Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
K-latauksella on paljon Siementimen vehkeitä. Sama firma joka on valmistanut mm. OL3 hajoilevan turbiinin.
Et taida olla ihan välkyimpiä. Vinkki: yhteys on ja se alkaa S:llä ja loppuu s:ään.Viitsitkö avata vähän tuota aasinsiltaa vesihöyryn ja pikalatauksen välillä?
Puhutaan kuitenkin satoja tuhansia ihmisiä suoraan työllistävästä monialayrityksestä mikä sekin on aika vaatimattomasti sanottu.
e. Tai annetaan vaan olla koska yhteyttä ei ole.
Akku vasta lämpeämässä ja oli lämmin kun pääsit kilpailijalle? Eihän tuossa minuuttihinnassa sinänsä ole mitään vikaa kun se kerrotaan etukäteen.Tuli tässä Helenillä ladatessa taas mieleen, että oliko näihin minuuttihinnoitteluihin joku viranomainen puuttunut tai puuttumassa? Helenillä tosiaan 50 kW pömpeli ja se oli minuuttihinnoiteltu. Laskeskelin sitten että hinta per kWh jäisi ihan kohtuulliseksi. Kuitenkin totuus oli se, että tolppa antoi sähköä vain 17 kW teholla, joten hinta per kWh samalla kolminkertaistui. Itse kutsuisin tuota jo jonkin sortin huijaamiseksi, kun laskutetaan ajasta, mutta kuitenkin asiakkaalle annetaan tavaraa vain kolmasosa sitä mitä on luvattu.
20 minuuttia tuota kerkesin kattella ja ajelin sitten kilpailijan tolpalle, joka antoikin sitten täydet 50 kW, eli selkeästi oli tolppa joka rajoitti lataamista, eikä auto.
Akku vasta lämpeämässä ja oli lämmin kun pääsit kilpailijalle? Eihän tuossa minuuttihinnassa sinänsä ole mitään vikaa kun se kerrotaan etukäteen.
En usko että se akku viidessä minuutissa niin merkittävästi lämpenee, että se nostaisi lataustehon tosta noin vaan kolminkertaiseksi. Ja jos akun lämpötilasta olisi kiinni, niin tuo Helenin tolpan latauskäyrä olisi ollut noususuhteinen. Ei ollut, vaan se antoi koko ajan tasaisesti se 17 kW. Ja samaten kun laitoin toiselle tolpalle kiinni, niin siitä tuli heti alusta saakka tasainen 49,6 kW.
Ja minuuttihinnassa on juurikin se vika, että et tiedä lainkaan paljonko sähköstä maksat, jos et tiedä ennakkoon millä teholla tolppa lataa. Näin ollen asiakkaana pitäisi pystyä luottamaan siihen, että jos tolppa lupaa 50 kW, niin silloin siitä saa 50 kW, jolloin pystyt arvioimaan ennakkoon paljonko sähköstä maksat. Täytyy nyt muistaa, että lataustapahtumassa asiakas ei osta minuutteja, vaan kilowattitunteja. Joudut siis ostamaan sähköä täysin sokkona tietämättä paljonko se maksaa.
Esim. K-Latauksen kWh-hintaisilla latausasemilla kai yleisesti on että tietyn munimisajan jälkeen alkaa juosta minuuttihinta. AC-latauspaikoilla se ehkä oli jonkun tunnin jälkeen tms., DC-pikalatauspaikoilla jo aiemmin. Pysäköintihalleissa yms. on lisäksi toki se että niissä alkaa muutenkin juosta pysäköintimaksu tunnin tms. jälkeen.Niin siis tämä minuuttihinnoitteluhan on suoraa seurausta ihmisten itsekkyydestä (kusipäisyydestä). Eli siitä, että jengi jättää autonsa seisomaan tuntikausiksi latauspaikoille, vaikka nykyteknologian kautta jokaikinen sähköautoilija tietää tasan tarkkaan milloin auto on latautunut. Ja sen voisi siirtää pois, jotta myös muut saisivat ladata autojaan. Mutta kun MinäMinää ei kiinnosta muu kuin OmaNapa.
Itse pidän minuuttihinnoittelua tehokkaana tapana saada keskivertoinen möhömahainen *elle siirtämään autonsa sivuun eikä seisottaa sitä latauksessa vaikka auto olisi ollut ajovalmiina parhaimmillaan tunteja aiemmin.
Jos latausnopeus ei miellytä niin muodostuvaa kokonaishintaa voi protestoida ajamalla muualle tai lataamalla aivan minimimäärä jotta pääsee määränpäähän. Tää on tulevaisuutta, hyvine ja huonoine puolineen joista ihmisten mittaamaton itsekkyys on yksi pahimmista.
Näinhän se on. Mainittakoon vielä miljoonannen kerran että tietyillä minuuttihintaisilla 22kW AC-asiointilatausasemilla pääsen n. 6,4 c/kWh lataushintoihin (todellinen laskusta katsottu esimerkki, ei teoreettinen). Se on tarpeeksi hyvä syy suosia niitä, kun kWh-hintaisissa 11-22kW AC-asiointilatausasemissa hinta on halvimmillaan n. 16-22 c/kWh, monesti vieläkin kalliimpaa (30-35 c/kWh jne.).Minuuttihintainen vaan saattaa olla monesti halvempi, vaikka se minuuttihinta vaikuttaisi kovalta. Toisaalta en minuuttihintaista lähtisi käyttämään kuin ionityllä ja ehkä rechargella jos mahdollisuus ja tarve olisi. Muilla menee liian lottoarvonnaksi paljonko sitä sähköä oikeasti saa (ja mihin hintaan).
Toki saattaa olla, mutta sitten toisaalta monestakin syystä voikin olla, että auto lataantuukin kovin pienellä teholla joka nostaa hinnan pilviin. Toki sitten voi heti minuutin jälkeen katkaista latauksen jos näyttää ettei tehot nouse kuten pitäisi. Mutta kWh perustaisella maksulla ei ole niin väliä kuinka nopeaa lataus on kun hinta on kuitenkin sama ja tiedossa etukäteen.Minuuttihintainen vaan saattaa olla monesti halvempi, vaikka se minuuttihinta vaikuttaisi kovalta. Toisaalta en minuuttihintaista lähtisi käyttämään kuin ionityllä ja ehkä rechargella jos mahdollisuus ja tarve olisi. Muilla menee liian lottoarvonnaksi paljonko sitä sähköä oikeasti saa (ja mihin hintaan).
Näyttää siltä että itsekin joutuu Forssassa tänään lataamaan hiukan. Vaihtoehtoina K, S ja virta. 33/35/45c. Toivottavasti Citymarketista saa kahvia.Taitaa olla tässäkin ABC määräävässä asemassa, sillä heillä on laajin latausverkosto ja stabiilit hinnat määrittävät tason muille (ei ruuhkamaksuja yms.). Suomalaiset kun ovat vain porukkaa, jotka menevät sinne, mistä halvimmalla saa. Ei edes herätä ihmetystä, että mies Kurikasta on valmis käyttämään kymmenen minuuttia enemmän aikaa ladatakseen autoa hinnalla 0,35e/kWh vs 0,59e/kWh (hatusta heitetty vertailuluku), vaikka otetaan huomioon että viereiseltä latauskentältä saa suuremman lataustehon vrt. ABC.
Onko joku tiedustellut LIDL asiakaspalvelusta miksi ylläpitävät sähkölatausasemia, jotka on jatkuvasti rikki? Kiertelin tänään pk-seudulla kolmella eri asemalla ja kaikki oli rikki. Kaikista ikävintä tässä on se, ettei heidän appi tiedä mitään siitä että asema on rikki.
Kunnioitettavaa sinnikkyyttä Tuollainen yksittäinen laturi on kyllä tänä päivänä aika luotaantyöntävä konsepti toimiessaankin, jos oikeasti tarvitsee latausta. Homman sitten vielä kruunaa se, että toisen latauksen pystyy vahingossa/tahallaan lopettamaan.Onko joku tiedustellut LIDL asiakaspalvelusta miksi ylläpitävät sähkölatausasemia, jotka on jatkuvasti rikki? Kiertelin tänään pk-seudulla kolmella eri asemalla ja kaikki oli rikki. Kaikista ikävintä tässä on se, ettei heidän appi tiedä mitään siitä että asema on rikki.
Kävinpä vielä neljännellä laturilla Lidlillä ja oli sekin rikki.
Uutisessa haastateltiin jotain Lidlin ukkoa joka totesi että varaosien saaminen tökkii.Haiskahtaa siltä, että ottivat jotkut tukirahat taskuun samalla kun saivat päästöjään alas (profit profit profit) ja nyt ei ole enää niin väliä toimiiko ne vai ei.
Katsoitko laturin näytön lisäksi kWh-mittarin näyttöä? Niissä on näkynyt usein virheilmoitus muistin täyttymisestä. ABB on näitä vanhan liiton firmoja, joilta rauta sujuu, softa ei niinkään. kWh-mittarin integraatio on jäänyt puolivillaiseksi. Samoinhan ABB Terra AC laturi on saanut paljon risuja huonosta softastaan.Kävinpä vielä neljännellä laturilla Lidlillä ja oli sekin rikki. Pakkohan tämän on olla joku yleisempi vika, osassa tosin luki perinteinen teksti näytössä "Toimintahäiriö ilmoitettu eteenpäin tjsp". Ehkäpä isoin ongelma näissä on se, että vaikka pömpeli ilmoittaa vian olevan tiedossa applikaatio näyttää silti laturin olevan toimintakuntoinen.
Onko joku tiedustellut LIDL asiakaspalvelusta miksi ylläpitävät sähkölatausasemia, jotka on jatkuvasti rikki? Kiertelin tänään pk-seudulla kolmella eri asemalla ja kaikki oli rikki. Kaikista ikävintä tässä on se, ettei heidän appi tiedä mitään siitä että asema on rikki.
Kävin tänään kokeilemassa kahta lidlin laturia. Keravalla ei toiminut mutta Korson Lidlissä toimi. Hyvin tuli 45kW teholla.Katsoitko laturin näytön lisäksi kWh-mittarin näyttöä? Niissä on näkynyt usein virheilmoitus muistin täyttymisestä. ABB on näitä vanhan liiton firmoja, joilta rauta sujuu, softa ei niinkään. kWh-mittarin integraatio on jäänyt puolivillaiseksi. Samoinhan ABB Terra AC laturi on saanut paljon risuja huonosta softastaan.
Eipä tosin Lidliäkään näytä kiinnostavan ongelman korjaaminen. Tavallaan ymmärrän tuon piittaamattomuuden, kun LIDLin lataus oli ilmaista - silloinhan se oli vain kuluerä. Maksulliselta laturilta voi minusta vaatia jo ihan toimivuutttakin.
Noista tuon näköisistä latureista saa QR-koodilla latauskäyrän kännykkään, joka kertoo onko hidastelu auton vai laturin päässä. Kyllä se näillä säillä hidas lataus yleensä (muualla kuin ABC) auto joka rajoittaa, ja syyllinen kylmä akku.Tätä Virta/Helen -latausasemaa vaivaa ilmeisesti krooninen hitaus. Kesäisessä valokuvassa 44 kW vaikka auto yksin, marraskuisessa kommentissa "51 kW yksin ollessa" ja minulla viime viikolla tasan sama nopeus ainoana autona akun matalasta varauksesta ja esilämmityksestä huolimatta.
Mikä tällaisen ongelman aiheuttaa kun lataaminen ja sen aloitus muuten kuitenkin toimii moitteettomasti? Osittainen vikaantuminen vai kiinteistön infran rajoitus mutta eivät ole jaksaneet tätä ilmoittaa laturilla jonka pitäisi olla nopea?
Noista tuon näköisistä latureista saa QR-koodilla latauskäyrän kännykkään, joka kertoo onko hidastelu auton vai laturin päässä. Kyllä se näillä säillä hidas lataus yleensä (muualla kuin ABC) auto joka rajoittaa, ja syyllinen kylmä akku.
Ei tuo nyt sinällään normaali ole, mutta kun ei tiedä kuinka kauan on lämmitetty jne niin vaikea sanoa kumpi ollut syypää - auto vai laturin sähköverkko/rajoitus.Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.
Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.
Kuvassa näyttäisi olevan Tesla Model 3 akun varaustasolla 78 %, jolloin teho on tuo 44 kW. Vaikkapa alla olevaa kuvaa tavaamalla selviää, että tuossa 80% kieppeillä tuo alle 50 kW latausteho on ihan tyypillinen lukema.Kesäisessä valokuvassa 44 kW vaikka auto yksin, marraskuisessa kommentissa "51 kW yksin ollessa" ja minulla viime viikolla tasan sama nopeus ainoana autona akun matalasta varauksesta ja esilämmityksestä huolimatta.
Osa tuossa valistikin yllä, mutta tarkempi ohjeistus on seuraava.Kiitos, en tiennytkään. Jos tuo on normaali nopeus pienellä pakkasella esilämmityksestä huolimatta niin ei kyllä rohkaise ajamaan kovin pitkiä siirtymiä talvella näin uutena sähköautoilijana.
Kuvassa näyttäisi olevan Tesla Model 3 akun varaustasolla 78 %, jolloin teho on tuo 44 kW. Vaikkapa alla olevaa kuvaa tavaamalla selviää, että tuossa 80% kieppeillä tuo alle 50 kW latausteho on ihan tyypillinen lukema.
+4c/kWh vastaa 20kWh/100km kulutuksella samaa kuin bensan/dieselin hinnan nousu 13.3snt/litra jos kulutus on 6l/100km.Ei ole kuulunut valituksia että joulunaikaan olisi kovasti latausruuhkia. Onhan niitä latureita isketty maahan valtava määrä vuoden aikana, joten ei varsinaisesti yllätä.
Suurinta itkua ja hammasten kiristystä näyttää aiheuttaneen somessa se, että yksi ABC-latausasema on nostanut hintojaan peräti +4c/kWh!
Aika vähän tuosta on tietoa. Rechargella ei kauhean vahvasti mene: Recharge Finland Oy - taloustiedot, Y-tunnus ja päättäjät - Finder.fiHauska ois tietää miten kannattavaa/kannattamatonta bisnestä tuo pikalatauksen tarjoaminen.
Tämäkin oisi kiinnostava tietää, miten pitkillä soppareilla sähköä ostavat. Taitaa Teslan supereilla hinnat päivittyä nopeiten.Kannattaa nyt ainakin ajatella asia niin, että aika hasardia bisnestä on jos pörssisähköllä menee. Toki jos hinnoittelu seuraa tuota tai on kassavarantoja niin mikäs siinä, mutta eiköhän siellä suurimmalla osalla sähkö ole etukäteen ostettu hintaan x ja sitä myydään bisnesrakenteen mukaisella katteella.
Tottakai ne päivittyy. Sehän on Tesla, kaikki toimii superisti ja nopeitten. Toivottavasti muut yritykset edes yrittävät päästä samaan suorittamisen tasoon kuin Tesla.Tämäkin oisi kiinnostava tietää, miten pitkillä soppareilla sähköä ostavat. Taitaa Teslan supereilla hinnat päivittyä nopeiten.
Saahan niihin latureihin tukea. Mutta on ne kalliita vekottomia silti, vaikka valtio kustantaakin niistä 20-30% jos onnistuu saamaan infratukea: Liikenteen infratuki | Energiavirasto Sieltä voi haarukoida voittaneiden tarjousten kokonaiskustannuksista. Jos neljän kahvan 100kW latauskenttä menee 100k€ hintaan, sitä voi laskeskella montako kWh:ta sähköä myydä sillä 20c/kWh katteella että saa edes laturin kustannukset kerättyä.Hauska ois tietää miten kannattavaa/kannattamatonta bisnestä tuo pikalatauksen tarjoaminen. Jotkut sanoo että täysin hyväntekeväisyyttä ja raha tehdään sillä kun asiakas saadaan syömään ja juomaan.
Toisaalta tämän vuoden pörssisähkön keskiarvo on alle 7senttiä/kwh. Siihen siirtoa päälle vaikka reilut 8senttiä. Sähkön kokonaiskulut 15c/kWh. Toki isoissa liittymissä on suuret kk-maksutkin?
Myös itse latureiden saaminen tontille maksaa rahaa, mutta eikös niillekkin ole myönnetty tukieuroja?
Taitaa pikalatauksien nousevat hinnat johtua vain liian vähäisestä tarjonnasta ja kilpailun puutteesta. Latureita on edelleen niin vähän että kilpailua syntyisi. Lataaja kyllä löytyy oli se hinta 30 tai 50senttiä.