Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
173
Viikonloppuna tuli tehtyä Polestarilla Joensuu-Imatra-Kouvola-Imatra-Joensuu pyrähdys. Kotoa lähtö 87% akulla ja yöpaikka 20km ennen Imatraa ja akussa kapasiteettia jäljellä muistaakseni 35%. Seuraavana päivänä ensin Imatralle Prisman pihaan lataamaan, jossa paikkoja jäljellä 1/3 pikalaturille. Tässä latailtiin muistaakseni niin, että range näytti 300km, matkan ollessa 130km/suunta eli Kouvolaan ja takaisin. Takaisin oli siis tarkoitus tulla samalle laturille kuin mistä lähdettiin. Illalla pääsimme takaisin akkua ollessa jäljellä kaikki 4%, joka on tähän asti tiukimmille vedetty reissu. Kas kummaa abc mobiili näyttää että latureita ei ole vapaana vaikka paikalla ei ollut meidän lisäksi ketään muuta. Aikani siinä kokeilin appin resetointia ja piuhan kytkemistä ym ja päätin vaihtaa paikkaa viereiseen kohtaan ja kokeilla vielä kerran siinä. Tästä johdosta lataus saatiinkin alkamaan ja kaiken lisäksi ennätykset paukkui nopeudessa.Screenshot_20231022_125419_Chrome.jpg20231021_194134.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Täytyy alkaa miettiä ajoreittiä välille Seinäjoki-Kajaani, eli noin 350km. Peugeot e-2008 (2023), 50kWh akku (käytettävissä 46kWh).

Ilmeisesti ainakin Plugshare näyttää latauspisteitä kartalla. Akun saan kotona täyteen ja sisätilatkin saan lämmitettyä valmiiksi ennen lähtöä. Siitä huolimatta varmaan tarvitsee kaksi latauspysähdystä, että akku varmasti riittää yhteen suuntaan ajaen.

Olen ajellut Pösöllä vasta vähän reilu 3tkm, mutta tähän asti olen selvinnyt pelkillä kotilatauksilla (11kW). Hieman siis vaatii miettimistä, että kuinka ajella :)
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 268
Ilmeisesti ainakin Plugshare näyttää latauspisteitä kartalla. Akun saan kotona täyteen ja sisätilatkin saan lämmitettyä valmiiksi ennen lähtöä. Siitä huolimatta varmaan tarvitsee kaksi latauspysähdystä, että akku varmasti riittää yhteen suuntaan ajaen.
En ole paikallisia mutta eikös tuo nyt mene yhdellä stopilla, Nivalassa tai Kärsämäellä tankki täyteen ja matka jatkuu? Tai siis pitäisi mennä heittämällä ellet nyt vedä jäähallia perässäsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 016
Täytyy alkaa miettiä ajoreittiä välille Seinäjoki-Kajaani, eli noin 350km. Peugeot e-2008 (2023), 50kWh akku (käytettävissä 46kWh).

Ilmeisesti ainakin Plugshare näyttää latauspisteitä kartalla. Akun saan kotona täyteen ja sisätilatkin saan lämmitettyä valmiiksi ennen lähtöä. Siitä huolimatta varmaan tarvitsee kaksi latauspysähdystä, että akku varmasti riittää yhteen suuntaan ajaen.

Olen ajellut Pösöllä vasta vähän reilu 3tkm, mutta tähän asti olen selvinnyt pelkillä kotilatauksilla (11kW). Hieman siis vaatii miettimistä, että kuinka ajella :)
Tuo länsi-itä suuntainen siirtymä on kyllä ikävä taitettava vaikka olisi se kuuluisa kusematta lappiin diesel alla.

Lähtisin varmaan a better routeplannerin ja latauskartta.fi avulla haarukoimaan sopivia pysähdyspaikkoja.

Itse saattaisin harkita jopa ajamista Kokkolaan ja sieltä sitten kohti Kajaania. Kärsämäellä lienee ainakin yksi varma pysähdyspaikka kun siellä on tuo kaikille avoin Supercharger.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 532
Kyllä Googlen Maps äkkiä vilkaisten näyttää monia latauspisteitä joka puolelle reitillesi myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
En ole paikallisia mutta eikös tuo nyt mene yhdellä stopilla, Nivalassa tai Kärsämäellä tankki täyteen ja matka jatkuu? Tai siis pitäisi mennä heittämällä ellet nyt vedä jäähallia perässäsi.
Tuo länsi-itä suuntainen siirtymä on kyllä ikävä taitettava vaikka olisi se kuuluisa kusematta lappiin diesel alla.

Lähtisin varmaan a better routeplannerin ja latauskartta.fi avulla haarukoimaan sopivia pysähdyspaikkoja.

Itse saattaisin harkita jopa ajamista Kokkolaan ja sieltä sitten kohti Kajaania. Kärsämäellä lienee ainakin yksi varma pysähdyspaikka kun siellä on tuo kaikille avoin Supercharger.
Nivalaan olisi tosiaan 199km.

Kyllä Googlen Maps äkkiä vilkaisten näyttää monia latauspisteitä joka puolelle reitillesi myös.
Juu. Kyllä niitä onneksi löytyy.


Se unohtui, että yksi reissu Kajaaniin tulisi joskus jouluna ja silloin on varmasti kylmempää ainakin pohjoisempana.

Yksi stoppi:
Jopa 18% akulla pitäisi päästä Nivalaan asti. Mutta itse kyllä hieman epäilen Pösön rangen riittävyyttä. Kajaanissa pitäisi olla akkua jäljellä vain 10% ilmeisesti. Yhdelläkin voi tosiaan päästä.

better routeplanner:

Screenshot_2023-10-24-16-12-31-270_com.iternio.abrpapp.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 016
Noissa yhden stopin pysähdyksissä kannattanee kuitenkin huomioida se "entä jos" tekijä.

Entä jos siellä onkin laturit pimeänä tai muu ongelma? Onko paikkakunnalla toista latauspaikkaa?

Nivalan K-supermarket kuulostaa esim. juuri sellaiselta, että nuo K-latauksen laturit on ainoat koko kaupungissa.

Ehkä yksi vaihtoehto kysyjälle olisi lähteä ajamaan tuosta siten, että ensimmäinen stoppi olisi vähän aiemmin jolloin tarvittaessa tuon muuten hyvin reitille osuvan Nivalan voi skipata ja suunnata kärsämäelle asti, jossa on sitten kahvaa ja paksua letkua tarjolla enemmänkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
71
Miten tuohon Kempowerin Chargeye:een pääsee ineen? Näyttäisi tuottavan kivan näköistä käppyrää!
 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
Nyt se selvisi, miksi ABC:n laturit käy toisinaan "hitaalla". Syy on se kuuluisa "tuurisähkö".
1698167695974.png
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 016
Nyt se selvisi, miksi ABC:n laturit käy toisinaan "hitaalla". Syy on se kuuluisa "tuurisähkö".
Varmaan heitit vitsillä(ehkä) mutta vastaan silti:
Kaikenlaisia salaliittoteorioita voi tietysti viritellä, mutta eiköhän tähän ole ihan arkinen selitys ja sama selitys kuin se, että kuluttaja voi halutessaan ostaa tuulisähköä sähköyhtiöltä.

Asialle on ihan nimikin, energian alkuperätakuujärjestelmä. Energian alkuperätakuu | Energiavirasto

tl;dr: Abc-lataus lupautuu ostamaan markkinoilta tuulisähköä saman verran kuin laturit on kuluttaneet sähköä, ei sillä hetkellä vaan tietyn aikayksikön sisällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Matka yhteen suuntaan 348km Nivalan kautta.

Välilataus n. puolivälissä K-Supermarket Nivalassa jossa on kaksi suuritehoista CCS laturia ja neljä AC-latauspistettä. Ei tarvinne täyteen asti ladata jos mennentullen tekee.

Jos hifistellä haluat tai nuo ovat varattuina jonon kanssa, sitten ehkä jatkaa matkaa Neste Kaustiselle tai St1 Evijärvi Mäntyhovi asti, mutta noissa on vain yksi pikalatauspaikka. ABC Kauhavalla olisi enemmän latausasemia mutta se alkaa olla aika riskirajoilla, ajaa sinne asti yhdellä tankillisella (310 km)... En tiedä paljonko autossasi on WLTP toimintamatka, oletan että jossain 360-400km välillä, joten talviajossa menee liian tiukille Kauhavalle asti. Ajetaanko tuolla välillä lähinnä 100km/h vai 80km/h?
Kiitoksia suunnittelusta!
Talvirajoitukset eli taitaa olla 80km/h nopeudet koko matkan käytössä.

WLTP on aika selvästi huonompi (vm2023). Facelift olisi noin 400km luokkaa.

Tuossa ilmeisesti hieman vanhempi malli, kun 2022-2023 on aavistuksen paremmalla hyötysuhteella (oma 2023). Facelift sitten taas isommalla akulla ja eri moottorilla ja välityksellä.


IMG_20231025_161530.jpg


WLTP Ratings (TEL)
Range331 km
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 694
Varmaan heitit vitsillä(ehkä) mutta vastaan silti:
Kaikenlaisia salaliittoteorioita voi tietysti viritellä, mutta eiköhän tähän ole ihan arkinen selitys ja sama selitys kuin se, että kuluttaja voi halutessaan ostaa tuulisähköä sähköyhtiöltä.

Asialle on ihan nimikin, energian alkuperätakuujärjestelmä. Energian alkuperätakuu | Energiavirasto

tl;dr: Abc-lataus lupautuu ostamaan markkinoilta tuulisähköä saman verran kuin laturit on kuluttaneet sähköä, ei sillä hetkellä vaan tietyn aikayksikön sisällä.
Mutta aitoa vihreää alkuperäsähköä olisi, jos aseman pihassa jauhaisi iso tuulimylly. Parhaimmillaan lähtisi megawatteja hyperchargereille. Sitten jos tyynellä lavat seis, autoilijatkin tietäisivät, että ei kannata pysähtyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 930
Mikähän olisi etiketti ja oikea toimintamalli kun olen hotellissa yötä jossa on pari ilmaista laturia(pysäköinti kyllä maksaa). Yksi oli vapaana kun tulin ja jossain vaiheessa illalla lataus olisi valmis. Pitäisikö auto siirtää sitten? Tosin tiedä sitten tuleeko kukaan myöhään noita paikkoja kärkkymään, ehkä ehkä ei. Toisaalta olisin voinut ottaa oluttakin jolloin siirto olisi mahdoton.

Toki siis itse toivoisin että jos siinä olisi joku muu niin että hän siirtäisi.

Toisaalta itselle parasta olisi keskeyttää lataus ja jatkaa aamulla se vasta 100% ja vielä lämmittää auto tolpan virralla ennenkuin lähtee. Kun ei olisi hyvä säilyttää autoa pitkään 100% latauksella.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 929
Mikähän olisi etiketti ja oikea toimintamalli kun olen hotellissa yötä jossa on pari ilmaista laturia(pysäköinti kyllä maksaa). Yksi oli vapaana kun tulin ja jossain vaiheessa illalla lataus olisi valmis. Pitäisikö auto siirtää sitten? Tosin tiedä sitten tuleeko kukaan myöhään noita paikkoja kärkkymään, ehkä ehkä ei. Toisaalta olisin voinut ottaa oluttakin jolloin siirto olisi mahdoton.

Toki siis itse toivoisin että jos siinä olisi joku muu niin että hän siirtäisi.

Toisaalta itselle parasta olisi keskeyttää lataus ja jatkaa aamulla se vasta 100% ja vielä lämmittää auto tolpan virralla ennenkuin lähtee. Kun ei olisi hyvä säilyttää autoa pitkään 100% latauksella.
Aika usein hotelleiden laturipaikat ovat varattavissa erikseen, mutta tuolla ei sitten ilmeisesti näin ole. Jos ei ole, niin itse ajattelisin, että first come - first serve ja kohteliaisuus sitten on kohteliaisuutta, mutta iltamyöhään epäkohteliasta olettaa, että joku lähtisi enää siirtelemäänkään.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 476
Aika usein hotelleiden laturipaikat ovat varattavissa erikseen, mutta tuolla ei sitten ilmeisesti näin ole. Jos ei ole, niin itse ajattelisin, että first come - first serve ja kohteliaisuus sitten on kohteliaisuutta, mutta iltamyöhään epäkohteliasta olettaa, että joku lähtisi enää siirtelemäänkään.
Missä hotelleissa pystyy muka varaamaan paikan? Ei ole vielä moista sattunut vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 083
en tiedä sopiiko tämä tarina tähän lokeroon mutta kannattaa varoa sähköautoa vuokratessa noita vuokraamojen tägejä. Saksassa hertzin tiskillä ukko väitti että aina pitää käyttää sitä heidän tägiä kun menee lataamaan, se toimii kuulemma joka paikassa ja kätevästi latauksen hinta lisätään laskulle. Kun kysyi mitä se maksaa niin 0,8 - 1.0 € / kWh. Tuon kysymyksen jälkeen totesi että ei se heille kuulu jos haluaa maksaa jollain muulla kuin heidän tägillä.

Ovat uuden rahastuskeinon taas keksineet.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 268
Missä hotelleissa pystyy muka varaamaan paikan? Ei ole vielä moista sattunut vastaan.
Tää, aina ollut viidakon laki noissa tähän asti. Minusta on kohteliasta siirtää auto jos vaikka ennen klo 21-22 lataus on valmis.

Mutta se ihmetyttää että vieläkin isoissakin Spa resortseissa on vain 2-3 väsynyttä 11KW laturia.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 476
Tää, aina ollut viidakon laki noissa tähän asti. Minusta on kohteliasta siirtää auto jos vaikka ennen klo 21-22 lataus on valmis.

Mutta se ihmetyttää että vieläkin isoissakin Spa resortseissa on vain 2-3 väsynyttä 11KW laturia.
Kelit kun kylmenee niin hallipaikat on usein kortilla. Hyvä jos latauspaikalla olisi edes joku töpselin kelpuuttava.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 605
Mikähän olisi etiketti ja oikea toimintamalli kun olen hotellissa yötä jossa on pari ilmaista laturia(pysäköinti kyllä maksaa). Yksi oli vapaana kun tulin ja jossain vaiheessa illalla lataus olisi valmis. Pitäisikö auto siirtää sitten? Tosin tiedä sitten tuleeko kukaan myöhään noita paikkoja kärkkymään, ehkä ehkä ei. Toisaalta olisin voinut ottaa oluttakin jolloin siirto olisi mahdoton.
Hotellissa lahdetaan siita etta porukka ei ole ajokunnossa enaa 19 jalkeen joten autoa saa pitaa aamun asti paikallaan vaikka olisikin akku taynna
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 929
Missä hotelleissa pystyy muka varaamaan paikan? Ei ole vielä moista sattunut vastaan.
Hotelli Kakolassa tuohon ensimmäisen kerran törmäsin (ja kyllä niitä muitakin on tullut vastaan). Isot ketjut ovat toistaiseksi taitaneet ulkoistaa härdellin?
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
588
Vantaan Jumbo saa suomen (toistaiseksi) järeimmän latauskentän 24 suurteholaturin voimin:


K-Lataus on vissiin 2c/kWh halvempaa kuin ABC, saa nähdä minkänlainen vaikutus käyttöasteeseen,
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 083
Vantaan Jumbo saa suomen (toistaiseksi) järeimmän latauskentän 24 suurteholaturin voimin:


K-Lataus on vissiin 2c/kWh halvempaa kuin ABC, saa nähdä minkänlainen vaikutus käyttöasteeseen,
Tuon kokoisella kentällä autot jo sen verran vaihtuu ettei älyttömästi joutune odottamaan. Vielä jos sisäänajo on jotenkin järkevä jos jonoa tulee.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 098
Taksit siirtynee tuonne kun lentokentän virran operoimalla kentällä kwh hinta n.20c kalliimpaa
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 668
Tuon kokoisella kentällä autot jo sen verran vaihtuu ettei älyttömästi joutune odottamaan. Vielä jos sisäänajo on jotenkin järkevä jos jonoa tulee.
Ainakin ABC:llä näytti olevan tuolla 2x 400kW kabinettia. K-Latauksen vastaavissa ei lukenut mutta sanoisin että sielläkin varmaan kapaa tuo 800kW. Eli yhteensä 1600kW ei 1880kW.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
723
Meillä ensimmäinen EV tulossa talouteen tässä lähitulevaisuudessa (Tesla MY LR) ja sen myötä alkanut luonnollisestikin perehtymään syvällisemmin tähän "tieteen alaan".

Muuten kaikki on aikalailla selvää, mutta noissa julkisissa lataustolpissa kun on erilaisia hinnoittelumalleja. Valtaosa perustuu energian todelliseen kulutukseen/lataukseen ja sitten esimerkiksi Ionity ja/tai Rechargella käytettyyn aikaan.

Onko muilla kokemuksia ja kommentteja näiden "eroavaisuuksista", vai onko noilla periaatteessa käytännön tasolla mitään merkitystä tavan kuluttajalle?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 532
Harvemmin, ellei reitillesi osu, kannattaa Ionityille tai Rechargelle poiketa Teslalla, kyllä se on omat Superit, K ja S lähinnä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 605
Ionityille tai Rechargelle kannattaa poiketa jos on kiire. S on halpa mutta hidas. Tämä kaikki perustuen siihen mitä olen lukenut netistä. Lidlin on ollut suuria ongelmia sen jälkeen kun muuttuivat maksullisiksi ja sanovat nykyään ettei Lidlin varaan kannata laskea muuta kuin sen että joutuu soittamaan asiakaspalveluun ja pyytämään reboottia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 083
Meillä ensimmäinen EV tulossa talouteen tässä lähitulevaisuudessa (Tesla MY LR) ja sen myötä alkanut luonnollisestikin perehtymään syvällisemmin tähän "tieteen alaan".

Muuten kaikki on aikalailla selvää, mutta noissa julkisissa lataustolpissa kun on erilaisia hinnoittelumalleja. Valtaosa perustuu energian todelliseen kulutukseen/lataukseen ja sitten esimerkiksi Ionity ja/tai Rechargella käytettyyn aikaan.

Onko muilla kokemuksia ja kommentteja näiden "eroavaisuuksista", vai onko noilla periaatteessa käytännön tasolla mitään merkitystä tavan kuluttajalle?
Jos paljon joutuu julkisia käyttämään niin kannattaa laskea jos kannattaa jo kuukausimaksullinen versio jostain ottaa.

Ulkomailla olen tykännyt Ellistä. Oli se maksullinen versio kun VAG autolla sai siitä maksusta alennusta. Oli aiemmin niin että jo pari latausta kuukaudessa sai sen kannattavaksi. Nykyään en tiedä kun hinnat nousi.

Suomessa kannattaa rinnalle ottaa vielä K ja S. Sekä ehkä virta ja Lidl. Hinnoissa on isoja eroja ja itse laiskana en jaksa niitä aina tutkia niin olen suosinut noita K ja S asemia.

edit: Teslaa olen aina vältellyt koska liian kallis. En kylläkään tiedä mitä se teslalla ajavalle maksaa.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 668
Jos paljon joutuu julkisia käyttämään niin kannattaa laskea jos kannattaa jo kuukausimaksullinen versio jostain ottaa.

Ulkomailla olen tykännyt Ellistä. Oli se maksullinen versio kun VAG autolla sai siitä maksusta alennusta. Oli aiemmin niin että jo pari latausta kuukaudessa sai sen kannattavaksi. Nykyään en tiedä kun hinnat nousi.

Suomessa kannattaa rinnalle ottaa vielä K ja S. Sekä ehkä virta ja Lidl. Hinnoissa on isoja eroja ja itse laiskana en jaksa niitä aina tutkia niin olen suosinut noita K ja S asemia.

edit: Teslaa olen aina vältellyt koska liian kallis. En kylläkään tiedä mitä se teslalla ajavalle maksaa.
Kallis niin suhteellista. Joskus maksaa mielellään siitä että pääsee jatkamaan matkaa jonottamatta eka laturille ja sen jälkeen latamaan 20-40kW teholla kun kentän kokonaiskapa on alimitoitettu.
Nykyään muuten näkee suoraan teslan nettisivuilta hinnan teslan latureilla jos niitä ladataan ei-tesla hinnaston mukaisesti ilman kk-jäsenyyttä. Esim espoon superi on 41c tai 45c/kWh.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 562
edit: Teslaa olen aina vältellyt koska liian kallis. En kylläkään tiedä mitä se teslalla ajavalle maksaa.
En tiedä mitä välttelemistä tuossa Teslan latausverkostossa on kun taitaa olla VAG-kuskillekin halvin saatavilla oleva pikalatausverkosto tällä hetkellä. Ei nyt yht'äkkiä keksi mikä olisi halvempi. Jollekin Taycan-kuskille voi Ionity tulla halvemmaksi minuuttihinnoittelulla, mutta MEB-kuskeille Teslan verkosto taitaa olla halvin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 268
En tiedä mitä välttelemistä tuossa Teslan latausverkostossa on kun taitaa olla VAG-kuskillekin halvin saatavilla oleva pikalatausverkosto tällä hetkellä. Ei nyt yht'äkkiä keksi mikä olisi halvempi. Jollekin Taycan-kuskille voi Ionity tulla halvemmaksi minuuttihinnoittelulla, mutta MEB-kuskeille Teslan verkosto taitaa olla halvin.
Onko minulta mennyt jotain ohi vai onko K ja ABC nostaneet rajusti hintoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 083
Kallis niin suhteellista. Joskus maksaa mielellään siitä että pääsee jatkamaan matkaa jonottamatta eka laturille ja sen jälkeen latamaan 20-40kW teholla kun kentän kokonaiskapa on alimitoitettu.
Nykyään muuten näkee suoraan teslan nettisivuilta hinnan teslan latureilla jos niitä ladataan ei-tesla hinnaston mukaisesti ilman kk-jäsenyyttä. Esim espoon superi on 41c tai 45c/kWh.
Hyvä tietää, mulla oli vanhaa tietoa tuosta hinnasta. Viimeksi kun Teslan kentälle vahingossa ajauduin oli hinta luokkaa 75c/kWh kun vieressä Ionityllä 35c/kWh. Tuo 45c voi jo kärsiä jos ei usein tarvitse käyttää ja tai on hoppu.
En tiedä mitä välttelemistä tuossa Teslan latausverkostossa on kun taitaa olla VAG-kuskillekin halvin saatavilla oleva pikalatausverkosto tällä hetkellä. Ei nyt yht'äkkiä keksi mikä olisi halvempi. Jollekin Taycan-kuskille voi Ionity tulla halvemmaksi minuuttihinnoittelulla, mutta MEB-kuskeille Teslan verkosto taitaa olla halvin.
Skodan powerpassi tarjoaa Ionitylle myös minuuttihintaa 35c/min. Tuon pitäisi kyllä ilmeisesti loppu kohta. Mutta onhan myös K ja S selvästi halvempia. 33c ja 35c/kWh?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 562
Skodan powerpassi tarjoaa Ionitylle myös minuuttihintaa 35c/min. Tuon pitäisi kyllä ilmeisesti loppu kohta. Mutta onhan myös K ja S selvästi halvempia. 33c ja 35c/kWh?
Ei tuollaisia minuuttihintoja VAG:lle enää saa. Teslan laturit pyörii 30-33c hinnoissa kuukausimaksulla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
Onhan noita latauksia esim. Mersulla ja ainakin Bemarilla (ja käsittääkseni Porschella) suht edullisia. Ionityllä nyt kun hinnat nousivat niin esim. Mersulla 39c/minuutti. Kuukausimaksu on se 12,99 (eka vuosi ilmainen). Jos lataa vain 100kW teholla niin tuostahan tulee senttihinnaksi 23,4c/kWh ja mitä nopeammin lataa niin tietty sitä halvemmaksi tulee.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
341
Mulla on varmaan joku vanha tilaus sitten voimassa tuolla powerpassissa.

Paljonko tuo kuukausimaksu teslalla on että saa nuo hinnat?
Itse Mebin kanssa suosinut teslaa aina kun mahdollista oliko kesällä 39 snt luokkaa kellon ajat taisi vaikuttaa hintoihin. Latausteho hyvä eikä ole tarvinnut jonotella, ABC:lla useammin noita auton seisottelijoita.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 234
Tuo minuuttihinnoittelu noissa tekee homman vähän hankalaksi verrata. Mutta esim. Ionityn vakio törkyhinta (83c/minuutti) tuossa lähimmältä tolpalta tekee alhaisen varauksen nopealla lataajalle 150kW teholla kWh hinnaksi 32,2c.

Kertoo lähinnä siitä, että jos tarkoitus on latailla autoa suuriin latausprosentteihin niin auto pitää olla sellainen joka ottaa 150kW lähelle pitkään tai sitten menee suosiolla kW -hintaiselle asemalle. Lyhyitä latauksia alhaisilla prosenteilla jopa noi vakiohintaiset ionityt tarjoilevat monille autoille ihan ok diilin satunnaiseen lataukseen ilman tilejä yms. Riippuu niin paljon minkälaista matkantekoa preferoi ja toki sen auton voi käydä kusella ja kahvilla käynnin jälkeen siirtämässä normiparkkiin jos haluaa päälle vielä syödä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 532
Länsi-suomessa kulkeville, Rauman Kortela ABC:llä joulukuun alkupuolelle asti 12snt/kWh.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
588
Vantaan Jumbo saa suomen (toistaiseksi) järeimmän latauskentän 24 suurteholaturin voimin:


K-Lataus on vissiin 2c/kWh halvempaa kuin ABC, saa nähdä minkänlainen vaikutus käyttöasteeseen,
Tälläisena satunnaisena lauantaina jumbossa piipahdettuna tulos on käytännössä tasapeli. Kummallakin puolella täyttä (k-latauksella näyttäisi olevan ongelma muutamassa ruudussa). Monta taksia. Täälläpäin rupee varmaan lataus olemaan jo kannattavaa bisnestä.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 668
Tälläisena satunnaisena lauantaina jumbossa piipahdettuna tulos on käytännössä tasapeli. Kummallakin puolella täyttä (k-latauksella näyttäisi olevan ongelma muutamassa ruudussa). Monta taksia. Täälläpäin rupee varmaan lataus olemaan jo kannattavaa bisnestä.
Huonosti ne K-Latauksen laitteet on toiminut tällä viikolla jumbossa. Liekkö sattumaa että juuri nyt prakaa vehkeet eikä laiteta kuntoon kun on puoleen hintaan klatausta tarjolla. ABCllä ne vehkeet toiminu kuin kuuluisa junan vessa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 532
Piti aamuvarhain ladata Lielahden k-raudalla, suht pienitehoinen pönttö kun näytti 2x100kW apissa, mutta ei toiminut; toiselle letkulle näytti varattua (ei ketään paikalla) ja sille mitä koitin nappas virheen kun yritin maksaa/aloittaa. Nappasin siitä äppiin virheraportin ettei olis toisille kiusana.

Meinasin ajaa Teivon ABC:lle, mutta tiiraillessani vaihtoehtoja siinä 15% varauksella huomasin, että Ylöjärvellähän on superi, siispä navi siihen lukitukseen ja Teslan keulaa takaisin maantielle. Superilla sai mukavasti täytettä ja pääs ajeleen vihdoin kotiin. -19° oli viime yön kylmin lukema mikä tuli vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 381
Tälläisena satunnaisena lauantaina jumbossa piipahdettuna tulos on käytännössä tasapeli. Kummallakin puolella täyttä (k-latauksella näyttäisi olevan ongelma muutamassa ruudussa). Monta taksia. Täälläpäin rupee varmaan lataus olemaan jo kannattavaa bisnestä.
Taitaa olla suomalaisen kempowerin vehkeitä kaikki. Ei hirveen hyvää mainosta, jos paljon pois pelistä jatkuvasti.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 268
Taitaa olla suomalaisen kempowerin vehkeitä kaikki. Ei hirveen hyvää mainosta, jos paljon pois pelistä jatkuvasti.
En ole vielä törmännyt yhteenkään Kemppiin K-Latauksen pisteillä, siellä on niitä helvetin paksulla ja jäykällä kaapelilla olevia pönttöjä joiden merkkiä en muista.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 532
Siemens, kaapelit maassa ja molemmilla puolilla yksi. Näyttötaulu ja tägillä maksaminen mahdollista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 308
Viestejä
4 229 541
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom