Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 419
Eikös täällä ole sääntö, tai ainakin kirjoittamaton sellainen, että suoria osakeneuvoja ei täällä jaeta -tai jos jaetaan, niin niitä ei kannata noudattaa?

Pointtina, että
1. Mikäli itse sijottaisin isolla rahalla, niin sanoisin että osta sitä mitä itse olen myymässä
2. Jos taas sanoisin tietäväni sijoittamisesta ja voittaneeni indeksin (olen sijoittanut vaikka 100e ja saanut 110e->Voittanut indeksin), niin neuvoani ei missään nimessä kannata noudattaa, koska en todennäköisesti oikeasti tiedä mitään sijoittamisesta
Enemmän se sääntö on, että ennakkoon kukaan ei kerro tekevänsä mitään, mutta jälkikäteen tosi paljon, jotka ovat tyhjentäneet salkun tai ostaneet massiivisella vivulla just oikeaan aikaan.

Mä mielellään lukisin suosituksia ja arvauksia, mutta harvalla tuntuu olevan selkärankaa niitä antaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Kyllä osakeanalyysit kuuluvat ja mahtuvat mainiosti ketjuun. Varsinkin jos ne perustellaan kunnolla. Musta kirjoittajalla on vastuu olla vihjailematta mistään varmasta koskien osakkeen kehitystä. Perustelemattomat varmojen osakkeiden listaamiset on toisaalta aina idioottimaista ja vastuutonta. Ja muutoinkin nollasisältöä. Onneksi sellaista "keskustelua" täällä ei nykyään esiinnykään. Tarkoitan siis viestejä, joiden sisältö on "Nyt kandee ostaa Finnairia!!1!!!".

Ja toistaalta kenenkään ei kannata ikinä luottaa mihinkään osakevinkkiin sokeasti vaikka kuinka hypetetään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 480
Enemmän se sääntö on, että ennakkoon kukaan ei kerro tekevänsä mitään, mutta jälkikäteen tosi paljon, jotka ovat tyhjentäneet salkun tai ostaneet massiivisella vivulla just oikeaan aikaan.

Mä mielellään lukisin suosituksia ja arvauksia, mutta harvalla tuntuu olevan selkärankaa niitä antaa.
Samaa mieltä. Aika jälkipainotteista voitoista puhumista tuppaa olemaan... Ja mielellään lukisi kaikennäköistä arvailua ja spekulointia mitä porukat tehneet tai tekemässä.

Itse tyhjensin salkun kesällä kun ajattelin maksaa asuntolainan pois. No en nyt sitten ehkä maksakkaan kun asiaa mietin niin 0 velka ei tuota mulle juuri mitään mielihyvää. Kun taas on pelikassaa niin tuntuu paremmalta ja antaa liikkumavaraa paljon enemmän melkein asisata riippumatta. Vaikka tällä nyt ottaa korkojen muodssa satasia kuussa takkiin. Enkä nyt tiedä miten ton 90k kanssa teen... toisaalta ei ole mikään pakko tehdä mitään... inflaatio vaan nakertaa pois.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
336
Missä menee neuvonnan ja keskustelun ja mielipiteen kertomisen rajat?
Mun mielestä raja on helppo vetää. "Osta Nordeaa" on neuvontaa, "Ostaisin Nordeaa" on mielipide ja "Nordeaan kannattaa tutustua, koska..." on keskustelua.

Harvoin olen ite törmännyt suoranaiseen neuvontaan. Lähinnä toin esiin tuon luvanvaraisuuden yleistietona, kaikki ei sitä ehkä tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 092
Mun mielestä raja on helppo vetää. "Osta Nordeaa" on neuvontaa ja "Nordeaan kannattaa tutustua" on mielipide.

Harvoin olen ite törmännyt suoranaiseen neuvontaan. Lähinnä toin esiin tuon luvanvaraisuuden yleistietona, kaikki ei sitä ehkä tiedä.
Mulla vaan on vähän hämärän peitossa että miten ne näin keskustelupastalla/yksistyishenkilöllä jolla ei ole mitään "virkaa" on jotenkin merkityksellisiä onko "sijoitusneuvontaa" vai "keskustelua/mielipide" mutta ymmärrän tuon kyllä jos kyseessä on esimerkiksi joku pankin työntekijä tai joku muu "virkamies".
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
336
Mulla vaan on vähän hämärän peitossa että miten ne näin keskustelupastalla/yksistyishenkilöllä jolla ei ole mitään "virkaa" on jotenkin merkityksellisiä onko "sijoitusneuvontaa" vai "keskustelua/mielipide" mutta ymmärrän tuon kyllä jos kyseessä on esimerkiksi joku pankin työntekijä tai joku muu "virkamies".
Mua ei kiinnosta yhtään, jos joku antaa suoria sijoitusneuvoja vaikkapa tällä palstalla. Saa suorittaa. Mutta jos ei ihan suoraan neuvo, niin eipähän tarvii myöskään kuunnella katkeria palautteita surkeista neuvoista.

Tosiaan otin asian esiin, kun jäin miettimään, että kaikki ei tätä lupahommaa ehkä tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Mulla vaan on vähän hämärän peitossa että miten ne näin keskustelupastalla/yksistyishenkilöllä jolla ei ole mitään "virkaa" on jotenkin merkityksellisiä onko "sijoitusneuvontaa" vai "keskustelua/mielipide" mutta ymmärrän tuon kyllä jos kyseessä on esimerkiksi joku pankin työntekijä tai joku muu "virkamies".
Jos sä alkaisit systemaattisesti perata täällä salkkuja ja antaa sijoitussuosituksia, niin kyllä sellainen toiminta voisi täyttää rikoksen tunnusmerkit. Laki ei sinänsä taida ottaa kantaa, missä ja kuka sitä neuvontaa harjoittaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 629
Noh, palautetaan sit keskustelua takaisin, vaikkei näin indeksisijoittajana hirveenä keskusteltavaa olekaan. Ihan vaan vaikka rohkaisuna niille jotka miettii tätä tylsempää vaihtoehtoa. Ja onhan tässä säästämisestäkin kyse.

Oma suunnitelma on siis aikanaan täältä opeteltu ja sovellettu ja 2018 rohkaistuin ja aloin sijoittamaan ETF:n ja rahastoihin. Parissa vuodessa kuitenkin karsin nuo normaalit rahastot pois ja karsin myös ETF:n määrän neljään. EUNL, IUSN, IS3N ja IQQ0. Jälkimmäinen oli ihan sitä ajatellen, että olisi karvan verran vähemmän volatiili jos tarvisi asuntokauppoihin lisää pätäkkää.

Tänä kesänä ja syksynä sitten tuli isoja uutisia ja asuntokaupatkin on kohta tehtynnä ilman että noihin IQQ0 rahoihin tarvi koskea(olisivat tuottaneet asunnon ostoon ~2200e miinus verot). IQQ0n säästäminen on loppunut viime vuonna ja sen purku alkaa tänä vuonna, myyden tuosta aina ton n. 950€ edestä verovapaasti. Tänä vuonna muutin suunnitelmaa suunnitelman mukaisesti, eli nyt menee jonkin aikaa rahaa pelkästään IUSN ja IUSQ, aiempaan isoon uutiseen liittyen. Tietyn summan iskeytyessä tonne IUSQ palaan takaisin EUNL, IS3N ja IUSN linjalle.

Ja sitten kun niistä summista harvoin puhutaan täällä, nii avataan niitäkin ja mistä ne tulee. Kaikki rahat tulee omasta palkasta, perus sairaanhoitaja siis tuloiltani ja yhtenäisessä työsopimuksessa vasta syksystä 2018. Tonni kuussa on ollut keskivauhti sijoituksiin, alussa hitaampi(aspi piti täyttää) ja sitä sitten kurottu kiinni tässä siihen, että 69* kk on säästetty ja 69000€ on sisään laitettuna. Salkun koko on tällä hetkellä~83000€.

Alkuperäinen tavoite oli säästellä jonkin verran vain jos ne jotain pientä tuottaisi, kuitenkin kuten jo aiemmin totesin nii löysää rahaa on ollut mitä laittaa nii summa on ollut aika isohko suhteessa nettopalkkaan. Silti rahaa on kertynyt tuona aikana mm. aspiin ja sitten näihin asuntokauppoihin ihan käteisenäkin. Juhannuksena -21 salkku pääsi ton 50 000€ yli ja ihmettelin että voisko olla 100 000€ jouluna -24. Ei mitenkään mahoton.

Mainittakoon vielä että lainaa ei ole ollut sijoituksiin eikä ulkoisia stimuluksia(perintöjä lahjoja yms.). Yhtään suoraa osakesijoitusta en ole tehnyt.

Likvidin omaisuuden määrä olen seurannut ihan mielenkiinnosta 10 000€ välein ja keskivauhti on noin 181 päivää. Nyt se vähän muuttuu kun osa rahoista hyppää tonne taloon kiinni.

Mentaalipuolesta sanottakoon näin, että aikanaan tämmönen summa olis tuntunut ihan järettömän isolta. Nyt se tuntuu jatkuvasti "liian pieneltä", että sillä mitään tekisi. Toisaalta kynnys näiden sijoitusten käyttämiseen tuntuu kasvavan jatkuvasti, joten jännityksellä jään odottamaan elämää tuleeko semmoista tilannetta ihan heti vastaan että lyö lihoiksi jotain muuta ku verovapaat osat. EDIT: Ja lisättäköön tuosta mentaalipuolesta, että kun on pitemmän aikaa säästänyt tonnin kuussa niin siitä vähentäminen tuntuu yllättävän haastavalta, vaikka siis alkuperäisiin suunnitelmiin nähden paljon isompi summa.


*Nice
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
Jos sä alkaisit systemaattisesti perata täällä salkkuja ja antaa sijoitussuosituksia, niin kyllä sellainen toiminta voisi täyttää rikoksen tunnusmerkit. Laki ei sinänsä taida ottaa kantaa, missä ja kuka sitä neuvontaa harjoittaa.
Eiköhän toiminnan vastikkeellisuus ole yksi niistä vahvoista tunnusmerkeistä, toisin sanoen jos keskustelupalstalla ilmaiseksi perkaat ihmisten salkkuja niin minun on vaikea nähdä miten tuosta tulisi "neuvontaa" lain tarkoittamalla tavalla. Yleinen mielipiteen vapaus on kuitenkin olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 092
Eiköhän toiminnan vastikkeellisuus ole yksi niistä vahvoista tunnusmerkeistä, toisin sanoen jos keskustelupalstalla ilmaiseksi perkaat ihmisten salkkuja niin minun on vaikea nähdä miten tuosta tulisi "neuvontaa" lain tarkoittamalla tavalla. Yleinen mielipiteen vapaus on kuitenkin olemassa.
Tätä mää juur ajan takaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 092
Mua ei kiinnosta yhtään, jos joku antaa suoria sijoitusneuvoja vaikkapa tällä palstalla. Saa suorittaa. Mutta jos ei ihan suoraan neuvo, niin eipähän tarvii myöskään kuunnella katkeria palautteita surkeista neuvoista.

Tosiaan otin asian esiin, kun jäin miettimään, että kaikki ei tätä lupahommaa ehkä tiedä.
Joo ei siis ollut mitenkään sua vastaan tai sun sanomisia, ihan yleisen kiinnostuksen takia vaan kysyin kun mua on ko. asia ennenkin askarruttanut :)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 407
Mulla vaan on vähän hämärän peitossa että miten ne näin keskustelupastalla/yksistyishenkilöllä jolla ei ole mitään "virkaa" on jotenkin merkityksellisiä onko "sijoitusneuvontaa" vai "keskustelua/mielipide" mutta ymmärrän tuon kyllä jos kyseessä on esimerkiksi joku pankin työntekijä tai joku muu "virkamies".
Joo sama kuin monessa muussakin että tilanne muuttuu heti kun pyydetään rahaa.

Ootko muuten Turusta? :)
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
655
Jos joku antaa täällä suoran vinkin "mielestäni kannattaa sijoittaa Lehto Grouppiin kaikki irroitettavissa olevat varat", niin sehän on jokaisen oma asia noudattaako sitä? Eikai tuollaisen vinkin antamisesta kukaan katkeraa palautetta antaisi? Ja siis vinkin saa ottaa käyttöön ;) nythän Lehto alkaa olla hyvissä hinnoissa :D

Tarkoitan tässä että itse pidän mielekkäänä jos joku sanoo perusteluin että miksi joku ihan tietty osake tai muu asia voi olla hyvä sijoituskohde. Sit niistä perusteluista voi porukka keskustella ja saa ymmärrystä mitä kaikkea asioihin liittyy.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 722
Tuskinpa tuohonkaan asiaan on mitään simppeliä rajaa mikä on neuvontaa ja mikä ei. Siitä se on loppujen kiinni, että tekeekö joku valituksen Fivaan ja mitä siellä tapauskohtaisesti päättävät.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
630
Eihän tuossa sijoitusneuvoa kysytty vaan "mitä olette tehneet ja miksi". On ihan eri asia sparrailla sijoittamisesta ja päätöksiin johtaneista syistä kuin kysyä sijoitusneuvoa.
Tämä onkin juuri se hankala kohta että missä menee raja jonka ylittäminen tekisi keskustelusta luvanvaraista sijoitusneuvontaan. Pykälissä sanotaan (kiinnostavasti sijoitusneuvonnan määritelmässä yksilöllisyys) mm:

1 § (28.12.2017/1069)
Sijoituspalvelun tarjoamisen tai sijoitustoiminnan harjoittamisen luvanvaraisuus

Sijoituspalvelua saa tarjota tai sijoitustoimintaa saa harjoittaa vain tässä laissa tarkoitetun toimiluvan saanut yritys sekä ulkomainen yritys, jolla on 4 tai 5 luvun mukainen lupa tai oikeus sijoituspalvelujen tarjoamiseen tai sijoitustoiminnan harjoittamiseen Suomessa.

15 § (28.12.2017/1069)
Sijoituspalvelut tai sijoitustoiminta

Tässä laissa sijoituspalvelulla tai sijoitustoiminnalla tarkoitetaan:

5) yksilöllisen suosituksen antamista asiakkaalle tiettyä rahoitusvälinettä koskevaksi liiketoimeksi (sijoitusneuvonta);


3 § (28.12.2017/1069)
Osittaiset poikkeukset lain soveltamisesta

Tätä lakia ei sovelleta henkilöihin, jotka:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 480
Tuskinpa tuohonkaan asiaan on mitään simppeliä rajaa mikä on neuvontaa ja mikä ei. Siitä se on loppujen kiinni, että tekeekö joku valituksen Fivaan ja mitä siellä tapauskohtaisesti päättävät.
Miten mahtaa olla fivaan päätyneitä tapauksia jossa vastapeluri on somesta?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 575
Siitä se on loppujen kiinni, että tekeekö joku valituksen Fivaan ja mitä siellä tapauskohtaisesti päättävät.
Jos Fivan toimintaa katsoo viime vuosien ajalta, niin tässä maassa saa kyllä tehdä melkein mitä tahansa (sijoittamiseen liittyvää) ilman seuraamuksia. Pääasiassa näyttävät kampaviinerit maistuvan toimistolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Nyt kysymys teille jotka aina voitatte indeksit! Sijoittaisiko veronpalautukset Qualcommiin vai Ericssoniin?

Ekaa puoltaa iPhone 15 ja yleinen teknobuumi. Eikä ole vielä raketoinut kuten joku NVIDIA. Kruunu on halpa ja Ericssonin pohjat todennäköisesti nähty + hyvä osinkotuotto.
Miksi Ericssonin pohjat olisi saavutettu? Jos 5G verkot eivät ole hyvällä tolalla, miksi se nousisi? Toki Huawei-sanktiot helpottavat kilpailutilannetta, mutta jos kilpailuasema vrt. esim. Nokia ei parane, niin onko syitä olettaa, että kurssi nousisi?

Entä Qualcomm? Se on ollut Snapdragoneilla kovassa vedossa mobiilissa, mutta high-end Androidien markkina näyttää sulavan alta siinä missä Apple senkun porskutta. Datacenterissä hyperscalereilla on omat ARM-prossut kehissä, eikä oikeastaan ole merkkejä siitä että QC:llä olisi hyviä tuotteita esim. AI-puolelle ja CPU puolella Amazon tuottaa omat Gravitoninsa sen sijaan, että maksaisi qcomille jotain.

Miksi iPhone 15 olisi jotenkin hyvä asia QC:lle? Uusi IPhone tuskin tulee myymään merkittävästi enempää kuin vanha, korkeintaan hyvin vähän. Ja vaikka se myisikin vähän enemmän kuin edellisinä vuosina, niin QC:n saamat osuudet hintalapusta ovat varsin pieniä.

Itselläni on jälkimmäistä salkussa ostettuna parin vuoden takaaa ja se sijoitus on +85% siinä ajassa, mutta olen aika pessimistinen kummankin firman suhteen ja qcom on yksiä ensimmäisiä lappuja joita heitän laitaan jos jotain lähden tässä nyt myymään.
 
Viimeksi muokattu:

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 703
@perato todella hyvin olet kyllä saanut jo pitkään toteutettua sijoitussuunnitelmaasi. Olet kuitenkin noin keskipalkkainen (arvioisin) ja säästösumma kuukausittain on ihan parhaissa prosenteissa. Tässä kyllä alkaa pohtimaan miten itse saisi kasvatettua tuota säästösummaa kun olen (oletettavasti) jonkin verran parempipalkkaisessa työssä, mutta saan säästöön vain 200-400€/kk. Toki tällä hetkellä asumiskulut on omalta osaltani ihan pilvissä joten se ainakin rajoittaa kovin. Tarvii alkaa excelöimään omia kuluja.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 906
Noh, palautetaan sit keskustelua takaisin, vaikkei näin indeksisijoittajana hirveenä keskusteltavaa olekaan. Ihan vaan vaikka rohkaisuna niille jotka miettii tätä tylsempää vaihtoehtoa. Ja onhan tässä säästämisestäkin kyse.

Oma suunnitelma on siis aikanaan täältä opeteltu ja sovellettu ja 2018 rohkaistuin ja aloin sijoittamaan ETF:n ja rahastoihin. Parissa vuodessa kuitenkin karsin nuo normaalit rahastot pois ja karsin myös ETF:n määrän neljään. EUNL, IUSN, IS3N ja IQQ0. Jälkimmäinen oli ihan sitä ajatellen, että olisi karvan verran vähemmän volatiili jos tarvisi asuntokauppoihin lisää pätäkkää.

Tänä kesänä ja syksynä sitten tuli isoja uutisia ja asuntokaupatkin on kohta tehtynnä ilman että noihin IQQ0 rahoihin tarvi koskea(olisivat tuottaneet asunnon ostoon ~2200e miinus verot). IQQ0n säästäminen on loppunut viime vuonna ja sen purku alkaa tänä vuonna, myyden tuosta aina ton n. 950€ edestä verovapaasti. Tänä vuonna muutin suunnitelmaa suunnitelman mukaisesti, eli nyt menee jonkin aikaa rahaa pelkästään IUSN ja IUSQ, aiempaan isoon uutiseen liittyen. Tietyn summan iskeytyessä tonne IUSQ palaan takaisin EUNL, IS3N ja IUSN linjalle.

Ja sitten kun niistä summista harvoin puhutaan täällä, nii avataan niitäkin ja mistä ne tulee. Kaikki rahat tulee omasta palkasta, perus sairaanhoitaja siis tuloiltani ja yhtenäisessä työsopimuksessa vasta syksystä 2018. Tonni kuussa on ollut keskivauhti sijoituksiin, alussa hitaampi(aspi piti täyttää) ja sitä sitten kurottu kiinni tässä siihen, että 69* kk on säästetty ja 69000€ on sisään laitettuna. Salkun koko on tällä hetkellä~83000€.

Alkuperäinen tavoite oli säästellä jonkin verran vain jos ne jotain pientä tuottaisi, kuitenkin kuten jo aiemmin totesin nii löysää rahaa on ollut mitä laittaa nii summa on ollut aika isohko suhteessa nettopalkkaan. Silti rahaa on kertynyt tuona aikana mm. aspiin ja sitten näihin asuntokauppoihin ihan käteisenäkin. Juhannuksena -21 salkku pääsi ton 50 000€ yli ja ihmettelin että voisko olla 100 000€ jouluna -24. Ei mitenkään mahoton.

Mainittakoon vielä että lainaa ei ole ollut sijoituksiin eikä ulkoisia stimuluksia(perintöjä lahjoja yms.). Yhtään suoraa osakesijoitusta en ole tehnyt.

Likvidin omaisuuden määrä olen seurannut ihan mielenkiinnosta 10 000€ välein ja keskivauhti on noin 181 päivää. Nyt se vähän muuttuu kun osa rahoista hyppää tonne taloon kiinni.

Mentaalipuolesta sanottakoon näin, että aikanaan tämmönen summa olis tuntunut ihan järettömän isolta. Nyt se tuntuu jatkuvasti "liian pieneltä", että sillä mitään tekisi. Toisaalta kynnys näiden sijoitusten käyttämiseen tuntuu kasvavan jatkuvasti, joten jännityksellä jään odottamaan elämää tuleeko semmoista tilannetta ihan heti vastaan että lyö lihoiksi jotain muuta ku verovapaat osat. EDIT: Ja lisättäköön tuosta mentaalipuolesta, että kun on pitemmän aikaa säästänyt tonnin kuussa niin siitä vähentäminen tuntuu yllättävän haastavalta, vaikka siis alkuperäisiin suunnitelmiin nähden paljon isompi summa.


*Nice
Hyvin oot saanut säästettyä ja pitkä jänteinen suunnitelma. Itsellä myös tuppaa kaikki ylimääräinen menemään nordnettiin ja etf kuukausisäästöön.

Tästä heräsikin kysymys. Näkeekö jostain helposti kuinka paljon rahaa on tullut laitettua sisään? Vai pitääkö vaan ottaa toi rapsa ulos ja plussailla yhteen? Omat kuukausittaiset sijoitukset vaihtelevat 500-2000e välillä riippuen kuukausesta ja joskus välissä kuukausia 0e.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 830
Hieman aihetta sivuten osaako joku sanoa, jos myy tappiolla osakkeita niin jääkö nuo tappiot automaattisesti näkymään / pyörimään veroilmoitukselle/omaveroon 5 vuodeksi olettaen toki ettei niitä käytä myymällä voitolla olevia?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 382
Hieman aihetta sivuten osaako joku sanoa, jos myy tappiolla osakkeita niin jääkö nuo tappiot automaattisesti näkymään / pyörimään veroilmoitukselle/omaveroon 5 vuodeksi olettaen toki ettei niitä käytä myymällä voitolla olevia?
Jos ostot/myynnit siirtyy automaattisesti verottajalle, kuten esim Nordnetissä yms, niin kyllä. Eli omaverossa sitten näkee esim myyntitappiot 5k€ ja ne pyörii siellä ja sitten kun saat pääomatuloa, vähentää se noista myyntitappioista sitten automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 930
Onpas ihmiset persaukisia, tavallaan hämmentävää että miksi keskimäärin on noin vähän puskuria...

Samaa aina välillä ihmetellyt. Itselläni oli jo opiskeluaikana ihan hyvin rahaa säästössä kesätöistä ja tein joskus arkenakin töitä aina kun ehdin.

Toki minulla ei ole mitään kalliita ja hankalia sairauksia tms ongelmia, mutta ei varmaan keskimääräisellä ihmisellä muutenkaan ole. Palkkakaan ei ole aina ollut mikään suuri vaan ihan perus, mutta silti saanut säästöön rahaa. Eniten vaikuttaa oma asenne ja rahankäyttö tottumukset. Joillekkin ei mikään palkka riitä vaan menisi miljoona euroa kuussa jos se olisi nettopalkka.

Enkä itsekkään mitenkään kituuttele ja yritä raivolla säästää kaikkea mahdollista, mutta en tosiaan tuhlaa mihinkään turhuuksiin. Ja ei varmaan kannata säästää mitään miljoonia vaan nauttia elämästä, mutta itse ainakin nautin elämästä enemmän kun tiedän, että pärjään ihan hyvin useamman vuodenkin ilman tuloja tai jos joku pesukone tms hajoaa niin voin ostaa koska vain uuden. Mutta todella moni kuluttaa heti kaiken ja jotkut tuntemani ihmiset ovat ihan sanoneetkin, että eivät vaan voi olla käyttämättä rahaa jos sitä on. Eli heti kun tulee palkka niin ostetaan jotain ihan typerää vain koska rahaa pitää saada käytettyä ja sitten kuitenkin aina itketään että ei ole rahaa ja se ei riitä mihinkään.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 002
Itse aina välillä ihmettelen, että miten saan itsekin säästettyä omista tuloistani 400-800€/kk, kun ottaa huomioon että ostelen jatkuvasti kaikkea tyhmää ja kulutan rahaa aika huolettomasti. Ehkä siihen vaikuttaa se, että säästän nordnettiin rahaa ”väkisin”. Laitan siis rahaa sinne ja kulutan vasta sen jälkeen. Silti joka kuukausi tuntuu siltä, että käytän rahaa paljon enemmän (säästöt huomioiden) kuin sitä olisi käytettävissä. Välillä pelkkä luottokorttilasku ylittää nettotuloni.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 873
~25% tienaa alle 2200eur/kk.
Ite karvan yli tuon eli pienet on tulot, mutta pienet on nykyään menotkin.
Joku 6000eur vuodessa jää sukan varteen.
16 vuotta eläkkeeseen, ni ehtii tässä vielä vähän säästämään jos terveyttä ja elämää riittää.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 724
Pahoittelut jos on jo ollut, mutta onko täällä kokemuksia listaamattoman yrityksen osakkeiden ostosta? Eli perinteinen työntekijän sitouttaminen tai palkitseminen.
Miten meni, ostiko joku firman pois, sisäisesti, pörssiin tms?
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
693
Pahoittelut jos on jo ollut, mutta onko täällä kokemuksia listaamattoman yrityksen osakkeiden ostosta? Eli perinteinen työntekijän sitouttaminen tai palkitseminen.
Miten meni, ostiko joku firman pois, sisäisesti, pörssiin tms?
Meillä sai lähes heti työsuhteen alussa ostaa sentin hinnalla X määrän osakkeita tuossa reilu kymmenen vuotta sitten. Firma oli ollut pystyssä viitisen vuotta. Muutaman kerran mukaan tuli uusia sijoittajia ja osakkeita sai myydä näillä kerroilla jos halusi. Ja myös bonuksena tuli pari kertaa ainakin itselle hiukan lisää. Ja viime vuonna sitten isompi yritys osti meidät pois ja osakkeen hinnaksi muodostui reilu 9€. Kyllä siitä ihan kiva pesämuna heilahti tännekin suuntaan
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
341
Varmaan on joku tätä kysynyt aikasemmin mutta jos Nordnetin ETF-kuukausisäästösopimuksen säästösumma on esimerkiksi 250€, jolla saa 3kpl EUNL-etf (hinta tällä hetkellä 78.75€). Jos kaupankäyntipäivänä tilillä onkin vain 160€ niin ostaako Nordnet tällöin niin monta EUNL-etf kuin se saa eli tässä tapauksessa 2kpl vai jätetäänkö kaupat tekemättä, koska säästötavoite ei ole täyttynyt?

Lapsella on ollut pari kuukautta ETF-kksäästösopimus ja vaikuttas, että Nordnet toimii tuon ensimmäisen kohdan perusteella eli ostaa niin monta etf kuin saa vaikka säästösumma ei ole täyttynyt. Eli jos halutaan, että Nordnet ostaisi vain säästötavoitteen verran etf vain kun tilillä on tarpeeksi rahaa sitä varten niin kannattaa muuttaa tilisiirot tapahtumaan siten, että tilille tulisi kerralla säästösumman verran rahaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Pahoittelut jos on jo ollut, mutta onko täällä kokemuksia listaamattoman yrityksen osakkeiden ostosta? Eli perinteinen työntekijän sitouttaminen tai palkitseminen.
Miten meni, ostiko joku firman pois, sisäisesti, pörssiin tms?
Olen ostanut sekä listaamattoman yrityksen osakkeita työntekijänä, että Invesdorin kautta piensijoittajana, eikä siinä oikeastaan ole mitään sen kummempaa. Pari asiaa kannattaa muistaa:
  • Saatat joutua allekirjoittamaan vähemmistöosakkaan sopimuksen
  • Osakkeista on vaikea tai mahdoton päästä eroon
  • Osinko on yleensä pörssiosinkoja kevyemmin verotettua
  • Osakkeiden omistus ei välttämättä näy missään AO-tilillä
  • Osakkeiden hinnanmuodostus ja arvonmääritys vaikeaa kun sillä ei käydä kauppaa päivittäin
Suuressa osassa tapauksia ei varmaan käy "supercellejä". Mutta on osakkeet (+optiot) silti musta yksi hyvä tapa sitouttaa henkilöstöä ja tarjoaa pienen lisäporkkana - jonka varaan ei ihan liikaa kannata laskea. Saisi olla yleisempääkin yksityisellä puolella. Välillä tulee onnistumisia, joko listaudutaan pörssiin ja välillä joku muu ostaa firman osakekannan ja omistukset pääsee lunastamaan kivalla voitolla. Ja sitten välillä osakkeiden arvo haihtuu ilmaan ja optiot raukeavat arvottomina.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
9
Kumpi näistä on parempi, jos on jo ennestään OP:n asiakas: OP-Maailma Indeksi vai Nordnetin iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD? Nordnetistä ei aiempaa kokemusta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 355
Varmaan on joku tätä kysynyt aikasemmin mutta jos Nordnetin ETF-kuukausisäästösopimuksen säästösumma on esimerkiksi 250€, jolla saa 3kpl EUNL-etf (hinta tällä hetkellä 78.75€). Jos kaupankäyntipäivänä tilillä onkin vain 160€ niin ostaako Nordnet tällöin niin monta EUNL-etf kuin se saa eli tässä tapauksessa 2kpl vai jätetäänkö kaupat tekemättä, koska säästötavoite ei ole täyttynyt?

Lapsella on ollut pari kuukautta ETF-kksäästösopimus ja vaikuttas, että Nordnet toimii tuon ensimmäisen kohdan perusteella eli ostaa niin monta etf kuin saa vaikka säästösumma ei ole täyttynyt. Eli jos halutaan, että Nordnet ostaisi vain säästötavoitteen verran etf vain kun tilillä on tarpeeksi rahaa sitä varten niin kannattaa muuttaa tilisiirot tapahtumaan muutaman kuukauden välein, jolloin tilille tulisi kerralla säästösumman verran rahaa?
Minulla on jo vuosia ollut ETF-säästösummana paljon suurempi summa kuin mitä tilillä on yleensä vapaana kaupankäyntiin. Ei jää kaupat toteutumatta. Varmistin asian aikoinaan asiakaspalvelusta.

Äppi tosin näyttää, että kuulun kuukausisäästäjien parhaimpaan 2 prosenttiin, mikä ei taida pitää paikkaansa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 746
Olen ostanut sekä listaamattoman yrityksen osakkeita työntekijänä, että Invesdorin kautta piensijoittajana, eikä siinä oikeastaan ole mitään sen kummempaa. Pari asiaa kannattaa muistaa:
  • Saatat joutua allekirjoittamaan vähemmistöosakkaan sopimuksen
  • Osakkeista on vaikea tai mahdoton päästä eroon
  • Osinko on yleensä pörssiosinkoja kevyemmin verotettua
  • Osakkeiden omistus ei välttämättä näy missään AO-tilillä
  • Osakkeiden hinnanmuodostus ja arvonmääritys vaikeaa kun sillä ei käydä kauppaa päivittäin
Suuressa osassa tapauksia ei varmaan käy "supercellejä". Mutta on osakkeet (+optiot) silti musta yksi hyvä tapa sitouttaa henkilöstöä ja tarjoaa pienen lisäporkkana - jonka varaan ei ihan liikaa kannata laskea. Saisi olla yleisempääkin yksityisellä puolella. Välillä tulee onnistumisia, joko listaudutaan pörssiin ja välillä joku muu ostaa firman osakekannan ja omistukset pääsee lunastamaan kivalla voitolla. Ja sitten välillä osakkeiden arvo haihtuu ilmaan ja optiot raukeavat arvottomina.
Eikös työntekijöille tarjotuissa osakkeissa ole yleensä lunastuspykälä eli jos lähdet firmasta niin osakkeet ostetaan sulta pois (ns. "käypään arvoon" tai sitten persona non gratana (tälle oli joku hieno juridinen nimikin) hankinta/joku muu alhainen arvo, joista jälkimmäinen osio koskee yleensä vain johtajasoppareita ja ns. ennenaikaista lähtemistä/pois potkimista firmasta)?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 724
Meillä sai lähes heti työsuhteen alussa ostaa sentin hinnalla X määrän osakkeita tuossa reilu kymmenen vuotta sitten. Firma oli ollut pystyssä viitisen vuotta. Muutaman kerran mukaan tuli uusia sijoittajia ja osakkeita sai myydä näillä kerroilla jos halusi. Ja myös bonuksena tuli pari kertaa ainakin itselle hiukan lisää. Ja viime vuonna sitten isompi yritys osti meidät pois ja osakkeen hinnaksi muodostui reilu 9€. Kyllä siitä ihan kiva pesämuna heilahti tännekin suuntaan
Tuossa on jo hyvä kerroin. Mietin että miten vaikuttaa yhtiön arvoon jos rankasti alakanttiin annetaan ostaa. Ehkä se oli sen hetken realistinen hinta.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 675
Eikös työntekijöille tarjotuissa osakkeissa ole yleensä lunastuspykälä eli jos lähdet firmasta niin osakkeet ostetaan sulta pois (ns. "käypään arvoon" tai sitten persona non gratana (tälle oli joku hieno juridinen nimikin) hankinta/joku muu alhainen arvo, joista jälkimmäinen osio koskee yleensä vain johtajasoppareita ja ns. ennenaikaista lähtemistä/pois potkimista firmasta)?
Jep, kyllä sieltä tuollainen yleensä löytyy listaamattomissa yrityksissä. Ei se pakollinen ole, mutta harvemmin noita osakkeita saa ulkopuolisena pitää tai ulkopuoliselle myydä. Karkeasti ottaen varmaan mitä pienempi firma, sen todennäköisemmin tuo lunastuspykälä on.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 724
Olen ostanut sekä listaamattoman yrityksen osakkeita työntekijänä, että Invesdorin kautta piensijoittajana, eikä siinä oikeastaan ole mitään sen kummempaa. Pari asiaa kannattaa muistaa:
  • Saatat joutua allekirjoittamaan vähemmistöosakkaan sopimuksen
  • Osakkeista on vaikea tai mahdoton päästä eroon
  • Osinko on yleensä pörssiosinkoja kevyemmin verotettua
  • Osakkeiden omistus ei välttämättä näy missään AO-tilillä
  • Osakkeiden hinnanmuodostus ja arvonmääritys vaikeaa kun sillä ei käydä kauppaa päivittäin
Suuressa osassa tapauksia ei varmaan käy "supercellejä". Mutta on osakkeet (+optiot) silti musta yksi hyvä tapa sitouttaa henkilöstöä ja tarjoaa pienen lisäporkkana - jonka varaan ei ihan liikaa kannata laskea. Saisi olla yleisempääkin yksityisellä puolella. Välillä tulee onnistumisia, joko listaudutaan pörssiin ja välillä joku muu ostaa firman osakekannan ja omistukset pääsee lunastamaan kivalla voitolla. Ja sitten välillä osakkeiden arvo haihtuu ilmaan ja optiot raukeavat arvottomina.
Tässä on hyvä infopaketti. Itsellä muutama ropo kiinni. Tai no sen verran kuitenkin että jos tulisi Rakotti:n kuvailema kurssikehitys, niin ei tarvitsisi enää rahasta stressata.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
981
Kumpi näistä on parempi, jos on jo ennestään OP:n asiakas: OP-Maailma Indeksi vai Nordnetin iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD? Nordnetistä ei aiempaa kokemusta.
Kulurakenne niissä on ainakin erilaiset. Sisältöerojen selvittämisen jätän kysyjälle itselleen.
Äkkiseltään sanoisin pienillä summilla tuo OP maailma ja isoilla Nordnetin ETF
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Entä Qualcomm? Se on ollut Snapdragoneilla kovassa vedossa mobiilissa, mutta high-end Androidien markkina näyttää sulavan alta siinä missä Apple senkun porskutta. Datacenterissä hyperscalereilla on omat ARM-prossut kehissä, eikä oikeastaan ole merkkejä siitä että QC:llä olisi hyviä tuotteita esim. AI-puolelle ja CPU puolella Amazon tuottaa omat Gravitoninsa sen sijaan, että maksaisi qcomille jotain.

Miksi iPhone 15 olisi jotenkin hyvä asia QC:lle? Uusi IPhone tuskin tulee myymään merkittävästi enempää kuin vanha, korkeintaan hyvin vähän. Ja vaikka se myisikin vähän enemmän kuin edellisinä vuosina, niin QC:n saamat osuudet hintalapusta ovat varsin pieniä.

Itselläni on jälkimmäistä salkussa ostettuna parin vuoden takaaa ja se sijoitus on +85% siinä ajassa, mutta olen aika pessimistinen kummankin firman suhteen ja qcom on yksiä ensimmäisiä lappuja joita heitän laitaan jos jotain lähden tässä nyt myymään.
No - qcomille tuli posari kun Apple jatkoi 5G chippien sopimusta. Markkina oli hinnoitellut QC:n osakkeeseen sitä että Apple alkaa kohta käyttää omia modeemeitaan, mutta ilmeisesti ei ole vielä valmista -> QC:n piirit jatkavat ainakin toistaiseksi pari vuotta lisää.


Vaikutus ihan kiva, mutta ei mullistava. Toisaalta qcom on lasketellut muuten edelliset pari kuukautta, eikä tämä riittänyt kuin kumoamaan pari päivää aikaisemman parin prossan dropin.
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
159
Miten sijoittamisessa yleensä menee talletus-/sijoittajansuoja? Nordnetilla sanotaan näin Talletussuoja – turvallista arvopaperikauppaa. Eli oikeastiko miljoonia sijoittaneet suursijoittajat saavat takaisin reilun 25t€ + mitä tilillä sattui olemaan 100t€ asti? Ei paljon lämmitä tuossa vaiheessa. Pankkitileillä ko. rajat vielä ymmärtää, kun ei siellä ole tarkoitus isoja rahoja säilytellä, mutta sijoitussalkussahan nimenomaan on. Vai onko esim. Nordetin kaatuminen muka niin mahdotonta? Onhan näitä isoja pankkeja kaatunut ennenkin, toki monesti omaan ahneuteensa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 629
Miten sijoittamisessa yleensä menee talletus-/sijoittajansuoja? Nordnetilla sanotaan näin Talletussuoja – turvallista arvopaperikauppaa. Eli oikeastiko miljoonia sijoittaneet suursijoittajat saavat takaisin reilun 25t€ + mitä tilillä sattui olemaan 100t€ asti? Ei paljon lämmitä tuossa vaiheessa. Pankkitileillä ko. rajat vielä ymmärtää, kun ei siellä ole tarkoitus isoja rahoja säilytellä, mutta sijoitussalkussahan nimenomaan on. Vai onko esim. Nordetin kaatuminen muka niin mahdotonta? Onhan näitä isoja pankkeja kaatunut ennenkin, toki monesti omaan ahneuteensa.
Sharevillessa kerran kysyin tuosta kun olivat jo kommentoineet johonkin keskusteluun, eivät vastanneet. Lähinnä siis että mikä on tällainen skenaario jossa tämä toteutuisi.

Myöskin aika vaitonaisia olivat siitä kun kyseltiin omnibus-tilillä olevien ETF:n yhteisvastuista tai mikä se nyt olikaan tilanne jossa ne periaatteessa voisi menettää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Miten sijoittamisessa yleensä menee talletus-/sijoittajansuoja? Nordnetilla sanotaan näin Talletussuoja – turvallista arvopaperikauppaa. Eli oikeastiko miljoonia sijoittaneet suursijoittajat saavat takaisin reilun 25t€ + mitä tilillä sattui olemaan 100t€ asti? Ei paljon lämmitä tuossa vaiheessa. Pankkitileillä ko. rajat vielä ymmärtää, kun ei siellä ole tarkoitus isoja rahoja säilytellä, mutta sijoitussalkussahan nimenomaan on. Vai onko esim. Nordetin kaatuminen muka niin mahdotonta? Onhan näitä isoja pankkeja kaatunut ennenkin, toki monesti omaan ahneuteensa.
No siis ainakin lähtökohtaisesti omistukset eivät ole Nordnetin taseessa. Kun NN kaatuu, niin se ei vaikuta osakkeisiin, jotka on AO-tilillä tai OS-tilillä omissa nimissäsi. Eli konkurssissa ei mitään suojia tarvita lainkaan. Ehkä se kysymysmerkki olisi, jos välittäjä toimisi rikollisesti, eikä merkkaisikaan omistuksiasi AO-tilille. Tästä luultavasti jo tietäisimme, sillä omistukset voi tarkitstaa.

Ulkomaiset osakkeet ja ETF:t säilytetään eri tavalla ja niissä on ehkä korkeampi riski että jos joku toimisi rikollisesti ja säilyttäjätaho kaatuisi, olisi omistukset väärässä laarissa. Mutta eipä ole kyllä tällaisiakaan tapauksia kantautunut korviin, että välittäjän kaatuessa omistuksia ei olisikaan saatu takaisin.

Itse en tätä murehdi lainkaan, en siis edes pikkuisen. Tai pidän tuota häviävän pienenä riskinä, jonka olen valmis kantamaan. Mutta jos joku haluaa asiaa tiedustella NN:ltä virallisemmin, niin pistäkää tännekin. Mä en jaksa kun aina marmatan niille jotain :D
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
159
No siis ainakin lähtökohtaisesti omistukset eivät ole Nordnetin taseessa. Kun NN kaatuu, niin se ei vaikuta osakkeisiin, jotka on AO-tilillä tai OS-tilillä omissa nimissäsi. Eli konkurssissa ei mitään suojia tarvita lainkaan. Ehkä se kysymysmerkki olisi, jos välittäjä toimisi rikollisesti, eikä merkkaisikaan omistuksiasi AO-tilille. Tästä luultavasti jo tietäisimme, sillä omistukset voi tarkitstaa.

Ulkomaiset osakkeet ja ETF:t säilytetään eri tavalla ja niissä on ehkä korkeampi riski että jos joku toimisi rikollisesti ja säilyttäjätaho kaatuisi, olisi omistukset väärässä laarissa. Mutta eipä ole kyllä tällaisiakaan tapauksia kantautunut korviin, että välittäjän kaatuessa omistuksia ei olisikaan saatu takaisin.

Itse en tätä murehdi lainkaan, en siis edes pikkuisen. Tai pidän tuota häviävän pienenä riskinä, jonka olen valmis kantamaan. Mutta jos joku haluaa asiaa tiedustella NN:ltä virallisemmin, niin pistäkää tännekin. Mä en jaksa kun aina marmatan niille jotain :D
Eli AO-tilille siis pääsee käsiksi jostain muualtakin? Lähinnä mietin, että jos omistukset on ylhäällä vain jossain välittäjän järjestelmissä, niin ne kun häviää, niin kukaan ei saa mitään. Mutta näinhän se varmaan oikeasti menee, että ne on jossain muuallakin ylhäällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 868
Eli AO-tilille siis pääsee käsiksi jostain muualtakin? Lähinnä mietin, että jos omistukset on ylhäällä vain jossain välittäjän järjestelmissä, niin ne kun häviää, niin kukaan ei saa mitään. Mutta näinhän se varmaan oikeasti menee, että ne on jossain muuallakin ylhäällä.
Joo, ovat muualla. Monessakin paikassa. Ne osakkeet on kirjattu AO-tilille, jota ylläpitää Euroclear Finland. Lisäksi se kohdefirma tietää omistajansa ja esim. yhtiökokouksissa on ollut omistajaluettelo nähtävillä. Varmaan jossain on Euroclear Finlandilla on jossain joku pääte, jossa omistuksia voi selata.

Ja vaikka ne olisivat vain välittäjällä, niin ei konkurssi kadota sitä dataa. Rikos voisi kadottaa tilanteessa, jossa joku todella haluaisi paskoa kaiken ja jos puhuttaisiin omistuksista, joita ei kirjata muualle lain vaatimuksesta. Rikos + ulkomainen osake jossain hallintarekisterissä + kaiken valvonnan ja regulaation kiertäminen voisi olla tällainen yhdistelmä. Mutta mä en tunne tuota tarkemmin että oikeasti osaisin arvioida riskiä. Lähinnä vain en tiedä, että näin olisi tapahtunut.
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
159
Joo, ovat muualla. Monessakin paikassa. Ne osakkeet on kirjattu AO-tilille, jota ylläpitää Euroclear Finland. Lisäksi se kohdefirma tietää omistajansa ja esim. yhtiökokouksissa on ollut omistajaluettelo nähtävillä. Varmaan jossain on Euroclear Finlandilla on jossain joku pääte, jossa omistuksia voi selata.

Ja vaikka ne olisivat vain välittäjällä, niin ei konkurssi kadota sitä dataa. Rikos voisi kadottaa tilanteessa, jossa joku todella haluaisi paskoa kaiken ja jos puhuttaisiin omistuksista, joita ei kirjata muualle lain vaatimuksesta. Rikos + ulkomainen osake jossain hallintarekisterissä + kaiken valvonnan ja regulaation kiertäminen voisi olla tällainen yhdistelmä. Mutta mä en tunne tuota tarkemmin että oikeasti osaisin arvioida riskiä. Lähinnä vain en tiedä, että näin olisi tapahtunut.
Kiitos. Tämä selvensi asiaa. Eli tosiaan turha murehtia.
 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
83
Talletussuojat yleisesti koskee vain tileillä olevia rahoja, eikä esim. sijoituksia tai arvopapereita.

Puhutaan aika epätodennäköisistä skenaariosta, että joku ryöstäisi kokonaisen välittäjän. Käyttäjä itse on tässä todennäköisemmin heikko lenkki, jos miettii omien sijoituksien turvallisuutta. Jos hankit jonkun haittaohjelman puhelimeen, niin sillä voisi pahimmassa tapauksessa tyhjentää koko tilin ja tilanteesta tuskin saisi mitään korvausta mistään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 557
Viestejä
4 234 473
Jäsenet
71 234
Uusin jäsen
aivot-on

Hinta.fi

Ylös Bottom