Romutuspalkkio

Miten tuo sana oli määritelty, voiko tuossa ehdotuksella olla liikennekäytössä, jos ajoneuvo ei ole tieliikennekeltoinen ?
Liikennekäyttöä ei ole erikseen tuossa esityksessä määritelty, joten oletan, että auto on liikennekäytössä, jos se on ajoneuvolain mukaisesti otettu liikennekäyttöön. Tämähän ei vaadi voimassa olevaa määräaikaiskatsastusta. Näyttäisi liikennekäytön vaatimuksena olevan se, että ajoneuvolle on suoritettu rekisteröintikatsastus ja otettu liikennevakuutus, sekä ettei veroja/maksuja ole rästissä ja omistussuhteet ovat selvät, sitten vaan käy napauttamassa Trafin sivuilta romuauton liikennekäyttöön, jolloin ajoneuvovero ja liikennevakuutus alkaa rullata. Varmasti tähän tulee vielä selvyyttä, kun asiaa aletaan enemmän penkoa, mutta näillä näkymin jonkinlainen kikkailuikkuna on raollaan.

Siinä mielessä kikkailua, että lain tarkoitushan on poistaa vanhoja autoja liikenteestä, ei suinkaan ajokelvottomia romuautoja latojen takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä rajoittaa kikkailua melko tehokkaasti

"Romutettavan auton tulisi olla romutusta välittömästi edeltäneen vuoden aikana ollut yhtäjaksoisesti vähintään 10 kuukautta liikennekäytössä.

Romutuspalkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan romutetaan yksi vuonna 2015 tai sitä ennen ensirekisteröity henkilöauto, joka on ollut hakijan omistuksessa vähintään romutusta välittömästi edeltäneen vuoden ajan. Lisäksi palkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että uusi auto on ensirekisteröimätön ja se hankitaan omaan käyttöön"


 
Riippuu suunnasta mistä katsoo, mutta kyllä tämäkin kamppis vaikuttaa taas siltä ettei hyödytä oikeasti sellaista jolla on vanha auto ja olisi haluja vaihtaa halpaan uuteen.

Uusia autoja ajokelpoisia autoja kuten clio iv vuonna 2018 jolle jäi lyhyenä hintaa joku 11ke kamppiksen kanssa. Ei taida nykyään vastaavia olla tarjolla tuohon hintaan?

Ajallisesti 2027 osuisi omalta kohta hyvin kohdalleen jos tyyliin 15ke saa jonkun vastaavan clion koko luokan auton. Käytetty 10ke auto jossa päästöt määritelmien rajoissa olisi ollut myös hyvä vaihtoehto itselle.
 
Tämä rajoittaa kikkailua melko tehokkaasti

"Romutettavan auton tulisi olla romutusta välittömästi edeltäneen vuoden aikana ollut yhtäjaksoisesti vähintään 10 kuukautta liikennekäytössä.

Romutuspalkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan romutetaan yksi vuonna 2015 tai sitä ennen ensirekisteröity henkilöauto, joka on ollut hakijan omistuksessa vähintään romutusta välittömästi edeltäneen vuoden ajan. Lisäksi palkkion myöntämisen edellytyksenä olisi, että uusi auto on ensirekisteröimätön ja se hankitaan omaan käyttöön"


No tota tossa edellä just spekuloin, liikennekäyttöön kun voi ottaa minkä tahansa ajokelvottoman romun. Kustannuksia tulee liikennevakuutus ja ajoneuvovero 10kk ajalta. Ei välttämättä montaa sataa. Ainoa riski on, että tukiraha loppuu ennen aikojaan. Aikaahan on riittävästi kyllä, että ehtii täyttää ajalliset ehdot.

Tässä siis oletan, että liikennekäyttö tarkoittaa tuota ajoneuvolain mukaista liikennekäyttöä, ei todellista käyttöä liikenteessä tai liikennekelpoisuutta.

Toki aiemmasta kamppiksesta ollaan menty eteenpäin, eli esim. yhteen uuteen autoon voi käyttää vain yhtä palkkiota.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
288 198
Viestejä
4 940 607
Jäsenet
79 458
Uusin jäsen
meltor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom