Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän sen täytyy olla totta, kun Musk niin sanoo ja koskaan ei puhu paskaa? Aika hankala nähdä, että Teslalla olisi mitään pysyvää etua valmistuksessa.
 
Kyllähän sen täytyy olla totta, kun Musk niin sanoo ja koskaan ei puhu paskaa? Aika hankala nähdä, että Teslalla olisi mitään pysyvää etua valmistuksessa.

Jos minun postaukseen viittaat niin en kirjoittanut, että musk:in väite olisi totta. Teslan osaketta miettiessä varmaan ihan hyvä ajatella läpi mitä musk väittää teslan kilpailueduksi. Tosin teslasta/musk:sta on melko mahdoton keskustella, kun firma/henkilö polarisoi niin pahasti että peikot ja fanit syöksyvät tantereelle perspektiivin kadotessa.

edit. Helpompi ne akut, moottorit jne. on kopioida kuin tehdasautomaatio. 4680 tms. akut taitaa saada suoraan ostettua ilman kopioimistakin jossain kohtaa.
 
Jos minun postaukseen viittaat niin en kirjoittanut, että musk:in väite olisi totta. Teslan osaketta miettiessä varmaan ihan hyvä ajatella läpi mitä musk väittää teslan kilpailueduksi. Tosin teslasta/musk:sta on melko mahdoton keskustella, kun firma/henkilö polarisoi niin pahasti että peikot ja fanit syöksyvät tantereelle perspektiivin kadotessa.

edit. Helpompi ne akut, moottorit jne. on kopioida kuin tehdasautomaatio. 4680 tms. akut taitaa saada suoraan ostettua ilman kopioimistakin jossain kohtaa.
Juu, tarkoitus oli vaan todeta, että aikalailla epäuskottava väite, joita on Muskin suusta kuultu aika paljonkin (asian lisäksi). Kiinalaiset kopsaa ydinvoimalankin käden käänteessä, niin eiköhän joku gigaprässi löydy kohta muiltakin chinaprässinä, jos se aito gamechanger on. Jotenkin vaan tuntuu, että kun muut valmistajat ovat tehneet sarjatuotantoa vuosikymmeniä ja kuluja on viimeisen päälle hiottu, niin noinkohan vastaava idea on jäänyt pohtimatta muilta valmistajilta. Vähän epäilen. Yhden mallista saippualaatikkoa Testa saa nykyään pukattua ulos suht suorin paneelein ja yhtenäisellä maalipinnalla, mutta cybertruck on MIA. Oppiiko one-trick-pony uusia temppuja vai syökö muut elävältä siinä kohtaa, kun saippualaatikot on niin nähty? Henk. koht. en uskaltaisi lyödä vetoa Teslan puolesta pitkällä tähtäimellä. Ja enkä lyhyellä vastaan.
 

Siinä on yksi hipaisu Muskin isolla pensselillä piirtelyyn (rumasti kiteyttämällä: autoja tekemällä opitaan tekemään tehtaita, tehtaissa enemmän koodia kuin autoissa, ollaan seuraavaksi firma joka tekee tehtaita. Ilmeisesti singularity ajattelu hänellä takaraivossa).

Artikkelista ilmenee yksi merkittävä kilpailuetu - Musk osallistuu insinöörien työhön ja on heille saatavilla. Teknisille osaajille tämä tekee Teslasta halutumman työpaikan verrattuna niihin joissa CEO vähät välittää muusta kuin bottom linestä. Arvata saattaa, että jotkut muut johtoryhmästä joutuu sitten tekemään niitä tylsempiä CEO hommia mitä Musk ei ehdi.

Teslan ilmeisenä ykkös riskinä on siis Muskin terveys ja jaksaminen ja kontribuution laadukkuus ruohonjuuritasolla, mitä isommaksi firma kasvaa. Linus ja Linux, Musk ja Teslat/SpaceX, näissä on jotain saman tapaista henkilöitymistä / keulakuvan osallistumista.
 
Artikkelista ilmenee yksi merkittävä kilpailuetu - Musk osallistuu insinöörien työhön ja on heille saatavilla. Teknisille osaajille tämä tekee Teslasta halutumman työpaikan verrattuna niihin joissa CEO vähät välittää muusta kuin bottom linestä. Arvata saattaa, että jotkut muut johtoryhmästä joutuu sitten tekemään niitä tylsempiä CEO hommia mitä Musk ei ehdi.
Entiset työntekijät ovat kommentoineet netissä että Musk on hyvin ikävä ja ilkeä insinööreilleen. Hänet on ympäröity yes-maneilla. Musk lupailee suuria, insinöörit yrittävät ja palavat loppuun huutamisesta. Tavoitteet jäävät saavuttamatta.
 
Entiset työntekijät ovat kommentoineet netissä että Musk on hyvin ikävä ja ilkeä insinööreilleen. Hänet on ympäröity yes-maneilla. Musk lupailee suuria, insinöörit yrittävät ja palavat loppuun huutamisesta. Tavoitteet jäävät saavuttamatta.

Ei eroa monestakaan piilaaksoyrityksestä mitenkään. Työsopparit on at will, työajat sen mitä esimies käskee. Teslaa on vain muodikasta hakata tuosta(kin) asiasta. Mut kyllä tesla joutuu taipumaan jossain kohtaa noissa asioissa, kun työnarkomaaneja, jotka eivät välitä elämästä työn ulkopuolella on vain niin monta. Tosin, kun kompensaatio(rsu,espp) on sidottu firman osakekurssiin niin moni voi miettiä, että 5-10v töitä ja sit eläkkeelle, kun on rikastuttu.
 
Onhan Teslaan leivottu jo paljon odotuksia, mutta ei tuo arvostus aivan suhteettomalta vaikuta. Q3 non GAAP EPS 1.86$, Q2:sta nousua ~30%. Jos sama nousu prosentuaalisesti Q4, niin EPS karkeasti 2.25$.

Jos Tesla toimittaisi vain saman määrän autoja vuodella 2022, niin koko vuoden 2022 EPS olisi ~9$. Osakkeen hinta 1100$, niin PE olisi ~122. Kuitenkin ovat linjanneet, että kasvua tapahtuu keskimäärin 50% per vuosi vuoteen 2030 asti. Hyvin karkealla matematiikalla tuohon suhteutettuna:
  • 2022 EPS 13,5$ (nykyosakehinnalla PE 81)
  • 2023 EPS 20,25$ (PE 54)
  • 2024 EPS 30$ (PE 36)
  • Jos kasvu jatkuisi ton jälkeen 30% vuodessa, niin vuonna 2030 EPS olisi karkea ~150$. Kuvitteellinen PE vaikka 35, niin päästään vuodelle 2030 arvostukseen 5000 mrd.
Äärimmäisen karkea arvio, jossa ei huomioida käytännössä kuin autojen valmistus, josta Tesla tällä hetkellä ne hynät käärii. Tänäkin vuonna Teslan toimitukset kasvaa todnäk. sen 70 - 80% viime vuoteen verrattuna. Jo huippuluokkaa olevat katteet vaan nousee, kun saavat Berliinin ja Austinin tehtaat kunnolla käyntiin ja laajentavat Shangaita ja Fremontia.
  • BMW Groupin viimeisen kuuden vuoden toimitukset keskim. 2,3 miljoonaa per vuosi, net income keskim. 6,75$B/vuosi.
    • Tesla toimitti Q3 200k autoa, josta net income 1.61$B. Annualisoituna 800 k autoa ja 6,4$B.
  • Tesla Q3 operating margin 14.6%
    • Toyota 21Q3 myynyt 2,35 milj autoa ja oper. margin 12,1%
  • Model 3 syyskuussa Euroopan myydyin auto (sähkö tai polttis). Ja ne rahdataan Kiinasta.
    • Kun Berliinin myötä aaltomainen autojen rahtaus Shangaista päättyy, niin nykykysynnällä ei olisi mahdotonta nähdä Model 3a ja varsinkaan Ytä yhtenä parhaiten myyvänä autona koko maailmassa.
  • Täyssähköautot edustaa vielä hyvin pientä osaa globaalista automarkkinasta.
Minusta sähköautobisnes on tällä hetkellä Teslan hävittävissä. Jos uusiutuva energia ja energian tuotanto on tämän vuosikymmenen megatrendi, ja Tesla jatkaa suunnitelmansa toteuttamista kuten edeltävien vuosien aikana, niin nykyarvostus vaikuttaa vuonna 2030 halvalta.
 
Jotenkin vaan tuntuu, että kun muut valmistajat ovat tehneet sarjatuotantoa vuosikymmeniä ja kuluja on viimeisen päälle hiottu, niin noinkohan vastaava idea on jäänyt pohtimatta muilta valmistajilta.
Tässähän mielestäni se ongelman ydin on, miksi perinteisen autoteollisuuden on niin vaikea kopioida Teslan ratkaisuja käytännössä. Kun valtaisan koneiston suunnittelu-, hankinta- ja valmistusketjut on sovitettu (ja hajautettu) johonkin malliin, on niitä aivan käsittämättömän vaikeaa ja kallista lähteä tekemään yhtäkkiä toisella tavalla. Perinteisen autoteollisuuden osaaminen on hajautettu valtavalle alihankintaketjulle, jolloin niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin korkeajänniteliitinten harmonisointi on lähes mahdotonta. Työskentelen isossa pörssiyrityksessä, joka on kuitenkin autoteollisuuden pelureihin verrattuna nakkikioski. Jo tämän kokoisessa puljussa on selvää, että hyvä idea ei välttämättä johda toteutukseen. Jos joku asia on tehty viimeiset 20+ vuotta tietyllä tavalla, on aika iso kynnys (ja kustannus) lähteä suunnittelemaan tuotetta täysin uusiksi vaikka edut olisivat näennäisesti selvät.

Tesla on päässyt aloittamaan lähes puhtaalta pöydältä ja tekemään lukemattomia asioita uudella tavalla. Samalla kun muut autonvalmistajat vain yrittävät juosta Teslaa kiinni, Tesla voi keskittyä miettimään mitä seuraavaksi. Ja näin sykli jatkuu, kunnes jonain päivänä tulee joku täysin uusi kilpailuetu, joka voi yhtä hyvin tulla joltain perinteiseltä autonvalmistajalta kuin vaikka Kiinalaisilta. Veikkaan jälkimmäistä.

Joskin kopioinnin vaikeudesta en ole vakuuttunut, varmuudella jokainen merkittävämpi autonvalmistaja on purkanut useamman teslan atomeiksi selvittääkseen voiko niistä oppia jotain mitä eivät tietäisi. Jos jotain kopioimisen arvoista on löytynyt, niin se on jo vähintäänkin piirrustuspöydillä ja tulee ulos entistä parempana. Perässä hiihtäjillä on historiassa jokseenkin jatkuvasti ollut mahdollisuus mennä ohi vasemalta ja oikealta silloin kun on ollut se aika. Esimerkkinä voi pohtia vaikkapa GSM alkuaikojen valmistajien kertakaikkisen ylivoimaista etumatkaa ... joista about kukaan ei enää tee matkapuhelimia, ja silloiset muita asioita puuhailleet nyrkkipajat tai vielä perustamatta olleet yrityset ovat vieneet markkinat nykyisillä laitteilla jotka ovat järjettömästi edistyneempiä kuin 1990 luvun mallit.
Tässä xylitoli tarjoaa tajuamattaan oivallisen esimerkin edellä mainitun muutoksen vaikeudesta. Kun GSM alkuaikojen valmistajat heräsivät muutokseen, oli niiden täysin mahdotonta napata kilpailua kiinni. Muutos ei tullut perässähiihtäjiltä, vain täysin alan ulkopuolisen toimijan tekemänä. Sama tapahtuu parhaillaan perinteisille autonvalmistajille sähköautojen kanssa, ja nyt otetaan vain kilpailua kiinni. Vaatii erittäin kovia panostuksia ja jopa ihmeitä, jotta perinteiset autonvalmistajat pystyisivät todella pääsemään kilpailun edelle.

Toistan vielä, hyvien ratkaisujen kopiointi ei ole niin helppoa kuin miltä se kuulostaa. En edes maininnut vielä patentteja, joita Teslallakin on varmaan lukuisia kampittamassa suoraa omien ratkaisujensa kopiointia. Perinteiset valmistajathan ovat lähinnä ostelleet osia sieltä täältä, joten kopiointi tarkoittaa kävelemistä Boschille ja sanomalla "haluan saman". Nyt tämä ei onnistu.
 
Tässähän mielestäni se ongelman ydin on, miksi perinteisen autoteollisuuden on niin vaikea kopioida Teslan ratkaisuja käytännössä. Kun valtaisan koneiston suunnittelu-, hankinta- ja valmistusketjut on sovitettu (ja hajautettu) johonkin malliin, on niitä aivan käsittämättömän vaikeaa ja kallista lähteä tekemään yhtäkkiä toisella tavalla. Perinteisen autoteollisuuden osaaminen on hajautettu valtavalle alihankintaketjulle, jolloin niinkin yksinkertaiselta kuulostava asia kuin korkeajänniteliitinten harmonisointi on lähes mahdotonta. Työskentelen isossa pörssiyrityksessä, joka on kuitenkin autoteollisuuden pelureihin verrattuna nakkikioski. Jo tämän kokoisessa puljussa on selvää, että hyvä idea ei välttämättä johda toteutukseen. Jos joku asia on tehty viimeiset 20+ vuotta tietyllä tavalla, on aika iso kynnys (ja kustannus) lähteä suunnittelemaan tuotetta täysin uusiksi vaikka edut olisivat näennäisesti selvät.
Meinaat, että vanhat organisaatiot eivät mieti tällaisia siinä kohtaa, kun rakentavat kokonaan uuden alustan sähköautoille ja auton komponenteista tippuu järjetön määrä "historiaa" pois? Viittaamasi Fordin alusta on vanhan polttomoottorialustan puukotus, joten ei liene ihme, että sekametelisoppa löytyy?

e: Ongelmana tässä siis on se, että Telsan puolesta vedon lyönti tarkoittaisi sitä, että kaikki muut pitäisi epäonnistua. Ja vielä paljon isommissa asioissa kuin jossain kiinnittimissä. Teslan alimmalta viivalta sekin on pois, jos kilpailija myy helvetillisen määrän autoja, mutta tienaa valmistuskulujen takia vaan vähän vähemmän kuin Tesla vastaavasta määrästä autoja. Kännyköissä Applella oli paljon helpompi työ, kun käytännössä koko homma oli kiinni etulyöntiasemasta käyttöliittymässä. Autossa käyttöliittymä on hyvin paljon muutakin kuin pelkkä yksittäinen ruutu kojelaudan keskellä.

e2: Noita ylempänä laskettuja Teslan 2030 lukuja vähän avittais, jos joku laskis auki minkä %-osuuden autoja teslan pitäisi myydä maailman autoista tuolloin, että saavuttais ko. oletetun tavoitteen.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan halpisautohan suunnitellaan kiinassa. Liekö uhka vai mahdollisuus? Jos kiinasuunnitellusta kärrystä tulee kansallisen ylpeyden aihe mikä (aivopestään) myydään miljardille kansalaiselle valtion taholta niin musk nauraa matkalla pankkiin.


Jos haluaa nähdä asian kovin yksinkertaiselta kantilta niin voi pitää teslaa applena ja perinteistä autoteollisuutta nokiana. En usko, että asia on näin musta/valkoinen. Ainakin osa autoteollisuuden suunnannäyttäjistä on hyvää pataa elonin kanssa. En yllättyisi, jos teslan sensoripaketti+fsd softa löytyisi hw4-versiona muistakin kuin teslan autoista. Tesla voi kerätä hyvät rahat lisensointibisneksellä. hw3:en elinaikana teslan softa tuskin kypsyy tasolle mitä lisensoiminen vaatisi. Lisensointijutut vois olla 2024++ todellisuutta.

Herbert Diess, CEO of VW, invited Tesla CEO Elon Musk to call in to an internal conference with 200 VW executives in an effort to spur further innovation from his company. The two auto execs continue to have a beyond cordial relationship after Musk tried to hire Diess to become Tesla’s CEO.
 
Viimeksi muokattu:
@Fact0ry Kirjoittaessani tiedostin kyllä myös sen näkökulman että polttomoottori auton valmistajia voidaan nähdä esimerkkini alkuaikojen GSM vastikkeiksi. Kirjoitin esimerkin silti, koska mielestäni nuo polttomoottori valmistajat vertautuvat ennemminkin esimerkin tilanteen lankapuhelin valmistajiin (niihinkin ilmaantui langattomuutta kuten dect; näyttöjä, voipit, tuki videopuheluille ym, tuki viesteille ja apseille kuten säätiedot). Mikään mitä lankapuolella tekivät ei kuitenkaan vaikutanut, koska laite ei ollut taskussa, ja ihmiset olivat oppineet että puhelimen saa mukaan.

Ts. Kun mennään tarpeeksi pitkälle, niin Tesla tuskailee muutoksen vaikeudesta kun muut menevät ohi oikealta ja vasemmalta. Ne eivät välttämättä ole Mersuja ja Fordeja, vaan mahdollisesti niitä joiden yritystä ei ole vielä perustettu. Miksikö? Tesla ei ole vielä lähelläkään sellaista ultimaattia josta ei olisi mahdollista päästä ohi toiselta puhtaalta pöydältä, jonka mahdollisesti joku Mersun kaltainen ostaa/rahoittaa.
 
@Fact0ry
Ts. Kun mennään tarpeeksi pitkälle, niin Tesla tuskailee muutoksen vaikeudesta kun muut menevät ohi oikealta ja vasemmalta. Ne eivät välttämättä ole Mersuja ja Fordeja, vaan mahdollisesti niitä joiden yritystä ei ole vielä perustettu. Miksikö? Tesla ei ole vielä lähelläkään sellaista ultimaattia josta ei olisi mahdollista päästä ohi toiselta puhtaalta pöydältä, jonka mahdollisesti joku Mersun kaltainen ostaa/rahoittaa.

Seuraavan parin vuoden aikana onkin mielenkiintoista nähdä miten "puhtaalta pöydältä" aloittavat Lucid ja Rivian (johon Ford ja Amazon merkittävästi sijoittanut) saavat tuotantonsa käynnistymään.

Rivianin arvostus on kyllä mielenkiintoinen. Autoja toimitettu ~10 ja arvostus 120 mrd. Tesla oli noilla arvostustasoilla kuitenkin toimittanut sen miljoona autoa kumulatiivisesti.
 
Seuraavan parin vuoden aikana onkin mielenkiintoista nähdä miten "puhtaalta pöydältä" aloittavat Lucid ja Rivian (johon Ford ja Amazon merkittävästi sijoittanut) saavat tuotantonsa käynnistymään.

Rivianin arvostus on kyllä mielenkiintoinen. Autoja toimitettu ~10 ja arvostus 120 mrd. Tesla oli noilla arvostustasoilla kuitenkin toimittanut sen miljoona autoa kumulatiivisesti.
Näitä kun miettii niin aina tulee samaan johtopäätökseen: löysää rahaa on markkinoilla aivan hirveät määrät ja pitäisi perustaa jokin pöhinäyritys, mistä maksaa hyvää palkkaa itselle.

Samaan hengenvetoon tulee mieleen, että jo on kumma, jos ei inflaatio ala laukata lujempaa.
 
Mitenköhän osakesäästötilin kanssa menetellään, jos tilin omistaja asuu ulkomailla? Voiko tilin omistaja käydä kauppaa tilin sisällä samalla tavalla kuin Suomessa asuessa? Tilin omistaja ei siis ole verovelvollinen Suomessa vaan toisessa EU-maassa.
 
Mitenköhän osakesäästötilin kanssa menetellään, jos tilin omistaja asuu ulkomailla? Voiko tilin omistaja käydä kauppaa tilin sisällä samalla tavalla kuin Suomessa asuessa? Tilin omistaja ei siis ole verovelvollinen Suomessa vaan toisessa EU-maassa.

Riippuu siitä mikä on se toinen maa. Noin pääsääntöisesti, päiväajovalojen perävalotakuulla, tili on ongelmallinen ja kauppaa EI kannata käydä tilin sisällä. Se toinen maa erittäin todennäköisesti verottaa kaikista kaupoista normaalisti (siis välittömästi) ja sitten tuohon tulee silti myöhemmin Suomen verot päälle (joissa mahdollisesti joku huojennus, mutta ei välttämättä, ja lisäksi huojennukselle voi olla rajoituksia – osakesäästötilin tulot ovat Suomesta saatua tuloa).

Ylipäätään kaikkien maakohtaisten erikoisuuksien kanssa pitää olla varovainen ns. kansainvälisissä tilanteissa (maasta riippuen tuohon lasketaan mukaan myös normaalit rahastot).
 
Meinaat, että vanhat organisaatiot eivät mieti tällaisia siinä kohtaa, kun rakentavat kokonaan uuden alustan sähköautoille ja auton komponenteista tippuu järjetön määrä "historiaa" pois? Viittaamasi Fordin alusta on vanhan polttomoottorialustan puukotus, joten ei liene ihme, että sekametelisoppa löytyy?

e: Ongelmana tässä siis on se, että Telsan puolesta vedon lyönti tarkoittaisi sitä, että kaikki muut pitäisi epäonnistua. Ja vielä paljon isommissa asioissa kuin jossain kiinnittimissä. Teslan alimmalta viivalta sekin on pois, jos kilpailija myy helvetillisen määrän autoja, mutta tienaa valmistuskulujen takia vaan vähän vähemmän kuin Tesla vastaavasta määrästä autoja. Kännyköissä Applella oli paljon helpompi työ, kun käytännössä koko homma oli kiinni etulyöntiasemasta käyttöliittymässä. Autossa käyttöliittymä on hyvin paljon muutakin kuin pelkkä yksittäinen ruutu kojelaudan keskellä.

e2: Noita ylempänä laskettuja Teslan 2030 lukuja vähän avittais, jos joku laskis auki minkä %-osuuden autoja teslan pitäisi myydä maailman autoista tuolloin, että saavuttais ko. oletetun tavoitteen.
Varmasti miettivät, mutta perinteisillä autonvalmistajilla on tällä hetkellä niin kova kiire, ettei heillä ole yksinkertaisesti aikaa tehdä kaikkia haluttuja muutoksia. Kyllä siellä mietitään myös tarkkaan kuinka monta sataa miljoonaa siihen uuden sähköautoplatformin suunnitteluun pistetään, jotta sijoittajille päästään näyttämään riittävän nopeasti tuloksia. Kaiken suunnittelu uudelleen vie vuosia, ja tällaista aikaa valmistajilla ei ole. Sen vuoksi valmistajat käyttävät uudelleen kaiken mitä edellisistä tuotteista voi käyttää. Ks. esimerkiksi alle kerättyjä eroja ID.4:n ja Model Y:n sähköjärjestelmän arkkitehtuurissa. Lähde.

Toisena esimerkkinä Mach E versus Tesla jäähdytys/lämmitysjärjestelmä:
(ihan vastaava hässäkkä löytyy myös ID4:stä.

1636697713958.png


En edelleenkään oikein usko Teslan arvostukseen, ja varsinkin Elon Muskiin liityvä henkilöriski on varsin iso hyvässä ja pahassa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että perinteiset autonvalmistajat eivät todellakaan ole niin vahvoilla, kuin jotkut kuvittelevat. En tässä niille tuomiopäivää maalaa, sillä ihmiset eivät tee ostopäätöstään auton sisältämien ECUjen määrällä. Yritysarvolle en sen sijaan povaa kovin kummoista kehitystä esimerkiksi BMW:lle, sillä he, kuten monet muutkaan autonvalmistajat, eivät ole ihan heti pääsemässä Teslan kannattavuuden tasolle. Ks. apescapen luvut yllä.
 
Tulipa elämäni ensimmäistä kertaa äänestäneeksi pörssiyhtiön yhtiökokouksessa.. Kyseessä Sievi Capitalin ylimääräinen yhtiökokous. Kun kerran pystyi helposti ennakkoon äänestämään. En tiedä onko pienosakkaiden äänillä mitään vaikutusta fuusioon mutta nyt on oikeus valittaa jälkikäteen.. :D fuusio on vähän kyseenalainen kannatanko vai en.

Kamuxin osari tänään oli ihan odotettavissa oleva.. Eikä edes ollut niin huono mutta -10% taulussa.. Aina ei voi ennustaa oikein.

Tuntuu että mitä tahansa Ovaro tekee niin kurssi laskee.. Nyt antoi tulosvaroituksen niin miten kurssi reagoi. Nousee. :D
 
Omat kaksi senttiä tohon Tesla keskusteluun. Vaikka lähdettäis siitä tilanteesta että Tesla menestyy niin hyvin, että lunastaa kaikki odotukset, niin kuinka paljon tuo firman arvo voi enää nousta vai alkaako Tesla maksamaan osinkoja? Eli toisin sanoen miten paljon tuon kohdalla voi odottaa enää kasvavaa tuottoa vai onko kaikki jo leivottu kurssiin ja nyt parhaimmillaankin enää todellisuus ottaa vain kurssin kiinni?
 
Omat kaksi senttiä tohon Tesla keskusteluun. Vaikka lähdettäis siitä tilanteesta että Tesla menestyy niin hyvin, että lunastaa kaikki odotukset, niin kuinka paljon tuo firman arvo voi enää nousta vai alkaako Tesla maksamaan osinkoja? Eli toisin sanoen miten paljon tuon kohdalla voi odottaa enää kasvavaa tuottoa vai onko kaikki jo leivottu kurssiin ja nyt parhaimmillaankin enää todellisuus ottaa vain kurssin kiinni?
Sitä tässä on tullut ihmeteltyä jo viimeiset 400%.
 
Omat kaksi senttiä tohon Tesla keskusteluun. Vaikka lähdettäis siitä tilanteesta että Tesla menestyy niin hyvin, että lunastaa kaikki odotukset, niin kuinka paljon tuo firman arvo voi enää nousta vai alkaako Tesla maksamaan osinkoja? Eli toisin sanoen miten paljon tuon kohdalla voi odottaa enää kasvavaa tuottoa vai onko kaikki jo leivottu kurssiin ja nyt parhaimmillaankin enää todellisuus ottaa vain kurssin kiinni?

Jos olettaa, että tesla lunastaa lupaukset niin on siellä kasvuvaraa pitkällä aikavälillä. Mutta lunastaako tesla lupauksia on ihan toinen asia.

- Parempi automaatio ja yksinkertaisempi valmistusprosessi(esim. gigaprässi/tehtaat, akut, robotit) -> kate ylöspäin per auto
- 50% vuosittainen kasvuvauhti seuraavat 10v -> volyymi ylös. Vaatinee sen halvemman kansanauton mitä suunnitellaan nyt kiinassa. Nykyisten mallien myynti voi kasvaa vain niin paljon. Ennuste 2022 vuodelle n. 1.5miljoonan auton myyntivolyymi
- FSD toimimaan -> kuukausi/könttämaksu miljoonista autoista == softasta auton myynnin päälle rahaa
- robotaxit? Kulutajien autot ajavat yksikseen osana robotaxiarmeijaa, kun et käytä autoa. Tesla höylää joka transaktiosta rahaa
- FSD + sensorien lisensointi esim. toyota/vw:lle == rahaa softasta

Mulla on teslaa salkussa. En ole ostamassa teslan osakkeita lisää enkä myöskään myymässä nykyisiä osakkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olettaa, että tesla lunastaa lupaukset niin on siellä kasvuvaraa pitkällä aikavälillä. Mutta lunastaako tesla lupauksia on ihan toinen asia.

- Parempi automaatio ja yksinkertaisempi valmistusprosessi(esim. gigaprässi/tehtaat, akut, robotit) -> kate ylöspäin per auto
- 50% vuosittainen kasvuvauhti seuraavat 10v -> volyymi ylös. Vaatinee sen halvemman kansanauton mitä suunnitellaan nyt kiinassa. Nykyisten mallien myynti voi kasvaa vain niin paljon. Ennuste 2022 vuodelle n. 1.5miljoonan auton myyntivolyymi
- FSD toimimaan -> kuukausi/könttämaksu miljoonista autoista == softasta auton myynnin päälle rahaa
- robotaxit? Kulutajien autot ajaa yksikseen osana robotaxiarmeijaa, kun et käytä autoa. Tesla höylää joka transaktiosta rahaa
- FSD + sensorien lisensointi esim. toyota/vw:lle == rahaa softasta

Mulla on teslaa salkussa. En ole ostamassa teslan osakkeita lisää enkä myöskään myymässä nykyisiä osakkeita.
Lähinnä siis meinasin sillä, että jos esim. nuo kaikki yllämainitut toteutuu ja tulos kymmenkertaistuu niin silloin P/E muuttuisi 350 -> 35 ja sillä tavalla voisi olla perusteltua tämä nykyinen kurssi. Mutta jos kurssi samassa ajassa vielä vaikka kymmenkertaistuisi niin sitten sitten tuloksen pitäisi 100 kertaistua nykyisestä, että P/E olisi järkevällä tasolla. Kysymys on siis että miten paljon tuo tulos voi ylipäätään kasvaa, jossain se automarkkinoiden raja täytyy olla? Kuinka suuren osuuden markkinoista Tesla voi ottaa? Toyotan markkinaosuus on tällä hetkellä 8,5%. Onko realistista että Teslan markkinaosuus kasvaisi jonnekin esim. 25% luokkaan ja riittäisikö tämä tuloksen 100 kertaistumiseen nykyisestä edes vielä?

Disclaimerina, itse en Teslaa omista enkä sitä meinannut ostaa. Toisaalta ei kyllä mitään shorttipositioitakaan ole Teslaa kohden.
 
Lähinnä siis meinasin sillä, että jos esim. nuo kaikki yllämainitut toteutuu ja tulos kymmenkertaistuu niin silloin P/E muuttuisi 350 -> 35 ja sillä tavalla voisi olla perusteltua tämä nykyinen kurssi. Mutta jos kurssi samassa ajassa vielä vaikka kymmenkertaistuisi niin sitten sitten tuloksen pitäisi 100 kertaistua nykyisestä, että P/E olisi järkevällä tasolla. Kysymys on siis että miten paljon tuo tulos voi ylipäätään kasvaa, jossain se automarkkinoiden raja täytyy olla? Kuinka suuren osuuden markkinoista Tesla voi ottaa? Toyotan markkinaosuus on tällä hetkellä 8,5%. Onko realistista että Teslan markkinaosuus kasvaisi jonnekin esim. 25% luokkaan ja riittäisikö tämä tuloksen 100 kertaistumiseen nykyisestä edes vielä?

Disclaimerina, itse en Teslaa omista enkä sitä meinannut ostaa. Toisaalta ei kyllä mitään shorttipositioitakaan ole Teslaa kohden.

Mulla ei ole vastausta tuohon. Nordnetin kaverit yrittivät pureskella tuota auki. imho. ihan laadukas video, jos haluaa pureutua teslaan ilman omaa excelöintiä. 50% vuosittainen kasvuvauhti 10v ajan johtaisi siihen, että tesla myisi 50 miljoonaa autoa vuodessa 10v päästä nykyisen 1 miljoonan auton tilalta. Jos vaikka 20% omistajista maksaa teslalle FSD softasta satasen kuussa 10v päästä niin teslalla on melko kova softabisnes päällä. Uskooko joku sitten noihin kasvuvauhteihin tai siihen, että FSD toimisi edes 10v päästä on oma asiansa. En usko, että 50 miljoonaa olisi edes mahdollinen, kun se vaatisi ihan järjettömän päivitetään bensikset sähköautoihin boom:in tai teslalla pitäisi olla melkein koko automarkkina hallussa.



Toi 50% kasvuvauhti 5v ajan olisi varmaan ihan mahdollinen. Se johtaisi siihen, että tesla myisi n. 8 miljoonaa autoa vuodessa. Toi olisi ehkä 10% automarkkinasta. Jos teslalla on halpa kansanauto tarjolla niin vois olla ihan realistinen. Jos on miljoonakin ihmistä jotka maksavat tonnin fsd:sta vuodessa niin tuo tekee miljardin voittoa per vuosi pelkästä softalisenssistä. Jos FSD lyö läpi ja sitä lisensoidaan niin FSD softa on kuin rahaa painaisi + mahdolliset robotaxit.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole vastausta tuohon. Nordnetin kaverit yrittivät pureskella tuota auki. imho. ihan laadukas video, jos haluaa pureutua teslaan ilman omaa excelöintiä. 50% vuosittainen kasvuvauhti 10v ajan johtaisi siihen, että tesla myisi 50 miljoonaa autoa vuodessa 10v päästä nykyisen 1 miljoonan auton tilalta. Jos vaikka 20% omistajista maksaa teslalle FSD softasta satasen kuussa 10v päästä niin teslalla on melko kova softabisnes päällä. Uskooko joku sitten noihin kasvuvauhteihin tai siihen, että FSD toimisi edes 10v päästä on oma asiansa. En usko, että 50 miljoonaa olisi edes mahdollinen, kun se vaatisi ihan järjettömän päivitetään bensikset sähköautoihin boom:in tai teslalla pitäisi olla melkein koko automarkkina hallussa.


Joo, oon kattonut ton podcastin ja kyllä Lepikkö tuossa minut vakuutti, että Tesla voi lupauksensa lunastaa. Mutta tosiaan se seuraava kysymys on sijoitusmielessä, että kuinka paljon tuosta on jo mukana kurssissa ja miten paljon vielä voidaan nousta.
 
Alkaa kihelmöidä ajatus shortata Teslaa, siis mikäli näitä jatkuu samaan tahtiin:
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect.....KPL...........KPL hinta
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect 58,101 $1,000.00 334,745,561
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect 199,893 $1,030.49 167,146,944
MUSK ELON Officer 11/10/2021 Sell Indirect 242,006 $1,060.52 166,904,938
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 582,357 $1,012.33 169,910,628
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 952,211 $1,042.54 168,958,417
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 613,316 $1,073.04 168,345,101
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 528,687 $1,116.42 167,816,414
MUSK ELON Officer 11/09/2021 Sell Indirect 411,476 $1,154.81 167,404,938
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Automatic Sell Direct 257,279 $1,135.05 1,897,293
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Option Execute Direct 2,154,572 $6.24 2,154,572
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Automatic Sell Direct 676,812 $1,176.59 1,220,481
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Disposition (Non Open Market) Direct 25,000 $0.00 574,740
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Sell Direct 88,500 $1,223.46 511,240
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Option Execute Direct 25,000 $74.17 599,740

Ilmeisesti eri näytöillä ja zoomauksilla tuo taulukko asemoituu miten sattuu kenenkin näytölle. Pitäisi kait laittaa kuvana. Toivottavasti edes joitenkin näytölle näkyy taulukon sarakkeet kohdillaan. Pahoittelen että tätä tuli editoitua melkoisen monta kertaa ja silti pielessä omallakin näytöllä.

Aiempi shorttaus ajoittui välille 200 -> 100, toinen myöhempään pull backkiin kun palautui ensimmäisestä tonnin ylityksestä. Vaikka plussaa tuli niin ei voi suositella, sillä tälläistä shorttia ei voi jättää oman onnensa nojaan, vaan pitää olla hereillä ja valmiina purkamaan koska tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Koodi:
MUSK ELON   Officer  11/10/2021 Sell                        Indirect....KPL.KPL hinta
MUSK ELON   Officer  11/10/2021 Sell                        Indirect    58,101 $1,000.00 334,745,561
MUSK ELON   Officer  11/10/2021 Sell                        Indirect   199,893 $1,030.49 167,146,944
MUSK ELON   Officer  11/10/2021 Sell                        Indirect   242,006 $1,060.52 166,904,938
MUSK ELON   Officer  11/09/2021 Sell                        Indirect   582,357 $1,012.33 169,910,628
MUSK ELON   Officer  11/09/2021 Sell                        Indirect   952,211 $1,042.54 168,958,417
MUSK ELON   Officer  11/09/2021 Sell                        Indirect   613,316 $1,073.04 168,345,101
MUSK ELON   Officer  11/09/2021 Sell                        Indirect   528,687 $1,116.42 167,816,414
MUSK ELON   Officer  11/09/2021 Sell                        Indirect   411,476 $1,154.81 167,404,938
MUSK ELON   Officer  11/08/2021 Automatic Sell Direct                  257,279 $1,135.05   1,897,293
MUSK ELON   Officer  11/08/2021 Option Execute Direct                2,154,572     $6.24   2,154,572
MUSK ELON   Officer  11/08/2021 Automatic Sell Direct                  676,812 $1,176.59   1,220,481
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Disposition (Non Open Market) Direct    25,000     $0.00     574,740
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Sell Direct                             88,500 $1,223.46     511,240
MUSK KIMBAL Director 11/05/2021 Option Execute Direct                   25,000    $74.17     599,740
 
Alkaa kihelmöidä ajatus shortata Teslaa, siis mikäli näitä jatkuu samaan tahtiin:
Eikös Muskin kokonaisomistus kuitenkin vuoden aikana nouse osakeoptioiden kautta ja myy nyt vanhoja osakkeitaan hyvin avoimen tiedottamisen jälkeen?

Ei siinä - on Tesla minunkin mielestä yliarvostettu tavanomaisiin yritystoiminnan tulevaisuuden riskeihin nähden, mutta pelkästään tuolla Elonin myynti-tiedolla en lähtisi shorttailemaan :D
 
Eikös Muskin kokonaisomistus kuitenkin vuoden aikana nouse osakeoptioiden kautta ja myy nyt vanhoja osakkeitaan hyvin avoimen tiedottamisen jälkeen?

...

Jep, niin siinä on käymässä kuten kirjoitat, hänellä siis melkoisesti optioita joilla voi lunastaa lisää Teslaa reilun 6 dollarin hintaan. Olisi outoa, ja suoranaisesti väärin palkitsemispolitiikkaa kohtaan, jos hän ei lunastaisi niillä optioilla osakkeita.

Nämä menillään olevat myynnit eivät siis ole yllätys, kiinnostus shorttaamisesta tähän hetkeen ei siis perustu siihen että Musk olisi toiminut myyntien osalta jotenkin pimennossa tai epäloogisesti. Vaan pelkästään siihen että syntyykö tässä lumipallo efekti (ja minkä kokoinen) edes muutamaksi päiväksi. Tilanteesta hyötyminen, jos edes onnistuu, voi olla hyvin vahvasti kiinni siitä onnistuuko ajoitus niin että on ajoissa mukana.

Edit/Ps.
MUSK ELON Officer 11/08/2021 Option Execute Direct 2,154,572 $6.24 2,154,57
-->Tuossa Elon lunasti optiolla jo reilut pari miljoonaa osaketta, eikös?
Ja niitä on option takana alunperin melkoisesti kaiken kaikkiaan:
The 2012 award was for 22.8 million shares at a strike price of $6.24 per share.
 
Viimeksi muokattu:
Saatanallista menoa osakesalkussa. Paljon parjattu ABNB pyristelee edelleen
1636732869370.png


Ehkä yksi kulma on sijoitella momentumin kautta ja luopua osakkeista kun liike hidastuu. Fundamenttipohjalta on hyvin vaikea pitää monestakaan osakkeesta kiinni, kun arvostukset on karanneet horisonttiin.
 
Mitä sieniä Musk lähettää Tesla-faneille?

Tesla ei kasva 50% seuraavaa 10 vuotta. Aivan naurettava väite. Se ei ole pystynyt siihen tähänkään asti ja se vaikeutuu mitä suurempi on ja kilpailu kovenee. Tehtaita pitäisi tehdä monta vuodessa. Tesla valmistaisi silloin noin 40 miljoona autoa vuodessa eli vuoden 2020 luvuilla yli puolet maailman kaikista autoista. Sallikaa minun nauraa. Tesla ei tule saamaan 50% markkinaosuutta edes kotimaassaan.

Teslan valmistusprosessin automatisointi ei takuulla ole mitään alan kärkeä nyt ja tuskin on tulevaisuudessakaan. Kuten youtuben videoillakin näytetään niin Saksassa on robotit painanut duunia jo vuosikymmenet ja vielä edistyneempää taitaa olla esimerkiksi teollisuustuotannon ikonin Toyotan toiminta, joka on on ollut eräänlainen malliyhtiö muillekin aloille jo pitkään.

FSD:tä ei tulla näkemään vuosiin. Täydellinen automaattiajo ilman, että ihmisen tarvii edes seurata tilannetta, vaatii käytännössä samaa kuin "general intelligence" (GI), koska liikenteessä voi tapahtuu asioita, joiden ymmärtäminen vaatii ihan saman tason ymmärrystä kuin GI, joka ei ole vielä lähelläkään. Esimerkki, joka itselle käynyt kahdesti: Edellä ajavasta autosta alkanut kuorma purkautua. Ihminen näkee mitä alkaa tapahtua ja tajuaa väistää. Tekoäly ei takuulla huomaa tuollaista ajoissa ennen kuin tavaraa oikeasti lentää kohti.

Kun joku tekee FSD:n niin se on muillakin maksimissaan muutaman vuoden viiveellä. Ja suurin osa autoilijoista ei todellakaan maksa mitään 100e kuukausimaksua siitä, että auto ajaa itse. Suurin osa auton käyttäjistä ei edes vietä merkittävää aikaa autossaan.

Sitten nämä puheet "Teslan hyvästä katteesta per auto" ovat aika mielenkiintoisia, kun yhtiö on nippa nappa voitollinen ja siitäkin voitosta merkittävä osa on katoavia rangaistusmaksuja muilta valmistajilta. Mihin se hyvä kate häviää jos tuloksessa ei näy? Täyttä puppua. Käsittääkseni Amerikassakin kuitenkin investoinnit menee taseeseen (ja joidenkin mukaan Teslalla menee taseeseen vähän liikaakin).

"Tesla 3 on Euroopan myydyin automalli". Mitä merkitystä tuolla on kun se on ainoa auto jota Tesla valmistaa suurempaa määrää? Esimerkiksi VW:llä on merkkejä ja malleja monta, joihin myynti jakautuu ja vertailu pitää tietysti tehdä valmistajan kaikista täyssähköautoista. Ja näin katsottuna pelkästään VW on jo Teslan edellä ainakin Norjassa. Melko huolestuttavaa Teslan kannalta, kun markkina-arvon perusteella sen pitäisi pian olla melkein ainoa autovalmistaja jäljellä.

Miksi ihmeessä VW/Toyota tai kukaan muukaan lisensoisi jotain sensoreita tai tekoälyä Teslalta. Niillähän on kaikilla omat projektinsa lähes yhtä pitkällä eikä niihin liity mitään patentteja tai salattua tiedettä. Tekoälytieteen kehitys tapahtuu paljolti ihan julkisesti oppilaitoksissa. Esimerkiksi uusi Mersun S-mallihan antaa jo tietyillä ehdoilla automaattikyytiä Teslan tapaan ja Mersu jopa ottaa vastuun itselleen. Eikä ole tietääkseni tätä ostanut Teslalta. Sama kun jossain vaiheessa puhuttiin, että Teslan sähköauton tekniikkaa myytäisiin muille, mutta kummasti se on ilmankin onnistunut muilta valmistajilta. Sen sijaan VW on kyllä tehnyt sopimuksen MEB alustansa myynnistä Fordille.

Muistakaa, että kilpailu kovenee, kun koko ajan useampia valmistajia pääsee mukaan. Se hetki on pian, kun Tesla ei enää saakaan myytyä kaikkea mitä pystyy valmistamaan ainakaan ilman hintokilpailua.

Jos haluaa pörssistä ostaa halvalla sähköauton valmistusta, niin VW:tä ostamalla saat paljon halvemmalla omistusta per myyty sähköauto (ja VW:n mukana saa kaupan päälle aika paljon kaikkea kivaa muutakin kuten Porschen omistus).

Summasummarum: Teslan hinnassa on jo nyt mukana lähes mahdoton onnistuminen, jonka toteutumatta jääminen on jo nyt selvää. Nyt on kyse vaan siitä kauanko tuulipukusijoittajilla kestää se tajuta. Toki media jenkeissä tekee paljon Teslan puolesta.
 
Mitä sieniä Musk lähettää Tesla-faneille?

Tesla ei kasva 50% seuraavaa 10 vuotta. Aivan naurettava väite.

Entä seuraavan 5 vuotta 50% kasvua päätyen n. 8 miljoonaan toimitettuun autoon per vuosi? Jos noista 8 miljoonasta miljoonasta ostajasta päätyy miljoona ostajaa maksamaan fsd-tilauksesta vuosittain tonnin teslalle niin softalisensointibisnes kasvaa miljardilla vuosi. Entäs jos teslan fsd onnistuu ja joku muu iso valmistaja lisensoi teslalta sensorit ja softan? Entä jos robotaxi onnistuu esim. 5v päästä. Asiakkaiden teslat toimivat takseina kun autot eivät muuten olisi käytössä. Mitä jos tesla vetää välistä esim. 30% robotaksien tuotoista? Robotaksien ei tarvi toimia kaikkialla, tesla voi aloittaa palvelun esim. urbaanista kaliforniasta tai texasin aakealta ja laakealta.

Mä mietin teslan osaketta momentumin kautta. Irroitan otteen osasta/kaikista osakkeista, jos momentum katoaa. Fundamentaalipohjalta olisi tosi hankala olla missään osakkeessa mukana tällä hetkellä.
 
Miten ihmeessä Teslan kasvu kiihtyisi kun kilpailu lisääntyy koko ajan ja markkinan koollakin on rajansa? Tämä suosittu esimerkkini VW muuten valmistaa sen 10 miljoonaa autoa vuodessa nykyäänkin ja silti sen markkina-arvo on kahdeksasosa Teslan markkina-arvosta. Siinäpä on hetki miettimistä. Toisella on jo ne tehtaat valmiina ja toisen pitäisi ne rakentaa.

Luuletko että ihmisillä on varaa alkaa maksaa autojen hinnassa jotain suuria katteita (kuten Applen puhelimissa on varaa). Se on eri asia saada 30% kate 700euron tuotteessa kuin yrittää kilpaillussa markkinassa laittaa 50000 euron autoon päälle 30% kate. Onnistuu vain pieniä määriä myyviltä erikoisautoilta (mallia Ferrarit ja Porschet).

Jos nyt oletettaisiin että FSD onnistuisi lähivuosina ja että se ei keltään muulta onnistui kuin Teslalta, niin eihän muut valmistajat voi maksaa mistään FSD lisenssistä Teslalle niin suuria summia, että se tekisi jotain järkeä Teslan markkina-arvolle. Eikä suurinta osaa maailman autoilijoista kiinnosta FSD kun autolla ajetaan alle tunti päivässä. Saati sitten että se FSD olisi edes tullessaan saatavilla kaikkialla maailmassa, kuten esim. Intian tai osin Kiinakin melko kaoottisessa liikenteessä.
 
Miten ihmeessä Teslan kasvu kiihtyisi kun kilpailu lisääntyy koko ajan ja markkinan koollakin on rajansa?

Ensi vuoden 50% kasvu tulee kahdesta uudesta gigatehtaasta, jotka tulevat alkuvuodesta tulille(berliini, texas). 2023 kasvu lienee tehtaiden optimointia, että saadaan tuotanto maksimoitua. Liekö tehtaita mahdollista laajentaa, jotta tuotanto voisi kasvaa myös 2024+. Tesla tulee myymään about miljoona autoa 2021. 2022 ennuste myynnille kvartaaliraporttien/elonin mukaan on 1.5miljoonaa autoa. Ottaen huomioon nuo uudet gigatehtaat 1.5 miljoonaa lienee ihan realistinen 2022. Ottaen huomioon tehtaiden optimoinnin 50% kasvu myös vuodelle 2023 lienee ihan realistinen jolloin oltaisiin 2.2-2.3miljoonaa myytyä autoa paikkeilla.

2024 etiäpäin niin aletaan olemaan lähellä sitä nyt kiinassa työn alla olevaa halvempaa kansanautoa. Halvemman auton voisi kuvitella myyvän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Sallikaa minun nauraa. Tesla ei tule saamaan 50% markkinaosuutta edes kotimaassaan.
Markkina ja Elon visioinee Applen Iphonen kaltaista menestystä. Hurja oletus mielestänikin, muttei mahdoton.
Teslan valmistusprosessin automatisointi ei takuulla ole mitään alan kärkeä nyt ja tuskin on tulevaisuudessakaan.
Tesla rakentaa uusia tehtaita, kun vanhat valmistajat joutuu kehittämään vanhoja. Automatisoinnista vastaa tietääkseni Rockwell Automation, joka on matalaan tietämykseeni perustuen ihan maailman kärkeä (Muuten hyvä vaihtoehtoinen sijoitus, jos uskoo Teslaan).
Tekoäly ei takuulla huomaa tuollaista ajoissa ennen kuin tavaraa oikeasti lentää kohti.
Itse uskon, ettei mene kovinkaan kauaa, että tietokoneet ajaa keskimäärin turvallisemmin kuin oikukkaat ihmiset.
Käsittääkseni Amerikassakin kuitenkin investoinnit menee taseeseen (ja joidenkin mukaan Teslalla menee taseeseen vähän liikaakin).
US GAAP ei todellakaan ole mikään helpoin kp-säännöstö. Investoinnit toki menee taseeseen ja niiden tulevaisuuden tuotoista voi ja pitää kiistellä.
 
No uskoa voi jos huvittaa, kun Teslan kasvu oli 2018-2019 vain 10% ja 2019-2020 vain reilu 20%. Melkonen kiriminen on jos meinaa päästä 50% kasvuun keskimäärin per vuosi kiristyvässä markkinassa.
 
No uskoa voi jos huvittaa, kun Teslan kasvu oli 2018-2019 vain 10% ja 2019-2020 vain reilu 20%. Melkonen kiriminen on jos meinaa päästä 50% kasvuun keskimäärin per vuosi kiristyvässä markkinassa.
Joo, en usko itsekään, mutta vastaväitteitä Teslan puolestakin on. IMO Teslan osakkeen hinta olettaa, että kaikki menee tulevaisuudessa nappiin, muttei se välttämättä ole vielä mahdottomassa kuplassa, eli sellaisissa luvuissa, joita ei voi mitenkään realistisesti saavuttaa. Sellaisiakin osakkeita tuntuu markkinalla olevan.
 
Markkina ja Elon visioinee Applen Iphonen kaltaista menestystä. Hurja oletus mielestänikin, muttei mahdoton.

Kuten sanottu niin muutaman sadan euron kännykässä kate voi olla Applen tasoa. Ja voihan Tesla pistää 30% katteen autonsa valmistuskustannuksen päälle jos haluaa, mutta tuskin moni ostaa yli kymppitonnin kalliimpaa autoa kun kilpailijoiden vastaavat.

Itse uskon, ettei mene kovinkaan kauaa, että tietokoneet ajaa keskimäärin turvallisemmin kuin oikukkaat ihmiset.

Ongelma on erikoistilanteet ja se, että automaattijärjestlemien hyväksyntään ei tule riittämään ihmistä parempi tulos vaan pitää olla lähes täydellinen.
 
Mielestäni nuo 50% kasvuodotukset per vuosi olettaa että muut valmistajat istuvat vaan perseellään ja katsovat vierestä, eivätkä innovoi tai edistä sähköautotarjontaansa millään tavalla. En ihan usko tuohon.
 
No uskoa voi jos huvittaa, kun Teslan kasvu oli 2018-2019 vain 10% ja 2019-2020 vain reilu 20%. Melkonen kiriminen on jos meinaa päästä 50% kasvuun keskimäärin per vuosi kiristyvässä markkinassa.

Kiistattomia faktoja lienee, että tesla myi ja toimitti about 500k autoa 2020. Kiistatonta lienee myös, että tesla toimitti ja myi viime kvartaalissa 240k autoa. Tuota tahtia tulee about miljoona autoa ulos tehtaista vuodessa ilman uusia giga-tehtaitakin. 2021 myynti ja toimitusmäärä tulevat olemaan miljoonan auton pinnassa. 2022 tuotantoa lisäävät alkuvuodesta avautuvat giga berlin ja giga texas. 2022 1.5miljoonaa autoa ei ole mikään mahdottomuus. 50% kasvu siihen 2023 vuodelle ei myöskään ole mahdotonta, koska uusia tehtaita ja tuotantoa optimoidaan + komponenttipula alkaa luovuttamaan.

Tesla on ihan täysin tuotantorajotteinen. Osa johtuu tehtaista, osa komponenttipulasta. Esim. hertz yrittää ostaa teslalta 100k autoa ja ei saa mitään alennuksia, koska kaikki menis kaupaksi ilman hertz:iakin

edit. teslan toimitusmäärät alla. 2021:lta puuttuu vielä q4:en autot. Voi miettiä q4:en toteutumisen jälkeen mikä on 50% kasvu vuodelle 2022. joku 1.3-1.4 miljoonaa autoa 2022:lle, jos 50% kasvu toteutuu?

1636740625624.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Kuten sanottu niin muutaman sadan euron kännykässä kate voi olla Applen tasoa. Ja voihan Tesla pistää 30% katteen autonsa valmistuskustannuksen päälle jos haluaa, mutta tuskin moni ostaa yli kymppitonnin kalliimpaa autoa kun kilpailijoiden vastaavat.
Applen GP on yli 40%:ia (sisältäen toki storet sun muut, mutta Tesla tähdännee vastaavanlaiseen). Asiakkaan kokema arvo ei lähde valmistuskustannuksista, vaan siitä mitä hän ostaa. Muistaakseni Fiat Stilosta sanottiin joskus, että se on paljon parempi arvoltaan kuin vastaava VW Golf, kun myyntihinta asiakkaalle oli sama, mutta valmistuskustannus Fiatillla oli huomattavasti korkeampi, eli Fiat veti vähemmän katetta välistä. Oliko Fiat Stilo sitten parempi kuin ikäisensä Golf? Jos Tesla siis saa valmistuskustannuksensa optimoitua kilpailijoitaan paremmin, niin kovat kateprosentit on kyllä mahdollisia.

Teslan etu on sen saama hype, eli asiakkaat saattaa sellaista ostaessaan hyväksyä tiettyjen ominaisuuksien puuttumista, räätälöinnin puutetta, tai jopa heikompaa kestävyyttä. Tuo taas mahdollistaa yksikkökustannusten laskun suhteessa kilpailijoihin, jotka joutuvat tarjoamaan asiakkailleen erilaisia räätälöintejä.

Toki en usko, että tällainen Tesla-uskovaisuus jatkuisi ikuisesti, mutta vastaava aikajakso kuin Applen Iphonella on mielestäni mahdollinen.
 
Eikös Teslalla ollut se jenkkikoteihin paneeleita ja akkuja myyvä osasto sekä kaivostoiminnan virittelyä? Tosin epäilen, että ison siivun selittänee pisimmällä oleva autonominen ajaminen, tuo muuttanee yhdyskuntaa isommissa määrin kun päästään 5 tasolle eli auton voi lähettää ajelemaan itsestään.

Toisaalta esim. Foxxcon virittelee sähköautojen tuotantoa myös white labelina, mutta toisaalta niin se Applekin pitää arvoaan vaikka kiinalaisia luureja markkinat täynnä.
 
Kappalemääräisiä kasvuprosentteja on turha revitellä, kun samaan aikaan keskihinta per auto laskee kun myydään melkein pelkkää kolmosta. Liikevaihto se on joka merkkaa ja sen kasvuluvut on kaukana 50 prosentista. 10-25% tienoilla ollut nyt. Melko surkeaa yhtiölle jonka PE luku on pitkälle yli 100.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Eikös Teslalla ollut se jenkkikoteihin paneeleita ja akkuja myyvä osasto sekä kaivostoiminnan virittelyä? Tosin epäilen, että ison siivun selittänee pisimmällä oleva autonominen ajaminen, tuo muuttanee yhdyskuntaa isommissa määrin kun päästään 5 tasolle eli auton voi lähettää ajelemaan itsestään.

Toisaalta esim. Foxxcon virittelee sähköautojen tuotantoa myös white labelina, mutta toisaalta niin se Applekin pitää arvoaan vaikka kiinalaisia luureja markkinat täynnä.


Tämmöisillä "suunnitelmilla" ilman mitään merkittävää liikevaihtoa ei pitäisi olla mitään markkina-arvoa. Tuosta voi ostaa modulaarista akkuseinää ihan Kärkkäiseltä, joten mikähän se Teslan ihme on niihin liittyen joka selittää tuhannen miljardin markkina-arvon:
 
Esimerkiksi Nvidia tarjoaa kokonaisratkaisua autovalmistajille autojen tekoälyyn, joten en usko, että Tesla pystyy kovin kauaa silläkään osa-alueella pysymään kärjessä. Näkisin ennemmin, että Teslan aika oli ja on nyt, mutta tässä tullaan kokoajan sitä kohti kun myynnit kääntyvät laskuun. Perinteisillä autotehtailla on vain mennyt hieman aikaa saada softat ja tekniikat haltuun, mutta viimeistään seuraavassa iteraatiossa ollaan jo hyvällä mallilla.
 
Jännä nähdä voiko Teslan osalta tosiaan kehittyä jotain samantapaista kuin Iphone oli 5 vuotta sitten - siis uskollisuuden suhteen. Nyt ollaan vielä alkumetreillä (en puhu vuosista, vaan määristä) ja automarkkina vs puhelinmarkkina ovat brändien suhteen vielä tosi erilaiset. Puhelin markkinassa pinnalla on muutama suurempi toimija, siis luokkaa miljardi toimitettua laitetta. Miljardi on tärkeä suhteutettuna ihmiskunnan kokoon kun pohditaan onko kyseessä vallitseva tai ylipäätään merkittävä uskonto (siis islam, kristinusko jne, nyt tässä lauseessa en ole vielä autoissa), vai salaseura tai lahko (näitä tulee mieleen joitain jossa on ollut jossain vaiheessa vaikka miljoona jäsentä).

Auto puolella on taas vähintään kymmeniä (sata) isoja toimijoita omine vuosikymenien aikana rakentuneina fani joukkoineen, mutta volyymit eivät ole miljardi autoa/per valmistaja ajossa luokaaa, silti todennäköisyys ostaa sitä samaa merkkiä sadan joukosta on varsin korkea. Se mikä on jännää niin autovalmistajien määrä ei ole konvergoitunut jyrkästi vaikka viiteen dominanttiin valmistajaan, vaikka aikaa on ollut vuosikymmeniä. Ei ole tapahtunut mitään joka olisi nyt äkisti aiheuttamassa valmistajien määrän supistumista, paremminkin vähän väliä joku uusi ilmoittautuu kisaan mukaan. (Nyt varmaan joku hoksaa verrata polttomoottoreita ns. pakana uskontoihin jotka syrjäytyivät valtauskonnoilla mm. euroopassa.)

Ts. yritän sanoa sitä että siinä missä iphonet, sampat, xiomit ja muut vertautuvat helposti valtauskontoihin, niin automerkit vertautuvat paremminkin eri uskontojen alalahkoihin tai salaseuroihin. Toki Toyota ja vastaavat ovat jo sen verran isoja että alkavat mennä uskonnon kokoluokkaan.

Ns. uskovaisuuden lisäksi on tietysti myös ihan oikeita tarpeita, jotka myös ja etenkin vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Itse haluaisin ostaa nykyisten autojeni lisäksi litium-akuilla liikkuvan pakun. Käytettynä tietysti. Lisää henkilöautoja en tarvitse tällä vuosikymmenellä. Lisäksi tuon pakun voisi kytkeä aurinkopaneeleiteni jatkoksi, "powerwalliksi" ja saattaisin ajaa sillä joka toinen viikko tunnin. Henkilö autoillani ajan vähemmän.
 
Tulevaisuuden dystopiassa palvotaan tekniikka jumalia kun ateismi yleistyy. Ihmisen genetiikkaan kun tuntuu olevan koodattu halu palvoa ja uskoa jotain itseään isompaa.
 
Nikolainkin arvo pörssissä ehti käytä n. 13 miljardissa dollarissa vaikka ainoa tuotos oli moottorittoman rekan työntäminen alamäkeä pitkin..
 
Alkaa kihelmöidä ajatus shortata Teslaa

Tää khyl, mutta sitähän juurikin Musk varmaan haluaa/halusi.

Short squuzea vaan kehiin ja Redditin pojat tykkää.

Meidän tonneilla/kymppitonnilla ei valitettavasti rikkinäisiä markkinoilta vastaan "huijata" rahaa.

Yks twiitti niin rahat on menetetty.

Enemmin lappaan rahani ultratylsään Outokumpuun, josta media ei ole pahemmin tarinoinut.
 
Viimeksi muokattu:
Applen GP on yli 40%:ia (sisältäen toki storet sun muut, mutta Tesla tähdännee vastaavanlaiseen). Asiakkaan kokema arvo ei lähde valmistuskustannuksista, vaan siitä mitä hän ostaa. Muistaakseni Fiat Stilosta sanottiin joskus, että se on paljon parempi arvoltaan kuin vastaava VW Golf, kun myyntihinta asiakkaalle oli sama, mutta valmistuskustannus Fiatillla oli huomattavasti korkeampi, eli Fiat veti vähemmän katetta välistä. Oliko Fiat Stilo sitten parempi kuin ikäisensä Golf?

Mutta kun se maine. Ihan sama jos Stilo olisi parempi kuin vastaava Golf.

VW on brändätty paremmin kuin Fiat.

Sitten kun otetaan esimerkiksi edesmennyt Marchioni, jota varmaa monikaan muista. Niin kyllähän Musk brändää Teslaa älyttömästi firmaansa. Väitänkin että Musk on parempi brändi kuin Tesla monelle ihmiselle?

Pieni disclamer: olen Fiat merkkiliikkeessä töissä.
 
Mutta kun se maine. Ihan sama jos Stilo olisi parempi kuin vastaava Golf.
No pointtinani oli oikeastaan, ettei Stilo edes ollut parempi auto kuin golf vaikka sen valmistamiseen käytettiin paljon enemmän rahaa. Näkee esim. ihan siinä, ettei sen ikäinen fiiatti todennäköisesti ole enää edes ajossa, kun golfista vielä saa jonkun euron. Ei siinä pelkästään brändistä ole kyse vaan myös tehokkaammasta tuotannosta ja suuruuden ekonomiasta.

Pieni disclamer: olen Fiat merkkiliikkeessä töissä.
En tiedä uskaltaako Fiiatista luvata enemmän, mutta tuli mieleen kun kerran Citroen merkkiliikkeessä kysyin, että kestääkö nämä sitikat nykyään ja myyjä sai siitä sellaisen nauruhepulin joka ei meinannut loppua ja toisti, että "kestääkö citroen". Ehkä kysyin hauskalla tavalla, mutta ei se nyt joka tapauksessa oikein vakuuttanut kun myyjä meinasi kuolla kysymyksestä nauruun :D
 
Toki en usko, että tällainen Tesla-uskovaisuus jatkuisi ikuisesti, mutta vastaava aikajakso kuin Applen Iphonella on mielestäni mahdollinen.
Autot on kyllä toisaalta sellainen juttu missä merkkiuskovaisuus on hyvin vahvaa. Joillekin ainoa oikea on auto on bemari, joillekin toyota, toisille kelpaa vain mersu, saabistit, joillekin hulluille se auto pitää olla alfa romeo. Tämä uskovaisuus jatkuu vaikka kyseisen merkin kulta-aika olisi jo ollutta ja mennyttä pitkänkin aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom