Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt voi kuvaannollisesti taputtaa itseään selkään. Onnistuin mahdottomassa eli markkinoiden ajoittamisessa. Kirjoitin ylläolevan viestin 13.10.2022 osakemarkkinoiden synkkyyden ollessa suurimmillaan. Noista pohjista osakesalkku on noussut lähes päiväostosten verran, velkavipu on taas nollassa. Myös tuottoero indeksiin on kasvanut entisestään. Sharpen luku on vuoden ajalta 0,63.

S&P 500 on noussut pohjista 20%. Nousumarkkina on siis virallisesti alkanut ja talousmediakin tämän lopulta huomannut :cigar2: Tämän palstan pessimisteillä meni ainakin nousun alku ohi, mutta hyviin tuottoihin päässee myös seuraavan12 kk aikana. Jokainen dippi on ostopaikka ja nousuissa keventelen.

Toki salkkuni on ollut pulleampi vuoden 2021 lopussa, siitä ollaan perässä nyt 7%. Osakesalkun heiluntaa paikkaavat hyvin pörssin ulkopuoliset sijoitukset, jotka jauhavat vuodesta toiseen tasaisesti 8 - 25% tuottoja.

1686288231633.png

Helvetin hienoa. Skool!:schampagne:

Itsellä kanssa salkku lähes +130 % viimeiseltä muutamalta kuukaudelta. Toki -22 otettiin turpaan kunnolla.

Jokainen peilaa näitäkin kirjoituksia oman sisäisen maailmankuvansa kautta, mutta en mäkään nyt näe @Takaisku :n kertomuksia kovista tuloksista minään pahantahtoisena ylpeilynä. Enemmänkin juuri vilpittömänä iloitsemisena ja asialleen omistautuneena innostuksena. Joku voi nähdä siinä myös lapsenmielisyyttä, mutta sitäkin elämässä tarvitaan jaksaakseen. Ei tämä niin vakavaa ole. Itse mielelläni luen viestejä ihmisistä, jotka ovat avoimia oman sijoitustoiminnan tuloksista. Helvetin kova saavutus Takaiskulta. Aika pitkältä takamatkalta tässä itse hölkätään, mutta otetaan rohkaisuna ja oppina toisten onnistumiset.

Jokainen peilaa näitäkin kirjoituksia oman sisäisen maailmankuvansa kautta, mutta en mäkään nyt näe @Takaisku :n kertomuksia kovista tuloksista minään pahantahtoisena ylpeilynä. Enemmänkin juuri vilpittömänä iloitsemisena ja asialleen omistautuneena innostuksena. Joku voi nähdä siinä myös lapsenmielisyyttä, mutta sitäkin elämässä tarvitaan jaksaakseen. Ei tämä niin vakavaa ole. Itse mielelläni luen viestejä ihmisistä, jotka ovat avoimia oman sijoitustoiminnan tuloksista. Helvetin kova saavutus Takaiskulta. Aika pitkältä takamatkalta tässä itse hölkätään, mutta otetaan rohkaisuna ja oppina toisten onnistumiset.
Kovat tulokset vaativat myös isoja määriä rahaa mitä sijoittaa. Sitä kun ei kaikilla ole. Olkoonkin vaikka puhutaan prosenteista niin kyllä se enemmän tuo hymyä huulille jos sijoittaa kymmeniä tuhansia muutamien satasten/tuhansien sijaan ja se sijoitus nousee paljon.

Kovat tulokset vaativat myös isoja määriä rahaa mitä sijoittaa. Sitä kun ei kaikilla ole. Olkoonkin vaikka puhutaan prosenteista niin kyllä se enemmän tuo hymyä huulille jos sijoittaa kymmeniä tuhansia muutamien satasten/tuhansien sijaan ja se sijoitus nousee paljon.

Näinhän se on, mutta kun suurin osa ei täällä summia kerro. Kyseinen henkilö on kertonut avoimesti ja saanut vihat niskaansa. Suurin osa täällä puhuu vaan prosenteista, vaikkapa 1000 % tuotto ei jaksa kiinnostaa yhtään jos se on saatu jollain muutaman satasen leikkimisellä jonka kuka tahansa voi heittää vaikka lottoon.

Antaahan iso varallisuus vapaammat kädet ottaa riskiä, ja ilman isoa riskiä on isompi haaste löytää esimerkiksi niitä ten-backereitä. Isolla pääomalla on helpompaa leikitellä riskillä ja tehdä sitten enemmän rahaa. Pienemmällä potilla joutuu väkisinkin miettimään myös sitä, että montako hernekeittopurkkia sijoitettavalla summalla saisi. Mutta on meillä kaikilla aloituspääomasta riippumatta silti mahdollisuus tehdä hyvää tuottoa sijoituksilla. Hienointa tässä on se, että voidaan olosuhteista ja varallisuustasosta riippumatta täällä netissä istua saman pöydän ääressä ja vaihtaa ajatuksia.

Onhan tämä rankkaa huumorille välillä. Itsekin tässä katsonut ihan vierestä esimerkiksi noita voittavia AI-hevosia ja vaan valitellut niiden kalleutta. Näin kyllä signaalit tulevasta, mutta en silti tehnyt sijoituspäätöstä. Sen sijaan kaikenmaailman intelit sun muut isosti punasella salkussa odottamassa toipumista ehkäjoskussittenvuonnax :) Ei voi mitään. On vain yritettävä ottaa opiksi.

Tyhmä olen, mutta yritän viisastua.

Antaahan iso varallisuus vapaammat kädet ottaa riskiä, ja ilman isoa riskiä on isompi haaste löytää esimerkiksi niitä ten-backereitä. Isolla pääomalla on helpompaa leikitellä riskillä ja tehdä sitten enemmän rahaa. Pienemmällä potilla joutuu väkisinkin miettimään myös sitä, että montako hernekeittopurkkia sijoitettavalla summalla saisi. Mutta on meillä kaikilla aloituspääomasta riippumatta silti mahdollisuus tehdä hyvää tuottoa sijoituksilla. Hienointa tässä on se, että voidaan olosuhteista ja varallisuustasosta riippumatta täällä netissä istua saman pöydän ääressä ja vaihtaa ajatuksia.

Onhan tämä rankkaa huumorille välillä. Itsekin tässä katsonut ihan vierestä esimerkiksi noita voittavia AI-hevosia ja vaan valitellut niiden kalleutta. Näin kyllä signaalit tulevasta, mutta en silti tehnyt sijoituspäätöstä. Sen sijaan kaikenmaailman intelit sun muut isosti punasella salkussa odottamassa toipumista ehkäjoskussittenvuonnax :) Ei voi mitään. On vain yritettävä ottaa opiksi.

Enemmän vannoisin pitkäjänteiseen suorittamiseen kuin isoon alkupääomaan. Epämukavuusalueella joutuu olemaan oli se sitten oman firman pyörittämistä tai työelämässä isomman palkan perässä juoksemista. Ansaintahommien päälle toki pitäisi myös jaksaa säästää eikä vain elää hetkessä huvitellen.

AI-hevosiin yms. niin vaikeahan niihin on sijoittaa, jos katsoo arvosijoituslasien takaa maailmaa. Mun sijoitushommia helpottanut sen miettiminen, että vaikka arvo ei olisi timanttia niin megatrendi ja momentum voi silti tehdä kohteesta X sijoittamisen arvoisen. Toki pitäisi muistaa löysätä irti, jos trendi/momentum loppuu. Syklisyyden miettiminen myös auttaa. Joku nvidia niin on megtrendi ja momentumin lisäksi syklinen kuten nähtiin covid19/krypto boomista. Epäilemättä nvidia tulee jossain kohtaa tankkeroimaan. Jos nvidiaa salkussa niin sitä pitää melkolailla seurata aktiivisesti, että 6kk-12kk ennen syklin/trendin loppua on jo sormet myyntiliipaisimella. Osakemarkkina osaa katsoa aika pitkälle tulevaisuuteen.

Indeksisijoittaminen on autuutta ja osakepoiminta kiirastulta. Molemmissa puolensa.

Oma logiikka sanoo, että indeksisijoittamisen vastapainona tulisi osakepoiminnassa ottaa enemmän riskiä ja poimia esim. kasvuosakkeita. Silti oma ost on pääosin kovin defensiivisiä perinteisten alojen mohikaaneja. Toisaalta koronan alettua ei tullut kovin suurta dippiä itsellä, joka rohkaisi ostamaan mukavasti juuri syvimmän kuopan aikaan. Sen jälkeen olen kovin varovaisesti tehnyt ostoksia ja pari ajoituksellista ohivetoakin mahtuu mukaan (mm. Tokmanni, VW ja Kone)

Harvoinpa sitä pääsee vierestä seuraamaan suurilla rahamäärillä sijoittelua. Itse ainakin arvostan kovin kovasti, kun avoimesti kerrotaan summista ja sijoituskohteista.

Ollaan nyt iloisia, että joillain on varaa herättää kateutta. Kuka täällä jaksais pelkistä kympeistä puhua vuodesta toiseen.

Tsemppiä kaikille sijoittajille!

Muutama sivu takaperin täällä puhuttiin duunarin sijoittamisesta. Oma nettopalkka jää alle 2000 euroon joka kuukausi, ellei ole ylitöitä tai esim. lomarahat.
Tavanomaisesta nettopalkasta pyrin laittamaan 100 euroa indeksirahastoihin kuukaudessa ja toinen 100 euroa asp. En minä rikastu, mutta onpahan jotain vanhemmalla iällä.
Mielestäni kun puhutaan pienistä tuloista, niin jos vetää talouden aivan äärimmilleen voisinhan minäkin sijoittaa n. 500-600 euroa kuukaudessa, mutta elämä ei olisi silloin kovin mukavaa.
Monet työkaverit kyllä ennemminkin sijoittelevat hevosiin, puhejuomaan tai sitten rahaa ei yksinkertaisesti jää.
Näin me vähäosaiset.

Muutama sivu takaperin täällä puhuttiin duunarin sijoittamisesta. Oma nettopalkka jää alle 2000 euroon joka kuukausi, ellei ole ylitöitä tai esim. lomarahat.
Tavanomaisesta nettopalkasta pyrin laittamaan 100 euroa indeksirahastoihin kuukaudessa ja toinen 100 euroa asp. En minä rikastu, mutta onpahan jotain vanhemmalla iällä.
Mielestäni kun puhutaan pienistä tuloista, niin jos vetää talouden aivan äärimmilleen voisinhan minäkin sijoittaa n. 500-600 euroa kuukaudessa, mutta elämä ei olisi silloin kovin mukavaa.
Monet työkaverit kyllä ennemminkin sijoittelevat hevosiin, puhejuomaan tai sitten rahaa ei yksinkertaisesti jää.
Näin me vähäosaiset.
Pääasia on, että tekee eikä valita vieressä. Joka tapauksessa pitkäjänteinen sijoittaminen poikii sen klassisen korkoa korolle -ilmiön seurauksena jatkuvasti isompaa pottia, pienemmilläkin sijoitussummillakin.

Itse aloitin teininä sijoittamalla 20-50€/kk rahastoon tilanteen mukaan kesätyörahoista. Toki tämän jälkeen pyrkinyt pääsemään aina vain taloudellisesti parempaan asemaan työelämässä enkä vain juuttunut paikalleni tuttuun ja turvalliseen. Nyt menee keskimäärin 1500€/kk säästöihin, josta tonni rahastoihin/osakkeisiin ja loput korkoa kasvavalle tilille, nyt kun nekin alkaneet vihdoin poikimaan pientä tuottoa. Itselle tuollainen 3% korkotuotto tilillä makuuttaen tarjoaa enemmän mielenrauhaa, kun en ole mestarisijoittaja ja viime vuodet menty aika pitkälti sivuttaisluisua tuotoissa.

Näin me vähäosaiset.
Hyvää puhetta, sijoittamistakin on niin monenlaista ja jälkiviisaus on kaikessa parasta. Mennyt ei ikinä ole tae tulevasta, mutta omassa tuttavaporukassa käytännössä kaikki 100t€+ sijoitussalkkuja hallinnoivat ovat sen pesämunan tehneet ihan omilla omistusasunnoillaan jossa ovat itse asuneet kiitos asuntojen hintojen nousun viimeisen 20v aikana. Siitä on ollut sitten helppo ottaa verottomat myyntivoitot sijoituksiin, ja uuteen asuntoon maksimilaina "nollakorolla" mitä se vielä reilu vuosi sitten oli.

En oikeen itse osaa päättää pitäisikö nuo tappiolla olevat suomiosakkeet vaan myydä pois, hyödyntää veroetu ja laittaa rahat ulkomaalaisiin indekseihin vaiko jatkaa toivomista että kyllä ne sieltä nousee. Osinkojahan sieltä tippuu, ja verkkokauppaa lukuunottamatta mitään toivotonta ei ole salkussa vaan ihan perusvarmoja osingonmaksajia. Toki nämäkään eivät "oikeasti" ole miinuksella, mutta tuli koronarallin jälkimainingeissa myytyä reilulla voitolla lähes kaikki kun oli tarve käteiselle ja osteltua sitten samoja takaisin tässä vuoden-puolentoista sisään mikä jälkikäteen ajateltuna oli selvä virhe.

Antaahan iso varallisuus vapaammat kädet ottaa riskiä, ja ilman isoa riskiä on isompi haaste löytää esimerkiksi niitä ten-backereitä. Isolla pääomalla on helpompaa leikitellä riskillä ja tehdä sitten enemmän rahaa.
Minusta asia ennemminkin päinvastoin. Koska olen pelin jo kerran voittanut, olisi typerää hävitä jo kerran tienatut miljoonat ottamalla liikaa riskiä sijoituksissa. Eräs varainhoitoja kertoi asiakkaasta joka sijoittaa miljoonien salkulla vain säästötilille ja elää suhteellisen vaatimattomasti ehkä kahden prosentin vuosituolla verojen jäkeen.

Oma osakesijoitusstrategia on lähinnä arvosijoittamista, pyrin ostamaan alelaarista kelpo yhtiöitä. Joskus niitä myynkin jos hinta nousee yli Inderesin tavoitehintojen. Ylituotto ei ole koskaan ollut tavoitteeni, se on tullut ikään kuin vahingossa.

Suurella varallisuudella pääsee käsiksi ammattisijoittajille tarkoitetuihin sijoituksiin, joissa tuotto-odotus on selvästi piensijoittajien rahastoja parempi. Siinä mielessä olet oikeassa että mitä enemmän on rahaa sitä helpompi on tehdä vielä enemmän rahaa.

Oma logiikka sanoo, että indeksisijoittamisen vastapainona tulisi osakepoiminnassa ottaa enemmän riskiä ja poimia esim. kasvuosakkeita. Silti oma ost on pääosin kovin defensiivisiä perinteisten alojen mohikaaneja.
Itse näkisin hyvänä lähtökohtana poimia vaikkapa nyt Helsingin pörssin isoimmista yhtiöistä rusinat pullasta. Eli otetaan ne joissa on paras tuotto-odotus lähivuosille. Kotimaan pörssi on muutenkin madellut pidemmän aikaa, minulle tämä tahtoo sanoa että tuotto-odotus on jatkossa kohtuullisen hyvä. Jos nyt olisin uutta osakesalkkua kasaamassa tyhjästä niin katsoisin Inderesin suosituksista isoja ja tylsiä pieniriskisiä yrityksiä joissa on kohtuullinen nousuvara tavoitehintaan. Monesti kaupan päälle tulee vielä reipas osinkotuotto.

Tämä ei ole sijoitussuositus mutta itse kokoaisin salkun näistä osakkeista:
-Nordea
-Fortum
-Nokia
-Huhtamäki
-Nokian Renkaat
-Tietoevry
-Neste
-Oma Säästöpankki

Jos vatsahapot kestää volatiliteettia niin ottaisin naapurimaan pörssistä vielä Intrumia ja Cibusta.

En nyt ala valintojani sen enempää perustelemaan, mutta olisin hyvin yllättynyt jos näistä koottu salkku olisi olisi tuottanut alle 25 % kolmen vuoden päästä.

Tämä ei ole sijoitussuositus mutta itse kokoaisin salkun näistä osakkeista:
-Nordea
-Fortum
-Nokia
-Huhtamäki
-Nokian Renkaat
-Tietoevry
-Neste
-Oma Säästöpankki
Nordea on selvä, koska yhtiö on aina ollut hyvin omistaja-arvoon keskittynyt ja laadukkaasti johdettu. Kyseinen pulju on maksanut isoimman kasan osinkoja minulle sijoitusurani aikana.

Fortumia ja Nokian Renkaita on lyöty niin, että nousua voisi jo sen perusteella odottaa. Kummankin perustuote on kunnossa, mutta epäilyksiä on johdon toimintaa kohtaan. Kumpaakin ollut salkussa, mutta ei onneksi dipin aikaan.

Nestettä on salkussa ja parhaimmillaan ollut +100%, kun koronadipistä tankkasin.

Muihin mainitsemiisi ei ole tullut koskettua (paitsi indeksin kautta). Suomipörssin osalta erityisesti Sampoa on reippaasti ja dinosauruksista UPM:ää, Storaa, SSAB:ta ja Konetta yllä mainitsemieni lisäksi.

Antaahan iso varallisuus vapaammat kädet ottaa riskiä, ja ilman isoa riskiä on isompi haaste löytää esimerkiksi niitä ten-backereitä.
Ten-bagger on ten-bagger riippumatta sijoitetusta summasta.

Isolla pääomalla on helpompaa leikitellä riskillä ja tehdä sitten enemmän rahaa. Pienemmällä potilla joutuu väkisinkin miettimään myös sitä, että montako hernekeittopurkkia sijoitettavalla summalla saisi.
Oma mielipide on että jos joutuu miettimään hernekeittopurkkeja niin paras sijoitus on ensin laittaa pari tonnia täysin sivuun ettei tuollaisia tarvitse miettiä.

Mutta on meillä kaikilla aloituspääomasta riippumatta silti mahdollisuus tehdä hyvää tuottoa sijoituksilla. Hienointa tässä on se, että voidaan olosuhteista ja varallisuustasosta riippumatta täällä netissä istua saman pöydän ääressä ja vaihtaa ajatuksia.

Tätä tää on :)

Onko muilla ollut ongelmia kirjautumisessa Svean säästötilille? Vuorokauteen en ole päässyt sisään

Kauanko menee siihen että ei enää kyttää useamman kerran päivässä..?
Nimimerkillä kohta 10v kyylänny käkkyröitä useasti päivässä..

Itselläni meni vuosi. Syy oli se, että vedin homman överiksi ja koko pörssi alkoi inhottamaan.

Ei tule juurikaan katseltua, välillä katson nordnetistä miten menee. Kk säästöllä vaan automaattisesti etf:iin niin ei ole mitään tarvetta puuttua asiaan ollenkaan.

En hyväksynyt Nordic Lightsin ostotarjousta. Sieltä tuli sitten saantitodistuskirje. Osaako joku sanoa mitä tapahtuu jos sitä ei nouda? Haastemies seuraavaksi ovella?

En hyväksynyt Nordic Lightsin ostotarjousta. Sieltä tuli sitten saantitodistuskirje. Osaako joku sanoa mitä tapahtuu jos sitä ei nouda? Haastemies seuraavaksi ovella?

Musta se kirjeen sisältö on että sulla on 16.6. asti aikaa antaa lunastuslautakunnalle kirjallinen lausuma tuosta lunastusprosessissa. Voisit varmaan antaa lausuman lunastushinnasta, jos sun näkemyksesi poikkeaa tuon Montanan näkemyksestä. Varmaan normaalitilanteessa ei aiheuta toimenpiteitä piensijoittajilta.

Musta se kirjeen sisältö on että sulla on 16.6. asti aikaa antaa lunastuslautakunnalle kirjallinen lausuma tuosta lunastusprosessissa. Voisit varmaan antaa lausuman lunastushinnasta, jos sun näkemyksesi poikkeaa tuon Montanan näkemyksestä. Varmaan normaalitilanteessa ei aiheuta toimenpiteitä piensijoittajilta.
Tarkoittaako tuo siis sitä, että jos ei tee mitään niin pakkolunastus tapahtuu automaattisesti sillä ehdotetulla summalla ja ne maksaa osakemäärän mukaan rahat automaattisesti?

Tarkoittaako tuo siis sitä, että jos ei tee mitään niin pakkolunastus tapahtuu automaattisesti sillä ehdotetulla summalla ja ne maksaa osakemäärän mukaan rahat automaattisesti?

Luultavasti noin. Mulla on tosi pitkä aika kun olen ollut mukana lunastuksessa, joten en muista miten se meni. Ehkä joku muu muistaa paremmin. Ja sieltä tulee vielä varmaan infoa kun se välimiesoikeus on tehnyt päätöksen.

Osaako joku sanoa mitä tapahtuu jos sitä ei nouda? Haastemies seuraavaksi ovella?
Varmaankin se haastemies tulee ovelle niin monta kertaa, että saa kirjeen toimitettua. Muuten ei voida juridisesti osoittaa, että olet varmasti tiedon tästä saanut.

Itsella auttoi porssin kyttaamisen lopettamiseen vain kaiken myyminen ja siirtyminen asuntosijoitamiseen. Jeesus kun vitutti se paivittainen tarkistaminen ja ajan haaskaaminen siihen.

Itsella auttoi porssin kyttaamisen lopettamiseen vain kaiken myyminen ja siirtyminen asuntosijoitamiseen. Jeesus kun vitutti se paivittainen tarkistaminen ja ajan haaskaaminen siihen.
Eipä niitä kursseja tarvitse päivittäin kytätä, eikä yleensä kannatakkaan (toki daytrading ym asia erikseen.). Osta ja unohda indeksisäästö olisi ihan kaikille hyvä taktiikka, vaikka itsekin otan siihen päälle vähän pitkiä positioita yksittäisistä firmoista, joita vähän tulee seurattua.

Itselläni meni vuosi. Syy oli se, että vedin homman överiksi ja koko pörssi alkoi inhottamaan.
Ai? Miksi näin? Itsellä ihan mielenkiinnosta tsekkailen kuinka mikäkin on kehittynyt ja onko jotain noussut tai laskenut ja sen mukaan sitten mahdollisuuden mukaan ostan jotain varastoon.
Toki olen piensijoittaja muutamilla satasilla kerrallaan mutta harrastuhan se on tuokin.
Joskus ollaan miinuksella ja joskus plussalla mutta pari kertaa kun sukeltanut ja noussut niin alkaa tuntumaan ihan businessa as usual eikä sitä niin jaksa ressaa vaikka miinuksella ollaan. Silloin ostetaan vaan lissää.

• Tykkää
Reactions: a-p
Kuinka moni aavistelee pull backia jenkkipörssin techivetureille loppuviikolle akselilla Tesla, NVidia, AMD jne.? Kun katselee kurssigraafeja, niin paljon tätä pidempiä ja jyrkempiä kurssinousuja ei ole viime vuosina tullut ilman, että otettu vähintään happea.

Kuinka moni aavistelee pull backia jenkkipörssin techivetureille loppuviikolle akselilla Tesla, NVidia, AMD jne.? Kun katselee kurssigraafeja, niin paljon tätä pidempiä ja jyrkempiä kurssinousuja ei ole viime vuosina tullut ilman, että otettu vähintään happea.
Näkisin että kurssit voi rommaa kovaa, jos konesalipuoli alkaa yskimään. Tällä hetkellä markkinalla kova usko, että AI piireille lähes rajaton kysyntä. Nvidian kohdalla mersulta pitäisi tulla 2024 auto nvidian raudalla ja mersu+nvidia yhteistyön softa mistä nvidia saa myös rahaa. Vaikea sanoa mihin nvidian osakekurssi menee, monta rautaa tulessa kun laskee mukaan omniversen.

Nostavia tekijöitä voi olla inflaation taittuminen ja mahdolliset koronlaskut.

Mulla on iso positio nvidiaa. Olen kotiuttanut voittoja viimeksi tänään nvidiasta.

Meinasin enemmän luonnollista korjausliikettä alaspäin hurjan bull runin jälkeen, kuin mitään makroon liittyvää. Joku noin 10% korjauksen alku alkaa näyttää em. saralla aika luonnolliselta ihan mikä päivä tahansa. Lähdin itse yrittämään ajoitusta ja myin eilen Teslat ja AMD:t pois. Saa nähdä meneekö pahasti huti.

Meinasin enemmän luonnollista korjausliikettä alaspäin hurjan bull runin jälkeen, kuin mitään makroon liittyvää. Joku noin 10% korjauksen alku alkaa näyttää em. saralla aika luonnolliselta ihan mikä päivä tahansa. Lähdin itse yrittämään ajoitusta ja myin eilen Teslat ja AMD:t pois. Saa nähdä meneekö pahasti huti.

Voi olla hyvinkin otolliseen hetkeen osunut luopuminen. Mulla enempi holdausta strategia niin en lyhkäsiä kupruja edes yritä käyttää hyväksi. Molemmat nvidia ja tesla mun kirjoissa oletettavia menestyjiä pitkällä aikavälillä. Silti hyvä kotiutella toisinaan osa voitoista ettei käy kuten ahneelle.

Voi olla hyvinkin otolliseen hetkeen osunut luopuminen. Mulla enempi holdausta strategia niin en lyhkäsiä kupruja edes yritä käyttää hyväksi. Molemmat nvidia ja tesla mun kirjoissa oletettavia menestyjiä pitkällä aikavälillä. Silti hyvä kotiutella toisinaan osa voitoista ettei käy kuten ahneelle.

Uskon kanssa vahvasti Tesla-keissiin, mutta AMD vaikuttaa enemmän kysymysmerkiltä. Ilmeisesti AI puolen pitää räjähtää todella rajuun kasvuun, että edes nyk. kurssitasot perusteltavissa. Toisaalta maailma tietoteknistyy koko ajan kasvavaan tahtiin ja AMD on uniikissa asemassa tässä sikälikin, ollessaan samalla terävintä kärkeä cepu-puolella ja vakavasti otettava ykköshaastaja gepu-puolella.

Uskon kanssa vahvasti Tesla-keissiin, mutta AMD vaikuttaa enemmän kysymysmerkiltä. Ilmeisesti AI puolen pitää räjähtää todella rajuun kasvuun, että edes nyk. kurssitasot perusteltavissa. Toisaalta maailma tietoteknistyy koko ajan kasvavaan tahtiin ja AMD on uniikissa asemassa tässä sikälikin, ollessaan samalla terävintä kärkeä cepu-puolella ja vakavasti otettava ykköshaastaja gepu-puolella.
AMD:lla on ai puolella aika paha takamatka softassa ja konesalikokoluokan referenssiratkaisuissa. Tähän päälle nvidia luukuttaa valtavat määrät myyntiä ennen kuin eilen julkaistu amd:n speksihirviö on volyymissä 2024 keväällä. Volyymiin kun pääsee niin alkaa oleen nvidian aika julkistaa hopper next ja grace next mikä nollaa speksihyödyn.

Olen aika skeptinen amd+ai komboon. Mielen kääntäis jos amd sais mlperffin ajettua eri konffeilla, softat toimimaan vakaasti kuluttajakorteilla(moni devaa lokaalisti pöytäkone/läppäri) jne.

Amd voi inferenssipuolella menestyä hyvinkin. Enemmän cpu kuin gpu juttua. Markkina lienee myös niin iso ja nälkäinen että nvidia ei saa kaikkia asiakkaita palveltua. Absoluuttisesti nvidia myy giganttisesti mutta amd vienee markkinaosuutta. Nyt arveltu että nvidian osuus ai markkinasta 95%.

Tavanomaiset kolesterolilääkkeet ovat eräitä halvimpia myynnissä olevia lääkkeitä. Ei niillä mitään lujaa tuottoa tahkota.

Statiineja on arviolta myyty globaalisti triljoonan dollarin arvosta eli eiköhän siinä tuottoakin ole tehty. Pfizerin kaikkien aikojen myydyin lääke on Lipitor. Myyty 150 miljardin dollarin edestä. Edelleen kiistanalainen lääke sivuvaikutusten vuoksi: osteoporoosi kolme kertaa yleisempää käyttäjillä ja mm. erektiohäiriöitä. Ai niin, mutta ei onglemaa kun Pfizerilla löytyy hyvät lääkkeet noihinkin vaivoihin!

Disclaimer: olen Pziferin osakkeenomistaja

Statiineja on arviolta myyty globaalisti triljoonan dollarin arvosta eli eiköhän siinä tuottoakin ole tehty. Pfizerin kaikkien aikojen myydyin lääke on Lipitor. Myyty 150 miljardin dollarin edestä. Edelleen kiistanalainen lääke sivuvaikutusten vuoksi: osteoporoosi kolme kertaa yleisempää käyttäjillä ja mm. erektiohäiriöitä. Ai niin, mutta ei onglemaa kun Pfizerilla löytyy hyvät lääkkeet noihinkin vaivoihin!

Disclaimer: olen Pziferin osakkeenomistaja
On se kyllä, statiinipillereitä on siis mainitsemallani hinnalla myyty siis noin 2,8*10 potenssiin 16 pilleriä. Luulisi, että uisimme tuollaisessa määrässä pillereitä.

Viimeksi muokattu:
On se kyllä, statiinipillereitä on siis mainitsemallani hinnalla myyty siis noin 2,8*10 potenssiin 16 pilleriä. Luulisi, että uisimme tuollaisessa määrässä pillereitä.
Näin ne asiat koetaan. Ja onhan se nyt hirveämpää saada kohonnut riski sairastua osteoporoosiin kuin kuolla sydäninfarktiin.

Laitetaan tännekin. Myös meille pienisjoittjille jaellaan pieniä veronkevennyksiä hallitusneuvotteluissa. Hieno juttu! Eli osakesäästötilin yläraja nousee 50k:sta 100k:hon. Ja lisäksi selvitetään tuota osakkeiden lisäämistä äitiyspakkaukseen, mitä pidän aika yllättävänä vetona. Mutta kannatan todella paljon kansankapitalismia ja toivoisin, että jokainen saisi hiukan suoraa hyötyä pörssiyrityksistä.

Osakesäästötilin maksimisijoitusrahaa korotetaan 100 000 euroon, ja lisäksi selvitetään mahdollisuutta toteuttaa vastasyntyneiden osakesäästötili, jonne valtio lahjoittaa jokaiselle vastasyntyneelle suomalaiselle lapselle ensisijoituksen osana äitiyspakkausta.

Laitetaan tännekin. Myös meille pienisjoittjille jaellaan pieniä veronkevennyksiä hallitusneuvotteluissa. Hieno juttu! Eli osakesäästötilin yläraja nousee 50k:sta 100k:hon. Ja lisäksi selvitetään tuota

Eiköhän toi sada rikkaiden tai heidän lasten pussiin. Harvalla normityöntekijällä on tuollaista 100k summaa laittaa OST:lle.

Oliko sillä taas joku syy, että ost on vain osakkeille eikä esim. etf:ille? Ne kuitenkin käyttäytyy ja määrittyy samalla tavalla kuin osakkeet.

Kuulostaa melko pyrokraattiselta nypräykseltä tommoset valtiovetoiset ostin alotukset. Mitä jos en halua sellaista lapselleni? Sori nyt vaan kaikki kansankapitalistit. Mielummin ihan perus arvo-osuus tili ja kasvu ETF:ää.

• Tykkää
Reactions: hmb
Kuulostaa melko pyrokraattiselta nypräykseltä tommoset valtiovetoiset ostin alotukset. Mitä jos en halua sellaista lapselleni? Sori nyt vaan kaikki kansankapitalistit. Mielummin ihan perus arvo-osuus tili ja kasvu ETF:ää.

Ilman muuta jotain 401(k) tyylistä ratkaisua. Nykyiset mukelot kuitenkaan saa valtion kassasta mitään vanhuuden päivillään niin hienoa, että rohkaistaan sijoittamaan jo nuorena.

Olis vaan jees jos sinne sais kerättyä jotain muutakin järkevästi kuin suomalaisia osakkeita.

Eiköhän toi sada rikkaiden tai heidän lasten pussiin. Harvalla normityöntekijällä on tuollaista 100k summaa laittaa OST:lle.

Sanoisin, että isolla osalla "normityöntekijöistä" (enkä nyt yhtään tiedä, mitä tuolla termillä tarkoitat) on 20v tai 30v päästä OST:llä yli 50k jos sinne tasaisesti säästävät. Mä tarkoitan tuolla sijoittajaa, joka laittaa sinne vaikkapa 150e/kk. 150e/kk 6% tuotolla ylittää 25 vuodessa 100k. 150e/kk on summa, johon suurella osalla on halutessaan varaa. Toki OST:llä kulujen takia ei joka kuu kannata noin pienellä summalla ostaa, mutta jos ostaa harvemmin ja kerralla enemmän.

Kai sen OST:n saa sulkea avauksen jälkeen jos jostain syystä joku niin haluaa tehdä. Mutta katsotaan mitä tuo oikeasti voisi tarkoittaa. Oma veikkaukseni on, että tuo ei toteudu hankalan byrokratian takia. Mutta onpahan sitten selvitetty. Pääasia, että edes hiukan kevennettiin sijoittajien verotusta.

(Pitäisi varmaan vihdoin avata se OST...)

Olisivat vaikka keventäneet tuota vuotuista verottomien nostorajaa niin kuvittelis houkuttelevan enemmän. Tuo alle tonnin nosto vuodessa on melko köykänen porkkana. Tai pääomaverotuksen keventämistä pienempien summien osalta ylipäätään.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 231
Jäsenet
82 642
Uusin jäsen
Villetzka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom