Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Varmaan ajatus vaurastumisesta voisi motivoida? Pikarikastumista on turha haaveilla, kuten huomasti. Ja sen tavoittelu johtaa helposti huonoon tilanteeseen, jossa koko sijoittamisen jättää sikseen koska lottoaminen ei tuottanut. Siksi musta on niin turmiollista aloittaa sijoittaminen tuollaisella lottoamisella. Sijoittaminen menee musta oikein jos se on tylsää eikä siihen tarvitse paneutua päivittäin.

KK-säästö-ETF kuulostaa oikein hyvältä. Kun kk-säästöt rullaavat, niin sitten voi joskus ostaa suoria siihen kylkeen jos kaipaa hupia. Mutta perusta kuntoon ensin.

Silloin tuli saatua melkoisia kiksejä, kun omin silmin näki salkun arvon moninkertaistuvan ihan tunneissa tai päivissä. Paras päivä sitä näki, kuinka salkun arvo kasvoi noin kolmellakymmenellä tuhannella eurolla. Tuolloin sitä vain ei osannut toimia loogisesti. Mikäli joku firma raketoi päivään 1000% tai vastaavia lukuja sillä, että se pääsee Nasdaqiin, ilman että sillä on mitään kunnon tuotetta edes valmistunut niin se on ehkä fiksua myydä ainakin osa omistuksista. Tässä välillä miettii, että minulla voisi olla lähes velaton kämppä tai tilillä voisi olla isohko potti käteistä.

No näistä oppii. Todellisuudessa tappiot eivät olleet niin isoja, koska jäin kaikesta sekoilusta huolimatta voitolle ja maksoin kämpän käsirahan.

Enemmän olisi voinut harmittaa, jos olisin hävinnyt omaa rahaa tuohon peliin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
472
Varmaan se on fiksuin laittaa jokin "tylsä" KK-säästö rullaamaan taustalle niinkuin täällä lienee lukemattomia kertoja mainittu, ja sitten kokonaan erillisillä rahoilla ja ehkä jopa kokonaan erillisellä tilillä harrastaa "pelailua" jos niikseen.

Sitten toki jos tuollaiseen pelailuun haluaa lähteä, niin kannattaa ehkä viimekerrasta oppineena tehdä jo lähdössä myös jonkinlainen exit suunnitelma missä kohtaa niistä "peliosakkeista" ajattelee luopua, vaikka ns. pelirahoja olisikin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Varmaan se on fiksuin laittaa jokin "tylsä" KK-säästö rullaamaan taustalle niinkuin täällä lienee lukemattomia kertoja mainittu, ja sitten kokonaan erillisillä rahoilla ja ehkä jopa kokonaan erillisellä tilillä harrastaa "pelailua" jos niikseen.

Sitten toki jos tuollaiseen pelailuun haluaa lähteä, niin kannattaa ehkä viimekerrasta oppineena tehdä jo lähdössä myös jonkinlainen exit suunnitelma missä kohtaa niistä "peliosakkeista" ajattelee luopua, vaikka ns. pelirahoja olisikin...
Näinpä. Itsellä nordnet on se tylsä kk säästöpaikka. Muualla sitten sohlataan ja pelataan milloin minkäkin kanssa, mutta ei säännöllisesti. Oma nuppi ei jaksaisi katsoa pelkkiä kk säästöjä :D.

Motivaatio säännölliseen sijoittamiseen pitää hakea sitten jostain mihin oma mindsetti taipuu. Omalla kohdalla se on sitä, että haluaa valinnanvapautta elämään. Ettei tarttis olla 67-70v asti töissä jos ei halua. Eikä tartte olla pankin tai työnantajan talutusnuorassa. Nykymaailmassa kun kaikki pyörii talouden rattaiden mukaan niin ahdistaisi aika paljon jos olisi takaisin siinä tilinauhasta tilinauhaan elämässä ja jos jotain ylimääräistä jäi niin se meni elintason nostoon tai kulutus krääsä hankintoihin.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Näinpä. Itsellä nordnet on se tylsä kk säästöpaikka. Muualla sitten sohlataan ja pelataan milloin minkäkin kanssa, mutta ei säännöllisesti. Oma nuppi ei jaksaisi katsoa pelkkiä kk säästöjä :D.
Ei niitä tartte sen kummemmin katsoa. Laittaa maksut rullaamaan ja sillointällöin vain tsekkailee, missä mennään... Itsellä tuli just 10v täyteen säännöllistä kk-sijoittamista. Nyt alkaa olemaan jo kunnon potti ja korkoa korollekin alkaa pikkuhiljaa toden teolla näkymään. Kun ei niin vahtaa sijoituksia, ei pikkutöyssytkään niin harmita. J
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Lotota tietysti voi jos tykkää, mutta todennäköisyys lienee kuitenkin sen puolella, että jos laittaa kk säästöllä joka kk 30 vuotta rahaa hajautettuihin ETF:iin/rahastoihin automaattisesti niin lopulta on aika hyvin voitolla. Ainoa asia mitä pitää tehdä on säätää tuo kerran kohdalleen niin että tililtä menee palkkapäivänä rahat ja sitten unohtaa koko asia. Lopulta sitten vuosikymmenten päästä voi nauttia "työn" tuloksista. Useimmilla tämä vaan taitaa mennä pieleen siinä kohtaa kun asia pitäisi unohtaa, säädetään, räpelletään ja härvätään ties mitä ja käteen ei jää mitään. (Poislukien ne jotka osaavat sijoittaa jne. mutta suurin osa ei osaa/jaksa/ei hermot kestä jne.) joten parasta olisi vain unohtaa koko asia.

Jännitystä elämään voi sitten hakea vaikka jollain pikkusummilla ja osakeostoilla, mutta minkään ei pidä antaa vaikuttaa tuohon kk säästöön.

Itse tämän harmittavasti tajusin vasta kun olin jo jotain 25v. Omalle tytölle sen sijaan aloitin kk säästämään jo heti syntymästä ja tarkoitus opettaa hänet niin, että osaa itse jatkaa tuota kunhan joskus menee töihin. Toivottavasti osaan opettaa niin että tajuaa ja haluaa jatkaa sitten kk säästöä kun alkaa itse tienaamaan, siihen asti laitan hänelle sen ~100€/kk minkä voi veroitta antaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
472
Tuossa voi tavallaan olla yksi avain millä saa pidettyä mielenkiintoa yllä, jos on sen tyyppinen persoona että tylsä kk-säästäminen ei kiinnosta, tai jos sellaisen taustalla rullaamienen jopa häiritsee mieltä; Laita kk-säästö taustalle rullaamaan ja automaattinen tilisiirto palkasta. Sitten toinen täysin erillinen tili pelaamiseen, ja teet siten että jos haluat laittaa tontun pelimerkkejä pelitilille, niin sun pitää samalla laittaa x tonttua(esim 3) "kk tilille", jolloin "pelaamalla" tulee laitettua rahaa myös kk tilille ja samalla pidettyä mielenkiintoa hommaan yllä.

Joo, kulut toki kasvaa ja pienempi osuus rahasta menee "oikeaan" säästöön, mutta lopputulos lienee jokatapauksessa parempi kuin se että pistää kaiken rahan 2 vuoden välein uuteen pemariin ja thaimaan matkoihin tjsp...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ei niitä tartte sen kummemmin katsoa. Laittaa maksut rullaamaan ja sillointällöin vain tsekkailee, missä mennään... Itsellä tuli just 10v täyteen säännöllistä kk-sijoittamista. Nyt alkaa olemaan jo kunnon potti ja korkoa korollekin alkaa pikkuhiljaa toden teolla näkymään. Kun ei niin vahtaa sijoituksia, ei pikkutöyssytkään niin harmita. J
En tarkoitanut tuolla sitä, että niitä pitäisi katsoa sanan varsinaisessa merkityksessä kun siinä mitään järkeä ole. Jos haluaa 'harrastaa' sijoittamista niin pelkästään kk säästämällä indeksiin harrasteena on about samaa kuin katsoisi maalin kuivumista. Kävihän se tuosta ap:n viestistä ilmi, että tylsää kun taas pikavoitojen hakeminen tuotti fiiliksiä. Jos haluaa vähän aktiviteettia tuohon harrastukseen niin se kannattaa tehdä se eri rahoilla kuten tähän mennessä todettu. Kk säästöt tosiaan kannattaa unohtaa ja antaa rullata samalla tavalla ylä ja alamäet.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Itselläni samaa mitä yllä tullut esille eli kk-säästäminen on se järkevä juttu ja siihen panosta, osakkeita hankin parin vuoden aikana (aiemmin joskus ollut hetkellisesti joku muutaman tonnin osake"salkku") mut se on lähinnä sen takia että hauska seurata osakkeita, näkee miten se maailma pyörii, saan jokusen satasen osinkoja.. Mut en osaa/ei kiinnosta aktiivinen toiminta osakemarkkinoilla niin tuo puoli ei tule itsellä kasvamaan ainakaan lähitulevaisuudessa. KK-säästäminen johonkin rahastoon on helppoa ja pessee omat osakekikkailuni pitkässä juoksussa aina.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
OST:llähän voi rauhassa halutessaan kikkailla, niin on sitten tuo kattosummakin 50.000 euroa ja panostaa muuten sitten vaikka siihen säännölliseen ETF/rahasto-säästämiseen. Kai se vaurastumisen kannalta varmin onkin noin tehdä, jos tavoitteena ei ole rikastua.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Markkinoita on vaikea ennustaa, mutta miten itse tekisitte kuukausisäästösopimuksen kanssa (EUNL+IS3N) jos teillä olisi vaikkapa leikisti 8000€ ”löysää” rahaa säästötilillä?

Tällä hetkellä oma taktiikka on 1000€/kk ja sitten kun tuo 8000€ on valunut pois niin siirtyä johonkin maltillisempaan 300-500€/kk. Kuulostaako järkevältä?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Markkinoita on vaikea ennustaa, mutta miten itse tekisitte kuukausisäästösopimuksen kanssa (EUNL+IS3N) jos teillä olisi vaikkapa leikisti 8000€ ”löysää” rahaa säästötilillä?

Tällä hetkellä oma taktiikka on 1000€/kk ja sitten kun tuo 8000€ on valunut pois niin siirtyä johonkin maltillisempaan 300-500€/kk. Kuulostaako järkevältä?
Jos ei halua lähteä ennustamaan markkinoita niin varmaan se ylimääräinen summa kannattaisi jakaa jonnekin vuoden-parin aikajaksolle. Tai näin ainakin itse tekisin.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Markkinoita on vaikea ennustaa, mutta miten itse tekisitte kuukausisäästösopimuksen kanssa (EUNL+IS3N) jos teillä olisi vaikkapa leikisti 8000€ ”löysää” rahaa säästötilillä?

Tällä hetkellä oma taktiikka on 1000€/kk ja sitten kun tuo 8000€ on valunut pois niin siirtyä johonkin maltillisempaan 300-500€/kk. Kuulostaako järkevältä?
Itse tekisin juuri noin mutta tämä on taas vain yhden henkilön näkemys asiaan.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
804
Markkinoita on vaikea ennustaa, mutta miten itse tekisitte kuukausisäästösopimuksen kanssa (EUNL+IS3N) jos teillä olisi vaikkapa leikisti 8000€ ”löysää” rahaa säästötilillä?

Tällä hetkellä oma taktiikka on 1000€/kk ja sitten kun tuo 8000€ on valunut pois niin siirtyä johonkin maltillisempaan 300-500€/kk. Kuulostaako järkevältä?
Ok suunnitelma, jos se sopii sinulle. Itse laittaisin könttäsummana sisään jos sijoitushorisontti on pitkä. Tähän on montaa eri mielipidettä liittyen riskinsietokykyyn yms, mutta realiteettihan on se, että riskillä(=ajoituksella/sijoitusaikavälin hajautuksella) ei ole väliä pitkässä juoksussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Markkinoita on vaikea ennustaa, mutta miten itse tekisitte kuukausisäästösopimuksen kanssa (EUNL+IS3N) jos teillä olisi vaikkapa leikisti 8000€ ”löysää” rahaa säästötilillä?

Tällä hetkellä oma taktiikka on 1000€/kk ja sitten kun tuo 8000€ on valunut pois niin siirtyä johonkin maltillisempaan 300-500€/kk. Kuulostaako järkevältä?
Tuossa on ehkä oikeastaan siitä kyse haluatko ottaa näkemystä markkinoiden lähitulevaisuuden kehitykseen vai et. Jos esim oletat että markkinat lähtee nousuun reilun puolen vuoden päästä niin tuo tonni kuussa 8kk on ihan validi pikku ajallinen hajautus. Jos taas oletat että laskukausi on pidempi (tai et halua niinkään ottaa kantaa tulevaan kehitykseen) niin tavallaan suotta laitat nuo sisään 8kk aikana vaan vaikka esim 16kk eli 500e kuussa. Tällöin ajallinen hajautus hoituu paremmin siinä sivussa.

Itsekin mietin tuota aiemmin kun olin aloittamassa ETF:t. Jälkikäteen tein oikein sillä aloitin 22 alun huitteilla kiinteällä kk-summalla ja isompi alkupanos silloin olisi tarkoittanut isompaa miinusta tällä hetkellä. Tosin oma aikajänne on sellainen helposti 20 vuotta niin tuon merkitys ei ole enää siellä kohden kaksinen.

Nämä siis täysin amatöörin kommentoimana. Saa/kannattaa ottaa suolan kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Hyviä vastauksia. Kiitos niistä. Jotenkin huvittaisi silti ennustaa, että ainakin lähivuosina suunta on ylöspäin, niin ehkä voisi tuota tonnia pitää nyt ainakin muutaman kuukauden. Ehkä jo tässä kevään myötä siirtyä 700€ ja siitä vaikka sitten 500€/kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Hyviä vastauksia. Kiitos niistä. Jotenkin huvittaisi silti ennustaa, että ainakin lähivuosina suunta on ylöspäin, niin ehkä voisi tuota tonnia pitää nyt ainakin muutaman kuukauden. Ehkä jo tässä kevään myötä siirtyä 700€ ja siitä vaikka sitten 500€/kk.
No sit ei muuta kuin suunnitelman mukaan. :) Eipä tule törsättyä niitä muualle kun on korvamerkattuna sijoituksiin. :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Markkinoita on vaikea ennustaa, mutta miten itse tekisitte kuukausisäästösopimuksen kanssa (EUNL+IS3N) jos teillä olisi vaikkapa leikisti 8000€ ”löysää” rahaa säästötilillä?

Tällä hetkellä oma taktiikka on 1000€/kk ja sitten kun tuo 8000€ on valunut pois niin siirtyä johonkin maltillisempaan 300-500€/kk. Kuulostaako järkevältä?
Kuulostaa järkevältä. Lopulta tuossa pitää pohtia, että kumpi sua harmittaa enemmän: se että laitat all-in ja kurssit lähtevät alas ja pysyvät siellä pitkää, vai se että laitat tonnin kuussa ja kurssit lähtevät ylös ja menevät rahaa koska et mennyt all-in. Keskimäärin tuo ensimmäinen vituttaa todella roimasti enemmän kuin jälkimmäinen ja siksi tuo ajallinen hajauttaminen on ihan järkevä veto.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kuulostaa järkevältä. Lopulta tuossa pitää pohtia, että kumpi sua harmittaa enemmän: se että laitat all-in ja kurssit lähtevät alas ja pysyvät siellä pitkää, vai se että laitat tonnin kuussa ja kurssit lähtevät ylös ja menevät rahaa koska et mennyt all-in. Keskimäärin tuo ensimmäinen vituttaa todella roimasti enemmän kuin jälkimmäinen ja siksi tuo ajallinen hajauttaminen on ihan järkevä veto.
Vaan 8000€ on kyllä aika pieni summa hajautettavaksi. Mä laittaisin all-in. Tai sitten kahdessa erässä, jos siltä tuntuu, mutta eipä noi liikkeet nyt yleensä kuukaudessa parissa niin suuri ole, että tolla se suurempaa merkitystä olisi. Joku 100t€ alkaisi jo olemaan mietinnän paikka...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Vaan 8000€ on kyllä aika pieni summa hajautettavaksi

Joku 100t€ alkaisi jo olemaan mietinnän paikka...
Tää varmaan riippuu ihan puhtaasti henkilöstä. Jos normaalitahti kerran on 300-500e/kk, niin tuo vastaa noin 2 vuoden sijoituksia. Mutta ei tuota voi kukaan muu toiselle kertoa. Yhdelle 1000e on iso summa, toiselle 100k on pieni summa. Ja sen voi suhteuttaa ansiotuloihin, olemassa olevaan salkkuun tai tulossa olevaan perintöön tai johonkin muuhun.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tää varmaan riippuu ihan puhtaasti henkilöstä. Jos normaalitahti kerran on 300-500e/kk, niin tuo vastaa noin 2 vuoden sijoituksia. Mutta ei tuota voi kukaan muu toiselle kertoa. Yhdelle 1000e on iso summa, toiselle 100k on pieni summa. Ja sen voi suhteuttaa ansiotuloihin, olemassa olevaan salkkuun tai tulossa olevaan perintöön tai johonkin muuhun.
Toki näinkin ja sijoitusaika tietenkin vaikuttaa. Jos sijoitushorisontti on kymmeniä vuosia ja mitää aikeita/tarpeita ole rahoja kotiutella, niin kaikki vaan kerralla sisään. Jos taas rahoja saattaa tarvita viiden vuoden sisällä, niin ehkö silloin voisi jotain hajauttaakin. Vaan jos on rahaa sijoittaa muutenkin 500€/kk, niin ei toi 8t€ ole kovin suuri summa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
327
Tää varmaan riippuu ihan puhtaasti henkilöstä. Jos normaalitahti kerran on 300-500e/kk, niin tuo vastaa noin 2 vuoden sijoituksia. Mutta ei tuota voi kukaan muu toiselle kertoa. Yhdelle 1000e on iso summa, toiselle 100k on pieni summa. Ja sen voi suhteuttaa ansiotuloihin, olemassa olevaan salkkuun tai tulossa olevaan perintöön tai johonkin muuhun.
Näinhän se pitää juuri ajatella. Esim. Nordnetissä on 210 000 Osakesäästötiliä ja näiden keskimääräinen arvo on 10k. Massipäälliköt unohtaa herkästi tavallisen tallaajan rahavarannot, joten neuvot saattaa usein olla vähän turhan rohkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Näinhän se pitää juuri ajatella. Esim. Nordnetissä on 210 000 Osakesäästötiliä, joiden keskimääräinen arvo on 10k. Massipäälliköt unohtaa herkästi tavallisen tallaajan rahavarannot, joten neuvot saattaa usein olla vähän turhan rohkeita.
Vaan jos sijoitat 1x8000€ vs. 8x1000€ kuukausittain tästä eteenpäin, niin mikäköhän mahtaa olla pahimmillan/parhaimmillaan ero 10-20v aikajänteellä? Varsinkin, jos on muutenkin varaa sijoittaa 500€/kk ton alkupääoman jälkeen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Vaan jos sijoitat 1x8000€ vs. 8x1000€ kuukausittain tästä eteenpäin, niin mikäköhän mahtaa olla pahimmillan/parhaimmillaan ero 10-20v aikajänteellä? Varsinkin, jos on muutenkin varaa sijoittaa 500€/kk ton alkupääoman jälkeen?
Mä itse ajattelen, että tässä on oleellista se psykologinen puoli, ei nuo summat. Eli se, miltä se raha nyt tuntuu ja ennen kaikkea sen rahan potentiaalinen menetys. Ei niinkään se, miltä se 8000e tuntuu sitten 20v päästä jos salkku on vaikka 500k kokoinen. Syy on se, että jos se tuntuu nyt pahalta, nii voi olla että sitä 20v jälkeistä tilannetta ei koskaan päästä katsomaan kun sijoitteminen loppui seinään vitutuksen takia. Musta on keskeistä estää vitutus ja huonot yöunet ja siksi musta kannattaa hajauttaa se 8000e jos se tuntuu yhtään isommalta summalta. Ja se, miltä se tuntuu on ihan jokaisen oma asia.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
327
Vaan jos sijoitat 1x8000€ vs. 8x1000€ kuukausittain tästä eteenpäin, niin mikäköhän mahtaa olla pahimmillan/parhaimmillaan ero 10-20v aikajänteellä? Varsinkin, jos on muutenkin varaa sijoittaa 500€/kk ton alkupääoman jälkeen?
Itsekin olisin näillä tiedoilla ehdottanut, että max. kahdessa erässä sisään. Mutta tosiaan aina pitäis muistaa kysyä taustoja tarkemmin, tulis ehkä vielä parempia ehdotuksia.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mä itse ajattelen, että tässä on oleellista se psykologinen puoli, ei nuo summat. Eli se, miltä se raha nyt tuntuu ja ennen kaikkea sen rahan potentiaalinen menetys. Ei niinkään se, miltä se 8000e tuntuu sitten 20v päästä jos salkku on vaikka 500k kokoinen. Syy on se, että jos se tuntuu nyt pahalta, nii voi olla että sitä 20v jälkeistä tilannetta ei koskaan päästä katsomaan kun sijoitteminen loppui seinään vitutuksen takia. Musta on keskeistä estää vitutus ja huonot yöunet ja siksi musta kannattaa hajauttaa se 8000e jos se tuntuu yhtään isommalta summalta. Ja se, miltä se tuntuu on ihan jokaisen oma asia.
Totta tämäkin. Oma kokemus vastaavasta asiasta: Anoppi jäi 10v sitten eläkkeelle ja mun kehotuksesta myi asunnon (oli vielä joku 30t€ velkaa jäljellä). Sihteerin/assarin hommia ikänsä tehnyt ja tilillä luokkaa 1000€ ja ei mitään muuta omaisuutta asunnon lisäksi. Kehotin siis myymään asunnon ja muuttamaan asumisoikeuskämppään. Sai jonkun reilu 110t€, josta ~25t€ meni ASO maksuun (pääsi uuteen vastavalmistuneeseen kämppään 30v vanhasta kerrostalosta), osti uusia kalusteita ja uuden (käytetyn auton). Loput joku 70t€ laittoi mun ohjeesta viidessä erässä kuukausittain Seligsonin Pharokseen.

En tiedä miten pitkäksi aikaa varovainen olisi ton sitten laittanut? Anopin tapauksessa rahasto kehittynyt kivasti (tai no, ei niitä rahoja enää kauheasti ole, kun on elämiseen tarvinnut, mutta ikääkin sen verran jo, että eipä tarvettakaan paljoa ole ja tarkoitus olikin kulutella elinaikana pois...)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mä ennakoin korona-dipin tosi hyvin ja alotin ostot täsmälleen pohjalla. Riskejä kaihtavana ajatus oli laittaa ekassa ostossa 500 OMX indeksiin ja sen jälkeen muutama tonni kuukaudessa kunnes tilillä olevat ~20k olisi sijoitettuna.

Dippi jäi sitten aika lyhyeksi ja siinä vaiheessa kun tuli eka isompi osto olivat kurssit nousseet jo reilusti. Olen vartavasten pitänyt ton indeksin ennallaan (eli en ole ostanut enempää) jotta saisin kyrvän syvemmälle nenään. Toki nyt se on enää 83.48% plussalla…

Mut ehkä nykyinen markkina on vähän eri.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kuulostaa järkevältä. Lopulta tuossa pitää pohtia, että kumpi sua harmittaa enemmän: se että laitat all-in ja kurssit lähtevät alas ja pysyvät siellä pitkää, vai se että laitat tonnin kuussa ja kurssit lähtevät ylös ja menevät rahaa koska et mennyt all-in. Keskimäärin tuo ensimmäinen vituttaa todella roimasti enemmän kuin jälkimmäinen ja siksi tuo ajallinen hajauttaminen on ihan järkevä veto.
Ei mulla siis ole periaatteessa väliä kuinka kurssit elää, koska en niitä ikinä tuijota. En edes tiedä mikä osuus salkustani on ”omaa rahaa” ja mikä voittoa ja onko salkkuni edes voitolla vai tappiolla. Pohdin siis yleisesti, että pitääkö yrittää hajauttaa edes vähän ja jättää kuitenkin säästötilillekin rahaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Tein 12kk määräaikaistalletuksen omassa pankissa korolla 2,72%. Eihän tuo kummoinen tuotto ole vieläkään, mutta käytännössä täysin riskittömänä alkaa jo kelpaamaan. Edessä on taantumavuosi ja osakekurssit voivat mennä aivan minne sattuu, eli mielenrauhaa tässä ostetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Tein 12kk määräaikaistalletuksen omassa pankissa korolla 2,72%. Eihän tuo kummoinen tuotto ole vieläkään, mutta käytännössä täysin riskittömänä alkaa jo kelpaamaan. Edessä on taantumavuosi ja osakekurssit voivat mennä aivan minne sattuu, eli mielenrauhaa tässä ostetaan.
Missäs pankissa on tällainen varsin ok 12kk talletuksen korko? :thumbsup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
"Käytäntömme on vuoden alusta alkaen muuttunut. ASP-asunnon lyhytaikaisesta vuokrauksesta ilmoittamisesta on luovuttu. ASP-lainoitetun asunnon voi edelleen vuokrata erityisestä syystä korkeintaan kahdeksi vuodeksi, mutta vuokrauksesta ei tarvitse erikseen ilmoittaa Valtiokonttorille. On lainansaajan omalla vastuulla arvioida, että perustellun syyn edellytys täyttyy."

En löytänyt mistään ilmoitusta, että asia olisi muuttunut, mutta valtiokonttorilta vastattiin noin kun laitoin paperit sinne. ASP asuntojen vuokraamisen haasteistahan on kirjoitettu muutamaan blogiinkin yms. vielä ennen vuodenvaihdetta piti lähettää kirjeenä täytetty lappunen yms. kikkailua. Ajattelin, että täällä jotain saattaisi kiinnostaa tieto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
edit: Ei tässä nyt mitään järkeä ollut, se todettiinkin jo, että indeksisijoittamalla ei rikastu, mutta vaurastua voi yrittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
431
Ai tuon saa jo yli 10ke. Ei yhtään hullumpi kyllä iteasiassa! :thumbsup:
"Esimerkiksi juuri nyt tarjoamme 2,75 % koron vähintään 10 000 euron vuoden määräaikaiselle talletukselle, kun teet samalla vähintään samansuuruisen sijoituksen sinulle sopivaan Aktian sijoitusratkaisuun."
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
462
Myös Svea päivitti määräaikaisten talletusten korkoja. Ei minimi euromääriä tai muita ehtoja:


Olemme nostaneet säästötilimme talletuskoron 1,50 prosenttiin. Uusi korko koskee kaikkia säästötiliasiakkaitamme.

Määräaikaistilien uudet talletuskorot ovat:
  • 12 kk talletusajalla 2,3 %
  • 24 kk talletusajalla 2,6 %
  • 36 kk talletusajalla 2,7 %
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
"Esimerkiksi juuri nyt tarjoamme 2,75 % koron vähintään 10 000 euron vuoden määräaikaiselle talletukselle, kun teet samalla vähintään samansuuruisen sijoituksen sinulle sopivaan Aktian sijoitusratkaisuun."
Itse en kyllä tehnyt mitään samansuuruista sijoitusta muihin juttuihin, vaan pelkästään tuon määräaikaistalletuksen. Mutta koska määrä oli reilusti yli tuon 10k niin oletan että se nosti myös korkoa, ellei sitten tuossa ollut jotain pitkäaikaisen asiakkaan lisää (mitä ei kyllä mainita missään).
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Itse en kyllä tehnyt mitään samansuuruista sijoitusta muihin juttuihin, vaan pelkästään tuon määräaikaistalletuksen. Mutta koska määrä oli reilusti yli tuon 10k niin oletan että se nosti myös korkoa, ellei sitten tuossa ollut jotain pitkäaikaisen asiakkaan lisää (mitä ei kyllä mainita missään).
Aktian verkkopankki tarjoaa 10 000 – 999 999 € suuruisille talletuksille 12 kk:ksi tällä hetkellä 2,72 % korkoa ilman velvollisuutta ostaa muita tuotteita, joten tuossa tarjouksessa ja saamassasi korossa näyttäisi olevan "ekstraa" 0,03 %-yksikön verran.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Aktian verkkopankki tarjoaa 10 000 – 999 999 € suuruisille talletuksille 12 kk:ksi tällä hetkellä 2,72 % korkoa ilman velvollisuutta ostaa muita tuotteita, joten tuossa tarjouksessa ja saamassasi korossa näyttäisi olevan "ekstraa" 0,03 %-yksikön verran.
Oma korko on juurikin tuon 2,72%, kuten mainitsin aiemmin. Tuo 2,75% on sitten jotain muuta ilmeisesti, eri tarjous.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Mitäs mieltä palstan sijoittajat on sellaisista osakkeista kun Tesla ja Nvidia? Molemmat dropannut hurjasti, mutta onko tulevaisuudessa vielä kasvua luvassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Mitäs mieltä palstan sijoittajat on sellaisista osakkeista kun Tesla ja Nvidia? Molemmat dropannut hurjasti, mutta onko tulevaisuudessa vielä kasvua luvassa?
En seuraa kumpaakaan oikeasti, mutta näin mututuntumalta lähtisin tarkastelemaan miten nvidian bisnekset ottaa hittiä jenkkien ja kiinan chippikauppasodan vuoksi. Taisi kadota jonninverran markkinoita kun jenkkihallinto sanoi että ette saa myydä enää kiinan markkinoille. Siellä saattaa olla jokunen kysymysmerkki johon ehkä on tai ei ole vastauksia. Tutkiva löytänee ja kaivelee tarkemmin mistä sektoreilta ne tuotot siellä tulevat ja kuinka suurta merkitystä noilla on. Jenkit ainakin tuntuu olevan täysi paniikkimode päällä kun "heidän" teknologiaansa löytyy ties minkä maiden aseteknologioista ja nyt yritetään tappaa kaikki "vapaakauppa" silikoneilla ettei muut maat vaan pääse jenkkien ohi. Saa nähdä mihin tuo panikointi vielä johtaa nykyisten pakotteiden lisäksi..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Onkohan se tämä ketju jossa aika ajoin muitellaan suomalaista pokeriammattilaista joka sijoitti kaiken Teslaan. Pikkuinen lehtiartikkeli hänestä
Muistutuksena muille että ei munia samaan koriin
Onko Äyräs siis mielestäsi hävinnyt rahaa Teslalla, kuinka paljon?

Artikkelissa mainitaan että on ostanut kurssilla 28-92$ ja myynyt 125-190$ hintaan.

Viimeksi tiistaina ilmoitti saaneensa shorttaamalla Teslaa n. 390k$ voitot.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Onko Äyräs siis mielestäsi hävinnyt rahaa Teslalla, kuinka paljon? Viimeksi tiistaina ilmoitti saaneensa shorttaamalla Teslaa n. 390k$ voitot.
Mielestäsi kaikkien munien laittaminen samaan koriin on hyvä idea? Kuinka hyvä idea? En kyllä keksi kuinka heitostani olla sijoittamatta ilman hajautusta sai nyt tälläisen väittämän ulos että tietäisin jotain Äyräksen asioista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Mielestäsi kaikkien munien laittaminen samaan koriin on hyvä idea? Kuinka hyvä idea? En kyllä keksi kuinka heitostani olla sijoittamatta ilman hajautusta sai nyt tälläisen väittämän ulos että tietäisin jotain Äyräksen asioista.
Tuntui vain erikoiselta linkittää artikkeli josta saa kuvan että joku on tehnyt huomattavasti voittoa keskittymällä yhteen sijoitukseen ja sitten kommentoida sitä että tässä hyvä esimerkki miksei kannata sijoittaa vain yhteen kohteeseen. Yleisenä ohjeena hajautus on varmaan hyvä, muttei se tuohon lehtiartikkeliin kyllä liity.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Onko Äyräs siis mielestäsi hävinnyt rahaa Teslalla, kuinka paljon?

Artikkelissa mainitaan että on ostanut kurssilla 28-92$ ja myynyt 125-190$ hintaan.

Viimeksi tiistaina ilmoitti saaneensa shorttaamalla Teslaa n. 390k$ voitot.



Myös Bill Gates on luultavasti onnistunut ostoissa hyvin. Vähän vaan suuremmat summat kyseessä.

Tuo on maksullinen uutinen, mutta alussa jo mainitaan Tesla ja Amazon.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Tuntui vain erikoiselta linkittää artikkeli josta saa kuvan että joku on tehnyt huomattavasti voittoa keskittymällä yhteen sijoitukseen ja sitten kommentoida sitä että tässä hyvä esimerkki miksei kannata sijoittaa vain yhteen kohteeseen. Yleisenä ohjeena hajautus on varmaan hyvä, muttei se tuohon lehtiartikkeliin kyllä liity.
Poistin sen heiton nyt sitten.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
279
Totta tämäkin. Oma kokemus vastaavasta asiasta: Anoppi jäi 10v sitten eläkkeelle ja mun kehotuksesta myi asunnon (oli vielä joku 30t€ velkaa jäljellä). Sihteerin/assarin hommia ikänsä tehnyt ja tilillä luokkaa 1000€ ja ei mitään muuta omaisuutta asunnon lisäksi. Kehotin siis myymään asunnon ja muuttamaan asumisoikeuskämppään. Sai jonkun reilu 110t€, josta ~25t€ meni ASO maksuun (pääsi uuteen vastavalmistuneeseen kämppään 30v vanhasta kerrostalosta), osti uusia kalusteita ja uuden (käytetyn auton). Loput joku 70t€ laittoi mun ohjeesta viidessä erässä kuukausittain Seligsonin Pharokseen.

En tiedä miten pitkäksi aikaa varovainen olisi ton sitten laittanut? Anopin tapauksessa rahasto kehittynyt kivasti (tai no, ei niitä rahoja enää kauheasti ole, kun on elämiseen tarvinnut, mutta ikääkin sen verran jo, että eipä tarvettakaan paljoa ole ja tarkoitus olikin kulutella elinaikana pois...)
Juurikin samanlaista on itselläkin ollut suunnitelmissa mutta paljon paljon ennen eläkeikää. Tosin, voihan se mieli muuttua matkan varrella.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Onko Äyräs siis mielestäsi hävinnyt rahaa Teslalla, kuinka paljon?

Artikkelissa mainitaan että on ostanut kurssilla 28-92$ ja myynyt 125-190$ hintaan.

Viimeksi tiistaina ilmoitti saaneensa shorttaamalla Teslaa n. 390k$ voitot.



En ole tarkemmin kaveria seurannut, mutta jos feedissä on läjä vetoja, jotka kaikki ovat voitollisia, niin todennäköisesti jossain mättää. Ts. taitaa jättää tappiolliset ilmoittamatta :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
En ole tarkemmin kaveria seurannut, mutta jos feedissä on läjä vetoja, jotka kaikki ovat voitollisia, niin todennäköisesti jossain mättää. Ts. taitaa jättää tappiolliset ilmoittamatta :)
Viimeisimmissä saatavilla olevissa verotiedoissa hänen pääomatulot oli 1.7miljoonaa euroa, kyllä hänellä ainakin sinä vuonna oli jokunen treidi osunut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 485
Viestejä
4 163 923
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom