Muuten hyvä, mutta jos ei ole asiakas, niin ei ole pankki auki viikonloppunaomasp:lla on maanamtaihin asti 6-13-24kk 1,5-2,85-3,25%.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muuten hyvä, mutta jos ei ole asiakas, niin ei ole pankki auki viikonloppunaomasp:lla on maanamtaihin asti 6-13-24kk 1,5-2,85-3,25%.
Näkäjään ovat vähän muuttaneet korkoja, kun mä sain 13kk 2,70% korolla ja 24kk 3,50% korolla.omasp:lla on maanamtaihin asti 6-13-24kk 1,5-2,85-3,25%.
En mä ole facebookissa, tiktokissa tai instagrammissakaan, mutta silti tuntuu että noilla tehdään massia miljardikaupalla joka kvartaalissa.Ihan sama, en usko että haluisin olla Metan metaversessa vaikka sen loisivatkin.
En itekkää tiiä mikä koko metaverse on, mutta voin hyvin kuvitella tulevaisuudessa löytyvän esim. silmälasit, jotka havainnoivat missä liikut (gps, kamera, google maps -combo) ja antaa sinulle esimerkiksi tietoa nähtävyyksistä, ravintoloista, kaupoista, lähialueen tapahtumista yms. Se, että onko se massatuote vai vain joiden tekkihifistelijöiden kokeilu jää nähtäväksi.En tiedä millainen tuo metaverse nyt on, mutta jotenkin uskoisin sellaiseen todellisuuden ja vr:n sekoittamiseen enemmän kun puhtaaseen vr:ään. Siis jos tolla aikoo korvata puhelimen niin kyllä kai sitä pitää voida käyttää liikkeellä ollessakin? Joku pelkkä vr, josta et siis näe läpi, ei toimi kuin paikalla ollessa. Mutta jos haluaa kommunikoida lenkillä ollessa muiden kanssa niin laseista täytyy nähdä läpi.
...
Jos rikkaan raja on miljonääri niin tuskin muuten kuin säästämällä tuon satasen vuoden pari pankkiin ja sitten suurella tuurilla ostamalla koko summalla Usasta listautumisannista jättimenestyjää.Pitäisi alkaa sijoittamaan Nordnettiin 100e/kk pankkisijoitusten ohella, onko suositella mikä tekisi minut rikkaaksi? Ei nyt mitään eläkehommia mutta sanotaanko nyt vaikka maks 10v tähtäimellä.
Pitäisi alkaa sijoittamaan Nordnettiin 100e/kk pankkisijoitusten ohella, onko suositella mitään? Ei nyt mitään eläkehommia mutta sanotaanko nyt vaikka maks 10v tähtäimellä.
Eli suht turvallista salkkua lähdetään rakentamaan.
Nordnetin kautta esim. Handelsbanken USA indeksi. Tai jos teknologia kiinnostaa, niin Nordnet Indeksirahasto Teknologia. Omasta salkusta löytyy molemmat. Tällä hetkellä kuukausisäästöjä menee ETF:ien lisäksi tuohon teknologiaan.Pitäisi alkaa sijoittamaan Nordnettiin 100e/kk pankkisijoitusten ohella, onko suositella mitään? Ei nyt mitään eläkehommia mutta sanotaanko nyt vaikka maks 10v tähtäimellä.
Mielestäni ei ainakaan kaikkea Suomeen, ennemmin sitten vaikka maailma-rahastoon.Mitä mieltä seuraavista indeksirahastoista? Kehittyvät markkinat ovat pahasti laskussa, kannatteeko tähän edes jatkossa laittaa sisään. Olen nyt laittanu jokaiseen kolmeen rahastoon saman summan joka kuukausi, olisiko parempi keskittää johonkin enemmän ja johonkin vähemmän?
Harkitsin myös sitä että olisiko siinä ideaa että lopettaisin muut. ja laittaisin suomi-rahastoon jatkossa kolminkertaisen summan?
Myin aikaisemmin tänä vuonna OP:n rahastoja, useamman tuhannen euron edestä.
Missä ja millä hetkellä minun pitäisi noista maksaa veroa voittojen osalta? Tuo on epäselvä jopa verrotajan ohjeistuksia luettaessa.
Muista, että oleellist ei ole myyntimäärä, vaan voiton määrä. Vaikka myisit sadalla tonnilla, niin 30% menee vain voiton osuudesta.Myin aikaisemmin tänä vuonna OP:n rahastoja, useamman tuhannen euron edestä.
Missä ja millä hetkellä minun pitäisi noista maksaa veroa voittojen osalta? Tuo on epäselvä jopa verrotajan ohjeistuksia luettaessa.
Pitäisi alkaa sijoittamaan Nordnettiin 100e/kk pankkisijoitusten ohella, onko suositella mitään? Ei nyt mitään eläkehommia mutta sanotaanko nyt vaikka maks 10v tähtäimellä.
Itsellä menee tällä hetkellä neljä kertaa kuukaudessa á 250 euroa Nordnetin kautta seuraavaan rahastolistaan:
Nordnet Indexfond Sverige ESG
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nordnet Indeksfond Norge
Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG
Nordnet Indeksfond Danmark ESG A
Handelsbanken Usa Indeksi
Handelsbanken Eurooppa Indeksi
Storebrand Global All Countries A EUR
Storebrand Japan A EUR
Storebrand USA A EUR
Storebrand Emerging Markets A EUR
Nordnet Indeksirahasto Maailma ESG
Tuossa on tietty turhaakin päällekkäisyyttä. Lisäksi Nordnetin Tanskan indeksirahasto (koska kulut) ja Nordnetin Maailman indeksirahasto (koska synteettinen rahasto) ovat ehkä muuten ne kyseenalaisimmat valinnat.
Kaikkein suurimmalla mielenkiinnolla seuraan noista Spiltan Aktiefond Investmentbolagin tulevaa kehitystä.
Mutta yhtä kaikki, perinteisistä rahastoista puhuttaessa mun mielestä ne mielekkäimmät vaihtoehdot löytyy tuolta listalta. Sitten kun mennään ETF:ien puolelle, niin mahdollisuudet tietenkin lisääntyvät roimasti.
Koska sijoitettu rahamäärä on tuon verran miksi et laita niitä kuukausisäästöllä etf:iin?
Itse laskin että nordnetin kautta n. +250€/kk on järkevämpi laittaa etf:iin ja maksaa se muutama euro kuin rahastoihin. Tästäkin asiasta jokainen voi tehdä oman laskelman ja päästä hyvinkin erilaiseen tulokseen.
Ihan silkasta mielenkiinnosta kysyn.
Nopeasti sai Svean tilin avattua. Eli siis Norwegian tyhjäksi ja Svealle tarkoitus siirtyä.Svea säästötilin korko nousee tästä päivästä alkaen 0,80 % --> 1,05 %.
Määräaikaisiin näytti saavan tuolta(kin) reilua 2 % jos säästöaika 36kk, ei kiitos.
Sehän tässä hankalaa onko, siis löytää jotain muuta. Itselläni on jo parissa määräaikaisessa talletuksessa rahaa sekä osakkeissa etf:issä ja rahastoissa. Osan kuitenkin haluaisin pitää helposti saatavilla jos jostain syystä tarvitsee ja siihen olen käyttänyt näitä norwegiania ja sveaa.Onhan noi molemmat korot vielä varsin surkeita. Jos näkee vaivaa siirrellä prosentin kymmenysten korkoedun takia rahaa tililtä toiselle, niin itse ajattelisin, että samalla vaivalla löytäisi jonkun paremman sijoituskohteen joka ainakin edes teoriassa inflaatiolta suojaisi. Ehkä eri asia, jos tasan tarkkaan tietää, että nuo rahat jollain tietyllä hetkellä tarvitsee.
Taloussanomien artikkelissa mainittiin Nordean JoustoTalletus-tilistä, jolle maksetaan tällä hetkellä 1,40% vuosikorkoa. Nordean sivuilla tili kuulostaa samatapaiselta kuin Svean tai Norwegianin tilit:
Onko kellään kokemuksia, kuinka tili toimii?
- Joustotalletus-tili on jatkuvan säästämisen tili sinulle, joka haluat säästää helposti, turvallisesti ja joustavasti.
- Sinun ei tarvitse huolehtia tilin päättymisestä tai säästöjen uudelleen tallettamisesta.
- Tilin säästöjä voi käyttää tarvittaessa. Nostot ovat mahdollisia milloin tahansa ilman nostopalkkioita.
- Talletukset ja nostot teet kätevästi mobiilissa tai verkkopankissa tiliin liitettävän hoitotilin kautta.
Toimii niin, että korko lasketaan vuoden alimmalle saldolle. Jos siis talletat esim. 1.1. 100k ja 31.12. nostat tililtä 99,5k pois, maksetaan vuoden korko vain 500€ saldolle.
Miten svea vertautuu tähän osaatko sanoa? Toimiiko samalla tavalla?
Nordnetissä on palautunut ennakkopidätyksiä Realty Incomeen (O) liittyen ja tuollaista ylläolevaa viestiä. Itselle jo kolme settiä palautuksia tullut tänään. Liittyköhän tuo jotenkin siihen Orionin irtautumiseen viime vuodelta? Summat kyllä on isompia kuin mitä on aikanaan ennakkopidätyksenä siitä lähtenyt. Ei kai O:n osingot muutu johonkin toiseen lajiin ylipäätään? Aiheuttaakohan tuo nyt jotain toimenpiteitä verotukseen liittyen?Olet saanut tämän viestin, koska Nordnet on yhdessä alisäilyttäjäpankkinsa kanssa palauttanut tilillesi ulkomaista lähdeveroa, jota on peritty Yhdysvalloista saamistasi osingoista vuonna 2021.
Yhtiöt ovat myöhemmin luokitelleet nämä osingot uudelleen ("reclassification") Yhdysvaltain verolainsäädännön mukaisesti osakepääoman takaisinmaksuksi, koronmaksuksi tai vastaavaksi. Tämä tarkoittaa, että lähdeverotus ei ole enää voimassa ja vero on nyt palautettu sinulle.
Kehoitamme tarkistamaan Verohallinnon kanssa, vaikuttaako osinkojen uudelleenluokittelu verotukseesi Suomessa. Osakesäästötilille palautetuilla lähdeveroilla ei ole välittömiä veroseuraamuksia. Jos nostat palautetut lähdeverot osakesäästötililtä, ne verotetaan normaalin osakesäästötilin tuottolaskentakaavan mukaisesti.
Eivät liity Orioniin.Nordnetissä on palautunut ennakkopidätyksiä Realty Incomeen (O) liittyen ja tuollaista ylläolevaa viestiä. Itselle jo kolme settiä palautuksia tullut tänään. Liittyköhän tuo jotenkin siihen Orionin irtautumiseen viime vuodelta? Summat kyllä on isompia kuin mitä on aikanaan ennakkopidätyksenä siitä lähtenyt. Ei kai O:n osingot muutu johonkin toiseen lajiin ylipäätään? Aiheuttaakohan tuo nyt jotain toimenpiteitä verotukseen liittyen?
Kiitos.Eivät liity Orioniin.
Realty Income on julkaissut vuoden 2021 osalta jakauman siitä millaisella USA-vero koostumuksella heidän maksamansa osingot olivat muodostuneet: https://www.realtyincome.com/sites/realty-income/files/realty-income/shareholder/Realty Income 2021 Common Stock Dividend Allocation.pdf
Näistä vuoden 2021 "normi" osingoista osa ilmeisimmin tulkitaan USA-verotuksessa sellaisiksi pääomanpalautuksiksi, joista USA ei peri veroja --> Nyt sitten Nordnetin asiakkaille on palautettu rahoja, jotka Nordnetin alisäilyttäjä oli varmuuden vuoksi perinyt/jemmannut/toimittanut USAn verottajalle osinkojen lähdeveroja varten.
Ei niin kiva että tämä tapahtuu jälkijättöisesti. Suomen verottajahan on hyvittänyt 2021 verotuksen osalta USA:ssa perittyjä lähdeveroja, ja nyt kun USA:n perimää lähdeveroa takautuvasti palautetaan, niin USA:an maksettu lähdevero ei enää täsmää sen kanssa mitä veroilmoituksess&valmistuneessa -21 verotuksessa on huomioitu. Paitsi jos kävi niin hyvä tuuri että O:n osingot olivat tulleet OST:lle.
Pitäisi toki, itse en ainakaan ilmottaisi, koskaKiitos.
Seuraava kysymys onkin sitten että pitääkö tästä ilmoittaa verottajalle ja millä tavalla?
Ja onkohan sama juttu edessä vuoden päästä tämän vuoden osinkojen kanssa?
Joo, samaan päätelmään olen itsekkin kallistunut.Pitäisi toki, itse en ainakaan ilmottaisi, koska
a) saadut rahat olettavasti kohtuullisen pähkinöitä (4 numeroa max) -> verot satasia -> kukaan ei pääse tuntipalkoille
b) ei sun tommosia kiemuroita tarvitse/oleteta ymmärtävän, kysyttäessä hölmistynyt tokaisu ”ai jaa” vienee pitkälle
c) olet ”voiton puolella”
NN tuskin tuota myöskään pystyy mitenkään korjaamaan, koska eivät voi sun puolesta tehdä oikaisupyyntöä, elleivät sitten kirjaa tuota 2022 tuloksi jolloin jos nyt itse korjaat 2021vuotta niin pieleen menee sekin.
En uskalla lausua mitään verottajan osalta. Jos nuo menevät verottajalle Nordnetiltä esim osana vuoden 2022 tapahtumia, niin verottajalta voi tulla selvityspyyntö ensi keväänä.Kiitos.
Seuraava kysymys onkin sitten että pitääkö tästä ilmoittaa verottajalle ja millä tavalla?
Ja onkohan sama juttu edessä vuoden päästä tämän vuoden osinkojen kanssa?
Nordnet vaikuttaa tehneen tapahtumille oheiset aikaleimat (jolloin eivät olisi 2022 verotuksessa):elleivät sitten kirjaa tuota 2022 tuloksi
Eikös se ole niin, et korkoihin kantsii sijoittaa silloin, ku ne ovat korkeimmillaan? Et onnea vaan oikean ajanhetken arvaamiseenNordnetin ETF-kuukausisäästöä pukkaa kohta. Korkojen noustessa tulee mieleen, että kannattaisiko myös korko-ETF:ään sijoittaa ja jos kyllä niin mihin? Onko korkojen suhteen olemassa mitään hyvää EUNL-tyylistä hajautettua ja likvidiä korkosijoitusvaihtohtoa?
Nordnetin ETF-kuukausisäästöä pukkaa kohta. Korkojen noustessa tulee mieleen, että kannattaisiko myös korko-ETF:ään sijoittaa ja jos kyllä niin mihin? Onko korkojen suhteen olemassa mitään hyvää EUNL-tyylistä hajautettua ja likvidiä korkosijoitusvaihtohtoa?
Se on juuri näin. Kun korot nousee, korkopaperien arvo laskee.Eikös se ole niin, et korkoihin kantsii sijoittaa silloin, ku ne ovat korkeimmillaan? Et onnea vaan oikean ajanhetken arvaamiseen
Siirsiköhän moni norwegian->svea kuten itse tein? Pakko nostaa korkoa tai lähtee kaikki rahat norskilta? Toivottavasti tulisi enemmän kilpailua.Banknorwegianin korko muuttunut 0,75% -> 1,05%
Heh, tämän tiesitkin jo: riskin kannalta kannattaa hajauttaa, tuoton näkökulmasta ei. Omasp vakavaraisuuteen en minä ainakaan osaa ottaa mitään kantaaSiirsiköhän moni norwegian->svea kuten itse tein? Pakko nostaa korkoa tai lähtee kaikki rahat norskilta? Toivottavasti tulisi enemmän kilpailua.
Millainenkohan riski on että esim toi omasp menisi konkurssiin? Laitoin siis vain talletussuojan verran rahaa sinne, mutta koska korko oli aika hyvä niin pohdin jos laittaisi lisää jos samalla korolla saisi, mutta kannattaako kuitenkin hajauttaa eri pankkeihin, vaikka korko vähän pienempi onkin?
Omasp on hyvin vakavarainen hyvää tulosta tekevä pankki. Terveisin yksi puljun osakeomistajista. Omasp taitaa maksaa parempaa osinkoa kuin mitä talletuksista tällä hetkellä saa korkoa.Heh, tämän tiesitkin jo: riskin kannalta kannattaa hajauttaa, tuoton näkökulmasta ei. Omasp vakavaraisuuteen en minä ainakaan osaa ottaa mitään kantaa