RVS, Motor up ja muut ihmeaineet.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Samat keskustelut muistan lukeneeni jossain toiseella foorumilla jo 15 vuotta sitten. Ihan sama toimiiko vai ei kunhan kauppa käy. Ja hyvin on kauppa käynyt kun noita löytyy nykyään aika monesta liikkeestä hyllystä. Good for business.

Pitäisi itsekin kehittää jokin vastaava "enkelihoito" (toimii tai ei) sähköautoille ja proft! Toisiko vaikka maadoituspiiskat takaisin? Olisi myös retroa!
 
Ymmärrä nyt, että mitään merkitystä asialla ei ole ilman vertailevaa arviointia. Pinta voi olla vaikka lämpöä eristävää ja kiillottaa sylinterejä, siksi pitää olla vertailumoottori ja laboratorio-olosuhteet. Jos nämä litkujen tekijät eivät kykene sellaisia tekemään ja ainoa tietolähde on yleismittarit autotallissa niin suosittelen kaikkia jättämään mönjät kauppaan ja vaihtamaan öljyjä useammin säästyneellä rahalla.

Olen ajanut hyvin toimivalla täysperäveturilla, jatkuvassa täysien painojen ajossa, jossa 2,8 miljoonaa ajettu, avaamaton kone. Itsellä on 7000 kiertävä 300 hevosvoiman Taunus jo kahdeksatta vuotta enkä säästellen kiihdyttele. Kummassakaan ei ole käytetty testaamattomia litkuja, vaan hyviä öljyjä. Miksi näitä kevyemmissä käyttökohteissa saataisiin jotain hyötyä ihmeaineista, kun käyttöautoissa yleisesti ruostuu kori pois ennen moottorin kulumista?
Vertaileva arviointi kuuluu tietenkin mukaan jos puhutaan oikeasta tutkimuksesta, mutta et voi heittää fysikaalista muutosta metsään sen valossa että referenssi puuttuu. Litkujen tekijät on jotain tutkimuksia tehneet kuten RVS dynotestin jossa bemari sai keskimäärin 3hp lisää tehoa, mutta itse suuntaisin katseeni yliopistojen tekemiin tutkimuksiin luotettavuussyistä.

Menisit nyt lukemaan muutaman tutkimuksen niin tiedät miksi vehkeestä riippumatta saadaan hyötyjä ja saisit käsityksen minkälaisia hyötyjä. Jos ajelee vaikka jollain isolla autolla jossa 1.0 turbo tai muulla rotiskolla niin kyllä se moottori on loppu ennen koria. Hyvien öljyjen käyttö riippumatta käsittelystä on mielestäni päivänselvää. Kylmäkäynnisten haitoilta suojautuminen on jo itsessään erinomainen syy käsitellä moottori.
 
Vertaileva arviointi kuuluu tietenkin mukaan jos puhutaan oikeasta tutkimuksesta, mutta et voi heittää fysikaalista muutosta metsään sen valossa että referenssi puuttuu. Litkujen tekijät on jotain tutkimuksia tehneet kuten RVS dynotestin jossa bemari sai keskimäärin 3hp lisää tehoa, mutta itse suuntaisin katseeni yliopistojen tekemiin tutkimuksiin luotettavuussyistä.

Menisit nyt lukemaan muutaman tutkimuksen niin tiedät miksi vehkeestä riippumatta saadaan hyötyjä ja saisit käsityksen minkälaisia hyötyjä. Jos ajelee vaikka jollain isolla autolla jossa 1.0 turbo tai muulla rotiskolla niin kyllä se moottori on loppu ennen koria. Hyvien öljyjen käyttö riippumatta käsittelystä on mielestäni päivänselvää. Kylmäkäynnisten haitoilta suojautuminen on jo itsessään erinomainen syy käsitellä moottori.
3 hevosvoimaa on voinut tulla ihan siitä, että konetta on poljettu dynossa ja se on puhdistunut. Lisäksi, tuollaisella erolla ei ole mitään merkitystä. Minäkin saan moottoriin 3 hevosvoimaa tehoa lisää kun ajan sillä puoli tuntia kolmosella täysillä kierroksilla.

Raskaalla kalustolla poljetaan jokaiseen ylämäkeen täydellä suorituskyvyllä eivätkä ne siitä säry. 50tkm öljynvaihto tulee eteen joka 3:s kuukausi, ihmeaineet olisivat törkeä kuluerä koska hyödyt ovat epäselvät. Jos jokin riisikuppi minimoottorilla ei kestä, on se laitteen huonoutta, sellaisista kannattaa pysyä muutenkin kaukana.

Nykyöljyt pumppautuvat helposti myös kylmänä, joten sen suhteen en näe syytä ihmeaineille. Käytän myös aina (ehkäpä noin 96 kertaa 100:sta) nollan alapuolella esilämmitystä.

En käytä aikaani muutaman tutkimuksen etsimiseen, koska en yksinkertaisesti näe sitä vaivan arvoiseksi. Toki jos moottorini kuluisivat tai rikkoutuisivat harva se päivä, asia voisi kiinnostaakin. Silloinkin tosin ensimmäisenä miettisin olenko omalla käytölläni syypää asiaan tai olenko vain ostanut huonon koneen.
 
X-1R on äärimmäisiä pintapaineita kestävä öljyn lisäaine, ei enempää eikä vähempää
Se mitä esimerkiksi X-1R suomenkielisessä fabo-ryhmässä tunnutaan sensuroivan, on taikasana "kloorattu parafiini". Sen kun mainitset, niin bannia tulee.

Asia mikä kyseisen liemen kohdalla jätetään kertomatta, että kovassa kuumuudessa se hajoaa suolahapoksi, joka käy tietysti esimerkiksi laakereissa käytetyn pronssin kimppuun.
Malesialainen autonvalmistaja Proton on käyttänyt lientä ns. "tehdas-asenteisena", kunnes turbot alkoiva porsimaan ja ongelma paikallistettiin X-1R:ään. Lisätietoa esimerkiksi oheisessa keskustelussa.

Tässä myös mielenkiintoista asiaa X-1R liemen vaikutuksista.
raportti.jpg


raportti2.jpg
 
3 hevosvoimaa on voinut tulla ihan siitä, että konetta on poljettu dynossa ja se on puhdistunut. Lisäksi, tuollaisella erolla ei ole mitään merkitystä. Minäkin saan moottoriin 3 hevosvoimaa tehoa lisää kun ajan sillä puoli tuntia kolmosella täysillä kierroksilla.

Raskaalla kalustolla poljetaan jokaiseen ylämäkeen täydellä suorituskyvyllä eivätkä ne siitä säry. 50tkm öljynvaihto tulee eteen joka 3:s kuukausi, ihmeaineet olisivat törkeä kuluerä koska hyödyt ovat epäselvät. Jos jokin riisikuppi minimoottorilla ei kestä, on se laitteen huonoutta, sellaisista kannattaa pysyä muutenkin kaukana.

Nykyöljyt pumppautuvat helposti myös kylmänä, joten sen suhteen en näe syytä ihmeaineille. Käytän myös aina (ehkäpä noin 96 kertaa 100:sta) nollan alapuolella esilämmitystä.

En käytä aikaani muutaman tutkimuksen etsimiseen, koska en yksinkertaisesti näe sitä vaivan arvoiseksi. Toki jos moottorini kuluisivat tai rikkoutuisivat harva se päivä, asia voisi kiinnostaakin. Silloinkin tosin ensimmäisenä miettisin olenko omalla käytölläni syypää asiaan tai olenko vain ostanut huonon koneen.
Niin, kuten sanoin en pidä +3hp dynotestiä merkittävän taikka luotettavana.

Se että koneet kestävät ilman lisäaineistusta ei mitenkään todista ettei lisäaineesta olisi hyötyä, ymmärrätkö sen?

Vaikka nykyöljyt kuinka hyviä ovatkin niin pakkasella ne on pirun jäykkiä ja tulee hetkellinen metalli vasten metalli kontakti viimeistään jonkunajan seisomisen jälkeen. Kun oli -30 pakkaset ei 3h lohkolämmittimen käyttö 5w30 öljyjä notkistanut niin paljoa kuitenkaan.

Jos et ole valmis etsimään tietoa aiheesta niin miksi olet valmis kiistämään vahvasti aineen toiminnan? Näet kuitenkin vaivan arvoiseksi jatkaa denialismia.

Laitan nyt tähän alle kaksi linkkiä vertaisarvioituun tutkimuksiin jotka todistavat xadon toiminnan ja ne ovat tuoreita. Katsotaan mitäs tuumaat sen jälkeen. Meni muuten paljon "vaivaa" eli 2min etsiä nuo kaksi. Tulosten lukemiseen ei menee pitkään.


 
Niin, kuten sanoin en pidä +3hp dynotestiä merkittävän taikka luotettavana.

Se että koneet kestävät ilman lisäaineistusta ei mitenkään todista ettei lisäaineesta olisi hyötyä, ymmärrätkö sen?

Vaikka nykyöljyt kuinka hyviä ovatkin niin pakkasella ne on pirun jäykkiä ja tulee hetkellinen metalli vasten metalli kontakti viimeistään jonkunajan seisomisen jälkeen. Kun oli -30 pakkaset ei 3h lohkolämmittimen käyttö 5w30 öljyjä notkistanut niin paljoa kuitenkaan.

Jos et ole valmis etsimään tietoa aiheesta niin miksi olet valmis kiistämään vahvasti aineen toiminnan? Näet kuitenkin vaivan arvoiseksi jatkaa denialismia.

Laitan nyt tähän alle kaksi linkkiä vertaisarvioituun tutkimuksiin jotka todistavat xadon toiminnan ja ne ovat tuoreita. Katsotaan mitäs tuumaat sen jälkeen. Meni muuten paljon "vaivaa" eli 2min etsiä nuo kaksi. Tulosten lukemiseen ei menee pitkään.


Valitettavasti ensimmäisestä en ehtinyt lukemaan kuin, että on testattu Kamazin moottoria, ennen kuin tuli ilmoitus, että sigh up for free. Jälkimmäistä ei voinut lukea ollenkaan, sillä se olisi ollut 40€ arvoinen lukukokemus kuten näet alla olevista kuvista. Laittaisitko suomenkielisen tiivistelmän, jos itse luit tekstit alusta loppuun?

Siihen on nyt 1 syy lisää, miksi en kannata näitä ihmeaineita. Kamazilla tehty testi. Iso maa, isot toleranssit. Toimii kurallakin, mutta takuulla paranee jo öljynvaihdolla.

Tässä kuvat kun yritin lukea tutkimuksiasi:

1711631313220.png
ja
1711631349106.png


Ja se, että koneet kestävät ilmankin ihmeaineita, tarkoittaa sitä, että on rahanhaaskuuta käyttää sellaisia.

Mitä juuri minä hyötyisin aineista, jotka EHKÄ auttavat Kamazissa (en siis saanut asiasta selvää, koska lukemiseni keskeytyi noin 15 sekunnissa)

Edit: En jaksa enää availla linkkejäsi, 20 vuotta olen jo seurannut että moottorit kestävät, kun vaihtaa öljyt usein, ei polje kylmää rautaa tai sammuta kuumaa. Tee itse tiivistelmät linkeistäsi jos koet tarpeelliseksi.

Edit2: Täällä oli talven pahimmat pakkaset -38. Luonnollisesti auto on silloin koko yön ja koko työpäivän lämmityksessä ja sammutteluja ei turhia tehdä. Ei tarvitse miettiä auttaisiko ihmeaine, koska öljy on kyllä pumpattavaa. Rekkakuskiaikoina meillä oli kosani sitä varten, että annetaan öljypohjalle lämpöhoitoa. Sillä saa helpon käynnistyksen ja öljyt kiertoon. Jos tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta vanhan ajan keinot, niin mikä ettei käyttää ihmeainetta joka ehkä toimii. Itse tiedän, että minun tapani takuulla toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti ensimmäisestä en ehtinyt lukemaan kuin, että on testattu Kamazin moottoria, ennen kuin tuli ilmoitus, että sigh up for free. Jälkimmäistä ei voinut lukea ollenkaan, sillä se olisi ollut 40€ arvoinen lukukokemus kuten näet alla olevista kuvista. Laittaisitko suomenkielisen tiivistelmän, jos itse luit tekstit alusta loppuun?

Siihen on nyt 1 syy lisää, miksi en kannata näitä ihmeaineita. Kamazilla tehty testi. Iso maa, isot toleranssit. Toimii kurallakin, mutta takuulla paranee jo öljynvaihdolla.

Tässä kuvat kun yritin lukea tutkimuksiasi:

1711631313220.png
ja
1711631349106.png


Ja se, että koneet kestävät ilmankin ihmeaineita, tarkoittaa sitä, että on rahanhaaskuuta käyttää sellaisia.

Mitä juuri minä hyötyisin aineista, jotka EHKÄ auttavat Kamazissa (en siis saanut asiasta selvää, koska lukemiseni keskeytyi noin 15 sekunnissa)

Edit: En jaksa enää availla linkkejäsi, 20 vuotta olen jo seurannut että moottorit kestävät, kun vaihtaa öljyt usein, ei polje kylmää rautaa tai sammuta kuumaa. Tee itse tiivistelmät linkeistäsi jos koet tarpeelliseksi.

Tuohon ensimmäiseen pääset käsiksi kun laitat ruksista kiinni. Ensimmäinen tutkimus on kulumistesti eikä siinä ole moottoria mukana. Jälkimmäiseen pääsee maksutta kun on yliopiston tunnukset, mutta ilman tunnuksia näet lähteet ja niissäkin on kelpoa aineistoa. Laitan kuitenkin tähän tiivistelmän ensimmäisen tutkimuksen tuloksista. Siellä oli kaksi muuta lisäainetta jotka toimi paremmin kuin xado, mutta ilmoitan vain xadon koska keskustelu koskee xadoa. Wear index öljyllä ilman xadoa oli 0.56 mm, critical load 1236 N ja welding load 1962 N. Öljy + xado vastaavat arvot 0.52 mm, 1490 N ja 2350 N.

Argumentaatiosi on virheellistä. Esim nirvana-virhepäätelmä tuli äskeisessä viestissä. Ja sehän nimenomaan kertoo jotain, että lisäaineella tuli positiivisia vaikutuksia vaikka moottori onkin isosta maasta.

On virheellistä väittää näitä absoluuttiseksi rahanhaaskuuksi, koska kumulatiivinen ROI saattaa olla 1 tai suurempi pelkällä kulutuksen alenemisella ja saattaa välttyä vioittuneelta laakerilta tai muulta komponentilta. Ymmärrät varmasti että esim. mahdolliseen polttoaineen kulutuksen vähentymiseen vaikuttaa laitteen kunto joten ei voi sanoa luotettavasti mitään absoluuttista. Vaikutukset kulumiskestävyyteen on kuitenkin todistettu useassa eri tutkimuksessa. Vaikka puristusten noususta en löytänyt tutkimusta voit miettiä mitä käy jos lukuisat pienet kulumiset moottorissa on täytetty.

Se on jokaisen oma tulkinta onko huomattavasti pienempi moottorin tai muiden osien kuten vaihteiston kuluminen 100tkm ajan muine vaikutuksineen rahan arvoista. Moottorin käsittely xadolla on 48€ ja manuaalivaihteiston tai ohjaustehostimen noin 15€.

Huomaa, että mikään tutkimus ei kumoa xadon tai RVS:än vaikutuksia. Valinta on sinun jatkatko denialismia, koska tuossa tuli muutamia todisteita erityisesti juuri kulumisen vähentymiselle.
 
Onkohan tuosta nyt 30-40tkm kun tein rvs käsittelyn audiin josta aiemmin tääläkin kertonut, ennen käsittelyä oli autossa alaväännön puutetta alle 1500 kierroksen, jota ihmettelin usein ja jonka huomasi erittäin hyvin risteyksissä kääntyessä kun auto jyristi sen verran ilkeästi että oli pakko laittaa pienempi vaihde päälle. Rvs käsittelyn tein alunperin turvaksi moottorille, tästä koneesta kun on tullut luettua paljon öljynpaineongelmista ja korkeapainepumpun kupin puhki asti kulumisista, niin ajattelin homman niin että halpa vakuutus moottorille jos esim. öljynpaineet sattuu häviämään kesken ajon ja kone selviää siitä ilman että kone leipoo kiinni. No siinä toisen käsittelyn aikana yhtäkkiä huomasin että autohan vetää siististi alle 1500 kierroksen ilman jyristämistä, mikään ei muuttunut autossa käsittelyjen aikana mikä voisi selittää alaväännön paranemisen kuin rvs, kai tuo sitten liukasti kitkapintoja ja tasoitti puristuspaineita tekemällä uutta pintaa koneeseen, no nyt 30-40tkm myöhemmin tokasta käsittelystä on alavääntö edelleen tallella. Täysin en kuitenkaan hurahtanyt tuotteeseen vaikka täysin selkeän eron huomasikin, laatikkoa, perää, ohjaustehostinta ja polttoainepuolta en ole käsitellyt, mutta aivan varmasti tulee myös seuraava auto saamaan mömmöt koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 2010 silloisen harrasteauton ('62 Rambler) perä vollotti hieman ~80 nopeudessa. Appiukon kanssa laitettiin RVS:t perään sisälle ja samalla tarkistettiin öljyntaso oikeaksi. Seuraavan 300-400 kilometrin aikana perä hiljeni täysin ja on edelleen hiljainen.
 
Tuohon ensimmäiseen pääset käsiksi kun laitat ruksista kiinni. Ensimmäinen tutkimus on kulumistesti eikä siinä ole moottoria mukana. Jälkimmäiseen pääsee maksutta kun on yliopiston tunnukset, mutta ilman tunnuksia näet lähteet ja niissäkin on kelpoa aineistoa. Laitan kuitenkin tähän tiivistelmän ensimmäisen tutkimuksen tuloksista. Siellä oli kaksi muuta lisäainetta jotka toimi paremmin kuin xado, mutta ilmoitan vain xadon koska keskustelu koskee xadoa. Wear index öljyllä ilman xadoa oli 0.56 mm, critical load 1236 N ja welding load 1962 N. Öljy + xado vastaavat arvot 0.52 mm, 1490 N ja 2350 N.

Argumentaatiosi on virheellistä. Esim nirvana-virhepäätelmä tuli äskeisessä viestissä. Ja sehän nimenomaan kertoo jotain, että lisäaineella tuli positiivisia vaikutuksia vaikka moottori onkin isosta maasta.

On virheellistä väittää näitä absoluuttiseksi rahanhaaskuuksi, koska kumulatiivinen ROI saattaa olla 1 tai suurempi pelkällä kulutuksen alenemisella ja saattaa välttyä vioittuneelta laakerilta tai muulta komponentilta. Ymmärrät varmasti että esim. mahdolliseen polttoaineen kulutuksen vähentymiseen vaikuttaa laitteen kunto joten ei voi sanoa luotettavasti mitään absoluuttista. Vaikutukset kulumiskestävyyteen on kuitenkin todistettu useassa eri tutkimuksessa. Vaikka puristusten noususta en löytänyt tutkimusta voit miettiä mitä käy jos lukuisat pienet kulumiset moottorissa on täytetty.

Se on jokaisen oma tulkinta onko huomattavasti pienempi moottorin tai muiden osien kuten vaihteiston kuluminen 100tkm ajan muine vaikutuksineen rahan arvoista. Moottorin käsittely xadolla on 48€ ja manuaalivaihteiston tai ohjaustehostimen noin 15€.

Huomaa, että mikään tutkimus ei kumoa xadon tai RVS:än vaikutuksia. Valinta on sinun jatkatko denialismia, koska tuossa tuli muutamia todisteita erityisesti juuri kulumisen vähentymiselle.
Eli jotain eroa on ihan mitattavissakin, se on jo hyvä juttu. Mutta en edelleenkään näe mitään hyötyä omalle kohdalleni "huomattavasti pienemmästä kulumisesta", sillä käyttöautoni ovat aina lähteneet paaliin muiden, kuin moottorin tai voimansiirtolinjan ongelmien vuoksi. Ja niitä on muutamia ollut, kaikki yli 400tkm ajettuja minulle tullessaan. Yksikään ei olisi hyötynyt ihmeaineesta.

Mitä tulee harrastepeleihin, on ollut ahdettua pientä ja vaparia isoa. Ovat vaihtuneet, kun on tullut vastaan jotain mielenkiintoista, ei ole rahaa ei tilaa pitää liian montaa kerralla. Näissäkään en olisi säästänyt pennin latia lurauttamalla ihmeainetta sekaan.

Nuo mainitsemasi testitulokset eivät kerro esim, millaisia parannuksia tulee käyttöikään ihmeaineella. Se, että "saattaa välttyä" joltakin, ei takaa mitään. Sen vuoksi ainoa oikea tapa testata on automaattinen kulutusajo dynossa kahdella identtisellä koneella.

Ainoa tilanne, jossa voisin miettiä ihmeaineen käyttöä, olisi uuden auton ostaminen, jonka aikoisin ajaa loppuun. Näin ei tule koskaan tapahtumaan.

@Mawerick jollottava perä on minullekin vastaan tullut, syynä käyttäjien huolimattomuus eli liian vähäinen öljy. Laitteena DAF vetoauto, reippaasti lisätyllä teholla. Jopa 2 hammastakin oli poikki. Sekin hiljeni kun sai uudet stefat ja sinne kuuluvaa öljyä. Enää en muista miten nopeaan korjautui, tällaisessa tilanteessa voi hyvinkin ihmeaine auttaa nopeampaan hiljenemiseen. Tosin eikö se samalla myös mahdollista ilman öljyjä ajamisen ja totaalisen tuhon?
 
Monessakin paikkaa ja mainitsit ne Saksalaisten tekemät testit myös. Aloita katsomalla alhaalla oleva video ja sitten voit katsoa heti perään saman kanavan videon missä golfin puristuspaineet nousee. Linkin videossa resistanssimuutokset indikoivat siitä, että uusi pinta on muodostunut. Ja tuollaisen resistanssitestin voit itsekin tehdä esim. ruohonleikkurille jos olet valmis maksamaan noin 15€ tuubista xadoa.

RVS:stä löytyy mm. Münchenin yliopiston tutkimus ja Xadosta löytyy mm. Chin Huan yliopiston juttu jossa muutama eri testi koostettuna tuloksineen ja uusin tutkimusartikkeli xadosta on 2 vuoden takaa. Kun sinulla on asenteena "pakko olla käärmeöljyä näin se jämpti on,,," niin ei ihme ettet ole oikeaa tiedonhakua tehnyt.

Xadon toiminnasta on kokemus ohjaustehostimessa. Hiljensi tehostimen ja vaikutus on vieläkin olemassa. RVS kokemusta ei ole, mutta samaa ainetta ne on.

Joidenkin kuten castrollin moottoriöljyjen ylivertaisuuksista ei ole mitään virallisia tutkimuksia vaan piotr testerin taulukko lienee paras lähde. Pidäthän sitäkin myös jännänä ettei öljyjen valmistajat ole lähteneet todistamaan öljyjensä ylivertaisuuksia?


Joo, mainitsin saksalaisten testit. Jos huomasit, niin kritisoin niitä. Olen myös lukenut kaikki RVS:n nettisivuillaan linkkaamat testit vuonna 2019. Niiden tieteellinen arvo oli lähes olematon. Tarvii joku päivä katsella onko siellä uutta materiaalia.

Katsoin linkkaamasi videon. Siinä todettiin että kahden moottorin välillä oli lämpötiloissa merkittäviä eroja jo ennen toisen moottorin RVS-käsittelyä. Ennen käsittelyä siis jo osoitettiin, etteivät moottorit ole vertailukelpoisia keskenään. Tässä kohtaa tieteellisempi testi olisi keskeytetty tai ainakin todettu ettei lämpötiloista voi päätellä mitään. Sylinteriseinämän resistanssi todettiin käsitellyssä koneessa erilaiseksi. Pelkkä resistanssin heittely mittarin ruudulla kertoo RVS-moottorin resistanssimittauksen menneen ihan päin vittuja. Jännästi kuvakulmakin saatiin sellaiseksi, ettei katsoja pääse näkemään mitä siellä sylinterissä tapahtuu. Video oli muuten erittäin raskasta katsottavaa, en aio kanavalta katsoa mitään muuta.

Asenteeni ei ole alusta asti ollut näitä vastaan. Vastustus alkoi vasta kun enemmän tutustuin valmistajien markkinointimateriaaliin. En aio tutustua Xadoon, jos se kerran on vastaava tuote. Minulle riittää, että olen yhden todennut mielestäni käärmeöljyksi. Saa näitä mun puolesta kuka vaan ostaa ja käyttää. Tyhmät ihmiset ja heidän rahansa on pyritty erottamaan toisistaan niin kauan kun rahaa on käytetty.

Öljyvalmistajien ei tarvitse paremmuuttaan todistella. Moottorivalmistajat ovat vaatimuksensa ilmoittaneet ja niille riittää näiden täyttäminen. Isojen korjaamoketjujen ostopäätöksessä tärkein on hinta. Itse öljynsä valitseva autoilija on öljy-yhtiölle äärimmäisen kapea marginaaliryhmä, ei sille tarvitse markkinoida mitään. Eri asia sitten on jos tekee susipaskaa tavaraa ja mainehaitta vie myös korjaamomyynnit.
 
Meillä laitettiin Leon Cupraan täys RVS käsittely, 3x G6 koneeseen ja T8 vaihteistoon ihan sillä että pysyy vehkeet kasassa kovemmallakin ajolla. Aineet maksoi paljon enkä laske niille takaisinmaksuaikaa säästyneen bensan muodossa. Mitään vikaa ei autossa ollut joten ei huomannut myöskään selkeää vaikutusta, jos nyt ehkäisisi edes jakoketjun venymistä.
 
Katsoin linkkaamasi videon. Siinä todettiin että kahden moottorin välillä oli lämpötiloissa merkittäviä eroja jo ennen toisen moottorin RVS-käsittelyä. Ennen käsittelyä siis jo osoitettiin, etteivät moottorit ole vertailukelpoisia keskenään. Tässä kohtaa tieteellisempi testi olisi keskeytetty tai ainakin todettu ettei lämpötiloista voi päätellä mitään. Sylinteriseinämän resistanssi todettiin käsitellyssä koneessa erilaiseksi. Pelkkä resistanssin heittely mittarin ruudulla kertoo RVS-moottorin resistanssimittauksen menneen ihan päin vittuja. Jännästi kuvakulmakin saatiin sellaiseksi, ettei katsoja pääse näkemään mitä siellä sylinterissä tapahtuu. Video oli muuten erittäin raskasta katsottavaa, en aio kanavalta katsoa mitään muuta.
Jos uskoo että video oli puolueellinen niin eihän sitä kannata katsoakaan, siinähän voi petkuttaa vaikka miten.
Jos taas ei usko niin rvs käsitellyn lämmöt tippui n.10 astetta enemmän toisessa mittauksessa, tyhjäkäynti suureni ja pintaa tuli sen verran että resitanssi-mittaus vaikeutui ja oliko se sumeus sylinterin seinämissä sitten parannus, en tiedä.
Myöskään ei tiedä kuinka kauan vaikutus kestäisi jos sitä oli.
Videon lataaja arveli josko käyttäisi niitä ilman öljyä, toivottavasti tekee niin.
 
Vuonna 2010 silloisen harrasteauton ('62 Rambler) perä vollotti hieman ~80 nopeudessa. Appiukon kanssa laitettiin RVS:t perään sisälle ja samalla tarkistettiin öljyntaso oikeaksi. Seuraavan 300-400 kilometrin aikana perä hiljeni täysin ja on edelleen hiljainen.

Nyt kun muistelen niin sain RVS:llä myös Porsche 924:n vinkuvan/ulisevan vaihdelaatikon hiljaiseksi MUTTA vaihdoin samalla siitä öljyt joten vaikea sanoa varmasti kummasta johtui. Voihan olla että siinä vaan oli liian vähän öljyäkin tai se oli mennyt huonoksi. Koska lie vaihdettu, vaihtoväli muistaakseni 100000 km.

Olisi pitänyt olla toinen samanlainen vinkuja vertaisarviointiin. Mikään ei ole epävarmempi kuin mutu-tuntuma näissä asioissa, helposti hakee hyötyjä joita ei oikeasti ole olemassa jotta voi perustella kalliin litkun ostoksen.

Vanhoihin autoihin näistä voi olla hyötyä. En sitä kiistä. Uudempiin (tämän vuosituhannen) ei kannata laittaa, rikkoo vielä jotain kuten tuosta yhdestä linkistä näkyi.
 
Jos uskoo että video oli puolueellinen niin eihän sitä kannata katsoakaan, siinähän voi petkuttaa vaikka miten.
Jos taas ei usko niin rvs käsitellyn lämmöt tippui n.10 astetta enemmän toisessa mittauksessa, tyhjäkäynti suureni ja pintaa tuli sen verran että resitanssi-mittaus vaikeutui ja oliko se sumeus sylinterin seinämissä sitten parannus, en tiedä.
Myöskään ei tiedä kuinka kauan vaikutus kestäisi jos sitä oli.
Videon lataaja arveli josko käyttäisi niitä ilman öljyä, toivottavasti tekee niin.
Ei se välttämättä puolueellinen ole, se voi olla vain huonosti tehty. Tarkoituksella tai ei.
Videon leikkaus oli minusta ärsyttävä ja enkä pitänyt kaverin tavasta puhua. Tää menee mulla samaan osastoon kuin Adam Sandlerin leffat. Ei vaan pysty. Puoli tuntia tuollaista videota oli ikävä kokemus, varsinkin kun tulokset olisi voinut tiivistää minuuttiin.

En itseasiassa yllättyisi, vaikka testi olisi ihan tarkoituksella jätetty vähän epämääräiseksi. Helppo tapa varmistaa katselijoita nyt ja tulevaisuudessa kanavalle.
 
Vanhoihin autoihin näistä voi olla hyötyä. En sitä kiistä. Uudempiin (tämän vuosituhannen) ei kannata laittaa, rikkoo vielä jotain kuten tuosta yhdestä linkistä näkyi.

Jos viittaat tuohon minun laittamaani, niin RVS:ää ja Xadoa ei tule sekoittaa näihin X-1R, Motorkote, Duralube ym. ym. kloorattuihin parafiineihin.

Kloorattuja parafiineja käytettiin vaihteistoöljyissä joskus 50-60 luvuilla, kunnes huomattiin niiden korroosiota aiheuttavat ominaisuudet. Nykyään niiden pääasiallinen käyttötarkoitus on leikkuunesteissä.
 
Kyllä mä suosin rvs ää. Ei ole kuin pelkästään hyviä kokemuksia. 90 lukuinen bensa moottori oikeasti puolitti öljynkulutuksensa. Aine selvästi sai öljyrenkaita liikkeelle. Samalla käynti tasaantui kautta osakaasun. Mittaan öljytason kuitenkin aina kuumasta moottorista joten tulosta voi silleen pitää luotettavana. Tästä hyvästä kokemuksesta johtuen kaadoin rvs ää myös toiseen isompaan 90 lukuiseen bensamoottoriin. Se kävi nätisti muutenkin mutta siinäkin öljyn kulutus väheni selvästi. Se ei ollut mitään pahaa kulutusta muutenkaan mutta lisäyksen jälkeen sekin pieneni.
Ostin itselleni uuden (vanhan siis) käyttöauton ja siihen laitoin moottoriin ja perään. Perä kun on noissa ollut porsivaa sorttia pinjonin laakerin kohdalla. Saa nähdä. Moottori ei kuluta öljyä ns ollenkaan. Tosin ajan muutenkin nyt vasta ekaa öljynvaihtoväliä joten mittadataa ei ole sen enempää.
 
X-1R on äärimmäisiä pintapaineita kestävä öljyn lisäaine, ei enempää eikä vähempää
Se mitä esimerkiksi X-1R suomenkielisessä fabo-ryhmässä tunnutaan sensuroivan, on taikasana "kloorattu parafiini". Sen kun mainitset, niin bannia tulee.

Miksiköhän..? :hmm:

Asia mikä kyseisen liemen kohdalla jätetään kertomatta, että kovassa kuumuudessa se hajoaa suolahapoksi, joka käy tietysti esimerkiksi laakereissa käytetyn pronssin kimppuun.
Malesialainen autonvalmistaja Proton on käyttänyt lientä ns. "tehdas-asenteisena", kunnes turbot alkoiva porsimaan ja ongelma paikallistettiin X-1R:ään. Lisätietoa esimerkiksi oheisessa keskustelussa.

Tässä myös mielenkiintoista asiaa X-1R liemen vaikutuksista.
raportti.jpg


raportti2.jpg

Miten autonvalmistaja on voinut langeta tuollaiseen mokaan, luulisi siellä paremmin tiedettävän.
 
Onneks ei oo koskaan tullut käytettyä x1-r:ää, harkinnut kyllä olen, mutta näiden tietojen valossa jää kyllä käyttämättä. :poop:
 
Näitä oli Puuilon alelaarissa erilaisia 50% alennuksella. Taitaa olla usein pöllittyä (kallista) tavaraa kun kaikki pakkaukset oli varustettu hälyttimellä..
 
mä olen tota x1r:ää laittanu eikä ole mitään räjähtäny. turbonkin pysyny ehjänä, vaikka ajettu rataa ym. myös perheen tdi:hin jolla ajetaan PALJON, ei ole haittoja näkyny.

Tossa sanottiin että 157c lämpötilat puurouttaa x1r:ää. Se on aika kova öljyn lämpötila kevyessä ns normaalissa ajossa, eikä kovemmassakaan välttämättä tule vastaan.

RVS tuntuu jumiuttavan öljynpainerajottimen tappia mikä johtaa kylmänä järkyttävän koviin öljynpaineisiin, ni en o enää 1.8t koneisiin käyttäny. pari kertaa tullu öljyt pihalle sen takia. en käytä enää tohon vanhaan vag bensaturboon rvs:ää. (olisinkohan joskus tän maininnu ketjussa, en jaksa selata...)
 
mä olen tota x1r:ää laittanu eikä ole mitään räjähtäny. turbonkin pysyny ehjänä, vaikka ajettu rataa ym. myös perheen tdi:hin jolla ajetaan PALJON, ei ole haittoja näkyny.

Tossa sanottiin että 157c lämpötilat puurouttaa x1r:ää. Se on aika kova öljyn lämpötila kevyessä ns normaalissa ajossa, eikä kovemmassakaan välttämättä tule vastaan.

RVS tuntuu jumiuttavan öljynpainerajottimen tappia mikä johtaa kylmänä järkyttävän koviin öljynpaineisiin, ni en o enää 1.8t koneisiin käyttäny. pari kertaa tullu öljyt pihalle sen takia. en käytä enää tohon vanhaan vag bensaturboon rvs:ää. (olisinkohan joskus tän maininnu ketjussa, en jaksa selata...)
x1r on todella kovaa kamaa joka öljyvaihdossa laatu mesee joka ei oo velaks laittanu ja perää.
 
mä olen tota x1r:ää laittanu eikä ole mitään räjähtäny. turbonkin pysyny ehjänä, vaikka ajettu rataa ym. myös perheen tdi:hin jolla ajetaan PALJON, ei ole haittoja näkyny.

Tossa sanottiin että 157c lämpötilat puurouttaa x1r:ää. Se on aika kova öljyn lämpötila kevyessä ns normaalissa ajossa, eikä kovemmassakaan välttämättä tule vastaan.

Se on kova lämpötila öljypohjassa tai siellä, missä se lämpötila-anturi on. Moottorista kuitenkin löytyy "hot-spoteja", jossa lämpötilat nouset paljon suuremmaksi.

Saa korjata.
 
Se on kova lämpötila öljypohjassa tai siellä, missä se lämpötila-anturi on. Moottorista kuitenkin löytyy "hot-spoteja", jossa lämpötilat nouset paljon suuremmaksi.

Saa korjata.
Öljy kiertää koneessa niin nopeasti, ettei se siellä koneen sisälläkään nyt sentään kymmeniä asteita yleistä lämpötasoa kuumemmaksi nouse.
 
Bar´s Jäähdyttimen paikkausaine tuntuisi suht "ihmeaineelta".
Omassa autossa paikkasi lämmityslaitteen kennon heti, ikkunat lakkasi huurtumasta, ja muutaman tuhannen km aikana lopettunut tai ainakin vähentänyt paljon jäähtytinnesteen katoamista (kai kiero kansi)

En ole lukenut tapauksesta jossa se olisi aiheuttanut tukkeumaa.
 
Bar´s Jäähdyttimen paikkausaine tuntuisi suht "ihmeaineelta".
Omassa autossa paikkasi lämmityslaitteen kennon heti, ikkunat lakkasi huurtumasta, ja muutaman tuhannen km aikana lopettunut tai ainakin vähentänyt paljon jäähtytinnesteen katoamista (kai kiero kansi)

En ole lukenut tapauksesta jossa se olisi aiheuttanut tukkeumaa.
Ei varmaan ollut Bar's, mutta muistan jonkun jäähdyttimen paikkausaineen etiketissä olleen 90-luvulla aika rohkean lupauksen: "... korjaa haljenneen moottorin." Se oli todellinen ihmeaine.
 
Jos rahaa olisi tarpeeksi ylijäämäisenä niin seuraavaan huoltoon voisi teettää BG käsittelyn. Kaverin auto kärsinnyt liimaventtiilistä ja huollon yhteydessä tuon BG käsittelyn jlk ei oo ollut sellaista ongelmaa.
 
Ei varmaan ollut Bar's, mutta muistan jonkun jäähdyttimen paikkausaineen etiketissä olleen 90-luvulla aika rohkean lupauksen: "... korjaa haljenneen moottorin." Se oli todellinen ihmeaine.
Tiedä vaikka olisi omassa autossakin kansi halki, nesteen katoaminen taisi alkaa kannen avaamisen jälkeen 60k km sitten, ollut jotain 1-2 litraa / 10000km. (Kantta ei tietääkseni käytetty koneistamollakaan kun avattiin.)
 

tänää lähtee taas puolpulloo tankkii ja diiselii perää nii birusti
 
Ei varmaan ollut Bar's, mutta muistan jonkun jäähdyttimen paikkausaineen etiketissä olleen 90-luvulla aika rohkean lupauksen: "... korjaa haljenneen moottorin." Se oli todellinen ihmeaine.
Steel Seal lupaa edelleen korjata haljenneen kannen tai lohkon. Jos ei onnistu, rahat takaisin tai uusi pullo veloituksetta. Jälkimmäisen pyytäminen vaatii kyllä kovaa uskoa.
 
Bar´s Jäähdyttimen paikkausaine tuntuisi suht "ihmeaineelta".
Omassa autossa paikkasi lämmityslaitteen kennon heti, ikkunat lakkasi huurtumasta, ja muutaman tuhannen km aikana lopettunut tai ainakin vähentänyt paljon jäähtytinnesteen katoamista (kai kiero kansi)

En ole lukenut tapauksesta jossa se olisi aiheuttanut tukkeumaa.

Tuota Bar'sia mullekin suositeltiin autokorjaamosta, että jos jotain paikkausainetta käyttää, niin tuota. Kertoivat myös että ei tuki mitään. Tuli sitten laitettua tuota kun tiputti jäähdytysnestettä. Ei kylläkään mulla vikaa korjannut kun vuoto oli loppujen lopuksi vesipumpussa. Mutta eipähän ollut kallis kokeilu. Vesipumpun vaihto olikin sitten arvokkaampi kun samalla oli järkevä tehdä jakohihnan vaihto kun kone oli muutenkin auki. Ei ollut ihan halpa V6 koneeseen, mutta menee varmaan tuolla hihnalla ko. auton elinkaaren loppuun saakka.
 
no nyt tankkasin 50litraa ja puol pulloo sen ajan loppuu sitte tauko ja sitte uus 50litraa loput, mut ajan 10000km vuodessa eli noi kerran kuussa ostan pullon

Ei tuossa rahan tuhlauksessa oikein ole järkeä. Ehkä kerran vuodessa laittaisin pullollisen.
 
Ei tuossa rahan tuhlauksessa oikein ole järkeä. Ehkä kerran vuodessa laittaisin pullollisen.
no 16e eikait se nyt nii paljo oo ollu 2vkl juomatta nii menkööt sitte ja voitolla ollaa vieläki vaikka ostan pullon redlinee huomenna.
 
Ei tuossa rahan tuhlauksessa oikein ole järkeä. Ehkä kerran vuodessa laittaisin pullollisen.
samahan se kait sun viinipullo tai 3kaljaa maksaa samanverran se on tuhlausta miks alotatte taas suun soiton ku jäätte siinä kakkoseks noilla mielipiteillä?
 
no nyt tankkasin 50litraa ja puol pulloo sen ajan loppuu sitte tauko ja sitte uus 50litraa loput, mut ajan 10000km vuodessa eli noi kerran kuussa ostan pullon
Mikset takkaa MY dieseliä? Sen setaniluku on 80. Muistaakseni vaihteluväli 75-90. Sama hinta vetää tankkiin tuota, kun lisälitkuja. Puhdistaa moottoria ja erinomaisen pehmeä käynti. Mä olen ajanut jo 175 000 km Land cruiserin kusimoottorilla pelkästään MY dieselillä. Ei sisällä mitään FAME sontaa joten säilyvyys tankissa erinomaista. Halpaa huolenpitoa moottorille ja ylittää kirkkaasti kaikki EN590 asetetut vaatimukset. Ainoa seikka, että pistoolissa ei lue EN590 on se, että tiheys on alle sen EN590 rajan. Muutoin parempaa tavaraa kuin diesel.
 
samahan se kait sun viinipullo tai 3kaljaa maksaa samanverran se on tuhlausta miks alotatte taas suun soiton ku jäätte siinä kakkoseks noilla mielipiteillä?

Kukinn tuhlatkoot rahansa mihin lystää, mutta eipä nämä omatkaan argumenttisi kestä vettä. Jatkuvassa käytössä tuon litkun annostus kuuluisi olla 1plo/400l dieseliä.
 
Mikset takkaa MY dieseliä? Sen setaniluku on 80. Muistaakseni vaihteluväli 75-90. Sama hinta vetää tankkiin tuota, kun lisälitkuja. Puhdistaa moottoria ja erinomaisen pehmeä käynti. Mä olen ajanut jo 175 000 km Land cruiserin kusimoottorilla pelkästään MY dieselillä. Ei sisällä mitään FAME sontaa joten säilyvyys tankissa erinomaista. Halpaa huolenpitoa moottorille ja ylittää kirkkaasti kaikki EN590 asetetut vaatimukset. Ainoa seikka, että pistoolissa ei lue EN590 on se, että tiheys on alle sen EN590 rajan. Muutoin parempaa tavaraa kuin diesel.
oho kiitos tästä kerranki joku vasta asiallisesti ja heittää hyvän miks et näin tai kokeile! annan sulle 5/5 oliko nesteet tota myi? vois sitä käydä loppu tankin huomenna laittaa
 
Bar´s Jäähdyttimen paikkausaine tuntuisi suht "ihmeaineelta".
Omassa autossa paikkasi lämmityslaitteen kennon heti, ikkunat lakkasi huurtumasta, ja muutaman tuhannen km aikana lopettunut tai ainakin vähentänyt paljon jäähtytinnesteen katoamista (kai kiero kansi)

En ole lukenut tapauksesta jossa se olisi aiheuttanut tukkeumaa.
Käyppä kysymässä mielipidettä työkseen tekeviltä asentajilta. Tukkivat lähes koko järjestelmän ajan saatossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajat vielä samalla autolla enstalvena niin voi olla kylmää ajoa.
 
Ok. Näet sen muutaman mikronin pinnoitteen paljain silmin? Laitappa kuvaa jos on.
Yleismittarilla olen parissa videossa nähnyt mitattavan. Jotain juutuubin bensalenkkareita olivat ja en havainnut RVS:n mainoksia videoiden yhteydessä.
Käsittelemätön öljykalvon läpi mitattu pinta näyttää tasaista lähelle nollan ohmin tulosta ja käsitelty pinta arpoo selvästi korkeampia lukemia, mikä kertoo sen, että pinnassa on jotain eristävää matskua.
Se että matalajännitemittari arpoo lukemaa ei tee mittauksesta epäluotettavaa tässä yhteydessä. (Pintaresistanssista, mittapäistä ja mittaustekniikasta voimme väitellä jossain muussa ketjussa.)
Pinnan värikin kuulemma hieman muuttuu, mutta enpä ala parin harrastevehkeillä kuvatun videon perusteella vannomaan.

Eipä sillä, että luottaisin litkun lupauksiin. Jotainhan tuo kertoo, jos luotettavin/uskottavin havainto mitataan harrastelijoiden toimesta yleismittarilla.
 
Yleismittarilla olen parissa videossa nähnyt mitattavan.

Periaatteessa mittaus voisi onnistua myös laadukkaalla maalipinnan paksuusmittarilla. Tai mikroskoopilla tiirailemalla jos saa laakeripinnan irti ja vertailemalla käsittelemättömään. Tuollainen (mainostettu) keraaminen pinta pitäisi näkyä selvästi. Teen tämän mielelläni jos joku lähettää osat.

Eilisessä digi-Hesarissa oli iso RVS:n mainos.
 
Periaatteessa mittaus voisi onnistua myös laadukkaalla maalipinnan paksuusmittarilla. Tai mikroskoopilla tiirailemalla jos saa laakeripinnan irti ja vertailemalla käsittelemättömään. Tuollainen (mainostettu) keraaminen pinta pitäisi näkyä selvästi. Teen tämän mielelläni jos joku lähettää osat.

Eilisessä digi-Hesarissa oli iso RVS:n mainos.
Joo, mutta rvs ei pinnota laakereita, kun niissä ei ole kitkaa. Joku laahaavan nokan paininkuppi vois olla sellanen mitä mikroskoopilla vois tarkastella.
 
On aika hienoja laakereita, jos ei ole kitkaa... Mistä näitä ikuisia laakereita saa ostaa..?
Oletan siis että puhut alakerran laakeriliuskista, joissa on jatkuva voitelu ja kampuran kaula liukuu nestekerroksen varassa? Noissahan kontaktia tulee lähinnä käynnistäessä kun öljykalvo on välistä valunut pois ja jossain 200k ajetuissa padoissakin kun näkee harrastevehkeissä avattuja koneita niin lähinä pientä kulumaa laakereissa, niin ei tollasia oikein rvs pinnota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 170
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom