Tätä on varmaan kysytty muutamankin otteeseen tässä topicissa mutta en nyt yli viittäsataa sivua lähde pläräämään (sori!) niin kysynpä nyt sitten.
Mulla on esikoislapsi tulossa vuodenvaihteen tienoilla ja haluaisin ruveta jo tässä vaiheessa tytölle tai pojalle säästämään pieniä summia rahaa kuukausittain. Puhutaan ainakin alkuun ihan vain muutamista kympeistä kuussa. Ajatuksena on että lapsi saisi rahat käyttöön aikaisintaan täysi-ikäisenä ja toivottavasti siinä vaiheessa käyttää ne edes jotenkuten järkevästi. Mitä väylää pitkin tätä kannattaa lähteä toteuttamaan ja onko jotain mitä ehdottomasti jo tässä suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa huomioon. Omakohtaiset kokemukset kiinnostaa jos joku on omalle jälkikasvulleen aloittanut säästämään.
Kaikki muutkin vinkit aiheeseen liittyen otan ilolla vastaan.
Verotukselliset asiat voi muuttua 18v aikana paljonkin, joten kovin tarkkoja laskelmia ei kannata tehä "kumpi kannattaa". 18 vuotiaana todennäköisesti tulevaisuudessakin lapsi saa täyden hallintaoikeuden omaisuuteensa, joten siinä on varmasti yksi 'sudenkuoppa'. Rahallakin voi opettaa ja kannustaa, joten kannattaa vaikka pohtia sitä omaa 18v ikää että jos olis ollut yhtäkkiä 20k tilillä, niin olisko ne malttanut olla käyttämättä vai hummaillu niitä vähän miten sattuu. Tulojen pieni lisääminen vuosittain on ehkä järkevämpää oppimisen kannalta kuin yhtäkkinen rikastuminen.
Ainakin itse järkeillyt asian näin: Säästän itse nyt omalle AOT:lle tiettyyn ETF:n jonkin aikaa. Tämä siis omaa rahaa omalle AOT:lle ettei asiasta tule sanomista joskus myöhemmin. Lapsi saa sit toki oman rahatilin johon muut tulot ohjataan(esim. isovanhemmilta saadut rahat tai viikkorahat tms.)
Iän karttuessa aletaan puhumaan, että tästä ETF:stä on lapselle mahdollisesti luvassa helpotusta tuleviin opiskeluaikoihin yms. Tällöinkinhän voin kankeasti ohjata sitä rahankäyttöä esim. niin että lapsi saa joka kuukautiset kasvisten/liikunnan aiheuttamat kulutu tilille tms. ihan vaan ettei säästettäis vääristä paikoista kun raha on tiukalla. Tai sitten jos alkaa joku ammattilainen urheilu kiinnostaa teini-iässä, niin tästä voi ottaa sen kustannuksiin rahoja ettei se ole ihan kaikesta muusta sit pois.
Toki jos lapsi sairastuu vaikka esim. kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön tai on sitten muuten aivan huithapeli rahojen kanssa, nii tuota on paljon helpompi kontrolloida että saako vai eikö. Lapsen omat rahat on toki sit hänen rahoja, toki niitäkin tiettyyn ikään kontrolloidaan tarpeen mukaan tiukemmin juuri sillä, että ne on tilillä eikä että kaikki menee mitä on koska se on taskussa. Mutta kun se 18v koittaa, niin lapsella on se mitä hän on itse säästänyt ja minulla ne mitä olen hälle säästänyt.
Toki sitten on vielä ns. puolisoriski, eli jos lapsen rahat on lapsen niin molemmilla vanhemmilla on niihin kontrollointioikeus tai jos pahimmassa tapauksessa lapsi kuolee(nuorena) niin perijöinä on vanhemmat. Tämä ei sinällään varmasti nyt vaikuta mitenkään riskiltä, mutta jos 10v päästä menee lusikat jakoon niin voi olla ikävämpi varsinki, jos toinen vanhempi onkin maksukyvytön ja huono rahojensa kanssa.
" Alaikäisen tilille säästettyjä rahoja voidaan käyttää hänen omaan elatukseensa vain, jos vanhemman elatuskyky on alentunut"
"
Alaikäisen säästössä olevia varoja voi harkinnan mukaan
- käyttää kohtuullisiin hankintoihin (esim. tietokone tai mopo) ja kohtuullisiin kuluihin (esim. harrastusmenot), jotka eivät kuulu elatuksen piiriin.
- luovuttaa alaikäiselle käytettäväksi hänen etunsa ja ikänsä mukaisiin tarkoituksiin.
"