Sähköauton kotilataus

Näemmä Teslan Wall Connectorin Wifi- ja tehoasetuksia joutuu nykyään käpistelemään Tesla One-sovelluksen kautta. Kirjautumisen menee samoilla Tesla-tunnuksilla, mutta vähän joutui päätä rapsuttelemaan käytön kanssa, kun tuo yrittää tehdä muutoksista asennuskeikkaa.
Eli et voi enää suoraan Wifillä yhdistää tuohon ja selaimen kautta säätää? TWC näkyy myös Tesla appissa mutta siellä on todella rajoitettu säätö, voi lisätä autoja mutta siihen se jää.
 
Eli et voi enää suoraan Wifillä yhdistää tuohon ja selaimen kautta säätää? TWC näkyy myös Tesla appissa mutta siellä on todella rajoitettu säätö, voi lisätä autoja mutta siihen se jää.
Tuo tuli vastaan, kun oli Wifin asetukset muuttuneet. Eli mennään siihen laitteen paikalliseen wifiin kyllä kiinni, mutta Tesla Onen kautta. Siellä voi sitten säätää ampeereja, ketjutusta, wifiä yms.
Mutta ei siis enää selaimella, siellä on vain kehotus käyttää Tesla Onea.
 
Onko muilla go-e:n käyttäjillä pilviyhteys kadonnut tai se ei yhdistä? Mulla toimii nyt vain kodin wifillä ja kun menen internet välilehdelle niin pilviyhteyden kohdalla lukee vain "yhdistetään". Pitäisikö parittaa tuo kokonaan uudestaan vai onko tämä joku bugi vaan jota ei olla vieläkään korjattu?
 
Onko muilla go-e:n käyttäjillä pilviyhteys kadonnut tai se ei yhdistä? Mulla toimii nyt vain kodin wifillä ja kun menen internet välilehdelle niin pilviyhteyden kohdalla lukee vain "yhdistetään". Pitäisikö parittaa tuo kokonaan uudestaan vai onko tämä joku bugi vaan jota ei olla vieläkään korjattu?
Näkyy toimivan edelleen, Pilviyhteys: Yhdistetty
 
Onko muilla go-e:n käyttäjillä pilviyhteys kadonnut tai se ei yhdistä? Mulla toimii nyt vain kodin wifillä ja kun menen internet välilehdelle niin pilviyhteyden kohdalla lukee vain "yhdistetään". Pitäisikö parittaa tuo kokonaan uudestaan vai onko tämä joku bugi vaan jota ei olla vieläkään korjattu?
Toimii ihan normaalisti.
 
Ei mulla vaan yhdistä enää pilveen. Go-e:n sivuilla lukee että se ei yhdistä pilveen jos kodin internet käyttää samaa IP rangea kuin Go-e. En vaan ymmärrä miksi ennen on toiminut eikä mitään muutoksia mihinkään ole tullut.

Ehkä koitan resettaa koko systeemin ottamalla virrattomaksi koko mööpelin.
 
Ensimmäinen sähköauto hankinnassa, ja nyt pitäisi latausasema hankkia paritaloon. Sen verran jo tiedän että muutaman metrin kaivuuhomman joutuu tekemään varastolle ja siitä vetämään varaston välikaton läpi kaapelin autokatokseen. Olen nyt katsonut esimerkiksi tuota go-e Geminiä, onko mitään syytä miksi valitsisin kiinteän version flexin sijasta? Nyt kun joutuu muutenkin sähkötöitä vähän tekemään niin eikö se ole sama asennuttaa voimavirtapistorasia niin saisi liikuteltua asemaa helpommin tarvittaessa jne? Tuo kyseinen latausasema nyt saattaa olla ylimitoitettu tarpeisiini muutenkin mutta ehkä noin yleisestikin, jotenkin maallikolle tuo tuntuu lähtökohtaisestikin kätevämmältä asennustavalta, vai onko minulta jäänyt jotain ymmärtämättä?
 
