- Liittynyt
- 08.01.2023
- Viestejä
- 1 571
Ongan ne toimivia kunhan valitsee aseman jossa tarpeeksi kokonaistehoa kentällä eikä laturit täynnä.Hyviä nää abc lataukset, superia ikävä.
![]()
Ongan ne toimivia kunhan valitsee aseman jossa tarpeeksi kokonaistehoa kentällä eikä laturit täynnä.Hyviä nää abc lataukset, superia ikävä.
![]()
Juvan ABC, oli jokasta letkua myöten käytössä. Juu yleensä kuopioon matkatessa menen mikkelin v3 superille joka lataa niin äkkiä että hyvä että ehtii kakalla ja kahvilla käydä. Nyt kun piti käydä noutopöytä syömässä niin silti piti odotella että akkua olisi riittävästi latautunut.Ongan ne toimivia kunhan valitsee aseman jossa tarpeeksi kokonaistehoa kentällä eikä laturit täynnä.
Eli entistäkin varmemmin voi keskivertoinen "MinäMinä" seisottaa autoaan tunnista toiseen laturipaikkaa varaten, koska minkäänlaista aikaveloitusta ei mene. Minusta tämä on täysin idioottimainen kehityssuunta näissä, varsinkin ajatellen tulevaa ja sähköautojen määrän aivan varmaa kasvua. Jo nyt näkyy tämän tästä (plugariautoilijana) kuinka samat auto (plugaritkin) seisoo tunnista toiseen latauspaikoillaan, koska omistajansa vittumainen asenne. Ja nyt tämän K-uudistuksen jälkeen nämä eivät edes joudu k-päisyydestään maksamaan sitäkään vähää mitä tähän saakka.K-lataus siirtyy kaikkialla kwh-pohjoiseen hinnoitteluun 1.6.2023 alkaen.
![]()
Siirrymme kokonaan kilowattituntipohjaiseen hinnoitteluun 1.6. alkaen
Kaikki pikalatauspisteemme on päivitetty toukokuun aikana, ja siirrymme puhtaasti asiakkaiden toivomaan kWh-pohjaiseen hinnoitteluun koko verkostossa 1.6. alkaen. Jatkossa K-Lataus-verkostossa on tarjolla perus- ja suurteholatausta.k-lataus.fi
KYllä K-latauksellakin on aikaveloitus suurimmassa osassa paikoista. Etenkin suurtehoissa on yleensä alle 1h aika jonka jälkeen alkaa juoksemaan aikamaksu.Eli entistäkin varmemmin voi keskivertoinen "MinäMinä" seisottaa autoaan tunnista toiseen laturipaikkaa varaten, koska minkäänlaista aikaveloitusta ei mene. Minusta tämä on täysin idioottimainen kehityssuunta näissä, varsinkin ajatellen tulevaa ja sähköautojen määrän aivan varmaa kasvua. Jo nyt näkyy tämän tästä (plugariautoilijana) kuinka samat auto (plugaritkin) seisoo tunnista toiseen latauspaikoillaan, koska omistajansa vittumainen asenne. Ja nyt tämän K-uudistuksen jälkeen nämä eivät edes joudu k-päisyydestään maksamaan sitäkään vähää mitä tähän saakka.
Mielestäni iso
EDIT:
-Muutamia käytännön esimerkkejä pk-seudulta plugariautoilijana, eli en vieraile lataustolpilla yhtään samaan malliin kuin mahdollisesti täyssähköautoilijana tekisin. Onneksi on polttomoottori mukana niin ei ole riippuvainen jengin kusipäisyydestä:
-Kirkkonummen Cittarilla/Prismalla ei ole minkäänlaista käytännön pysäköinninvalvontaa ja aivan noiden naapurissa useita kerrostaloja. Käyn aamupäivällä kaupassa ja iltapäivällä mahdollisesti asioilla -> pari tiettyä samaa autoa (merkeistä viis) seisoo latureilla.
-Sellossa pystyi viime talveen saakka seisottamaan autoaan ilmaiseksi 5h. Arvatkaa oliko suurin osa latauspisteistä lähimestojen k-päiden käytössä sen 5h. Samat autot seisoivat siellä klo.8.00 -> lounasaikaan.
-Toisessa paikassa täällä oman työpaikkani luona Espoon Nihtisillassa jengi kävi siirtelemässä pelkkää parkkikiekkoaan, uskokaa tai älkää, 50-60-70te autoilla ajava jengi.
-Kolmas esimerkki Helsingistä kauppakeskus Hertsistä: Siellä on p-hallissa myös "HSL-liityntäpysäköinti" eli HSL-lipulla saa auton parkkiin 12 tunnin ajaksi 1 eurolla. Siellä samat k-päät seisottaa melkein jokainen arkipäivä tiettyjä autojaan koko arkipäivän laturipaikalla sillä yhdellä eurolla.
Missään näistä esimerkeistäni ei ole minuuttiveloitusta kwh-hinnoittelun päälle ja sen puute saa aikaan tämän kusipäisyyden.
"K-lataus siirtyy kaikkialla kwh-pohjoiseen hinnoitteluun 1.6.2023 alkaen".KYllä K-latauksellakin on aikaveloitus suurimmassa osassa paikoista. Etenkin suurtehoissa on yleensä alle 1h aika jonka jälkeen alkaa juoksemaan aikamaksu.
Tuossa siis tarkoittaa sitä että siellä on ollut myös pelkästään minuuttiveloitteista latausta. Nyt kun kaikki (myös peruslataus) siirtyy kwh pohjalle niin mukaan tulee myös aikaveloituksia (osassa ollutkin jo pitkän aikaa)."K-lataus siirtyy kaikkialla kwh-pohjoiseen hinnoitteluun 1.6.2023 alkaen".
![]()
Toivottavasti, sillä vähänkään asioita seuraamalla huomaa keskivertoisen ihmisen ... voiko sanoa itsekkyyden, omahyväisyyden. Tässä(kin) asiassa. Ja surullista on se, että siitä ei edes pääse maksamaan mitään. Mielestäni jos toimii niin kuin havainnoissani niin olisi suotavaa, että siitä tulee jonkinlainen minuuttiveloitus "latauspaikan" aikavarauksena.Tuossa siis tarkoittaa sitä että siellä on ollut myös pelkästään minuuttiveloitteista latausta. Nyt kun kaikki (myös peruslataus) siirtyy kwh pohjalle niin mukaan tulee myös aikaveloituksia (osassa ollutkin jo pitkän aikaa).
Olikohan niin että tuo teholataus/suurteholataus on ollutkin jo kwh pohjaista mutta peruslataus sitten minuuttiveloitteista.
Ehdottomasti roikottamisesta tulisi tulla noita aikamaksuja.Toivottavasti, sillä vähänkään asioita seuraamalla huomaa keskivertoisen ihmisen ... voiko sanoa itsekkyyden, omahyväisyyden. Tässä(kin) asiassa. Ja surullista on se, että siitä ei edes pääse maksamaan mitään. Mielestäni jos toimii niin kuin havainnoissani niin olisi suotavaa, että siitä tulee jonkinlainen minuuttiveloitus "latauspaikan" aikavarauksena.
50kW laturit olleet minuutti-hinnoittelulla, isommat ja pienemmät kWh, ainakin kaikkialla missä on tullut ladattua.Tuossa siis tarkoittaa sitä että siellä on ollut myös pelkästään minuuttiveloitteista latausta. Nyt kun kaikki (myös peruslataus) siirtyy kwh pohjalle niin mukaan tulee myös aikaveloituksia (osassa ollutkin jo pitkän aikaa).
Olikohan niin että tuo teholataus/suurteholataus on ollutkin jo kwh pohjaista mutta peruslataus sitten minuuttiveloitteista.
Miksi noita kukaan olisi aiemminkaan käyttänyt kuin pakosta? Just ja just siedettävän hintainen, jos saa maksimit ulos ja sikahintainen jos vähinkin jää vajaaksi latausteho.No, eipähän tule enää käytettyä 50kW latureita, kun maksavat saman mitä nopeammatkin.
No onhan se nyt halvempaa ollut jos ei millään kylmällä akulla ole mennyt, ja on paikkoja missä on 50kW tolppa tai 11(22)kW, niin ennen sai about samaan hintaan tuosta nopeammasta niin miksi eiMiksi noita kukaan olisi aiemminkaan käyttänyt kuin pakosta? Just ja just siedettävän hintainen, jos saa maksimit ulos ja sikahintainen jos vähinkin jää vajaaksi latausteho.
Ok, mä lähinnä ajattelin DC-latausta, en noihin AC-paikkoihin mene koskaan (pl. työpaikka ja koti).No onhan se nyt halvempaa ollut jos ei millään kylmällä akulla ole mennyt, ja on paikkoja missä on 50kW tolppa tai 11(22)kW, niin ennen sai about samaan hintaan tuosta nopeammasta niin miksi ei
No pääsääntöisesti on toteutunut noin 26c/kWh 50kW tolpista, niin onhan tuo 33c jonkin verran enemmän siltikin ja tosiaan osassa K-Latauksissa on joko 22kW tai 50kW, niin mielummin sitä on tullut nopeamalla ladattua kun käy kaupassa sen 30min.Ok, mä lähinnä ajattelin DC-latausta, en noihin AC-paikkoihin mene koskaan (pl. työpaikka ja koti).
Olisiko ihan tavallinen lähimaksu liikaa vaadittu? Itsekään en oikein ymmärrä tuota appikikkailua.Tästä olen osittain samaa mieltä. Pitäisi olla kaikilla tolpilla mahdollisuus maksaa maksukortilla ilman että täytyy olla tunnareita yhtään missään palvelussa. Mutta siitä olen erimieltä, että ei noita nykyisiä tarvitsisi siivota pois, vaan ne voi olla siinä rinnalla, jotta ihmiset jotka eivät halua käyttää maksukorttia, voisivat edelleen nopeuttaa asiointiaan halutessaan appeilla ja tägeillä.
Jaa'a. Ionityn hinnoittelu on kyllä aika naurettava. Hinta on 79c/kWh ja ainoa tapa saada halvemmalla on ottaa kalliilla 15e kuukausimaksulla oleva latauspalvelu ja silläkin siitä huolimatta hinta on 50c/kWh. Taitaa Ionityverkoston käyttö jäädä aika pieneksi sen jälkeen kun vanhat halvat minuuttihintaiset sopimukset pikkuhiljaa asiakkailta poistuu.Tässä vielä Ionityn laajentumissuunnitelmat - kun nämä suomen asemat toteutuvat, muuttuu verkosto huomattavasti nykyistä kiinnostavammaksi suomalaisten kannalta.
Tarkasta nyt varuiksi vielä hinnasto, jos vaikka olisit missanut jotain. Hinta on 79snt/min tai 59snt/min. Ei per kWh.Jaa'a. Ionityn hinnoittelu on kyllä aika naurettava. Hinta on 79c/kWh ja ainoa tapa saada halvemmalla on ottaa kalliilla 15e kuukausimaksulla oleva latauspalvelu ja silläkin siitä huolimatta hinta on 50c/kWh. Taitaa Ionityverkoston käyttö jäädä aika pieneksi sen jälkeen kun vanhat halvat minuuttihintaiset sopimukset pikkuhiljaa asiakkailta poistuu.
Kunhan mennään tulevaisuutta kohti, niin voi ajatella kuinka paljon ABC:n pihassa on autoja tällä hetkellä. Niitä on kymmeniä vähintään. Tulevaisuudessa ne kaikki ovat letkun päässä ja vaaditaan vähintään joku 200kW jokaiselle. On aika hurja ajatus, mistä ABC vetää kymmenien megawattien syötön jokaiselle asemalle. Meidän 250 työntekijän kahden hallihehtaarin konepajakin pärjää suunnilleen megawatilla, vaikka on isoa konetta, jauhekaarihitsausta jne.ABC vankistaa hiljalleen olemassaolevia latauskenttiään vahvemmilla syötöillä ja kasvattaa letkujen määrää.
VW:llä ja Hyundailla on kyllä edelleen ilmoitettu minuuttihinnat sivullaan.VAG on siirtynyt jo kWh-hintoihin, muut seurannevat perässä. Taitaa Hyundaillakin olla muissa maissa jo kWh-hinnat jos euroopan Ionity-asemia katsoo. Suomi tulee perässä, VAGn osalta tuli jo. Eli ne halvat minuuttihinnat voi jäädä lyhytaikaiseksi iloksi.
Siellä on nyt kymmenen autoa, mutta tulevaisuudessa sata? Nyt taitaa olla 1% luokkaa sähköautojen osuus. Sitten joskus on kaikki.Se, että siellä on kymmenen autoa laturin päässä ei vaikuta niin paljon tehoihin kuin se kuinka nopea vaihtuvuus on, eli kuinka usein saapuu auto joka haluaisi ladata sillä maksimilla.
Toki näin, mutta polttiksella keskimäärin pääsee enemmän tai vähemmän Suomen päästä päähän tankillisella. Sähköautolla joutuu vähän askeleita passaamaan latauksien mukaan. Jos nyt vaikka sähköautoa joutuu lataamaan n. 3 kertaa useammin kuin polttista tankkaamaan?Onhan siellä toki autoja, mutta eivät niistä nytkään kaikki tankkaa.
Missä VW:n hinnat on minuuttihintaisia? Tässä Volkkarin ajantasainen hinnasto:VW:llä ja Hyundailla on kyllä edelleen ilmoitettu minuuttihinnat sivullaan.
Mitä ennemmän niitä autoja on niin sen varmemmin se 100 kw per auto piisaa. 20% autoista on latauksen alkuvaiheessa jolloinka niille kelpaa 200 kw ja 40% on latauksen loppuvaiheessa jolloinka niille piisaa 50 kw. Keskiarvo pyörii vakaasti siinä 100 kw paikkeilla. Kun on 100 autoa niin 10 Mw piisaa varmasti kentän tehoksi. Itse en kyllä laittaisi kuin 5 Mw.Siellä on nyt kymmenen autoa, mutta tulevaisuudessa sata? Nyt taitaa olla 1% luokkaa sähköautojen osuus. Sitten joskus on kaikki.
Huh, sivu päivittyi tässä edellisen 1h 30min aikana, otin jo screenshottiakin, mutta jätin lähettämättä kun ajattelin ettei se nyt niin tärkeää ole.Missä VW:n hinnat on minuuttihintaisia? Tässä Volkkarin ajantasainen hinnasto:
![]()
We Charge -latauspalvelu | Volkswagen Suomi
We Charge mahdollistaa helpon lataamisen matkan varrella latausasemilla ja IONITY-pikalatauspisteissä käyttäen läpinäkyvää lataustariffia sekä verkkoon yhdistetyn kotilatauslaitteen ID. Chargerin ohjausta.www.volkswagen.fi
Nyt ollaan ihan lähtökuopissa sähköautojen kanssa ja silti jo halutaan ja vaaditaan nopeampaa ja nopeampaa latausta. Tulevaisuudessa ei riitä 100kW yhtään mihinkään. Vartissa pitää saada akku täyteen (400kW) ja sen jälkeen 5 minuutissa. Ihan sama on menossa kännyköissä ym, joissa ei edes ole mitään oikeaa väliä, kauanko lataus kestää. Kaippa noihin ratkaisut joksu löytyy, mutta huimia tehoja tullaan liikenneasemilla syötöltä vaatimaan. Ei taida 20kV syöttö enää riittää mihinkään.Mitä ennemmän niitä autoja on niin sen varmemmin se 100 kw per auto piisaa. 20% autoista on latauksen alkuvaiheessa jolloinka niille kelpaa 200 kw ja 40% on latauksen loppuvaiheessa jolloinka niille piisaa 50 kw. Keskiarvo pyörii vakaasti siinä 100 kw paikkeilla. Kun on 100 autoa niin 10 Mw piisaa varmasti kentän tehoksi. Itse en kyllä laittaisi kuin 5 Mw.
Tekisi mieli sanoa että se 10 - 20 vuotta riittää. Se on sen 100 kw silloin kun kenttä on täynnä ja se kenttä on täynnä vain 20% ajasta. Muina aikoina sieltä on sen 400kw saatavissa.Tulevaisuudessa ei riitä 100kW yhtään mihinkään.
En usko, että sähköautojen latausnopeudet tuskin tulevat kasvamaan merkittävästi nykyisestä. Harva asiakas ajaa pitkää matkaa -> vain harva hyötyy korkeista latausnopeuksista -> äärettömän nopeasti lataaville autoille on rajallinen kysyntä.Nyt ollaan ihan lähtökuopissa sähköautojen kanssa ja silti jo halutaan ja vaaditaan nopeampaa ja nopeampaa latausta. Tulevaisuudessa ei riitä 100kW yhtään mihinkään. Vartissa pitää saada akku täyteen (400kW) ja sen jälkeen 5 minuutissa. Ihan sama on menossa kännyköissä ym, joissa ei edes ole mitään oikeaa väliä, kauanko lataus kestää. Kaippa noihin ratkaisut joksu löytyy, mutta huimia tehoja tullaan liikenneasemilla syötöltä vaatimaan. Ei taida 20kV syöttö enää riittää mihinkään.
100kw keskimääräisenä lataustehona on kuitenkin 500 - 600 km tunti. Eli Lapin reissulla menee alle 2 tuntia lataukseen jos on lähtenyt akku täynnä. En sanoisi riittämättömäksi.Toki 100kW on riittämätön nopeus,
Suomessa nyt ei tietty ole pitkiä motareitakaan -> keskitehot ovat alempia -> matalampikin teho riittää. Jos ajaa esim. 90km/h keskinopeudella maantietä ja kulutus on 15kWh/100km -> auton keskiteho on 13.5kW. 100kW @ 20min tauolla ajaa taas pitkän pätkän ja sillä alun täydellä akullisellakin pääsee niin pitkälle, että pieni tauko tekeekin jo terää.100kw keskimääräisenä lataustehona on kuitenkin 500 - 600 km tunti. Eli Lapin reissulla menee alle 2 tuntia lataukseen jos on lähtenyt akku täynnä. En sanoisi riittämättömäksi.
Miksei joku toimija räjäytä pankkia ja anna maksaa latausta suoraan maksukortilla, niin kuin tankatessakin? Yleensä ottaen tagit ja appit vaan vituttaa ihmisiä.
Lahessa Kärkkäisen pihassa oleva laturi toimi pelkällä Gpayllä, ei vaatinut appeja eikä pinnejä. Oli ilo ladataJoo eiköhän tommonenkin muutos tule jossain vaiheessa. Tai sitten vaan tosiaan kaikki tekee niin että rfid:t ei enää käy lataamiseen niin voi jokainen kaivella kortit ja pinkoodit esille jokaisen latauksen yhteydessä jos kännykän appia ei halua käyttää.
Vois itseasiassa laittaa vielä kaksivaiheisen tunnistautumisen missä pitää hyväksyä miltä kortilta veloitetaan, ettei vaan vahingossa ole käyttänyt väärää korttia.
Keskusteluissa on vielä paljon unelmia historian mukaan yli 100kW tehoista. Valitettava todellisuus on kuitenkin, että lähes kaikki latauskentät on 150-200kW jaettuna neljälle ja niissä jatkuvasti kaikki käytössä, jolloin auton akkuun asti menevä teho on vain 40kW. Pitkä on vielä matka näistä saada edes sitä sataa kilowattia per auto.Jo nykyisin mahdollisimman nopea lataus on ihan ehdoton myyntivaltti ja mainostuskohde sähköautoissa. Tulevaisuudessa korostuu entisestään. Samalla vaaditaan latausinfraltakin tukea salamalatauksille. Turha kuvitella, että 500kW laturilla olevien autojen omistajat tulevat valittamatta nielemään 100kW laturit absilla. Ne on pakko rakentaa, jos haluaa palvella ja pitää asiakkaat. Tai sitten joku muu rakentaa. Nykyisin ollaan alkutekijöissä, mutta pian valtavirrassa.
Niin ja nyt sähköautoja on vajaa prosentti. Unelmien mukaan pitää kertoa kymmenellä hyvin pian ja oikeastaan olisi pitänyt olla jo. Sadalla kerrotaan sitten lopulta. Hyvä vertaus olisi, kun kaikissa polttisautoissa olisi 20-30L tankki. Jonoja mittarilla olisi eri malliin, etenkin jos tankkaus kestäisi pari tuntia. Olisiko jakaisessa ruudussa laturi, vai millä systeemillä? Ei siinä voisi tuntikausia jonottaakaan, jos laturi ei ole megawattia teholtaan.Keskusteluissa on vielä paljon unelmia historian mukaan yli 100kW tehoista. Valitettava todellisuus on kuitenkin, että lähes kaikki latauskentät on 150-200kW jaettuna neljälle ja niissä jatkuvasti kaikki käytössä, jolloin auton akkuun asti menevä teho on vain 40kW. Pitkä on vielä matka näistä saada edes sitä sataa kilowattia per auto.