@Fact0ry
Valuaatioon vaikuttavat positiivisesti hyvän listasi lisäksi myös
-useaan kertaan sattunut "oikealla hetkellä", ja sen oletetaan jatkuvan koska Musk
-USA:lle strategisen tärkeää pärjätä e-autoissa, ja vaikuttaa että Tesla on hyötynyt tästä tunnettujen hyvityksien lisäksi siten että vaikuttaa saavan erittäin vaivattomasti lupa-asioita läpi.
Musk on tosiaan merkittävä valuaatiolle, vähän kuin ajatollah Iranille, tai paavi katolilaisille
Joskin kopioinnin vaikeudesta en ole vakuuttunut, varmuudella jokainen merkittävämpi autonvalmistaja on purkanut useamman teslan atomeiksi selvittääkseen voiko niistä oppia jotain mitä eivät tietäisi. Jos jotain kopioimisen arvoista on löytynyt, niin se on jo vähintäänkin piirrustuspöydillä ja tulee ulos entistä parempana. Perässä hiihtäjillä on historiassa jokseenkin jatkuvasti ollut mahdollisuus mennä ohi vasemalta ja oikealta silloin kun on ollut se aika. Esimerkkinä voi pohtia vaikkapa GSM alkuaikojen valmistajien kertakaikkisen ylivoimaista etumatkaa ... joista about kukaan ei enää tee matkapuhelimia, ja silloiset muita asioita puuhailleet nyrkkipajat tai vielä perustamatta olleet yrityset ovat vieneet markkinat nykyisillä laitteilla jotka ovat järjettömästi edistyneempiä kuin 1990 luvun mallit.
Jos minun pitäisi suunnitella e-auto, niin en ainakaan rakentaisi sen akustoa 18650 kennojen ympärille kuten ne Teslan akut joita olen nähnyt avattuina. Mielestäni niiden käyttö ei osoita etumatkaa, vaan sitä että on tyydytty siihen mitä helpoimmalla hyllyltä löytyi vuosikymmen sitten. (Toki Tesla on valinnut USA:n tehtailla käytettäville kennoille mahdolisesti parhaan toimittajan, ja tietenkin hekin voivat ottaa next stepin akuston designin osalta). No miksi silti Teslalla on kilpailukykyinen range? Sanoisin koska eivät ole välittäneet siitä että akustosta on tullut turhan painava ja kallis, ja hintaahan on voinut alentaa Panasonicin selkänahasta & tässä vaiheessa muihin verrattuina isoilla volyymeillä.
Mielipiteeni on siis: Se mitä kukakin valmistaja on tuonut e-auto markkinoille ei välttämättä kerro juuri mitään kyseisien yrityksien teknisestä osaamisesta, vaan siitä millaiseen kompromissiin insinöörit on pakotettu kaupallisen osaston toimesta.
Edit: Lisään Teslan hyvyyksien listalle vielä: Rohkeus, siis että tehdään heti isoja sarjoja. Moni perinteinen toimija sutii ja tuottaa hyvin pieniä määriä e-autoja verrattuna perinteisen puolen volyymeihinsä. Varmaankin kaupalliset syyt muilla taustalla ja rohkeuden puute.