Tai mahdollisesti jos on asunut asunnossa itse 2v jossain vaiheessa.Juuri näin. Ellei se ole tosi halpa asunto...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tai mahdollisesti jos on asunut asunnossa itse 2v jossain vaiheessa.Juuri näin. Ellei se ole tosi halpa asunto...
Tai mahdollisesti jos on asunut asunnossa itse 2v jossain vaiheessa.
Maksupäivä Irtoamispäivä Osinko/osake
12.5.2021 6.5.2021 0,65 SEK
22.12.2020 16.12.2020 0,6 SEK
13.5.2020 7.5.2020 0,6 SEK
Mitä muut välittäjät kertovat tämän osinkotuotoksi vuoden 2020 tilikaudelta? 8,6% vai kolmisen prosenttia?
Keväällä näytti tulleen 0.65SEK per osake. Eli kolmisen prosenttia näyttää oikealta. ...
Voi ostaa. Laita investorin puolella hakuun vaikka SXR8, niin löytyy kyllä. Ei vain ole tuolla rahastopuolella, kun on pörssilistattu.Tyhmä kysymys, mutta eikö Nordean kautta voi ostaa esim. "iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | SXR8" etf-rahastoa? Kun yrittää heidän www.nordea.fi/rahastotnyt / nordea investorin kautta katsoa, niin ei löydä koko rahastoa. Joko heidän kauttaa voi ostaa huonosti etf-rahastoja tai sitten en vain löydä
Voi ostaa. Laita investorin puolella hakuun vaikka SXR8, niin löytyy kyllä. Ei vain ole tuolla rahastopuolella, kun on pörssilistattu.
Kiitos avusta!Voi ostaa. Laita investorin puolella hakuun vaikka SXR8, niin löytyy kyllä. Ei vain ole tuolla rahastopuolella, kun on pörssilistattu.
Näin minäkin ensin ymmärsin, mutta linkki ei kyllä vienyt investorin puolelle, joten tarkistin itse investorista.Mä ymmärsin viestin niin ettei myöskään investorin puolelta löytynyt: "nordea investorin kautta".
Tosi hankala löytää hakukoneista välillä noita etf-rahastoja. Itselläni on Yahoo Financessa salkun tiedot ja oli kyllä etsimistä, lopulta käytin sitä lyhytkoodia. Nordnetin haku on taas paljon parempi ilman kirjautumistakin.
Eipä se paljoa stressaa jos salkku on pahimmillankin laskenut alle 10% ATH-lukemista.Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? Johtiko laskevat kurssit suunnittelemattomiin myynteihin vai pysyikö hanat kiinni?
Eipä se paljoa stressaa jos salkku on pahimmillankin laskenut alle 10% ATH-lukemista.
Taitaa ne stressaukset olla aika paljon jokaisen omasta päänupista kiinni. Yhdellä stressaa, toisella ei.
Siihen stressaukseen auttaa myös se, kun jättää niiden kurssien seuraamisen pois. Jos tavoite on tehdä pitkän aikavälin sijoittamista, niin esim. kännykässä ei ole mitään tarvetta olla äppiä miltä saa ne kurssit katsottua monta kertaa päivässä.
Ja ei, ei ole kurssidipit aiheuttaneet toimenpiteitä.
Jos pörssit laskisi reilummin ensi vuoden aikana niin sitten voisi lisätä kuukausisäästämistä. Voisi melkein tuplata nykyisestä. Peräpeiliin kun katsoo niin olisi pitänyt tuplata tai triplata jo heti alusta lähtien, mutta helppohan se on jälkeenpäin sanoa mitä olisi pitänyt tehdä.Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt?
Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? Johtiko laskevat kurssit suunnittelemattomiin myynteihin vai pysyikö hanat kiinni? Mielenkiintoista vaikutusta on heilunnalla ollut allekirjoittaneen henkiseen elämään. Mulla on holdaaminen onnistunut, mutta ei tuo lasku oikein mukavalta tuntunut vaikka mitään järkisyytä ahdistua ei ole. Salkku on paljon korkeammalla kuin mitä alkuvuodesta kuvittelin. Toisaalta 1kk tarkasteluajanjaksolla pahin monttu isoimmassa salkussa oli about 13%. Montussa ei ollut mukavaa eikä pehmeää.
Mulla on tarkoitus realisoida osa voitoista 2022 aikana. Iso osa salkusta koronavoittajissa. Uskon, että kunhan piiripula luovuttaa niin esim. amd/nvidia ja kun maailma avautuu niin amazon/facebook laskevat. Ihmiset vähentävät netissä olemista/palveluiden käyttämistä ja lelujen/kotitoimiston ostamista. Koronavoittajista vapautuvia rahoja sijoittaa sitten aikahajautetusti takaisin markkinalle.
Strategia on laittaa kk säästöllä lisää rahaa vaan seuraavat 30v. En tee mitään, enkä muuta mitään tapahtui mitä tahansa.(ainoastaan kasvatan kk säästö summaa jos palkka kasvaa) Kun 30v on mennyt niin katson mitä on jäljellä ja elän sillä eläkepäiväni.Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? Johtiko laskevat kurssit suunnittelemattomiin myynteihin vai pysyikö hanat kiinni? Mielenkiintoista vaikutusta on heilunnalla ollut allekirjoittaneen henkiseen elämään. Mulla on holdaaminen onnistunut, mutta ei tuo lasku oikein mukavalta tuntunut vaikka mitään järkisyytä ahdistua ei ole. Salkku on paljon korkeammalla kuin mitä alkuvuodesta kuvittelin. Toisaalta 1kk tarkasteluajanjaksolla pahin monttu isoimmassa salkussa oli about 13%. Montussa ei ollut mukavaa eikä pehmeää.
Täällä tismalleen sama taktiikkaStrategia on laittaa kk säästöllä lisää rahaa vaan seuraavat 30v. En tee mitään, enkä muuta mitään tapahtui mitä tahansa.(ainoastaan kasvatan kk säästö summaa jos palkka kasvaa) Kun 30v on mennyt niin katson mitä on jäljellä ja elän sillä eläkepäiväni.
Onko kurssit muka laskeneet? En ole edes ajatellut asiaa.Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? Johtiko laskevat kurssit suunnittelemattomiin myynteihin vai pysyikö hanat kiinni? Mielenkiintoista vaikutusta on heilunnalla ollut allekirjoittaneen henkiseen elämään. Mulla on holdaaminen onnistunut, mutta ei tuo lasku oikein mukavalta tuntunut vaikka mitään järkisyytä ahdistua ei ole. Salkku on paljon korkeammalla kuin mitä alkuvuodesta kuvittelin. Toisaalta 1kk tarkasteluajanjaksolla pahin monttu isoimmassa salkussa oli about 13%. Montussa ei ollut mukavaa eikä pehmeää.
Pörssi salkkujen rullaavan kolmen kk kehitys ollut tänään katsottuna +5,78%, mikä on melkoisesti vähemmän kuin alkuvuoden prosentit. Elo-/syyskuun tietämiltä lähtien olen laskenut teknologian osuutta salkuissa pari prosenttia, "arvoyhtiöiden" suuntaan tai teknologian sisällä kasvuyhtiöistä arvoyhtiöiden suuntaan. Painotuksen säädössä ja ihan muuten vaan treidaamiseen hyödynnetty pörssin sahaamista, eli satunnaisesti alennuspäivinä ostettu ja nousupäivinä myyty, mutta ei erityisen tiuhaan tahtiin - ostot+myynnit 3kk aikana 46 kauppoihin johtanutta toimeksiantoa. Salkuissa on käteisen osuus hieman korkeampi nyt kuin syyskuussa, mutta se selittyy lähinna kertyvillä osingoilla, ei niinkään sillä että osakkeita olisi kokonaisuudessaan vähennetty.Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? ...
Onko kurssit muka laskeneet? En ole edes ajatellut asiaa.
Eipä ole isompia kurssilaskuja tänä vuonna näkynyt, suurin lasku taitaa olla luokkaa 6%. Tähän varmasti auttaa että salkussa on lähinnä "mummo-osakkeita" tyyliin Fortum, Sampo, UPM, J&J. Jotenkin olen silti onnistunut päihittämään kaikki indeksit vaikka haen lähinnä matalariskistä tuottoaMites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? Johtiko laskevat kurssit suunnittelemattomiin myynteihin vai pysyikö hanat kiinni?
Jos tuntuu siltä, että nyt olisi ollut jotain laskua, niin eiköhän sitä nousua ole luvassa tasaamaan tuota tilannetta (kuten on tapahtunutkin). Jos tuo vaikka auttaisi?Mites muilla holdaajilla on strategia pitänyt? Johtiko laskevat kurssit suunnittelemattomiin myynteihin vai pysyikö hanat kiinni? Mielenkiintoista vaikutusta on heilunnalla ollut allekirjoittaneen henkiseen elämään. Mulla on holdaaminen onnistunut, mutta ei tuo lasku oikein mukavalta tuntunut vaikka mitään järkisyytä ahdistua ei ole. Salkku on paljon korkeammalla kuin mitä alkuvuodesta kuvittelin. Toisaalta 1kk tarkasteluajanjaksolla pahin monttu isoimmassa salkussa oli about 13%. Montussa ei ollut mukavaa eikä pehmeää.
Jos tuntuu siltä, että nyt olisi ollut jotain laskua, niin eiköhän sitä nousua ole luvassa tasaamaan tuota tilannetta (kuten on tapahtunutkin). Jos tuo vaikka auttaisi?
Tälläiset aiheuttavat etenkin Suomessa ja muissa kovan verotuksen maissa helposti "veroansan". Eli siis sen että ei halua myydä kun joutuisi maksamaan veroja puolimiljoonaa tai jotain. Ja sitten parin vuoden päästä huomaa että salkussa kyseinen osake on sulanut enemmän kuin sen puolimiljoonaa, joten ei kannata myydä. Ja jos hyvin käy, niin edelleen pari vuotta myöhemmin samainen osake on taas lähellä aiempaa ATH:ta ja vaikka on tyytyväinen että arvo on palautunut, niin taas on tilanteessa ei taaskaan halua myydä koska verot. Ja tietty samaan aikaan indexit ovat juosseet ylöspäin, kun osake silloin vuosien päästä on vasta saavuttamassa aiempaa vuosien takaista tasoaan.Samainen salkku YTD +162% ja viimeinen 24kk reilu +600%. ...
Tälläiset aiheuttavat etenkin Suomessa ja muissa kovan verotuksen maissa helposti "veroansan". Eli siis sen että ei halua myydä kun joutuisi maksamaan veroja puolimiljoonaa tai jotain. Ja sitten parin vuoden päästä huomaa että salkussa kyseinen osake on sulanut enemmän kuin sen puolimiljoonaa, joten ei kannata myydä. Ja jos hyvin käy, niin edelleen pari vuotta myöhemmin samainen osake on taas lähellä aiempaa ATH:ta ja vaikka on tyytyväinen että arvo on palautunut, niin taas on tilanteessa ei taaskaan halua myydä koska verot. Ja tietty samaan aikaan indexit ovat juosseet ylöspäin, kun osake silloin vuosien päästä on vasta saavuttamassa aiempaa vuosien takaista tasoaan.
Heiluu, heiluu. Ei tuo onneksi niin paljon narisuta päässä, että sortuisi suunnitelmasta poikkeamiseen. Sen verran kuitenkin, että asiat tuntuu erilaiselta nousussa ja laskussa. Paljon kiinnostaa miten muut kokevat tilanteet. ...
Kannattaako autoon nyt rahoja sijoituksista irroittaa? Kyllä mä rahoitusta tarkasti miettisin. Itsellä autot yksityisliisari ja korottomalla ja käsitahattomalla lainalla hommattu. 2017 myin viimeisen oman auton ja kaikki rahat (no ”vain”. 13te) ja eipä ole kaduttanut.Mun strategia on ollut ostaa vaan tylsästi ETF’iä ja olen jatkanut sitä tasaisesti. Yli jääneillä rahoilla ostelin kuitenkin osakkeita ja ne ovat kyllä nousseet paljon enemmän (tilin arvo ohittanut tuon ETF tilin vaikka olen laittanut vähemmän rahaa kiinni.
Osakkeita olen kevennellyt hieman kun tuli tilattua auto. Eli vaihtorahan verran nyt käteisenä vaikka autolla todennäköisesti kestääkin pitkälle ensi vuoteen…
Tätäkään tapaa en ihan ymmärrä kun käsittäkseni sinäkään et ole 20v etkä edes 30v. Toisin sanoen vähän karrikoiden pistät palkasta sivuun koko työuran, mutta samalla rinnalla kertyy eläkettä koko ajan. Tietysti jos olet yrittäjä minimi yellillä niin eri juttu.Strategia on laittaa kk säästöllä lisää rahaa vaan seuraavat 30v. En tee mitään, enkä muuta mitään tapahtui mitä tahansa.(ainoastaan kasvatan kk säästö summaa jos palkka kasvaa) Kun 30v on mennyt niin katson mitä on jäljellä ja elän sillä eläkepäiväni.
Ehkä oletuksena on, että tämä korttitalo (eläkejärjestelmä) ehtii romahtamaan ennen kuin on oikeutettu eläkkeeseen mitä on maksanut koko työuransa?Toisin sanoen vähän karrikoiden pistät palkasta sivuun koko työuran, mutta samalla rinnalla kertyy eläkettä koko ajan.
Käsittääkseni se ei voi tuolla kuvailemallasi tavalla romahtaa, toisin sanoen sen maksamasi/kerryttämäsi eläkkeen saat sieltä kyllä ulos. ”Hauskuus” piilee siinä että tuo ”maksu” ei millään tavalla korreloi sen ”kertymän” kanssa eli saattaisi tulla eteen tilanne joskus tulevaisuudessa että maksu on 30% palkasta mutta kertymä vain esim 3%. Tämä kaikki johtuu siitä että meillä on de-facto maksuperustainen eläkehimmeli jonka toimivuus on pitkälle sen varassa että uusi sukupolvi on aina edellistä isompi (joka tietysti ei ole toteutunut enää vuosikymmeniin) sen sijaan että olisi rahastopohjainen jossa jokainen ikäpolvi ikäänkuin kerryttäisi itse omat eläkkeensä sen sijaan että nyt ne maksatetaan seuraavalla.Ehkä oletuksena on, että tämä korttitalo (eläkejärjestelmä) ehtii romahtamaan ennen kuin on oikeutettu eläkkeeseen mitä on maksanut koko työuransa?
...Tässähän ei ole mitään järkeä, jos on lähes 70v asti ’räpistellyt’ 2,5k€:lla ...
Niin tässähän tämä mielestäni kiteytyy, 20v juniorin kannattaa ajatella/haaveilla siitä 30v säästämisestä, tällöin on jopa mahdollista päästä vapaaherraksikin keski-ikää lähestyessä tai ainakin reilusti keskivertoa ihmistä työstä riippumattomammaksi. Sen sijaan jos 35-40v suunnittelee säästävänsä ~lopun työuraansa eli sen saman 30v niin mielestäni tuossa ei ole mitään ’järkeä’, koska tuossa päädytään juurikin kuvailemaani tilanteeseen että 70v on rahaa reilusti enemmän käytettävissä kuin 40v:nä jolloin sillä rahalla olisi ollut jotain oikeaa käyttöäkin. Ja jos nyt vielä 70v:nä kuvittelee sitä rahaa jonkun verran polttavansa (mihin sitä silti polttaisi enemmän kuin 40v:nä?) niin 80v:nä ei saa kulutettua enää juuri mitään.Tulee mieleen että kuinkahan moni jaksaa ja pystyy työelämässä noihin kaavailtuihin 70+ vuosiinsa asti ja satunnaisesti työnantajillakin on valtion linjasta poikkeavia mielipiteitä asiaan. Eli aika tavallista nykyisinkin ja varsinkin jatkossa että sitä bufferia tarvitaan reilusti ennen tavoitteellisia eläkeikiä. SInänsä tavallisesti 50+ ikäisenä asunnot on maksetttu ja lapset muuttaneet omiin koteihinsa, jolloin kustannukset eivät olisi enää ruuhkavuosien tasoa.
Mulla menee sijoituksiin yli nettopalkan verran kuussa rahaa ja silti ei joudu nyt mistään muusta luopumaan. Ajatus taustalla että eläkkeelle voi siirtyä ~15 vuotta aikaisemmin kuin mitä valtion eläke mahdollistaisi ja silloin pystyisi nostamaan kuukausittain about saman kuin mitä nyt saa palkkatuloa. En siis havittele mitään ökyrikkauksia, koska sen on jo huomattu, ettei se raha elämään mitään lisäiloa tuo, vaikka nykyisestä saisikin enemmän.Tätäkään tapaa en ihan ymmärrä kun käsittäkseni sinäkään et ole 20v etkä edes 30v. Toisin sanoen vähän karrikoiden pistät palkasta sivuun koko työuran, mutta samalla rinnalla kertyy eläkettä koko ajan. Tietysti jos olet yrittäjä minimi yellillä niin eri juttu.
Mielenkiintoinen yhtälö. Ilmeisesti sukanvarressa on käteistä aikalailla? Oiskohan ne kannattanut sijoittaa aiemmin?Mulla menee sijoituksiin yli nettopalkan verran kuussa rahaa ja silti ei joudu nyt mistään muusta luopumaan. Ajatus taustalla että eläkkeelle voi siirtyä ~15 vuotta aikaisemmin kuin mitä valtion eläke mahdollistaisi ja silloin pystyisi nostamaan kuukausittain about saman kuin mitä nyt saa palkkatuloa. En siis havittele mitään ökyrikkauksia, koska sen on jo huomattu, ettei se raha elämään mitään lisäiloa tuo, vaikka nykyisestä saisikin enemmän.
Tämä onkin mielestäni järkevää, tämä yhtälö ei vaan toteudu sillä että 30-40v tyyppi säästää 30vuotta, tuossa iässä säästää ”voi enää jollain tasolla järkevästi” max 20v. Tuo 30v säästäminen ja ehkä oikeastaan vielä konkreettisemmin säästämisen käytännössä eläkeikään (tai ainakin hyvin lähelle sitä) asti oli se juttu jota kommentoin.Mulla menee sijoituksiin yli nettopalkan verran kuussa rahaa ja silti ei joudu nyt mistään muusta luopumaan. Ajatus taustalla että eläkkeelle voi siirtyä ~15 vuotta aikaisemmin kuin mitä valtion eläke mahdollistaisi ja silloin pystyisi nostamaan kuukausittain about saman kuin mitä nyt saa palkkatuloa. En siis havittele mitään ökyrikkauksia, koska sen on jo huomattu, ettei se raha elämään mitään lisäiloa tuo, vaikka nykyisestä saisikin enemmän.
Jos taas meinaa päästä vapaaherraksi 50v:nä niin ...