Ensimmäinen sähköauto hankinnassa, ja nyt pitäisi latausasema hankkia paritaloon. Sen verran jo tiedän että muutaman metrin kaivuuhomman joutuu tekemään varastolle ja siitä vetämään varaston välikaton läpi kaapelin autokatokseen. Olen nyt katsonut esimerkiksi tuota go-e Geminiä, onko mitään syytä miksi valitsisin kiinteän version flexin sijasta? Nyt kun joutuu muutenkin sähkötöitä vähän tekemään niin eikö se ole sama asennuttaa voimavirtapistorasia niin saisi liikuteltua asemaa helpommin tarvittaessa jne? Tuo kyseinen latausasema nyt saattaa olla ylimitoitettu tarpeisiini muutenkin mutta ehkä noin yleisestikin, jotenkin maallikolle tuo tuntuu lähtökohtaisestikin kätevämmältä asennustavalta, vai onko minulta jäänyt jotain ymmärtämättä?
Niin, onhan kiinteä sitten kiinteä eikä sitä siirrellä. Go-e flexiä voit tarvittaessa siirrellä vaikka mökille välillä ja sen myyntikin on helpompaa jos joskus päätät vaihtaa sen, tosin en tiedä säädöksistä että saako sähköjä PURKAA kuka vaan niin onko tuolla mitään merkitystä.

Onhan tuo go-e aika kattava laturi ja siinä on kaikki aurinkosähkö ja pörssiominaisuudet.

Ja edellisiin viesteihini lainaten, pilvi taas toimii. Ehkä korjaantui kun reititin oli hetken aikaa pois päältä
 
Onko tuosta Volkkarin ID laturista millaisia omakohtaisia kokemuksia? Vai ovatko kaikki toisen, tai kolmannen käden tietoa?

Hinta puoltaa vahvasti sitä.
 
Onko tuosta Volkkarin ID laturista millaisia omakohtaisia kokemuksia? Vai ovatko kaikki toisen, tai kolmannen käden tietoa?

Hinta puoltaa vahvasti sitä.
Tuolla hyvät tarjoukset ketjussa on melko paljon asiaa ko. laturista. Kannattaa selata läpi ennen hankintaa. Ei ole ollut kauheasti kehumista.
 
Itse ajattelin kotiin sähkölaturia hankkiessa, että muutaman sadan euron hintaerolla ei suurta merkitystä, koska tulee kuitenkin pysyvä, pitkäaikainen ratkaisu (merkittävästi pitempi kuin yksi tai kaksi sähköautoa). Eli tuossa en alkaisi väkisin säästämään ja panostaisin laturiin, mistä löytyy järjen rajoissa tarvittaessa kaikki mahdolliset ominaisuudet ja muutenkin luotettava (Volkkarin ID voi toki olla tuollainen, en ole tutustunut), siis mielestäni väärä paikka säästää (ennemmin säästäisin sitten ensimmäisessä hankittavassa sähköautossa).
 
En tiedä meneekö offtopicin puolelle mutta onko kellään kokemuksia autonlataus.comin toiminnasta? Viikko sitten tilaus tehty, eikä ole toimituksen suhteen kuulunut mitään.
 
Go-e Gemini ja Controller asennettu. Muuten pelaa hyvin, mutta 16A virralla polttaa hetken päästä latausaseman 16A sulakkeen 1-vaiheesta. 15A virralla kestävät. Mikähän voisi olla syynä?
 
Täälläkin on go-e ja controller otettu käyttöön. Jostain syystä kun kuormanhallinnan kytkee päälle, menee se aina ”fallback”-tilaan ikään kuin verkkoyhteys ei toimisi. Kumpaankin laitteeseen yhteys kuitenkin muodostuu pilven kautta ja laitteet ovat yhteydessä toisiinsa.

Onko vastaavaa tullut kenelläkään eteen?
 
Täälläkin on go-e ja controller otettu käyttöön. Jostain syystä kun kuormanhallinnan kytkee päälle, menee se aina ”fallback”-tilaan ikään kuin verkkoyhteys ei toimisi. Kumpaankin laitteeseen yhteys kuitenkin muodostuu pilven kautta ja laitteet ovat yhteydessä toisiinsa.

Onko vastaavaa tullut kenelläkään eteen?

Mulla oli ensimmäisellä yrityksellä ongelmaa Controllerin yhteyden kanssa. Controlleriin ei päässyt pilven kautta mutta kuormanhallinan asetuksissa yhteys ja teho näkyi. Korjaantui kun paritti laturin kanssa uudelleen ja katsoi myös että sensorien asetukset on oikein. Aluksi oli valittu grid + talo jolloin ladatessa näytti tehon tuplana ja pudotti tehoja.
 
Oon joo. Reiluun vuorokauteen ei vastausta. Ehkä tässä vaan itse turhan hätäisenä liikkeellä.
No et ole. Jos yritän ottaa itse johonkin myymälään yhteyttä ja asiakaspalvelu on sellaista, etten saa vastausta parin tunnin sisään, niin firma voi pitää tunkkinsa.
 
Itse ajattelin kotiin sähkölaturia hankkiessa, että muutaman sadan euron hintaerolla ei suurta merkitystä

Samaa mieltä. Sen vuoksi kyselenkin omakohtaisia käyttökokemuksia. Hinta kun ei takaa laatua
 
Nyt yhtäkkiä aktivoitui Go-e kuormantasaus kun kytkin ja irrotin laturia ja controlleria verkosta. Vähän epäselvä näiden osalta toiminta ja aktiivinen tila..

Kuormantasauksen toimintaa täytyy vielä tarkkailla. Tuntuu että aika herkästi laskee virtaa jos havaitsee muuta kuormaa (kokonaiskuorman lukemat kyllä kohdillaan), ja sitten nostaa ylöspäin latauksen aikana.
 
Nyt ei kyllä vakuuta tämä go-e:n päivitys. Hidas kuin mikä ja minä en ainakaan enää pysty muuttamaan daily tripin latauksen valmistumisajankohtaa, ei vaan ota komentoja vastaan tuo äppi enää. Noh se on mulla ollut samassa koko ajan.
 
Kuormantasauksen toimintaa täytyy vielä tarkkailla. Tuntuu että aika herkästi laskee virtaa jos havaitsee muuta kuormaa (kokonaiskuorman lukemat kyllä kohdillaan), ja sitten nostaa ylöspäin latauksen aikana.
Itse olen todennut, että menee juuri sen mukaan, mitä rajaksi asettelee. Olisiko asetettu maksimivirta liian alhaalla?

Nyt ei kyllä vakuuta tämä go-e:n päivitys. Hidas kuin mikä ja minä en ainakaan enää pysty muuttamaan daily tripin latauksen valmistumisajankohtaa, ei vaan ota komentoja vastaan tuo äppi enää. Noh se on mulla ollut samassa koko ajan.
Itselläni muutosten tekeminen on todella nopeaa. Kannattaisiko resetointi ja sovelluksen asentaminen uudestaan?

Minulla oli sellainen kummajainen, että en pystynyt näkemään controllerin tietoja kuin wlan-verkossa. Poistamalla controllerin sovelluksesta ja asentamalla uudestaan alkoi homma heti toimimaan.
 
Kannattaisiko resetointi ja sovelluksen asentaminen uudestaan?
Resetointi ja äpin uudelleen asennus tehty. Sovellus on smootimpi mutta edelleen daily tripin valmistumiskellonaikaa ei voi muuttaa. Kellotaulu ei liiku mihinkään vaan pysyy tossa 06:00:ssa mihin olen sen joskus määritellyt. Noh ei mulla tarvetta sitä muutella mutta olisi kiva jos se toimisi jos haluaakin muuttaa sitä joskus.

Koitin jopa vanhemmilla versioilla. Ei toimi.
Muuten kyllä ihan ok äppi
 
ID.Charger 2 / Uuden sukupolven latauslaitteet julkaistu
Volkswagen AG:n tytäryhtiö Elli on julkaissut uudet, toisen sukupolven ID.Charger 2 latauslaitteet.
Uuden sukupolven latauslaitteista tulee tarjolle kolme eri mallia:
· Connect 11 / hinta 759 €
· Connect 22 / hinta 839 €
· Pro 22 / hinta 1099 €

Uusissa ID.Charger 2 -latauslaitteissa on sangen kattavat ja monipuoliset ominaisuudet, tässä muutamia nostoja:
· Latausteho jopa 22 kilowattia
· Latausteho 0.023 kW -> 11 kW / 22 kW mallista riippuen
· Lataustehon automaattinen, portaaton vaihtelu minimi- / maksimilataustehon välillä
· 22 kW:n tehoiset mallit mahdollista kytkeä myös 1-vaiheisena 32A jolloin latausteho 7,4 kW
· LED-statusbar latauslaitteen etukannessa / näyttää vihreällä valolla akun lataustason tilanteen MEB-autoissa
· Kaikissa malleissa asiakkaan halutessa käyttäjätunnistus RFID-kortilla
· Kaikissa malleissa WiFi- ja Ethernet -datayhteys, Pro -mallissa lisäksi LTE/4G mobiiliyhteys
· Kaikissa malleissa energiamittari, energian kulutus nähtävissä sovelluksen kautta
o Connect -mallissa Onboard energiamittari
o Pro -mallissa MID sertifioitu energiamittari
· Täysin integroitu dynaaminen kuormanhallinta, ei tarvetta hankkia erillisiä virtamuuntimia
o Tuki pörssisähkölle, Ellin palvelimen kautta päivittää Nordpool-sähköpörssin sähköhinnat ja optimoi auton latausta vuorokauden edullisimmille tunneille
· Latauslaitteita voi ketjuttaa, esimerkiksi parkkihalleissa tai taloyhtiöissä (esim. 5-30 laturia)
· Plug & Charge -ominaisuus, tulossa OTA-päivityksenä vuoden 2024 aikana
· Halutessaan latauslaitteen voi tilata etukannessa olevan Volkswagen logon sijaan Ellin, Cupran tai Skodan logolla
Pienemmät ulkomitat nykyiseen verrattuna

Alustavien tietojen mukaan ID.Charger 2 -latauslaitteiden myynti alkaa elokuussa ja laitteiden toimitukset noin 2-4 viikkoa sen jälkeen. Ellin verkkokaupassa on tarjolla ennakkorekisteröityjän etu, rekisteröitymällä saa 100 € arvoisen alennuskoodin ID.Charger 2 latauslaitteesta.
Toistaiseksi ensimmäisen sukupolven ID.Charger 1 -latauslaitteita on vielä saatavilla todella edulliseen tarjoushintaan. Tarjous on voimassa rajoitetun ajan.
· ID.Charger Connect 169 €
· ID.Charger Pro 219 €
 
Eli T8? Kyllä se 10A hitaan sulakkeen takana pärjää, anna mennä kympillä aluksi ja jos palaa niin tiputat.
 
Miten lähtisitte muuttamaan vai muuttaisitteko ollenkaan autokatoksessa tapahtuvaa latausta kun kyseessä xc90 ja range sellainen 40km. Tällä hetkellä tulossa
Wave EV 1-vaiheinen sähköauton latauslaite Schuko -> Type 2 hoitamaan latausta 10A sulakkeen takana olevasta pistorasiasta, onko tuo ihan käypä ratkaisu kun rajoittaa virransyötön tuohon 8A/10A?
Mulla vanhempi D6. Ostin 13A sulakkeita ja lataan 16A virralla. Latausjohto on sellainen mitä ei voi säätää. Talon kaapelit ja sulakepohja siis riittää 16A astikin.

Aluksi oli paikallaan epähuomiossa vain 10A sulake ja se kesti 3 päivää ja sitten paloi.

Sulla kun saa säädettyä, niin tosiaan 10A pitäisi "aika hyvin" kestää.
 
  • Tykkää
Reactions: Lem
Onko suosituksia latureista seuraavilla spekseillä:
  • 3-vaihe ideaali mutta myös 1-vaihe riittää
  • Virran säätö 1-2A portaissa alkaen 8A tai alempaa ja siten että voi säätää latauksen keskeytymättä
  • Integroituu hyvin Home Assistanttiin ja muutenkin avoimet rajapinnat plussaa
  • Edellisen myötä mielellään wifin kautta yhdistettävissä
HA:n kautta on aurinkosähkön tuoton mukaan kuorman optimointi niin ajatuksena olisi että pystyisi siihen yhdistämään myös auton latauksen nykyistä paremmin. Kun HA hoitaa logiikan niin oikeastaan isoin vaatimus että latauksen virtaa pysyisi säätämään sitä kautta. Hinta saisi myös olla varsin maltillinen kun aika peruslaturi muuten riittää.

Go-e Charger Geminiä katselin yhtenä vaihtoehtona missä tulisi kaikenlaista muutakin toiminnallisuutta. Muita hyviä vaihtoehtoja?
 
Onko suosituksia latureista seuraavilla spekseillä:
  • 3-vaihe ideaali mutta myös 1-vaihe riittää
  • Virran säätö 1-2A portaissa alkaen 8A tai alempaa ja siten että voi säätää latauksen keskeytymättä
  • Integroituu hyvin Home Assistanttiin ja muutenkin avoimet rajapinnat plussaa
  • Edellisen myötä mielellään wifin kautta yhdistettävissä
HA:n kautta on aurinkosähkön tuoton mukaan kuorman optimointi niin ajatuksena olisi että pystyisi siihen yhdistämään myös auton latauksen nykyistä paremmin. Kun HA hoitaa logiikan niin oikeastaan isoin vaatimus että latauksen virtaa pysyisi säätämään sitä kautta. Hinta saisi myös olla varsin maltillinen kun aika peruslaturi muuten riittää.

Go-e Charger Geminiä katselin yhtenä vaihtoehtona missä tulisi kaikenlaista muutakin toiminnallisuutta. Muita hyviä vaihtoehtoja?

Go-e Charger ollut käytössä reilun vuoden HA:n kanssa pörssiohjattuna ja kombinaatio on toiminut käytännössä ongelmitta koko ajan, ladattu kohta 7 MWh. En keksi mitään huonoa.
 
Go-e Charger ollut käytössä reilun vuoden HA:n kanssa pörssiohjattuna ja kombinaatio on toiminut käytännössä ongelmitta koko ajan, ladattu kohta 7 MWh. En keksi mitään huonoa.

Meneekö tuossa tehonsäätö ihan 1,4-11kW välillä koko rangella eli osaako 1- ja 3-vaiheen välillä vaihdella? Katoin ohjeista että kolmevaiheisesti ladattavalle autolle olisi merkattu 4,2-11kW. Omaan käyttöön olisi paras jos pystyisi 1,4-5kW rangella vaihtelemaan kun suurinpiirtein sillä välillä ylijäämä sähköt päivän aikana.

1718439251985.png
 
Meneekö tuossa tehonsäätö ihan 1,4-11kW välillä koko rangella eli osaako 1- ja 3-vaiheen välillä vaihdella? Katoin ohjeista että kolmevaiheisesti ladattavalle autolle olisi merkattu 4,2-11kW. Omaan käyttöön olisi paras jos pystyisi 1,4-5kW rangella vaihtelemaan kun suurinpiirtein sillä välillä ylijäämä sähköt päivän aikana.

1718439251985.png

Minulla on auton puolesta käytössä vain yhden vaiheen lataus eli ei ole tuosta kolmivaiheisuudesta omakohtaista kokemusta. Käsittääkseni laturista voi pakottaa myös yhden vaiheen latauksen käyttöön.

Kai kolmivaihelaturilla varustetut autot osaa hyödyntää myös vain yhtä vaihetta, jos laturi antaa virtaa vain yhteen vaiheeseen?

Luulisin foorumilta löytyvän tästäkin kokemusta.
 
Minulla on auton puolesta käytössä vain yhden vaiheen lataus eli ei ole tuosta kolmivaiheisuudesta omakohtaista kokemusta. Käsittääkseni laturista voi pakottaa myös yhden vaiheen latauksen käyttöön.

Kai kolmivaihelaturilla varustetut autot osaa hyödyntää myös vain yhtä vaihetta, jos laturi antaa virtaa vain yhteen vaiheeseen?

Luulisin foorumilta löytyvän tästäkin kokemusta.
Löytyy automaattinen vaiheen vaihto ainakin jos käyttää Go-e Controllerin aurinkosähkön käytön maksimointia. HA rajapintoihin en ole perehtynyt
 
osaako 1- ja 3-vaiheen välillä vaihdella?
Mulla gemini + controller, ja asetuksista löytyy raja (oletus 4.2kW) jolloin aurinkoylijäämäsähköllä ladatessa vaihdetaan kolmeen vaiheeseen. Mahtaa olla controllerin ominaisuus, kun sehän se sen ylijäämän mittaakin. Joku jolla on pelkkä gemini osannee sanoa löytyisikö vastaavaa asetusta sellaisessa kokoonpanossa.
 
En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta meille asennettiin hiljattain uusi sähkömittari. Hankin tähän kaveriksi homewizard p1 "mittarin" p1/han porttiin.

Täälläkin taitaa joskus ollut homeassistantiin tekemäni kuormantasausautomaatiot. Nämä ovat alunperin kirjoitettu go-e chargerille ja shelly 3em laitteille.

Ohessa päivitetty kuormanrajoitusautomaatio. Vanhassa automaatiossa virtaa nostettiin/laskettiin 1A portaissa kunnes ollaan taas halutulla alueella. Tämä toimi hyvin shellyn kanssa, koska siinä minulla oli käytössä 2s mittausväli (säätö 16A -> 6A tapahtui 20 sekunnissa). Han portista saatava mittausdata tulee 10s välein, joten tuo reagointiaika on mielestäni turhan suuri (16->6 100s).
Tässä logiikkaa muutettus siten, että säätö tähtää aina suoraan maksimiin (esim, jos mitattu kulutus on 20A, ja latausvirta on 8A, automaatio muuttaa kerralla latausvirran pyynnin 13A).

