Itse ainakin laitan tytölle 100€/kk rahastoon. Aloitin tämän heti kun hän syntyi ja jatkan ainakin kunnes hän täyttää 18 ja jos olen onnistunut opettamaan hänet riittävän järkeväksi ja ymmärtämään tämän sijoitus homman toiminnan niin jatkan vielä tuonkin jälkeen ja hän itse saa alkaa säästää myös.
Toki jos kasvatukseni menee pieleen ja hän hassaa rahansa viinaan ja huumeisiin kun täyttää 18 niin sitten lopetan rahan antamisen myös.
Minä aloitin osake/rahasto/etf säästämisen vasta joskus 25 vuotiaana ja meni vuosia hukkaan tuottoja. Yritän nyt korjata tämän virheen tyttäreni elämässä ja hän on nyt tavallaan aloittanut sijoittamisen syntyessään, vaikkei sitä toki vielä itse ymmärräkkään. Ehtii korkoa korolle ilmiökin tulemaan kunnolla esille jollain 60 vuoden sijoitushorisontilla kivasti.
Toki monet ei saa itselleenkään 100€/kk säästöön. Joten olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että 100€/kk ei omalla kohdalla merkitse mitään muuta kun että se on 100€/kk vähemmän omissa sijoituksissani.
Me ollaan myös siirretty lapsille rahaa sijoituksiin kuukausittain. Vanhin oli heti täytettyään 18 laittamassa kaiken lihoiksi, ilmoitin rahantulon katkeavan siihen (muuten jatketaan niin pitkään kuin sisaruksellekin). Tajus sentään jättää rullaamaan.