Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenhän MSCI World Index vaihtoehtona S&P 500:lle? Aika vahva USA paino näyttäisi kyllä olevan tällä hetkellä tuossakin.

Jos haluaa sijoittaa laajemmin kehittyneiden maiden osakkeisiin, MSCI World on ihan hyvä valinta. Jos taas uskoo Yhdysvaltojen markkinoiden ylivoimaisuuteen, S&P 500 voi olla sopivampi.

Tarkoitus olisi alottaa uudestaan säästäminen etf:iin kuukausittain. Nordnetti löytyy, mutta myös nordea ja ymmärsin että siellä olisi ihan ok tasolla kulut. Tarkoitus olisi sijoittaa joko s&p 500 tai maailmaa seuraavaan indeksiin.
Jos oikein ymmärsin niin nordnetin halvat kulut koski lähinnä pohjoismaiden indeksirahastoja.
Mitäs suosittelisitte nordean valikoimasta, sijoitusperiaate osta ja unohda.

Tarkoitus olisi alottaa uudestaan säästäminen etf:iin kuukausittain. Nordnetti löytyy, mutta myös nordea ja ymmärsin että siellä olisi ihan ok tasolla kulut. Tarkoitus olisi sijoittaa joko s&p 500 tai maailmaa seuraavaan indeksiin.
Jos oikein ymmärsin niin nordnetin halvat kulut koski lähinnä pohjoismaiden indeksirahastoja.
Mitäs suosittelisitte nordean valikoimasta, sijoitusperiaate osta ja unohda.

Sijoitan itse Nordean kautta Vanguardin SP500 ETF-rahastoon. Ostan joka 3-4. kuukausi isomman erän ja kulut olleet 8e per osto.

ETF-salkun voi siirtääkin muuallekin jos haluaa vaihtaa esim pankkia tai välittäjää.

Katselin noita kuukausisäästöön sopivia ETF:iä ja siellä oli puolisen tusinaa Xtrackers, joissa juoksevat kulut oli 0%. Mikäs juttu tuo on?
Ja mikäs tämä on? RS S&P 500 TR USD sitä on 100% tällä ETF:llä:

iShares S&P 500 Swap ETF USD Acc​

Okei, sijoitusneuvoja ei kukaan pysty antamaan, mutta jokainen voi kertoa, mihin itse laittaa kuukausisäästönsä Nordnetissä?
Jos on siis tehnyt tuon kuukausisäästösopimuksen, minkä minä nyt teen sitten maaliskuun 5. mennessä.
Itsellä se summa tulee pyörimään jossain 500 - 4k kuukaudessa, että joudun kyllä paljon säätämään. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Okei, sijoitusneuvoja ei kukaan pysty antamaan, mutta jokainen voi kertoa, mihin itse laittaa kuukausisäästönsä Nordnetissä?
Jos on siis tehnyt tuon kuukausisäästösopimuksen, minkä minä nyt teen sitten maaliskuun 5. mennessä.
Itsellä se summa tulee pyörimään jossain 500 - 4k kuukaudessa, että joudun kyllä paljon säätämään. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Onko oman pankin kautta sijoittaminen vaihtoehto?

Olet tätä kuukausisäästämistä täällä pohtinut nyt vaikka kuinka paljon. Tee se kuukausisoppari 4k kuussa EUNL niin osuuksia ostetaan sitten sen mukaan mitä pystyt Nordnet tilille laittamaan.

Viimeksi muokattu:
Voin antaa: Kiina, Kiina ja Kiina.

Trumpin nykypolitiikan voittaja on Kiina.
Melko kovat riskit tuollaisella strategialla. Kiinassa ihan järjetön riski kun markkina on poliitikkojen taholta säännöstelty. Länkkäri ei taida edes oikeasti pystyä ostamaan osuuksia kiinafirmoista vaan ne on jotain osuuksia proxyistä kiinafirmoihin. Riskien realisoitumisista on hyviä esimerkkejä miten esim. baba ja tencent vedettiin kölinali kun Xi antoi mahtikäskyjä.

Toinen puoli, että kiinassa taitaa olla aika pahasti talous menossa nurin uutisten pohjalta. Asuntopuoli sillassa, juttua työttömyydestä. Samaan aikaan tariffit siirtävät tuotantoa pois kiinasta ja vientikiellot hidastavat teknologiapuolta.

Jos on pakko hakea joku ison riskin pitkä päätyyn veto niin intia ja vietnam. Miten noihin pääsee järkevästi kiinni on ongelma.

Viimeksi muokattu:
Itsellä pyörii kuukausisäästönä nyt 100% EUNL ja itselle ainakin tämä riittää tässäkohtaa.

Ei edes kiinalainen uskalla sijoittaa Kiinaan. Kirjanpidot ovat mita sattuu. Kunnon koplauksia vahan valia. Vaestonkasvu on pysahtynyt ja kiinteistokuplan puhkeamista sulatellaan varmaan seuraavat 10 vuotta jos touhu menee Japanin malliin.

Voin antaa: Kiina, Kiina ja Kiina.

Trumpin nykypolitiikan voittaja on Kiina.

Mä olen vähän eri mieltä ja luulen että Trump yrittää ennen kaikkea kampittaa Kiinaa ja siinä ohessa parantaa USAn asemaa.

Ukrainan sodan päättäminen vähentää Venäjän riippuvuutta Kiinasta ja lisää Euroopan tarvetta ostaa aseita Jenkeiltä.

Mulla joko:
IUSN 15% ja IUSQ 85% kohta pari vuotta
Tai
EUNL 70%, IS3N 15% ja IUSN 15%, tätä oli ennen muutaman vuoden, voi olla että vaihdan takaisin jossain vaiheessa tähän.

Vaihdon syy henkilökohtainen, ei liity voitontavoittelun maksumointiin

jokainen voi kertoa, mihin itse laittaa kuukausisäästönsä Nordnetissä?

SPYI sisältää kehittyneet, kehittyvät ja small capit. Hyvä ETF, sijoitan itse. IUSQ myös hyvä, mukana kehittyneet ja kehittyvät. EUNL:ssä kehittyneet pelkästään.

Jollain noista pääsee alkuun. Eikä sitä valintaa tarvitse liikaa hifistellä. Otat jonkun hyvän ja vuoden päästä vaihdat parempaan. Ne vanhat voi jättää tuottamaan.

Mistä päättelet että Kiina olisi voittaja?
Trumpin uhkailut vetää tuet pois jenkkien sähköautoilta sataa jo nyt täysin Kiinan pussiin. Pelkkä puhe vie investointeja. Maa on myös vihreän energian markkinajohtaja.

Jos katsoo Kiinaan sijoittavien ETF-rahastojen tuottoja niin ovat selvästi lähteneet nousuun. Riskejä on kyllä hitosti, se kannattaa tiedostaa. Mutta kysyttiin mihin sijoittaa niin vastasin kerrankin muuta kuin EUNL tai S&P 500!

Trumpin uhkailut vetää tuet pois jenkkien sähköautoilta sataa jo nyt täysin Kiinan pussiin. Pelkkä puhe vie investointeja. Maa on myös vihreän energian markkinajohtaja.

Jos katsoo Kiinaan sijoittavien ETF-rahastojen tuottoja niin ovat selvästi lähteneet nousuun. Riskejä on kyllä hitosti, se kannattaa tiedostaa. Mutta kysyttiin mihin sijoittaa niin vastasin kerrankin muuta kuin EUNL tai S&P 500!
Kiinan automarkkinan suolaa tariffit niin eu:ssa kuin amerikassa. Pakko rakentaa tehtaat eu ja usa kun kiinassa valmistetut on tariffien takia liian kalliita. Intian markkina myös tariffien takana.
Slamming the Brakes: The EU Votes to Impose Tariffs on Chinese EVs | Trustee China Hand | CSIS

Melko kovat riskit tuollaisella strategialla. Kiinassa ihan järjetön riski kun markkina on poliitikkojen taholta säännöstelty. Länkkäri ei taida edes oikeasti pystyä ostamaan osuuksia kiinafirmoista vaan ne on jotain osuuksia proxyistä kiinafirmoihin. Riskien realisoitumisista on hyviä esimerkkejä miten esim. baba ja tencent vedettiin kölinali kun Xi antoi mahtikäskyjä.

Toinen puoli, että kiinassa taitaa olla aika pahasti talous menossa nurin uutisten pohjalta. Asuntopuoli sillassa, juttua työttömyydestä. Samaan aikaan tariffit siirtävät tuotantoa pois kiinasta ja vientikiellot hidastavat teknologiapuolta.

Jos on pakko hakea joku ison riskin pitkä päätyyn veto niin intia ja vietnam. Miten noihin pääsee järkevästi kiinni on ongelma.
Kyllä Kiinalaisia osakkeita voi ostaa suoraan HK ja Shanghain linkkipörssin kautta esim. IB:llä. Tarjolla ei ole kaikki mut varmaan ihan riittävästi eli satoja ellei tuhansia firmoja. Itsellä oli muutamalla tonnilla, mutta möin kaikki vuoden sisään ryssän hyökkäyksen jälkeen. Poliittista maariskiä on ja Kiina voi myös sakata taloudellisesti ilman suurempaa politiikkaa.

Kyllä Kiinalaisia osakkeita voi ostaa suoraan HK ja Shanghain linkkipörssin kautta esim. IB:llä. Tarjolla ei ole kaikki mut varmaan ihan riittävästi eli satoja ellei tuhansia firmoja. Itsellä oli muutamalla tonnilla, mutta möin kaikki vuoden sisään ryssän hyökkäyksen jälkeen. Poliittista maariskiä on ja Kiina voi myös sakata taloudellisesti ilman suurempaa politiikkaa.
Mä ajattelin enempi suoria a-osakkeita joihin kai edelleen liittyy rajoituksia länkkäreiden suhteen. En niinkään h-osakkeita tai muita epäsuoria virityksiä kuten miten BABAa saa ostettua NYSE:sta.

Kiinan automarkkinan suolaa tariffit niin eu:ssa kuin amerikassa. Pakko rakentaa tehtaat eu ja usa kun kiinassa valmistetut on tariffien takia liian kalliita.
Kyllä mutta niitä tehtaita löytyy jo Euroopasta, niitä on rakenteilla lisää ja tariffit todennäköisesti vielä vauhdittavat lisärakentamista. USA:sta en tiedä?

Ei edes kiinalainen uskalla sijoittaa Kiinaan. Kirjanpidot ovat mita sattuu. Kunnon koplauksia vahan valia. Vaestonkasvu on pysahtynyt ja kiinteistokuplan puhkeamista sulatellaan varmaan seuraavat 10 vuotta jos touhu menee Japanin malliin.
Kyllä uskaltaa kunhan valikoi yritykset huolella. Voitollisiin yrityksiin jotka ovat maksaneet max puolet tuloksestaan osinkoina ulos jo yli kymmenen vuoden ajan uskaltaa kyllä sijoittaa. Ongelmana tällä hetkellä on että hyviä kohteita jotka maksavat yli 5% osinkoa ei ole kovin montaa koska kurssit/arvostustasot ovat nousseet liikaa.

Kyllä mutta niitä tehtaita löytyy jo Euroopasta, niitä on rakenteilla lisää ja tariffit todennäköisesti vielä vauhdittavat lisärakentamista. USA:sta en tiedä?
Mutta sataako se sitten kiinan laariin jos/kun kiinan tilalta rakennetaan autotehtaita amerikkaan ja eurooppaan + työllistetään amerikassa ja euroopassa? Ellei sitten aio sijoittaa tyyliin BYD:iin mikä kyllä on paljon muutakin kuin autofirma. Toisaalta kun katsoo kiinan väestörakennetta, kiinteistöpuolen romahdusta ja trendiä missä tehtaat siirtyvät kiinasta pois esim. nuo autotehtaat niin mitä se tekee kiinan taloudelle kokonaisuudessaan? Tähän päälle sekä sisäiset että ulkoiset poliittiset riskit mistä se baba ja tencent esimerkkeinä kun päätettiin että jack ma on paska ukko ja pelejä ei tarvisi kiinassa pelata ja kehitellä. Tähän päälle se, että voi ajatella että kiina löytäisi korvikkeen viennille vaikka intiasta(maailman väestörikkain maa) niin no can do kun intiassa kans megatariffit.

Luulisi että Intia tulee olemaan iso hyötyjä tekoälystä. Onko olemassa jotain järkevää rahastoa sinne? USA tulee olemaan kaatopaikka lähivuosina ja sieltä voisi siirtää loputkin sijoitukset pois.

Luulisi että Intia tulee olemaan iso hyötyjä tekoälystä. Onko olemassa jotain järkevää rahastoa sinne? USA tulee olemaan kaatopaikka lähivuosina ja sieltä voisi siirtää loputkin sijoitukset pois.
On saatavilla Nordnetin kk-säästöön ja kulut on pienet.
Itse välillä kk-säästin tuohon, tosin möin pois viime kesänä. Itsekkin tarkoituksena hajauttaa jenkkien ulkopuolelle, mutta sitten alkoi liian monessa paikassa olemaan että Intia on paras paikka sijoittaa. Näin disclaimerina.

En kyllä tiedä onko tuossa hirveästi tekoälystä hyötyviä. Tata Consultancy ehkä.

Viimeksi muokattu:
En kyllä tiedä onko tuossa hirveästi tekoälystä hyötyviä. Tata Consultancy ehkä.
Itse ajattelen että jokainen pikkufirmakin hyötyy kohta ja kerrannaisvaikutukset sitten pistää talouden kiehumaan. Tuolla ei ole paljoa säätelyä hidastamassa, mutta yritteliästä porukkaa löytyy riittämiin ja nousulle on varaa, kun tällä hetkellä ollaan kehitysmaana vielä. Alkuun voisivat napata ison osan Kiinaan tällä hetkellä sijoittuvasta toiminnasta, kun ei ole kommunistit johtamassa niin kuin naapurissa.

Itse ajattelen että jokainen pikkufirmakin hyötyy kohta ja kerrannaisvaikutukset sitten pistää talouden kiehumaan. Tuolla ei ole paljoa säätelyä hidastamassa, mutta yritteliästä porukkaa löytyy riittämiin ja nousulle on varaa, kun tällä hetkellä ollaan kehitysmaana vielä.
Intia voisi olla kyllä hyvä paikka sijoituksille. Tekoälyä tai ei, niin varaa kehitykselle ja nousulle on paljon. Intiasta on monella tapaa tulossa uusi Kiina, mutta ilman Kiinan negatiivisia puolia. Intialla ei muun muassa ole samalla tavalla vihollisia kuin Kiinalla, suhteet jenkkeihin, Eurooppaan sekä BRICS maihin on kaikkiin hyvät.

Pitäisi ehkä itsekkin laittaa kk-säästöt takaisin nyt kun pahin pöhinä on ehkä vähän laantunut.

Tuossa Intian ETF:ssä on kuuluisa "head and shoulders" kuvio ja sitten romahdus. Sanokaapa teknisenä asiantuntijoina mihin asti se laskee.:)

Parempi maantieteellinen hajautus. On siellä ollut Japanikin 40% joskus ysärin alussa. Ei tartte ite tasapainotella sit kun maailmantalouden rattaat kääntyilee isosti. Toki voi olla ettei yhden ihmisen salkun aikana näin käy, mutta tiedä häntä.

Jos haluaa sijoittaa laajemmin kehittyneiden maiden osakkeisiin, MSCI World on ihan hyvä valinta. Jos taas uskoo Yhdysvaltojen markkinoiden ylivoimaisuuteen, S&P 500 voi olla sopivampi.
Joo, on tullut vähän mietittyä että jos siirtyisi pikkuhiljaa kokonaan pois noista suorista osakesijoituksista ja nappaisi tuota MSCI Worldia seuraavan ETF:n niiden tilalle. SP500 voisi myös olla ihan ok, mutta sen täysi riippuvuus jenkeistä vähän häiritsee.

Joo, on tullut vähän mietittyä että jos siirtyisi pikkuhiljaa kokonaan pois noista suorista osakesijoituksista ja nappaisi tuota MSCI Worldia seuraavan ETF:n niiden tilalle. SP500 voisi myös olla ihan ok, mutta sen täysi riippuvuus jenkeistä vähän häiritsee.
Ei se ole täysin riippuvainen jenkeistä kun mietit miten paljon apple myy rautaa euroopan ulkopuolelle, kuka ottaa globaalisti rahat androidista jne. Isot yritykset on globaaleja

Statistiikka

Viestiketjuista
268 252
Jäsenet
76 178
Uusin jäsen
Juhan af Grann

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom