Romutuspalkkio

porschen tehokkain malli alkaen. Voi olla muuten joku purkaamon heppu, joka olisi kerännyt autoja tai ostanut 50 eurolla kappale.
"Taycan Turbo S
Alkaen 199 675,53€
761 hv (560 kW)
Huipputeho
388-412 km
Toimintamatka
260 km/h
Huippunopeus
2,8 s
Kiihtyvyys 0-100 km/h"

Toihan se vois olla, mahtuis just budjettiin. Vaikka on nyt vähän kyseenalaista touhua, mutta jos onnnistui niin odotan innolla uutisia, jos romuroope astuu julkisuuteen:)
 
Kun omaa soppaa setvisin, ja Trafin asiakaspalvelun kanssa keskustelin, kysyin mitä voin toisella romutustodistuksella tehdä, mikäli vain yksi romutus kelpaa. Vastaus oli että romutuspalkkiota voi hakea vain kerran / henkilö / kamppanja, ja että tämä löytyy jo laista tälläkin hetkellä. En tarkistanut kyllä onko asia näin.
Eli jätän ainakin tuon nykyisen auton käyttöön (Citroen C3). Vielä vähän myöhemmin saisin romutettua rikkinäisen VW New Beetlen. Tuossa Volkkarissa on isä haltijana, eli isä saisi ostettua esim sähköpyörän. Jos siis määrärahaa riittäisi johonkin syksyyn asti.
 
Onko kokemuksia käsittelyajoista? Sivuilla lukee että maksetaan kuukauden kuluttua mutta mikä on todellisuus? Laitoin yhden auton paaliin ja 12 päivää jo odotellut päätöstä sähköpyörän hankintatukeen. Pyörän ostin bike-discountista ja sillä kuitilla hain.

Mikähän on muuten tilanne käytetyn rahan suhteen kun viimeinen päivitys on 23.12.2020?

Tämä vieläkin auki. Mikähän noilla kestää tehdä päätös? Ensiviikolla tulee kuukausi täyteen joka on se maksimiaika joka lukee tuolla Traficomin sivuilla. Outoa sinänsä kun minua ennen on haettu sähköpyörätukea vain muutama sata kappaletta.
 

Romutuspalkkion hauissa viitteitä väärinkäytöksistä – Traficom vie hakemuksia poliisitutkintaan
Osassa hakemuksista on niputettu useita romuautoja uuden auton hankintaa varten.

Saila Kiuttu STT
11:50
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vie poliisin tutkittavaksi auton romutuspalkkion hakemiseen liittyviä selviä väärinkäytöksiä.

Traficom kertoo, että virasto on saanut useita hakemuksia, joissa on niputettu useita romuautoja uuden auton hankintaa varten.

– Kymmenissä hakemuksissa, jotka sisältävät yhteensä satoja autoa, on ilmennyt viitteitä väärinkäytöksistä, tiedotteessa kerrotaan.

Liikenne- ja viestintävirasto katsoo, että säännökset mahdollistavat vain yhden romutuspalkkion yhtä hankittavaa henkilöautoa, sähköistä polkupyörää tai joukkoliikenteen palvelua kohden.

Joulukuussa tarjolle tullut romutuspalkkio on 2 000 euroa, ja sitä voi käyttää uuden vähäpäästöisen auton hankintaan.

Hallitus tarkensi lakia aiemmin tässä kuussa
Hallitus tarkensi aiemmin tammikuussa romutuspalkkiota koskevaa lakia. Muutoksen myötä kiellettiin useamman romutuspalkkion käyttäminen yhden auton hankintaan.

Muutoksella hallitus haluaa varmistaa, että romutuspalkkioihin varatut kahdeksan miljoonaa euroa riittävät mahdollisimman monen uuden vähäpäästöisen auton hankintaan. Lainmuutos varmistaa myös sen, ettei yksittäinen henkilö voi saada kohtuutonta hyötyä yhdistämällä useita palkkioita.

Lain ensisijaisena tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa sekä elvyttää taloutta autokaupan osalta koronapandemian aikana.

Siis nytkö Traficom tekee poliisille tutkintapyyntöjä sen vuoksi kun itse sekoilivat romutuspalkkion kanssa? Kun ei itse osata omia töitä, niin korjatkoon muut sitten ne virheet :facepalm:
 
Lain ensisijaisena tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa sekä elvyttää taloutta autokaupan osalta koronapandemian aikana.

Uutisen viimeinen virke vaikuttaisi ainakin osittain olevan ristiriidassa tuon monta romutuspalkkiota yhteen autoon kuvion kanssa, koska tolla keinolla ainakin paperilla häviää varmasti eniten vanhaa autoa rekisteristä ja toisekseen henkilöt, jotka muuten eivät voisi ostaa uudempaa autoa voivat tuon avulla sen tehdä. Ymmärrän kyllä, että 200k€ jostain romuttamon romuvarastosta uudenkarheaan porcheen ja vähän käteistä päälle ei nyt ole tuon romutuspalkkion pointti, mutta silti.
 
Lain ensisijaisena tarkoituksena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa sekä elvyttää taloutta autokaupan osalta koronapandemian aikana.

