Verottaja: Sairausvakuutuksen rahoitus on jaettu kahteen osaan: sairaanhoitovakuutuksen rahoitukseen ja työtulovakuutuksen rahoitukseen.Onko teillä eläkemaksuja karttelevilla joku kattava sairausvakuutus vai miten tuutte toimeen jos esim. liukastuessa menee selkä paskaksi ja 2kk saitsua?
Jos löytyy sairausvakuutus niin paljonko se maksaa?
Eläkemaksuillahan saa tuloihin perustuvan korvauksen (70%) eli sairauspäiväraha.
-->Nuo on palkansaajan kannalta niitä prosentin tietämillä olevia maksuja.
Eläkemaksu eli se rivi palkkakuitissa missä mainitaan TyEL on jo lähemmäs 10%
Taitaa kuitenkin saikujen rahoitus mennä sairausvakutuksen puolelta eikä eläkemaksuista.
Itse kysymys itsehankitun Sairausvakuutuksen hinnasta on myös minua kiinnostava.
---
Jos on Suomessa kirjoilla ja ei tule mitään palkkatuloja, niin taitaa kyllä olla silti lakisääteisesti sairausvakuutettu, mutta sairauspäiväraha on silloin tietty jokin olematon perusosa.
Itse sivunmennen maksan vielä tällä hetkellä kaiken sen mitä Suomen verottaja perii, mutta pelkkillä pääomatuloilla elävällä ei ole palkkatuloja, joista periä edellämainittuja maksuja. Toisaalta pääomatulothan eivät katkea (ainakaan osinkojen osalta) siihen että joutuisi sängynpohjalle pariksi kk, joten mainitulle sairauspäivärahalle ei varsinaisesti ole silloin varsinaisesti tarvetta.
Sairaanhoitovakuutus sensijaan on myös pääomatuloilla elävälle hyödyllinen, niin ei tarvitse itse maksaa kaikkia hoitokuluja.