla se, jolla laturi kertoo millä tehoilla ruvetaan lataamaan.

Tätä ennen toiminut vuoden kuin junan vessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
127
Ei sentäs niin paha user error kyseessä :lol:




Ei merkitystä. Yöllä tai päivällä, ulkona tai isommassa hallissa. Missä nyt voimavirtapistokkeita on tarjolla.


Lähinnä jos jollain on Go-e laturi niin onko yleensä toi PWM signal 16amp? Tämä on nyt jatkunut 3-4 päivää, kerran sain lataamaan 16amp kytkemällä ja starttaamalla uudestaan ja uudestaan. Siksi tämä nyt vaikuttaa lähinnä joltain laturin, kaaplin ja auton kommunikaatio-ongelmalta ja tuo PWM signaali pitäisi standardin mukaan olla se, jolla laturi kertoo millä tehoilla ruvetaan lataamaan.

Tätä ennen toiminut vuoden kuin junan vessa.
On normaalisti 16A pwn signal.

Edit. Katso äpin debugista että ama=16 ja amp=16
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 576
Onko ajatuksia missä voisi olla vika, kun yhtäkkiä Tesla + go-e lataa vain 3*8 amp? Koitettu useampaa voimavirtatöpseliä, joten siitä ei ole kyse.

Laturi ilmoittaa kaapelista 8amp PWM, joten ilmeisesti tämän perusteella auto rajaa lataustehoa. Käytössä auton mukana tullut 7,5m Mennekes.

Saman 8amp ilmoittaa vaikka autoa ei olisi kytkettynä. Liitin/johto rikki laturin päästä?

Autohan määrittää lataustehon jos et ole muita viritelmiä tehnyt kotiautomaatiolla tms?
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
397
On normaalisti 16A pwn signal.

Edit. Katso äpin debugista että ama=16 ja amp=16
Thanks! En tiennytkään että tuolla on tuo API debuggeri.


JSON:
"amp": 16 (Requested current in Ampere)
"ama": 16 (Ampere max limit)
"acu": 8 (How many ampere is the car allowed to charge now?)
Kokeiltu myös toisella johdolla ja hybridillä, joka on kykenevä 1x16amp mutta tässäkin latausta rajoitetaan Go-e:n toimesta 8amp. Ei varmaan auta kun ruveta kyselemään Go-E:n tuesta, että mitä voi tehdä tai onko joku tiedetty bugi.


Autohan määrittää lataustehon jos et ole muita viritelmiä tehnyt kotiautomaatiolla tms?
Tämän perusteella PWM signaali aloittaisi kättelyn nopeuden suhteen (laturi itse siis huutaa tuota "acu" 8amp, vaikka auto ei ole edes kytkettynä):

The PWM signal tells the car how much current it can charge with. The electric car then checks again what the cable allows. It now signals to the charging station that it is ready for the charging process. We then hear the *clack* in the charging station. There is now voltage on the connector. The electric car now checks whether it is satisfied with the power grid and starts charging shortly afterwards. That’s the *clack clack* in the car.
Teslan oma sovellus tosiaan näyttää tai haluaisi ladata 16A kun latausluukun avaa, mutta heti kun töpselin kiinnittää niin virrat tippuu kahdeksaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
127
Thanks! En tiennytkään että tuolla on tuo API debuggeri.


JSON:
"amp": 16 (Requested current in Ampere)
"ama": 16 (Ampere max limit)
"acu": 8 (How many ampere is the car allowed to charge now?)
Voiko olla, että staattinen kuormanhallinta on jostain syystä päällä? Tuo acu kyllä käsittääkseni rajoittaa lataustehoa laturin puolesta.

Onko alla varmasti 16A asetuksena? Tämä säätää tuon acu avaimen.
go-e.jpg
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
397
Voiko olla, että staattinen kuormanhallinta on jostain syystä päällä?
Osittain tässähän se vika oli, kiitos hoksautuksesta :thumbsup: Minulla on tosiaan gemini + controller ja jostain syystä 56.1 päivityksen myötä yhteys kuormanhallintaan on ilmeisesti heikentynyt tai jotain muuta verkossa on muuttunut. Asetuksissa on kuormantasaajan "fallback" mode, joka näköjään aktivoituu ja siellä arvoksi on astettu 8 amp. En rehellisesti muistanut että tällaista asetusta olisi ollut olemassakaan.

Mitään ilmoitusta sovellukseen ei tietysti tule, että fallback aktivoitu tai että se rajaa latausta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
127
Osittain tässähän se vika oli, kiitos hoksautuksesta :thumbsup: Minulla on tosiaan gemini + controller ja jostain syystä 56.1 päivityksen myötä yhteys kuormanhallintaan on ilmeisesti heikentynyt tai jotain muuta verkossa on muuttunut. Asetuksissa on kuormantasaajan "fallback" mode, joka näköjään aktivoituu ja siellä arvoksi on astettu 8 amp. En rehellisesti muistanut että tällaista asetusta olisi ollut olemassakaan.

Mitään ilmoitusta sovellukseen ei tietysti tule, että fallback aktivoitu tai että se rajaa latausta...
Voiko olla, että contoller ja laturi eivät ole jostain syystä yhteydessä -> fallback?
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
397
Voiko olla, että contoller ja laturi eivät ole jostain syystä yhteydessä -> fallback?
Tämähän tässä on taustalla, 2 minuutin yhteyskatkos niin menee tuohon tilaan. Ei vaan osannut ajatella että voisi controllerista johtua, koska kun controller rajaa tehoa niin se selvästi ilmaistaan käyttöliittymässä. Nyt tämä vaan tapahtui taustalla ilman mitään notifikaattia tms.

Tämä tulee varmasti yllärinä jos joku nappaa flexin mukaan esim rmökille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
25
Go-e Controllerille tarjoillaan 1.1.1 päivitystä. Ei mitään tietoa mikä muuttuu. Onko kukaan uskaltanut vielä asentaa?
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
41
Go-e Controllerille tarjoillaan 1.1.1 päivitystä. Ei mitään tietoa mikä muuttuu. Onko kukaan uskaltanut vielä asentaa?
Asennus onnistui vain suoraan controllerista. Puhelimen kautta asennus meni läpi, mutta näytti Controllerin näytöllä error-tekstejä joka rivillä ja tarjosi kuitenkin puhelimessa päivitystä uudelleen. Pikaisella seurannalla ei muutoksia toiminnassa eli jättäisin ehkä odottamaan korjausta.

Support ollut aktiivinen vastaamaan viesteihin ja yrittävät korjata tiedossa olevia ongelmia. Itsellä ainakin latauksen ajastus Daily Trip -modessa on vähän sinne päin ja sovelluksessa Controllerin ilmoittama sähkönkulutus on pari tuntia väärässä vaikka aikavyöhyke ja kello onkin oikeassa. Vika kuulemma jossain vähän syvemmällä koodissa.
 
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
25
Täällä näytti päivittyvän Controller ihan hyvin sovelluksen kautta.

Nyt on hetki tullut seurattua kuormanhallinnan toimivuutta. Silloin kun kuormanhallinta toimii, toimii se oikein hyvin. Kuitenkin jos joko Controllerin että, todennäköisesti, laturin verkkoyhteydessä on katkos, menee kuormanhallinta jotenkin vikatilaan ja lautaus tapahtuu fallback-rajoituksella. Tämän huomaa siitä että laturin kuormanhallinta-sivulla on "kuormanhallinnan yleiskatsaus" kohta harmaana. Tämä siitä huolimatta, että sovelluksessa laturi ja Controller ovat löytäneet toisensa ja molemmissa on pilviyhteys päällä. Olen saanut vikatilan poistettua useasti ensin käynnistämällä sovelluksella Controllerin uudelleen ja sen jälkeen laturin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
561
Tämä toista kahdella ja toista yhdellä oli hyvä idea, mutta nyt se on ruksattu yli: MG4 lataa vain yksi tai kolmivaiheisesti. Tiputin L3 pois niin laturi kyllä kertoi L1 ja L2 jännitteet.
Ei se auta kuin laittaa kättä syvemmälle ja tilata se aura, niin on kerralla asia hallussa.
Tätä ei nyt ole vielä asennettu, mutta lopputulemana päädyin seuraavaan ratkaisuun:
Go-E 22kW + Elli Pro -> molemmat Home Assistantiin ja kuormanhallinnat sitä kautta. Prioriteettinä, kun 22kW laturi lataa, tippuu Ellilaturi 3x6A, jolloin jää 29A - muu "Lx-sähkö" tuolle yksivaiheiselle. Ja jonain päivänä kun päivittyy auto on saatavissa jopa tuo 22kW.
Nämä molemmat lataamaan joka yön 3 halvinta tuntia, niin huoletonta ja edullista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
379
Gridio muuttuu sitten maksulliseksi 29.7. alkaen.

Hinnoittelu näkyy sovelluksesta:


Mitä muita vastaavia vaihtoehtoja on pörssisähkön mukaan lataukselle?
Säästänyt itsellä n. 130e vuosi suoraa rahaa + sähkönkeskihinnan laskeminen. Taidan ostaa elinikäisen paketin Synergikin näkyi olevan 4.9e / kk. Ainakin näin typerän laturin omistajana must have kun pitäisi laturilla manuaalisesti rueta kikkailemaan.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
82
Säästänyt itsellä n. 130e vuosi suoraa rahaa + sähkönkeskihinnan laskeminen. Taidan ostaa elinikäisen paketin Synergikin näkyi olevan 4.9e / kk. Ainakin näin typerän laturin omistajana must have kun pitäisi laturilla manuaalisesti rueta kikkailemaan.
Kaikki kiva ja ilmainen loppuu siis aikanaan, itselle hommasin myös tyhmän laturin kun halvalla sain.
Pitää varmaan itsekksin sijoittaa elinikäiseen tilaukseen, ei kehtaisi ruveta heti vaihtelemaan laturia älymalliin kun juuri hankin.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 206
Joo kyllä tuo lifetime lisenssi tuli maksettua, kun on kuitenkin omassa käytössä hyödyllinen.

Huomattavasti toimivampi kuin Synergi ollut, josta puuttuu edelleen mm hintarajan asetus ube
 

KMies

Tukijäsen
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
162
Eikö tämä Gridion appi esimerkiksi Teslan kohdalla herättele autoa vähän väliä tarkistaakseen tilannetta?

Olen huomannut että ajon aikanakin tulee näyttöön ikoni, että joku tarkistaa auton sijaintia ja vaihtoehtoja ei ole kuin Gridion appi.

Samoin mietin että mitenhän tuo uusin Tesla appin päivitys vaikuttaa Gridioon kun auto menee nyt hibernateen eikä herää automaattisesti jos appin avaa. Liekö tällä mitään vaikutusta Gridioon?

Olettaisin kuitenkin että Gridion käyttö syö jonkun verran auton akkua/sähköä, kun appi herättelee autoa vähän väliä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
379
Eikö tämä Gridion appi esimerkiksi Teslan kohdalla herättele autoa vähän väliä tarkistaakseen tilannetta?

Olen huomannut että ajon aikanakin tulee näyttöön ikoni, että joku tarkistaa auton sijaintia ja vaihtoehtoja ei ole kuin Gridion appi.

Samoin mietin että mitenhän tuo uusin Tesla appin päivitys vaikuttaa Gridioon kun auto menee nyt hibernateen eikä herää automaattisesti jos appin avaa. Liekö tällä mitään vaikutusta Gridioon?

Olettaisin kuitenkin että Gridion käyttö syö jonkun verran auton akkua/sähköä, kun appi herättelee autoa vähän väliä.
Eikai se mitään herättele jos ei auto ole latauksessa? VAGilla ainakin taitaan antaa käskyn auton mobiilisoftan kautta aloittaa/lopettaa latauksen. Melko mitättömän vähän vienee sähköä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 370
Eiks kannata laittaa se tyhmä laturi Shellyn tms älyreleen taakse ja ohjata latausta esim. Pörssärin avulla? Ei ehkä kaikille mahdollista mutta ainakin rivareissa/okt:ssä pitäisi onnistua suht helposti, tällöin säästyy kk-maksultaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 407
Viestejä
4 313 996
Jäsenet
72 029
Uusin jäsen
FinnRaggis

Hinta.fi

Ylös Bottom