Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

St1 lataus ei tehnyt katevarausta, eikä kyllä viikonkaan jälkeen ole tullut itse veloitusta kortille. Kellään kokemusta miten tuo toimii (vai toimiiko?). Katkaisin latauksen autosta, en näyttämällä korttia uudestaan lukijassa.
 
St1 lataus ei tehnyt katevarausta, eikä kyllä viikonkaan jälkeen ole tullut itse veloitusta kortille. Kellään kokemusta miten tuo toimii (vai toimiiko?). Katkaisin latauksen autosta, en näyttämällä korttia uudestaan lukijassa.
Olisko veloitus kerran kuussa?
 
Käytiinpä Espoossa viikon reissulla ja täytyy todeta että hybridi vuokra-auton lataaminen oli ainakin yhtä helvettiä.

~4 kw/h tuohonhan pitäisi mennä sisään, mutta tässäpä tuloksia:
Helen 0.3kw/h (1€/kwh)
Virta 1kw/h (0.75€/kwh)
Taskuparkki, Tapiola hotellin alakerta yön yli, 1.5 kw/h (0.25€/kwh)

Ja jokaiseenhan se oma appi piti asentaa että saat mitään töpselistä irti...

Taidan jättää sähköautoilun 5-10v päähän jos tämä on sitä nykyaikaa..
 
Viimeksi muokattu:
Käytiinpä Espoossa viikon reissulla ja täytyy todeta että hybridi vuokra-auton lataaminen oli ainakin yhtä helvettiä.

22kw/h tuohon pitäisi mennä sisään, mutta tässäpä tuloksia:
Helen 0.3kw/h (1€/kwh)
Virta 1kw/h (0.75€/kwh)
Taskuparkki, Tapiola hotellin alakerta yön yli, 1.5 kw/h (0.25€/kwh)

Ja jokaiseenhan se oma appi piti asentaa että saat mitään töpselistä irti...

Taidan jättää sähköautoilun 5-10v päähän jos tämä on sitä nykyaikaa..

Kerrotko vähän tarkemmin, mitä teit ja miten olet yrittänyt ladata? Nuo käyttämäsi yksiköt kw/h eivät tarkoita mitään. Todennäköisesti olet tehnyt jotain väärin taikka sitten autossa tai käyttämässäsi kaapelissa on vika. Mutta se on 100 % varma asia, että teknologia tässä ei ole syypäänä.
 
Kerran olen korelaisella plugarilla tainnut jäädä tuohon vähän 1kW/h pintaan plugitin laturilla täydessä ostoskeskuksessa. Muuten on kyllä tullut sitä about yhden vaiheen maksimia (3,3-3,4kW/h tahtia). Epäilen että tuossakin kyseessä oli ihan puhdas laturin vika, mutta en lähtenyt etsimään vapaata paikkaa kun oli muutenkin pikkuisen kiire niin se ja sama.

Tuossa teikäläisen kohdalla epäilisin ensimmäisenä tehon rajoitusta ac latauksessa (auton asetuksista noi löytyvät) ja mahdollisesti vain myös yhdellä vaiheella. Esim. yhdestä vaiheesta 8A tehoilla voisi osua noille paikkeille.

Noi tehorajoitukset löytyvät tosiaan auton päästä jos lykkää normaaliin asiointilataukseen. Jos schukolla niin sitten lisäksi voi rajoittaa vielä laturi (6A taitaa olla pienimpiä, omalla korealaisella 8,10 ja 12A).
 
Viimeksi muokattu:
Voiko sen ladata väärin?

Kaapeli molempiin päihin ja apista aloita lataus?

Kaikissa latauspisteillä oli vielä ainoa auto kiinni, eli ei edes minkään jaetun maksimin verkossa pitäisi vaikuttaa

Kyllä tuon olisi pitänyt siihen 3.5 kw/h latausvauhtiin taipua ainakin auton puolesta.

Skoda octavia iv 2023
En ainakaan asetuksista löytänyt minkäänlaista rajoitinta latauksen max nopeudelle,
Minimilataus oli 10% laitettu.


Tosiaan sitä itsekkin veikkailin että hotellin maanalaiseen varmaan vedetty normaali 220V 10A yhteys.
Silläpä sitten about 2kw/h.

Mutta vähän jäi kyllä karvas maku suuhun noista ihan virallisista helenin ja virran latureista.
 
Se latausteho on ihan kW, ei mikään kW/h. kW/h ei ole mikään yksikkö millekään missään asiayhteydessä.
 
Se latausteho on ihan kW, ei mikään kW/h. kW/h ei ole mikään yksikkö millekään missään asiayhteydessä.

No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....

= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
 
Viimeksi muokattu:
Voiko sen ladata väärin?

Kaapeli molempiin päihin ja apista aloita lataus?

Kaikissa latauspisteillä oli vielä ainoa auto kiinni, eli ei edes minkään jaetun maksimin verkossa pitäisi vaikuttaa

Kyllä tuon olisi pitänyt siihen 3.5 kw/h latausvauhtiin taipua ainakin auton puolesta.

Skoda octavia iv 2023
En ainakaan asetuksista löytänyt minkäänlaista rajoitinta latauksen max nopeudelle,
Minimilataus oli 10% laitettu.


Tosiaan sitä itsekkin veikkailin että hotellin maanalaiseen varmaan vedetty normaali 220V 10A yhteys.
Silläpä sitten about 2kw/h.

Mutta vähän jäi kyllä karvas maku suuhun noista ihan virallisista helenin ja virran latureista.

Onko auton mukana tullut latauskaapeli 1-vaiheinen vai kolmivaiheinen? Onko hotellin latauspiste varustettu sähköauton latauspistokkeella (AC tai DC) vai normi schuko-pistorasia?

Tuon suton sisäisellä laturilla saa enintään 3,7 kW latsustehoa, koska on yksivaiheinen. Latauspiuha voi taas rajoittaa tehon alle 2 kW jos siinä on 8 Ampeerin tai jopa 6 Ampeerin virransyöttörajoitus.
 
Onko auton mukana tullut latauskaapeli 1-vaiheinen vai kolmivaiheinen? Onko hotellin latauspiste varustettu sähköauton latauspistokkeella (AC tai DC) vai normi schuko-pistorasia?

Tuon suton sisäisellä laturilla saa enintään 3,7 kW latsustehoa, koska on yksivaiheinen. Latauspiuha voi taas rajoittaa tehon alle 2 kW jos siinä on 8 Ampeerin tai jopa 6 Ampeerin virransyöttörajoitus.

Lähinnä tuo Helenin "22kw" laturi.
Oli siinä 2 tuntia, ja 0.6 kwh tuli latausta.


Yksivaihe taitaa olla kun auton etsi googlesta niin 3.7 kwh on ilmoitettu latausnopeus.
 
No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....

= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
Ei tarkoita, kW/h on sama kuin sanoisi km/h/h, eli ilmaisee oikeastaan "kiihtyvyyttä" (vrt. m/s/s). kW kertoo hetkellisen "nopeuden", ja jos 22 kW "nopeutta" ylläpidetään tunti, saadaan 22 kW x 1 h energiaa, eli 22 kWh (vrt 100 km/h x 1 h = 100 km). Jos haluaisi ilmaista, montako kilowattituntia energiaa saisi tunnissa ladattua, yksikkö olisi kWh/h, eli päästäänkin takaisin siihen kilowattiin. Kilowattitunti on toki itsessään hiukan perverssi yksikkö, kun siinä on aika sekä osoittajassa että nimittäjässä (W=J/s). Loogisempi olisikin vaikkapa MJ (1 kWh = 3,6 MJ).
 
No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....

= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h

Sitten voisit ilmaista sen esim ”latausta 22 kW teholla 1 tunnin ajan”, mutta siinäkään ei olisi mitään tolkkua, ellet sitten tarkoita että pidit autoa latauksessa juurikin tunnin ajan. Mutta tuollaista kW/h yksikköä ei voi käyttää missään yhteydessä. Tehoa ei mitata ajan yksiköillä.

Onko tiedossa tukeeko auto edes 22 kW lataustehoa? Se on nimittäin erittäin epätodennäköistä, en ainakaan itse tiedä ainuttakaan hybridiautoa joka moista tukisi.

Jos taas autossa on vain 1-vaihelaturi, niin maksimi on 3,6 kW. Ja jos senkin kanssa auto tai kaapeli rajoitta virran 8 amperiin, niin maksimi on 1,8 kW latausteho.
 
Viimeksi muokattu:
Rechargelle on tullut oma appi (en ainakaan itse tiennyt, muiden operaattoreiden appeja käyttänyt aikaisemmin). Tosin ainakaan iOS puolella arvostelut eivät ole kovin mairittelevia...

 
Pitkästä aikaan yritin reissunpäällä ladata. Kohti pahaa peukkua jotta lapset pääsee kakalle ym. No ei tietenkään yhtään letkua vapaana ja sellainen 4 auton häröpallo pyöri ympäri parkkipaikkaa, osa ilmeisesti jonotti, osa ehkä etsi navista vaihtoehtoa. Hankala oli ottaa selvää.

10 m päässä 12 Teslan tolppaa joista vain kaksi käytössä. Hinta 60c/kWh joten en ladannut minäkään. Onneksi pääsi kotiin asti mutta kohta kun vaimo lähtee liikenteeseen niin saa kuunnella valitusta miksei ole enemmän virtaa. Jos olisi ollu pakko niin ei kai siinä olisi muu auttanut kuin lyödä Muskille pari kymppiä kouraan.
 
Lähinnä tuo Helenin "22kw" laturi.
Oli siinä 2 tuntia, ja 0.6 kwh tuli latausta.

Yksivaihe taitaa olla kun auton etsi googlesta niin 3.7 kwh on ilmoitettu latausnopeus.

Näillä tiedoin paha sanoa missä vika, veikkaisin ensimmäisenä auton latausasetuksia tai latauskaapeli ei ollut kytketty kunnolla autoon. Itselläni oli vastaava vika 1-vaihelaturin kanssa, antoi pihalle virtaa vain 4 km / h ja auton oma Applikaatio herjasi ongelmaa latauksessa. Kaapelin uudelleenkytkentä ja tunkeminen loppuun asti nosti vauhdin takaisin normaaliin 25 km / h. (Erikoinen yksikkö johtuu auton softasta)
 
Ellin/powerpassin tai mikä se VW puolella on,oli itsellä käytössä kun tuota väliä tahkosin edestakas useamman kerran. Sitten vaan ionityjä pitkin. Varaudu kuitenkin ruuhkiin etenkin ruotsi-tanska läpiajossa ellet sitten yöllä aja. Teslaa tai Circle K asemia sitten jos hinnalla ei väliä tai haluaa ruuhkia välttää.

Suosittelen kuitenkin dieseliä jos sellainen vaihtoehtoajoneuvo löytyy. Pääsee helpommalla ja todennäköisesti myös halvemmalla.

Niistämsilloista toinen ei ainakaan viimevuonna tunnistanut suomalaisia kilpiä. Suosittelen sen etätunnistinkikkareen tilaamista, muuten ei alennusta tainnut saada.

Viikon reissu tuli tehtyä juhannuksen jälkeisellä viikolla ja lataamisen puolesta sujui kyllä todella hyvin. Ensimmäinen reissu ulkomaille omalla (sähkö)autolla. Ionityllä latailin (Power-tilaus) menemään. Latureita on omasta mielestä vähintäänkin riittävästi Ruotsin ja Tanskan läpiajoa ajatellen. Taukoa pidettiin parin tunnin välein (ihmisten, ei auton takia välttämättä). Laturit on mäkin/huoltoaseman/tms. yhteydessä. Yhden kerran joutui odottamaan Ruotsissa alle 10 min laturin vapautumista, muuten olin aina yksin tai 1-2 autoa lisäksi.

Appi toimi hyvin. Paitsi kerran jumitti. Autoa kyllä latautui, mutta ko. veloitusta ei näy vieläkään. Harmi. Vahva suositus Ionitylle. Tauoilla auto oli aikaisemmin valmis kun ihmiset. Latausnopeus oli maksimissaan 136 kW. Sen verran mitä toi ID4 lataa. Kerran latasin Teslalla 6 min, kun iski rangeahdistus päälle. Reilun 3000 km (Ionityn) sähköt maksoi noin 160e.

Hyvä maku jäi. Suosittelen muillekin. Lataamisen puolesta ei ole mitään ongelmaa.
 
Raision Supercharger avattu ja ilmeisesti ensimmäinen jossa maksupääte.
 
Pitkästä aikaan yritin reissunpäällä ladata. Kohti pahaa peukkua jotta lapset pääsee kakalle ym. No ei tietenkään yhtään letkua vapaana ja sellainen 4 auton häröpallo pyöri ympäri parkkipaikkaa, osa ilmeisesti jonotti, osa ehkä etsi navista vaihtoehtoa. Hankala oli ottaa selvää.

10 m päässä 12 Teslan tolppaa joista vain kaksi käytössä. Hinta 60c/kWh joten en ladannut minäkään. Onneksi pääsi kotiin asti mutta kohta kun vaimo lähtee liikenteeseen niin saa kuunnella valitusta miksei ole enemmän virtaa. Jos olisi ollu pakko niin ei kai siinä olisi muu auttanut kuin lyödä Muskille pari kymppiä kouraan.

Sähköauton pikalatauksesta voisi oikeastaan laatia kaavion joka muistuttaa aika paljon montaa muuta vastaavaa.

Kolmesta ominaisuudesta saat valita kaksi:

-Halpa
-Tehokas
-Ruuhkaton

Eli sen sijaan että kerran pari vuodessa maksat 60c/kWh hinnan latauksesta otat mielummin vastaan talouden toisen käyttäjän aiheellista kritiikkiä aiheesta.
 
Sähköauton pikalatauksesta voisi oikeastaan laatia kaavion joka muistuttaa aika paljon montaa muuta vastaavaa.

Kolmesta ominaisuudesta saat valita kaksi:

-Halpa
-Tehokas
-Ruuhkaton

Eli sen sijaan että kerran pari vuodessa maksat 60c/kWh hinnan latauksesta otat mielummin vastaan talouden toisen käyttäjän aiheellista kritiikkiä aiheesta.

Sitten on vielä se vähän vaiheessa oleva vaihtoehto, että sähköautolla pääsisi sen saman päivämatkan kuin perinteisilläkin autoilla ja latauksen voisi suorittaa yölatauksena kotona tai majoituspaikassa.
 
Sitten on vielä se vähän vaiheessa oleva vaihtoehto, että sähköautolla pääsisi sen saman päivämatkan kuin perinteisilläkin autoilla ja latauksen voisi suorittaa yölatauksena kotona tai majoituspaikassa.
Jos nyt on kyse vapaa-ajan matkailusta, niin useimmille käy kuitenkin reilusti halvemmaksi pikaladata 60c/kWh hintaan pari kertaa kuussa kuin maksaa niin isosta akusta ettei koskaan tarvitse ladata tien päällä...

Ei ole ekonomista eikä ekologisesta ajella jättiakulla nurkkapyöritystä ympäri vuoden, ettei tarttis lomamatkalla ladata tien päällä.

Neljäs vaihtoehto on sitten tietenkin matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin halvemmatkin laturit on vapaana. Ja välttää jonossa körötttelyn ja kaikki muutkin jonot...
 
Pitkästä aikaan yritin reissunpäällä ladata. Kohti pahaa peukkua jotta lapset pääsee kakalle ym. No ei tietenkään yhtään letkua vapaana ja sellainen 4 auton häröpallo pyöri ympäri parkkipaikkaa, osa ilmeisesti jonotti, osa ehkä etsi navista vaihtoehtoa. Hankala oli ottaa selvää.

10 m päässä 12 Teslan tolppaa joista vain kaksi käytössä. Hinta 60c/kWh joten en ladannut minäkään. Onneksi pääsi kotiin asti mutta kohta kun vaimo lähtee liikenteeseen niin saa kuunnella valitusta miksei ole enemmän virtaa. Jos olisi ollu pakko niin ei kai siinä olisi muu auttanut kuin lyödä Muskille pari kymppiä kouraan.
Kuulostaa ihan normaalilta sähköautoelämältä. Stressiä ja vitutusta aiheuttaa.
 
Eihän tuossa tarvitse kuin AP:n katsoa meikkipeiliin omia valintojaan; jos mieluummin nuljaa 10-20€ euron edestä perhematkalla istuakseen peukkubaarin letkussa niin...

:whistling:
 
Viikon reissu tuli tehtyä juhannuksen jälkeisellä viikolla ja lataamisen puolesta sujui kyllä todella hyvin. Ensimmäinen reissu ulkomaille omalla (sähkö)autolla. Ionityllä latailin (Power-tilaus) menemään. Latureita on omasta mielestä vähintäänkin riittävästi Ruotsin ja Tanskan läpiajoa ajatellen. Taukoa pidettiin parin tunnin välein (ihmisten, ei auton takia välttämättä). Laturit on mäkin/huoltoaseman/tms. yhteydessä. Yhden kerran joutui odottamaan Ruotsissa alle 10 min laturin vapautumista, muuten olin aina yksin tai 1-2 autoa lisäksi.

Appi toimi hyvin. Paitsi kerran jumitti. Autoa kyllä latautui, mutta ko. veloitusta ei näy vieläkään. Harmi. Vahva suositus Ionitylle. Tauoilla auto oli aikaisemmin valmis kun ihmiset. Latausnopeus oli maksimissaan 136 kW. Sen verran mitä toi ID4 lataa. Kerran latasin Teslalla 6 min, kun iski rangeahdistus päälle. Reilun 3000 km (Ionityn) sähköt maksoi noin 160e.

Hyvä maku jäi. Suosittelen muillekin. Lataamisen puolesta ei ole mitään ongelmaa.
Hieno homma jos tuossa on tapahtunut kehitystä. Itse ajelin tuota väliä 2022-2023 aikana noin 7 kertaa. Viimeisen kerran menin laivalla Helsinki-Trave. Siinä oppi mitkä on ne pahimmat paikat ja ajat missä ruuhkaa yleensä on. Pahimmat ajat noin yleensä oli se lounasaika 11-13 ja töistä kotiin aika arkisin 16-18. Mutta kyllä silti muistaakseni joka kerta joutui jossain jonottamaan, hyvä että nyt pääsit alle 10 min jonotuksella, itse pahimmillaan muistaakseni jonotin melkein tunnin ja kerran menin vieressä olevalle AC laturille jotta range riitti seuraavaan. Tämä tosin taisi olla virhe ajankäytön kannalta.
Sähköauton pikalatauksesta voisi oikeastaan laatia kaavion joka muistuttaa aika paljon montaa muuta vastaavaa.

Kolmesta ominaisuudesta saat valita kaksi:

-Halpa
-Tehokas
-Ruuhkaton

Eli sen sijaan että kerran pari vuodessa maksat 60c/kWh hinnan latauksesta otat mielummin vastaan talouden toisen käyttäjän aiheellista kritiikkiä aiheesta.
Sellain nyrjähdys päässä on ettei tuplahintaa pysty maksamaan jos ei ole pakko.
Eihän tuossa tarvitse kuin AP:n katsoa meikkipeiliin omia valintojaan; jos mieluummin nuljaa 10-20€ euron edestä perhematkalla istuakseen peukkubaarin letkussa niin...

:whistling:
Tää on totta, kaikkihan lähti siitä virheestä että katsoin paikan johon oltiin menossa väärin. 80 km sijaan matkaa olikin 200 km reissu enkä ollut muuttanut 70% latausrajaa. Eli syyllinen löytyy peilistä. Onneksi range riitti kotiin, muuten tosiaan olisin sitä Teslaa käyttänyt. Lopulta kotona tunnin 11 kW lataus siihen että rouva sai suoritettua omat ajonsa jotta ei tarvittu julkisia ollenkaan tuona päivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ekonomista eikä ekologisesta ajella jättiakulla nurkkapyöritystä ympäri vuoden, ettei tarttis lomamatkalla ladata tien päällä.
Tämäpä juuri. Polttoainetankin kasvatus ei tarvitse kuin vähän lisää terästä tai muovia. Sähköauton akku tarvitsee satoja kiloja erilaisia maametalleja, joten ei ole mitään järkeä pakata sähköautoon jotain 200 kWh akkua vain sitä kerran vuosineljänneksessä tapahtuvaa pitkää matkaa varten.

Jo nyt Model 3 LR:llä ajaessani noin 75% ladatuista kWh tulee kotona, vaikka pitkääkin matkaa tulee tehtyä.
 
Tämäpä juuri. Polttoainetankin kasvatus ei tarvitse kuin vähän lisää terästä tai muovia. Sähköauton akku tarvitsee satoja kiloja erilaisia maametalleja, joten ei ole mitään järkeä pakata sähköautoon jotain 200 kWh akkua vain sitä kerran vuosineljänneksessä tapahtuvaa pitkää matkaa varten.

Jo nyt Model 3 LR:llä ajaessani noin 75% ladatuista kWh tulee kotona, vaikka pitkääkin matkaa tulee tehtyä.

Aika monet uudet sähköautot ovat työsuhdekäytössä ja niiden ajoprofiilit ovat kyllä muuta kuin pelkkää nurkkapyörittelyä ja kerran vuodessa lomareissu. Käytännössä nuo kaikki tienpäällä tehtävät ylimääräiset lataukset pidentävät matka-aikaa ja sillekin on laskettavissa kustannus.

Akut kyllä kehittyvät, mutta tuosta suppeasta ajattelusta pitäisi päästä eroon, että sähköautoja käytetään pelkästään hyvissä olosuhteissa nurkkapyörittelyyn.
 
Toisaalta akkujen kapasiteetti tiheydet kasvavat sita luokkaa etta siihen mihinka nykyaan saa 80kwh saa 2030 160 kwh. Silla saa sitten kaytannon rangeksi 800km ja ketaan ei kiinnosta sen jalkeen range jutut.

Laitetaan ensimmainen kuva googlesta joka tukee sanomaani.
1720598835925.png


 
10 minuuttia 100km on jo nykyään se peruslatausnopeus ja 800v systeemeillä saa sen about 175km. Akun kasvattamisella saadaan toki joustavuutta, mutta ei sitäkään ihan määrättömästi kannata lisätä.
 
Toisaalta akkujen kapasiteetti tiheydet kasvavat sita luokkaa etta siihen mihinka nykyaan saa 80kwh saa 2030 160 kwh. Silla saa sitten kaytannon rangeksi 800km ja ketaan ei kiinnosta sen jalkeen range jutut.
Toisaalta tuo tiheyden kasvu mahdollistaa sen, että autojen ranget saadaan pidettyä ennallaan ja autojen massaa saadaan alemmas.
 
Aika monet uudet sähköautot ovat työsuhdekäytössä ja niiden ajoprofiilit ovat kyllä muuta kuin pelkkää nurkkapyörittelyä ja kerran vuodessa lomareissu. Käytännössä nuo kaikki tienpäällä tehtävät ylimääräiset lataukset pidentävät matka-aikaa ja sillekin on laskettavissa kustannus.

Akut kyllä kehittyvät, mutta tuosta suppeasta ajattelusta pitäisi päästä eroon, että sähköautoja käytetään pelkästään hyvissä olosuhteissa nurkkapyörittelyyn.
Suuri osa "työsuhdekäytössä" olevista autoista menee ihan siihen samaan käyttöön kuin se ei-työsuhdeautokin. Edelleen Suomessa >30tkm/vuosi ajosuorite on harvinaista, ja tyypilliset päivämatkat ovat monella ammattilaisellakin sitä tasoa, että yksi akullinen riittää vähintään yhdeksi päiväksi.

Näitä on ihan tutkittukin: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/HLT2021_Valtakunnallinen_Esittelyaineisto.pdf
Vaikka sivu 41. Yli 200 km matkat ovat pääasiassa vierailuun ja muuhun vapaa-aikaan liittyviä. Työasioissa suurin suhteellinen osuus löytyy 150-200 km välimaastosta (ajettavissa sähköautolla jo nykyisin ilman latauksia).
Tai sivu 26. Valtaosa ajoista on 1-50 kilometrin pituisia.
 
Mulla on tunne etta boomereita ei oikeasti ahdista se massa vaikka ne siita jaksavatkin aina valittaa kommenttikentissa. Eli massaa ei voi kayttaa myyntivalttina kaupoilla.
Kyllä massa kiinnostaa autovalmistajiakin. Auton keventäminenkin parantaa rangea.
 
Mulla on tunne etta boomereita ei oikeasti ahdista se massa vaikka ne siita jaksavatkin aina valittaa kommenttikentissa. Eli massaa ei voi kayttaa myyntivalttina kaupoilla.
Mitä omia vanhempia sukulaisia kuuntelee niin se on se lataus mikä pelottaa. Appiukko kommentoi tätä minun autonvaihtoanikin että hän ei ikinä hanki sähköautoa kun se on niin tyhmän näköistä kun autokeitaalla on teslat rivissä ja ihmiset selaa puhelinta sisällä autossa.
 
ABC:n korttimaksulataus testattu, toimi hyvin ja fiksusti järjestetty. Ajat ruutuun, kävelet automaatile, valitset oikean paikan näytöltä, syötät 4-numeroisen pin-koodin latausta varten (esim 1234), maksat kortilla, lyöt letkun kiinni ja lataus alkaa. Ja kun haluat lopettaa latauksen niin kävelet automaatille, valitset oman ruudun, painat lopeta lataus ja syötät antamasi koodin (em. 1234).

Appin kautta menee varmasti nopeammin kun tietää mitä tekee mutta ns. normipulliaiselle tuo korttimaksu toimii varsin hyvin.

Oli muuten uudet Kempon pöntöt josta näytön mukaani irtoaa 300KW niille autoille joissa 800V järjestelmä, muille oli tarjolla 150KW.
 
syötät 4-numeroisen pin-koodin latausta varten (esim 1234), maksat kortilla, lyöt letkun kiinni ja lataus alkaa. Ja kun haluat lopettaa latauksen niin kävelet automaatille, valitset oman ruudun, painat lopeta lataus ja syötät antamasi koodin (em. 1234).

Appin kautta menee varmasti nopeammin kun tietää mitä tekee mutta ns. normipulliaiselle tuo korttimaksu toimii varsin hyvin.
Selvisikä, mites sitten jos unohtaa sen PIN koodin.
t. Nimimerkki niin montakertaa törmännyt tilanteeseen missä sankarit unohdaa minuutissa juuri keksimänsä pin koodin.
 
Selvisikä, mites sitten jos unohtaa sen PIN koodin.
t. Nimimerkki niin montakertaa törmännyt tilanteeseen missä sankarit unohdaa minuutissa juuri keksimänsä pin koodin.

Syntymäpäivästä saa helposti muistettavan nelinumeroisen koodin tai miksei vaikka sen pankki/luottokortin myös.
 
Tällä viikolla piti käydä pikalaturilla ottamassa muutaman kymmenen prosenttia akkua, jotta loppupäivän ajosuoritteet sai suoritettua. Latauspaikaksi valikoitua Huittisten abc. Vierekkäin pihassa superi ja apsin oma kenttä. Molemmat oli tyhjiä, mutta omasta laiskuudesta ja mukavuuden halusta valkkasin superin. Toki nuo superit on vain tesloille.

Peruutin koslan ruutuun ja tökkäsin lakun kiinni autoon ja lataus sukkana juoksemaan. Käväsin apsilta hakemassa pärinäjuomaa ja paria minuuttia myöhemmin s-latureilla on neljä autoa yrittämässä käynnistellä latausta. Jäin vielä hetkeksi ryystämään autoon juomaani ja ihmettelemään sirkusta. Muuan range rooveri kokeili kolmea laturia. Yksi teslakuski jätti auton latinkiin, mutta tuli sisältä hetken päästä tekemään jotain taas laturille.

9 minuutin latauksen alusta ja 20kwh myöhemmin laturi irti halpis model yystä ja matka jatkuu. Kolme näistä neljästä apsilataajasta raapivat vieläkin päätään pihassa. Ihan tyytyväisenä maksoin 10snt/kwh enempi helppoudesta. Enemmänkin oisin maksanu, jos se olisi ollut päivän hinta.
 
Siinä olis ollu Härkäpakari Nesteen aseman kera kans vieressä. :comp:
 
Nuo absit toimi kyllä kuin junan vessa, kun jouduin tuon vuoden ainoan pitkän matkan ajamaan. Niinkuin Recharge ja Helen.

Helenissä oli vaan probleema ettei hyväksynyt Volvon korttia, vaikka ois pitänyt. Vaimolla oli onneksi sovellus valmiina niin ei tarvinnut hermoja menettää.

Volvon kortti ilmoittaa sivuillaan että ionity, recharge. Helen jne. Kaksi aiempaa testattu ja toimii mutta tuo Heinolan Helen ei. Ikävää.

Edit.tulispa äkkiä se pankkikortti maksu kaikkiin niin ei tarviis arpoa.
 
Helen siirsi laturinsa virta-verkosta omaan "omahelen" sovellukseen jolloin nuo kaikki autonvalmistajien yms RFID kortit lakkas toimimasta. Käsittämättömän huonosti hoidettu siirto. Käsittämätön siirto yleensä, kun Helen on yksi Virran omistajista, ja vielä viime vuonna lapioi sinne lisääkin rahaa.
 
Itsellä Helenin Virta -tägi ja ainakin se toimi vielä Virran asiointilatauksessa tässä jokin aika sitten. Toki on voinut tuon jälkeen muuttua, eipä sillä. Pitääkin testata. Sinänsä varsinainen Virta tägikin on käyttämättömänä tällä hetkellä kun sellainenkin on joskus tullut hommattua (joten sen aktivointi ei olisi paha rasti). Varsinaista Helenin tolppaa en ole tainnut edes koskaan käyttää.
 
Itsellä Helenin Virta -tägi ja ainakin se toimi vielä Virran asiointilatauksessa tässä jokin aika sitten. Toki on voinut tuon jälkeen muuttua, eipä sillä. Pitääkin testata. Sinänsä varsinainen Virta tägikin on käyttämättömänä tällä hetkellä kun sellainenkin on joskus tullut hommattua (joten sen aktivointi ei olisi paha rasti). Varsinaista Helenin tolppaa en ole tainnut edes koskaan käyttää.
Se on just se pointti että ei jaksaisi testailla kun ajelee. Luulin ja olin väärässä Helenin kohdalla. Muutama kirosana pääsi mutta Vaimolla onneksi oli äppi.

Edit. Siis kun ei pysty luottamaan tuohon Volvon korttiinkaan. Vitutti.
Tulis vaan nyt se pankki/luottokortti maksu kaikkiin niin ei tarviis miettiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom