Tämä pitää myöskin vastaavasti huolen että ”kaikki” ei mitenkään yhtäkkiä vaan voi hypätä teslan kelkkaan. Olettaen että tesla olisi kaikilla kvantitatiivisillla mittareilla ylivoimaisesti paras niin väittäisin että kestää vähintään vuosikymmen että vannoutuneen merkin X faneista edes 50% olisi vaihtanut leiriä. 90-luvun lopulla seatti oli ilmainen, mutta käytännössä saman laatuinen kuin VW, 5-10 vuotta sitten dacia oli vastaava (hinta nyt jo noussut) eikä nämäkään mihinkään ole raketoineet vaikka tuote on ollut sinänsä hyvä koska hinta on noussut suosion mukana (early adopterit saaneet autoistaan hyvän hinnan käytettynä).Autot on kyllä toisaalta sellainen juttu missä merkkiuskovaisuus on hyvin vahvaa. Joillekin ainoa oikea on auto on bemari, joillekin toyota, toisille kelpaa vain mersu, saabistit, joillekin hulluille se auto pitää olla alfa romeo.
Apple vertauskuva on mielestäni myöskin huono, matkapuhelin business on ollut pitkään apple vs android, jos et ole applessa niin se on vähän herran halussa että minkä androidin otat. Jos ajatellaan että tesla olisi apple niin se on mahdotonta, apple löi läpi käytännössä out of the box toimivalla toiminnallisuudella, kukaan tavallinen pulliainen ei jaksa hieroa androidia saadakseen saman ”fiiliksen”, toisin sanoen androidin ostaa persaukiset sekä ne ketjä jaksavat tuunata + sakki jota tekniikka ei vähempää kiinnosta ja ovat tarkkoja hinta/laatusuhteesta, tällä saa 85% osuuden joka jakaantuu monelle valmistajalle ja apple saa 15% sillä että luuri vaan toimii mutta on kallis.
Mitä teslalla on päin vittua kasattujen ja maalattujen autojen lisäksi? Kiva voimalinja ja kohtuullisen hyvä range. Huolto on niin paska etteivät saa takuuseen hoidettua takaluukkua kuntoon joka hieroo koripaneeliin. Ei ole vaikea nähdä ettei tuosta ole markkinaosuuksissa edes applen kaltaiseksi tekijäksi, koska (kiistattomasti hieno) voimalinja kiinnostaa keskimääräistä auton käyttäjää vähemmän kuin toimistossa tarjoiltavan kahvin laatu. Eikä tuo ole edes mikään halpa-auto.
Mielestäni osake ei ole edes 100$ arvoinen mutta koska kyseessä selvästi on applen kaltainen uskonto + reaalimaailmasta irtaantunut pörssi niin kaikki tuntuu olevan mahdollista. Musk on kyllä luonut itsestään hyvän henkilö brändin ja se kantanee pitkälle ”fanijoukossa” joka osaketta omistaa, olisi muuten mielenkiintoista tietää omistaako teslan auton omistajat jotenkin poikkeuksellisen suuren osuuden teslaa vai onko omistajat joku muu fanijoukko jotka eivät ko. autolla kuitenkaan syystä X aja.