Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
"Valtionhallinnon talousarviossa romutuspalkkioon osoitetut 8 miljoonaa euroa on varattu loppuun. Romutuspalkkiobudjetista on nyt varattu 100 % (29.4.2021). Varaustilanteessa on huomioitu 28.4.2021 mennessä saapuneet hakemukset. Jos tukea vapautuu haettavaksi, kun kaikki jo saapuneet hakemukset on käsitelty, asiasta ilmoitetaan tällä sivustolla. "
Romutuspalkkio | Traficom
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteröinti- ja hyväksyntä- sekä turvallisuusviranomainen.www.traficom.fi
En usko että tähän jää, romutuspalkkioita on käytetty aiemmin ja lievästi yllätyn jos ei myös tulevaisuudessa.R.I.P romutuspalkkio
Tosiaan kaverilta tai ihan keltä vaan sai ostaa sähköpyörän tai tavallisen pyörän, joka on muutettu sähköpyöräksi.mistä noita sähköpyörä edes on riittänyt myytäväksi noin paljon, kun ei eikö aikalailla ole olleet vähissä jokapuolella? Olisin itsekkin romuttanut, mutta nämä kaiken maailman "kaveri kaupat" söi budjetin niin nopeasti että vajaa pari viikkoa jäi vajaaksi että ehdot täyttyyy. Jos noita romuja haluaa pois liikenteestä niin täytyy olla jokin muu vaihtoehto kuin uusi auto.
Tosiaan kaverilta tai ihan keltä vaan sai ostaa sähköpyörän tai tavallisen pyörän, joka on muutettu sähköpyöräksi.
+4000 sähköpyörää ja
vajaa 2000 autoa.
Jälkikäteen ajateltuna 500€ sähköpyörätukikin olisi ollut aika hyvä? Nyt tuo 1000€ oli vähän suuri, jos osti vaikka kaverin pyörän.
"Määrällisesti tämä tarkoittaa sitä, että sähköpyöriin liittyviä hakemuksia on yli 4 000 kappaletta, autoihin liittyviä lähes 2 000 ja joukkoliikenteeseen liittyviä hakemuksia yhteensä noin 180 kappaletta."
Kansalaisille jaettavat romutuspalkkiorahat ovat loppuneet – käsittelyssä yhä täysi ruuhka
Tuen suosio on ollut niin valtaisa, että valtionhallinnon talousarviossa tukeen osoitetut kahdeksan miljoonaa euroa on varattu nyt kokonaisuudessaan loppuun.www.is.fi
Edit: itse ostin noin 40 000€ sähköauton (vw id.3).
Jälkikäteen ajateltuna 500€ sähköpyörätukikin olisi ollut aika hyvä? Nyt tuo 1000€ oli vähän suuri, jos osti vaikka kaverin pyörän.
Sähköautoihin sai tosiaan 2000€. Ladattaviin hybrideihin sai myös 2000€. Tavallisiin polttiksiin, jos päästöt oli riittävän pienet sai vain tuon 1000€.Autoja on kyllä reilusti enemmän, koska vain sähköautoihin sai 2000€, muihin 1000€. Todennäköisesti joku 3000 autoa.
Sähköpyöriä löytyy kyllä vaikka kuinka paljon eri malleja, mitä saa vaikka heti ajoon. Suosituimmat mallit ovat lähinnä vähissä.
Riitti kunhan auton kori romutetaan. Eli oikeastaan mikä vaan auto kelpasi. Ei tarvinnut olla katsastettu tai ajokelpoinen. Mutta henkilöauto piti olla. Mun piti muutoskatsastaa Peugeot 406 pakusta takaisin henkilöautoksi (50€), niin sai tuen. Ajoin auton romuttamolle, niin maksoivat vielä 50€ autosta.Romusta tuo voisi riittääkkin, mutta autosta jossa leimaa niin 1000e lähempänä sopivaa luokkaa. Itselle jäi epäselväksi pitikö tässä kampanjassa olla katsastettu ajokelpoinen auto.
Ranskassa mietitään 2500e vastaavaa tukea sähköpyörälle (en tiedä miten luotettavat lähteet ja toteutuuko oikeasti).
France Is Giving Citizens $3,000 To Get Rid of Their Car and Get an Electric Bike - Slashdot
France is offering residents $2,975 to trade in their gas-powered vehicle for an electric bicycle. The Next Web reports: Earlier this week, lawmakers in France approved the measure in a preliminary vote. The French Federation of Bicycle Users claims that if France does go ahead with the scheme...tech.slashdot.orgFrance is giving citizens $3,000 to get rid of their car and get an ebike
France is offering a cash-for-clunkers scheme that will give citizens some sweet cashola to spend on electric bikes in an attempt to reduce emissions.thenextweb.com
Tosiaan kaverilta tai ihan keltä vaan sai ostaa sähköpyörän tai tavallisen pyörän, joka on muutettu sähköpyöräksi.
+4000 sähköpyörää ja
vajaa 2000 autoa.
Jälkikäteen ajateltuna 500€ sähköpyörätukikin olisi ollut aika hyvä? Nyt tuo 1000€ oli vähän suuri, jos osti vaikka kaverin pyörän.
"Määrällisesti tämä tarkoittaa sitä, että sähköpyöriin liittyviä hakemuksia on yli 4 000 kappaletta, autoihin liittyviä lähes 2 000 ja joukkoliikenteeseen liittyviä hakemuksia yhteensä noin 180 kappaletta."
Kansalaisille jaettavat romutuspalkkiorahat ovat loppuneet – käsittelyssä yhä täysi ruuhka
Tuen suosio on ollut niin valtaisa, että valtionhallinnon talousarviossa tukeen osoitetut kahdeksan miljoonaa euroa on varattu nyt kokonaisuudessaan loppuun.www.is.fi
Edit: itse ostin noin 40 000€ sähköauton (vw id.3).
Täysin samaa mieltä, olisi aivan älytön muutos - tuolla viidellä satkulla ei saa edes kunnollista normifillaria, jengi tuskin innostuu mitään mummohelkamaa ostelemaan.Tuolla 500€:llä vaan ei saa minkäänmoista sähköpyörää ja 500€ romutetusta autosta on aika vähän, joten ei kannattaisi romuttaa.
Oliko ne ehdet jotain seuraavantapaista.Riitti kunhan auton kori romutetaan. Eli oikeastaan mikä vaan auto kelpasi. Ei tarvinnut olla katsastettu tai ajokelpoinen. Mutta henkilöauto piti olla. Mun piti muutoskatsastaa Peugeot 406 pakusta takaisin henkilöautoksi (50€), niin sai tuen. Ajoin auton romuttamolle, niin maksoivat vielä 50€ autosta.
Oliko ne ehdet jotain seuraavantapaista.
Romutettavan auton on pitänyt olla edellisenä vuonna liikennekäytössä.
Romutettavan auton täytyi olla liikennekäytössä romutuspäivänä.
Yksityishenkilö ja pitänyt olla omistaja tai haltijan yhtäjaksoisesti ainakin vuoden, ennen romutusta
Eli tietokananssa (liikennekäytössä) voi olla katsastamaton ei tieliikenne kelpoinen auto. Mutta jos sen meinas ajella romuttamoon, niin se kai vaatii lupien hankkimisen.
Jos tässä suunnittelee seuraavaa palkkiokierrosta, niin ehdot voi olla toiset. Mielummin niin että pitää olle tieliikennekelpoinen romuttaessa ja edeltävänä vuonna, mutta löysennystä noihin omistamis/haltia juttuihin.
Tässä kai oli moka tuo niputus, muuten kai ihan halutisti meni, mutta varmaan tarksitetaan, tai no ei tämä nyt ainoa lapsus.Aivan varmasti jos ja kun uusia romutuspalkkiokampanjoita tulee, niin pykälät mietitään vähän tarkemmin ja useamman tahon toimesta ettei tämän vuotinen farssi toistu.
Avaa vähän mitä tuolla laskennallisella päästöllä tarkoitat?Valtiotasollahan tässä on tarkoitus kaunistella Suomen laskennallisia päästöjä EU:ssa. Siihen tämä toimi varsin hyvin, kun käyttämättömiä romuja hävisi pihoista pyörimästä viimeiselle romutusleimalle. Jos siellä on joku ei yrittäjä romuttanut pihan tyhjäksi (kymmenien autojen niputtajat), ehkä ne kaivelee jonkun pykälän ettei tarvitse maksaa. Mutta laskennalliset päästöt laski niidenkin autojen osalta!
Varmaan juuri niitä laskennallisia päästöjä, joihin verotuskin perustuu.Avaa vähän mitä tuolla laskennallisella päästöllä tarkoitat?
Tieliikenteessä olevien autojen ajot ja liikenteen päästöt tiedetään varsin hyvin.
Valtiotasolla ? mitä tarkoitat.Varmaan juuri niitä laskennallisia päästöjä, joihin verotuskin perustuu.
Kuullostaa ristiriitaiselta, päästöt tiedetään, eikun ei tiedetäkkään.Päästöjä ei todellakaan tiedetä kuin onniarviona. Hiilimääräinen "päästö" kyllä tiedetään jo polttonesteiden myyntimäärästä mutta siihen se jää. Eikä muulla ole merkitystäkään, koska koko homma on silmänpalvontaa.
No sitä tarkoitan, että puhe oli kai laskennallisista "päästöistä". Tällä kai tarkoitetaan hiilidioksidia per kilometri. Tämän tiedon vakioidulla koejärjestelyllä mitattu nimellisarvo on ajoneuvojen rekisteritiedoissa.Valtiotasolla ? mitä tarkoitat.
Ei lainkaan.Kuullostaa ristiriitaiselta, päästöt tiedetään, eikun ei tiedetäkkään.
Mitä?Sähköautoissa ei niin tarkkaan (iso ero bolttisi energiaan),
Ei tällaisilla tylsillä tosielämän asioilla ole mitään merkitystä. Sähkön tarve voi lisääntyä vaikka vähän enemmänkin, ja toki oikeasti se lisää perusvoiman ja säätövoiman tarvetta. Voidaan silti viherpuhua asia niin päin, että tuulimyllyjä harrastamalla muka päästökompensoidaan sähköautojen ajosähkö kokonaan pois, eli liikennepolttoaineiden säästöt ovat täysimääräiset.keskimäärin sähköntuotanto tiedetään, ja se vähän eri juttu selvitellä mitä tuotantoa nimenomaan sähköautot lisää.
Kyllä noita 200-500€ katsastettuja autoja löytyy aina silloin tällöin ja nytkin on myynnissä. Ei kumminkaan pitkällä leimalla olevia. Mullakin toisena autona ihan hyvä 380€ maksanut ja 160tkm ajettu Citroen Xsara vm2002.Tuolla 500€:llä vaan ei saa minkäänmoista sähköpyörää ja 500€ romutetusta autosta on aika vähän, joten ei kannattaisi romuttaa.
Kyllä noita 200-500€ katsastettuja autoja löytyy aina silloin tällöin ja nytkin on myynnissä. Ei kumminkaan pitkällä leimalla olevia. Mullakin toisena autona ihan hyvä 380€ maksanut ja 160tkm ajettu Citroen Xsara vm2002.
Myynnistä löytyy 473kpl alle 500€ autoa. Ja yleensä saa jotain 100€ tingittyä. Osassa on vielä kahdet renkaatkin.
Mutta olihan tuo 1000€ tai 2000€ ihan ok summa ja ne rahat kuluikin yhdessä hujauksessa loppuun.
Sähköavusteisten polkupyörien osalta käyvät läpi tekniset tiedot sen varmistamiseksi, että kyseessä todella on romutuspalkkiolaissa määritettyjen edellytyksien mukainen tuote. Eli moottorin nimellisteho korkeintaan 250 wattia, ei saa olla kaasukahvaa tai painiketta jolla kulkisi yli 6 km/h, ei saa olla vakionopeudensäädintä (cruising-toimintoa) eli kun lopettaa polkemisen niin moottorin on sammuttava ja moottorin on lopetettava avustus 25 km/h nopeudessa, Esimerkiksi Pyrkijä-merkin muuten mielenkiintoiset kolmipyöräiset sähköpyörät sisältävät kaasukahvan ja ovat siten moottorilla varustettuja polkupyöriä (ajoneuvoluokka L1e-A) eivätkä sähköavusteisia polkupyöriä eli avustusta sellaisen hankkimiseen ei saa.Olisi kyllä jännä tietää mikä hidastuttaa romutuspalkkioiden käsittelyä. Onko se periaatepäätös käytettyinä ostetuista pyöristä vai mikä.
Aika hiljaista palkkion saamisessa. Itse olen laittanut hakemuksen tammikuun lopussa.
Huikeeta suorittamista kyllä, kun eivät ole 6 päivän hakemuksia saaneet käsiteltyä 3 viikossa. (Kun edellisellä sivulla oli 12.1. jätetty hakemus käsitelty 28.4.)Sama täällä, 18.1 sähköpyörähakemus ja mitään ei ole kuulunut.
Sitten tulee kesälomakausi, elikkä katotaan joskus syksyllä.Huikeeta suorittamista kyllä, kun eivät ole 6 päivän hakemuksia saaneet käsiteltyä 3 viikossa. (Kun edellisellä sivulla oli 12.1. jätetty hakemus käsitelty 28.4.)
Mutta kiva tietää, että omaan 25.1. jätettyyn hakemukseen turha odottaa päätöstä seuraavaan kuukauteen.
Minkäs takia hylsy tuli?Tammikuun 1. viikolla jätetty hakemus eikä vieläkään päätöstä. Tosin pari viikkoa sitten joku selvityspyyntö tuli mailina jossa vihjattiin että hylsy tuli. Vastasin mutta ei mitään kuulunut.
Eli kuten aikaisemmin kirjoittelinkin niin jotain siellä veivataan kuumeisesti. FAQ osiota on muutettu moneen kertaan sitten minun hakemukseni ja sekin viittaa siihen että etsivät nyt syitä hylätä hakemuksia.
Huikeeta suorittamista kyllä, kun eivät ole 6 päivän hakemuksia saaneet käsiteltyä 3 viikossa. (Kun edellisellä sivulla oli 12.1. jätetty hakemus käsitelty 28.4.)
Mutta kiva tietää, että omaan 25.1. jätettyyn hakemukseen turha odottaa päätöstä seuraavaan kuukauteen.
Onko otettu edes käsittelyyn eli eikö ole tullut edes selvityspyyntöä? Jos näin, niin tossa kohtaa kyllä soittasin aspaan ja avautuisin itkupotkuraivarilla. (Ja hyväksyisin,että laittavat jonon hännille )Edelliselle sivulla oli myös, että 6.5. tullut päätös 14.1. jätettyyn hakemukseen. Oma hakemus tehty 15.1. eikä vieläkään mitään päätöstä kuulu!
Ei ole mitään selvityspyyntöjä tullut. "Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä" oli vastaus.Onko otettu edes käsittelyyn eli eikö ole tullut edes selvityspyyntöä? Jos näin, niin tossa kohtaa kyllä soittasin aspaan ja avautuisin itkupotkuraivarilla. (Ja hyväksyisin,että laittavat jonon hännille )
Ei ole mitään selvityspyyntöjä tullut. "Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä" oli vastaus.
Tämä on hyvinkin mahdollista. Mutta miksi se on asiakaspalvelussa niin vaikeaa kertoa, jos näin on?Voi olla, että hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja niistä uuden auton hankkineiden päätökset tehdään ykkösprioriteettina.