Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki ostin mitä aioin, osa aiottua hieman kalliimmalla. Konecranesin ostotoimeksianto meni läpi hintaan 20,75 euroa ja Nordeasta maksoin 8,705 euroa per osake. Yhteensä tämän päivän ostokset kustansivat 279 150 euroa Luottosaldo on nyt 152 425 euroa, kultaluoton raja 201 758 euroa.@Takaisku Ilmeisesti ainakin Citycon tärppäsi koukkuusi, poksahtiko samalla korot Kultatasolta pykälää huonommalle?
Millaisella salkulla tuollaiseen päästään?
Tänään oli semmoinen päivä. Huomenna uudestaan leukaa rintaan ja kohti uusia miinuksia.
No joo. Eihän tuossa salkussa ole kuin yhtä "osaketta", jonka aikoinaan sain "ilmaiseksi".Millaisella salkulla tuollaiseen päästään?
Netissä oli puhetta korkoa korolle ilmiöstä. Mutta Miten tämä käytännössä toimii? Ainoastaan silloin jos ostaa osakkeita?
Tapahtuuko tätä kyseistä efektiä nordnetissä ihan normaalissa suomi indeksirahastossa jos sinne sijoittaa?
Siis tarkoittaako tuo sitä että kun kurssi on alempana, olen silloin ostanut vaikka nuita indeksirahastoja, täytyykö minun sitten heti myydä ne kaikki pois jos se käyrä on ylempänä kuin aikaisemmin ja sen jälkeen ostaa uudestaan samaa koko hinnalla kun kun hinta taas laskee?Korkoa korolle on hyvin yleismaailmallinen ilmiö, joka pätee moneen asiaan. Toimii korkotilillä, osakkeissa, rahastoissa, jne. Ehdottomasti Suomi-rahastoissa myös. Se pätee kaikkeen, missä sä saat tuottoa suhteessa pääomaan (eli sijoitettuun rahaan) ja jossa sä voit uudelleensijoittaa ne tuotot. Tällöin niille uudelleensijoitetuille tuotoille saat myös sitä korkoa/tuottoa, ja tästä tulee nimi "korkoa korolle". Se voisi olla paremminkin "tuottoa tuotolle".
Rahastojen kasvuosuuksissa ja uudelleensijoittavissa ETF:issä tuo toimii erityisen hyvin kun itse ei tarvitse tehdä mitään vaan rahasto sijoittaa ne tuotot automaattisesti uudelleen. Suoraan omistetuissa osakkeissa pitää sijoittaa osingot uudelleen osakkeisiin, jotta tuon hyödyn saa maksimoitua.
Siis tarkoittaako tuo sitä että kun kurssi on alempana, olen silloin ostanut vaikka nuita indeksirahastoja, täytyykö minun sitten heti myydä ne kaikki pois jos se käyrä on ylempänä kuin aikaisemmin ja sen jälkeen ostaa uudestaan samaa koko hinnalla kun kun hinta taas laskee?
Vai mistä tämä tuotto suhteessa pääomaan tulee?
Juu. Toki tässä indeksirahastossahan ei ole merkitty % määrää korolle. Kuinka tuollainen voi hyötyä siitä korkoa korolle asiasta? Jotenkin itse ajattelin tämän toimivan siten että kun ostan tätä, niin myyn joskus sitten pois kun keskiostohinta on vain ylempänä ja sitä kautta tuosta saisin rahaa itselleni enemmän mitä laitoin.Ei missään nimessä pidä myydä. Jos myyt voitolla, laukaiset myös pääomatulojen verotuksen (jos yli 1000e vuodessa myytynä).
Ajatellaan asiaa säästötilin kautta. Jos sulla on tonni säästötilillä vuoden, sanotaan vaikkapa 2% korolla, niin seuraavan vuoden alussa sulle maksetaan 20e korko. Tilillä on nyt 1020e. Seuraavana vuonna korkoa maksetaan myös sille maksetulle 20e korolle, eli seuraavan vuoden alussa sulle maksetaankin korkoa 20,4e. Tuo "ylimääräinen" 0,4e on sitä korkoa korolle. Jos olisit nostanut ne saamasi 20e korot pois, ei sitä korkoa seuraavana vuonna olisi maksettu sille korko-osuudelle.
Tämä sama homma pätee niille rahastoissa (ja osakkeissa) kiinni oleville summille.
Juu. Toki tässä indeksirahastossahan ei ole merkitty % määrää korolle. Kuinka tuollainen voi hyötyä siitä korkoa korolle asiasta? Jotenkin itse ajattelin tämän toimivan siten että kun ostan tätä, niin myyn joskus sitten pois kun keskiostohinta on vain ylempänä ja sitä kautta tuosta saisin rahaa itselleni enemmän mitä laitoin.
Onneksi peruskoulussa jo hieman tutustutaan sijoittamiseen, mutta vielä pitäisi tunteja lisätä. Paljon.Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä että malttaisi olla koskematta
Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä, että malttaisi olla koskematta
Siis tarkoittaako tuo sitä että kun kurssi on alempana, olen silloin ostanut vaikka nuita indeksirahastoja, täytyykö minun sitten heti myydä ne kaikki pois jos se käyrä on ylempänä kuin aikaisemmin ja sen jälkeen ostaa uudestaan samaa koko hinnalla kun kun hinta taas laskee?
Vai mistä tämä tuotto suhteessa pääomaan tulee?
^huonosti meneviä kannattaa myydä ja ostaa tilalle parempia tai edes indeksiä.
Nähdään 20 vuoden päästä, kerron sitten miten kävi.Ei tarvitse eikä kannata tehdä mitään. Kun ostat sitä indeksirahastoa, se rahasto ostaa sun antamilla rahoilla sinne rahastoon niitä osakkeita sopivassa suhteessa (indeksirahastossa indeksin painotuksilla). Sä omistat rahastosta tuon osuuden, joka rahoillasi ostettiin. Sen jälkeen kun osakkeet tuottavat esim. maksaen osinkoja sinne rahastoon, se rahasto sijoittaa "sun" osakkeille (oikeasti sä omistat rahastoa ja rahasto osakkeet) maksetut osinkorahat kiinni samoihin osakkeisiin. Ja sun ei tarvitse tehdä mitään.
Osakkeiden kohdalla tuotto ensinnäkin vaihtelee todella paljon. Eli korkoa korolle voi yksittäisen osakkeen kohdalla kääntyä vaikka 100%:n tappioksi kun firma menee konkurssiin. Joskus tuotto on negatiivinen. Silloinkin sama periaate pätee: jos firma tekee -20% tuottoa vuodessa ja sijoitat 100e, on sulla vuoden päästä 80e, sitten 64e jne. Eli suhteellinen tuotto tai tappio lasketaan aina kokonaispääomalle. Korkoa korolle.
Jos rahastopotin arvo kasvaa 20% ja sitten 20% ja sitten 20%, niin olet 3v päästä tienannut (eli arvo noussut) satasella 72e, etkä 60e korkoa korolle -ilmiön takia. Mutta osakkeiden kohdalla käytännössä et näe tuollaista nättiä kasvua kovin usein koska tuotot vaihtelevat niin älyttömästi. Periaate toki toteutuu, mutta on mahdotonta ennustaa niitä tuottoja. Me vain näemme miten osakkeet ovat historiallisesti tuottaneet ja me näemme, mitä korkoa korolle on saanut aikaan jos olisit sijoittanut vaikka satasen 40v sitten.
Bottom line: älä myy mitään kun arvo kasvaa. Äläkä myy kun arvo laskee. Osta vain lisää säännöllisesti ja tule kiittämään mua 20v päästä
Se on tietyllä tapaa vähän myöhäistä tuossa vaiheessa eikä myöskään ko. iässä ole niin merkityksellisiä rahoja käsissä että niillä saisi mitään järkevää aikaiseksi.Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä että malttaisi olla koskematta
Se on täysin mahdollista ja sitä kutsutaan sijoitustaidoksi. Keskimäärin ei kannata roikottaa huonoa käänteen toivossa vaan omien kykyjensä mukaan valita parempaa.Sitten vaan pitäisi enää tietää, että mitkä on ne huonot tulevaisuudessa. Tai että mitkä on ne paremmat tulevaisuudessa.
Itse ainakin laitan tytölle 100€/kk rahastoon. Aloitin tämän heti kun hän syntyi ja jatkan ainakin kunnes hän täyttää 18 ja jos olen onnistunut opettamaan hänet riittävän järkeväksi ja ymmärtämään tämän sijoitus homman toiminnan niin jatkan vielä tuonkin jälkeen ja hän itse saa alkaa säästää myös.Tuommonenhan kannattaisi opettaa jollekki juuri täysi-ikäiselle täyttävälle. Itsestään kasvaisi rahaa ajansaatossa. Toki liekkö kukaan niin kärsivällinen niin nuorena viellä että malttaisi olla koskematta
Itse ainakin laitan tytölle 100€/kk rahastoon. Aloitin tämän heti kun hän syntyi ja jatkan ainakin kunnes hän täyttää 18 ja jos olen onnistunut opettamaan hänet riittävän järkeväksi ja ymmärtämään tämän sijoitus homman toiminnan niin jatkan vielä tuonkin jälkeen ja hän itse saa alkaa säästää myös.
Toki jos kasvatukseni menee pieleen ja hän hassaa rahansa viinaan ja huumeisiin kun täyttää 18 niin sitten lopetan rahan antamisen myös.
Minä aloitin osake/rahasto/etf säästämisen vasta joskus 25 vuotiaana ja meni vuosia hukkaan tuottoja. Yritän nyt korjata tämän virheen tyttäreni elämässä ja hän on nyt tavallaan aloittanut sijoittamisen syntyessään, vaikkei sitä toki vielä itse ymmärräkkään. Ehtii korkoa korolle ilmiökin tulemaan kunnolla esille jollain 60 vuoden sijoitushorisontilla kivasti.
Toki monet ei saa itselleenkään 100€/kk säästöön. Joten olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että 100€/kk ei omalla kohdalla merkitse mitään muuta kun että se on 100€/kk vähemmän omissa sijoituksissani.
Kai kysyit mihin oli rahoja laittamassa? Joskus ne nuoret tietää jotain mitä me vanhat ei (joskin tässäkin tapauksessa epäilen)Me ollaan myös siirretty lapsille rahaa sijoituksiin kuukausittain. Vanhin oli heti täytettyään 18 laittamassa kaiken lihoiksi, ilmoitin rahantulon katkeavan siihen (muuten jatketaan niin pitkään kuin sisaruksellekin). Tajus sentään jättää rullaamaan.
Kai kysyit mihin oli rahoja laittamassa? Joskus ne nuoret tietää jotain mitä me vanhat ei (joskin tässäkin tapauksessa epäilen)
Autoon. Käytännössä asutaan hyvien liikenneyhteyksien varrella Helsingissä, talon lähistöllä on vain 2h kiekko-paikkoja. Meillä on jo auto jota en itse paljoa käytä, mutta kuulemma oma auto olisi kiva olla.Kai kysyit mihin oli rahoja laittamassa? Joskus ne nuoret tietää jotain mitä me vanhat ei (joskin tässäkin tapauksessa epäilen)
Ei niitä saa siirrettyä esim Nordnettiin tai jollekin muulle toimijalle?Huoh, tuli avattua Nordean kirje jossa kerrottiin että 31.10.2022 mennessä tulee luopua LP omistuksista. Eli taas yksi asia mitä rajoitetaan.
Itsellä ei muistaakseni ole kuin Holly Energy Partners (HEP), mutta harmittaa myydä hyvää osinkokonetta sen takia että jenkeissä jokin verotus muuttuu ja Nordea ei jaksa tehdä tehtäviään muutokseen liittyen.
Kirjeessä ei ollut mitään mainintaa miten käy jos en myy
Huoh, tuli avattua Nordean kirje jossa kerrottiin että 31.10.2022 mennessä tulee luopua LP omistuksista. Eli taas yksi asia mitä rajoitetaan.
osinko ostohintaan nähden
osinko ostohintaan nähden yli 20%
Eikös tuo HEP kuitenkin ollut alhaisimmillaan 6,57US$ maaliskuussa 2020? Ja jos silloin osti euroilla, niin niitä meni noin 6€ / kpl, riippuen siitä milloin niihin aikoihin oli sattunut vaihtamaan eurot dollareiksi. Ja jos laskee osingon 1,4$ euroiksi nykyisellä kurssilla ja tekee hehtaarilla sinnepäin laskutoimituksen 1,42€/6€, niin vuosiosinko ostoeuroihin nähden olisi luokkaa 23%. (miinus verot)En edes näe noin alhaista kurssia 20v historiassa.
Eikös tuo HEP kuitenkin ollut alhaisimmillaan 6,57US$ maaliskuussa 2020?
Saako täältä ostettua suomalaisia osakkeita AOT-tilille ja hoitavatko he ilmoitukset verottajalle? Jos molempiin vastaus ei ole kyllä, niin kyseessä ei ole mikään kilpailija kun tarjottava tuote on eri.Onko kukaan tehnyt vielä tiliä Trade Republicille? Näyttäisi olevan halpis-kilpailija Nordnetille. Euron tradet ja ilmaiset etf-/osakesäästösysteemit.
Juu, kerran olen osunut pohjille ja se oli tämä. Ei nyt ihan pohja, mutta senttejä heitti. Noh, onhan tässä ihan kivasti osinkoja valunut vaikka verotus ollut kova ja myyntihinta on ihan ok. Tulevaisuus on kyllä niin iso mysteeri että pistin nyt myyntiin. Ei haittaa jos ei tänään mene, koska muutaman päivän sisään irtoaa vielä yksi osinko. Kurssit vaan seilaa sen verran että totesin että koitan nyt tikulla jäätä vaikka menetänkin yhden osingon. Saattaa tai sitten ei saata olla että nyt myymällä saa enemmän kuin viikon päästä vaikka osinko tulisikin.Okei, katselin Seekingalphaa ja käppyrästä näkyi vain 7.52. Ja laskin osinkotuoton dollareissa ilman valuuttakurssimuutoksia. Ehkä sitten @Anagonda osui 18 vuoden pohjille (taas kerran. SA:n käppyrästä silmäillen) tuona yhtenä ainoana päivänä. Hyvin osuttu jos näin kävi! Silti se ei ole järkevä tapa todeta, kannattaako osaketta pitää tällä hetkellä.
Mitään en tiedä, mutta jos osakkeita voi ostaa alle yhden kappaleen erissä niin hieman herättää epäilyjä kuinka hommat sujuu ongelmatilanteissa. Tai jos haluaisi osallistua yhtiökokoukseen jne.
Mistähän löytyisi listaa LP/MLP, joilla kotipaikka veroparatiisissa? Nämä ovat näppäriä tilanteeseen jossa henkilön ansiotulovero% on matalampi kuin pääomatulovero%.Sitten on myös LP/MLP-yhtiöitä, joiden kotipaikka on jossain veroparatiisissa tms. Niitä olen pitänyt OST:llä, koska verotus menee ansiotuloverotuksen mukaan
Ja vaikka olisi ostanut yli yhden kappaleen eriä, niin tuon palvelun hinnastossa oli 25€ / rekisteröityminen (EU-kotipaikkaisen yrityksen) yhtiökokoukseen. Ja maksu 2€ jos haluaa että ostamansa osakkeet rekisteröidään ostaneen henkilön tilille (josta voi ehkä päätellä että ilman tuota extra 2€ ne olisivat jossain yhteislaarissa).jos osakkeita voi ostaa alle yhden kappaleen erissä niin hieman herättää epäilyjä kuinka hommat sujuu ongelmatilanteissa. Tai jos haluaisi osallistua yhtiökokoukseen jne.
Mistähän löytyisi listaa LP/MLP, joilla kotipaikka veroparatiisissa? Nämä ovat näppäriä tilanteeseen jossa henkilön ansiotulovero% on matalampi kuin pääomatulovero%.
Yritin kaivaa näitä äsken googlella - ja löytyi nyt alkuun sivusto, jolta löytyy esim Bermudaa kotipaikkanaan pitävät yritykset, joihin pääsee näppärästi käsiksi NYSE/NASDAQ ADR:ien kautta: The Complete List of Bermuda Registered Stocks Trading on US Markets | TopForeignStocks.comEi kyllä hajua. Mulla ainoa MLP on KMI (Kinder Morgan), joka on normiosake. Aikoinaan tuosta oli useampi sarja, joita käsiteltiin erilaisina osingonmaksun ja verotuksen suhteen. Sittemmin muut mergetty pois markkinoilta jos oikein katsoin. Onkohan noita muita vastaavia firmoja normiosakkeilla?