Tämä toimii siis suoraan go-e chargerilla, ja homewizard pi palikan kanssa. Ei liene kummoinen työ muuttaa eri laturille/mittarille.
Tämä automaatio käyttää yhtä groupia, joka pitää luoda siis HA:n (helpers -> group -> uusi ryhmä "p1_meter_max_current". Tähän kaikki homewizardin virtamittauksen vaiheet (P1 meter Current phase 1-3) ja type maximum).
Koodi:
alias: "Lataustehonsaato"
description: Decrease EV charger amps to avoid overcurrent
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_max_current
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.go_echarger_XXXXXX_car
    state: Charging
    enabled: true
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_meter_max_current
            below: 24
            enabled: true
          - condition: numeric_state
            entity_id: number.go_echarger_XXXXXX_amp
            below: 16
      - condition: and
        conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_meter_max_current
            enabled: true
            above: 25
          - condition: numeric_state
            entity_id: number.go_echarger_XXXXXX_amp
            above: 6
    enabled: true
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: >-
          {{ ((((states("number.go_echarger_XXXXXX_amp")|float + 25) -
          (states("sensor.p1_meter_max_current")|float))|round(0, "floor")) < 6
          ) }}
    then:
      - service: number.set_value
        metadata: {}
        data:
          value: "6"
        target:
          entity_id: number.go_echarger_XXXXXX_amp
    else:
      - if:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ ((((states("number.go_echarger_XXXXXX_amp")|float + 25) -
              (states("sensor.p1_meter_max_current")|float))|round(0, "floor"))
              > 16 ) }}
        then:
          - service: number.set_value
            metadata: {}
            data:
              value: "16"
            target:
              entity_id: number.go_echarger_XXXXXX_amp
        else:
          - service: number.set_value
            metadata: {}
            data:
              value: >-
                {{ (((states("number.go_echarger_XXXXXX_amp")|float + 25) -
                (states("sensor.p1_meter_max_current") |float))|round(0,"floor")
                ) }}
            target:
              entity_id: number.go_echarger_XXXXXX_amp
mode: single
max: 3
 
Sain tänään Walle-laturin autokaupasta. Asennus seinälle ensi viikolla. Onko täällä kokemusta tyhmän ja älyttömän autolaturin älyllistämisestä ulkoisen kontaktorin kanssa, jolla katkotaan laitteen virtaa (shelly-rele + kontaktori sähkökeskuksessa)? Mitä laturi tai auto tällaisesta toiminnasta tykkäävät vai huomaavatko koko asiaa?
Teitkö tuollaisen ratkaisun, onko toiminut?

Nyt kun tuli vaihdettu MEB -> E-GMP vehkeeseen niin muuttui vielä ankeammaksi ajastushommat auton kanssa. Ehkä tuollaisella Shelly Pro 3:lla saisi ajastukseen hieman helppoutta?
 
Teitkö tuollaisen ratkaisun, onko toiminut?

Nyt kun tuli vaihdettu MEB -> E-GMP vehkeeseen niin muuttui vielä ankeammaksi ajastushommat auton kanssa. Ehkä tuollaisella Shelly Pro 3:lla saisi ajastukseen hieman helppoutta?
Lyhyesti vastaten, tein kyllä ja on toiminut odotetusti.

Pidemmän kautta jaaritettuna:
Autonlatauksen tarvitsemat vermeet eivät mahtuneet sähkökeskukseen, joten niille teetettiin oma pieni autonlatauskeskus kiinteistön ryhmäkeskuksen viereen. Ryhmäkeskuksessa sijaitsevat latauskeskuksen sulakkeet, joista lähtee kaapeli autonlatauskeskukseen. Keskuksessa on vikavirtasuojakytkin, kontaktori laturin virransyötölle, Shelly 3EM latauksen energiamittausta varten ja Shelly Mini PM kontaktoriohjausta varten pörssisähköhinnan mukaan. Aluksi tarkoitus oli toteuttaa energiamittaus ja kontaktoriohjaus pelkästään Shelly 3EM -palikalla, mutta itselleni tuli hieman yllätyksenä, että kyseinen Shelly-koje ei ole skriptattava, joten sitä ei saanu kytkettyä Pörssäri-palveluun. Onneksi kotona oli ylimääräinen Shelly Mini PM, jonka asetin hoitamaan kontaktoriohjausta.

1719080986946.png 1719081042327.png 1719081107315.png

Heti latauskeskuksen asentamisen jälkeen tein itselleni ja talon mahdollisille seuraaville asukkaille sekä latauksen mahdollisia myöhempiä sähkötekniikkamuutoksia toteuttavalle semanttisen, mutta toivottavasti riittävän tarkan kuvauksen keskuksen toimintaperiaatteesta.
1719080938900.png

Kun yhdistin Shelly Mini PM:n Pörssäri-palveluun, niin kontaktoria ohjataan annettujen parametrien määrittelemänä pörssisähkön hinnan mukaan. Pystyn kuitenkin manuaalisesti ohittamaan pörssisähköohjauksen Shelly-sovelluksen kautta, jolloin saan tarvittaessa aktivoitua lisätunteja automaatin määrittelemien tuntien lisäksi. Talossa meillä ei ole minkäänlaista keskitettyä taloautomatiikkajärjestelmää (esim. HA), joten mittausten seuranta ja manuaalikytkentä tapahtuvat pelkästään Shelly-sovelluksen kautta.

En lataa autoa joka yö, mutta Mini PM:n graafista näen aina ne tunnit, joilla Pörssäri on määritellyt latauksen kytkettäväksi. Esimerkiksi 20.6. laturi on saanut virtaa klo 00, 03, 04 ja 05 alkavina tunteina. Tämä ei siis mittaa laturin kautta syötettyä energiaa, vaan Shellyn itsensä läpi kontaktorin ohjaukseen syötettyä energiaa.
1719082143148.png


Auton lataamisen ja laturin käyttämän energian saan katsottua Shelly 3EM:n graafista. Eilisestä 21.6. olevasta graafista näkyy, kuinka Pörssäri on ohjannut auton latausta yöaikaan halvimpien tuntien mukaan ja kuinka olen vielä itse ennen reissua laittanut auton päivällä lataukseen:
1719082742293.png
 
Lyhyesti vastaten, tein kyllä ja on toiminut odotetusti.

Pidemmän kautta jaaritettuna:
Autonlatauksen tarvitsemat vermeet eivät mahtuneet sähkökeskukseen, joten niille teetettiin oma pieni autonlatauskeskus kiinteistön ryhmäkeskuksen viereen. Ryhmäkeskuksessa sijaitsevat latauskeskuksen sulakkeet, joista lähtee kaapeli autonlatauskeskukseen. Keskuksessa on vikavirtasuojakytkin, kontaktori laturin virransyötölle, Shelly 3EM latauksen energiamittausta varten ja Shelly Mini PM kontaktoriohjausta varten pörssisähköhinnan mukaan. Aluksi tarkoitus oli toteuttaa energiamittaus ja kontaktoriohjaus pelkästään Shelly 3EM -palikalla, mutta itselleni tuli hieman yllätyksenä, että kyseinen Shelly-koje ei ole skriptattava, joten sitä ei saanu kytkettyä Pörssäri-palveluun. Onneksi kotona oli ylimääräinen Shelly Mini PM, jonka asetin hoitamaan kontaktoriohjausta.

1719080986946.png 1719081042327.png 1719081107315.png

Heti latauskeskuksen asentamisen jälkeen tein itselleni ja talon mahdollisille seuraaville asukkaille sekä latauksen mahdollisia myöhempiä sähkötekniikkamuutoksia toteuttavalle semanttisen, mutta toivottavasti riittävän tarkan kuvauksen keskuksen toimintaperiaatteesta.
1719080938900.png

Kun yhdistin Shelly Mini PM:n Pörssäri-palveluun, niin kontaktoria ohjataan annettujen parametrien määrittelemänä pörssisähkön hinnan mukaan. Pystyn kuitenkin manuaalisesti ohittamaan pörssisähköohjauksen Shelly-sovelluksen kautta, jolloin saan tarvittaessa aktivoitua lisätunteja automaatin määrittelemien tuntien lisäksi. Talossa meillä ei ole minkäänlaista keskitettyä taloautomatiikkajärjestelmää (esim. HA), joten mittausten seuranta ja manuaalikytkentä tapahtuvat pelkästään Shelly-sovelluksen kautta.

En lataa autoa joka yö, mutta Mini PM:n graafista näen aina ne tunnit, joilla Pörssäri on määritellyt latauksen kytkettäväksi. Esimerkiksi 20.6. laturi on saanut virtaa klo 00, 03, 04 ja 05 alkavina tunteina. Tämä ei siis mittaa laturin kautta syötettyä energiaa, vaan Shellyn itsensä läpi kontaktorin ohjaukseen syötettyä energiaa.
1719082143148.png


Auton lataamisen ja laturin käyttämän energian saan katsottua Shelly 3EM:n graafista. Eilisestä 21.6. olevasta graafista näkyy, kuinka Pörssäri on ohjannut auton latausta yöaikaan halvimpien tuntien mukaan ja kuinka olen vielä itse ennen reissua laittanut auton päivällä lataukseen:
1719082742293.png
Sulla on vissiin L3 virtamuuntaja väärin päin kun näyttää palautettua energiaa melkoisia määriä?
 
Sulla on vissiin L3 virtamuuntaja väärin päin kun näyttää palautettua energiaa melkoisia määriä?
En tiedä, onko kyseessä virtamuuntajan epätarkkuus pienillä virroilla, vai mistä on kyse, mutta muuntaja ei ole väärin päin. Kuvassa, johon viittaat, L3-vaiheen palautettu energia on 7,4 Wh ja kokonaisuudessaan lataukseen käytetty energia on 39,3 kWh. Alla olevan kuvan graafista ja erillisestä taulukoinnista näkee, että L3-vaiheen kautta on käyttäny päivän latauksiin siirretty 13,3 kWh-energiaa.

1719122895964.png

1719122930342.png
 
En tiedä, onko kyseessä virtamuuntajan epätarkkuus pienillä virroilla, vai mistä on kyse, mutta muuntaja ei ole väärin päin. Kuvassa, johon viittaat, L3-vaiheen palautettu energia on 7,4 Wh ja kokonaisuudessaan lataukseen käytetty energia on 39,3 kWh. Alla olevan kuvan graafista ja erillisestä taulukoinnista näkee, että L3-vaiheen kautta on käyttäny päivän latauksiin siirretty 13,3 kWh-energiaa.

1719122895964.png

1719122930342.png
Ah, totta. Katoin et oli kiloja. Vois siis olla vaikka varautunut elektroniikka joka antaa takaisin sammuessa.
 
- Teslan n. 500€ laturi ilmeisesti toimiva mutta ei dynaamista kuormanhallintaa eikä pörssisähköä. Manuaaliajastuksella ja talvisin tehoa pudottamalla tällä voisi pärjätä.
Tesla Wall Connector Gen. 3:een saa nykyään dynaamisen kuormanhallinnan tällä:
Kommunikaatio tapahtuu RS-485 välityksellä, joten parikierretty ja suojattu kaapelointi tarvitaan väliin.

Tässä vielä muutama linkki, joissa jutusteltu aiheesta:

Pörssisähköohjaus täytyy ainakin toistaiseksi toteuttaa jollain ulkoisella sovelluksella, esim Gridio tai Vool.

Tilasin TWC:n suoraan Teslalta ja tuon Neurio W2:n Amazonista, mutta asennus menee ensi viikkoon. Katsotaan sitten miten lähtee pelittämään.
 
Pörssisähköohjaus täytyy ainakin toistaiseksi toteuttaa jollain ulkoisella sovelluksella, esim Gridio tai Vool.

Itsellä Walle + Tesla ja olen kokenut latauksen ajastamisen autosta täysin riittäväksi ohjaukseksi. Halvat tunnit osuvat aikalailla poikkeuksetta samaan ryppääseen ja ajastuksella + latausrajan asettamisella saa mehua juuri sen aikaa kun tarvii. En toki tiedä onko muiden autojen kanssa näin, mutta tuo Gridio näytti ainakin ihan pätevältä tapauksissa joissa ei ole. Itse olen maksanut latauksista kevään jälkeen kalleimmillaan ~1,5c/kWh, joka on Helenin yösiirron hinta. En tosin joudu lataamaan päivittäin, vaan normaalisti akullinen riittää viikoksi, joten tarpeeksi pitkiä ilmaisia, tai hyvin lähelle ilmaisia slotteja löytyy aika vaivattomasti tähän aikaan vuodesta.
 
Onko ajatuksia missä voisi olla vika, kun yhtäkkiä Tesla + go-e lataa vain 3*8 amp? Koitettu useampaa voimavirtatöpseliä, joten siitä ei ole kyse.

Laturi ilmoittaa kaapelista 8amp PWM, joten ilmeisesti tämän perusteella auto rajaa lataustehoa. Käytössä auton mukana tullut 7,5m Mennekes.

Saman 8amp ilmoittaa vaikka autoa ei olisi kytkettynä. Liitin/johto rikki laturin päästä?

IMG_1532.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom