finWeazel
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Nyt tosiaan perinteiset kuplamittarit ovat punaisella ja näistä lukemista on perinteisesti korjattu alaspäin tai rommattu. Onko nyt siis asiat eri tavalla ja mittari voidaan vetää paljon isommille kierroksille kuin koskaan aiemmin?
Oletukset, SP500:sta vetänyt isot tekkifirmat ylöspäin. SP493 paljon vähemmän kuplassa kuin microsoft, nvidia,...(sp007). Korot on tapissa, korkojen laskeminen loppuvuodesta/2025 aikana tulee vaikuttamaan yrityksiä/markkinaa elvyttävästi. Sijoittajat ymmärtävät korkodynamiikan ja koronlaskut näkyvät kursseissa paljon ennakkoon.
Uskon, että AI tulee lisäämään tuottavuutta pitkällä aikavälillä. AI mun näkemyksen mukaan tulee mahdollistamaa.n sp007 ja sp493 kasvun pitkällä aikavälillä. Onko nykyinen AI iso kupla mikä poksahtaa ja todellinen AI vallankumous tapahtuu 5v, 10v, 15v päästä niin ei ehkä koin relevanttia mun kannalta kun sijoitan pitkällä aikajänteellä. Treidaajalle oiva paikka spekuloida sekä indekseillä että yksittäisillä yrityksillä.
Mun spekulaatio on, että AI on todellista vaikka lyhyen aikavälin odotukset on karannut taivaaseen. Korjausta ja siitä jatketaan ylöspäin imho. odotettavissa. Oli sitten pieni tai iso bisnes niin konealgoritmit tehostavat toimintaa. Ne häviävät jotka eivät hyppää kelkkaan tai jotka automatisoidaan tieltä pois. SP500/indeksi hyvä tapa sijoittaa kun ei tarvi valita mikä firma voittaa. Häviäjät poistetaan indeksistä ja voittajat nousevat indeksiin mukaan. AI mahdollistanee toiminnan tehostamisen missä yritys voi luoda enemmän voittoa ilman, että bisnes kasvaa. Ts. voidaan jopa ei kasvavassakin markkinassa saada kurssinousua, kun tulos paranee toiminnan tehostumisen vuoksi.