Uutisen viimeinen virke vaikuttaisi ainakin osittain olevan ristiriidassa tuon monta romutuspalkkiota yhteen autoon kuvion kanssa, koska tolla keinolla ainakin paperilla häviää varmasti eniten vanhaa autoa rekisteristä ja toisekseen henkilöt, jotka muuten eivät voisi ostaa uudempaa autoa voivat tuon avulla sen tehdä. Ymmärrän kyllä, että 200k€ jostain romuttamon romuvarastosta uudenkarheaan porcheen ja vähän käteistä päälle ei nyt ole tuon romutuspalkkion pointti, mutta silti.
Poliisitutkinnan syynä varmaan se, että autot on romutettu jo tai myyty afrikkaan. Eli oikeasti huijattu?

23 500€ maksaisi halvin vw e-up sähköauto. Eli 11kpl romuautoja riittäisi siihen. Tuollaisen nyt vielä ymmärtää, että noin 10 romua olisi löytynyt pihalta?
 

Nyt näyttää taas ettei ole tyhjää arpaa tiedossa. No katsotaan nyt...

Heh, tämä nyt poistunut linkin takaa kokonaan.

1611575087396.png


Tuuliviiri-efekti on tässä vahvasti läsnä.
 
Olikohan Masinisteissa kun huhuiltiin, että romutustodistuksen saa hyväveliromikselta jotkut junailtua vaikkei autoa edes romuttamoa näe, poistavat vain rekisteristä. Se nyt on selvää, että jos niiden 10-100 auton seasta löytyy yksikin "mätä omena", niin voivat hylätä koko hakemuksen. Lienee myös muita viranomaisia tällainen toiminta kiinnostavan.
 
Itseä tämä sinällään kiinnostaa, että romutin tänään yhden reilun tonnin arvoisen auton, mitä ei olisi tarvinnut romuttaa jos nyt selviääkin ettei makseta kuin yhdestä autosta.
 
Miten palasiksi auton saa muuten laittaa, et saa palkkion? Itellä ois 1500e arvoinen toyota, jossa kaikki pelaa. Liekkö kannattais kaikki renkaat, vanteet, peräkoukut, penkit, sähköt yms. "ihan" kaikki irrotella moottorista lähtien ja romuttaa, vai mikä idea tossa on. Ku miks ihmeessä minä toimivan auton muuten romuttaisin :D
 
Eikös tuossa Trafin tiedotteessa aika selvästi sanota, että yksi romutettu auto per hankittu uusi auto/polkyörä tms. Saat käyttää ajoneuvosi romutustodistuksen toisen ajoneuvon hankintaan, mutta et kahta romutustodistusta yhden ajoneuvon hankintaan.
Siis tuossa kuvakaappauksessahan nimenomaan on teksti "Uuden lain voimaantuloon asti toimitaan kuten tähänkin asti eli uuden auton hankintaan voi hyödyntää useampia romutuspalkkioita". Tuo uusi tiedote Liikenne- ja viestintävirasto tekemässä ensimmäisiä päätöksiä niputetuista hakemuksista: romutuspalkkiota saa yhdestä romutettavasta autosta yhden uuden auton hankintaan | Traficom taas sitten sanoo toista. Uusi tiedote tuli 15min auton romutuksen jälkeen.
 
Miten palasiksi auton saa muuten laittaa, et saa palkkion? Itellä ois 1500e arvoinen toyota, jossa kaikki pelaa. Liekkö kannattais kaikki renkaat, vanteet, peräkoukut, penkit, sähköt yms. "ihan" kaikki irrotella moottorista lähtien ja romuttaa, vai mikä idea tossa on. Ku miks ihmeessä minä toimivan auton muuten romuttaisin :D
Autojen kierrätyksen alkuperäinen idea on varmaan ollut ettei ne romut jää metsiä koristamaan. Kunhan nyt runko ja runkonumero on tallella. Noutajalle on hyvä ilmoittaa jos auto ei ole rullaavassa kunnossa.

Päästöt ei paljon niillä metsään lahonneiden romutuksella parane, joten olisi varmaan kannattanut laittaa ehdoksi vaikka katsastus 5-10v sisään.
 
Miten palasiksi auton saa muuten laittaa, et saa palkkion? Itellä ois 1500e arvoinen toyota, jossa kaikki pelaa. Liekkö kannattais kaikki renkaat, vanteet, peräkoukut, penkit, sähköt yms. "ihan" kaikki irrotella moottorista lähtien ja romuttaa, vai mikä idea tossa on. Ku miks ihmeessä minä toimivan auton muuten romuttaisin :D

Minä ainakin tuossa viime viikolla tilasin noudon moottorivikaiselle autolle jolla ei enää olisi ajamaan pystynyt. Revin kanssa ovipahvit yms auki kaikki kun otin rahanarvoiset asiat talteen, kyllä noin saa ja kannattaa tehdä.
 
Onko missään säädöksiä kuinka paljon osia pitää romutettavassa autossa olla tallella?
Ei kyllä äkkiseltään ainakaan itselläni tule mieleen, että tuossa mitään rajoituksia olisi. Oleellistahan on, että on virallinen dokumentti siitä, että ajoneuvo X on romutettu ja sitten se poistetaan lopullisesti rekisteristä, eli kai sä voit sinne romutukseen viedä vaikka minkä raadon jos tulipelti ja siinä olevat vin-tagit on kiinni, että tunnistetaan tietty ajoneuvo.
 
Kieltämättä tämä houkuttelisi romuttamaan ajoneuvon niin, että riisuu sen osiksi myy osat ja romuttaa vain jäljelle jääneen aihion jossa ilmeisesti tarpeen olla pelkkä tyyppikilpi.
Oma vaivansa tossakin ja hyödyt kymppejä --max. satasia (ei kai auto muuten ois liki arvoton?)
 
Oma vaivansa tossakin ja hyödyt kymppejä --max. satasia (ei kai auto muuten ois liki arvoton?)
Itse sain diesel autosta 50€. Eli aina ei tarvitse ilmaiseksi romuttaa, jos saa vaikka ajettua auton paikanpäälle. Niin ja lainalla olleen akun sai pitää itse.
 
Taitaa pelkkä katalysaattori olla lähemmäs 500€ arvoinen. Turbokin on helppo ottaa talteen niistäkin saa ehjänä useamman satasen. Aluvanteet ja renkaat monesti myös muutamia satasia. Sitten jos enemmän viitseliäisyyttä niin moottori ja vaihdelaatikko irti ja myyntiin. Romutettavaksi menee tällä hetkellä autoja joiden tosiasiallinen arvo on enemmän kuin tuon kaksi tonnia.
No siitä vaan hommaamaan sitten. Tuu tänne vaikka kertomaan, miten meni.

Ja pitää se autokin ostaa, että ton romutuspalkkion saa.
 

Traficom söi aiemmat lupauksensa autojen romutuspalkkiosta – hakijat voivat joutua karuun tilanteeseen
25.1.202117:11
AUTO
@


Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoi, että romutuspalkkion voi saada monesta autosta, mutta muutti sitten mielensä.
Lukuaika noin 2 min

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tiedotti tänään, että romutuspalkkiolain mukaan yhden uuden vähäpäästöisen auton hankinnassa voi hyödyntää vain yhden romutettavan auton tuomaa palkkiota.
Uusi linjaus poikkeaa merkittävästi Traficomin aiemmin julkisuuteen antamista tiedoista.
Virasto kertoi tiedotteessaan viime viikon maanantaina, että uuden vähäpäästöisen auton hankintaan voi tällä hetkellä hyödyntää useista autoista saatavia romutuspalkkioita. Nyt viime viikon tiedote on kadonnut viraston sivuilta. Traficom oli kertonut jo viime joulukuussa julkisuuteen, että samaan autoon voi käyttää useita romutuspalkkioita.

Talouselämä kertoi viime viikolla, että virasto on saanut suuren määrän niin sanottuja niputushakemuksia, joissa hakijat ovat yrittäneet saada enimmillään 2 000 euron arvoista romutuspalkkiota useasta romutettavasta autosta.

Talouselämä kysyi Traficomin autoilijan palveluiden ylijohtaja Kati Heikkiseltä, kuinka on mahdollista, että Traficomin tulkinta romutuspalkkioita koskevasta laista muuttuu yhdessä viikossa näin paljon?

”Tämä on monimutkainen asia ja elänyt tässä matkalla. Tässä on vain ainut vaihtoehto varmistaa, että jako menee oikeudenmukaisesti.”


Heikkisen mukaan palkkion saaminen edellyttää sitä, että auto on jo romutettu.

Eikö tilanne ole kohtuuton niille, jotka ovat romuttaneet kaikkia vaadittuja ehtoja noudattaen useamman auton, koska teiltä on aiemmin kerrottu, että palkkiota voi saada useammasta autosta?

”Asiaa katsotaan tapauskohtaisesti. Olemme kaikkiin näihin hakijoihin yhteydessä.”

Heikkinen kuitenkin lisää, että laki mahdollistaa vain yhden romutuspalkkion yhtä autoa kohden.

”Meidän päätöksistä voi myös valittaa hallinto-oikeuteen.”


Miten hyvin Traficomin tiedotus romutuspalkkioista on sujunut mielestänne?

”Kokonaistilanne on muodostunut samaan aikaan, kun ollaan käyty hakemuksia läpi. On ollut monta asiaa huomioitavana”

Onko Traficom saanut tässä asiassa ohjausta ministeriöstä tai ministeriltä?

”Meillä on lakia toimeenpaneva rooli ja keskustelemme ministeriön kanssa. Monenlaista vuoropuhelua on käyty.”

Traficom kertoi tänään, että moniin hakemuksiin epäillään liittyvän väärinkäytöksiä.

”Väärinkäytökset liittyvät liikennekäytössä olemiseen ja omistajuusaikaan”, Heikkinen kertoi.

Romutettavan auton täytyy olla liikennekäytössä romutushetkellä, jotta palkkio on mahdollista saada. Lisäksi auton on pitänyt olla liikennekäytössä edellisen kalenterivuoden aikana. Romutettavan auton on pitänyt olla romutuspalkkion saajan omistuksessa vähintään vuoden ajan ennen auton romuttamista.

”Virasto on saanut useita hakemuksia, joissa on niputettu useita romuautoja uuden auton hankintaa varten. Kymmenissä hakemuksissa, jotka sisältävät yhteensä satoja autoja, on ilmennyt viitteitä väärinkäytöksistä. Virasto on viemässä selviä väärinkäytöksiä poliisin esitutkintaan”, kerrotaan Traficomin tiedotteessa.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on antanut eduskunnalle esityksen, joka kiristäisi lakia siten, että palkkio myönnettäisiin yhdestä romutettavasta autosta yhden uuden vähäpäästöisen henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikenteen matkustusoikeuden hankintaan.
 
On kyllä hyvä, että soutavat ja huopaavat. Juuri perjantaina lähti kuorma kattopelliksi, mukaan lukien se jolla olen viimevuodet pääsääntöisesti ajanut.
Parasta on se, että olen itse ollut melko tiiviisti yhteydessä Traficomiin, kuin myös autokauppa. Viime tiistaina varmistui, että homma OK joten annoin luvan tulla noutamaan autot.

Huomenna pitää kyllä soittaa Traficomille ja kysyä, että miten meinasivat järjestää työmatkani nyt kun olen romuttanut käyttöautoni heidän ehtojensa ja ohjeidensa mukaan... ja miten meinasivat korvata autot jos hommat menevät ns. reisille.


Ja ei, en ole autoja mitenkään hamstrannut tai kikkaillut. Autoharrastuksen johdosta niitä (ikuisuus)projekteja, väliaikais autoja ja elimenluovuttajia vaan välillä kertyy nurkkiin.
 
Näitä massaromutustapauksia ei nyt kovin montaa taida olla. Peräti yhdellä meni 100kpl romuksi - poliisi tutkii... hienoo. Sikäli jos mitään hämärää ei löydy, niin joutaisi saada vaikka uuden possun hommattua tuolla suorituksella. Mutta kateus edellä. Tuo 200tke ei maata kaada kun lisää velkaa otetaan kuitenkin.
Samat oikeudet muillekin. Korjatkoot mokansa myöhemmin, ja nykyiset edun saajat saakoon etunsa kuten luvattu. Hieman väärin että siirretään maalitolppia näinkin nopeasti jälkikäteen.
 
Totta, ei meitä nippuromuttajia kovin paljoa kai ole. Yksi jolla ampuu reilusti yli, muutama joilla kymmeniä, suurinosa (kuten allekirjoittanutkin) alle 10 auton paalaajia. Reilusti maksun puolelle tässä jäisin itsekin.
Sitä romutuspalkkio budjettia on käsittääkseni jäänyt aiemminkin käyttämättä reiluhkosti. Nyt kun kauppa kävisi edes jotenkuten niin ei ole hyvä sekään. Tulee sellainen olo, että parempi olisi ilmeisesti ollut ruostuttaa kaikki rauta metsän reunaan. Ei olisi tullut mielipahaa kellekään.

Pelkkä 2000€ alennus uuden auton hinnasta ei riitä edes vilkaisuun ostohousukaapin suuntaan. Keksin helposti niille maksettaviksi jääville 20-40k€:lle paljon parempaakin tekemistä.
 
Joutuvat ainakin jatkossa keksimään kamppikselle uuden nimen, ei taida kovinkaan vetävältä enää kuulostaa tämän farssin jälkeen.
 
Trafin taktiikka lienee hyväksyä vain yksi romutettava ajoneuvo per hankittava ajoneuvo ja kehottaa valittamaan päätöksestä.

Tässä olisi Karpolle jutun aineista. Harmi vain kun mies ei enää tee juttuja.
Jos lukee romutuspalkkiolakia, niin miten on voinut päätyä käsitykseen, että yhdesta ostettavasta autosta voisi saada monta romutuspalkkiota:
2 §
Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää romutuspalkkion sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka on hankkinut omaan käyttöönsä uuden aiemmin ensirekisteröimättömän henkilöauton,
... jos hän on toimittanut viimeisen kalenterivuoden aikana sekä välittömästi ennen romutusta liikennekäytössä olleen henkilöauton,
...romutettavaksi jätelain (646/2011) 58  §:ssä säädetyllä tavalla.
3 §
Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 2 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan, jonka käyttövoimana on...
Romutuspalkkiota myönnetään valtion varoista 1 000 euroa henkilöauton hankintaa vastaan...

Minusta 3§:ssa kerrotaan aika selkeästi, että romutuspalkkiota saa 2000/1000 euroa auton hankintaa vastaan ja 2§:ssa kerrotaan edellytykset romutuspalkkion myöntämiselle. 2§ edellytysten täyttämiseen riittää se, että on toimittanut yhden ehdot täyttävän auton romutettavaksi.

Mistään ei minusta ilmene, että samasta hankittavasta autosta voisi saada useita romutuspalkkioita. Mistä tällainen käsitys on edes lähtenyt liikkeelle?
 
Siinä kyllä sanotaan, että romutuspalkkiota saa ehdot täyttävästä romutetusta autosta uuden auton hankintaa vastaan. Romutettavien autojen / palkkioiden kappalemäärään ei oteta kantaa.
Hankittavasta autosta ei voi saada romutuspalkkiota.
 
Isoin ongelma tässä romutuspalkkiohommassa on se, että 2000€ alennus romutuspalkkion muodossa ei kovinkaan monelle ole se kokonaisuutta ratkaiseva tekijä täysin uuden suhteellisen kalliin auton hankinnassa. Toki jollekin yksilölle tai kotitaloudelle perheen kakkosauton korvaaminen jollain e-upilla tms lyhyen kantaman hinnat-alkaen sähköautolla voi olla mahdollista, mutta pääasiassa noi autot, joita romutuspalkkioilla voi ostella on suhteellisen hinnakkaita. Tuntuu siis erikoiselta, että alle 2000€ ritsalla ajava olisi se kohdeasiakas uudenkarhean auton hankintaa ajatellen. Ihan jo siitä syystä tollanen usean auton romutus ja sitä kautta isompi alennus auton hinnasta olisi ihan järkiratkaisu etenkin, kun vaatimuksiin sisältyy näitä tieliikenteessä käyttöä ja omistusta, eli jotain autopurkaamon vanhaa stokkia ei voida lyödä romutukseen sieltä vaan uutta autoa ajatellen. Pääasiahan tässä tapauksessa on päästä noista vanhoista ruoskista eroon ja noilla keinoin se onnistuu suhteellisen tehokkaasti.
 
Isoin ongelma tässä romutuspalkkiohommassa on se, että 2000€ alennus romutuspalkkion muodossa ei kovinkaan monelle ole se kokonaisuutta ratkaiseva tekijä täysin uuden suhteellisen kalliin auton hankinnassa. Toki jollekin yksilölle tai kotitaloudelle perheen kakkosauton korvaaminen jollain e-upilla tms lyhyen kantaman hinnat-alkaen sähköautolla voi olla mahdollista, mutta pääasiassa noi autot, joita romutuspalkkioilla voi ostella on suhteellisen hinnakkaita. Tuntuu siis erikoiselta, että alle 2000€ ritsalla ajava olisi se kohdeasiakas uudenkarhean auton hankintaa ajatellen.
Harmillisesti tuon e-upin hinta nousi 2000€, eli se 2500€ romutuspalkkio menee tavallaan hukkaan. Kun viime vuonna olisi saanut ostettua auton samaan hintaan. Myös Seat Mii:n hinta on noussut yhteensä 4000€, mutta sitä autoa ei saa vieläkään tilattua.

Ehkä siis tuo 2500€ on liian vähän? Alennus voisi olla vaikka 3000+500 sähköautolle tai ladattavalle hybridille. Jos siis tulee vielä neljäskin romutuskampanja joskus myöhemmin.
 
Itse en tätä päässyt käyttämään kun ajokki on sen verran "tuore" että käypä arvo lienee 3k€ luokkaa, mutta täytyy näin hallintoalamaisena taas ihmetellä tätä soutamista ja huopaamista lainsäätäjien ja Traficomin puolelta :D

Tässä on nyt varmaankin tullut huonoa PR:ää niin monin kertaisesti verrattuna siihen että joku Pihtiputaan romukauppias saa 200k€ Porschen valtion piikkiin virkamiesten osaamattomuuden vuoksi. Tietysti, jos romutuksissa on jotain epäselvyyksiä homma on toinen, mutta jos täyttää romutuslain ehdot niin homma pitäisi olla selviö. Alkaa usko murtumaan yhteiskunnan sääntöihin jos kaikkea voidaan jälkikäteen muuttaa.

Korostuu taas suomalainen mentaliteetti, että maksaa 100€ siitä että naapuri ei saa 50€. Lain tarkoitus on nuorentaa Suomen autokantaa (tilastoissa) ja tällä päästään siihen. Ilmeisesti tuo määrärahakaan ei ole hetkeen loppumassa niin en näe ongelmaa. Säätäisivät kerralla kuntoon lain ja ottaisivat opikseen tästä.
 
On tämä Traficom sählääminen ihan uskomatonta, eri päivinä tulee viranomaiselta eri ohjeita:


 
On kyllä erikoista että kun laki tuli voimaan melkein pari kuukautta sitten, luki asiaa hoitavan viraston sivuilla että sieltä voi kysyä ohjeita ja lisätietoja. Kun kyseisestä virastosta sai ohjeet ja toimi niiden mukaan, ilmeneekin melkein kaksi kuukautta kampanjan alkamisen jälkeen että virasto onkin nyt yhtäkkiä täysin eri mieltä asiasta ja sen sijaan että kertoisi itse toimineensa väärin ja pahoittelevansa ja korvaavansa aiheutuneet vaivat ja tappiot, kääntääkin tiedotuksessaan päähuomion mahdollisiin väärinkäytöksiin, joita epäilee joissain hakemuksissa ilmenevän. Klassinen väistöliike, hyökkäys on paras puolustus.

Ehkä on viimein uskottava että olemme edelleen osa Venäjää, länsimaiseen demokratiaan ja oikeustajuun moinen toimintatapa ei kuulu.
 
Tiistaina oli Trafilla jostain kumman syystä ruuhkaa. Ottivat vain tiedot ylös ja sanoivat, että asiantuntija soittaa takaisin kun ehtii. Ei ole kuulunut mitään. Paitsi yhdestä jo romutetusta autosta putkahti tänään postilaatikkoon ajoneuvoverolappu koko vuodelle :rofl:
Pitänee taas huomenna kysellä kuulumisia.
Huomenna torstaina olisi ollut uuden auton luovutus -> olin järjestellyt asiani viimeviikolla (kun kaikki oli täysin varmaa) niin, että minulla on laina-auto vielä huomisen päivää.

Enkä ole kyllä halukas ostamaan väliaikaiseksi kulkuneuvoksi jotakin halpaa kinneriä... varsinkaan kun juuri menetin muutamia joiden kunto oli parempi kuin nettiauton tarjonnassa keskimäärin.
"Romutuspalkkio, romuta vanhat autosi ja osta samanlainen tilalle!"
 
Juu no olen nyt 3 kertaa jättänyt tuon soittopyynnön, ja kerran laittanut mailia saamatta kertaakaan vastausta, joten en pidättelisi hengitystä tuon takaisin soittamisen suhteen.
 
Tammikuun alussa laitoin kanssa sähköpostia, mutta ei ole vastattu.
 
Paitsi yhdestä jo romutetusta autosta putkahti tänään postilaatikkoon ajoneuvoverolappu koko vuodelle :rofl:
Pitänee taas huomenna kysellä kuulumisia.

Mulle tuli myös viikko siitä about kun laitoin liikennekäyttöön. Romutuksen jälkeen Traficomin sivuilla summa muuttui sitten siihen reiluun kymppiin ehkä parissa päivässä. Kannattaa ottaa suomi.fi postit käyttöön niin Traficomin kirjeet tulee sulle samantien puhelimeen.

Tunteeko joku yhtään tapausta että romutuspalkkio olisi maksettu? Tulee ihan just 4 viikkoa täyteen eikä mitään kuulunut. Nuo hakijamäärät joita laitoin aikaisemmin eivät ole mitään sellaista joka selittäisi viivästyksiä meillä joilla selvä tapaus jossa yksi auto romutettu.
 
On kyllä erikoista että kun laki tuli voimaan melkein pari kuukautta sitten, luki asiaa hoitavan viraston sivuilla että sieltä voi kysyä ohjeita ja lisätietoja. Kun kyseisestä virastosta sai ohjeet ja toimi niiden mukaan, ilmeneekin melkein kaksi kuukautta kampanjan alkamisen jälkeen että virasto onkin nyt yhtäkkiä täysin eri mieltä asiasta ja sen sijaan että kertoisi itse toimineensa väärin ja pahoittelevansa ja korvaavansa aiheutuneet vaivat ja tappiot, kääntääkin tiedotuksessaan päähuomion mahdollisiin väärinkäytöksiin, joita epäilee joissain hakemuksissa ilmenevän. Klassinen väistöliike, hyökkäys on paras puolustus.

Ehkä on viimein uskottava että olemme edelleen osa Venäjää, länsimaiseen demokratiaan ja oikeustajuun moinen toimintatapa ei kuulu.
Tämä nyt on ihan normaalia suomalaista viranomaistoimintaa. Ei ohjeiden antajilla ole *mitään*, siis ei-yhtään-mitään vastuuta siitä, että ohjeet olisivat *oikeita*. Täysi vastuu on aina, kokonaisuudessaan hallintoalamaisilla. Ainahan voi valittaa...
Asiat voisivat olla huonomminkin:
Ely myöntää, että joidenkin toiminimiyrittäjien hakemuksia käsitellessään virkailijat ovat epähuomiossa tulkinneet yrittäjän itselleen maksaman palkan hyväksyttäväksi kustannukseksi.
Tämä on tietysti hirveän valitettavaa, koska toiminimiyrittäjien omia palkkojahan ei olisi pitänyt lainkaan hyväksyä sinne. Mutta joo, kyllä siellä jonkin verran tällaisia tapauksia on, sanoo rahoitusyksikön päällikkö Sinikka Kauranen Hämeen ely-keskuksesta.
Voimassa olevan lainsäädännön mukaan meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin periä takaisin palkan osuus toiminimiyrittäjältä, jos sellainen on hänelle myönnetty, Ilvonen tiivistää tilanteen.
...
Yrittäjän ensimmäinen hakemus tuli bumerangina takaisin. Seuraavan version kirjoittamiseen hän pyysi apua elyn neuvojalta, joka paneutuikin asiaan yrittäjän mukaan huolellisesti.
– Neuvoja itse kehotti kirjaamaan hakemukseen myös palkkojeni osuuden. Sitten hän tarkisti koko hakemuksen yhteistyössä kollegansa kanssa, ja se eteni käsittelyyn.
...
Vastauksen saaminen oli hankalaa. Lopulta elyn lakimies viestitti, että palkan osuus tullaan perimään takaisin.
– Virhe ei ole kuulemma yrittäjän, mutta minä siitä kuitenkin maksan. Sen, minkä piti auttaa yrittäjää, olikin naula arkkuun, hän kritisoi.

Asiat voisivat siis olla niinkin, että nippuromutukset olisi maksettu ihan kuten niitä on haettu ja niillä ostettu autokin kuitattu ulos ajoon. Joskus myöhemmin trafi sitten toteaisi, että heille on sattunut virhe ja laittaisi nippuromutukset takaisinperintään.

On hyvä muistaa, että julkisen vallan kanssa asioidessa ei pääsääntöisesti ole mitään kuluttajansuojaa.
 
Eipä saanut Trafilta kuin perus asiakaspalvelun kiinni. Sanoi, että heille ei kerrota mitään tietoa asiasta. Asiantuntija soittaa kun soittaa.
Hiljaista oli kun aloin kyselemään siitä töissä käynnin järjestämisestä.
 
Lain valmistelu on epäonnistunut ja jättänyt tulkinnanvaraa. Ei ole kyllä ensimmäinen laki, joka on ryssitty viimeaikoina (esim. juosten kustu kevyautolaki Kevytautolait kumotaan). Niistäkään ei tainnut valtiolta korvauksia herua vaikka monet jo ehtivät tekemään hankintapäätökset sen perusteella.

Kalliiksi tulee valtiolle joka tapauksessa, mikäli näitä käsitellään lopulta tuomioistuimessa.
No toi kevytautolaki ei kai valmiiksi asti päässyt? Tai ei ainakaan tullut voimaan. Eli ei voi verrata suoraan.
 
Kevytautolaki jäi kyllä minulle hampaan koloon. Olisin tarvinnut sellaisen omille penskoille ensiautoksi. Ratkaisu. Ajavat vain opetuksellani B-kortin.

Ei ehkä suoraan verrattava mutta melko liki. Jos Kevytauton olisin jo ostanut ja laittanut ajoon. Sitten olisi ilmoitettu että ei käy.. Sitten olisi täysin sama.
 
Kevytautolaki jäi kyllä minulle hampaan koloon. Olisin tarvinnut sellaisen omille penskoille ensiautoksi. Ratkaisu. Ajavat vain opetuksellani B-kortin.
Sama. Mutta onneksi oma poika oli jo täyttämässä 17 ja saikin heti 17v. kortin (opetin itse). Saipahan sitten ajaa rajoituksettomalla autolla alusta asti.
 
Kevytautolaki jäi kyllä minulle hampaan koloon. Olisin tarvinnut sellaisen omille penskoille ensiautoksi. Ratkaisu. Ajavat vain opetuksellani B-kortin.

Ei ehkä suoraan verrattava mutta melko liki. Jos Kevytauton olisin jo ostanut ja laittanut ajoon. Sitten olisi ilmoitettu että ei käy.. Sitten olisi täysin sama.
2021 Ranger 570 EFI EPS Pro Fit Cabin 4x4

Polaris vaan alle. Saa jo 15v ajaa ja menee saman 60km/h.
 
Joo ja tuo maksaa lähes 2x sen mitä monet kevytautoiksi soveltuvat AUTOT maksoivat lain valmisteluhetkellä uutena kuten Hyundai i10 9990€. Puhumattakaan onnettomasta kolariturvallisuudesta ja muutenkin lelumaisesta olemuksesta. Ei jatkoon.
No jokainen tekee valintansa. Jos tarttee alle 17v ajopelin, niin kyllä toi mopoauton hakkaa 100-0.
-Kulkee järkevää nopeutta ja saa ajaa sitä
-neliveto
-ei muoveja sun muita hajoavia osia
-turvallisuudessa uskon olevan huomattavasti mopoautoa parempi
-halvat vakuutukset

Parin vuoden pitoajalla tuskin järjettömän kalliiksi tulee. Tuntuu pitävän aika hyvin hintansa. Poika täyttää kesällä 16, eli vuodeksi ainakin tarve. Jos saa 17v ajokortin (lukioon, johon hakee on n. 17km ja huonot yhteydet meiltä, toista tuntia suuntaansa aina). Jos ei noilla ikäpoikkeuslupaa irtoa, niin ajakoon sitten 2v. Isoveljensä sai 17v. Kortin vastaavilla perusteilla (nyt jo 18v).
 
