Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

K-latauksella on paljon Siementimen vehkeitä. Sama firma joka on valmistanut mm. OL3 hajoilevan turbiinin.
 
K-latauksella on paljon Siementimen vehkeitä. Sama firma joka on valmistanut mm. OL3 hajoilevan turbiinin.

Viitsitkö avata vähän tuota aasinsiltaa vesihöyryn ja pikalatauksen välillä?
Puhutaan kuitenkin satoja tuhansia ihmisiä suoraan työllistävästä monialayrityksestä mikä sekin on aika vaatimattomasti sanottu.

e. Tai annetaan vaan olla koska yhteyttä ei ole.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Viitsitkö avata vähän tuota aasinsiltaa vesihöyryn ja pikalatauksen välillä?
Puhutaan kuitenkin satoja tuhansia ihmisiä suoraan työllistävästä monialayrityksestä mikä sekin on aika vaatimattomasti sanottu.

e. Tai annetaan vaan olla koska yhteyttä ei ole.
Et taida olla ihan välkyimpiä. Vinkki: yhteys on ja se alkaa S:llä ja loppuu s:ään.
 
Tuli tässä Helenillä ladatessa taas mieleen, että oliko näihin minuuttihinnoitteluihin joku viranomainen puuttunut tai puuttumassa? Helenillä tosiaan 50 kW pömpeli ja se oli minuuttihinnoiteltu. Laskeskelin sitten että hinta per kWh jäisi ihan kohtuulliseksi. Kuitenkin totuus oli se, että tolppa antoi sähköä vain 17 kW teholla, joten hinta per kWh samalla kolminkertaistui. Itse kutsuisin tuota jo jonkin sortin huijaamiseksi, kun laskutetaan ajasta, mutta kuitenkin asiakkaalle annetaan tavaraa vain kolmasosa sitä mitä on luvattu.

20 minuuttia tuota kerkesin kattella ja ajelin sitten kilpailijan tolpalle, joka antoikin sitten täydet 50 kW, eli selkeästi oli tolppa joka rajoitti lataamista, eikä auto.
 
Tuli tässä Helenillä ladatessa taas mieleen, että oliko näihin minuuttihinnoitteluihin joku viranomainen puuttunut tai puuttumassa? Helenillä tosiaan 50 kW pömpeli ja se oli minuuttihinnoiteltu. Laskeskelin sitten että hinta per kWh jäisi ihan kohtuulliseksi. Kuitenkin totuus oli se, että tolppa antoi sähköä vain 17 kW teholla, joten hinta per kWh samalla kolminkertaistui. Itse kutsuisin tuota jo jonkin sortin huijaamiseksi, kun laskutetaan ajasta, mutta kuitenkin asiakkaalle annetaan tavaraa vain kolmasosa sitä mitä on luvattu.

20 minuuttia tuota kerkesin kattella ja ajelin sitten kilpailijan tolpalle, joka antoikin sitten täydet 50 kW, eli selkeästi oli tolppa joka rajoitti lataamista, eikä auto.
Akku vasta lämpeämässä ja oli lämmin kun pääsit kilpailijalle? Eihän tuossa minuuttihinnassa sinänsä ole mitään vikaa kun se kerrotaan etukäteen.
 
Akku vasta lämpeämässä ja oli lämmin kun pääsit kilpailijalle? Eihän tuossa minuuttihinnassa sinänsä ole mitään vikaa kun se kerrotaan etukäteen.

En usko että se akku viidessä minuutissa niin merkittävästi lämpenee, että se nostaisi lataustehon tosta noin vaan kolminkertaiseksi. Ja jos akun lämpötilasta olisi kiinni, niin tuo Helenin tolpan latauskäyrä olisi ollut noususuhteinen. Ei ollut, vaan se antoi koko ajan tasaisesti se 17 kW. Ja samaten kun laitoin toiselle tolpalle kiinni, niin siitä tuli heti alusta saakka tasainen 49,6 kW.

Ja minuuttihinnassa on juurikin se vika, että et tiedä lainkaan paljonko sähköstä maksat, jos et tiedä ennakkoon millä teholla tolppa lataa. Näin ollen asiakkaana pitäisi pystyä luottamaan siihen, että jos tolppa lupaa 50 kW, niin silloin siitä saa 50 kW, jolloin pystyt arvioimaan ennakkoon paljonko sähköstä maksat. Täytyy nyt muistaa, että lataustapahtumassa asiakas ei osta minuutteja, vaan kilowattitunteja. Joudut siis ostamaan sähköä täysin sokkona tietämättä paljonko se maksaa.
 
En usko että se akku viidessä minuutissa niin merkittävästi lämpenee, että se nostaisi lataustehon tosta noin vaan kolminkertaiseksi. Ja jos akun lämpötilasta olisi kiinni, niin tuo Helenin tolpan latauskäyrä olisi ollut noususuhteinen. Ei ollut, vaan se antoi koko ajan tasaisesti se 17 kW. Ja samaten kun laitoin toiselle tolpalle kiinni, niin siitä tuli heti alusta saakka tasainen 49,6 kW.

Ja minuuttihinnassa on juurikin se vika, että et tiedä lainkaan paljonko sähköstä maksat, jos et tiedä ennakkoon millä teholla tolppa lataa. Näin ollen asiakkaana pitäisi pystyä luottamaan siihen, että jos tolppa lupaa 50 kW, niin silloin siitä saa 50 kW, jolloin pystyt arvioimaan ennakkoon paljonko sähköstä maksat. Täytyy nyt muistaa, että lataustapahtumassa asiakas ei osta minuutteja, vaan kilowattitunteja. Joudut siis ostamaan sähköä täysin sokkona tietämättä paljonko se maksaa.

Niin siis tämä minuuttihinnoitteluhan on suoraa seurausta ihmisten itsekkyydestä (kusipäisyydestä). Eli siitä, että jengi jättää autonsa seisomaan tuntikausiksi latauspaikoille, vaikka nykyteknologian kautta jokaikinen sähköautoilija tietää tasan tarkkaan milloin auto on latautunut. Ja sen voisi siirtää pois, jotta myös muut saisivat ladata autojaan. Mutta kun MinäMinää ei kiinnosta muu kuin OmaNapa.

Itse pidän minuuttihinnoittelua tehokkaana tapana saada keskivertoinen möhömahainen *elle siirtämään autonsa sivuun eikä seisottaa sitä latauksessa vaikka auto olisi ollut ajovalmiina parhaimmillaan tunteja aiemmin.

Jos latausnopeus ei miellytä niin muodostuvaa kokonaishintaa voi protestoida ajamalla muualle tai lataamalla aivan minimimäärä jotta pääsee määränpäähän. Tää on tulevaisuutta, hyvine ja huonoine puolineen joista ihmisten mittaamaton itsekkyys on yksi pahimmista.
 
Niin siis tämä minuuttihinnoitteluhan on suoraa seurausta ihmisten itsekkyydestä (kusipäisyydestä). Eli siitä, että jengi jättää autonsa seisomaan tuntikausiksi latauspaikoille, vaikka nykyteknologian kautta jokaikinen sähköautoilija tietää tasan tarkkaan milloin auto on latautunut. Ja sen voisi siirtää pois, jotta myös muut saisivat ladata autojaan. Mutta kun MinäMinää ei kiinnosta muu kuin OmaNapa.

Itse pidän minuuttihinnoittelua tehokkaana tapana saada keskivertoinen möhömahainen *elle siirtämään autonsa sivuun eikä seisottaa sitä latauksessa vaikka auto olisi ollut ajovalmiina parhaimmillaan tunteja aiemmin.

Jos latausnopeus ei miellytä niin muodostuvaa kokonaishintaa voi protestoida ajamalla muualle tai lataamalla aivan minimimäärä jotta pääsee määränpäähän. Tää on tulevaisuutta, hyvine ja huonoine puolineen joista ihmisten mittaamaton itsekkyys on yksi pahimmista.
Esim. K-Latauksen kWh-hintaisilla latausasemilla kai yleisesti on että tietyn munimisajan jälkeen alkaa juosta minuuttihinta. AC-latauspaikoilla se ehkä oli jonkun tunnin jälkeen tms., DC-pikalatauspaikoilla jo aiemmin. Pysäköintihalleissa yms. on lisäksi toki se että niissä alkaa muutenkin juosta pysäköintimaksu tunnin tms. jälkeen.

Tuo mielestäni riittää keinoksi sille ettei paikalle jäädä munimaan. Varsinkin pikalatauspaikoilla minuuttihinnoittelussa on juuri tuo ongelma että lataajasta riippumattomista syistä latausnopeus voi jäädä kovin alhaiseksi, jolloin hinta on jotain aivan muuta kuin mitä kuvitteli.
 
Tuohon auttaisi jo se, että jos kyse ei ole auton rajoituksesta niin laite laskuttaisi sillä kW hinnalla mitä vierestä AC laturikin (jos lataa sen verran nopeasti että minuuttihinta on alempi, niin sitten sillä). Olisi ainakin yhdenmukainen sen osalta että kallein mahdollinen lataustapa on tiedossa. Toki jos rajoitus on auton päässä niin silloin maksettaisiin kiltisti sitä minuuttihintaa. Käsittääkseni aika moni noista pikalatureista ilmoittaa mikä on rajaavana tekijänä latausnopeudessa.
 
Onhan tuo käytännössä jonkinlainen petos jos laskutetaan minuuttihintaan 50kW laturilla ja sitten laturi on rajoittavana tekijänä ja saa vain 17kW.

No itse en ole koskaan ladannut minuutti laturilla enkä tule koskaan lataamaankaan.
 
Minuuttihintainen vaan saattaa olla monesti halvempi, vaikka se minuuttihinta vaikuttaisi kovalta. Toisaalta en minuuttihintaista lähtisi käyttämään kuin ionityllä ja ehkä rechargella jos mahdollisuus ja tarve olisi. Muilla menee liian lottoarvonnaksi paljonko sitä sähköä oikeasti saa (ja mihin hintaan).
 
Minuuttihintainen vaan saattaa olla monesti halvempi, vaikka se minuuttihinta vaikuttaisi kovalta. Toisaalta en minuuttihintaista lähtisi käyttämään kuin ionityllä ja ehkä rechargella jos mahdollisuus ja tarve olisi. Muilla menee liian lottoarvonnaksi paljonko sitä sähköä oikeasti saa (ja mihin hintaan).
Näinhän se on. Mainittakoon vielä miljoonannen kerran että tietyillä minuuttihintaisilla 22kW AC-asiointilatausasemilla pääsen n. 6,4 c/kWh lataushintoihin (todellinen laskusta katsottu esimerkki, ei teoreettinen). Se on tarpeeksi hyvä syy suosia niitä, kun kWh-hintaisissa 11-22kW AC-asiointilatausasemissa hinta on halvimmillaan n. 16-22 c/kWh, monesti vieläkin kalliimpaa (30-35 c/kWh jne.).

Tietty tässä esimerkissä latausnopeus on sen verran hitaampi ettei tule ihan samaa arpomista sen suhteen millä teholla latausta saa esim. lämpötilan tai muiden lataajien/sähkönkäyttäjien takia. Varianssia latausnopeudessa ja sitä kautta latauksen hinnassa on paljon vähemmän. Kyseisessä esimerkissä hinta on huidellut pahimmillaan jonnekin 7,1 c/kWh asti kun joskus on ladannut hieman hitaammin.
 
Viimeksi muokattu:
Minuuttihintainen vaan saattaa olla monesti halvempi, vaikka se minuuttihinta vaikuttaisi kovalta. Toisaalta en minuuttihintaista lähtisi käyttämään kuin ionityllä ja ehkä rechargella jos mahdollisuus ja tarve olisi. Muilla menee liian lottoarvonnaksi paljonko sitä sähköä oikeasti saa (ja mihin hintaan).
Toki saattaa olla, mutta sitten toisaalta monestakin syystä voikin olla, että auto lataantuukin kovin pienellä teholla joka nostaa hinnan pilviin. Toki sitten voi heti minuutin jälkeen katkaista latauksen jos näyttää ettei tehot nouse kuten pitäisi. Mutta kWh perustaisella maksulla ei ole niin väliä kuinka nopeaa lataus on kun hinta on kuitenkin sama ja tiedossa etukäteen.
 
Onko tuosta mitään kattavaa taulukkoa että mitä kaikkia latauksia Suomessa on tarjolla minuuttihinnalla / kWh hinnalla ja millä maksutavoilla?

Vielä parempi jos nuo olisi suoraan rakennettu johonkin reitinsuunnitteluappiin.
 
Ei taida DC latauksissa tällä hetkellä olla kuin Ionity suomessa josta saa minuuttihinnalla. Sekin varmaan vaihtuu kwh hinnoitteluun jossain vaiheessa kun muualla euroopassa on jo pelkästään kwh-hinnottelu.
 
Minuuttihinnoitelun ihmettelyyn ei kannata hirveästi tuhlata energiaa ja aikaa. Se on joka tapauksessa menneen talven lumia - muuten kuin raippamaksuna laturissa roikottamisesta. Olisihan sillä minuuttihinnalla puolensa, mutta yksinkertaisuuden ja vertailtavuuden vuoksi kaikki siirtyy lopulta kWh-hintaan.
 
Minuuttihinta on saksalaisilla autoilla selvästi halvempaa kuin mikään muu (ionityllä). Tuolla minuuttihinta on kuitenkin jossain 20-30 sentin paikkeilla joka tekee latauksesta oikeasti edullista. Mersulla kuukausimaksuakaan ei ekana vuonna ole. Huyndailla saa jonkun verran alennusta minuuttihinnasta joten sekin ihan ok (siellä 20-25c kWh tasossa ehkä lopulta).

Eiköhän kaikille hinnoille löydy käyttäjänsä. Ainakin noita podkasteja on kuunnellut niin Ionity pitää yhtä pistoolia/pömpeli kun kahden käyttö leikkaisi tehoja. Nestehän on myös rakentamassa omaa verkkoaan ja käsittääkseni sielläkin pitäisi teholupausta olla kohtuullisen hyvin (hinnoittelusta ei mitään tietoa).

Toki kWh hinnoittelu antaa mielenrauhaa kustannusmielessä jos sitä kaipaa, mutta eiköhän markkinoille mahdu minuuttihinnoiteltuja asemiakin.
 
Eiköhän minuuttihinnoitellut poistu, lähinnä pieni ihme että minuuttihintaisia edes vielä on. VAG noi jo omasta Ionity-sopparistaan poistikin ja muutti kWh-hintaisiksi. Mersulla ja BMW:llä kaikkialla muualla paitsi suomessa on jo kWh-hinnoittelu.

Tuskin toi Ionity kauheaa tiliä tekee suomessa noilla muutaman automallin 10-20c/kWh hinnoilla kun samaan aikaan muille automerkeille ja malleille hinnat on sellaiset, että asiakkaat pysyvät poissa. Eli varsinaista katetta ei saa mistään kun muutamalle asiakkaalle myydään alihintaan ja lopuille ei mitään. Ei kuulosta kovin hyvältä businekselta.
 
Minuuttihinnoittelu sopii erinomaisesti juuri ionitylle. Ei noille suurteholatureille joissa kapaa piisaa vaikka kenttä olisi täynnä kuulu jäädä munimaan. Se on nopea max. 15min pomppu ja takas solalle, ei ole tarkoitus tukkia laturia noutopöydän ajaksi. Harmi että suomi on ainoa maa jossa ionity käyttää minuuttihinnoittelua. Mielummin maksan 0,79€/min kuin 0,79€/kWh.
Nämä siis tavan paskaporukan hinnoittelulla.
 
Taitaa olla tässäkin ABC määräävässä asemassa, sillä heillä on laajin latausverkosto ja stabiilit hinnat määrittävät tason muille (ei ruuhkamaksuja yms.). Suomalaiset kun ovat vain porukkaa, jotka menevät sinne, mistä halvimmalla saa. Ei edes herätä ihmetystä, että mies Kurikasta on valmis käyttämään kymmenen minuuttia enemmän aikaa ladatakseen autoa hinnalla 0,35e/kWh vs 0,59e/kWh (hatusta heitetty vertailuluku), vaikka otetaan huomioon että viereiseltä latauskentältä saa suuremman lataustehon vrt. ABC.
 
Ionity tekee tappiota minuuttihinnoityelulla jos joku lataa riittävän nopeasti. Siksi sekin tulee lopulta muuttumaan kWh-hintaiseksi niinkuin ionity kaikkialla muualla kuin Suomessa on jo.

Mitä tulee autonvalmistajien tarjoamiin lataussopimuksiin, mitä luulette, saako pitkällä tähtäimellä marmoritiskiltä edullisimman lataussopimuksen?
 
Taitaa olla tässäkin ABC määräävässä asemassa, sillä heillä on laajin latausverkosto ja stabiilit hinnat määrittävät tason muille (ei ruuhkamaksuja yms.). Suomalaiset kun ovat vain porukkaa, jotka menevät sinne, mistä halvimmalla saa. Ei edes herätä ihmetystä, että mies Kurikasta on valmis käyttämään kymmenen minuuttia enemmän aikaa ladatakseen autoa hinnalla 0,35e/kWh vs 0,59e/kWh (hatusta heitetty vertailuluku), vaikka otetaan huomioon että viereiseltä latauskentältä saa suuremman lataustehon vrt. ABC.
Näyttää siltä että itsekin joutuu Forssassa tänään lataamaan hiukan. Vaihtoehtoina K, S ja virta. 33/35/45c. Toivottavasti Citymarketista saa kahvia. :)
 
Onko joku tiedustellut LIDL asiakaspalvelusta miksi ylläpitävät sähkölatausasemia, jotka on jatkuvasti rikki? Kiertelin tänään pk-seudulla kolmella eri asemalla ja kaikki oli rikki. Kaikista ikävintä tässä on se, ettei heidän appi tiedä mitään siitä että asema on rikki.

Saman huomasin 1kk sitten Tammistossa kun Citymarketin lataus oli huollossa ja menin viereiseen Lidliin, jossa oli lappu "epäkunnossa".
 
Onko joku tiedustellut LIDL asiakaspalvelusta miksi ylläpitävät sähkölatausasemia, jotka on jatkuvasti rikki? Kiertelin tänään pk-seudulla kolmella eri asemalla ja kaikki oli rikki. Kaikista ikävintä tässä on se, ettei heidän appi tiedä mitään siitä että asema on rikki.
Kunnioitettavaa sinnikkyyttä :D Tuollainen yksittäinen laturi on kyllä tänä päivänä aika luotaantyöntävä konsepti toimiessaankin, jos oikeasti tarvitsee latausta. Homman sitten vielä kruunaa se, että toisen latauksen pystyy vahingossa/tahallaan lopettamaan.
 
Itse olen asiointilatausta Lidlissä parissakin paikassa ihan onnistuneesti käyttänyt. Tosin en niitä koskaan kartalta löydä Lidl sovelluksella, mutta Qr koodin lukemalla homma onneksi toimii vaikka kättely onkin tyyliin minuutin (k-latauksen tägillä muutama sekunti).

Toinen Tampereen länsipuolella ja toinen Turun itäpuolella, joten pääkaupunkiseudulta ei kokemuksia.
 
Pitäiskö niiden olla nykyään auki vuorokauden ympäri? Edelliskesänä niissä luki tuo toimintahäiriö tms silloin kun kauppa oli kiinni.
 
Lidl on aina lyhyt tikku, Leaffin omistajille erityisen paskaa, koska ainoa taho joilla ne Chademot kuuluu edelleen mukaan.

Ryhmät on täynnä valitusta noista lidlin latureista eikä niitä huolla mikään.
 
Kävinpä vielä neljännellä laturilla Lidlillä ja oli sekin rikki.

Lidlillä on ollut pidemmän aikaa ongelmia pitää latureitaan kunnossa, mitä on sähköautokeskustelua seurannut. Ketään ei tunnu kiinnostavan saada niitä kuntoon, eikä kukaan tiedä kenelle niistä pitäisi ilmoittaa
 
Haiskahtaa siltä, että ottivat jotkut tukirahat taskuun samalla kun saivat päästöjään alas (profit profit profit) ja nyt ei ole enää niin väliä toimiiko ne vai ei.
Uutisessa haastateltiin jotain Lidlin ukkoa joka totesi että varaosien saaminen tökkii.
 
Kävinpä vielä neljännellä laturilla Lidlillä ja oli sekin rikki. Pakkohan tämän on olla joku yleisempi vika, osassa tosin luki perinteinen teksti näytössä "Toimintahäiriö ilmoitettu eteenpäin tjsp". Ehkäpä isoin ongelma näissä on se, että vaikka pömpeli ilmoittaa vian olevan tiedossa applikaatio näyttää silti laturin olevan toimintakuntoinen.
Katsoitko laturin näytön lisäksi kWh-mittarin näyttöä? Niissä on näkynyt usein virheilmoitus muistin täyttymisestä. ABB on näitä vanhan liiton firmoja, joilta rauta sujuu, softa ei niinkään. kWh-mittarin integraatio on jäänyt puolivillaiseksi. Samoinhan ABB Terra AC laturi on saanut paljon risuja huonosta softastaan.

Eipä tosin Lidliäkään näytä kiinnostavan ongelman korjaaminen. Tavallaan ymmärrän tuon piittaamattomuuden, kun LIDLin lataus oli ilmaista - silloinhan se oli vain kuluerä. Maksulliselta laturilta voi minusta vaatia jo ihan toimivuutttakin.
 
Onko joku tiedustellut LIDL asiakaspalvelusta miksi ylläpitävät sähkölatausasemia, jotka on jatkuvasti rikki? Kiertelin tänään pk-seudulla kolmella eri asemalla ja kaikki oli rikki. Kaikista ikävintä tässä on se, ettei heidän appi tiedä mitään siitä että asema on rikki.
Katsoitko laturin näytön lisäksi kWh-mittarin näyttöä? Niissä on näkynyt usein virheilmoitus muistin täyttymisestä. ABB on näitä vanhan liiton firmoja, joilta rauta sujuu, softa ei niinkään. kWh-mittarin integraatio on jäänyt puolivillaiseksi. Samoinhan ABB Terra AC laturi on saanut paljon risuja huonosta softastaan.

Eipä tosin Lidliäkään näytä kiinnostavan ongelman korjaaminen. Tavallaan ymmärrän tuon piittaamattomuuden, kun LIDLin lataus oli ilmaista - silloinhan se oli vain kuluerä. Maksulliselta laturilta voi minusta vaatia jo ihan toimivuutttakin.
Kävin tänään kokeilemassa kahta lidlin laturia. Keravalla ei toiminut mutta Korson Lidlissä toimi. Hyvin tuli 45kW teholla.
 
Tätä Virta/Helen -latausasemaa vaivaa ilmeisesti krooninen hitaus. Kesäisessä valokuvassa 44 kW vaikka auto yksin, marraskuisessa kommentissa "51 kW yksin ollessa" ja minulla viime viikolla tasan sama nopeus ainoana autona akun matalasta varauksesta ja esilämmityksestä huolimatta.

Mikä tällaisen ongelman aiheuttaa kun lataaminen ja sen aloitus muuten kuitenkin toimii moitteettomasti? Osittainen vikaantuminen vai kiinteistön infran rajoitus mutta eivät ole jaksaneet tätä ilmoittaa laturilla jonka pitäisi olla nopea?
 
Tätä Virta/Helen -latausasemaa vaivaa ilmeisesti krooninen hitaus. Kesäisessä valokuvassa 44 kW vaikka auto yksin, marraskuisessa kommentissa "51 kW yksin ollessa" ja minulla viime viikolla tasan sama nopeus ainoana autona akun matalasta varauksesta ja esilämmityksestä huolimatta.

Mikä tällaisen ongelman aiheuttaa kun lataaminen ja sen aloitus muuten kuitenkin toimii moitteettomasti? Osittainen vikaantuminen vai kiinteistön infran rajoitus mutta eivät ole jaksaneet tätä ilmoittaa laturilla jonka pitäisi olla nopea?
Noista tuon näköisistä latureista saa QR-koodilla latauskäyrän kännykkään, joka kertoo onko hidastelu auton vai laturin päässä. Kyllä se näillä säillä hidas lataus yleensä (muualla kuin ABC) auto joka rajoittaa, ja syyllinen kylmä akku.
 
Noista tuon näköisistä latureista saa QR-koodilla latauskäyrän kännykkään, joka kertoo onko hidastelu auton vai laturin päässä. Kyllä se näillä säillä hidas lataus yleensä (muualla kuin ABC) auto joka rajoittaa, ja syyllinen kylmä akku.

Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.
 
Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.
Ei tuo nyt sinällään normaali ole, mutta kun ei tiedä kuinka kauan on lämmitetty jne niin vaikea sanoa kumpi ollut syypää - auto vai laturin sähköverkko/rajoitus.

Noista kempowereista saa tosiaan aina latauksen alettua ruudulla olevasta QR-koodin kameralla lukemalla auki verkkosivun josta pääsee katsomaan esim latauskäyrää ja siellä näkyy myös tieto rajoittaako auto vai laturi latausnopeutta.
 
DSC_0424.JPG

Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.

Kyllä ne oikeasti esilämmitettynä pääsee kovaan vauhtiin. Riippuu toki automallista miten kauan menee. Tässä ulkomaanmatkalla sain vuokra-autoksi perinteisen bensakikottimen. Siinä tuotiin mittaritaululle öljyn ja moottorin lämpö, sekä 12V akun jännite (kuva).

Ihmeellistä, miksi sähköautoissa ajo-akun tila on niin suuri salaisuus. Näissä pikalatausnopeuksen kyselyissäkin auttaisi kummasti jos näytettäisiin se akun lämpö.
 
Kempowerin DC latureissa on kosketusnäyttö, sieltä saa myös saman datan näkyviin kuin qr koodista. Latauskäyrän, virran ja jännitteen ja tiedon mikä rajoittaa lataustehoa (auto, laturi, sähköverkko, jaettu teho jne)
 
Kesäisessä valokuvassa 44 kW vaikka auto yksin, marraskuisessa kommentissa "51 kW yksin ollessa" ja minulla viime viikolla tasan sama nopeus ainoana autona akun matalasta varauksesta ja esilämmityksestä huolimatta.
Kuvassa näyttäisi olevan Tesla Model 3 akun varaustasolla 78 %, jolloin teho on tuo 44 kW. Vaikkapa alla olevaa kuvaa tavaamalla selviää, että tuossa 80% kieppeillä tuo alle 50 kW latausteho on ihan tyypillinen lukema.

,
1702312917019.png



Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.
Osa tuossa valistikin yllä, mutta tarkempi ohjeistus on seuraava.

Osa 1: latauskäyrä
Selvitä autosi latauskäyrä goolettamalla "automalli charging curve". Vaikkapa "BMW i4 M50 charging curve" antaa alla olevan kuvan yhtenä hakutulokesna. Tästä selviää auton latausteho akun varaustason funktiona. Latauskäyrä on lähes kaikissa sähköautoissa jyrkästi laskeva, eli enimmäistehot saavutetaan välillä 5...30% ja viimeistään tämän jälkeen teho lähtee tasaiseen laskuun. Lähes/yli 80% varaustasossa lataus on niin hidasta, ettei sen yli kannata yleensäkään ladata.

Osa 2: Esilämmitys
Selvitä pystyykö autossasi esilämmittämään akkua ja miten tämä tapahtuu. Lähes kaikki sähköautot tarvitsevat tietyn lämpöisen akun saavuttaakseen maksimilataustehon ja tämä saadaan yleensä ainoastaan esilämmittämällä akku ennen lataustapahtumaa.

Osa 3: Latauskäyttäytyminen
Matka-ajossa tehokkain tapa tehdä matkaa on lähteä täydellä akulla liikenteeseen, ajaa se lähes tyhjäksi ja sen jälkeen latailla niin että akusta on käytössä sen "alempi puolisko". Tämä tarkoittaa jotain tilanteeseen sopivaa varaustasoväliä haarukassa noin 5...20% - 40...70%. Syy tähän löytyy ao. käyrästä. Mitä tyhjemmällä akulla ajelee, sitä nopeampia ovat lataussessiot.

Esimerkki i4:llä. Ajetaan 5...40% väliä -> Keskiteho silmämääräisesti noin 170 kW, eli 100 km energiat ladataan noin 8 minuutissa. Jos ajetaan 40...75% väliä niin keskiteho putoaa 90 kW suuruusluokkaan, eli 100km energiat ladataan noin 15 minuutissa. Todellisuuden latausajat vaihtelevat, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että matkan latauspysähdykset kannataa mahdollisuuksien mukaan ajoittaa kohtaan, jossa akku on lähes tyhjä.


1702313080874.png
 
Kuvassa näyttäisi olevan Tesla Model 3 akun varaustasolla 78 %, jolloin teho on tuo 44 kW. Vaikkapa alla olevaa kuvaa tavaamalla selviää, että tuossa 80% kieppeillä tuo alle 50 kW latausteho on ihan tyypillinen lukema.

Kiitos selkeästä ja avaavasta vastauksesta, mutta osa siitä olikin jo tiedossa (jonka kirjoitinkin viestiin, esim. akun lämmitys). Auton käyrä näyttää tältä:

1170-FastchargeCurve.png


Esilämmitin navigoimalla laturille Google Mapsin navigoinnilla hyvissä ajoin ja aloitin latauksen jostain hieman vajaa 30 % SoC:ista. Alle 50 kW tehoon olisi siis pitänyt tippua vasta 80 % varauksessa mutta minulla seilasi koko aika tuota 40-50 kW väliä ja päädyin viettämään laturilla 40 minuuttia.
 
Ei ole kuulunut valituksia että joulunaikaan olisi kovasti latausruuhkia. Onhan niitä latureita isketty maahan valtava määrä vuoden aikana, joten ei varsinaisesti yllätä.

Suurinta itkua ja hammasten kiristystä näyttää aiheuttaneen somessa se, että yksi ABC-latausasema on nostanut hintojaan peräti +4c/kWh! :rolleyes:
 
Ei ole kuulunut valituksia että joulunaikaan olisi kovasti latausruuhkia. Onhan niitä latureita isketty maahan valtava määrä vuoden aikana, joten ei varsinaisesti yllätä.

Suurinta itkua ja hammasten kiristystä näyttää aiheuttaneen somessa se, että yksi ABC-latausasema on nostanut hintojaan peräti +4c/kWh! :rolleyes:
+4c/kWh vastaa 20kWh/100km kulutuksella samaa kuin bensan/dieselin hinnan nousu 13.3snt/litra jos kulutus on 6l/100km.

Onko tuo nyt paljon vai vähän riippuu katsantokannasta. Ei se ihan mitättömästi ole.
 
Hauska ois tietää miten kannattavaa/kannattamatonta bisnestä tuo pikalatauksen tarjoaminen. Jotkut sanoo että täysin hyväntekeväisyyttä ja raha tehdään sillä kun asiakas saadaan syömään ja juomaan.

Toisaalta tämän vuoden pörssisähkön keskiarvo on alle 7senttiä/kwh. Siihen siirtoa päälle vaikka reilut 8senttiä. Sähkön kokonaiskulut 15c/kWh. Toki isoissa liittymissä on suuret kk-maksutkin?
Myös itse latureiden saaminen tontille maksaa rahaa, mutta eikös niillekkin ole myönnetty tukieuroja?
Taitaa pikalatauksien nousevat hinnat johtua vain liian vähäisestä tarjonnasta ja kilpailun puutteesta. Latureita on edelleen niin vähän että kilpailua syntyisi. Lataaja kyllä löytyy oli se hinta 30 tai 50senttiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa nyt ainakin ajatella asia niin, että aika hasardia bisnestä on jos pörssisähköllä menee. Toki jos hinnoittelu seuraa tuota tai on kassavarantoja niin mikäs siinä, mutta eiköhän siellä suurimmalla osalla sähkö ole etukäteen ostettu hintaan x ja sitä myydään bisnesrakenteen mukaisella katteella.
 
Kannattaa nyt ainakin ajatella asia niin, että aika hasardia bisnestä on jos pörssisähköllä menee. Toki jos hinnoittelu seuraa tuota tai on kassavarantoja niin mikäs siinä, mutta eiköhän siellä suurimmalla osalla sähkö ole etukäteen ostettu hintaan x ja sitä myydään bisnesrakenteen mukaisella katteella.
Tämäkin oisi kiinnostava tietää, miten pitkillä soppareilla sähköä ostavat. Taitaa Teslan supereilla hinnat päivittyä nopeiten.
 
Hauska ois tietää miten kannattavaa/kannattamatonta bisnestä tuo pikalatauksen tarjoaminen. Jotkut sanoo että täysin hyväntekeväisyyttä ja raha tehdään sillä kun asiakas saadaan syömään ja juomaan.

Toisaalta tämän vuoden pörssisähkön keskiarvo on alle 7senttiä/kwh. Siihen siirtoa päälle vaikka reilut 8senttiä. Sähkön kokonaiskulut 15c/kWh. Toki isoissa liittymissä on suuret kk-maksutkin?
Myös itse latureiden saaminen tontille maksaa rahaa, mutta eikös niillekkin ole myönnetty tukieuroja?
Taitaa pikalatauksien nousevat hinnat johtua vain liian vähäisestä tarjonnasta ja kilpailun puutteesta. Latureita on edelleen niin vähän että kilpailua syntyisi. Lataaja kyllä löytyy oli se hinta 30 tai 50senttiä.
Saahan niihin latureihin tukea. Mutta on ne kalliita vekottomia silti, vaikka valtio kustantaakin niistä 20-30% jos onnistuu saamaan infratukea: Liikenteen infratuki | Energiavirasto Sieltä voi haarukoida voittaneiden tarjousten kokonaiskustannuksista. Jos neljän kahvan 100kW latauskenttä menee 100k€ hintaan, sitä voi laskeskella montako kWh:ta sähköä myydä sillä 20c/kWh katteella että saa edes laturin kustannukset kerättyä.

Seuraavaksi voit käydä vapaavalintaisen laturin luona katsomassa sen kWh-mittarien lukemat (kempowereistä löytyy mustista laatikoista lataustolpan takana), ja katsoa ollaanko edes lähelläkään tuon laskutoimituksen lukua.
 
Pakko sanoa että on tämä tehty nykyään aivan naurettavan helpoksi ainakin eteläisessä Suomessa. Pikalatureita löytyy joka puolelta ja ainakin minä pidän kohtuu hintana tätä abc- ja k-hintaista verkostoa. Tiedä sitten onko vaan ollut tosi hyvä tuuri kun aina on niitä paikkoja vapaana vaikka olisi kuinka ruuhka-aika, eikä juurikaan hankaluuksia sen itse latauksen kanssa. Jouluaaton aattona oli Lahdessa Karisman k-latauksessa citymarketissa ensimmäistä kertaa ongelmaa mutta latasi siltikin minulla reilussa vartissa 50% johon olin enemmän kuin tyytyväinen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 674
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom