Romutuspalkkio

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Jos jotain hyvää asiassa on, niin sentään noita +4000€/kk tienaavia pellejä laitetaan traficomissa säästövaatimusten vuoksi pellolle. Jos traficom ei säätäisi ja venkoilisi näin jäätävästi joka ainoassa asiassa, niin ymmärrystä voisikin löytyä. Nyt ei kyllä löydy.


"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 2.12.2020 lähes koko henkilöstöään koskevat yt-neuvottelut. Tavoitteena on tasapainottaa viraston taloustilannetta, turvata viraston perustehtävien jatkuvuus sekä palvelut kansalaisille ja organisaatioille. Mahdolliset henkilöstövähennykset kohdistuisivat suunnitelmien toteutuessa enintään 120 henkilöön. "
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 333
Jos jotain hyvää asiassa on, niin sentään noita +4000€/kk tienaavia pellejä laitetaan traficomissa säästövaatimusten vuoksi pellolle. Jos traficom ei säätäisi ja venkoilisi näin jäätävästi joka ainoassa asiassa, niin ymmärrystä voisikin löytyä. Nyt ei kyllä löydy.


"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa 2.12.2020 lähes koko henkilöstöään koskevat yt-neuvottelut. Tavoitteena on tasapainottaa viraston taloustilannetta, turvata viraston perustehtävien jatkuvuus sekä palvelut kansalaisille ja organisaatioille. Mahdolliset henkilöstövähennykset kohdistuisivat suunnitelmien toteutuessa enintään 120 henkilöön. "
Väistämättä tulee kyllä mieleen että onko tässä säästötoimessa yksi tärkeä syy siihen miksi Liikenne- ja viestintäviraston työ tässä(kin?) asiassa meni niin pahasti pieleen? Vähän pahaan aikaan nyt sijoittui tuo YT-neuvottelujen aloitus (1.12.2020), samaan aikaan alkoi romutuskampanja... :confused2: (2.12.2020)
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Voihan se olla, että kun firmasta saa lähteä huomattavan iso määrä jengiä, niin sitten ollaan sellainen viimeisen päälle kapula otsassa -fiiliksellä töissä, ja niin nihkeitä ja tehottomia joka asian suhteen kun vain voi. Sellainen italialainen lakko tms. mielenilmauksena. Rankkuna sit ne viilaa pilkkua tappiin asti tavallisten kansalaisten kanssa. Jos nyt ollaan valmiita menossa oikeuteen asti nippuromutuksista.

Jos oikeuteen asti mennään, niin toivottavasti nippuromuttajat yhdistävät porukat ja laittavat ryhmäkanteena asian menemään. Keräävät vaikka kolehdin tms. asianajajamaksuja varten sitten, niin ei tarvitse jokaisen lähteä kinaamaan tahollaan asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126


Hyvät jonot käsittelyssä.. kovin outoa, että väärinkäyttöyrityksiä on jo paljastunut aiemmin vaikka nyt vasta ovat mukamas päässeet käsittelemään hakemuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Eduskunnassa nousi esille, että myös LVM on ohjeistanut kansalaisia Traficomin tavoin nippuromutuksen hyödyntämisestä. Olen tuon (kirjallisen)keskustelun myös itse nähnyt.
Lisäksi ministeriö oli uudelleentwiitannut Traficomin nyt jo poistaman twiitin, jossa 18.1 kerrottiin tuo mahdollisuus nippuromutukseen uuden lain voimaantuloon saakka. Lienee ministeritasolta saakka tullut tämä ohjaus, koska ministeriö ja virasto ovat olleet samoilla linjoilla siihen saakka.

Ei taida Harakkaa kohta enää hymyilyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
(voi olla maksumuurin takanakin)

Niin mitenkä...

Kansalainen kysyy ministeriöltä, onko mahdollista käyttää useampaa romutuspalkkiota yhteen uuteen autoon. Ministeriö vastaa että kyllä (tämä siis joukukuussa).

Toimittaja kysyy nyt LVM:ltä, että miksi vastasi näin kun julkisuudessa LVM ja ministeri Harakka kertoneet, että tulkinta alunalkaenkin on ollut että yksi palkkio/uusi auto:
Liikenne- ja viestintäministeriön viestintäjohtaja Susanna Niinivaara kertoo, että kansalaiselle on vastattu Traficomin antamien tietojen perusteella.

”Olemme välittäneet virheellisen tiedon, jonka saimme Traficomista”, Niinivaara kertoi.
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että ministeriöstä on kysytty Traficomilta miten lakia (jonka soveltaminen oli selvä kuin pläkki heti 1.12 alkaen) sovelletaan? :facepalm:
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Tänään (tai siis eilen perjantaina) olivat autoliikkeeseen olleet yhteydessä Trafilta asiani tiimoilta... olivat kyselleet ummet ja lammet, eli selvittelevät ja hakevat ilmeisesti näitä mahdollisia väärinkäytöksiä pää märkänä.
Päätös tulenee luultavasti parin viikon sisään tästä 1.12.2020 alkaen selvää olleesta asiasta :rolleyes: Juu, ihan rauhassa vaan.

Nimimerkillä: Luulin 2.1.2021 ostavani uuden auton kun nimeni papereihin väänsin.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Vein eilen kakkosauton romutettavaksi. Auto oli vaimoni nimissä, joten romutin sen valtakirjalla. Romutustodistuksessa on kuitenkin luovuttajana minun tiedot. Hyviä arvauksia pystynkö kuitenkin käyttämään romutuspalkkion vaimon nimissä ostettavaan sähköpyörään?
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Romutuspalkkion saajan tulee olla romutetun sekä hankittavan ajoneuvon omistaja.

Eli ei pitäisi olla mitään epäselvää.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Kiitos tästä tiedosta. Sitten ei tarvitse murehtia asiaa enempää vaan saa rueta etsimään sopivaa sähköpyörää.

Edittiä tähän. Kysyin vielä varmuuden vuoksi asiaa Kuusakoskelta ja heiltä tuli nyt uusi romutustodistus vaimon tiedoilla. Nyt asia on varmasti kunnossa.

Näin vastasi Kuusakoski: "Romutustodistuksessa tulee olla auton omistajan nimi. Romutustodistus on lähetetty uudelleen korjatuilla tiedoilla."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Soittivat tänään Trafilta.. ihan vaan ilmoittaakseen, ettei ole mitään ilmoitettavaa :rofl:

Meinasin jo ihan hermostua, oli sellaista jahkailua koko puhelu.


Sen verran kuitenkin selvisi, että eivät ole yhtäkään päätöstä vielä kellekkään nippuromuttajalle antaneet. Odottavat jotakin "linjan vetoa" joka tulenee ilmeisesti ehkä luultavasti tässä lähiviikkoina. Ei juuta eikä jaata siihen, että miten tulee käymään.
Joku asiakaspalvelija ilmeisesti oli kun sen sai sanottua (taas), että "eivät ne meillekään tämän enempää kerro".



Näin sähkömiehenä ei oikein muuta voi sanoa, kuin: Kun jumala sanoi, että tulkoon valkeus! Niin meillä oli jo linjat vedettyinä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Itse soitin Traficomille ja kysyin että meinaatteko maksaa vai pitääkö tässä jotain oikeusjuttua alkaa viritellä. Yhden auton romutus heti alkuvuodesta ja ei pitäisi olla mitään epäselvää. Ei ole kuulunut päätöstä niin ajattelin vähän onkia tilannetta. Sanoivat vain etteivät voi kommentoida ja jotain perus FAQ diipadaaboja lurittelivat puhelimessa.

Nuo nippuromutukset ovat vieneet kaiken huomion ja kukaan ei puhu meistä yhden auton romuttaneista jotka eivät saa päätöstä tai edes tilannetietoa vieläkään. Jonkun huhun mukaan Joulukuun alussa tehdyt hakemukset maksettiin mutta kaikki tämänvuoden päätökset ovat jäissä. Epäilen etteivät ikinä tule noita kenellekään maksamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
En sitten tiedä miten tuota vastausta voi tulkita - jos monta palkkiota voi hakea, mutta vain yhden voi käyttää?

Edit: minua siis Traficomin toimesta ohjeistettu, että palkkiota voi käyttää vain kerran, mutta yhteen uuteen autoon voi käyttää useamman palkkion. Onneksi tuo puhelu tuli nauhoitettua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Jos se on liian hyvää ollakseen totta...
... niin se ei silti oikeuta harhaanjohtavan tiedon mielivaltaista jakamista viralliselta taholta.




En sitten tiedä miten tuota vastausta voi tulkita - jos monta palkkiota voi hakea, mutta vain yhden voi käyttää?

Edit: minua siis Traficomin toimesta ohjeistettu, että palkkiota voi käyttää vain kerran, mutta yhteen uuteen autoon voi käyttää useamman palkkion. Onneksi tuo puhelu tuli nauhoitettua.
Minulla on myös kaikki puhelut nauhoitettuna.. ihan Trafin itsensä toimesta. Ainakin kaksi kertaa ilmoittaa se automaatti, että "Tallennamme puhelut..." kun sinne soittaa.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Itse ymmärrän vielä muutaman auton nippuromutuksen, mutta ihmetyttää esim tuo 100 auton romutus, vaikutaisi kyllä että on ollut jotain tietoa tulevasta porsaanreiästä.
Että olisi 100 autoa omissa nimissä ollut vuotta ennen ja vielä sattumoisin kaikki liikennekäytössä?
Enpä äkkiä tuota kyllä usko, mutta eipä nämä uskon asioita taida olla
 
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
66
Itse ymmärrän vielä muutaman auton nippuromutuksen, mutta ihmetyttää esim tuo 100 auton romutus, vaikutaisi kyllä että on ollut jotain tietoa tulevasta porsaanreiästä.
Että olisi 100 autoa omissa nimissä ollut vuotta ennen ja vielä sattumoisin kaikki liikennekäytössä?
Enpä äkkiä tuota kyllä usko, mutta eipä nämä uskon asioita taida olla
Eihän niiden autojen tarvinnut/tarvitse olla kuin yhden päivän liikennekäytössä, eli niiden ei tarvitse olla katsastettu, kunnossa tai edes liikkua metriäkään. Traficomin palvelussa vain laittaa liikennekäyttöön muutamassa sekunnissa. Mikä se siinä olisi se este, jos jollain on romuja piha täynnä, että ei noin tekisi?
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Juurikin se, onhan sen täytynyt jo vuosi sitten tietää että nyt täyttyy 100 romua käyttää liikenteessä vähintään yksi päivä. Jos romutti 2020 joulukuussa, niin täytynyt tietää jo 2019 täm porsaanreikä.
En toki tiedä romuttiko 2020 vai 2021.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Outo näkemys asiasta.
En minäkään tiennyt tästä "mahdollisuudesta" ennen kuin vasta joulun pyhinä 2020 ja silti kerkesin ihan kärkipäässä helposti mukaan soppaan.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Outo näkemys asiasta.
En minäkään tiennyt tästä "mahdollisuudesta" ennen kuin vasta joulun pyhinä 2020 ja silti kerkesin ihan kärkipäässä helposti mukaan soppaan.
Niin, samallalailla tein itsekin, mutta kuten sanoin niin riippuu siitä minä vuonna romutus on tapahtunut. Jos 2020, niin hyvin on onnistuttu käyttämään 100 autoa liikennekäytössä 2019.
 
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
66
Juurikin se, onhan sen täytynyt jo vuosi sitten tietää että nyt täyttyy 100 romua käyttää liikenteessä vähintään yksi päivä. Jos romutti 2020 joulukuussa, niin täytynyt tietää jo 2019 täm porsaanreikä.
En toki tiedä romuttiko 2020 vai 2021.
Ei, vaan mikäli hyödynsi romutuspalkkion (eli osti uuden auton/sähköpyörän/mitä näitä vaihtoehtoja oli) joulukuussa 2020, olisi pitänyt olla 2019 romu liikenteessä vähintään yhden päivän.

Pitääkö romutettavan auton olla liikennekäytössä?
Auton pitää olla liikennekäytössä romutushetkellä. Lisäksi auton on oltava ollut jonkin aikaa liikennekäytössä vuoden 2019 tai 2020 aikana – laki edellyttää, että auto on ollut liikennekäytössä vähintään yhden päivän ajan vuonna edellisen kalenterivuoden aikana. Jos romutuspalkkiota hyödynnetään 1.12.2020-31.12.2020 romutettavan auton tulee olla liikennekäyttöön otettuna siis vähintään yhden päivän ajan vuonna 2019. Edelleen, jos romutuspalkkiota hyödynnetään vuonna 2021, niin ajoneuvon tulee olla liikennekäyttöön otettuna vähintään yhden päivän ajan vuonna 2020
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Ei, vaan mikäli hyödynsi romutuspalkkion (eli osti uuden auton/sähköpyörän/mitä näitä vaihtoehtoja oli) joulukuussa 2020, olisi pitänyt olla 2019 romu liikenteessä vähintään yhden päivän.



Eipä se taida olla noin.
Itse soitin joulukuussa pyöräliikkeestä trafille,että voinko saada romutuspalkkion jos ostan pyörän nyt joulukuussa, ja romutan auton vasta 2021, kyllä onnistuu tuli vastaus.
Toki onhan sieltä tullut vaikka millaista ohjetta, ja muuttunut myöhemmin.
Minä ymmärrän tuon niin että riippuu romutusvuodesta milloin pitänyt olla viimeksi käytössä, tuen voi hakea 1.12.2020 jälkeen ostettuihin tuettaviin ostoksiin, vaikka romutus tapahtuisi vasta hankinnan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 151
Saako romutuspalkkion käsirahaksi uuteen autoon vai miten se vähennetään uuden auton hinnasta?
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Saako romutuspalkkion käsirahaksi uuteen autoon vai miten se vähennetään uuden auton hinnasta?
Se riippuu myyjästä ja liikkeestä. Olen nyt kahdesta paikasta kysynyt tarjousta, ensimmäinen oli todella vastahakoinen antamaan edes autoalan 500€ alennusta (meniköhän omasta katteesta). Kiemurtelun jälkeen suostui sen antamaan, mutta 2000€ joutuisi hakemaan itse. Toinen liike taas ilomielen lupasi hakea 2000€ ostajan puolesta ja hyväksyi sen käsirahana.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
24
Itse kokeilin nyt tehdä hakemuksen pyörästä, jonka hankin heti romutustodistuksen saatuani. Saas nähä meneekö mikään lävitse, kun ei paljoa niitä positiivisia kokemuksia ollut tänne kertynyt.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Itse kokeilin nyt tehdä hakemuksen pyörästä, jonka hankin heti romutustodistuksen saatuani. Saas nähä meneekö mikään lävitse, kun ei paljoa niitä positiivisia kokemuksia ollut tänne kertynyt.
Onnea matkaan. Minulla ollut hieman yli kuukauden käsittelyssä nyt pyörähakemus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Jos olen oikein tulkinnut noita eri lähteistä tulleita tietoja niin näyttää siltä, että laittoivat kaikki päätökset jäihin vuodenvaihteessa. Olikohan niin että tuo uusi laki menee tämänviikon Perjantaina presidentin pöydän kautta ja sitten vasta aletaan käsittelemään.

Jos tulisi hylsy niin kai se pitää korvausvaatimusta laittaa menemään. Itsellä siis vain yksi auto mutta sen arvo varmasti oli vähintään sen tonnin ellei enemmänkin. En tule kyllä hyväksymään sitä että romutin turhaan auton.

Veikkaan että nuo moniromuttajat jonkun joukkokanteen tms. pistää pystyyn niin katsoo nyt meniskö mukaan jos alkavat perseillä.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
24
Tuntuu siltä et muutenki toi budjetti on naurettavan tarkka siihennähden, että useammat autoyrittäjät tienaa sillä et ne myy vanhoja käytettyjä, ja he ovat ne jotka niitä omistaa läjäpäin. Vain sillä että näiltä auto-trokareilta saisi nämä vanhat koslat pois, joita he myyvät yksityisille, voidaan päästä toteuttamaan autokannan suurta puhdistusta.
Toisaalta siis kusi siinäkohtaa nilkkaan koko homma, kun tyypit "unohti" että vanhoja (vaikkakin toimivia sekä vähän ajettuja) autoja lojuu autoja keräilevillä / myyvillä ja heillä täydet yksilön oikeudet tähän touhuun...
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
648
Toivottavasti Pentti saa palkkionsa!

Vaikka tämä ei varmaan ollut lainsäätäjän tarkoituksenakaan, toivottavasti tämänkaltaiset kämmit valmistaisivat lainsäätäjiä olemaan tarkempia lakeja tehdessään.

Harakka taitaa nimensä omaisesti lennellä vastuutakartellen kun ei ole vaivautunut edes kommentoimaan. Hyvin tyypillistä virkavastuuta (SDP).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995

Nippuhakemuksista saa siis yhden vain yhden romutuspalkkion. Valtionkonttorilta voi sitten hakea korvauksia. En tiedä onko tämä sitten loppujenlopuksi hyvä vai huono asia. Hyvää se, ettei romutuspalkkiorahojen loppuminen vaikuta korvauksien saamiseen. Huonoa sitten taas se, että miten tuo korvaus määritellään - romutetun auton todellisen arvon mukaan? Se ei paljon lämmittäne.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
2000€/kpl oli ainakin minulla romujen todellinen arvo... Sillä summalla niistä suostuin luopumaan.

Käteiselle onkin enemmän käyttöä kuin lisävelalle.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
679
Itse en taas ymmärrä, että mitä jengi oikein tärisee tuosta asiasta. Vituttaa tietysti, mutta ei kai kukaan nyt tosissaan voi pelätä, etteikö noita rahoja lopulta tulisi? Aivan päivänselvä asia, että ne jotka kerkesi ennen lakimuutosta, saavat kaikki korvaukset vanhojen ehtojen mukaisesti eikä valtio voi siihen mitään. En usko hetkeäkään, että valtiolla edes riittäisi munaa viedä noita "paperilla selviä" tapauksia oikeuteen, koska kasvot menetetään entisestään ja turpaan tulee niin että pölisee.

Ja juristeille kyseessä on kultakaivos, jos oikeusjuttuja aletaan puolin tai toisin avaamaan. Uskon, että moni kovan luokan ammattilainen asettuu ihan ilmaiseksi tukemaan näinkin mehukkaaseen, mutta samalla helppoon juttuun ja nimi on siitä eteenpäin otsikoissa koko loppuvuoden ja seuraavankin.

e. Veikkaan, että lopulta jotain korvauksia tullaan maksamaan myös näistä viivytyksistä. Ei ole kohtuullista odottaa kolmatta kuukautta ratkaisua, jota ei vielä edes näy.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Luulen kanssa, ettei nippuromuttajat koskaan noita rahoja tule saamaan. Ainakin edessä on pitkä oikeustaisto, jossa luultavasti uhataan korkeilla oikeudenkäyntikustannuksilla, jos lähtee valtiota haastamaan.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
"Tarkoituksena on palauttaa vahingonkärsijä siihen asemaan, jossa hän oli ennen vahinkotapahtumaa. "

Siinäpähän etsivät kuormassa lähteneen Pulsarin tilalle samanlaisen. Oli tämän pallonpuoliskon ainoa yksilö laatuaan :rofl:
 
Liittynyt
04.10.2017
Viestejä
23
Onnea matkaan. Minulla ollut hieman yli kuukauden käsittelyssä nyt pyörähakemus.
Jätin viime viikolla romutuspalkkiohakemuksen (sähköpyörä) Traficomille. Sähköpostiin ei tullut hakemukseen liittyvää infoa, eikä Traficomin "omissa tiedoissa" näy myöskään mitään. Kerkesin kuitenkin napata ruutukaappauksena käsittelytunnuksen hakmuksen jätettyäni. Miten asian käsittelyä voi seurata?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Ei voi seurata mitenkään. Nyt 2kk odotellut omaa päätöstä. Soitin sinne ja ihmettelivät eikö tule suomi.fi postiin vahvistusta. Tosin vahvistivat että hakemus on tullut perille. Jotain itkivät että hakemuksia on nyt tullut niin paljon. Niin varmaan on tullutkin mutta ei luulisi ainakaan minun hakemuksen käsittelyssä menevän kauempaa kuin yhden Enterin painalluksen verran.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 333
On kyllä käsittämätöntä nykyaikana että hakijalle ei lähetetä automaattisesti vahvistuksesta hakemuksen vastaanottamisesta. Varsinainen viestintävirasto kyllä, toteuttaa Wiion viestinnän lakeja pilkuntarkasti...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 293
Viestejä
4 196 905
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom