Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän sen täytyy olla totta, kun Musk niin sanoo ja koskaan ei puhu paskaa? Aika hankala nähdä, että Teslalla olisi mitään pysyvää etua valmistuksessa.
Juu, tarkoitus oli vaan todeta, että aikalailla epäuskottava väite, joita on Muskin suusta kuultu aika paljonkin (asian lisäksi). Kiinalaiset kopsaa ydinvoimalankin käden käänteessä, niin eiköhän joku gigaprässi löydy kohta muiltakin chinaprässinä, jos se aito gamechanger on. Jotenkin vaan tuntuu, että kun muut valmistajat ovat tehneet sarjatuotantoa vuosikymmeniä ja kuluja on viimeisen päälle hiottu, niin noinkohan vastaava idea on jäänyt pohtimatta muilta valmistajilta. Vähän epäilen. Yhden mallista saippualaatikkoa Testa saa nykyään pukattua ulos suht suorin paneelein ja yhtenäisellä maalipinnalla, mutta cybertruck on MIA. Oppiiko one-trick-pony uusia temppuja vai syökö muut elävältä siinä kohtaa, kun saippualaatikot on niin nähty? Henk. koht. en uskaltaisi lyödä vetoa Teslan puolesta pitkällä tähtäimellä. Ja enkä lyhyellä vastaan.Jos minun postaukseen viittaat niin en kirjoittanut, että musk:in väite olisi totta. Teslan osaketta miettiessä varmaan ihan hyvä ajatella läpi mitä musk väittää teslan kilpailueduksi. Tosin teslasta/musk:sta on melko mahdoton keskustella, kun firma/henkilö polarisoi niin pahasti että peikot ja fanit syöksyvät tantereelle perspektiivin kadotessa.
edit. Helpompi ne akut, moottorit jne. on kopioida kuin tehdasautomaatio. 4680 tms. akut taitaa saada suoraan ostettua ilman kopioimistakin jossain kohtaa.
Entiset työntekijät ovat kommentoineet netissä että Musk on hyvin ikävä ja ilkeä insinööreilleen. Hänet on ympäröity yes-maneilla. Musk lupailee suuria, insinöörit yrittävät ja palavat loppuun huutamisesta. Tavoitteet jäävät saavuttamatta.Artikkelista ilmenee yksi merkittävä kilpailuetu - Musk osallistuu insinöörien työhön ja on heille saatavilla. Teknisille osaajille tämä tekee Teslasta halutumman työpaikan verrattuna niihin joissa CEO vähät välittää muusta kuin bottom linestä. Arvata saattaa, että jotkut muut johtoryhmästä joutuu sitten tekemään niitä tylsempiä CEO hommia mitä Musk ei ehdi.
Entiset työntekijät ovat kommentoineet netissä että Musk on hyvin ikävä ja ilkeä insinööreilleen. Hänet on ympäröity yes-maneilla. Musk lupailee suuria, insinöörit yrittävät ja palavat loppuun huutamisesta. Tavoitteet jäävät saavuttamatta.
Tässähän mielestäni se ongelman ydin on, miksi perinteisen autoteollisuuden on niin vaikea kopioida Teslan ratkaisuja käytännössä. Kun valtaisan koneiston suunnittelu-, hankinta- ja valmistusketjut on sovitettu (ja hajautettu) johonkin malliin, on niitä aivan käsittämättömän vaikeaa ja kallista lähteä tekemään yhtäkkiä toisella tavalla. Perinteisen autoteollisuuden osaaminen on hajautettu valtavalle alihankintaketjulle, jolloin niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin korkeajänniteliitinten harmonisointi on lähes mahdotonta. Työskentelen isossa pörssiyrityksessä, joka on kuitenkin autoteollisuuden pelureihin verrattuna nakkikioski. Jo tämän kokoisessa puljussa on selvää, että hyvä idea ei välttämättä johda toteutukseen. Jos joku asia on tehty viimeiset 20+ vuotta tietyllä tavalla, on aika iso kynnys (ja kustannus) lähteä suunnittelemaan tuotetta täysin uusiksi vaikka edut olisivat näennäisesti selvät.Jotenkin vaan tuntuu, että kun muut valmistajat ovat tehneet sarjatuotantoa vuosikymmeniä ja kuluja on viimeisen päälle hiottu, niin noinkohan vastaava idea on jäänyt pohtimatta muilta valmistajilta.
Tässä xylitoli tarjoaa tajuamattaan oivallisen esimerkin edellä mainitun muutoksen vaikeudesta. Kun GSM alkuaikojen valmistajat heräsivät muutokseen, oli niiden täysin mahdotonta napata kilpailua kiinni. Muutos ei tullut perässähiihtäjiltä, vain täysin alan ulkopuolisen toimijan tekemänä. Sama tapahtuu parhaillaan perinteisille autonvalmistajille sähköautojen kanssa, ja nyt otetaan vain kilpailua kiinni. Vaatii erittäin kovia panostuksia ja jopa ihmeitä, jotta perinteiset autonvalmistajat pystyisivät todella pääsemään kilpailun edelle.Joskin kopioinnin vaikeudesta en ole vakuuttunut, varmuudella jokainen merkittävämpi autonvalmistaja on purkanut useamman teslan atomeiksi selvittääkseen voiko niistä oppia jotain mitä eivät tietäisi. Jos jotain kopioimisen arvoista on löytynyt, niin se on jo vähintäänkin piirrustuspöydillä ja tulee ulos entistä parempana. Perässä hiihtäjillä on historiassa jokseenkin jatkuvasti ollut mahdollisuus mennä ohi vasemalta ja oikealta silloin kun on ollut se aika. Esimerkkinä voi pohtia vaikkapa GSM alkuaikojen valmistajien kertakaikkisen ylivoimaista etumatkaa ... joista about kukaan ei enää tee matkapuhelimia, ja silloiset muita asioita puuhailleet nyrkkipajat tai vielä perustamatta olleet yrityset ovat vieneet markkinat nykyisillä laitteilla jotka ovat järjettömästi edistyneempiä kuin 1990 luvun mallit.
Meinaat, että vanhat organisaatiot eivät mieti tällaisia siinä kohtaa, kun rakentavat kokonaan uuden alustan sähköautoille ja auton komponenteista tippuu järjetön määrä "historiaa" pois? Viittaamasi Fordin alusta on vanhan polttomoottorialustan puukotus, joten ei liene ihme, että sekametelisoppa löytyy?Tässähän mielestäni se ongelman ydin on, miksi perinteisen autoteollisuuden on niin vaikea kopioida Teslan ratkaisuja käytännössä. Kun valtaisan koneiston suunnittelu-, hankinta- ja valmistusketjut on sovitettu (ja hajautettu) johonkin malliin, on niitä aivan käsittämättömän vaikeaa ja kallista lähteä tekemään yhtäkkiä toisella tavalla. Perinteisen autoteollisuuden osaaminen on hajautettu valtavalle alihankintaketjulle, jolloin niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin korkeajänniteliitinten harmonisointi on lähes mahdotonta. Työskentelen isossa pörssiyrityksessä, joka on kuitenkin autoteollisuuden pelureihin verrattuna nakkikioski. Jo tämän kokoisessa puljussa on selvää, että hyvä idea ei välttämättä johda toteutukseen. Jos joku asia on tehty viimeiset 20+ vuotta tietyllä tavalla, on aika iso kynnys (ja kustannus) lähteä suunnittelemaan tuotetta täysin uusiksi vaikka edut olisivat näennäisesti selvät.
Herbert Diess, CEO of VW, invited Tesla CEO Elon Musk to call in to an internal conference with 200 VW executives in an effort to spur further innovation from his company. The two auto execs continue to have a beyond cordial relationship after Musk tried to hire Diess to become Tesla’s CEO.
@Fact0ry
Ts. Kun mennään tarpeeksi pitkälle, niin Tesla tuskailee muutoksen vaikeudesta kun muut menevät ohi oikealta ja vasemmalta. Ne eivät välttämättä ole Mersuja ja Fordeja, vaan mahdollisesti niitä joiden yritystä ei ole vielä perustettu. Miksikö? Tesla ei ole vielä lähelläkään sellaista ultimaattia josta ei olisi mahdollista päästä ohi toiselta puhtaalta pöydältä, jonka mahdollisesti joku Mersun kaltainen ostaa/rahoittaa.
Näitä kun miettii niin aina tulee samaan johtopäätökseen: löysää rahaa on markkinoilla aivan hirveät määrät ja pitäisi perustaa jokin pöhinäyritys, mistä maksaa hyvää palkkaa itselle.Seuraavan parin vuoden aikana onkin mielenkiintoista nähdä miten "puhtaalta pöydältä" aloittavat Lucid ja Rivian (johon Ford ja Amazon merkittävästi sijoittanut) saavat tuotantonsa käynnistymään.
Rivianin arvostus on kyllä mielenkiintoinen. Autoja toimitettu ~10 ja arvostus 120 mrd. Tesla oli noilla arvostustasoilla kuitenkin toimittanut sen miljoona autoa kumulatiivisesti.
Mitenköhän osakesäästötilin kanssa menetellään, jos tilin omistaja asuu ulkomailla? Voiko tilin omistaja käydä kauppaa tilin sisällä samalla tavalla kuin Suomessa asuessa? Tilin omistaja ei siis ole verovelvollinen Suomessa vaan toisessa EU-maassa.
Varmasti miettivät, mutta perinteisillä autonvalmistajilla on tällä hetkellä niin kova kiire, ettei heillä ole yksinkertaisesti aikaa tehdä kaikkia haluttuja muutoksia. Kyllä siellä mietitään myös tarkkaan kuinka monta sataa miljoonaa siihen uuden sähköautoplatformin suunnitteluun pistetään, jotta sijoittajille päästään näyttämään riittävän nopeasti tuloksia. Kaiken suunnittelu uudelleen vie vuosia, ja tällaista aikaa valmistajilla ei ole. Sen vuoksi valmistajat käyttävät uudelleen kaiken mitä edellisistä tuotteista voi käyttää. Ks. esimerkiksi alle kerättyjä eroja ID.4:n ja Model Y:n sähköjärjestelmän arkkitehtuurissa. Lähde.Meinaat, että vanhat organisaatiot eivät mieti tällaisia siinä kohtaa, kun rakentavat kokonaan uuden alustan sähköautoille ja auton komponenteista tippuu järjetön määrä "historiaa" pois? Viittaamasi Fordin alusta on vanhan polttomoottorialustan puukotus, joten ei liene ihme, että sekametelisoppa löytyy?
e: Ongelmana tässä siis on se, että Telsan puolesta vedon lyönti tarkoittaisi sitä, että kaikki muut pitäisi epäonnistua. Ja vielä paljon isommissa asioissa kuin jossain kiinnittimissä. Teslan alimmalta viivalta sekin on pois, jos kilpailija myy helvetillisen määrän autoja, mutta tienaa valmistuskulujen takia vaan vähän vähemmän kuin Tesla vastaavasta määrästä autoja. Kännyköissä Applella oli paljon helpompi työ, kun käytännössä koko homma oli kiinni etulyöntiasemasta käyttöliittymässä. Autossa käyttöliittymä on hyvin paljon muutakin kuin pelkkä yksittäinen ruutu kojelaudan keskellä.
e2: Noita ylempänä laskettuja Teslan 2030 lukuja vähän avittais, jos joku laskis auki minkä %-osuuden autoja teslan pitäisi myydä maailman autoista tuolloin, että saavuttais ko. oletetun tavoitteen.
Sitä tässä on tullut ihmeteltyä jo viimeiset 400%.Omat kaksi senttiä tohon Tesla keskusteluun. Vaikka lähdettäis siitä tilanteesta että Tesla menestyy niin hyvin, että lunastaa kaikki odotukset, niin kuinka paljon tuo firman arvo voi enää nousta vai alkaako Tesla maksamaan osinkoja? Eli toisin sanoen miten paljon tuon kohdalla voi odottaa enää kasvavaa tuottoa vai onko kaikki jo leivottu kurssiin ja nyt parhaimmillaankin enää todellisuus ottaa vain kurssin kiinni?
Omat kaksi senttiä tohon Tesla keskusteluun. Vaikka lähdettäis siitä tilanteesta että Tesla menestyy niin hyvin, että lunastaa kaikki odotukset, niin kuinka paljon tuo firman arvo voi enää nousta vai alkaako Tesla maksamaan osinkoja? Eli toisin sanoen miten paljon tuon kohdalla voi odottaa enää kasvavaa tuottoa vai onko kaikki jo leivottu kurssiin ja nyt parhaimmillaankin enää todellisuus ottaa vain kurssin kiinni?
Lähinnä siis meinasin sillä, että jos esim. nuo kaikki yllämainitut toteutuu ja tulos kymmenkertaistuu niin silloin P/E muuttuisi 350 -> 35 ja sillä tavalla voisi olla perusteltua tämä nykyinen kurssi. Mutta jos kurssi samassa ajassa vielä vaikka kymmenkertaistuisi niin sitten sitten tuloksen pitäisi 100 kertaistua nykyisestä, että P/E olisi järkevällä tasolla. Kysymys on siis että miten paljon tuo tulos voi ylipäätään kasvaa, jossain se automarkkinoiden raja täytyy olla? Kuinka suuren osuuden markkinoista Tesla voi ottaa? Toyotan markkinaosuus on tällä hetkellä 8,5%. Onko realistista että Teslan markkinaosuus kasvaisi jonnekin esim. 25% luokkaan ja riittäisikö tämä tuloksen 100 kertaistumiseen nykyisestä edes vielä?Jos olettaa, että tesla lunastaa lupaukset niin on siellä kasvuvaraa pitkällä aikavälillä. Mutta lunastaako tesla lupauksia on ihan toinen asia.
- Parempi automaatio ja yksinkertaisempi valmistusprosessi(esim. gigaprässi/tehtaat, akut, robotit) -> kate ylöspäin per auto
- 50% vuosittainen kasvuvauhti seuraavat 10v -> volyymi ylös. Vaatinee sen halvemman kansanauton mitä suunnitellaan nyt kiinassa. Nykyisten mallien myynti voi kasvaa vain niin paljon. Ennuste 2022 vuodelle n. 1.5miljoonan auton myyntivolyymi
- FSD toimimaan -> kuukausi/könttämaksu miljoonista autoista == softasta auton myynnin päälle rahaa
- robotaxit? Kulutajien autot ajaa yksikseen osana robotaxiarmeijaa, kun et käytä autoa. Tesla höylää joka transaktiosta rahaa
- FSD + sensorien lisensointi esim. toyota/vw:lle == rahaa softasta
Mulla on teslaa salkussa. En ole ostamassa teslan osakkeita lisää enkä myöskään myymässä nykyisiä osakkeita.
Lähinnä siis meinasin sillä, että jos esim. nuo kaikki yllämainitut toteutuu ja tulos kymmenkertaistuu niin silloin P/E muuttuisi 350 -> 35 ja sillä tavalla voisi olla perusteltua tämä nykyinen kurssi. Mutta jos kurssi samassa ajassa vielä vaikka kymmenkertaistuisi niin sitten sitten tuloksen pitäisi 100 kertaistua nykyisestä, että P/E olisi järkevällä tasolla. Kysymys on siis että miten paljon tuo tulos voi ylipäätään kasvaa, jossain se automarkkinoiden raja täytyy olla? Kuinka suuren osuuden markkinoista Tesla voi ottaa? Toyotan markkinaosuus on tällä hetkellä 8,5%. Onko realistista että Teslan markkinaosuus kasvaisi jonnekin esim. 25% luokkaan ja riittäisikö tämä tuloksen 100 kertaistumiseen nykyisestä edes vielä?
Disclaimerina, itse en Teslaa omista enkä sitä meinannut ostaa. Toisaalta ei kyllä mitään shorttipositioitakaan ole Teslaa kohden.
Mulla ei ole vastausta tuohon. Nordnetin kaverit yrittivät pureskella tuota auki. imho. ihan laadukas video, jos haluaa pureutua teslaan ilman omaa excelöintiä. 50% vuosittainen kasvuvauhti 10v ajan johtaisi siihen, että tesla myisi 50 miljoonaa autoa vuodessa 10v päästä nykyisen 1 miljoonan auton tilalta. Jos vaikka 20% omistajista maksaa teslalle FSD softasta satasen kuussa 10v päästä niin teslalla on melko kova softabisnes päällä. Uskooko joku sitten noihin kasvuvauhteihin tai siihen, että FSD toimisi edes 10v päästä on oma asiansa. En usko, että 50 miljoonaa olisi edes mahdollinen, kun se vaatisi ihan järjettömän päivitetään bensikset sähköautoihin boom:in tai teslalla pitäisi olla melkein koko automarkkina hallussa.
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect....KPL.KPL hinta
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect 58,101 $1,000.00 334,745,561
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect 199,893 $1,030.49 167,146,944
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect 242,006 $1,060.52 166,904,938
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 582,357 $1,012.33 169,910,628
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 952,211 $1,042.54 168,958,417
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 613,316 $1,073.04 168,345,101
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 528,687 $1,116.42 167,816,414
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 411,476 $1,154.81 167,404,938
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Automatic Sell Direct 257,279 $1,135.05 1,897,293
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Option Execute Direct 2,154,572 $6.24 2,154,572
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Automatic Sell Direct 676,812 $1,176.59 1,220,481
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Disposition (Non Open Market) Direct 25,000 $0.00 574,740
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Sell Direct 88,500 $1,223.46 511,240
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Option Execute Direct 25,000 $74.17 599,740
Eikös Muskin kokonaisomistus kuitenkin vuoden aikana nouse osakeoptioiden kautta ja myy nyt vanhoja osakkeitaan hyvin avoimen tiedottamisen jälkeen?Alkaa kihelmöidä ajatus shortata Teslaa, siis mikäli näitä jatkuu samaan tahtiin:
Eikös Muskin kokonaisomistus kuitenkin vuoden aikana nouse osakeoptioiden kautta ja myy nyt vanhoja osakkeitaan hyvin avoimen tiedottamisen jälkeen?
...
Mitä sieniä Musk lähettää Tesla-faneille?
Tesla ei kasva 50% seuraavaa 10 vuotta. Aivan naurettava väite.
Miten ihmeessä Teslan kasvu kiihtyisi kun kilpailu lisääntyy koko ajan ja markkinan koollakin on rajansa?
Markkina ja Elon visioinee Applen Iphonen kaltaista menestystä. Hurja oletus mielestänikin, muttei mahdoton.Sallikaa minun nauraa. Tesla ei tule saamaan 50% markkinaosuutta edes kotimaassaan.
Tesla rakentaa uusia tehtaita, kun vanhat valmistajat joutuu kehittämään vanhoja. Automatisoinnista vastaa tietääkseni Rockwell Automation, joka on matalaan tietämykseeni perustuen ihan maailman kärkeä (Muuten hyvä vaihtoehtoinen sijoitus, jos uskoo Teslaan).Teslan valmistusprosessin automatisointi ei takuulla ole mitään alan kärkeä nyt ja tuskin on tulevaisuudessakaan.
Itse uskon, ettei mene kovinkaan kauaa, että tietokoneet ajaa keskimäärin turvallisemmin kuin oikukkaat ihmiset.Tekoäly ei takuulla huomaa tuollaista ajoissa ennen kuin tavaraa oikeasti lentää kohti.
US GAAP ei todellakaan ole mikään helpoin kp-säännöstö. Investoinnit toki menee taseeseen ja niiden tulevaisuuden tuotoista voi ja pitää kiistellä.Käsittääkseni Amerikassakin kuitenkin investoinnit menee taseeseen (ja joidenkin mukaan Teslalla menee taseeseen vähän liikaakin).
Joo, en usko itsekään, mutta vastaväitteitä Teslan puolestakin on. IMO Teslan osakkeen hinta olettaa, että kaikki menee tulevaisuudessa nappiin, muttei se välttämättä ole vielä mahdottomassa kuplassa, eli sellaisissa luvuissa, joita ei voi mitenkään realistisesti saavuttaa. Sellaisiakin osakkeita tuntuu markkinalla olevan.No uskoa voi jos huvittaa, kun Teslan kasvu oli 2018-2019 vain 10% ja 2019-2020 vain reilu 20%. Melkonen kiriminen on jos meinaa päästä 50% kasvuun keskimäärin per vuosi kiristyvässä markkinassa.
Markkina ja Elon visioinee Applen Iphonen kaltaista menestystä. Hurja oletus mielestänikin, muttei mahdoton.
Itse uskon, ettei mene kovinkaan kauaa, että tietokoneet ajaa keskimäärin turvallisemmin kuin oikukkaat ihmiset.
No uskoa voi jos huvittaa, kun Teslan kasvu oli 2018-2019 vain 10% ja 2019-2020 vain reilu 20%. Melkonen kiriminen on jos meinaa päästä 50% kasvuun keskimäärin per vuosi kiristyvässä markkinassa.
Applen GP on yli 40%:ia (sisältäen toki storet sun muut, mutta Tesla tähdännee vastaavanlaiseen). Asiakkaan kokema arvo ei lähde valmistuskustannuksista, vaan siitä mitä hän ostaa. Muistaakseni Fiat Stilosta sanottiin joskus, että se on paljon parempi arvoltaan kuin vastaava VW Golf, kun myyntihinta asiakkaalle oli sama, mutta valmistuskustannus Fiatillla oli huomattavasti korkeampi, eli Fiat veti vähemmän katetta välistä. Oliko Fiat Stilo sitten parempi kuin ikäisensä Golf? Jos Tesla siis saa valmistuskustannuksensa optimoitua kilpailijoitaan paremmin, niin kovat kateprosentit on kyllä mahdollisia.Kuten sanottu niin muutaman sadan euron kännykässä kate voi olla Applen tasoa. Ja voihan Tesla pistää 30% katteen autonsa valmistuskustannuksen päälle jos haluaa, mutta tuskin moni ostaa yli kymppitonnin kalliimpaa autoa kun kilpailijoiden vastaavat.
Eikös Teslalla ollut se jenkkikoteihin paneeleita ja akkuja myyvä osasto sekä kaivostoiminnan virittelyä? Tosin epäilen, että ison siivun selittänee pisimmällä oleva autonominen ajaminen, tuo muuttanee yhdyskuntaa isommissa määrin kun päästään 5 tasolle eli auton voi lähettää ajelemaan itsestään.
Toisaalta esim. Foxxcon virittelee sähköautojen tuotantoa myös white labelina, mutta toisaalta niin se Applekin pitää arvoaan vaikka kiinalaisia luureja markkinat täynnä.
Alkaa kihelmöidä ajatus shortata Teslaa
Applen GP on yli 40%:ia (sisältäen toki storet sun muut, mutta Tesla tähdännee vastaavanlaiseen). Asiakkaan kokema arvo ei lähde valmistuskustannuksista, vaan siitä mitä hän ostaa. Muistaakseni Fiat Stilosta sanottiin joskus, että se on paljon parempi arvoltaan kuin vastaava VW Golf, kun myyntihinta asiakkaalle oli sama, mutta valmistuskustannus Fiatillla oli huomattavasti korkeampi, eli Fiat veti vähemmän katetta välistä. Oliko Fiat Stilo sitten parempi kuin ikäisensä Golf?
No pointtinani oli oikeastaan, ettei Stilo edes ollut parempi auto kuin golf vaikka sen valmistamiseen käytettiin paljon enemmän rahaa. Näkee esim. ihan siinä, ettei sen ikäinen fiiatti todennäköisesti ole enää edes ajossa, kun golfista vielä saa jonkun euron. Ei siinä pelkästään brändistä ole kyse vaan myös tehokkaammasta tuotannosta ja suuruuden ekonomiasta.Mutta kun se maine. Ihan sama jos Stilo olisi parempi kuin vastaava Golf.
En tiedä uskaltaako Fiiatista luvata enemmän, mutta tuli mieleen kun kerran Citroen merkkiliikkeessä kysyin, että kestääkö nämä sitikat nykyään ja myyjä sai siitä sellaisen nauruhepulin joka ei meinannut loppua ja toisti, että "kestääkö citroen". Ehkä kysyin hauskalla tavalla, mutta ei se nyt joka tapauksessa oikein vakuuttanut kun myyjä meinasi kuolla kysymyksestä nauruunPieni disclamer: olen Fiat merkkiliikkeessä töissä.
Autot on kyllä toisaalta sellainen juttu missä merkkiuskovaisuus on hyvin vahvaa. Joillekin ainoa oikea on auto on bemari, joillekin toyota, toisille kelpaa vain mersu, saabistit, joillekin hulluille se auto pitää olla alfa romeo. Tämä uskovaisuus jatkuu vaikka kyseisen merkin kulta-aika olisi jo ollutta ja mennyttä pitkänkin aikaa.Toki en usko, että tällainen Tesla-uskovaisuus jatkuisi ikuisesti, mutta vastaava aikajakso kuin Applen Iphonella on mielestäni mahdollinen.