No jokainen tekee valintansa. Jos tarttee alle 17v ajopelin, niin kyllä toi mopoauton hakkaa 100-0.
-Kulkee järkevää nopeutta ja saa ajaa sitä
-neliveto
-ei muoveja sun muita hajoavia osia
-turvallisuudessa uskon olevan huomattavasti mopoautoa parempi
-halvat vakuutukset

Parin vuoden pitoajalla tuskin järjettömän kalliiksi tulee. Tuntuu pitävän aika hyvin hintansa. Poika täyttää kesällä 16, eli vuodeksi ainakin tarve. Jos saa 17v ajokortin (lukioon, johon hakee on n. 17km ja huonot yhteydet meiltä, toista tuntia suuntaansa aina). Jos ei noilla ikäpoikkeuslupaa irtoa, niin ajakoon sitten 2v. Isoveljensä sai 17v. Kortin vastaavilla perusteilla (nyt jo 18v).
Joo, mutta toi kevytauto ois hyvin ajanut perheen kakkosauton virkaa jos esim vanhemmat hoitaa työmatkat niin 60 rajotettu nopeus ei ole ehkä maailmanloppu ja mopoikänen sitte saa ajella samalla autolla vaikka lätkätreeneihin.
 
Romutuspalkkion tarkoitus on poistaa lopullisesti liikenteestä ne toimivat autot, joilla joku vähävarainen voisi vielä ajaa. Samalla saadaan tilalle enemmän DRM-tekniikkaa ja digitaaliosia sisältäviä autoja, joissa perusasiatkin toimivat monimutkaisten suljetun lähdekoodin firmisten varassa. Satelliittiseurantakin tulee.

Uusissa BMW-merkkisissä autoissa on jo penkinlämmitinkin toteutettu niin, että ne vastukset löytyvät joka autosta, mutta ne saa käyttöön vasta kun raksittaa lisävarustelistasta ne penkinlämmittimet. Penkinlämmittimet voi jälkeenpäin siis aktivoida pelkästään maksamalla autovalmistajalle rahaa, jolloin ne aktivoidaan etänä ja niitä voi sen jälkeen käyttää. Luonnollisesti tällainen DRM-perseily tulee ensimmäisenä tuollaisiin autoihin joita ostellaan suhteellisesti enemmän merkin takia statussymboleiksi, mutta löytää kyllä vielä tiensä muihinkin merkkeihin. Seuraava askel on, että autojen ominaisuudet muuttuvat yhä enemmän ja enemmän kuukausimaksullisiksi ja lopulta koko autolla ei voi enää ajaa maksamatta kuukausimaksua.

Minä haluan ajaa vain autolla, jota pystyy korjaamaan itse tavallisilla työkaluilla. Lähitulevaisuudessa se tuskin on enää mahdollista.
 
Romutuspalkkion tarkoitus on poistaa lopullisesti liikenteestä ne toimivat autot, joilla joku vähävarainen voisi vielä ajaa. Samalla saadaan tilalle enemmän DRM-tekniikkaa ja digitaaliosia sisältäviä autoja, joissa perusasiatkin toimivat monimutkaisten suljetun lähdekoodin firmisten varassa. Satelliittiseurantakin tulee.

eCall – Wikipedia Seurantasysteemit on jo pakollisia, on vain ajan kysymys kun joku taho alkaa väärinkäyttämään noita.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pitkä prosessi ilmeisesti tosiaan tiedossa jos kehottelevat itsekin jo valittamaan/hakemaan oikaisua.
Ilmaiseksi eivät kyllä ainakaan minun romuja saa(neet), se on varmaa.


Hauskinta tässä on se, että romutin 6-7l/100km kuluttavan bensa-auton ja ajan nyt reilut 15l/100km kuluttavalla bensa-autolla tätä venkoilua odotellessa. Long live hiilineutraali Suomi!
Voi olla, että minun osalta ilmastotalkoot olivat sitten tässä kun palkinnot vaikuttavat näinkin hyviltä.
 
Pitkä prosessi ilmeisesti tosiaan tiedossa jos kehottelevat itsekin jo valittamaan/hakemaan oikaisua.
Ilmaiseksi eivät kyllä ainakaan minun romuja saa(neet), se on varmaa.

Tältä se tosiaan vaikuttaa, että tappelemaan joutuu. Pieni toivonkipinä olisi, että tuohon lakiin saadaan tämä kohta:
"Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi
siirtymäsäännös, jonka mukaan hakemukseen, joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa,
sovellettaisiin tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä."

Lainaus hallituksen esityksestä eduskunnalle

Edit: toki Traficom on ilmoittanut, että lain tulkinta tälläkin hetkellä on että 1 ropa/uusi auto, mutta nyt on taas maanantai, eli perinteisesti se päivä kun Traficomin tuuliviiri kääntyy
 
Tältä se tosiaan vaikuttaa, että tappelemaan joutuu. Pieni toivonkipinä olisi, että tuohon lakiin saadaan tämä kohta:
"Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi
siirtymäsäännös, jonka mukaan hakemukseen, joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa,
sovellettaisiin tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä."

Lainaus hallituksen esityksestä eduskunnalle

Edit: toki Traficom on ilmoittanut, että lain tulkinta tälläkin hetkellä on että 1 ropa/uusi auto, mutta nyt on taas maanantai, eli perinteisesti se päivä kun Traficomin tuuliviiri kääntyy

Juu ja 14.1. ilmoittivat, että uuden lain voimaantuloon asti voi hyödyntää useampia romutuspalkkioita.
Aamun tuulen suuntaa odotellessa :cautious:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 136
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom