Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
400
Tuli vähän ylimääräistä rahaa, ja mietin että tekoälyyn tekisi mieli vähän laittaa, tonnin tai jotain, mutta indeksirahastojen lisäksi en ole ETF:iä aiemmin hommannut. OP:n kautta voisin hommata koska omistaja-asiakas olen jne, ja mietin tämmöistä: Xtrackers AI & Big Data ETF 1C . Vissiin suosittukin googlen mukaan (en tiedä raadin mielipidettä sitten). Kulut 0,39% ja merkintämaksu 8€ näköjään. En kyllä ole ihan varma miten tuon ostaminen menee, koska pitää syöttää ostettavan määrän lisäksi pakollisena myös rajahinta, eli maksimihinta jonka olen valmis maksamaan per osake. Mitä tuo tarkoittaa? Osakekurssin näen ja päivän minimi ja maksimihinnan, mutta mitä tuohon pitää laittaa? Jos yhden osakkeen arvo on vaikka 116€ ja minä laitan siihen rajahinnaksi 100€, niin kaupatko ei silloin toteudu? Hieman hämärää verrattuna rahastojen ostamiseen joita vaan ostellaan rahaston senhetkisellä hinnalla... :)
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 582
Tuli vähän ylimääräistä rahaa, ja mietin että tekoälyyn tekisi mieli vähän laittaa, tonnin tai jotain, mutta indeksirahastojen lisäksi en ole ETF:iä aiemmin hommannut. OP:n kautta voisin hommata koska omistaja-asiakas olen jne, ja mietin tämmöistä: Xtrackers AI & Big Data ETF 1C . Vissiin suosittukin googlen mukaan (en tiedä raadin mielipidettä sitten). Kulut 0,39% ja merkintämaksu 8€ näköjään. En kyllä ole ihan varma miten tuon ostaminen menee, koska pitää syöttää ostettavan määrän lisäksi pakollisena myös rajahinta, eli maksimihinta jonka olen valmis maksamaan per osake. Mitä tuo tarkoittaa? Osakekurssin näen ja päivän minimi ja maksimihinnan, mutta mitä tuohon pitää laittaa? Jos yhden osakkeen arvo on vaikka 116€ ja minä laitan siihen rajahinnaksi 100€, niin kaupatko ei silloin toteudu? Hieman hämärää verrattuna rahastojen ostamiseen joita vaan ostellaan rahaston senhetkisellä hinnalla... :)
Harkitse sp500:sta myös. Sp500:ssa on ylipainolla jenkkien tekkijätit ja niiden kautta ai globaalisti mukana. Toki jos on jo salkussa sp500/tekkijätit tai parempi näkemys niin joku spesifisempi etf on suotuisa.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
613
Pitänee tuupata jonkinlainen potti 12kk määräaikaistilille jemmaan, nyt kun EKP laski (odotetusti) talletuskorkoa. Svealta sais ainakin vielä sen 4,10%. Luulis senkin piakkoin putoavan.
Ensi kuussa päättyisi ensimmäinen avattu 4,1% tili. Hienoa olisi ollut laittaa toiselle 4,1% kierrokselle keräämään korkoa korolle, mutta ei taida ehtiä.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
400
Harkitse sp500:sta myös. Sp500:ssa on ylipainolla jenkkien tekkijätit ja niiden kautta ai globaalisti mukana. Toki jos on jo salkussa sp500/tekkijätit tai parempi näkemys niin joku spesifisempi etf on suotuisa.
Minulla on indeksirahastoina jo suurin osa sijoituksista OP-Maailma Indeksissä ja OP-Amerikka Indeksiäkin on, eli sikäli varmaan vähän samaa kuin SP500:ssa? Tuo SP500 on kyllä ollut mielessä, joten voisi siihenkin laittaa ja osaa sitten tuolle Xtrackers AI:lle... Alkaa kyllä olla aika paljon tuonne jenkkisuuntaan rahoja kiinni (on toki muuallekin), toisaalta niin siinä kai vähän välttämättä käy, jos haluaa vähänkään järkevissä kohteissa sijoituksiaan pitää...
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 582
Ensi kuussa päättyisi ensimmäinen avattu 4,1% tili. Hienoa olisi ollut laittaa toiselle 4,1% kierrokselle keräämään korkoa korolle, mutta ei taida ehtiä.
Yksi vaihtoehto iso4 joka seuraa tlt:ta. Vajaa 4% osinko tällä hetkellä mikä tulee laskemaan fed:in korkojenlaskujen myötä. Iso4:en arvo taas nousee fed:in laskiessa korkoja. TLT:hen parkkeerannut rahaa vuoden ajan. Kun löytyy uusi normaali korkotasolle niin laitan tlt:t pois salkusta.

Näkee 5v aikajänteeltä miten tlt/iso4 reagoi korkoihin. Nollakorkoajat tuskin tulevat takaisin, mutta kai tuossa jonkinlainen nousuvara edelleen on.
1726147036867.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 409
AMD/Lisa Su edelleen pitää kiinni AI boomin alkuvaiheessa olemisesta. AMD sijoittaa AI:hin 5v aikajänne mielessä. AMD nvidian tapaan vuoden tuotesyklissä. Nopeasti saa sykkiä kilpailijatkin, jos aikovat pysyä amd:n ja nvidian tuotekehityssyklissä mukana. Ei ole oikein mahdollista tehdä tuotetta ja rahastaa kun tuote on melkeinpä jo julkaisussa vanha. Sivulauseessa hyvä huomata sykli termin käyttö, sykli hiipuu jossain kohtaa ainakin raudan osalta?


Eiköhän tuotesykli ole lähinnä tsmc:n prosessisykli? Turha venyttää pidemmäksi tai jää jälkeen kilpailijoista ja toisaalfa hölmöä tehdä nopeammin kun matriisikertolaskuja nyt ei voi loputtomasti nopeuttaa tietyllä prosessilla…
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 969
mielipiteitä OP:n pohjoismaat rahastosta. 30% on novonordiskia, en tiedä miksi niin kova paino tuossa yhdessä osakkeessa. Kiinnostaisi sijoittaa norjaan koska tuntuu, että nämä valaanpyytäjät onnistuu kaikessa ja jos ei niin öljyrahat ei lopu koskaan..
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 095
Kiinnostaisi sijoittaa norjaan koska tuntuu, että nämä valaanpyytäjät onnistuu kaikessa ja jos ei niin öljyrahat ei lopu koskaan..
Jos historiaa käyttää ohjeena, niin Nordnetin neljästä Pohjoismaiden rahastosta Norjan tuotto on huonoin viiden vuoden tilastossa.

Öljyrahat taitaa olla hajautettu ympäri maailmaa, vaikka varmaan säännöissä jotain kotimarkkinoista lieneekin.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 996
onko nuo 0.39% iso hallinointikulu, sama on täälläkin suositussa maailma indeksissä ja tuosta voi laskea ne bonarit vielä pois?
mun mielestäni on. esim. sp500 seuraavia rahastoja saa 0.1 kuluilla jopa alle.

Bonareista en tiedä, mutta en usko että voi käyttää hallinnointikuluun. Kaupankäynti ja merkintäkuluihin ehkä.
 
Liittynyt
14.07.2024
Viestejä
1
onko nuo 0.39% iso hallinointikulu, sama on täälläkin suositussa maailma indeksissä ja tuosta voi laskea ne bonarit vielä pois?
Ei tuo hallinnointikulu mikään suuri ole mielestäni ja bonukset tosiaan epäsuorasti vielä laskevat sitä huomattavasti.

OP-Pohjoismaat indeksiä kanssa joku aika sitten katsoin, mutta pisti sama siinä silmään: turhan isolta tuntui painoarvo siinä Novo Nordiskiin. Se on toki myös positiivisesti tuonut siihen nostetta viime vuosina, mutta miten jatkuu pidemmälle tulevaisuuteen. Voi aiheuttaa isoakin heiluntaa suuntaan ja toiseen, jos rahaston arvosta on lähes kolmasosa yhden yrityksen harteilla.

Sen takia itse passasin tuon rahaston ohitse, kun en tykännyt noin isosta palasesta yhdessä kiinni, mutta joku toinen voi siitä tykätäkin siitä huolimatta tai juuri sen takiakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 433
mielipiteitä OP:n pohjoismaat rahastosta. 30% on novonordiskia, en tiedä miksi niin kova paino tuossa yhdessä osakkeessa. Kiinnostaisi sijoittaa norjaan koska tuntuu, että nämä valaanpyytäjät onnistuu kaikessa ja jos ei niin öljyrahat ei lopu koskaan..
Itse olen tuonne huvikseen tunkenut rahaa ja hyvin jossain liki 50% tuotolla menee. Harmi että summa ollut jotain kymppejä vain. Helppo op kautta tehdä kaikki, vaikka nordnetissä suurin osa löytyykin niin eipä siellä tule käytyä kuin kerran puoleen vuoteen kauhistelemassa mihin suuntaan mennyt. Vähän ollut haaveena että myydä kaikki pois ja lyhennellä velkaa ja aloittaa puhtaalta pöydältä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 221
mun mielestäni on. esim. sp500 seuraavia rahastoja saa 0.1 kuluilla jopa alle.

Bonareista en tiedä, mutta en usko että voi käyttää hallinnointikuluun. Kaupankäynti ja merkintäkuluihin ehkä.
Kyllä bonarit on käytännössä pois hallintakuluista, koska niillä voi maksaa muita pankkiasioinnin kuluja tai vakuutuksia. Noilla OP:n omilla indeksirahastoilla ei myöskään ole kaupankäynti- tai merkintäkuluja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 369
mielipiteitä OP:n pohjoismaat rahastosta. 30% on novonordiskia, en tiedä miksi niin kova paino tuossa yhdessä osakkeessa. Kiinnostaisi sijoittaa norjaan koska tuntuu, että nämä valaanpyytäjät onnistuu kaikessa ja jos ei niin öljyrahat ei lopu koskaan..
Kuluiltaan varsin edullinen perinteinen rahasto, jossa perinteisen rahaston hyvät ja huonot puolet. ETF:illä voi päästä vielä matalampiin kuluihin (bonukset tosin tasaavat jos niitä saa hyödynnettyä), mutta komissio voi olla välittäjästä riippuen sitten korkeampi. Novo Nordisk taitaa olla koko EU:n arvokkaimpia yrityksiä, joten siksi sen paino on painorajoittamattomissa Pohjoismaa-rahastoissa todella suuri. Esim. Xtrackersin XDN0:ssä paino on samalla tavalla noin 30%. Mitäs kehittivät sen lihavuuslääkkeen.

Jos haluaa sijoittaa Pohjoismaihin perinteisen rahaston kautta, niin oikein hyvä valinta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 678
Viestejä
4 400 424
Jäsenet
73 029
Uusin jäsen
Wilco

Hinta.fi

Ylös Bottom