Ei ole ongelma, vaan ihan perusteltua, että painotukset mukailevat markkinoiden kokoa. Tämä tarkoittaa, että nyt salkkuun tulee enemmän USAa. Ja jos vaikkapa Aasia paisuu jenkkejä suuremmaksi, lisääntyy niiden firmojen paino salkussa automaattisesti. Ja kuten tuossa sanottiin, niin lisäksi ne suuret jenkkifirmat ovat todella globaaleja firmoja. Eli kun Aasiassa ja Euroopassa sakkaa, niin sakkaa myös sen jättimäisen jenkkifirman myynti ja tulos.
Itse sanoisin, että tuo on erittäin tärkeä asia huomioida, että sijoittamalla maailmaindekseihin sijoitat käytännössä rahoistasi 2/3 Amerikan suurimpiin yrityksiin. Tuo ei välttämättä tosiaan ole huono juttu, koska firmat on tosiaan globaaleja (Google, Microsoft, Facebook, Apple jne.)
Maailmaindeksiin sijoittaminen on ollut historiallisesti hyvä ratkaisu, mutta itse en suosittelisi laittamaan 100%:ia siihen tulevaisuutta ajatellen ja niin, koska jos jotain sellaista tapahtuisi, joka laskisi noiden jenkkijättien tulevaisuuden tuloksia, niin kyyti olisi kylmää koko maailmaindeksillä.
Itsekin olen tällä hetkellä mukana Googlessa, Microsoftissa ja Facebooksissa, mutta ei tulisi mieleenkään olla mukana ilman stop-lossia. Uskon, että 80% todennäköisyyllä nuo nousee edelleen, mutta tiedostan, että 20% todennäköisyydellä voi tapahtua jotain yllättävää joka voi romahduttaa kurssit nykytasoilta.
Oma sijoitussuositushan olisi:
1. OST:lle osinkoa maksamattomia kasvuyrityksiä Jenkeistä, tai muualta jos löytyy 40%. Tiukat Stop-Lossit.
2. Nordnet superrahastot Suomi 10%, Ruotsi 20%, Norja 10% - eli yhteensä 40%
3. Singapore ETF 5% (Uskon kehittyviin, mutta epäilen niiden kirjanpitoja yms.)
4. Kullankaivaja ETF 5%
5. Loput omiin pelilappuihin.