• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
42
Ainahan niitä lappuja voi myydä, jos tulee tarve rahalle.
No osingot kuittaa tuon rahantarpeen, ilman että pääomaan tulee kajota... Ihan sillä että mitäs jos se sun rahantarve tulee kurssien ollessa pohjilla, suhteessa siihen mitä itse maksoit? Et todellakaan mitäån veroveiviä heitä jos kasvuosuuksia myit, koska vähennykset kohdistuu tuleviin voittoihin. Kasvuosuuksien myyjäjä luovuit tulevista voitoista..

Toki jos tiedät tulevat pörssikurssit suhteessa tuleviin menoihisi, niin toki ymmärrän.
Itse en osaa ennustaa kumpaistakaan, niin sillä shoppailen osingonmaksajia..
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 718
No osingot kuittaa tuon rahantarpeen, ilman että pääomaan tulee kajota... Ihan sillä että mitäs jos se sun rahantarve tulee kurssien ollessa pohjilla, suhteessa siihen mitä itse maksoit? Et todellakaan mitäån veroveiviä heitä jos kasvuosuuksia myit, koska vähennykset kohdistuu tuleviin voittoihin. Kasvuosuuksien myyjäjä luovuit tulevista voitoista..

Toki jos tiedät tulevat pörssikurssit suhteessa tuleviin menoihisi, niin toki ymmärrän.
Itse en osaa ennustaa kumpaistakaan, niin sillä shoppailen osingonmaksajia..
Yksittäisen osakkeen kohdalla osingot voi olla ihan perusteltuja, mutta ei oikein ETF:ien kanssa.
 
Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
42
Osinkovirrallahan joudut jatkuvastai maksamaan veroa osingoista, jolloin pitkässä juoksussa häviää siihen verrattuna että se ETF uudelleensijoittaa ne osingot ilman että niistä maksetaan veroja välissä... Jokainen börsihai tuon tietää vaika kävisi tyäsä :kahvi:
Eeku siis millä nää ostelet ne uudet kasvuosuudet? Mistä se rahavirta tulee, jos ei jo tehdyistä sijoituksista?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
470
No kai sinullakin raha on jostain alunperin tullut jolla olet ostellut ne osinko-osakkeet ja etf:t? Palkkaa, perintöä, lahjoituksia, oma yritys,sijoitusasuntoja jne. ETF tuotto-osuudet nyt vaan eivät yhtä verotehokkaita kuin kasvuosuudet. Se ei siitä muuksi muutu, oli se sijoituspääoma mistä tahansa kotoisin.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 651
Kasvuosuudella se se rahavirta tulee yhtälailla niistä osingoista.

Mistä se rahavirta nyt yleensä tulee ? Seinästä sitä saa, patjan välistä, varastamalla, kiristämällä, uhkapeleistä, perintönä. Suattaapi osa tulla ihan palkan muodossakin. Vielä en ole vapaaherraksi siirtynyt.
Jep, ja kasvuosuudet ovat vielä helpompia, kun sijoittavat ne osingot automaattisesti itseensä. Ei tarvitse maksaa osingoista Suomeen veroa ja sitten vielä mahdollisesti kaupankäyntikuluja, kun ostat jäljelle jääneellä rahalla samaa ETF:ää lisää. Hyviä kohteita laiskalle rahalle :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Ostamisen sijaan keskittyisin tilin saldon maksimoimiseen. Se onnistuu mukavasti sillä, että kerran ostetut accumulating ETF:t paisuvat aina vaan…

Ei mene rahaa hukkaan välityspalkkioihin ja veroihin kun ei tarvitse jatkuvasti olla hinkkaamassa ostonappia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 832
No osingot kuittaa tuon rahantarpeen, ilman että pääomaan tulee kajota...
No ei. Jos veroja ja kuluja ei huomioida, niin on ihan se ja sama, ostaisitko tuotto-osuuksia ja uudelleensijoitat tuotot samoihin osuuksiin, vai ostatko kasvuosuuksia. Tai on ihan sama, ostatko tuotto-osuuksia ja sijoitat tuotot muualle vai ostatko kasvuosuuksia ja myyt osuuksia ja sijoitat myyntitulot muualle. Kummassakin lopputulos on kaikilta osin identtinen. Kummassakaan et "kajoa pääomaan" yhtään enempää tai vähempää kuin toisessa. (Osakkeissa ja omien ostoissa on ihan sama analoginen mekanismi. Sillä erolla että yleensä osakkeita voi kaupata vain kokonaisina.)

Mutta ne verot. Verojen takia tuotto-osuuksia ei koskaan kannata ostaa. Kasvuosuudet taitavat aina tulla halvemmiksi verotuksen takia.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
Vuosi päätetty +280%. Ei voi kyllä olla täysin tyytyväinen, kun ollut tavattoman hyvä vuosi sijoittajille ja näitä mahdollisuuksia ei ihan kovin usein tule. Lappuina pelkästään 3xSPX/QQQ ja SPY callit/putit, lähinnä LEAP:eina.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
997
Vuosi päätetty -4,47%. Pitäisköhän sitä harkita vaan siirtymistä osakekauppaan ja unohtaa nuo etf:ät ja rahastot.

Jos vaikka peesaisi vaan jotain inderesin mallisalkkua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 832
Vuosi päätetty -4,47%. Pitäisköhän sitä harkita vaan siirtymistä osakekauppaan ja unohtaa nuo etf:ät ja rahastot.
Ei pitäisi, eikä kannata. Yksittäinen negatiivinen vuosi tarkoittaa, että kun lähdetään nousuun, olet ostanut tavaraa sinne salkkuun halvemmalla ja saat jatkossa paremmat tuotot. Olen varma, että 10+v päästä vihertää. Yksittäisten osakkeiden kohdalla tulee myös heikkoja vuosia, mutta hajautus on vaan paljon paskempi.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 738
Vuosi päätetty -4,47%. Pitäisköhän sitä harkita vaan siirtymistä osakekauppaan ja unohtaa nuo etf:ät ja rahastot.

Jos vaikka peesaisi vaan jotain inderesin mallisalkkua?
Todella huono idea. Kehität itsellesi vain lisää kaupankäyntikuluja. Jos et kestä rahastoista tappiollista vuotta niin sitten panikoit varmasti yksittäisten osakkeiden kanssa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
997
Todella huono idea. Kehität itsellesi vain lisää kaupankäyntikuluja. Jos et kestä rahastoista tappiollista vuotta niin sitten panikoit varmasti yksittäisten osakkeiden kanssa.
Kyllä mä kestän sen ja olen nyt tässä pakkasella ollessa triplannut kuukausisäästön summan. Kateus vaan herää kun tulee näitä +280% vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 832
Kateus vaan herää kun tulee näitä +280% vuodessa.
Yhtä lailla voisit olla kateellinen lottovoittajalle. Joku voittaa aina. Silti lottoamisessa ei ole yhtään mitään järkeä. Sama koskee johdannaisspekulointia. Joku epäilemättä tekee hyvän tilin ja tulee kertomaan foorumille. Sen lisäksi on enemmän niitä, jotka saavat siipeensä ja eivät tule kertomaan mitään ja jotka vähin äänin lopettavat spekuloinnin ja alkavat sijoittaa rahastoihin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
470
No heitetään omat lukemat, jotta kateus helpottaa. -4,11%. Tavoite ensi vuodelle olisi vielä vähentää kaikkea säätämistä ja osakepoimintaa ja antaa mennä vaan automatisoiduilla kk sijoituksilla.

Suurin osa rahoista on kiinni jenkkimarkkinoilla joko suorien osakesijoitusten tai rahastojen kautta. Olen ihan tyytyväinen vuoden tulokseen kun vaikkapa sp500 indeksi on melkein kaksikymmentä pinnaa tullut alaspäin.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 574
Vuosi 2022, salkun kehitys -25% 12kk ajanjaksolla.. Käy kuin anopin tippuessa veneestä, ei naarata.

Edelleen jatkuu sama tahti eteenpäin 2023 eli 150% nettotuloista sijoituksiin.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
416
No heitetään omat lukemat, jotta kateus helpottaa. -4,11%. Tavoite ensi vuodelle olisi vielä vähentää kaikkea säätämistä ja osakepoimintaa ja antaa mennä vaan automatisoiduilla kk sijoituksilla.

Suurin osa rahoista on kiinni jenkkimarkkinoilla joko suorien osakesijoitusten tai rahastojen kautta. Olen ihan tyytyväinen vuoden tulokseen kun vaikkapa sp500 indeksi on melkein kaksikymmentä pinnaa tullut alaspäin.
Itsellä 99% omistuksista kotimaisissa osakkeissa, tänä vuonna salkun arvo suli 20,4%. Myyntivoitot ja osingot olivat n.10% salkun arvosta joten kokonaisuutena "tuotto" tänä vuonna kokonaisuutena -10% eli aika paska vuosi.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
670
ETF salkku näytti heinäkuun alussa -17% ja sen jälkeen loppuvuoden käppyrä on kun sydämen pysähdyksen jälkeen :D Osakesalkusta en osaa äkkiseltään sanoa, kun ei osunut silmään että nordealta näkisi ytd?

Levollisin mielin, ei muuta kuin puita uuniin lisää!
 
Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
42
Päivän massi.

GAIN ( Gladstone Investment Corporation ) kuittas niin monta lisäosinkoa että melkein kärrillä pysyin, plys ne normaalit kuukautiset..
13,44% oma osinkotuottoni vuuen mitalla..
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 506
Päivän massi.

GAIN ( Gladstone Investment Corporation ) kuittas niin monta lisäosinkoa että melkein kärrillä pysyin, plys ne normaalit kuukautiset..
13,44% oma osinkotuottoni vuuen mitalla..
Mukava että on kohtalotovereita. Ei mennyt omankaan salkun suurimmalla sijoituksella kovin hyvin.
 

Liitteet

Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
42
Osanottoni jos tämä osakepeli ei sun juttus satu olemaan... Omat lipereeni liki 50% voitolla pääoman tiimoilta.. Siis ne paskeet jotka nuita >10% oohsinkoja makselee..

Gainuva liakinvarsi.png
 

midlands

Köyhä
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
39
Seeking Alpha tarjoaa uusille tilaajille muuten nyt premium-jäsenyyttä $39/vuosi -hintaan. "End of year flash sale" -nimellä menee, eli oletettavasti enää tänään voimassa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 612
Itsellä -25% suomiosakkeet. Op rahastot about -10% kuukausisäästämisellä. Osakkeissa itse laitoin pienen summan ja yritin katsoa miten omalla pienellä kiinnostumisella menee. Sanotaan näin, että olisi voinut mennä huonomminkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 429
-20,39% osakkeet, pelkästään Suomi ja Ruotsi salkussa. Osingot tuplaantuivat viime vuodesta. Salkussa on 22 firmaa, jossa on ihan liikaa ja se onkin ensi vuoden tavoite, yhdistää pääomia pienempään määrään firmoja. Suunnitelmat on jo valmiina, joten odotan innolla ensi vuotta.

Jos lasketaan Suomen ja Ruotsin indeksi ja jaetaan se kahdella, niin siitä tulee -20,29%, joten ihan voi olla siihen tyytyväinen, että (melkein) pääsin indeksin tasoon. Se on hyvä alkutavoite, koska käsittääkseni 4/5 osakepoimijasta itse asiassa häviää indeksille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 832
Päivän massi.

GAIN ( Gladstone Investment Corporation ) kuittas niin monta lisäosinkoa että melkein kärrillä pysyin, plys ne normaalit kuukautiset..
13,44% oma osinkotuottoni vuuen mitalla..
En oikein tiedä, miksi noita tänne postailet. Ei varmaan ketään kiinnosta sun "oma osinkotuottosi" kun sillä ei ole mitään relevanssia minkään suhteen. GAINin osinkotuotto on tällä hetkellä Seeking Alphan mukaan noin 7,5%. Arvomuutoos ilman osinkoa 1v, 3v, 5v: -22%, -1% ja +24% vastaavasti. Kokonaistuotto ratkaisee, ei laskennallinen osinkotuotto vaikka se kuinka kivalta prosentilta näyttäisi. Tuollaisten osinkofirmojen ongelma on se, että iso osa tuotosta menee vuosittain verolle jos niitä suoraan omistaa. Jää verovelan korkoa-korolle hyödyntämättä.
 
Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
42
sun "oma osinkotuottosi" kun sillä ei ole mitään relevanssia minkään suhteen.
No siis julkisesti noteerattu lappu, joten ei ole kyse minun tuotosta, vaan joka ikisen kynnelle kyenneen.

Et vähän kyselisin takaisinpäin että miksi nyt ihan näin iholle? Kommentoin kauppoja jotka aikusten oikeasti toteutuneet elämässäni, tuo edelinen verkkopankin ruudunkaappauksen kera mallintaa jotain, minkä pystyn takasinmallintamaan jokaisen postaukseni tiimoilta...

Anteeksi että olen pääoman tiimoilta voitolla liki 50% ja vuodesta toiseen nauttinut yli kymmenen prosentin osinkotuottoa.
Siis mitä mun nyt sun maailmakuvassa pitää anteekspyydellä ja keneltä?
Anteeksi miksi, en saa olla palstalla tällä vekaramaisen onnellinen pikkuhilujen tähden?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 832
No siis julkisesti noteerattu lappu, joten ei ole kyse minun tuotosta, vaan joka ikisen kynnelle kyenneen.
Juuei. Mua siis lähinnä kiinnostaa tietää, että mistä tässä oli tarkoitus keskustella. Mullakin on salkussa lappuja, joiden osinkotuotto on ostohinnalle jo yli 100% (esim. KONE). Mutta ei kukaan tee tällä tiedolla yhtään mitään, sillä menneisiin kursseihin osakkeita ei mitenkään voi ostaa. GAINin osinkotuotto on Seeking Alphan mukaan 7,5% ja sekin perustuu osingolle, joka voi olla ensi kerralla jotain muuta. Kiinnostavaa voisi olla keskustella siitä, millainen sijoitus GAIN on, millaisia riskejä sillä on, miksi sijoittajat arvottavat sen niin alas simppelien tunnuslukujen perusteella jne. Se voisi oikeasti kiinnostaa jotain, toisin kuin salkkujemme osakkeiden menneet kurssit, jotka jokainen voi kaivella helposti itse.

(Tosin, en suosittele että sijoituspäätöksessä korkealle osinkoprosentille antaa kovin kummoista painoarvoa.)

Yleisellä tasolla totean, että tämä on keskustelufoorumi, eikä chätti. Siksi puutuin asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
475
Et vähän kyselisin takaisinpäin että miksi nyt ihan näin iholle? Kommentoin kauppoja jotka aikusten oikeasti toteutuneet elämässäni, tuo edelinen verkkopankin ruudunkaappauksen kera mallintaa jotain, minkä pystyn takasinmallintamaan jokaisen postaukseni tiimoilta...

Anteeksi että olen pääoman tiimoilta voitolla liki 50% ja vuodesta toiseen nauttinut yli kymmenen prosentin osinkotuottoa.
Siis mitä mun nyt sun maailmakuvassa pitää anteekspyydellä ja keneltä?
Kuten olen alla lainannut viestejäsi kommentoit aivan tyhjänpäiväisiä tietoja yritysten osingoista. Kuka tahansa kiinnostunut voi ne itse tarkistaa internetistä, luulen että kyseisten lappujen omistajia ei tällä palstalla montaa ole.

Se että olet "voitolla liki 50%" ei tarkoita vielä yhtään mitään. Mahdollisimman suurten tuottoprosenttien metsästys on köyhien huvia ja pienellä salkulla ei voi paljon hävitä. Minulla on ainakin tilillä euroja eikä prosentteja. Pörssiosakkeiden tuotossa "olen pääoman tiimoilta voitolla" yli 60% (lähempänä miljoonaa kuin nollaa euroa) enkä tosiaankaan pidä itseäni minään hyvänä sijoittajana. Se on kyllä myönnettävä että minulla ei ole varaa elää sijoitusteni tuotoilla, eli tässä asiassa olet etevämpi. Osinkotuottoprosenttinikin on vain puolet omastasi, sijoitusten suoratuotot tänä vuonna ovat vaatimattomat 96 960 euroa.

Etelä-Ameriikoista pläjähtää aika tuuheat massit sopivasti jouluviikolle..

Gerdau:n osinko >11%
Takaskutsien pikkupankit ihan kivoi..

Territorial Bancorpilta tulossa lisäosinko..
BanColombia maksaa neljännen kerran peräkkäin kaksinumeroisen osingon.. Siis nykykurssilla, IT-gublan hinnoilla shopanneille kolminumeroinen osinkorosentti, eikä ala ykkösellä...
ARCC nokkapokkailee myäs osingonmaksun kanssa.

Onnittelut omistajille.
Päivän massi.

GAIN ( Gladstone Investment Corporation ) kuittas niin monta lisäosinkoa että melkein kärrillä pysyin, plys ne normaalit kuukautiset..
13,44% oma osinkotuottoni vuuen mitalla..
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Et sit tarkistanut, miepä kurkkaan sulle nämäkin rätinkit... Oooppa hyvä, ei tartte kiitellä..
Et sit tätäkään viittynyt tarkistaa ennenkuin aloit huutelemaan.
No jos olisit edes yhden väitteeni takistanut, huomaisit että ei tässä nyt voi kuin vilpittömän vekaramaisen onnellinen olla.. Antteeksi miksi et tarkistanut, vaan huutelet että tarkistakaa? No nyt on sulle tarkistettu.
Tän muutes unohdin huutelustasi tarkistaa.... Ei sulla vielä jotain muuta mieleen tule? Tokihan minä sinulle postaukseni detaljeja tarkistelen.
Rekkasitko foruumille ihan, että pääset pätemään jollekkin miten mahtava olet sijoittamisessa vai mikä pointti tällä vuodatuksella oikein on?

Täysin turhia postauksia ketjuun ja yksittäisiä perä jälkeen.

Kannattaa varmaan vähän miettiä onko sinulla antaa jotain oikeaakin lisäarvoa ketjulle vai pitäisikö olla vaan hiljaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 226
Kun ostaa näitä lottolappuja aina yhden kappaleen ja ostaa kaikkea mahdollista tarjolla olevaa niin kyllä niistä joku osuu kohdilleen, että pääsee foorumille kehuskelemaan hyviä osinko- ja tuottoprosentteja. Ei kai muuten tarvitse peitellä kuvakaappauksista osakkeiden kappalemääriä tai kauppasummia...
 
Liittynyt
07.11.2022
Viestejä
42
Kun ostaa näitä lottolappuja aina yhden kappaleen ja ostaa kaikkea mahdollista tarjolla olevaa niin kyllä niistä joku osuu kohdilleen, että pääsee foorumille kehuskelemaan hyviä osinko- ja tuottoprosentteja. Ei kai muuten tarvitse peitellä kuvakaappauksista osakkeiden kappalemääriä tai kauppasummia...
Parempi se aloittaa vaikka parillakin lapulla kuin olla aloittamatta.

Isselläni taviskaupankäyntimassi on nuin 50 000€ illassa . Pari sivua kun taaksepäin plaraat, niin löydät toki pohdintani kaupankäyntikulujen optimoinnista.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Oma Suomi-osakesalkku viime vuoden osalta 18 pinnaa pakkasella verrokki-indeksin OMXHGI ollessa reilut 10 pinnaa pakkasella samalta ajalta. Ei vahvin sijoitusvuosi mutta eipä sitä joka vuosi indeksiä peitotakaan, riittää että peittoaa sen tarpeeksi usein ja riittävän paljon, jotta osakepoiminnassa olisi järkeä. Salkku avattu 2012 ja laskennallinen keskimääräinen vuosituotto ajalle 2012-2022 10,37 %, joten jatkan sijoitusstrategiaani edelleen.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
647
Kommentteja sijoituksista kaipailisin. Tällä hetkellä mulla on Nordnetin kautta tämmöistä:

35,6% Osakkeet:
7,8% - Sampo Plc A
6,7% - Olvi Plc A
4,4% - Intrum AB
6,7% - Fortum Corporation
10% - Elisa Corporation

ETF:
38% - Xtrackers Euro STOXX 50 UCITS ETF 1C
Rahastot:
25% - Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG

Summat on pieniä ja muutin keväällä sijoituksia (lähinnä ETF ja rahasto) rahaksi kun oli sille tarvetta, joten sen takia noita osakkeita on prosentuaalisesti aika paljon vaikka ne on lähinnä ostettu viimeisen parin vuoden aikana vaan huvin vuoksi että näen miten osakkeet toimii ja miten niitä osinkoja saa. Osakkeista en mitään tajua ja kun rahaa oli kertynyt niin muutamassa erässä ostin sellaisia jotka osinkoja on makselleet. ETF on kertynyt mulle kun ennen kk-sijoitukset meni niihin mutta kun siihen tuli se kk-maksu ostoihin niin lopetin.

Jatkossa homma selkiytyy niin että ajatus olisi sijoittaa tohon indeksirahastoon kk-sijoituksella kaikki se mitä sijoituksiin laitan eli tarkoittanee jotain maks 500e/kk. Osaako techläiset sanoa onko siinä järkeä? Tai jotain mitä mun kannattais huomioida tai onko salkku muuten huono? Tosiaan sijoitushorisonttia lienee eläkkeelle asti (+20v), ennen sitä ei oikein tarkoitus ole ottaa rahoja pois ellei sit tule joku asunnon vaihto tai joku muu isompi juttu johon rahaa haluan käyttää. Joskus myöhemmin ehkä jos rahaa alkaa kertymään tai tulee jotain isompaa bonusta niin saatan vielä jotain osakettakin ostaa mutta tosiaan kun sellainen aktiivinen toimiminen ei kiinnosta niin se ei varsinaisesti ole oma juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 462
Kommentteja sijoituksista kaipailisin. Tällä hetkellä mulla on Nordnetin kautta tämmöistä:

35,6% Osakkeet:
7,8% - Sampo Plc A
6,7% - Olvi Plc A
4,4% - Intrum AB
6,7% - Fortum Corporation
10% - Elisa Corporation

ETF:
38% - Xtrackers Euro STOXX 50 UCITS ETF 1C
Rahastot:
25% - Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG

Summat on pieniä ja muutin keväällä sijoituksia (lähinnä ETF ja rahasto) rahaksi kun oli sille tarvetta, joten sen takia noita osakkeita on prosentuaalisesti aika paljon vaikka ne on lähinnä ostettu viimeisen parin vuoden aikana vaan huvin vuoksi että näen miten osakkeet toimii ja miten niitä osinkoja saa. Osakkeista en mitään tajua ja kun rahaa oli kertynyt niin muutamassa erässä ostin sellaisia jotka osinkoja on makselleet. ETF on kertynyt mulle kun ennen kk-sijoitukset meni niihin mutta kun siihen tuli se kk-maksu ostoihin niin lopetin.

Jatkossa homma selkiytyy niin että ajatus olisi sijoittaa tohon indeksirahastoon kk-sijoituksella kaikki se mitä sijoituksiin laitan eli tarkoittanee jotain maks 500e/kk. Osaako techläiset sanoa onko siinä järkeä? Tai jotain mitä mun kannattais huomioida tai onko salkku muuten huono? Tosiaan sijoitushorisonttia lienee eläkkeelle asti (+20v), ennen sitä ei oikein tarkoitus ole ottaa rahoja pois ellei sit tule joku asunnon vaihto tai joku muu isompi juttu johon rahaa haluan käyttää. Joskus myöhemmin ehkä jos rahaa alkaa kertymään tai tulee jotain isompaa bonusta niin saatan vielä jotain osakettakin ostaa mutta tosiaan kun sellainen aktiivinen toimiminen ei kiinnosta niin se ei varsinaisesti ole oma juttu.
Mistään mitään tiedä, mutta on kyllä hitusen liian iso Suomi ja Eurooppa painoarvo salkulla. Oletettavasti olet Suomessa töissä ja palkkasi/velkasi määräytyy Euroopan ja Suomen markkinatilanteiden mukaan.

Jatkossa loput eurot muailmalle tienaamaan, mikä tarkoittaa sitten varmaankin 95% jenkkeihin ja loput 5% jonnekkin aasiaan/kehittyviin maihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 429
Sotkamo Silver, mun salkun isoin murheenkryyni ja hyvä esimerkki, että osaketta ei kannata ostaa pelkästään sen takia, että se on halpa. No nyt kun firma on melkein konkurssissa, niin aattelin, että myyn tappiolla pois. Päätin kuitenkin seurata kurssia hieman ja sehän on +14% nousussa tällä hetkellä.

Onkohan siellä isot pojat pelaamassa vai mitä ihmettä. Toivottavasti nousuvire jatkuu, niin saan omani pois ja sijoitettua fiksummin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Sotkamo Silver, mun salkun isoin murheenkryyni ja hyvä esimerkki, että osaketta ei kannata ostaa pelkästään sen takia, että se on halpa. No nyt kun firma on melkein konkurssissa, niin aattelin, että myyn tappiolla pois. Päätin kuitenkin seurata kurssia hieman ja sehän on +14% nousussa tällä hetkellä.

Onkohan siellä isot pojat pelaamassa vai mitä ihmettä. Toivottavasti nousuvire jatkuu, niin saan omani pois ja sijoitettua fiksummin.
Myy pois nyt, että saat tappiot ennenkun ne on konkassa. Jos se menee konkkaan ja sulla on laput salkussa niin siinä menee pitkään et saat vähennettyä. Talvivaaran kanssa taisi mennä vuosia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 429
Myy pois nyt, että saat tappiot ennenkun ne on konkassa. Jos se menee konkkaan ja sulla on laput salkussa niin siinä menee pitkään et saat vähennettyä. Talvivaaran kanssa taisi mennä vuosia.
Juu, näin on tarkoitus tehdä ja olen jo aloittanut myynnit eilen. Tällä viikolla on tarkoitus päästä eroon, olettaisin, että (firman) rahat loppuu jo maaliskuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 456
Juu, näin on tarkoitus tehdä ja olen jo aloittanut myynnit eilen. Tällä viikolla on tarkoitus päästä eroon, olettaisin, että (firman) rahat loppuu jo maaliskuussa.
Eikö se konkan mahdollisuus ole jo nykyhinnassa mukana? Maksat tavallaan teoreettisesta konkasta kun myyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 429
No onhan se jo aika edullinen firma kyllä, mutta mielummin otan tappiot nyt ja sijoitan johonkin muualle, kuin odotan, että mitä tapahtuu. Ihan hyvin se voi laskeakin nykyisesti 0,0440 hinnastaan vieläkin alaspäin.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Mikä olisi paras tapa saada itsensä motivoitua takaisin sijoituskuvioihin? Tuli vuosien 2020-2021 välillä sijoitettua yli 50% palkasta hupiosakkeisiin rahaa. Näillä sitten tuli tehtyä aika törkeita voittoja. No ensikertalaisena sitä vain otti liikaa riskiä ja näin ollen ne voitot myös lähtivät aika haipakalla käsistä. Tuon vuoden 2021 jälkeen en ole laittanut enää pörssiin oikein mitään, vaan nostin sieltä rahaa kämppää varten ja jäin nuolemaan haavojani.

Tällä hetkellä on ollut fokus lainojen hoitamisessa. Olen saanut suht nopeasti hoidettua erästä parin tonnin lainaa, että nyt jäljellä on muutama satku. Ajattelin, että ensin hoidattaisin tuon pois ja sen jälkeen olisi mahdollisuus pistää enemmän rahaa sivuun. Olen ajatellut ihan perus SP500 ETF:ffää, koska mielenkiintoa ei ole enää noihin osakevalintoihin. Asuntolainaa on noin 80k€ ja remppalainaa on jäljellä semmoinen 8k€.

Parhaillaan pörssissä oli pyörimässä jotain 60k€, koska tuurilla osuin firmaan joka raketoi pelkän hypen takia tuhansia prosentteja. Tuolloin en myynyt ja nyt sen kurssi on aika pohjamudissa. Aloitin sijoitushommat jollain noin 8k€ potilla silloin koronadipin aikana, jolloin sitä kukatahansa olisi saanut maksimit ilman osaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 832
Mikä olisi paras tapa saada itsensä motivoitua takaisin sijoituskuvioihin?
Varmaan ajatus vaurastumisesta voisi motivoida? Pikarikastumista on turha haaveilla, kuten huomasti. Ja sen tavoittelu johtaa helposti huonoon tilanteeseen, jossa koko sijoittamisen jättää sikseen koska lottoaminen ei tuottanut. Siksi musta on niin turmiollista aloittaa sijoittaminen tuollaisella lottoamisella. Sijoittaminen menee musta oikein jos se on tylsää eikä siihen tarvitse paneutua päivittäin.

KK-säästö-ETF kuulostaa oikein hyvältä. Kun kk-säästöt rullaavat, niin sitten voi joskus ostaa suoria siihen kylkeen jos kaipaa hupia. Mutta perusta kuntoon ensin.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Varmaan ajatus vaurastumisesta voisi motivoida? Pikarikastumista on turha haaveilla, kuten huomasti. Ja sen tavoittelu johtaa helposti huonoon tilanteeseen, jossa koko sijoittamisen jättää sikseen koska lottoaminen ei tuottanut. Siksi musta on niin turmiollista aloittaa sijoittaminen tuollaisella lottoamisella. Sijoittaminen menee musta oikein jos se on tylsää eikä siihen tarvitse paneutua päivittäin.

KK-säästö-ETF kuulostaa oikein hyvältä. Kun kk-säästöt rullaavat, niin sitten voi joskus ostaa suoria siihen kylkeen jos kaipaa hupia. Mutta perusta kuntoon ensin.

Silloin tuli saatua melkoisia kiksejä, kun omin silmin näki salkun arvon moninkertaistuvan ihan tunneissa tai päivissä. Paras päivä sitä näki, kuinka salkun arvo kasvoi noin kolmellakymmenellä tuhannella eurolla. Tuolloin sitä vain ei osannut toimia loogisesti. Mikäli joku firma raketoi päivään 1000% tai vastaavia lukuja sillä, että se pääsee Nasdaqiin, ilman että sillä on mitään kunnon tuotetta edes valmistunut niin se on ehkä fiksua myydä ainakin osa omistuksista. Tässä välillä miettii, että minulla voisi olla lähes velaton kämppä tai tilillä voisi olla isohko potti käteistä.

No näistä oppii. Todellisuudessa tappiot eivät olleet niin isoja, koska jäin kaikesta sekoilusta huolimatta voitolle ja maksoin kämpän käsirahan.

Enemmän olisi voinut harmittaa, jos olisin hävinnyt omaa rahaa tuohon peliin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
480
Varmaan se on fiksuin laittaa jokin "tylsä" KK-säästö rullaamaan taustalle niinkuin täällä lienee lukemattomia kertoja mainittu, ja sitten kokonaan erillisillä rahoilla ja ehkä jopa kokonaan erillisellä tilillä harrastaa "pelailua" jos niikseen.

Sitten toki jos tuollaiseen pelailuun haluaa lähteä, niin kannattaa ehkä viimekerrasta oppineena tehdä jo lähdössä myös jonkinlainen exit suunnitelma missä kohtaa niistä "peliosakkeista" ajattelee luopua, vaikka ns. pelirahoja olisikin...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 598
Viestejä
4 216 710
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
TonyR

Hinta.fi

Ylös Bottom