Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
17
Onko Tokmannin Brucke RM500 vs RM800 ainoa käytännön ero akussa ja latausasemassa? RM800 on sadetunnistus, ilmeisesti RM500:ssa ei? Onko sadetunnistus jotenkin app-pohjainen vai itse leikkurissa kiinteästi oleva anturi? Miten RM500 mallin omistajat toimivat sateen sattuessa?

Leikattavaa pinta-alaa ei ole paljoa (300m2), joten halvempi mallikin riittää sen puolesta, mutta mietin että kannattaako maksaa vähän lisää muiden ominaisuuksien puolesta?
 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
965
Onko leikkurissas se "vapaasti" pyörivä, laakeroitu "skid plate" joka pultataan itse terälevyyn (ja joiden väliin itse terät tulee)?

Kovasti jotkut netissä väittää että tommonen lätkä auttais tuohonkin ongelmaan.
En ole kuullutkaan moisesta virityksestä. Tarkennatko mitä levyä tarkoitat ja missä näin väitellään?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Onko Tokmannin Brucke RM500 vs RM800 ainoa käytännön ero akussa ja latausasemassa? RM800 on sadetunnistus, ilmeisesti RM500:ssa ei? Onko sadetunnistus jotenkin app-pohjainen vai itse leikkurissa kiinteästi oleva anturi? Miten RM500 mallin omistajat toimivat sateen sattuessa?

Leikattavaa pinta-alaa ei ole paljoa (300m2), joten halvempi mallikin riittää sen puolesta, mutta mietin että kannattaako maksaa vähän lisää muiden ominaisuuksien puolesta?
Kyllä siinä RM500:ssa sadetunnistin on. Ei kyllä mainita manuaalissa siitä mitään. Sateen sattuessa ei ajele sateella, vaan menee telakkaan odottelemaan. Olisiko ollut 3h odotteluaika.

Tokmannin myynti-ilmossa sadetunnistuksesta on maininta:

Nyt kun tuota katsoin, niin sehän on tarjous päättynyt. RM800 kuitenkin vielä alennuksessa. Hintaero noilla nyt niin pieni, että ilman muuta ostaisin tuon "isomman". Vaikkakin epäilen, että ainoat erot on akku ja laturi.
 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
965
Husqvarnassa on tuo tuollainen levy minne väliin terät menee piiloon ja levy pyörii erikseen.
Kiitos, en ole aiemmin tuollaiseen törmännyt. Sain kommentistasi sen kuvan että tämä olisi jokin juttu ja näitä olisi käytössä enemmänkin, mutta tämä taitaakin olla vain Husqvarnan keksintö tai kolmannen osapuolen modaus heidän leikkureihin. Ei taida olla edes tehty Landroideihin? Ylipäätään hyvin vähän juttua löysin "skid plate" haulla (vai millä nimellä tuota levyä "virallisesti" kutsutaankaan). Tuollaista laakeroitua vapaasti pyörivää levyä on vähän hankala itse (amatöörinä) alkaa tekemään. Mutta sinänsä ihan varteenotettava vinkki, pidetään mielessä.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
4
Brucke RM500:ssa on appissä Settings:in alla 'Starting point' ja siihen liittyvää konffausta (Starting point 1-4 ja jokaiselle prosenttiluku). Onku kukaan löytänyt dokumentaatiota tai keksinyt mitä noilla parametreillä voi tehdä ?

Mulla RM500 lokeista löytyy 'Rain detected, robot is returning to the charging station' mutta 10min myöhemmin jo 'Robot starts working' ja odotus aika konffattu 3h eli ei tuo ainakaan aina pidä 3h taukoa. Koska sade oli vain pieni kuuro niin onhan se mahdollista että kone huomasi jo matkalla laturiin että sade loppui ja päätti jatkaa hommia. Tuntuu yllättävän älykkäältä ~300e laitteeksi.

Eilen FW päivityksessä näkyi joku 2xxxx alkuinen softa, tänään vain 10920 (nyt koneessa alkuperäinen 10918).
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Brucke RM500:ssa on appissä Settings:in alla 'Starting point' ja siihen liittyvää konffausta (Starting point 1-4 ja jokaiselle prosenttiluku). Onku kukaan löytänyt dokumentaatiota tai keksinyt mitä noilla parametreillä voi tehdä ?
Siellä appissa on kysymysmerkin takana teksti: "Setting the position where the machine starts working along the boundary, so that the machine can easily cover different areas".
Eli ilmeisesti liittyy siihen että joka 4. aloitus lähtee eri suuntaan jotta leikkaisi koko alalta.

Mulla RM500 lokeista löytyy 'Rain detected, robot is returning to the charging station' mutta 10min myöhemmin jo 'Robot starts working' ja odotus aika konffattu 3h eli ei tuo ainakaan aina pidä 3h taukoa. Koska sade oli vain pieni kuuro niin onhan se mahdollista että kone huomasi jo matkalla laturiin että sade loppui ja päätti jatkaa hommia. Tuntuu yllättävän älykkäältä ~300e laitteeksi.

Eilen FW päivityksessä näkyi joku 2xxxx alkuinen softa, tänään vain 10920 (nyt koneessa alkuperäinen 10918).
Itse kanssa ihmettelin noita "Rain detected" -ilmoituksia. Niitä kun oli vaikka ei ollut satanutkaan. Näkyi tulevan aina tuo teksti kun akku loppui ja palasi telakkaan. Yhden kerran vasta tullut oikeasti vettä, ja silloin paineli takaisin laturiin ja odotteli siellä useamman tunnin.
Otin nyt itse riskin takuun osalta ja päivittelin firmiksen. Sillä nyt ainakin hävisi nuo turhat rain detected -ilmoitukset.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
17
Nyt kun tuota katsoin, niin sehän on tarjous päättynyt. RM800 kuitenkin vielä alennuksessa. Hintaero noilla nyt niin pieni, että ilman muuta ostaisin tuon "isomman". Vaikkakin epäilen, että ainoat erot on akku ja laturi.
Pienemmän tarjous päättyi (319e -> 449e) ja isommassakin näköjään hinta nousi 449e -> 499e vaikka "tarjouksessa" edelleen. No kun ei kiire ole, niin odottelen jos tulisi uudelleen aikaisempiin hintoihin. Ellei nää nyt saanu sit lopullista inflaatiokorjausta.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
170
Gardenan tuki arvioi Lonan kartoituksen kestoa näin : "kartoitus kestää noin 2-2,5 viikko 1000 neliön pihassa"
Eli viikon verran vielä odottelua, noin niin kuin teoriassa. Onko kellään kokemusta miten sekaisin tuo menee jos/kun tulee muutettua rajalangan paikkoja? Ei ihan pienen syyn takia tule uusittua tuota karttaa...

Toimiikohan Huson vastaava miten hyvin/nopeasti? Olivat lisänneet tuon AIM:n vanhempiin vehkeisiin, missä anturit ja muut vermeet sen mahdollistaa. Gardenassa lienee tuo GPS:n puute syy siihen ettei toimi vanhemmissa.

Lisää huonoja uutisia toisen robotin osalta. Satunnainen "Ongelma latausjärjestelmässä" vika on alkanut toistumaan lähes päivittäin. Ekan kerran tuo ilmestyi n. kuukausi sitten ja nyt viime viikon aikana lähes joka päivä. Yleensä vika ilmestyy yön aikana ja aamulla jää talliin odottamaan manuaalikäynnistystä. Gardenan tuki ilmoitti lähettävänsä uuden muuntajan ja kaapelin. Saapa nähdä auttaako, pahoin pelkään, että huolto kutsuu. Mielestäni ongelmat alkoivat uusimman softapäivityksen jälkeen, mutta 100% varma en ole.
Edit. kyseessä viime vuonna ostettu Gardena Smart Sileno Life 2000
 
Liittynyt
17.12.2018
Viestejä
111
Kuinka Brucke RM500 käyttäytyy kun on 80cm. käytävä ja jos laittaa rajakaapelit keskelle?
 

JaL

Liittynyt
27.06.2022
Viestejä
3
Gardenan tuki arvioi Lonan kartoituksen kestoa näin : "kartoitus kestää noin 2-2,5 viikko 1000 neliön pihassa"
Eli viikon verran vielä odottelua, noin niin kuin teoriassa. Onko kellään kokemusta miten sekaisin tuo menee jos/kun tulee muutettua rajalangan paikkoja? Ei ihan pienen syyn takia tule uusittua tuota karttaa...

Toimiikohan Huson vastaava miten hyvin/nopeasti? Olivat lisänneet tuon AIM:n vanhempiin vehkeisiin, missä anturit ja muut vermeet sen mahdollistaa. Gardenassa lienee tuo GPS:n puute syy siihen ettei toimi vanhemmissa.

Lisää huonoja uutisia toisen robotin osalta. Satunnainen "Ongelma latausjärjestelmässä" vika on alkanut toistumaan lähes päivittäin. Ekan kerran tuo ilmestyi n. kuukausi sitten ja nyt viime viikon aikana lähes joka päivä. Yleensä vika ilmestyy yön aikana ja aamulla jää talliin odottamaan manuaalikäynnistystä. Gardenan tuki ilmoitti lähettävänsä uuden muuntajan ja kaapelin. Saapa nähdä auttaako, pahoin pelkään, että huolto kutsuu. Mielestäni ongelmat alkoivat uusimman softapäivityksen jälkeen, mutta 100% varma en ole.
Edit. kyseessä viime vuonna ostettu Gardena Smart Sileno Life 2000
Jos teet muutoksia pihaan ja kaapeleihin käsittääkseni kartta pitää luoda uudestaan. Kysyin tätäkin yhdessä kysymyksessä Gardenan tuelta, kun lisäsin alapihalle uuden alueen, mutta eivät ottaneet siitä koppia, joten voi olla että eivät myös tiedä vielä. Tuntuu heille olevan melko uutta tämä Lona kuten meille muillekkin. Mutta joo se ei ainakaan omaan karttaan päivittynyt ja laitoin laitteen luomaan sen uudelleen. Minulla se on siis tehnyt nyt kaksi kertaa tuon kartan 200h ajolla tässä 700m2 pihalla.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
5
Kuinka Brucke RM500 käyttäytyy kun on 80cm. käytävä ja jos laittaa rajakaapelit keskelle?
Jos rajakaapelit ovat liian lähekkäin, Brucke ei mene käytävään ollenkaan. Ja mitä kapeampi käytävä, sitä harvemmin leikkuri sinne eksyy. Mulla on pihalla useampiakin käytäviä ja kyllä leikkuri nekin leikkaa, mutta harvemmin.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
5
Lisää kokemuksia Brucke RM500 leikkurista.
Olen positiivisesti yllättynyt itse asiassa kaikesta tässä leikkurissa. Hankin viime kesänä tarjouksesta alle 300€:lla kyseisen värkin ja olen todella tyytyväinen hankintaani. Hankin sen aluksi vain avustamaan suurimman ruohonkasvualueen leikkaamista.
Olen lisännyt koko ajan rajalankaa ja laajentanut leikkurin leikkuu alaa. Langan pituus on nyt varmaan maksimissaan. Bruckessahan ei ole hakulankaa, vaan pelkkä rajakaapeli, jota pitkin leikkuri palaa vastapäivään latausasemalle lataukseen.
Olen "helpottanut" leikkurin paluuta lataukseen, laittamalla puutapin rajalangan viereen noin puoleen väliin rajalankaa, joten lataukseen mennessään leikkuri kun törmää puutappiin pari kertaa, se sen jälkeen lähtee etsimään rajalankaa muualta eli lähempää latausasemaa. Kun tappi on strategisesti oikeassa paikassa, ei leikkuri kierrä koko rajalankaa, vaan oikaisee näin ollen ja on nopeammin latausasemalla.
Otan tuon puutapin pois aina silloin tällöin, kun leikkuri käy "Edge" toiminnolla leikkaamassa rajalangalla olevan ruohon lyhyeksi, ajaen rajalankaa myötäpäivään.

Minulla on myös etupihalla erillinen alue, jonka aikaisemmin olen joutunut polttomoottorileikkurilla leikata. Tämän alueen ja Brucken leikkaaman alueen välissä on asfaltoitu käytävä n. 1,5m. Kokeilin seuraavaa: tein vähän isomman saarekkeen ja nostin Brucken tuon saarekkeen sisälle ja kokeilin käynnistää. Brucke toimii hienosti saarekkeen sisällä. Se vain täytyy käydä käsin nostamassa saarekkeelle ja kun se on leikattu, siirrän leikkurin takaisin ns. omalle alueelleen.
Asfaltoidulla käytävällä oli onneksi halkeama, johon sain piilotettua saarekkeen meno ja tulojohdot vierekkäin. Johtojen on myös mentävä todellakin vierekkäin. Ne eivät saa mennä toistensa "väärälle" puolelle, muuten leikkuri herjaa, eikä toimi.
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
4
Osaakohan kukaan sanoa, mikä Robomow RC308u vuosimalli 2018 vaivaa:

Leikkuri kulkee vähän matkaa, peruuttaa tai kääntyy pienellä alueella. Leikkaa suurella nopeudella koko ajan. Pitää taukoja, kun leikkuumoottori kuumiaa, ja jatkaa taas. Usein löytyy myös alueen ulkopuolelta, jos pyörii rajalangan lähellä.
Vikakoodeja olen yrittänyt saada esille, mutta tuntuu ettei niitä oikein ole. Ainoastaan rajalangan ylitys (E3) tulee vikana esiin.

Tässä videota:
robomow.mp4

Olen resetoinut laitteen ja uudelleen tehnyt asetukset, sama jatkuu. Jossain foorumilla luki, että vika etupiirilevyssä voisi olla saman oireinen.
 

ATR

Liittynyt
01.06.2020
Viestejä
112
Onko leikkurissas se "vapaasti" pyörivä, laakeroitu "skid plate" joka pultataan itse terälevyyn (ja joiden väliin itse terät tulee)?

Kovasti jotkut netissä väittää että tommonen lätkä auttais tuohonkin ongelmaan.
Ihan samanlailla kertyy meikän Husqvarnan terien alle mujua, kuin edellisiin Gardenoihinkin, vaikka huskussa tuo suojalevy onkin.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Videolla Robomovin ääni kuulostaa aika kovalta! Pitääkö esim. Brucke noin kovaa ääntä? Naapuruston Husset ajelevat äänettömästi!
Noissa viime sukupolven Robomoweissa oli kunnon terät eli metelikin oli suurempi. Enpä silti sanoisi tuon äänen haitanneen, vaikka leikkasi terassi vieressä. Tietty eri asia jos asuu jossain metsässä täydessä hiljaisuudessa.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
35
Nyt ollut viikon Robomow RK2000 ajamassa 2000 m2 takapihaa. Hyvää jälkeä tuntuu tekevän ja subzonejen avulla onnistuu kapeiden käytävien takana olevien alueiden leikkaus. Laitoin nyt alkuun tehostetun leikkuun päälle eli leikkuri on jatkuvasti hommissa. Pitää myöhemmin säätää leikkuumäärät fiksummalle tasolle.

Pitää toivoa että akku kestää hyvänä muutaman vuoden ja sen jälkeen on akkuja hyvin saatavilla. Luulisi kuluttavan akkua aika paljon kun tulee monta sykliä päivässä.
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
74
... kun leikkuri käy "Edge" toiminnolla leikkaamassa rajalangalla olevan ruohon lyhyeksi, ajaen rajalankaa myötäpäivään.
Oletko päivittänyt firmistä tms? Viime syksyn tarjouksesta itsekin ostin, mutta en ole päivittänyt vaan ajelen vakiolla mikä oli sisässä. Siis havaintojeni mukaan laite ei ole kertaakaan ikinä leikannut alueen reunoja. Ihan itse joudun bensavehkeellä työntämään rajalankoja pitkin parin viikon välein. Android sovelluksessa on kyllä olemassa edge -nappula, mutta se pysyvästi harmaana eikä siitä voi painaa. Olisiko firmiksen päivittämällä saanut reunaleikkuu ominaisuuden käyttöön? Sovelluksessa on jotain muitakin valikoita ja valintoja mitkä on selkeästi joitain muita kalliimpia laitemalleja varten.

Schedule asetukset kylläkin toimi ja meni perille. Laite leikkaa hieman yli 1000 neliön nurtsia, joten lisäsin työskentelyaikaa reippaasti klo 9-20 arkisin. Leikkuutulos on mielestäni erinomainen! Alueella on herukkapensaita ja puita yhteensä joku tusinan verran, mitä ei ole rajattu lainkaan. Ulkorajan lisäksi vain talo on rajattu langalla. Syksyä kohti mennessä voisi taas työskentelyaikaa vähentää reippaasti. Jos syksyllä on taas hyviä varastonkevennystarjouksia, niin ostan heti toisen samanlaisen toiselle puolelle pihatietä & autotallin taakse.

Sovelluksen rain delay valinta ei kylläkään vaikuta mitään mihinkään, eikä laite myöskään tunnista sadetta. Ei ole wlania, vaan bluetoothilla otan yhteyttä silloin tällöin, eli harvoin. Uskoisin että sadetieto tulee jostain accuweatherista tms, koska jos ei ole verkkoon yhdistettynä niin ei huomaa sadetta. Muuta haittaa sateesta ei ole, mutta paluumatkalla rajalangan kohdalta märkä nurmikko kuluu rumasti ruvelle pyörien alla.

Ruohon korsia kertyy/tiivistyy terien alle myöskin täällä. Kerran viikossa, tai jos muistan, pyörittelen teriä sormella pari kierrosta edestakaisin, jolloin silppu tulee terän alta pois. Ei mielestäni mitenkään ylitsepääsemätön ongelma tai vaiva.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Oletko päivittänyt firmistä tms? Viime syksyn tarjouksesta itsekin ostin, mutta en ole päivittänyt vaan ajelen vakiolla mikä oli sisässä. Siis havaintojeni mukaan laite ei ole kertaakaan ikinä leikannut alueen reunoja. Ihan itse joudun bensavehkeellä työntämään rajalankoja pitkin parin viikon välein. Android sovelluksessa on kyllä olemassa edge -nappula, mutta se pysyvästi harmaana eikä siitä voi painaa. Olisiko firmiksen päivittämällä saanut reunaleikkuu ominaisuuden käyttöön? Sovelluksessa on jotain muitakin valikoita ja valintoja mitkä on selkeästi joitain muita kalliimpia laitemalleja varten.
Siellä Schedulen takana olevia Edge -nappuloitako tarkoitat? Eli ne harmaana? Itse ajelin 2-3 päivää alussa orggis firmiksellä ja en asiaan kiinnittänyt mitään huomiota, mutta nyt firmwaren päivityksen jälkeen kyllä nuo nappulat aktiivisia ja ajelee myös rajalankoja myöten ajastetusti.
Kaikin puolin kyllä n. 300€ hintaan ihan huippuhankinta. Toivottavasti tuo nyt muutaman vuoden pelaa, kopkop...
 
Liittynyt
08.07.2022
Viestejä
9
Tässä kun tämän ketjun on läpi lukenut niin rehellisesti en kyllä tiedä helpottiko se valintaa yhtään

Ensimmäinen robottileikkuri hankinnassa ja lähinnä olen jäänyt pähkäilemään että kannattaako nyt ostaa ollenkaan, vai odotella rauhassa kevättä ja seurailla tilannetta.

Kuitenkin jos nyt ostaisi niin vaikea olisi valinta. Päällimmäisinä vaihtoehtoina mielessä on:

Worx Landroid M700+ 2.0 n. 900-1000€
Husqvarna Automower 305 n. 1200-1300€
Tai sitten ostaa tarjouksesta tuon Tokmannin Brucke RM800 450€ ja kokeilisi sitä. Jos ei hyvä, niin sitten vaihtoon ensi kesänä.

Toisaalta tuo Segway Navimow H800E kuulostaa todella lupaavalta, mutta siitä ei juuri kokemuksia löydy ja niissä paikoissa jotka sitä myy, saatavuus menee pitkälle syksyyn.

Mielipiteitä siis kaivattaisiin suuntaan tai toiseen. Piha on aika tasainen, noin 600m2 +-5%, alla olevassa kuvassa vihreä alue leikattavaa.

7728A61C-44F1-4114-B15D-C1708F3807CA.jpeg
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Tässä kun tämän ketjun on läpi lukenut niin rehellisesti en kyllä tiedä helpottiko se valintaa yhtään

Ensimmäinen robottileikkuri hankinnassa ja lähinnä olen jäänyt pähkäilemään että kannattaako nyt ostaa ollenkaan, vai odotella rauhassa kevättä ja seurailla tilannetta.

Kuitenkin jos nyt ostaisi niin vaikea olisi valinta. Päällimmäisinä vaihtoehtoina mielessä on:

Worx Landroid M700+ 2.0 n. 900-1000€
Husqvarna Automower 305 n. 1200-1300€
Tai sitten ostaa tarjouksesta tuon Tokmannin Brucke RM800 450€ ja kokeilisi sitä. Jos ei hyvä, niin sitten vaihtoon ensi kesänä.

Toisaalta tuo Segway Navimow H800E kuulostaa todella lupaavalta, mutta siitä ei juuri kokemuksia löydy ja niissä paikoissa jotka sitä myy, saatavuus menee pitkälle syksyyn.

Mielipiteitä siis kaivattaisiin suuntaan tai toiseen. Piha on aika tasainen, noin 600m2 +-5%, alla olevassa kuvassa vihreä alue leikattavaa.

itsellä pyörii pihalla husqvarnan 305 toista kesää, ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. ostin sen lähinnä siksi että siihen ainakin saa varaosia vaikkei se halvin leikkuri ole niin on se ainakin ollut toimiva, yhtään kertaa ei ole tarvinnut näprätä sen kanssa. naapurilla on joku worxi ja jostain syystä sitä pitää jatkuvasti olla rappaamassa, ainakin kerran viikossa se seisoo jossain pysähtyneenä. eikä ole mitenkään hankala piha vaan ihan tasaista nurmikkoa.
 
Liittynyt
08.07.2022
Viestejä
9
Minkälaisia kokemuksia tai huhuja on kuulunut sitten Stiga Stig E600 tai Stihl iMOW 422 malleista? Vertaus pitää hinnan puolesta varmaan suorittaa tuohon Husqvarnan 305 malliin Ainakin nuokin merkit sinänsä omaan korvaani ovat kuitenkin laatumerkkejä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 130
Hei viisaammat robottiruohonleikkureiden omistajat. Onnistuuko leikkurin telakan asennus ns leikkuualueen ulkopuolelle? Minulla on 700m2 nurmialue erillisenä alueena. Ei ole sähköjä, ei rakennuksia eikä juuri varjoa alueella. Tälle alueelle ei telakkaa pysty asentamaan muualle kuin aurinkoon (eteläpiha) vetämällä pitkä virtajohto telakkaan muualta noin 10 metrin päästä. Vaihtoehtona olisi asentaa telakka sivurakennuksen kylkeen josta saa sähköt, mutta alueella ei ole leikattavaa. Leikkuri kävisi siellä vain latautumassa ja kulkisi leikkausalueelle pihatien halki noin 10m matkan. Eli sieltä pitäisi tehdä ns. polku jota pitkin leikkuri älyäisi lähteä leikkaamaan ja palaisi laturiin. Onko tämä täysin mahdotonta leikkurille? Jos tämä onnistuu vaatiiko mallin jossa hakulanka? Vai sopisiko esim robomow rk1000 tähän?
Onnistuu mut varaudu siihen että leikkuri leikkaa sitä pihatietä yhta hyvin kuin nurmikkoa
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 130
Ei kokemusta, mutta jos puhutaan spiraaliherkkyydestä niin erittäinmatala luulisi olevan nopeammin päälle menevä, ja erittäin korkea harvemmin päällä.
Juurikin näin. En ole kyllä keksinyt koskaan tälle ominaisuudelle käyttöä, kun tasaisesti ovat hoitaneet nurmikon tähänkin asti.
Kyselin mietteitä tuosta hussen spiraalileikkaus herkkyydestä. Nyt mulla on ollu se jonkin aikaa säädettynä "erittäin korkea" ja nyt se näyttää leikkaavan spiraaleita noin kerran päivässä eli onkohan softassa noi nimitykset sitten väärinpäin
 
Liittynyt
07.06.2020
Viestejä
15
Oletko näiden viikkojen aikana huomannut mitään eroa robon käytöksessä?
Nämä päällimmäisenä mielessä päivityksen jälkeen:
-kone osaa esteisiin/rajalankaan osuessaan käyttää laajempaa kavalkaadia vaihtoehtoja esim. peruuttamiselle (esim. kääntyy samalalla kuin peruuttaa).
-haastavassa mökkimaastossa laite on selvimmyt paremmin kuin aiemmin (joskin rajalankaa fiksattu tänäkin vuonna koneelle sopivammaksi)
-löysin mielestäni myös bugin: jos kone törmäilee peräkkäin useampaan esteeseen tai rajalankoihin kapessa käytävässä niin saattaa jatkaa leikkaamista ilman että leikkuuterät pyörii. Kone siis luulee leikkaavansa vaan ei leikkaa. Kun painaa stoppia ja jatkaa uudelleen niin terät taas pyörii. Ei vikailmoituksia ruudulla eikä kone ollut matkalla latausasemalle jne.

Softapäivityksessä mainittu latausvirran optimointi taisi olla isompikin juttu. Kuvittelisin tämän koskettavan myös muita kuin Husqvarnaa:


Erinomainen video mikäli tekninen puoli kiinnostaa. Saattaa auttaa tulevaisuudessa eteen tuleviin ongelmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
58
Minkälaisia kokemuksia tai huhuja on kuulunut sitten Stiga Stig E600 tai Stihl iMOW 422 malleista? Vertaus pitää hinnan puolesta varmaan suorittaa tuohon Husqvarnan 305 malliin Ainakin nuokin merkit sinänsä omaan korvaani ovat kuitenkin laatumerkkejä.
Oletko Gardena katsonut? Ainakin jossain määrin samoja vehkeitä kun Husqvarnat.
Itsellä Sileno Life 1000 pyörinyt reilun viikon pihassa ja ihan nätisti pelannut. Tosin aika on lyhyt ja kokemusta muista ei ole.
iMOW:ta itsekin ensin katsoin, mutta aikani siitä luettua kokemuksia hylkäsin sen ja pihan monimutkaisuuden takia halusin hakukaapelilla olevan laitteen.
 
Liittynyt
08.07.2022
Viestejä
9
Oletko Gardena katsonut? Ainakin jossain määrin samoja vehkeitä kun Husqvarnat.
Itsellä Sileno Life 1000 pyörinyt reilun viikon pihassa ja ihan nätisti pelannut. Tosin aika on lyhyt ja kokemusta muista ei ole.
iMOW:ta itsekin ensin katsoin, mutta aikani siitä luettua kokemuksia hylkäsin sen ja pihan monimutkaisuuden takia halusin hakukaapelilla olevan laitteen.
Kyllä tuokin on vaihtoehtona ollut, naapurilla Gardena ollut kesän takuuhuollossa niin en sen perusteella ykkösvaihtoehtona sitä pitänyt.

Tilasin nyt Stiga Stig E600 mallin kokeeksi kun sattui olemaan tarjouksessa 1090€ alkuinen ja mukaani tuli vielä rajakaapelia 150m.

Tästä en mitään kokemuksia tai arvosteluita löytänyt, mutta päivitellään tänne kunhan saan sen käyttöön.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
346
Vaikuttaa kyllä hyvälle. Käytännössä robotti leikkaa kerran päivässä ja sitten latautuu. Yhtä paljon tai enemmän leikkuutta varmaan päivässä kun 10h leikkuuajalla ja normi akulla. Tuo olisi itsellekin toimiva ratkaisu, mutta kuulosti akun modaaminen haastavalla.
Haastavin hommahan tuossa on olla tarkkana ettei oikosulje vahingossa mitään kesken operaation. Se lämpötila-anturi on normaali piirilevystä läpi juotettava jalallinen malli, eli helppo vaihtaa toiselle puolelle. Brucken BMS:n "toiset juotospisteet" joista puhuin, on ihan uralliset toiset juotospisteet joiden jako täsmää Tamforcen kennopaketin kanssa kummallakin puolella (ilmeisesti samaa BMS:ää käytetään jossain muussakin vehkeessä). Tamforcen kennoissa vaan on nuo juotoslätkät lähtee toiseen suuntaan, joten siitäkin johtuen toiselta puolelta bms:ää joutuu jatkamaan muutaman millin johdolla noita juotoslätkiä. Toisen puolen juotoslätkät saa juotettua bms:ään ilman mitään modeja.

Rahoissaan kun olis, niin teetättäis jossain akkukaupassa custom 5S2P kennopaketin joillain LG: 3500mAh:n kennoilla suoraan Brucken BMS:ään sopivilla juotoslätkillä, niin olis 7Ah akkupaketti... :D
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
137
Laitoin tilaukseen Cramer RM1500 päristimen... kun halvalla sai. Vaikka laite ei ihan uusinta uutta olekaan, pidän 899 euron hintaa (Autobike.fi) 1500 m2 leikkuualueellisesta laitteesta hyvänä.

Kamppiksena tällä hetkellä laitteen rekisteröinnin myötä vielä 12 vuoden maksuton GSM-pohjainen FOTA (norm. 5 vuotta) sekä talli (149 euroa).

Tuohan on sama härveli kuin Greenworks Optimow 15, jonka pikkuveli Optimow 10 on saanut hyviä arvosanoja eurooppalaissa testeissä. Toki myös palautetta hidasta ja muutenkin tönköstä sovelluksesta. Cramerissa paketissa mukana enemmän rajalankaa ja pidempi maksuton FOTA.

Jahka laite saapuu ja saan siitä fiiliksiä, päivittelen niitä tänne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 130
Laitoin tilaukseen Cramer RM1500 päristimen... kun halvalla sai. Vaikka laite ei ihan uusinta uutta olekaan, pidän 899 euron hintaa (Autobike.fi) 1500 m2 leikkuualueellisesta laitteesta hyvänä.

Kamppiksena tällä hetkellä laitteen rekisteröinnin myötä vielä 12 vuoden maksuton GSM-pohjainen FOTA (norm. 5 vuotta) sekä talli (149 euroa).

Tuohan on sama härveli kuin Greenworks Optimow 15, jonka pikkuveli Optimow 10 on saanut hyviä arvosanoja eurooppalaissa testeissä. Toki myös palautetta hidasta ja muutenkin tönköstä sovelluksesta. Cramerissa paketissa mukana enemmän rajalankaa ja pidempi maksuton FOTA.

Jahka laite saapuu ja saan siitä fiiliksiä, päivittelen niitä tänne.
Toihan voi olla ihan asiallinen laite. Paa kommenttia kun saat toimimaan.

Tuota mainostettiin että helppo pestä vesiletkulla..
Rupesin miettii kun omat 305husset on kanssa olevinaan vesitiiviitä niin miksiköhän se näyttö sanoo välillä että laitetta ei saa pestä vesiletkulla? Onko tietoa miksi tuota herjaa ja kai niitä saa pestä vesiletkulla?
 

hoffmann

ich komme
NOSTO
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
965
Eksyin saksalaiselle keskustelufoorumille ja siellä tuli vastaan PC:llä käytettävä Landroidin "DeskApp" sovellus (jos ei saksa taivu, niin kannattaa käyttää vaikka Chromea+kääntäjää)

Linkki tekijän OneDriveen josta sovellus ja pluginit ladattavissa: DeskApp (V0.0.27 - Net) (Windows versio)

Tämä on vähän niinkuin Landroid app puhelimessa, mutta käytetään PC:llä. DeskApp:ista näkee osin tarkempia tietoja, ja voi tarkkailla ja säädellä leikkurin asetuksia ja arvoja (joko suoraan tai käyttämällä erillistä pluginia).

Sen verran kiinnosti että kokeilin Win10:llä. Ladattu zip sisältää exe:n joka ei vaadi asennusta. Oletuskieli on saksa, mutta mukana on mm. englanninkielinen (strings.en.xml) käännöstiedosto. Poista kaikki muut strings* kielitiedostot ja uudelleennimeä strings.en.xml -> strings.de.xml, niin sovellus toimii englanniksi. Kun sovelluksen käynnistää, syötetään Worxin tunnukset ja leikkurin nimi (huom. tunnusten syöttäminen omalla vastuulla). Ainakin minulla sai yhteyden leikkuriin heti. Juuri tämän enempää ei nyt ollut vielä aikaa tutkiskella.

Onko täällä kukaan käyttänyt ja tutustunut paremmin ko. sovellukseen?
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Edit: Piikkirenkaat myyty

Löytyisi ylimääräisenä Worx Landroideihin sopivat käyttämättömät Robo Clawsin piikkirenkaat, halkaisija 22cm (tsekkaa yhteensopivuus linkin takaa).

Nakkaa yv jos on tarvetta, halvalla lähtee. :kahvi:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
137
Laitoin tilaukseen Cramer RM1500 päristimen... kun halvalla sai. Vaikka laite ei ihan uusinta uutta olekaan, pidän 899 euron hintaa (Autobike.fi) 1500 m2 leikkuualueellisesta laitteesta hyvänä.

Kamppiksena tällä hetkellä laitteen rekisteröinnin myötä vielä 12 vuoden maksuton GSM-pohjainen FOTA (norm. 5 vuotta) sekä talli (149 euroa).

Tuohan on sama härveli kuin Greenworks Optimow 15, jonka pikkuveli Optimow 10 on saanut hyviä arvosanoja eurooppalaissa testeissä. Toki myös palautetta hidasta ja muutenkin tönköstä sovelluksesta. Cramerissa paketissa mukana enemmän rajalankaa ja pidempi maksuton FOTA.

Jahka laite saapuu ja saan siitä fiiliksiä, päivittelen niitä tänne.
No nyt kävi niin, että kauppa oli käynyt niin hyvin, ettei myyjän verkkokaupan saldo pysynyt vauhdissa mukana, joten omalla kohdallani tarjolla olikin ei-oota. Myyjä siis soitti hetki sitten asiasta, ja tarjosi vaihtoehdoksi RM1000 mallia hintaan 799 euroa (norm. 1049 €) tai RM2000 mallia hintaan 999 euroa (norm. 1440 €).

Maahantuojalta saadun tiedon mukaan laitteissa on vain ohjelmallisia eroja, mekaniikka ja elektroniikka (myös akku) on yksi-ja-sama. Maahantuojan edustaja oli sitä mieltä, että RM2000 olisi meidän noin 750-800 m2 nurmialueelle turhan ahkera - leikkaisi siis liian usein. Niinpä päädyin RM1000 malliin, jota hän minulle suositteli.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
5
Oletko päivittänyt firmistä tms? Viime syksyn tarjouksesta itsekin ostin, mutta en ole päivittänyt vaan ajelen vakiolla mikä oli sisässä. Siis havaintojeni mukaan laite ei ole kertaakaan ikinä leikannut alueen reunoja. Ihan itse joudun bensavehkeellä työntämään rajalankoja pitkin parin viikon välein. Android sovelluksessa on kyllä olemassa edge -nappula, mutta se pysyvästi harmaana eikä siitä voi painaa. Olisiko firmiksen päivittämällä saanut reunaleikkuu ominaisuuden käyttöön? Sovelluksessa on jotain muitakin valikoita ja valintoja mitkä on selkeästi joitain muita kalliimpia laitemalleja varten.

Schedule asetukset kylläkin toimi ja meni perille. Laite leikkaa hieman yli 1000 neliön nurtsia, joten lisäsin työskentelyaikaa reippaasti klo 9-20 arkisin. Leikkuutulos on mielestäni erinomainen! Alueella on herukkapensaita ja puita yhteensä joku tusinan verran, mitä ei ole rajattu lainkaan. Ulkorajan lisäksi vain talo on rajattu langalla. Syksyä kohti mennessä voisi taas työskentelyaikaa vähentää reippaasti. Jos syksyllä on taas hyviä varastonkevennystarjouksia, niin ostan heti toisen samanlaisen toiselle puolelle pihatietä & autotallin taakse.

Sovelluksen rain delay valinta ei kylläkään vaikuta mitään mihinkään, eikä laite myöskään tunnista sadetta. Ei ole wlania, vaan bluetoothilla otan yhteyttä silloin tällöin, eli harvoin. Uskoisin että sadetieto tulee jostain accuweatherista tms, koska jos ei ole verkkoon yhdistettynä niin ei huomaa sadetta. Muuta haittaa sateesta ei ole, mutta paluumatkalla rajalangan kohdalta märkä nurmikko kuluu rumasti ruvelle pyörien alla.

Ruohon korsia kertyy/tiivistyy terien alle myöskin täällä. Kerran viikossa, tai jos muistan, pyörittelen teriä sormella pari kierrosta edestakaisin, jolloin silppu tulee terän alta pois. Ei mielestäni mitenkään ylitsepääsemätön ongelma tai vaiva.
Kyllä firmis on päivitetty pariinkin kertaan. Viimeisin kerta oli kestoltaan niin pitkä, että luulin leikkurista tulleen verkopaino. Eli jos haluaa riskin ottaa... Poistin automaatti täpän ettei itsestään ala päivittelemään. Nyt on mielestäni toimiva softa sisällä.
Edge täpät kun saa aktivoitua niin ei tarvitse rajakaapeleiden kohtia erikseen leikellä.

On tossa leikkurissa sadetunnistin. Se on siinä ison punaisen stop nappulan takana oleva pieni "kaukalo" jossa on 2 anturia, jotka yhdistyvät kun kaukalo täyttyy vedestä. Mulla ainakin toimii ja leikkuri palaa latausasemaan. Ihan pienellä tihkusateella tuota vettä ei niin paljoo kerry, että ne anturit lukisivat...
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
4
Kysyin valmistajalta (Shanghai Sunseeker) tuosta RM500:n Multizone toiminnasta (en kysynyt Brucke RM500 vaan ihan vaan RM500) ja vastauksena tuli YouTube video Multizone. Sen mukaan tuon saisi kulkemaan rajalankaa x prosenttia ja aloittamaan leikkuun siitä. Itse en ole omaani saanut noin toimimaan ja voihan se olla että Brucke ei siihen jostain syystä pysty. Nyt siis kaikki kokeilemaan toimiiko oma laite noin ja jos toimii niin millä asetuksilla.
 
Liittynyt
04.07.2022
Viestejä
4
Sain oman RM500 toimimaan Starting pointtien mukaan. En tiedä johtuiko tästä mutta conffasin WLANin uudelleen. Tätä ennen vain peruutti lataustelineestä ja lähti johonkin suuntaan oli starting pointit päällä tai pois ja prosentit miten vaan. Firmis 10920.
Entistäkin tyytyväisempi omistaja :)
 
Liittynyt
08.07.2022
Viestejä
9
Mikä on yleensä rajakaapelin ja saarekkeen minimietäisyys toisistaan? Ja varmaan sama etäisyys yleisestikin kahden rinnakkaisen rajakaapelin välillä. Olen eri mallien ohjekirjoja koettanut tavata, mutta harvassa sitä ainakaan kovin selkeäsanaisesti mainitaan, Stiga ilmoittaa että 70cm tai enemmän kun on rajakaapeleilla väliä niin saarekkeen voi tehdä, mutta muilta vaikea tätä tietoa löytää. Tai sitten vaan en osaa etsiä

5A0CC38B-4FF5-43ED-9CB6-FF52F6D79C27.jpeg
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 130
Mikä on yleensä rajakaapelin ja saarekkeen minimietäisyys toisistaan? Ja varmaan sama etäisyys yleisestikin kahden rinnakkaisen rajakaapelin välillä. Olen eri mallien ohjekirjoja koettanut tavata, mutta harvassa sitä ainakaan kovin selkeäsanaisesti mainitaan, Stiga ilmoittaa että 70cm tai enemmän kun on rajakaapeleilla väliä niin saarekkeen voi tehdä, mutta muilta vaikea tätä tietoa löytää. Tai sitten vaan en osaa etsiä

Mulla on husses jo 40..50cm väli ja tuntuu toimivan.
Jos ne on kovin vähekkäin niin laita liuskekivi tai vastaava siihen väliin niin robsun ei tarte leikata sit ku ei kasva ruoho.. tai onko mahoton että annat törmätä siihen mikä saarekkeel kasvaa? Siihen voi laittaa kukan ympärille semmoisen pienen muurin esim puutapeista jos kovin heppone kukka mihibei saa törmää...
Mul ainaki törmää kaikkiin marjapuskiin ja ompu puihin ku en niit jaksanu kiertää.. tuntuu toimivan
 
Liittynyt
06.09.2020
Viestejä
137
Cramer RM1000 tuli perille ja on nyt ready-to-go. Käyttöönotto oli varsin simppeli. Cramer Connect app juttelee suomea, ja tuntuu toimivan ihan ok, ei siis ole hidas, kuten jotkut (Greenworksin käyttäjät) ovat kertoneet. Saattaa olla, että Cramerin app ei ole sama kuin Greenworksin, vaikka laitteet kaimoja ovatkin. App kertoi käyttöönoton yhteydessä maksuttoman kauden jatkamisesta (kampanja, 5 vuotta - > 12 vuotta). Laitteen softaa ei saa ainakaan appin kautta jostain syystä pakotettua päivittymään, ja niinpä härvelissä on (toistaiseksi) vanha softa. Edit: tätä kirjoittaessani softaan tuli päivitys.

Laite on nyt starttiruudussa, ja ilmoittaa kaiken olevan ok, mutta lataa itseään, vaikka akun varaustila on 100 %. Eli nyt vain odottelen, että Cramer rupeaa hommiin! Edit: tätä kirjoittaessani härveli päätti lähteä töihin. Jahka saan makua siitä, miten se duuninsa hoitaa, laitan lisäinfoa.

Edit: Nurmikko on nyt märkää, ja sen myötä Cramerilta saattaa loppua ojanreunukselta peruuttaessa vetopito, mutta näyttää selviävän tilanteista itsenäisesti; huomaa ongelman ja pyöräyttää itsensä ympäri, jolloin vetäville pyörille tulee enemmän painoa & pitoa, ja matka jatkuu. Telakkaa kohti laite lähti kun akussa oli varausta jäljellä 28 %. Ohjauslankaa pitkin löysi helposti perille ja telakoitui ongelmitta.

Raja- ja ohjauslanka ovat ex-asukkaiden asentamat, heillä oli Gardenan roboleikkuri. Tontti on varsin tasainen, mutta monimuotoinen. Niinpä mielenkiinnolla odotan, miten Cramer löytää eri alueille - vai löytääkö? Olen määrittänyt muutamia starting pointeja hommaa helpottaakseni. Aivan rookie olen näissä hommissa, eka roboleikkuri kyseessä. Hyvät vinkit ovat siis tervetulleita.

Edit2: Cramerissa ei ole näyttöä eikä numeronäppäimistöä, mutta toisin kuin joissain yhteyksissä on annettu ymmärtää, sen saa suojattua PIN-koodilla; koodi syötetään appin kautta. Lisäksi laitteessa on käyttäjän aktivoitavissa oleva GPS-perusteinen geoaitaus, minkä ulkopuolella laite ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.07.2022
Viestejä
1
Brucken saa näköjään resetoitua painamalla hetkisen start+home+ok komboa.
Tämä korjasin sen, että leikkuri oli unohtanut aikataulunsa ja piti laittaa liikkelle manuaalisesti.

Tieto löytyi in-app supportin kautta nopeasti ja sieltä tuli linkki myös tähän ohjevideoon
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
@Senseye itse en päivitystä ole vielä ajanut, mutta tunnit ovat lähteneet tällä viikolla laskuun, eli olisivatkohan tehneet jotain serverillä..
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
127
Hankin vm. 2019 Worxin leikkuriin rosteriset "piikkipyörät" ja nyt parin viikon kokemuksella erittäin vahva suositus niille :thumbsup: . Aiemmin robo luisui rajalangan ulkopuolelle lähes joka päivä, mutta nyt parin viikon aikana tätä ei ole tapahtunut kertaakaan.. :cool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 778
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom