- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 703
Niin, niistä ei koskaan tiedä. Jos moottori tai muu kohde hajoaa pian huuhtelukäsittelyn tai vaikka muun huollon jälkeen, niin eihän se aina ole mahdollista selvittää mistä johtuu. Jos haluaisi kaiken tehdä viimeisen päälle ja varman päälle, pitää ainakin avata venttiilikoppa ja öljypohja eikä pelkästään käyttämällä huuhtoa. Taitaa noin jokaiselta jäädä tekemättä vanhan käyttöauton ennaltaehkäisevänä huoltona.Noita huuhteluaineita kans itse pohdiskelin mutta juurikin jännittää että jos parikymmentä vuotta vanhat mujut lähtee liikenteeseen ja paska irtoaa pinnoilta niin tuleeko tehtyä enemmän vain vahinkoa kuin ilman käsittelyä.
RVS nyt menee varmaankin testiin kun tulee tuo 400k mittariin kuukauden, kahden sisään. Siihenkin suhtaudun niin että voi olla vaikutusta tai olla olematta. Eikä näistä tämän ikäisistä ja ajetuista autoista voi sanoa juuta eikä jaata; voi kestää pommin tai sitten hajoaa heti huomenna…
Toki sitä nyt koittaa huolehtia vehkeestä niin ettei hajoa ainakaan huolimattomuuteen.
Metallia pinnoittavalla käsittelyllä kuten RVS käsittääkseni on jokseenkin aina jokin edullinen vaikutus eikä mainittavaa riskiä, mutta toisaalta jo alkanutta vauriota se ei korjaa. Lähinnä kai voi parantaa hyvässä tai käyttökelpoisessa kunnossa olevaa eli suhtaudun varauksella siihen paraneeko kokonaisluotettavuus mitenkään taikatempuilla. Kenties autosta tulee miellyttävämpi käytössä mikäli moottorin käynti ja veto marginaalisesti paranee.
Ja onhan noissa esittämissäni parempaan perushuoltoon siirtymisissä(enkä nyt tee mitään väittämiä tai oletuksia siitä, millaista huoltoa noudatat, kunhan yleisellä tasolla pohdin asiaa) omat murheensa; joskus voi todeta että oli turhaa vaihtaa(erittäin hypoteettisesti) vaikkapa vuosia vanhat jarruneste ja jäähdytinneste, kun ilmausruuvit katkesivat, jäähdyttimen pääty halkesi paskuuttaan ja koko hommassa oli hirveät talkoot, ja vaihdelaatikko porsi 2 kuukautta kaiken pikkunäperryksen jälkeen jolloin auto hinattiin romuttamolle.
Ohjaustehostimen öljy - mikäli autossa on perinteinen hydraulinen ohjaustehostin - kannattaa aina vaihtaa jos sitä huoltokohdetta on laiminlyöty. Makuasia on, vaihtaako valmistajan suositukseen vai parempaan kalliiseen hypeaineeseen. Tämä voi parhaimmillaan ratkaista sen, tuleeko esimerkiksi seuraavilla pakkasilla äkillinen vaurio siihen minuuttiin saakka sinänsä ehjään järjestelmään, ja voisin väittää että yleisesti lisää ajamisen iloa jos oli kovin vanhaa kuraa. Jos vaihtaa yläkautta laimentamalla, ei ole töpeksimättä mitään riskiäkään, ja perustason aineilla se ei ole kallista vaikka vähän liioittelisi.