Romutuspalkkio

Miten tuo sana oli määritelty, voiko tuossa ehdotuksella olla liikennekäytössä, jos ajoneuvo ei ole tieliikennekeltoinen ?
Liikennekäyttöä ei ole erikseen tuossa esityksessä määritelty, joten oletan, että auto on liikennekäytössä, jos se on ajoneuvolain mukaisesti otettu liikennekäyttöön. Tämähän ei vaadi voimassa olevaa määräaikaiskatsastusta. Näyttäisi liikennekäytön vaatimuksena olevan se, että ajoneuvolle on suoritettu rekisteröintikatsastus ja otettu liikennevakuutus, sekä ettei veroja/maksuja ole rästissä ja omistussuhteet ovat selvät, sitten vaan käy napauttamassa Trafin sivuilta romuauton liikennekäyttöön, jolloin ajoneuvovero ja liikennevakuutus alkaa rullata. Varmasti tähän tulee vielä selvyyttä, kun asiaa aletaan enemmän penkoa, mutta näillä näkymin jonkinlainen kikkailuikkuna on raollaan.

Siinä mielessä kikkailua, että lain tarkoitushan on poistaa vanhoja autoja liikenteestä, ei suinkaan ajokelvottomia romuautoja latojen takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä rajoittaa kikkailua melko tehokkaasti

"Romutettavan auton tulisi olla romutusta välittömästi edeltäneen vuoden aikana ollut yhtäjaksoisesti vähintään 10 kuukautta liikennekäytössä.

Romutuspalkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan romutetaan yksi vuonna 2015 tai sitä ennen ensirekisteröity henkilöauto, joka on ollut hakijan omistuksessa vähintään romutusta välittömästi edeltäneen vuoden ajan. Lisäksi palkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että uusi auto on ensirekisteröimätön ja se hankitaan omaan käyttöön"


 
Riippuu suunnasta mistä katsoo, mutta kyllä tämäkin kamppis vaikuttaa taas siltä ettei hyödytä oikeasti sellaista jolla on vanha auto ja olisi haluja vaihtaa halpaan uuteen.

Uusia autoja ajokelpoisia autoja kuten clio iv vuonna 2018 jolle jäi lyhyenä hintaa joku 11ke kamppiksen kanssa. Ei taida nykyään vastaavia olla tarjolla tuohon hintaan?

Ajallisesti 2027 osuisi omalta kohta hyvin kohdalleen jos tyyliin 15ke saa jonkun vastaavan clion koko luokan auton. Käytetty 10ke auto jossa päästöt määritelmien rajoissa olisi ollut myös hyvä vaihtoehto itselle.
 
Tämä rajoittaa kikkailua melko tehokkaasti

"Romutettavan auton tulisi olla romutusta välittömästi edeltäneen vuoden aikana ollut yhtäjaksoisesti vähintään 10 kuukautta liikennekäytössä.

Romutuspalkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan romutetaan yksi vuonna 2015 tai sitä ennen ensirekisteröity henkilöauto, joka on ollut hakijan omistuksessa vähintään romutusta välittömästi edeltäneen vuoden ajan. Lisäksi palkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että uusi auto on ensirekisteröimätön ja se hankitaan omaan käyttöön"


No tota tossa edellä just spekuloin, liikennekäyttöön kun voi ottaa minkä tahansa ajokelvottoman romun. Kustannuksia tulee liikennevakuutus ja ajoneuvovero 10kk ajalta. Ei välttämättä montaa sataa. Ainoa riski on, että tukiraha loppuu ennen aikojaan. Aikaahan on riittävästi kyllä, että ehtii täyttää ajalliset ehdot.

Tässä siis oletan, että liikennekäyttö tarkoittaa tuota ajoneuvolain mukaista liikennekäyttöä, ei todellista käyttöä liikenteessä tai liikennekelpoisuutta.

Toki aiemmasta kamppiksesta ollaan menty eteenpäin, eli esim. yhteen uuteen autoon voi käyttää vain yhtä palkkiota.
 
Viimeksi muokattu:
10 kk on pitkä aika, tukisumma on loppu ennen sitä.

Tämä on selvästi kakkos- ja kolmosautoje romutuspalkkio, koska harva, jolla on vain yksi noin vanha auto, vaihtaa uuteen. Sen sijaan jos on tapana kierrättää ykkösauto kakkosautoksi ja siitä kakkonen vaikka lasten kolmosautoksi*, voi hyvinkin olla mahdollisuus tähän. Romuttaa kakkosauton ja antaa ykkösauton liikkeeseen vaihdossa.

(sitten tarttee tietenkin uuden kakkosautonkin)


*) Itse en lapsilleni antaisi ajokiksi sitä perheen paskinta romua, mutta tuntuu oleva melko yleinen tapa. Kaveri kävi hakemassa ulkomailta omalle pojalleen 20v vanhan Volvon tehokkaalla koneella, omasta mielestäni ihan pähkähullu idea, etenkin kun ainoan lapsen kohdalla ei edes ole särkymävaraa.
 
En usko rahojen loppuvan ihan äkkiä. Nyt ehdot on paljon tiukemmat ja oliko rahaa tuplat entiseen?
 
"Romutuspalkkiota voisi hakea 1.10.2025-31.12.2027 väliseltä ajalta"
"Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026."
"Romutuspalkkiota voisi hakea 1.1.2026 alkaen."
"On kuitenkin tärkeää huomata, että tässä vaiheessa on kyse hallituksen esityksestä"

Mistä ne repii näytä päivämääriä? Kaikki tietää että se on vasta esitys ja siihen esitykseen on laitettu aloituspäivämäärä mikä on mahdoton

Oikeinkirjoitettuna:
Romutuspalkkiota voi hakea kun romutuspalkkiolaki on hyväksytty. Ole hyvä "yksikön johtaja Pyry Takala"

Vai pelätäänkö että suomessa uusien autojen myynti sakkaa totaalisesti romuautolain takia?
 
"Romutuspalkkiota voisi hakea 1.10.2025-31.12.2027 väliseltä ajalta"
"Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026."
"Romutuspalkkiota voisi hakea 1.1.2026 alkaen."
"On kuitenkin tärkeää huomata, että tässä vaiheessa on kyse hallituksen esityksestä"

Mistä ne repii näytä päivämääriä? Kaikki tietää että se on vasta esitys ja siihen esitykseen on laitettu aloituspäivämäärä mikä on mahdoton

Oikeinkirjoitettuna:
Romutuspalkkiota voi hakea kun romutuspalkkiolaki on hyväksytty. Ole hyvä "yksikön johtaja Pyry Takala"

Vai pelätäänkö että suomessa uusien autojen myynti sakkaa totaalisesti romuautolain takia?
Toi päivämääräkikkailuhan tarkoittaa vain sitä, että jos laki menee läpi, niin romutuspalkkiota voi hakea takautuvasti 1.10.2025 alkaen, eli jos tänään (1.10.2025) ostat uuden auton, niin voit hakea romutuspalkkiota siihen sitten aikoinaan (1.1.2026 alkaen).
 
Tämä rajoittaa kikkailua melko tehokkaasti

"Romutettavan auton tulisi olla romutusta välittömästi edeltäneen vuoden aikana ollut yhtäjaksoisesti vähintään 10 kuukautta liikennekäytössä."

Tähän olisi ehdottomasti pitänyt laittaa vielä lisäehdoksi tuon 10 kk liikennekäytössä olemisen lisäksi, että kyseinen auto on täytynyt ottaa liikennekäyttöön ennen 1.10.2025. Tällä saataisiin blokattua pois kikkailijat, jotka ottavat näitä autoja liikennekäyttöön vain tätä tarkoitusta varten.
 
*) Itse en lapsilleni antaisi ajokiksi sitä perheen paskinta romua, mutta tuntuu oleva melko yleinen tapa. Kaveri kävi hakemassa ulkomailta omalle pojalleen 20v vanhan Volvon tehokkaalla koneella, omasta mielestäni ihan pähkähullu idea, etenkin kun ainoan lapsen kohdalla ei edes ole särkymävaraa.
Tässä onkin yksi ongelma vakuutuksissa. Tuollaiselle vanhalle autolle se vakuutus on kallis ja jos ilman ensimmäistäkään bonuskertymää lapsi ottaa ensi autokseen jonkun uuden sähköauton vaikkapa, niin vakuutukset ovat pilvissä. Turvallisuutta tämä nykyjärjestelmä ei ainakaan lisää.

Itsekin ajattelin varmistaa, että saatte hyvät romutuspalkkiot, ja en jäänyt odottelamaan, mihin nämä päätökset asian suhteen menevät. Todennäköisesti kun en jäänyt odottamaan, niin edut ovat hyvät. Jos taas olisin odottanut, niin tuskin mitään palkkiota olisi edes tarjottu.
 
Tässä onkin yksi ongelma vakuutuksissa. Tuollaiselle vanhalle autolle se vakuutus on kallis ja jos ilman ensimmäistäkään bonuskertymää lapsi ottaa ensi autokseen jonkun uuden sähköauton vaikkapa, niin vakuutukset ovat pilvissä. Turvallisuutta tämä nykyjärjestelmä ei ainakaan lisää.
Tottakai vakuutus on vanhalle tehoautolle kallis ja niin sen pitääkin olla. Vakuutuksissa on useita muuttujia, mm. auton merkistä, kuljettajan iästä, paikkakunnasta, kilometrit yms. Mielestäni vakuutukset käyttäytyvät melko reilusti, vaikka hinnasta voi olla montaa mieltä. Jos katsoo vanhaa tehotonta perusautoa, niin liikennevakuutus on edullinen.

Vanhinkokerroin "uusi auto & kokematon kuski"-yhdistelmälle on korkea, ja kaskot nostamassa maksua. Vastaavasti vanha auto, johon ei tarjota kaskoja, niin vakuutusarvo on pieni, vielä jos ei erotu kolaritilastoissa. Mutta ajoneuvovero on monesti paljon korkeampi vanhoissa autoissa, varsinkin jos päästöt arvioidaan painon mukaan.

Vaikka vanhat autot voivat olla hieman turvattomampia, on niissä etujakin. Tenavat oppivat korjatessa auton perusteet eikä pienet ulkonäkötuunaukset niin haittaa. Kuten ei myöskään pienet kolhut, kun opettelee ajelua. Mutta mitään yli sataheppaisia en antaisi leikkikaluksi liikenteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 542
Viestejä
4 943 781
Jäsenet
79 508
Uusin jäsen
Musashii1343

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom