Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
514
Jäätäviä summia kyllä, hienoa, että joku on ns. "maalissa" :D Ostelisin kans jos olis yhtään käteistä jäljellä :D Ite koitan päästä superluoton kultatasolle, kun korotkin kohta räjähtää ylös 1%-yksikköä.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Ite koitan päästä superluoton kultatasolle, kun korotkin kohta räjähtää ylös 1%-yksikköä.
Osakkeiden nykyhinnoilla superluoton kultataso on lähes ilmaista rahaa. Lisäksi korot voi vähentää verotuksessa. Itsellänikin tekee tiukkaa pysyä kultatasolla, ensi kuussa pitäisi vielä jostain löytää rahat maksaa yli 54 000 euron mätkyt :cigarbeye:

1665665789514.png
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
@Takaisku Ilmeisesti ainakin Citycon tärppäsi koukkuusi, poksahtiko samalla korot Kultatasolta pykälää huonommalle?
Kaikki ostin mitä aioin, osa aiottua hieman kalliimmalla. Konecranesin ostotoimeksianto meni läpi hintaan 20,75 euroa ja Nordeasta maksoin 8,705 euroa per osake. Yhteensä tämän päivän ostokset kustansivat 279 150 euroa :psmoke: Luottosaldo on nyt 152 425 euroa, kultaluoton raja 201 758 euroa.

Ensi vuoden arvioidut osinkotuotot ovat yli 62 000 euroa, joten lainasaldo lyhenee silläkin. Tänä vuonnakin tulee osinkoja vielä yli 8 000 euroa. Lisäksi olen likvidoimassa noin 6-numeroisen pörssin ulkopuolisia sijoituksia lainasaldon pienentämiseksi ja mätkyjen maksamiseksi. Elleivät superluoton korot nouse nykyisestä tarkoituksena on pitää pidemmälläkin tähtäimellä noin 5% velkavipua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Millaisella salkulla tuollaiseen päästään?
No joo. Eihän tuossa salkussa ole kuin yhtä "osaketta", jonka aikoinaan sain "ilmaiseksi".
Lyhyesti homma meni niin, että yhtiö A osti yhtiö B:n Nasdaq-paikan. B-yhtiön omaisuus laitettiin osinko-osakkeiksi ja jaettiin kaikille, jotka sitä yhtiötä omistivat.
Nuo osakkeet sitten mystisesti ilmaantuivat OTChen ja siellä ovat suunnilleen vuoden ajan pyörineet siinä 1-2 taalan arvossa. Nyt sitten viime päivinä on noussut jonkin verran ja tänään oli perinteinen laskupäivä nousujen jälkeen.
Screenshot 2022-10-13 23.56.45.png

Siinä olisi kuukauden käppyrä, josta tilanteen näkee.

Vaimo oli sitä mieltä eilen, että olisi pitänyt myydä pois. Erinäisistä syistä johtuen luotan siihen, että tuon kanssa nähdään vielä ainakin yksi isompi nousu. Eli jatkan holdaamista.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Netissä oli puhetta korkoa korolle ilmiöstä. Mutta Miten tämä käytännössä toimii? Ainoastaan silloin jos ostaa osakkeita?

Tapahtuuko tätä kyseistä efektiä nordnetissä ihan normaalissa suomi indeksirahastossa jos sinne sijoittaa?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Netissä oli puhetta korkoa korolle ilmiöstä. Mutta Miten tämä käytännössä toimii? Ainoastaan silloin jos ostaa osakkeita?

Tapahtuuko tätä kyseistä efektiä nordnetissä ihan normaalissa suomi indeksirahastossa jos sinne sijoittaa?
Korkoa korolle on hyvin yleismaailmallinen ilmiö, joka pätee moneen asiaan. Toimii korkotilillä, osakkeissa, rahastoissa, jne. Ehdottomasti Suomi-rahastoissa myös. Se pätee kaikkeen, missä sä saat tuottoa suhteessa pääomaan (eli sijoitettuun rahaan) ja jossa sä voit uudelleensijoittaa ne tuotot. Tällöin niille uudelleensijoitetuille tuotoille saat myös sitä korkoa/tuottoa, ja tästä tulee nimi "korkoa korolle". Se voisi olla paremminkin "tuottoa tuotolle".

Rahastojen kasvuosuuksissa ja uudelleensijoittavissa ETF:issä tuo toimii erityisen hyvin kun itse ei tarvitse tehdä mitään vaan rahasto sijoittaa ne tuotot automaattisesti uudelleen. Suoraan omistetuissa osakkeissa pitää sijoittaa osingot uudelleen osakkeisiin, jotta tuon hyödyn saa maksimoitua.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Korkoa korolle on hyvin yleismaailmallinen ilmiö, joka pätee moneen asiaan. Toimii korkotilillä, osakkeissa, rahastoissa, jne. Ehdottomasti Suomi-rahastoissa myös. Se pätee kaikkeen, missä sä saat tuottoa suhteessa pääomaan (eli sijoitettuun rahaan) ja jossa sä voit uudelleensijoittaa ne tuotot. Tällöin niille uudelleensijoitetuille tuotoille saat myös sitä korkoa/tuottoa, ja tästä tulee nimi "korkoa korolle". Se voisi olla paremminkin "tuottoa tuotolle".

Rahastojen kasvuosuuksissa ja uudelleensijoittavissa ETF:issä tuo toimii erityisen hyvin kun itse ei tarvitse tehdä mitään vaan rahasto sijoittaa ne tuotot automaattisesti uudelleen. Suoraan omistetuissa osakkeissa pitää sijoittaa osingot uudelleen osakkeisiin, jotta tuon hyödyn saa maksimoitua.
Siis tarkoittaako tuo sitä että kun kurssi on alempana, olen silloin ostanut vaikka nuita indeksirahastoja, täytyykö minun sitten heti myydä ne kaikki pois jos se käyrä on ylempänä kuin aikaisemmin ja sen jälkeen ostaa uudestaan samaa koko hinnalla kun kun hinta taas laskee?
Vai mistä tämä tuotto suhteessa pääomaan tulee?
1665823060717.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Siis tarkoittaako tuo sitä että kun kurssi on alempana, olen silloin ostanut vaikka nuita indeksirahastoja, täytyykö minun sitten heti myydä ne kaikki pois jos se käyrä on ylempänä kuin aikaisemmin ja sen jälkeen ostaa uudestaan samaa koko hinnalla kun kun hinta taas laskee?
Vai mistä tämä tuotto suhteessa pääomaan tulee?
Ei missään nimessä pidä myydä. Jos myyt voitolla, laukaiset myös pääomatulojen verotuksen (jos yli 1000e vuodessa myytynä). Korkoa korolle efekti vaatii vain sen, että ne tuotot mitä olet jo sijoituksellesi saanut, pysyvät sijoitettuna, jotta niille jatkossakin kertyy tuottoa.

Ajatellaan asiaa säästötilin kautta. Jos sulla on tonni säästötilillä vuoden, sanotaan vaikkapa 2% korolla, niin seuraavan vuoden alussa sulle maksetaan 20e korko. Tilillä on nyt 1020e. Seuraavana vuonna korkoa maksetaan myös sille maksetulle 20e korolle, eli seuraavan vuoden alussa sulle maksetaankin korkoa 20,4e. Tuo "ylimääräinen" 0,4e on sitä korkoa korolle. Jos olisit nostanut ne saamasi 20e korot pois, ei sitä korkoa seuraavana vuonna olisi maksettu sille korko-osuudelle.

Tämä sama homma pätee niille rahastoissa (ja osakkeissa) kiinni oleville summille.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Ei missään nimessä pidä myydä. Jos myyt voitolla, laukaiset myös pääomatulojen verotuksen (jos yli 1000e vuodessa myytynä).

Ajatellaan asiaa säästötilin kautta. Jos sulla on tonni säästötilillä vuoden, sanotaan vaikkapa 2% korolla, niin seuraavan vuoden alussa sulle maksetaan 20e korko. Tilillä on nyt 1020e. Seuraavana vuonna korkoa maksetaan myös sille maksetulle 20e korolle, eli seuraavan vuoden alussa sulle maksetaankin korkoa 20,4e. Tuo "ylimääräinen" 0,4e on sitä korkoa korolle. Jos olisit nostanut ne saamasi 20e korot pois, ei sitä korkoa seuraavana vuonna olisi maksettu sille korko-osuudelle.

Tämä sama homma pätee niille rahastoissa (ja osakkeissa) kiinni oleville summille.
Juu. Toki tässä indeksirahastossahan ei ole merkitty % määrää korolle. Kuinka tuollainen voi hyötyä siitä korkoa korolle asiasta? Jotenkin itse ajattelin tämän toimivan siten että kun ostan tätä, niin myyn joskus sitten pois kun keskiostohinta on vain ylempänä ja sitä kautta tuosta saisin rahaa itselleni enemmän mitä laitoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Juu. Toki tässä indeksirahastossahan ei ole merkitty % määrää korolle. Kuinka tuollainen voi hyötyä siitä korkoa korolle asiasta? Jotenkin itse ajattelin tämän toimivan siten että kun ostan tätä, niin myyn joskus sitten pois kun keskiostohinta on vain ylempänä ja sitä kautta tuosta saisin rahaa itselleni enemmän mitä laitoin.
Ihan samalla tapaa kuin sille säästötilillekin. Jos nyt sijoitat 1000e, ja olet vaikkapa vuoden päästä saanut sille 20e tuottoa, ja sulla on taas se 1020e siellä sijoituksessa. Jos nyt sitten myyt sen voittamasi 20e pois, sille osuudelle ei enää jatkossa kerry tuottoa. Jos taas jätät sen 1020e sinne sijoitukseen, koko sille summalle kertyy jatkossa tuottoa. Ja jälleen se sille 20e osuudelle kertyvä tuotto on tuottoa tuotolle tai korkoa korolle.

Osakemarkkinoilla tietty ei ole mitään taattua tuottoa, ja välillä mennään alaskin päin. Mutta ihan sama korkoa korolle periaate siellä pätee.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä että malttaisi olla koskematta :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä, että malttaisi olla koskematta :rolleyes:
Kyllähän tuota ainakin lukiopuolella opetetaankin (tai ainakin on aiemmin opetettu), juuri niille täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleville. Ammatillisesta puolesta en sitten tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Siis tarkoittaako tuo sitä että kun kurssi on alempana, olen silloin ostanut vaikka nuita indeksirahastoja, täytyykö minun sitten heti myydä ne kaikki pois jos se käyrä on ylempänä kuin aikaisemmin ja sen jälkeen ostaa uudestaan samaa koko hinnalla kun kun hinta taas laskee?
Ei tarvitse eikä kannata tehdä mitään. Kun ostat sitä indeksirahastoa, se rahasto ostaa sun antamilla rahoilla sinne rahastoon niitä osakkeita sopivassa suhteessa (indeksirahastossa indeksin painotuksilla). Sä omistat rahastosta tuon osuuden, joka rahoillasi ostettiin. Sen jälkeen kun osakkeet tuottavat esim. maksaen osinkoja sinne rahastoon, se rahasto sijoittaa "sun" osakkeille (oikeasti sä omistat rahastoa ja rahasto osakkeet) maksetut osinkorahat kiinni samoihin osakkeisiin. Ja sun ei tarvitse tehdä mitään.

Vai mistä tämä tuotto suhteessa pääomaan tulee?
Osakkeiden kohdalla tuotto ensinnäkin vaihtelee todella paljon. Eli korkoa korolle voi yksittäisen osakkeen kohdalla kääntyä vaikka 100%:n tappioksi kun firma menee konkurssiin. Joskus tuotto on negatiivinen. Silloinkin sama periaate pätee: jos firma tekee -20% tuottoa vuodessa ja sijoitat 100e, on sulla vuoden päästä 80e, sitten 64e jne. Eli suhteellinen tuotto tai tappio lasketaan aina kokonaispääomalle. Korkoa korolle.

Jos rahastopotin arvo kasvaa 20% ja sitten 20% ja sitten 20%, niin olet 3v päästä tienannut (eli arvo noussut) satasella 72e, etkä 60e korkoa korolle -ilmiön takia. Mutta osakkeiden kohdalla käytännössä et näe tuollaista nättiä kasvua kovin usein koska tuotot vaihtelevat niin älyttömästi. Periaate toki toteutuu, mutta on mahdotonta ennustaa niitä tuottoja. Me vain näemme miten osakkeet ovat historiallisesti tuottaneet ja me näemme, mitä korkoa korolle on saanut aikaan jos olisit sijoittanut vaikka satasen 40v sitten.

Bottom line: älä myy mitään kun arvo kasvaa. Äläkä myy kun arvo laskee. Osta vain lisää säännöllisesti ja tule kiittämään mua 20v päästä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Ei tarvitse eikä kannata tehdä mitään. Kun ostat sitä indeksirahastoa, se rahasto ostaa sun antamilla rahoilla sinne rahastoon niitä osakkeita sopivassa suhteessa (indeksirahastossa indeksin painotuksilla). Sä omistat rahastosta tuon osuuden, joka rahoillasi ostettiin. Sen jälkeen kun osakkeet tuottavat esim. maksaen osinkoja sinne rahastoon, se rahasto sijoittaa "sun" osakkeille (oikeasti sä omistat rahastoa ja rahasto osakkeet) maksetut osinkorahat kiinni samoihin osakkeisiin. Ja sun ei tarvitse tehdä mitään.



Osakkeiden kohdalla tuotto ensinnäkin vaihtelee todella paljon. Eli korkoa korolle voi yksittäisen osakkeen kohdalla kääntyä vaikka 100%:n tappioksi kun firma menee konkurssiin. Joskus tuotto on negatiivinen. Silloinkin sama periaate pätee: jos firma tekee -20% tuottoa vuodessa ja sijoitat 100e, on sulla vuoden päästä 80e, sitten 64e jne. Eli suhteellinen tuotto tai tappio lasketaan aina kokonaispääomalle. Korkoa korolle.

Jos rahastopotin arvo kasvaa 20% ja sitten 20% ja sitten 20%, niin olet 3v päästä tienannut (eli arvo noussut) satasella 72e, etkä 60e korkoa korolle -ilmiön takia. Mutta osakkeiden kohdalla käytännössä et näe tuollaista nättiä kasvua kovin usein koska tuotot vaihtelevat niin älyttömästi. Periaate toki toteutuu, mutta on mahdotonta ennustaa niitä tuottoja. Me vain näemme miten osakkeet ovat historiallisesti tuottaneet ja me näemme, mitä korkoa korolle on saanut aikaan jos olisit sijoittanut vaikka satasen 40v sitten.

Bottom line: älä myy mitään kun arvo kasvaa. Äläkä myy kun arvo laskee. Osta vain lisää säännöllisesti ja tule kiittämään mua 20v päästä :D
Nähdään 20 vuoden päästä, kerron sitten miten kävi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä että malttaisi olla koskematta :rolleyes:
Se on tietyllä tapaa vähän myöhäistä tuossa vaiheessa eikä myöskään ko. iässä ole niin merkityksellisiä rahoja käsissä että niillä saisi mitään järkevää aikaiseksi.

Korkoa korolle ilmiö alkaa merkittävästi vaikuttamaan vasta 30v toisella puolen, siinä missä 10-20v aikavälin ”keskimääräinen tuotto 7%” on 2x alkupääoma niin aikavälin 30-40v onkin 8x alkupääoma ja 40v-50v sitten jo 16x.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? 20v jonnen on hankalaa raapia 100€ ylimääräistä, jos se siinä onnistuu niin 30v-40v ikävuoden välissä tuo raha kasvaa 200€->400€ ja kun tuosta pitää maksaa verot niin kädessä on ”vain” 328€, puhutaan summista joka on 40v iässä vielä suhteellisen helposti irrotettavissa palkkatulosta. Sen sijaan jos vastasyntyneelle olisi laitettu tuo 100€ niin kehitys olisikin samassa tarkistelupisteessä 800€->1600€ verojen jälkeen 1312€ - puhutaan jo summista joiden raapiminen palkasta ei ole enää ihan niin triviaalia.

Lyhyesti sanottuna itse itselleen sijoittaen oman elämän rajallinen elinaika rajoittaa todella merkittävästi korkoa korolle potentiaalia (puhumattakaan että vanhuksena siitä rahasta keinustuolissa ei myöskään ole juuri mitään iloa vaikka tonne 40v säästöaikaan päästäisiinkin), toisin sanoen pitäisi ymmärtää ajatella asiaa vähän pidemmällä tähtäimellä eli esim. Suomessa on järjetön määrä eläkeläisiä joilla kasa täysin tarpeetonta rahaa (jota ei tulla ikinä käyttämään mihinkään) 0 korkoisella pankkitilillä joka sitten periytyy 60v lapsille jotka jatkavat sen roikottamista siellä kunnes taas heidän 60v lapset ne perivät. Tuo raha ei ”enää” auta mummoa itseään eikä hänen lapsia mutta 5-15v lapsen lapsille (puhumattakaan heidän lapsista) tuosta alkaisi jo jotain todella merkittävää kertymäänkin.

Pitää myöskin muistaa vaihtoehtoiskustannus, mikä on hinta sille että tänään jätät jotain tekemättä vs. että saat sen 20v päästä ’ilmaiseksi’ tuotoilla. Ibizan loma 20v jonnena on eri asia kuin 40-50v ikäisenä :).
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
85
Sitten vaan pitäisi enää tietää, että mitkä on ne huonot tulevaisuudessa. Tai että mitkä on ne paremmat tulevaisuudessa.
Se on täysin mahdollista ja sitä kutsutaan sijoitustaidoksi. Keskimäärin ei kannata roikottaa huonoa käänteen toivossa vaan omien kykyjensä mukaan valita parempaa.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Minun kouluaikaan joskus yläasteella jo oli puhetta korkoa korolle -aiheesta. Jos nykyään ei ole, niin eipä ihme että telkkarissa täytyy keskustella mikä on vialla koulujärjestelmässä. Itse en edes kutsuisi sitä ilmiöksi kun se edellinen korko muuttuu pääomaksi niin mitään varsinaista ilmiötä ei tapahdu IMHO. Edellä on varmasti jo selitetty, tapahtui TLDR-ilmiö :) mutta tuskin kertaus haittaa.

Oletetaan säästötilin korko 10 % - kuten pian voi olla. Talletetaan 1000 € säästötilille 31.12. (tämä siksi koska 1.1. ei ole pankkipäivä :)). Pankki maksaa seuraavan vuoden 31.12. 100 € korkoa. Tilillä on nyt 1100 € joten vuoden päästä korkoa tuleekin 110 €. Sama sitten osakkeiden jne. arvonnousulle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Korkoa korolle ilmiössä kyllä sekoittaa se, että esimerkkinä käytetään just jotain säästötiliä tai korkopapereita ja sit käännetään se suoraan et "sama osakkeissa". Kun se ei sit ole sama juttu osakkeissa, niille ei makseta korkoa, eikä ne kehity tasaisesti kuten raha tilillä. Aika monelle "haluaisin sijoittaa" henkilölle on joutunut tätä sit täsmentämään, että se ei toimi samalla tavalla, vaikka samasta ilmiöstä puhutaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä että malttaisi olla koskematta :rolleyes:
Itse ainakin laitan tytölle 100€/kk rahastoon. Aloitin tämän heti kun hän syntyi ja jatkan ainakin kunnes hän täyttää 18 ja jos olen onnistunut opettamaan hänet riittävän järkeväksi ja ymmärtämään tämän sijoitus homman toiminnan niin jatkan vielä tuonkin jälkeen ja hän itse saa alkaa säästää myös.

Toki jos kasvatukseni menee pieleen ja hän hassaa rahansa viinaan ja huumeisiin kun täyttää 18 niin sitten lopetan rahan antamisen myös.

Minä aloitin osake/rahasto/etf säästämisen vasta joskus 25 vuotiaana ja meni vuosia hukkaan tuottoja. Yritän nyt korjata tämän virheen tyttäreni elämässä ja hän on nyt tavallaan aloittanut sijoittamisen syntyessään, vaikkei sitä toki vielä itse ymmärräkkään. Ehtii korkoa korolle ilmiökin tulemaan kunnolla esille jollain 60 vuoden sijoitushorisontilla kivasti.

Toki monet ei saa itselleenkään 100€/kk säästöön. Joten olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että 100€/kk ei omalla kohdalla merkitse mitään muuta kun että se on 100€/kk vähemmän omissa sijoituksissani.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Itse ainakin laitan tytölle 100€/kk rahastoon. Aloitin tämän heti kun hän syntyi ja jatkan ainakin kunnes hän täyttää 18 ja jos olen onnistunut opettamaan hänet riittävän järkeväksi ja ymmärtämään tämän sijoitus homman toiminnan niin jatkan vielä tuonkin jälkeen ja hän itse saa alkaa säästää myös.

Toki jos kasvatukseni menee pieleen ja hän hassaa rahansa viinaan ja huumeisiin kun täyttää 18 niin sitten lopetan rahan antamisen myös.

Minä aloitin osake/rahasto/etf säästämisen vasta joskus 25 vuotiaana ja meni vuosia hukkaan tuottoja. Yritän nyt korjata tämän virheen tyttäreni elämässä ja hän on nyt tavallaan aloittanut sijoittamisen syntyessään, vaikkei sitä toki vielä itse ymmärräkkään. Ehtii korkoa korolle ilmiökin tulemaan kunnolla esille jollain 60 vuoden sijoitushorisontilla kivasti.

Toki monet ei saa itselleenkään 100€/kk säästöön. Joten olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että 100€/kk ei omalla kohdalla merkitse mitään muuta kun että se on 100€/kk vähemmän omissa sijoituksissani.
Me ollaan myös siirretty lapsille rahaa sijoituksiin kuukausittain. Vanhin oli heti täytettyään 18 laittamassa kaiken lihoiksi, ilmoitin rahantulon katkeavan siihen (muuten jatketaan niin pitkään kuin sisaruksellekin). Tajus sentään jättää rullaamaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Me ollaan myös siirretty lapsille rahaa sijoituksiin kuukausittain. Vanhin oli heti täytettyään 18 laittamassa kaiken lihoiksi, ilmoitin rahantulon katkeavan siihen (muuten jatketaan niin pitkään kuin sisaruksellekin). Tajus sentään jättää rullaamaan.
Kai kysyit mihin oli rahoja laittamassa? Joskus ne nuoret tietää jotain mitä me vanhat ei (joskin tässäkin tapauksessa epäilen) :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
58
Kai kysyit mihin oli rahoja laittamassa? Joskus ne nuoret tietää jotain mitä me vanhat ei (joskin tässäkin tapauksessa epäilen) :D
Omilla muksuilla kanssa pieni pesämuna odottamassa ja kasvamassa, ei mitään megalomaanista mutta kympeistä puhutaan kun aika lunastella. Olen tätä skenaariota myöskin miettinyt, mutta tullut jopa omalta osaltani siihen lopputulemaan että hallittu rahankäyttö esim. opiskeluaikana elämiseen on luultavasti ihan hyvä sijoitus pitkässä juoksussa. Jos sillä saa keveyttä muuhunkin elämiseen ja olemiseen niin hyvä, kyllä sen kymppitonnin kerkiää myöhemmin työuralla tienaamaan useampaan kertaan takaisin. Opiskelukontakteja ja sosiaalisuutta ei saa edes rahalla myöhemmin, nimimerkillä monimuoto-AMKin huono puoli. Tietysti jos ne tonnit meinaa mennä vain kurkusta alas niin ettei riitäkään niin pitää toppuutella...
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kai kysyit mihin oli rahoja laittamassa? Joskus ne nuoret tietää jotain mitä me vanhat ei (joskin tässäkin tapauksessa epäilen) :D
Autoon. Käytännössä asutaan hyvien liikenneyhteyksien varrella Helsingissä, talon lähistöllä on vain 2h kiekko-paikkoja. Meillä on jo auto jota en itse paljoa käytä, mutta kuulemma oma auto olisi kiva olla.

Ei tietoa millä meinaisi sitten maksaa kaikki autoilun juoksevat kulut, mutta ”miettii kuulemma sitten”.

Toki hän tekee rahoillaan mitä vain, mutta me ollaan laitettu molemmille lapsille 200€/kk enkä mä todellakaan sitä jatka jos hän myy rahastot pois sitä mukaan kun me niitä ostetaan. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Huoh, tuli avattua Nordean kirje jossa kerrottiin että 31.10.2022 mennessä tulee luopua LP omistuksista. Eli taas yksi asia mitä rajoitetaan.
Itsellä ei muistaakseni ole kuin Holly Energy Partners (HEP), mutta harmittaa myydä hyvää osinkokonetta sen takia että jenkeissä jokin verotus muuttuu ja Nordea ei jaksa tehdä tehtäviään muutokseen liittyen.

Kirjeessä ei ollut mitään mainintaa miten käy jos en myy:hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Huoh, tuli avattua Nordean kirje jossa kerrottiin että 31.10.2022 mennessä tulee luopua LP omistuksista. Eli taas yksi asia mitä rajoitetaan.
Itsellä ei muistaakseni ole kuin Holly Energy Partners (HEP), mutta harmittaa myydä hyvää osinkokonetta sen takia että jenkeissä jokin verotus muuttuu ja Nordea ei jaksa tehdä tehtäviään muutokseen liittyen.

Kirjeessä ei ollut mitään mainintaa miten käy jos en myy:hmm:
Ei niitä saa siirrettyä esim Nordnettiin tai jollekin muulle toimijalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Kai niitä saa siirrettyä, mutta siiryin juuri IB:stä pois kun ärsytti hallinnoida kahdessa paikassa omistuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Huoh, tuli avattua Nordean kirje jossa kerrottiin että 31.10.2022 mennessä tulee luopua LP omistuksista. Eli taas yksi asia mitä rajoitetaan.
Noissahan on jo aiemmin ollut niin älytön verotus ettei noita ole kannattanut omistaa paitsi rahaston kautta. Lähdevero voi olla jopa 39% ja sen päälle Suomen verottaja ottaa omansa. Ja joskus kun kysyin, ei Suomen verottajalla ollut tarkkaa ohjetta, miten noi täällä verotetaan vaan antoi samassa vastauksessa ainakin 3 eri tulkintaa. En halunnut maksaa ennakkopäätöksestä.

Millaista lähdeveroa tuosta HEP:stä on pidätetty? Ja osaatko sanoa, mikä muuttuu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Juu, verotus ollut kova, mutta kun osinko ostohintaan nähden yli 20% niin ei ole haitannut...

Nordean kirjeessä ei mainittu mikä muuttuu muuta kuin että Jenkeissä jotain näihin liittyen muuttuu ja siksi niitä ei saa enää Nordeassa omistaa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Salkussa on pari energia-alan LP:tä. USA:ssa peritty osingoista lähdeveroa 37% ennen kuin massit saapuneet Suomeen ja Suomi perii lisäksi näistäkin osingoista 10,5% vuosittaisen verotuksen yhteydessä jos on kyseisen verovuoden pääomatulot sillä matalammalla veroprosentilla. --> vähintään 47,5% LP osingoista mennyt verottajalle.

@Anagonda - selviääkö siitä Nordean kirjeestä miten USAssa verotus olisi muuttumassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
osinko ostohintaan nähden
Toi on ehkä vähän huono mittari tehdä arviota siitä, kannattaako osaketta pitää tällä hetkellä vai ei. Mutta pääasia että tiedostaa noi verotuksen sudenkuopat. HEP:n "osinkotuotto" on nyt noin 8% ja osinkoa leikattu rajusti 2v aikana. Tuosta sitten luokkaa 37%-47% menee veroihin. Eli netto-osinkotuotto reilut 4%. Se yhdistettynä 10v laskeneeseen kurssiin ei kuulosta kovin tuottoisalta sijoitukselta.

osinko ostohintaan nähden yli 20%
Vai katsonkohan mä nyt ihan vääriä käppyröitä...tai hämääkö joku splitti. Eli olet ostanut HEPiä $7:n kurssilla (20% $7:stä on $1.4)? En edes näe noin alhaista kurssia 20v historiassa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
En edes näe noin alhaista kurssia 20v historiassa.
Eikös tuo HEP kuitenkin ollut alhaisimmillaan 6,57US$ maaliskuussa 2020? Ja jos silloin osti euroilla, niin niitä meni noin 6€ / kpl, riippuen siitä milloin niihin aikoihin oli sattunut vaihtamaan eurot dollareiksi. Ja jos laskee osingon 1,4$ euroiksi nykyisellä kurssilla ja tekee hehtaarilla sinnepäin laskutoimituksen 1,42€/6€, niin vuosiosinko ostoeuroihin nähden olisi luokkaa 23%. (miinus verot)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eikös tuo HEP kuitenkin ollut alhaisimmillaan 6,57US$ maaliskuussa 2020?
Okei, katselin Seekingalphaa ja käppyrästä näkyi vain 7.52. Ja laskin osinkotuoton dollareissa ilman valuuttakurssimuutoksia. Ehkä sitten @Anagonda osui 18 vuoden pohjille (taas kerran. SA:n käppyrästä silmäillen) tuona yhtenä ainoana päivänä. Hyvin osuttu jos näin kävi! Silti se ei ole järkevä tapa todeta, kannattaako osaketta pitää tällä hetkellä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Onko kukaan tehnyt vielä tiliä Trade Republicille? Näyttäisi olevan halpis-kilpailija Nordnetille. Euron tradet ja ilmaiset etf-/osakesäästösysteemit.
Saako täältä ostettua suomalaisia osakkeita AOT-tilille ja hoitavatko he ilmoitukset verottajalle? Jos molempiin vastaus ei ole kyllä, niin kyseessä ei ole mikään kilpailija kun tarjottava tuote on eri.

Onhan noita ulkomaalaisia välittäjiä tarjolla vaikka kuinka paljon, suosituimmat ovat mm. IKBR, Degiro, Lynx jne.
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
88
Itse yhdessä vaiheessa lähestyin yhdysvaltalaisia LP-yhtiöitä siten, että myin osakkeet aina päivää ennen osingon irtoamista ja ostin takaisin osingon irrottua. Näin sai vältettyä lähdeveron ja veivailu esim. IB:llä oli kustannusten puolesta edullista. Vähän harmaalla alueellahan siinä ollaan, kun veivin ainoa tarkoitus on välttää veroja, mutta toisaalta Suomeen siinä kyllä verot maksettiin ihan normaalisti.
Sitten on myös LP/MLP-yhtiöitä, joiden kotipaikka on jossain veroparatiisissa tms. Niitä olen pitänyt OST:llä, koska verotus menee ansiotuloverotuksen mukaan. Lähdeverojahan niistä ei mene minnekään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Okei, katselin Seekingalphaa ja käppyrästä näkyi vain 7.52. Ja laskin osinkotuoton dollareissa ilman valuuttakurssimuutoksia. Ehkä sitten @Anagonda osui 18 vuoden pohjille (taas kerran. SA:n käppyrästä silmäillen) tuona yhtenä ainoana päivänä. Hyvin osuttu jos näin kävi! Silti se ei ole järkevä tapa todeta, kannattaako osaketta pitää tällä hetkellä.
Juu, kerran olen osunut pohjille ja se oli tämä. Ei nyt ihan pohja, mutta senttejä heitti. Noh, onhan tässä ihan kivasti osinkoja valunut vaikka verotus ollut kova ja myyntihinta on ihan ok. Tulevaisuus on kyllä niin iso mysteeri että pistin nyt myyntiin. Ei haittaa jos ei tänään mene, koska muutaman päivän sisään irtoaa vielä yksi osinko. Kurssit vaan seilaa sen verran että totesin että koitan nyt tikulla jäätä vaikka menetänkin yhden osingon. Saattaa tai sitten ei saata olla että nyt myymällä saa enemmän kuin viikon päästä vaikka osinko tulisikin.

Kattelin kyllä jo itsekkin että ei käteen jäävässä osuudessa takkiin tule jos nyt johonkin REITtiin tms. vaihtaa. Varsinkin kun itsekkään en näe ihan hetkeen HEP.llä mitään nousua, päin vastoin!
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Sitten on myös LP/MLP-yhtiöitä, joiden kotipaikka on jossain veroparatiisissa tms. Niitä olen pitänyt OST:llä, koska verotus menee ansiotuloverotuksen mukaan
Mistähän löytyisi listaa LP/MLP, joilla kotipaikka veroparatiisissa? Nämä ovat näppäriä tilanteeseen jossa henkilön ansiotulovero% on matalampi kuin pääomatulovero%.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
jos osakkeita voi ostaa alle yhden kappaleen erissä niin hieman herättää epäilyjä kuinka hommat sujuu ongelmatilanteissa. Tai jos haluaisi osallistua yhtiökokoukseen jne.
Ja vaikka olisi ostanut yli yhden kappaleen eriä, niin tuon palvelun hinnastossa oli 25€ / rekisteröityminen (EU-kotipaikkaisen yrityksen) yhtiökokoukseen. Ja maksu 2€ jos haluaa että ostamansa osakkeet rekisteröidään ostaneen henkilön tilille (josta voi ehkä päätellä että ilman tuota extra 2€ ne olisivat jossain yhteislaarissa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Mistähän löytyisi listaa LP/MLP, joilla kotipaikka veroparatiisissa? Nämä ovat näppäriä tilanteeseen jossa henkilön ansiotulovero% on matalampi kuin pääomatulovero%.
Ei kyllä hajua. Mulla ainoa MLP on KMI (Kinder Morgan), joka on normiosake. Aikoinaan tuosta oli useampi sarja, joita käsiteltiin erilaisina osingonmaksun ja verotuksen suhteen. Sittemmin muut mergetty pois markkinoilta jos oikein katsoin. Onkohan noita muita vastaavia firmoja normiosakkeilla?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Ei kyllä hajua. Mulla ainoa MLP on KMI (Kinder Morgan), joka on normiosake. Aikoinaan tuosta oli useampi sarja, joita käsiteltiin erilaisina osingonmaksun ja verotuksen suhteen. Sittemmin muut mergetty pois markkinoilta jos oikein katsoin. Onkohan noita muita vastaavia firmoja normiosakkeilla?
Yritin kaivaa näitä äsken googlella - ja löytyi nyt alkuun sivusto, jolta löytyy esim Bermudaa kotipaikkanaan pitävät yritykset, joihin pääsee näppärästi käsiksi NYSE/NASDAQ ADR:ien kautta: The Complete List of Bermuda Registered Stocks Trading on US Markets | TopForeignStocks.com

Näistä entuudestaan vähintään nimeltä tuttuja ovat Brookfieldin viritykset ja Marvell Technology, pitää perehtyä paremmin ajan kanssa josko näistä löytyisi mitään ostoksille asti kiinnostavia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 467
Viestejä
4 163 047
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom