14.4. Soitin Traficomin huijareille. Vaihteen kautta jollekin asiakaspalvelialle. Tämä ei osannut sanoa oikein mihinkään yhtään mitään koska eivät tiedä itsekään mitään, koska heille ei kerrota mitään. Aikansa kaiveltuaan sai esille jonkun tietäjän joka yllättäen olikin ilmoittautunut poissaolevaksi toukokouun alkupuolelle asti. Kaiveli lisää henkilöitä ja löysi pari-kolme "tuuraajaa", joista yksi vaikutti olevan yli muiden... yhdisti hänelle ja tietäjä sattui jopa vastaamaan.
Sattuipa jopa juurikin niin sopivasti, että hakemukseni oli sopivasti suurinpiirtein seuraavaksi ollut tulossa käsittelyyn, että tässä nyt voidaankin sopivasti samalla käydäkin nämä asiat läpi.."
Noh, käydään...
(En ole ääninauhuri, joten keskustelu on noin suurinpiirtein... Trafi kyllä mainostaa, että nauhoittavat puhelut)
Jankkasimme varmaan 10-20min seuraavaa keskustelua:
Bla-Bla-Blaa-jargonit alkuun..
Trafi: "Oletko ostamassa tätä uutta autoa?"
Minä: "Kyllä, mutta puolet rahoista puuttuu ja autokauppa ei luovuta autoa ellei niille ole maksajaa tiedossa, eli ne teidän lupaamat romutuspalkkiot ovat edellytys auton ostamiselle. Jos en saa niitä, niin rahat eivät riitä auton ostoon."
Trafi: "Romutuspalkkio voidaan myöntää yhdestä romutetusta autosta mikäli olet ostamassa uutta autoa."
Minä: "Olen ostamassa, mutta se edellyttää niitä romutuspalkkioita, jotka romuttamistani autoista luvattiin tammikuussa. Mitäs niille lopuille romutetuille tapahtuu jos saan vain sen yhden?"
Trafi: "Eli etkö siis ole ostamassa uutta autoa?"
Minä: "Olen ostamassa, mutta rahat eivät riitä ellen saa niitä luvattuja romutuspalkkioita. Olen pistänyt nimeni paperiin uuden auton ostoon jo 2.1.2021"
Trafi: "Voit ilmoittaa meille kirjallisesti, ellet ole ostamassa uutta autoa."
Minä: "Olen ostamassa, mutta se edellyttää niitä romutuspalkkioita, jotka romuttamistamini autoista luvattiin tammikuussa."
Trafi: "Päätöstä romutuspalkkioista ei voida tehdä, ellet ole ostamassa uutta autoa."
Minä: "Olen ostamassa, olisin auton ostanut jo tammikuussa, mutta autokauppa ei luovuta autoa ennen kuin romutuspalkkioiden saanti on varmaa."
Trafi: "Päätöstä romutuspalkkioista ei voida tehdä, ellet ole ostamassa uutta autoa. Voit ilmoittaa meille kirjallisesti, ellet ole ostamassa uutta autoa niin saadaan käsiteltyä asia loppuun."
Minä: "Olen ostamassa, olisin auton ostanut jo tammikuussa, mutta autokauppa ei luovuta autoa ennen kuin romutuspalkkioiden saanti on varmaa."
Trafi: "Päätöstä romutuspalkkioista ei voida tehdä, ellet ole ostamassa uutta autoa. Voit ilmoittaa meille kirjallisesti, ellet ole ostamassa uutta autoa niin saadaan käsiteltyä asia loppuun."
...
...
...
5-10min myöhemmin puhelua olisi luultavasti voinut omaltaosaltani käydä aivan sujuvasti ilman puhelinyhteyttäkin...
Minä: "Mitenkäs se vahingonkorvausten hakeminen?"
Trafi: "Voit hakea vahingonkorvauksia Valtionkonttorilta, mikäli tunnet tapauksesta aiheutuneen vahinkoa sinulle...... Sinne on tullut jonkin verran hakemuksia, mutta sitä ei tiedetä, että minkä mukaan niitä korvataan."
Minä: "Lupasitte tiedotteessanne apua ja ohjeita vahingonkorvausten hakemiseen."
Trafi: "Joo, voin antaa Valtionkonttorin vaihteen puhelinnumeron."
Jotakin vähättelyä mahdollisista korvausvaatimuksita/yms... en kyllä kunnolla muista kun alkoi kasvamaan ulokkeita otsaan..
Tässä vaiheessa puhelinta ei todellakaan enää olisi tarvinnut yhteydenpito välineeksi. Seuraavan 5-10min saattoi kuulua melko kauas mitä mielä olin kyseisestä toiminnasta.
Vastaukseksi sain lopuksi vain: "Joo........"
Lepuutin hermoja ja keräsin kiukkua yön yli.
15.4. Soitin valtion konttorin vaihteeseen, josta yhdistivät lakimiehelle, joka lienee nyky-tasa-arvo-yhteiskunnassa lakihenkilö. Ei vastannut, vaihteessa kysyin voiko jättää soittopyynnön. Vastaus hetken empimisen jälkeen oli, että "ei vaikuttaisi olevan soittopyyntökieltoa, joten jätetään soittopyyntö."
Parin tunnin kuluttua soittikin takaisin!
Muutaman minuutin rupattelun jälkeen, itse asiaan mennessä mainitsi, että "eihän haittaa, että puhelut nauhoitetaan?", vastasin, että "Ei kai se mitään haittaa, parempi vaan."
Kävimme asiaa läpi ja selvisi seuraavaa:
- Vahingonkorvaus hakemus pitää jättää Trafille.
- Vahingonkorvaus hakemusta ei voi jättää, ellei tapaukseen ole annettu päätöstä.
- Vahingonkorvausten hakeminen on tällä hetkellä turhaa, koska, ei tiedetä minkä perusteella korvauksia maksetaan.
Tähän vastasin, että "korvausten maksaminen on mielestäni yksinkertaista, esitän laskelman jonka lopussa on euromääräinen summa joka maksetaan tililleni."
Kiitin kuitenkin puhelun lopuksi, vaikka olisi tehnyt mieli haistattaa ainakin puolittainen sukupuolielin sinnekin.
Eli alkoi torjuntavoiton tavoittelu.. luukulta toiselle pompottelu siihen asti, että hakija kyllästyy.
Korot juoksee
EDIT: Kirjoitusvirheitä