Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Suomalaisen tytäryhtiön tekemät tappiot ei konsernissa sinänsä kerro tuloksentekokyvystä juuri mitään. Verosuunnittelun takia Suomessa ei kannata kirjata voittoa. En silti epäile etteikö tuo bisnes ainakin aluksi olisi tappiollista.
Rechargen hinnoittelu poikkeaa niin paljon kaikista muista etten kauheasti ihmettele jos ei kauppa käy. Omalla perstuntumalla pääkaupunkiseudulla kaikki muut täynnä paitsi nämä, jotka yleensä tyhjiä tai lähes tyhjiä. 30-40% muita korkeammat hinnat eivät vetoa ämpärikansaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on kyllä vaikea ymmärtää tuota Rechargen hinnoittelua. Alle 40c hinnalla todennäköisesti moninkertaistaisivat käyttäjämäärät nykyiseen verrattuna ja silti katetta suhteessa sähkön ostohintaan olisi reilusti.
 
Vähän on kyllä vaikea ymmärtää tuota Rechargen hinnoittelua. Alle 40c hinnalla todennäköisesti moninkertaistaisivat käyttäjämäärät nykyiseen verrattuna ja silti katetta suhteessa sähkön ostohintaan olisi reilusti.
Joulun paluuliikenteessä oli tästä hyvä esimerkki. Eräät Teslan superit oli lähes jatkuvasti täynnä lounastauon aikana (8/8) ja samalla kentällä olleilla Rechargeilla vieraili lyhyesti yksi Audi ja yksi Hyundai.
 
Joulun paluuliikenteessä oli tästä hyvä esimerkki. Eräät Teslan superit oli lähes jatkuvasti täynnä lounastauon aikana (8/8) ja samalla kentällä olleilla Rechargeilla vieraili lyhyesti yksi Audi ja yksi Hyundai.
Tosin taitaa Teslan latureiden helppous ja teho vetää puoleensa muutoinkin. Jyväskylässä pysähtyessä oli Keljon supereilla täysi kenttä, kun saavuttiin paikalle. Itse laitoin auton 20m päässä olevaan saman hintaiseen ja tyhjään 150kw K-Lataukseen. Tuossa parissa minuutissa oli jo 3 auton jono ilmestynyt Teslan latureille.

Hetken ihmeteltiin että todellako ne aikoo jonottaa, ja näin todella kävi. Eihän tuo taida latauskäyrän puolesta kuin hukata aikaa vaikka aluksi nopeampaa tuleekin, ellei joku satu änkeämään samalle K-Laturille. Kenttä oli kuitenkin tyhjä, joten todennäköistä tämä ei kyllä ollut.
 
Tosin taitaa Teslan latureiden helppous ja teho vetää puoleensa muutoinkin.
Ei kai ne ole helppoja kuin Tesloille? Olen ainakin antanut itseni ymmärtää, että appien kanssa pitää pelleillä jos lataa jotain muuta ja jääkö tehotkin alhaisemmaksi (+200 tehot ainoastaan Tesloille?)
 
Ei kai ne ole helppoja kuin Tesloille? Olen ainakin antanut itseni ymmärtää, että appien kanssa pitää pelleillä jos lataa jotain muuta ja jääkö tehotkin alhaisemmaksi (+200 tehot ainoastaan Tesloille?)
Tämä taitaa olla totta. Tesloja niillä eniten näkyykin.
 
Tämä taitaa olla totta. Tesloja niillä eniten näkyykin.
Jeps. Olin jostain lueskelevani, että myös hinnat ovat kalliimmat ei-tesloille. Tuskin nyt Recharge tasoa, mutta luultavasti kuitenkin sellaiset ettei jonotteluhimoa luulisi kauheasti olevan. Teslan omistajana soisin, että asiat pysyvätkin näin.
 
Kylmät kelit aiheuttivat hieman muutosta omaan mielipiteeseen julkisen latausverkon saaavutettavuudesta ja käytettävyydestä. Juuri kylmillä keleillä oli viime viikonloppuna kaksi reissua Tampereelta, toinen Vantaalle ja toinen Hämeenlinnaan. Ilmeisesti kylmät kelit saa massat liikkeelle latureille; Lauantaiaamuna Jumbon kaikki 24 pikalaturia oli täynnä, ja jonoakin oli (taitaa tosin olla normitilanne siellä?).

Sunnuntaina Hämeenlinnassa ajattelin kerrankin testata Ionityä. Kuudesta pöntöstä neljässä luki näytössä että laturi ei ole käytössä, lopuilla en saanut latausta käynnistymään ollenkaan (auton latausportti vilkutti vaan punaista). Läheisen Lidlin tolppa ei myöskään toiminut, Tiiriön ABC:llä oli kuusi autoa jonossa, ja Akaan ABC:llä myöskin ihan täyttä. Vasta Pirkanhovin latureilla oli tilaa. Onneksi oli kapasiteettiä varalla, mutta ei tuo ihan yksinkertaista ole verrattuna kesään.
 
Onkos kotimaan laatureille tullut mitään selkeitä ohjeistuksia miten ja missä jonotetaan?

Ei tuo jonottaminenkaan niin paha aina olisi mutta jos se menee siihen että häröpallossa kyttäillään kuka ehtii ensin vapaantuvaan paikkaan niin se on ikävää. Sellainen jonotuskaista olisi hyvä että voi tuoda auton siihen ja käydä vaikka kusella kun odottaa omaa vuoroa.
 
Taitaa aika harvan huoltiksen pihalla olla ylimääräistä tilaa jonotuskaistaa varten, valitettavasti. Sama syy miksi läpiajettavia latureitakin on niin vähän.

Minä palkkaisin niiden muutamien viikonlopun ruuhkaisten iltapäivätuntien ajaksi asiakaspalveljian hoitamaan jonotuksen ja auttamaan latausappien sun muiden ongelmien kanssa.
 
Suomen ensimmäinen Tesla V4 Supercharger testissä:




+ Toimii muillakin kuin Tesloilla
+ Pidempi kaapeli
+ Korttimaksumahdollisuus tulevaisuudessa

- Kaapeli on paksu ja jäykkä, varsinkin kovalla pakkasella täytyy kaksin käsin vääntää autoon kiinni
- Kahva ei pysy kunnolla laturissa, kaapelit makaa usein maassa
- Kahvan napit tuntuu olevan helposti rikki
 
+ Toimii muillakin kuin Tesloilla
+ Pidempi kaapeli
+ Korttimaksumahdollisuus tulevaisuudessa

Epäilen vahvasti, että Tesla olisi koskaan tuonut korttimaksua vapaaehtoisesti latureille, vaan se tuotiin koska EU sääti asiasta pakottavan asetuksen.

- Kaapeli on paksu ja jäykkä, varsinkin kovalla pakkasella täytyy kaksin käsin vääntää autoon kiinni
- Kahva ei pysy kunnolla laturissa, kaapelit makaa usein maassa
- Kahvan napit tuntuu olevan helposti rikki

Jotenkin tässä tulee fiilis, että tämä on aika tyypillistä Teslaa. Lähdetään korjaamaan asiaa mikä ei ole rikki sen sijaan, että korjattaisiin vain ne asiat mitkä ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Mutta onhan noissa supereissa hyvääkin, jos nyt vaikka siitä lähtee että kapasiteettia ilmeisesti on yleensä aika hyvin ja Teslojen lataaminen sujuu vain tökkäämällä letku kiinni autoon ilman appiviidakkoa ja säätöä.
 
Tuosta vääntämisestä tuli mieleen, että taitaa ccs2 möhköliitin olla parempi kuin Teslan oma noissa pakkaskeleissä jos johto jäykkyyden takia vaatii voimaa tuossa autoon liittämisessä.

Johdon pidennys oli selvästi tarpeen koska kyllä tuo varmasti nyt on selkeästi helpompi kytkeä myös ei-teslaan. Toki jossain -10 ja kylmemmässä saattaa olla silti osittain haastavaa.
 
Eiköhän tuolla Teslan uusimmallakin asemalla ole tullut viesti rakentajille että niin halvalla kuin mahdollista. Halpuutusta, pirkkaa.

- Kahva ei pysy kunnolla laturissa, kaapelit makaa usein maassa
- Kahvan napit tuntuu olevan helposti rikki.

Lainasin @Sampsa vaikka en lainannut.
 
Eiköhän tuolla Teslan uusimmallakin asemalla ole tullut viesti rakentajille että niin halvalla kuin mahdollista. Halpuutusta, pirkkaa.

- Kahva ei pysy kunnolla laturissa, kaapelit makaa usein maassa
- Kahvan napit tuntuu olevan helposti rikki.

Lainasin @Sampsa vaikka en lainannut.
Noh V3t on silti edelleen yksiä toimivampia pömpeleitä. Eipä noissakaan tarvitse kuin kiinnitys nyt korjata niin homma taas rokkaa.

Varmasti korjattu jo kun aloittavat muiden EU tiettyjen kenttien rakentamisen tässä keväällä.
 
Noihin V4-latureiden ongelmakohtiin on ilmeisesti tulossa korjausta:

 
No pakkohan niihin on tulla jos ne noin paskoja on.
Ei sulla hirveesti taida muistakaan olla kokemusta jos tämä yksittäinen kenttä on niin ongelmallinen.

Kannattaa käydä vaikka K:n tai Virran latureille katsomassa kaapelihallintaa
 
Sinänsä kuten sampsan videolla Juha totesi, niin ei monen sentin korjaus tuo lukitusklipsin vaihto parempaan. Kaapelin jäykkyyttä en usko muutettavan ja napin toimimattomuus voi olla ihan seuraus maassa makuuttamisesta (joka korjaantuu riittävästi samalla).

Ihan suttahan noin v4t ovat tosiaan Norjassa olleet ja sieltä varmasti palaute on kuultu.
 
Taitaa aika harvan huoltiksen pihalla olla ylimääräistä tilaa jonotuskaistaa varten, valitettavasti. Sama syy miksi läpiajettavia latureitakin on niin vähän.

Minä palkkaisin niiden muutamien viikonlopun ruuhkaisten iltapäivätuntien ajaksi asiakaspalveljian hoitamaan jonotuksen ja auttamaan latausappien sun muiden ongelmien kanssa.
Heinolan ABC:llä on jonotuskaista latureille. Ei ole itse tarvinnut testata jonotusta tuolla, mutta vaikuttaa hyvältä idealta häröpalloon jonotteluun verrattuna.
 
Heinolan ABC:llä on jonotuskaista latureille. Ei ole itse tarvinnut testata jonotusta tuolla, mutta vaikuttaa hyvältä idealta häröpalloon jonotteluun verrattuna.

Miten tuo jono toimii? Joutuuko jonottaja kuitenkin käytännössä istumaan autossa koko jonotuksen ajan?
 
IONITY laskee hintoja:
IMG_5217.jpeg
 
En oo koskaan käyny Lidliläisillä, ei niitä juurikaan reitin varrelle ole sattunut, mutta ryhmän toimivuusraportit ei paljoa anna luottamusta.

Kuka ne Lidlin paskakasat on koonnut, ABB?
 

Sitähän pääsisi aggregaatin kanssa sähköautollakin melkoisen pitkälle kun olisi vain peräkoukku autossa ja pistäisi peräkärryyn aggregaatin ja tynnyrin löpöä kyytiin.

Sitä en tiedä miten sähköauton ohjelmistoa pitäisi tuunata, että autolla voisi ajaa latauksen aikana. Todennäköisesti auto on vakiona ohjelmoitu niin, ettei se hievahda senttiäkään jos laturin pistoke on kytketty ettei kukaan toope lähde ajamaan vahingossa kun auto on laturinjohdolla kiinni laturissa. Mahdollisesti jo latauspistokkeen kannen avaaminen aktivoi sen liikkumisen eston.

Sitä en tiedä miten kissalan pojat ja tulli suhtautuisi autoon, jonka peräkärryssä nakuttaa diesel-aggregaatti, jossa on polttoöljyt tankissa ja jolla ladataan liikkuvaa autoa. Ei käy kateeksi niitä poliiseja jotka sitä joutuisivat tien päällä pähkäilemään. Itse jos olisin poliisi, niin viimeiseen saakka kyllä yrittäisin olla ottamatta näytettä aggregaatin polttoaineesta, kun liikaa pohdittavaa kun olisikin punaista tankissa. Verotettua dieseliä käytettäessä mitään ongelmaa ei olisi tietenkään.
 
Sitä en tiedä miten kissalan pojat ja tulli suhtautuisi autoon, jonka peräkärryssä nakuttaa diesel-aggregaatti, jossa on polttoöljyt tankissa ja jolla ladataan liikkuvaa autoa. Ei käy kateeksi niitä poliiseja jotka sitä joutuisivat tien päällä pähkäilemään. Itse jos olisin poliisi, niin viimeiseen saakka kyllä yrittäisin olla ottamatta näytettä aggregaatin polttoaineesta, kun liikaa pohdittavaa kun olisikin punaista tankissa. Verotettua dieseliä käytettäessä mitään ongelmaa ei olisi tietenkään.
Jotenkin veikkaan, että vauhdissa ladattaessa se laskettaisiin liikennepolttoaineeksi ja sais rapsut. Parkissa taasen ei luulisi olevan mitään väliä, millä se sähkö on tehty.
 

Sitähän pääsisi aggregaatin kanssa sähköautollakin melkoisen pitkälle kun olisi vain peräkoukku autossa ja pistäisi peräkärryyn aggregaatin ja tynnyrin löpöä kyytiin.

Sitä en tiedä miten sähköauton ohjelmistoa pitäisi tuunata, että autolla voisi ajaa latauksen aikana. Todennäköisesti auto on vakiona ohjelmoitu niin, ettei se hievahda senttiäkään jos laturin pistoke on kytketty ettei kukaan toope lähde ajamaan vahingossa kun auto on laturinjohdolla kiinni laturissa. Mahdollisesti jo latauspistokkeen kannen avaaminen aktivoi sen liikkumisen eston.

Sitä en tiedä miten kissalan pojat ja tulli suhtautuisi autoon, jonka peräkärryssä nakuttaa diesel-aggregaatti, jossa on polttoöljyt tankissa ja jolla ladataan liikkuvaa autoa. Ei käy kateeksi niitä poliiseja jotka sitä joutuisivat tien päällä pähkäilemään. Itse jos olisin poliisi, niin viimeiseen saakka kyllä yrittäisin olla ottamatta näytettä aggregaatin polttoaineesta, kun liikaa pohdittavaa kun olisikin punaista tankissa. Verotettua dieseliä käytettäessä mitään ongelmaa ei olisi tietenkään.
Mitä sitä suotta peräkärryä kun voi suoraan koukkuun laittaa. :D
 
Sitä en tiedä miten sähköauton ohjelmistoa pitäisi tuunata, että autolla voisi ajaa latauksen aikana. Todennäköisesti auto on vakiona ohjelmoitu niin, ettei se hievahda senttiäkään jos laturin pistoke on kytketty ettei kukaan toope lähde ajamaan vahingossa kun auto on laturinjohdolla kiinni laturissa. Mahdollisesti jo latauspistokkeen kannen avaaminen aktivoi sen liikkumisen eston.
Tähänhän on helppo ratkaisu. Ostaa sähköauton, jossa on aurinkopaneelit ja kärryssä onkin agregaatin perässä reilutehoinen valonheitin suunnattuna auton paneeleihin :D

Voi tosin olla että kun keksitään miten grafeenista tehdään vieteri, niin akut voidaan unohtaa ja pyöritetään vaan vieteriin kierroksia kotona ja sen avulla ajellaan 5000km ennen seuraavaa vetoa.
 
En ole juurikaan julkisia käyttänyt ja kerran joutunut vaan jonottamaan. Silloin ajoin auton parkkiin ja menin sisälle kun appi näytti, että paikka vapaa 15min jälkeen niin kiiren vilkkaa auto siihen. Kun lähdin niin siihen tuli suoraan joku, eli sisällä odottelija olisi saanut jatkaa taas odottelua.

Jotta jos on paljon ruuhkaa latauspaikalla niin miten näihin kuuluisi jonottaa? Arvatenkin hiihtolomalla jonotuksia tulossa... Suomalaiset alkaa varmaan keräämään automaagisesti jonoa johonkin kohtaan eikä asiasta tule mitään ongelmia? Usein vaan noita ei ole suunniteltu niin, että jossain olisi paikka jonottaa latauspisteelle? Ehkä tälläisiä alkaa tulla jos alkaa olla enempi sääntö kuin poikkeus ettei pääse suoraan laturille.
 
Jotta jos on paljon ruuhkaa latauspaikalla niin miten näihin kuuluisi jonottaa? Arvatenkin hiihtolomalla jonotuksia tulossa... Suomalaiset alkaa varmaan keräämään automaagisesti jonoa johonkin kohtaan eikä asiasta tule mitään ongelmia? Usein vaan noita ei ole suunniteltu niin, että jossain olisi paikka jonottaa latauspisteelle? Ehkä tälläisiä alkaa tulla jos alkaa olla enempi sääntö kuin poikkeus ettei pääse suoraan laturille.

Ongelma jonottamisessa on lähinnä siinä, että jos jonottamiselle ei ole valmiiksi jo rakennettu paikkaa, niin mihin sitä jonoa alkaa keräämään ilman että häiritsee ja tukkii muuta liikennettä. Ja jos randomilla johonkin alkaa jonoa keräämään, niin mistä seuraavana tulevat jonottajat edes tietävät, että siellä joku jo jonottaa? Ja kun jonottaminen kestää kymmeniä minuutteja, niin ei sekään kuulosta järkevältä, että jonotetaan istumalla autossa.

Voisihan tuohon jonkun sovelluksen kehittää, mutta se sitten edellyttäisi kaikilta sovelluksen käyttöä. Sovellukessa olisi toiminto, millä jonoon siirrytään kun kenttä on täynnä ja sovellus sitten antaa vapautuvan paikan tälle jonottajalle, eikä kukaan muu voi jonon ohi latausta aloittaa. Mutta tässäkin on ongelmia. Kun paikka vapautuu ja saat ilmoituksen kännykkään, niin ennenkuin kerkeät autoa käydä siirtämässä laturiin, niin siihen paikalle on jo ehtinyt joku ajaa, joka luuli että paikka on vapaa. Siinä sitten toikkaroi kun ei saakaan lataustaan käyntiin ja taas säädetään. Sitten tietty hupijonottajat, jotka varaavat paikan jonosta mutta lähtevätkin sitten muualle eivätkä peru varausta. Taas muut odottelevat kunnes varaus aikakatkeaa ja seuraava pääsee jonosta. Ei ole helppo case.
 
Ongelma jonottamisessa on lähinnä siinä, että jos jonottamiselle ei ole valmiiksi jo rakennettu paikkaa, niin mihin sitä jonoa alkaa keräämään ilman että häiritsee ja tukkii muuta liikennettä. Ja jos randomilla johonkin alkaa jonoa keräämään, niin mistä seuraavana tulevat jonottajat edes tietävät, että siellä joku jo jonottaa? Ja kun jonottaminen kestää kymmeniä minuutteja, niin ei sekään kuulosta järkevältä, että jonotetaan istumalla autossa.

Voisihan tuohon jonkun sovelluksen kehittää, mutta se sitten edellyttäisi kaikilta sovelluksen käyttöä. Sovellukessa olisi toiminto, millä jonoon siirrytään kun kenttä on täynnä ja sovellus sitten antaa vapautuvan paikan tälle jonottajalle, eikä kukaan muu voi jonon ohi latausta aloittaa. Mutta tässäkin on ongelmia. Kun paikka vapautuu ja saat ilmoituksen kännykkään, niin ennenkuin kerkeät autoa käydä siirtämässä laturiin, niin siihen paikalle on jo ehtinyt joku ajaa, joka luuli että paikka on vapaa. Siinä sitten toikkaroi kun ei saakaan lataustaan käyntiin ja taas säädetään. Sitten tietty hupijonottajat, jotka varaavat paikan jonosta mutta lähtevätkin sitten muualle eivätkä peru varausta. Taas muut odottelevat kunnes varaus aikakatkeaa ja seuraava pääsee jonosta. Ei ole helppo case.

Joo ei ole helppo. Vuoronumeronäyttö laturille ja apsi jakaa niitä sieltä. Joku varausmaksu mikä hyvitetään kun aloittaa latauksen ettei huvikseen varaile latauspaikkoja. Luulis, että tähän pitää pian keksiä jo jotain? Siinä alkaa nyrkit äkkiä heilua kun joku kiilaa ohi. Itsellä ainakin sujuva lataus olisi matkanteossa aivan ehdoton. Se, että tulet laturille huomatakseksi, että siellä on 5 autoa häröpallossa kärkkymässä koska pääsee lataukseen ja lisää tulee kokoajan on sellanen vmp tilanne mitä ei kyllä odota kokevansa. Matkalla jos näkisi, että ok kenttä täynnä ja siellä 5 jonossa niin voisi mennä seuraavalle tai jos ei pääse niin varaus kuudenneksi. Tietäisi ainakin koska on oma vuoro eikä tartte istua autossa kärkkymässä ettei ketään vaan kiilaa ohi...
 
41c-52c/kWh Tesloille.
Ei-Tesla hinnat 50c-62c/kWh.

Itse siirryn muiden palveluiden käyttäjäksi :)
Tämä on kyllä harmi kun on niin näppäriä nuo superit näin Teslailijana. Tosin itseäni ei vielä haittaa hinnankorotukset kun on ilmaista latausta vielä aika paljon, mutta kun se loppuu niin täytyy taas siirtyä ABC/K-Lataus ym. toimijoiden puoleen, ei nyt kehtaa maksaa puolta euroa kWh vaikka olisi kuinka helppoa.

Toisaalta jos kesällä paistaa ja tuulee ja sähkön hinnat tulevat alas niin varmaan taas superitkin halpenevat.
 
Eihän sähkön hinnassa/futuureissa ole tapahtnut mitään joka selittää tuota nostoa, päinvastoin alaspäin menossa.

Eli jotain muuta on nyt taustalla.
 
Tämä on kyllä harmi kun on niin näppäriä nuo superit näin Teslailijana. Tosin itseäni ei vielä haittaa hinnankorotukset kun on ilmaista latausta vielä aika paljon, mutta kun se loppuu niin täytyy taas siirtyä ABC/K-Lataus ym. toimijoiden puoleen, ei nyt kehtaa maksaa puolta euroa kWh vaikka olisi kuinka helppoa.

Toisaalta jos kesällä paistaa ja tuulee ja sähkön hinnat tulevat alas niin varmaan taas superitkin halpenevat.
Mä oon alkanut näkemään tuon asian hieman tosin. En ole hetkeen ollut reissussa, eikä Helsingissä ole Supereita, joten en tiedä niiden ruuhkatilannetta, mutta kun lataan nopeilla ainoastaan satunnaisesti, niin olen alkanut suosimaan kalliita Rechargeja ihan vaan siksi, että niillä ei ole niin iso todennäköisyys törmätä ruuhkaan tai aseman kokonaiskapan riittämättömyyteen. Yksittäinen lataussessio voi olla pari euroa kalliimpi, jonka maksaa ihan mielellään vrt. halpis, jonka kyljessä tulee mukana ruuhkainen asema tai alle 100kW/h työntävä pönttö. Kuukausitasolla tämmönen ABC/K-Lataus -> Recharge vaihdos maksaa mulle ehkä kympin, joka ei ole mitään niin kauan kun sillä saa sujuvamman kokemuksen. Eli jos lataajat häviävät Supereilta, niin koen tuon pelkästään hyvänä asiana itselleni.
 
Mä oon alkanut näkemään tuon asian hieman tosin. En ole hetkeen ollut reissussa, eikä Helsingissä ole Supereita, joten en tiedä niiden ruuhkatilannetta, mutta kun lataan nopeilla ainoastaan satunnaisesti, niin olen alkanut suosimaan kalliita Rechargeja ihan vaan siksi, että niillä ei ole niin iso todennäköisyys törmätä ruuhkaan tai aseman kokonaiskapan riittämättömyyteen. Yksittäinen lataussessio voi olla pari euroa kalliimpi, jonka maksaa ihan mielellään vrt. halpis, jonka kyljessä tulee mukana ruuhkainen asema tai alle 100kW/h työntävä pönttö. Kuukausitasolla tämmönen ABC/K-Lataus -> Recharge vaihdos maksaa mulle ehkä kympin, joka ei ole mitään niin kauan kun sillä saa sujuvamman kokemuksen. Eli jos lataajat häviävät Supereilta, niin koen tuon pelkästään hyvänä asiana itselleni.
Itse tulee ladattua sellaisina aikoina kun ruuhkaa ei ole, koskaan en ole joutunut jonottamaan. Mutta jos joutuisi niin varmaan valitsisin mieluummin jonkun vähän kalliimman laturin jos ei tarvitsisi jonottaa.
 
Itse tulee ladattua sellaisina aikoina kun ruuhkaa ei ole, koskaan en ole joutunut jonottamaan. Mutta jos joutuisi niin varmaan valitsisin mieluummin jonkun vähän kalliimman laturin jos ei tarvitsisi jonottaa.
Jeps. En ole itsekään ruuhkiin törmännyt Supereilla, mutta kyllähän niitä ilmeisesti sielläkin tänä talvena ollut. Espoo nyt lienee oma lukunsa, mutta myös Mikkeli, Kuopio ja Kempele jossain mainittu. Täällä ne ovat kyllä ihan arkipäivää. En nyt sitten tiedä onko viime aikoina yleistyneet taksien bannaamiset ja lentokentälle avattu uusi - ilmeisesti isohko - latauskenttä parantaneet viime viikkoina tilannetta. Sunnuntaina pääsin Itiksen Prismaan lataamaan kauppareissulla kun koitin onneani ja moista ei ole kyllä muutamaan kuukauteen tapahtunut, joten ehkä on.
 
Mä oon alkanut näkemään tuon asian hieman tosin. En ole hetkeen ollut reissussa, eikä Helsingissä ole Supereita, joten en tiedä niiden ruuhkatilannetta, mutta kun lataan nopeilla ainoastaan satunnaisesti, niin olen alkanut suosimaan kalliita Rechargeja ihan vaan siksi, että niillä ei ole niin iso todennäköisyys törmätä ruuhkaan tai aseman kokonaiskapan riittämättömyyteen. Yksittäinen lataussessio voi olla pari euroa kalliimpi, jonka maksaa ihan mielellään vrt. halpis, jonka kyljessä tulee mukana ruuhkainen asema tai alle 100kW/h työntävä pönttö. Kuukausitasolla tämmönen ABC/K-Lataus -> Recharge vaihdos maksaa mulle ehkä kympin, joka ei ole mitään niin kauan kun sillä saa sujuvamman kokemuksen. Eli jos lataajat häviävät Supereilta, niin koen tuon pelkästään hyvänä asiana itselleni.

Näyttää FB:ssä olevan varsinainen Tukholma syndrooma. Hintaa puolustellaan ja kerrotaan kuinka kerran vuodessa tehtävällä lomamatkalla on ihan sama vaikka lataus maksaa enemmän kuin polttisautolla. Toinen (paikkansapitämätön) argumentti on että Suomessa on Euroopan halvimmat lataushinnat.

Tällä koko Euroopan hintojen hilaamisella Tesla kusee suoraan sähköautojen myyntimääriin. Onko se sitten hyvä tai huono, riippuu katsontakannasta. Nyt jo Saksasta raportit kertovat että hankintatuen ja latauksen kallistumisen vuoksi sähköautoista hankkiudutaan eroon, tai niitä ei hankita.

FB:n Tesla ryhmästä kopsattu. Ionity lienee minuuttihinnoiteltu ja latausnopeus yli 150kW:

Tässä vielä yhden latauksen erot:
Itselle yleensä tulee ladattua noin 45kwh sillon kun pitää käydä lataamassa. Sen lataukseen superilla kestää noin 18min.
K-lataus: 14,58e
ABC: 15,57e
Neste: 16,65e
Recharge: 22,05e
IONITY: 14,22e
IONITY tilauksella: 10,62e
Supercharger uusilla hinnoilla: 21,15-23,85e
Kyllä tuossa alkaa olemaan supercharger ihan viho viimeinen paikka missä ladata, vaikka tarttis 1-2 kertaa kuussa
 
Näyttää FB:ssä olevan varsinainen Tukholma syndrooma. Hintaa puolustellaan ja kerrotaan kuinka kerran vuodessa tehtävällä lomamatkalla on ihan sama vaikka lataus maksaa enemmän kuin polttisautolla. Toinen (paikkansapitämätön) argumentti on että Suomessa on Euroopan halvimmat lataushinnat.

Tällä koko Euroopan hintojen hilaamisella Tesla kusee suoraan sähköautojen myyntimääriin. Onko se sitten hyvä tai huono, riippuu katsontakannasta. Nyt jo Saksasta raportit kertovat että hankintatuen ja latauksen kallistumisen vuoksi sähköautoista hankkiudutaan eroon, tai niitä ei hankita.

Tottakai hintojen nousu on vain ja ainoastaan huono asia isossa kuvassa. Mulla ei myöskään ole tietoa euroopan lataushinnoista, eikä ne suoraan sanoen ihan hirveästi kiinnostakaan. Oma mielipiteeni asiasta perustuu vain ja ainoastaan käyttökokemukseen ja sen parantamiseen. Loppusyksyn ja talven aikana pikalaturitilanne lähellä omaa asuinaluettani - ja ilmeisesti myös monen päätien varrella - on ollut niin onneton, että mikä tahansa toimenpide joka vähentää niillä olevia ruuhkia parantaa omaa käyttökokemustani. Nykyisellä infralla mun mielestä olisi hirveän mukavaa, että yksikään ihminen ei ostaisi uutta sähköautoa tuomaan lisää kuormaa tohon laturiverkkoon. Tuolta kantilta katsoen noiden muutamien toimijoiden muita kalliimpi hinnoittelu saattaa siis parantaa omaa käyttökokemustani ja olen valmis maksaamaan siitä - omalla kohdalla ehkä 10-20€/kk -, että mun ei tarvitsisi ikinä jonottaa sekuntiakaan laturille ja saan sieltä aina minimissään sen 100kW/h.
 
Mitä enemmän ihmiset on valmiita julkisesta latauksesta maksamaan, sitä enemmän palveluntarjoajat latureita asentaa...

Halvimman ämpärilataushinnan perässä juoksemisesta seuraa vain jonoja latureille.

Dynaaminen hinnoittelu vuorokaudenajan auttaisi lopulta aika paljon - laturit on suurimman osaa vuorokaudesta tyhjillään, silloin voi tarjota alehintaa. Ruuhka-aikoina voidaan sitten pyytää sellaista hintaa joka houkuttelee investoimaan lisää.
 
Dynaaminen hinnoittelu olisi kyllä hyvä, aika moni laturi varmaan tyhjänä esim klo 01:00-04:00. Mutta jos tuolloin saisi selvästi halvemmalla sähköä niin olisi varmaan enemmän lataajia silloin ja vähemmän sitten ruuhka-aikoina.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Sinänsä tosiaan vähän kummallista, että jopa autopesua saa edullisemmin yöaikaan niin luulisi nyt latauksen hinnoittelu olevan vähän aktiivisempaa käytön mukaan. Samaa ongelmaa on asiointilatauksessakin kun käytännössä klo19 jälkeen voisi ihan huoletta poistaa tai vähintään höllentää merkittävästi noita ajasta maksettavia lisämaksuja. Helenillä ilmeisesti pääkaupunkiseudulla tuota tehdään, mutta en näe että on järkeä pitää jossain paikallisen k-marketin pihassa ajallista lisätaksaa kun hyvin voisi jättää vaikka harrasteiden ajaksi auton lataukseen huoletta.
 
Onkos vinkkejä miten Ruotsissa halvinta satunnaista DC sähköä? Nyt Mer laturilla joka oli halvin mitä löysin mutta silti rapsakka 53c/kWh.
 
On kyllä aika outoa tuo Teslan superchargereiden uusi hinnoittelu. Täytyy toivoa, että jää väliaikaiseksi aivopieruksi.

Sähkömarkkinoilla kun ei tietääkseni ole mitään suurempaa ollut tai edes tiedossa, puhumattakaan kuinka lauhaa keliä taas on ollut valtakunnallisestikin.

Vaikka omistan Teslan, niin noilla hintapreemioilla käytän K-latausta tai ABC-latausta 100% SC:n sijaan. Ei se 10 sekuntia mobiiliäpin käyttöä oikeuta jopa 50% hintapreemioon.
 
On kyllä aika outoa tuo Teslan superchargereiden uusi hinnoittelu. Täytyy toivoa, että jää väliaikaiseksi aivopieruksi.

Sähkömarkkinoilla kun ei tietääkseni ole mitään suurempaa ollut tai edes tiedossa, puhumattakaan kuinka lauhaa keliä taas on ollut valtakunnallisestikin.

Vaikka omistan Teslan, niin noilla hintapreemioilla käytän K-latausta tai ABC-latausta 100% SC:n sijaan. Ei se 10 sekuntia mobiiliäpin käyttöä oikeuta jopa 50% hintapreemioon.

Itsellä tulee käytettyä K/ABC vain jos tarkoitus myös syödä tai muuten olla paikallaan pidempään. Ainakin tuossa aiemmin talvella, kun noita testasi useamman kerran jäi nopeudet 30-40kW luokkaan, kun kaikki letkut käytössä. Jos tarkoitus pitää kusitauko ja ladata, niin SC/Recharge/tms ehdottomasti, niin saa kunnon nopeudella ja lataus ei viivästytä matkan jatkumista, vaikka toki hintaa on enemmän.
 
Itsellä tulee käytettyä K/ABC vain jos tarkoitus myös syödä tai muuten olla paikallaan pidempään. Ainakin tuossa aiemmin talvella, kun noita testasi useamman kerran jäi nopeudet 30-40kW luokkaan, kun kaikki letkut käytössä. Jos tarkoitus pitää kusitauko ja ladata, niin SC/Recharge/tms ehdottomasti, niin saa kunnon nopeudella ja lataus ei viivästytä matkan jatkumista, vaikka toki hintaa on enemmän.
Itsellä latauskokemukset identtisiä SC/K/ABC. Toki, onhan niitä pienitehoisia latauskenttiä Suomessa jonkin verran, mutta ne kun osaa ”väistää”, niin aika helpolla pääsee millä tahansa operaattorilla.

Suurimmat tekijät ovat kuitenkin kuljettajan omat valmistelut: akun lämmitys sekä lataaminen kun akku on vähissä, jolloin latauskäyrä on parempi.

Valtakunnalliset ruuhkapäivät yms toki oma lukunsa, mutta jos miettii ihan perus arjen kannalta.
 
Parkkipaikka- ja huoltamolatureita näyttää olevan kahdenlaisella latauskaapelisijoittelulla. Kaapeli sijaitsee laturin sivulla ja tässä kuvan esittämä malli jossa kaapeli roikkuu latausaseman edessä.

Tämä jälkimmäinen kaapelisijoittelu on ongelmallinen ainakin talviolosuhteissa. Tässäkin tapauksessa (ja monessa muussa) latausaseman edessä on 2 metriä auraamatonta aluetta. Käytännössä kun auton peruuttaa tälle asemalle, on auton perän etäisyys laturista lähes 3 metriä. Sitten siihen vielä päälle se että kevyillä sisäkengillä pitää kahlata tuossa auraamattomssa lumessa niin loppumatkan saa viettä märissä sukissa.

Tässä asiassa laturien valmistajien ja sijoittajien kannattaisi käydä katsomassa mallia bensa-asemiltta, että miten Suomen olosuhteissa varaudutaan talveen.

Jos se laturi on taivasalla, niin kuin melkein kaikki ovat, niin jotenkin se lumen poisto siitä laturin edestä pitäisi järjestää.


20240222_193251.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 795
Viestejä
4 557 886
Jäsenet
75 054
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom