Tuosta taitaa käyttää aika moni Suomalainen nimeä "pilkkiminen" "laitoin pilkit" "tarttui pilkkiin". Ja jos käykin niin että kurssi ei käännykkään takaisin nousuun, niin kävi niin että tuli "tartuttua putoavaan puukkoon"
Jos kokeilut alkavat tuottamaan, niin jossain vaiheessa voi miettiä onko kyseessä ajanviete (jolloin ei tarvitse laskea hintaa omalle ajalle) vai onko tarkoitus saada tienestiä käyttämäänsä aikaa vastaan. Miettiä mikä olisi tavoiteltu voitto jokaista käyttämäänsä tuntia kohti? Tuo ei ole ihan helppo haarukoida. Esim mitä lasketaan mukaan käytettyyn aikaan - esim se 3 daytrade minuuttiako (kirjautuminen + kauppa ja position sulku), vai kaikki aika kyttäämisineen ja suunnitteluineen/selvittelyineen että tiesi milloin ja mitä treidata? Ja ihan vastaavasti muissakin sijoitus strategioissa, olipa kyseessä automatisoitu kk-säästö tai satunnainen viikko swingi.
Tavoitteeksi voi asettaa esim sen että sijoittamiseen käyttämällään ajalla tienaa enemmän / tunti kuin mitä työnantaja maksaa / tunti (siis jos on töissä). Tälläiseen tavoitteeseen ja sen yli taitaa päästä helpoimmin siten että laittaa automatisoidun kk säästön ja ei sen koommin juurikaan käytä aikaa.
Jos "pilkkiessä" tarttuu "putoavaan puukkoon" on siihen se toinen aiemmin esittelemäni lääke,
eli "stop loss".
Esim se aikoja sitten mainitsemani 5% arvon pudotus ja armotta myynti.
Sisältää riskin että putoaa vain 5,5%, ja nousee 200% sen jälkeen. Mutta suurempi riski on hävitä kaikki jos on putoava puukko. Turvallisuus aina ensin.
En mä tiedä tosta tuottoisuudesta. Tuottoisuudessa ainut lähes varma tapa on tunkea tonni kuussa rahastoihin säännöllisesti satoi tai paistoi, jatkaa tätä 25 vuotta ja jää sitten osingoilla ja rahastotuotoilla omavaraiseen elämään.
Mitä tuli tähän pilkkimällä saatuun 10% voittoon, jos mulla olis ollu 100ke pääoma olis tuntipalkka ollut aika hyvä. Ei näille sinänsä voi tuntipalkkaa laittaa, koska tuntipalkka määräytyy pääoman mukaan. Yhtäpaljon sitä tekee duunia yhtä stressaavasti markkinoita seuraten on sitten 1e pääomaa tai 500ke. jälkimmäisen kohdalla vaan voitoissa pääsee tuntipalkoille.
Mutta on sulla pointtia tossa, itse olen sen verran nyt no-life, että istua kyhnytän iltaisin tutkimassa pörssimarkkinoita ja jotain olemattomia 2e tuottavia kryptokauppoja, ei vain ole muuta ohjelmaa.
Jos olisin äijä, tekisin just näin, että sijoittaisin alkuun rahastoihin säästösopparilla vaikka 10 tonnin, ja sitten parin tunnin keskittyneellä duunilla katsoisin oikeita osakkeita mitä ostaisin, ja tekisin niiden tuoto eteen pari tuntia kuussa duunia/tutkimusta/mahdollista uudelleenjärjestelyä ja jatkaisin myös säännöllistä säästämistä.